Zleciłeś agencji SEO pozycjonowanie swojej strony i oczekujesz na wyniki? Sprawdź, z jakich narzędzi możesz skorzystać, aby móc samodzielnie ocenić efekty procesu SEO.
Zanim zaczniesz mierzyć wyniki działań agencji SEO, powinieneś najpierw wiedzieć, jak przebiega pozycjonowanie stron i kiedy w ogóle możesz oczekiwań rezultatów.
SEO to proces. Uzyskanie widoczności na oczekiwane słowa kluczowe w Google czy zwiększenie ruchu na stronie trwa. Jeśli zawarłeś umowę 2 tygodnie temu, to jeszcze nie czas na weryfikację prac podejmowanych przez agencja SEO. Pierwsze efekty w postaci widoczności w Google pojawiają się najczęściej po około 3–4 miesiącach od rozpoczęcia działań, a w kolejnych rośnie ruch i konwersja.
Wprowadzane zmiany optymalizacyjne nie przekładają się natychmiast na rezultaty. Robot wyszukiwarki musi je zauważyć, zindeksować treści i dopiero wówczas może to rzutować na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednym z czynników rankingowych są odnośniki do Twojej strony umieszczone na innych witrynach, z tym że efekt zdobycia takiego linka może być zauważalny po kilku dniach, ale równie dobrze nawet po miesiącu. Dlatego musisz się uzbroić w cierpliwość i SEO traktować jako inwestycję, która wkrótce zacznie się zwracać.
Kiedy minie już kilka miesięcy, będziesz mógł ocenić działania agencji. Aby to zrobić, możesz skorzystać z kilku narzędzi, które dostępne częściowo albo w całości za darmo.
Co warto sprawdzać?
Możesz skorzystać z wielu rozwiązań, które umożliwią Ci weryfikację działań agencji SEO. W tym wpisie skupimy się jednak na kilku, przez które przeprowadzimy Cię krok po kroku. Dzięki tym narzędziom możesz przeanalizować takie kwestie jak:
Widoczność strony w wynikach organicznych Google – na jaką liczbę fraz strona znajduje się w TOP50, TOP10 i TOP3 wyników i jakie są to frazy?
Ruch na stronie – liczba unikalnych użytkowników, którzy odwiedzają dziennie/miesięcznie witrynę.
Pozycje fraz – na jakiej pozycji w wynikach Google znajduje się Twoja strona w przypadku fraz, na których najbardziej Ci zależy?
Oczywiście pozycje swojej strony w Google możesz sprawdzać ręcznie – nie potrzebujesz do tego narzędzi, jednak jeśli tych fraz jest bardzo dużo, to może to być czasochłonne. W dodatku – łatwo możesz dać się wprowadzić w błąd.
Zanim zaczniesz weryfikować pozycje, wyloguj się ze wszystkich aplikacji Google i wyczyść pliki cookies przeglądarki – w przeciwnym wypadku możesz otrzymać spersonalizowane wyniki. Znaczenie ma również Twoja lokalizacja. Różne rezultaty możesz uzyskać w zależności od tego, w jakim mieście będziesz je sprawdzać. Innym sposobem na upewnienie się co do wyników jest zalogowanie się w trybie incognito.
Narzędzia do weryfikacji działań agencji SEO
Do Twojej dyspozycji jest wiele narzędzi, które ułatwią Ci analizę działań agencji SEO. Jakie rozwiązania warto brać pod uwagę? Oto przykłady godne zainteresowania:
Senuto
Czyli jedno z najpopularniejszych polskich narzędzi do analizy widoczności stron na frazy kluczowe. Przez wielu jest ono oceniane jako najlepsze tego typu rozwiązanie. Możesz testować je za darmo przez 14 dni, a później ewentualnie zdecydować się na płatny pakiet. Najtańszy wariant przy płatności rocznej kosztuje 29 zł miesięcznie. Jeśli posiadasz kilka stron, których wyniki chcesz analizować albo podglądać konkurencję, to zdecydowanie warto się na niego zdecydować.
Jakie informacje uzyskasz dzięki temu narzędziu? Dowiesz się, na ile fraz Twoja witryna znajduje się w TOP3, TOP10 i TOP50 wyników. Zobaczysz również wykres obrazujący, jak zmieniała się widoczność strony w wynikach organicznych Google. Tzn. jeśli zwiększa się liczba słów kluczowych, na które widoczna jest Twoja strona, to zauważysz to na wykresie. Przeczytaj więcej o analizie widoczności w Senuto.
Senuto prezentuje także największe wzrosty i największe spadki witryny. Tzn. obok danego słowa kluczowego znajdziesz dane o szacunkowej liczbie wyszukiwań miesięcznie, aktualnej pozycji, zmianie pozycji, obecnej widoczności, a także wykres przedstawiający, jak pozycja zmieniała się w czasie.
Kolejne cenne informacje, które dostarcza Senuto, to „Kluczowe frazy”. Znajdziesz tam prawie te same dane, jednak w tym przypadku wymienione będą frazy, które prawdopodobnie przynoszą Ci największy ruch. Nie będą to słowa kluczowe o największej liczbie wyszukiwań, lecz takie, na które wysoka jest pozycja witryny i stosunkowo duża liczba wyszukiwań. Np. jeśli średnia miesięczna liczba wyszukiwań danej frazy wynosi 10 tys., a masz 10. pozycję, to liczba odwiedzin w tym przypadku prawdopodobnie będzie mniejsza niż w przypadku zdobycia pierwszej pozycji na frazę o średniej liczbie wyszukiwań wynoszącej tysiąc. Dowiedz się więcej o analizie słów kluczowych w Senuto.
Kolejne dane, jakie dostarcza to narzędzie, to sezonowość witryny. Możesz dowiedzieć się, w których miesiącach słowa kluczowe, na które widoczna jest strona, są najczęściej wyszukiwane.
Na koniec możesz sprawdzić, jaka jest widoczność Twojej konkurencji i jak wygląda na jej tle Twój serwis. Więcej na ten temat: analiza konkurencji w Senuto.
Pamiętaj jednak, że dane z Senuto bazują na słowach kluczowych tego narzędzia (nie są one w 100 proc. zgodne z rzeczywistymi wynikami w Google), ale możesz na ich podstawie wywnioskować, jaka jest kondycja Twojej witryny w Google.
Bardzo ciekawe informacje możesz uzyskać, jeśli klikniesz lupę obok danego słowa – chodzi o kolumnę „Szczegóły słowa”. Możesz sprawdzić najlepiej widoczne adresy na dane zapytanie i przy okazji dowiedzieć się, jakie technologie są wykorzystywane w konkretnym serwisie:
SEMSTORM
SEMSTORM to narzędzie konkurencyjne względem Senuto, dzięki któremu - w podstawowym zakresie - można pozyskiwać dane za darmo.
Do Twojej dyspozycji w przypadku pakietów płatnych jest wiele rozwiązań, ale skupmy się na widoczności. Po rozpoczęciu analizy danej strony zobaczysz wykres tego, jak zmieniała się widoczność w czasie. Dowiesz się, jaki procent wszystkich słów kluczowych znajduje się w TOP10, a także ile wynosi szacunkowy ruch z wyszukiwarki na Twojej stronie. Dowiedz się więcej o tym, jak analizować widoczność w Semstorm.
Następnie możesz się zapoznać z listą słów kluczowych, na które widoczna jest strona. Wyświetli Ci się fraza, pozycja, szacunkowa liczba wyszukiwań na miesiąc. Tutaj przeczytasz więcej o analizie słów kluczowych w Semstorm.
Na koniec możesz sprawdzić konkurencyjność, tzn. czy w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe pojawiają się witryny o bardzo dużej czy o małej widoczności. Sprawdź również: analiza konkurencji w Semstorm.
Również i w tym przypadku pamiętaj, że dane te odnoszą się do bazy tego narzędzia, zatem nie są one w 100 proc. miarodajne, ale jak najbardziej warto brać je pod uwagę przy analizie.
Google Search Console
Możesz też skorzystać z rozwiązania udostępnianego przez Google całkowicie za darmo - a stanowi ono potężne źródło wiedzy o Twojej witrynie.
Żeby jednak uzyskać te informacje, najpierw musisz potwierdzić, że masz dostęp do strony. Sprawdź, jak zweryfikować stronę w Google Search Console. Udało się? Zatem wkrótce po zalogowaniu się do GSC otrzymasz dane na temat Twojej witryny.
Na początek zerknij na zakładkę „Skuteczność”. Zobaczysz tam wykres i informacje o łącznej liczbie kliknięć z wyników wyszukiwania w konkretnym okresie, łącznej liczbie wyświetleń, średnim CTR i średniej pozycji. Co oznaczają te dane?
Łączna liczba kliknięć to po prostu liczba odwiedzin Twojej strony, do których doszło po kliknięciu w wynik wyszukiwania.
Kolejna liczba sugeruje, ile razy wyświetliła się Twoja strona w wynikach – podawane są nie tylko kliknięcia, ale również przypadki, kiedy dany wynik się wyświetlił, ale użytkownik go nie kliknął.
Średni CTR (click-through rate) uzyskujemy, dzieląc łączną liczbę kliknięć przez łączną liczbę wyświetleń i mnożąc przez 100.
Jeśli chodzi o średnią pozycję, to w tym przypadku uzyskujemy średni wynik dla wszystkich fraz, które pojawiają się w raporcie.
Możesz wybrać dla jakiego okresu mają być prezentowane wyniki i analizować, jak zmieniają się w czasie.
Nie zawsze będzie tak, że wykres będzie wskazywać na wciąż rosnącą liczbę odwiedzin. Pamiętaj, że w zależności od danej tematyki, branży strony odwiedzamy w różnych dniach. Dlatego np. strona o tematyce podatkowej największy ruch ma w tygodniu, a w weekendy zdecydowanie on maleje. Witryna o tematyce turystycznej największym zainteresowaniem cieszy się najczęściej w niedzielę.
Najlepiej porównuj okresy, np. 30 dni. W przypadku działalności sezonowej zestawienia rób do tego samego miesiąca ubiegłego roku.
Pod wspomnianym wykresem i danymi znajdziesz słowa kluczowe, po których użytkownicy Google trafili na Twoją stronę. W raporcie mogą zostać uwzględnione również informacje o wyświetleniach, CTR i średniej pozycji.
Jeśli w przypadku danej frazy liczba wyświetleń jest bardzo duża, a liczba kliknięć mała, to oznacza to, że warto podjąć działania zmierzające do poprawy widoczności na dane słowo kluczowe. Pamiętaj jednak, że najczęściej wzrostu klikalności z Google możesz oczekiwać po kilku miesiącach – w wybranych, mniej konkurencyjnych branżach może to nastąpić nieco wcześniej. Sprawdź również nasz przewodnik po Google Search Console.
Google Analytics
To kolejne rozwiązanie, z którego możesz korzystać całkowicie za darmo. Najpierw jednak musisz dodać na swoją stronę kod śledzący. Informacje o tym, jak założyć konto i dodać wspomniany kod znajdziesz tutaj: Dodawanie konta w Google Analytics. Dzięki temu uzyskasz wiele cennych informacji o statystykach odwiedzin Twojej witryny.
Zaraz po zalogowaniu się, zobaczysz wykres, a na nim liczbę użytkowników na Twojej stronie w danym okresie. Inną ważną informacją jest wskaźnik odrzuceń, czyli procent użytkowników, którzy zakończyli wizytę na Twojej witrynie wyłącznie po zobaczeniu jednej strony. Im wartość ta będzie niższa, tym lepiej, ale w dużej mierze zależy to od branży. Czytaj więcej na temat wskaźnika odrzuceń: Co odrzuca klientów w sklepach internetowych czyli jak zmniejszyć bounce rateCzas trwania sesji oznacza natomiast, ile przeciętnie minut użytkownik spędził na Twojej stronie. Sprawdź: Jak działają sesje? Poradnik Google Analytics
Pamiętaj, że w przypadku Google Analytics widzisz nie tylko kliknięcia strony w Google, ale odwiedziny ze wszystkich źródeł.
Sekcja „Źródło/medium” pozwoli Ci zobaczyć, jakie były źródła odwiedzin Twojej strony. Sprawdź również ten artykuł: źródła ruchu na stronie w Google Analytisc.
Wybierając „Pozyskiwanie”, a następnie „Przegląd”, dowiesz się m.in., ile wynosi wskaźnik odrzuceń w zależności od źródła odwiedzin. Referral oznacza, że użytkownik trafił na Twoją stronę z innej witryny, a wejścia z wyszukiwarki sprawdzisz w Organic Search. Direct oznacza, że ktoś trafił na Twoją stronę, wpisując jej adres w przeglądarce, a social media - z serwisów społecznościowych.
Do sprawdzania słów kluczowych korzystaj z Google Search Console. GA nie zapewni Ci w tym zakresie tak dużej ilości danych - prawdopodobnie na samej górze listy fraz zobaczysz „Not provided”.
Mierzenie wyników działań agencji SEO. Kilka słów na zakończenie
Pamiętaj, żeby analizę rozpocząć wtedy, kiedy możliwe było osiągnięcie wyników. Agencja SEO powinna Ci powiedzieć, kiedy orientacyjnie możesz się ich spodziewać.
Miej na uwadze również to, że zadaniem firmy SEO jest optymalizacja Twojej witryny pod wymagania algorytmu wyszukiwarki Google, który jednak wciąż się zmienia. Wielokrotnie bywało już tak, że nowy update wywracał SERP-y (Search Engine Results Page) do góry nogami, dlatego nigdy nie wyciągaj pochopnych wniosków. Jeśli zauważysz spadki, to porozmawiaj z agencją SEO o przyczynie tego stanu rzeczy. W zależności od tego, co zostało zmodyfikowane, po aktualizacji firma SEO będzie potrzebować czasu na przywrócenie stronie danej widoczności. Wtedy sprawdzaj, czy z czasem zauważalne będą postępy.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
FAQ
1. Jakiego narzędzia można używać do sprawdzania pozycji strony na konkretne frazy?
Możesz to robić ręcznie, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie. W przypadku gdy chcesz monitorować kilka fraz, skorzystaj z darmowych rozwiązań. Często dostawcy umożliwiają testowanie ich bez opłat, ale w ograniczonym zakresie. Przykładem narzędzia, z którego możesz skorzystać, żeby sprawdzić pozycję strony na kilka słów kluczowych jest Serprobot: https://www.serprobot.com/serp-check.php.
2. Czy agencja SEO powinna informować o tym, jak zmienia się widoczność strony?
Tak. Pamiętaj, że to, jakie dane będzie uwzględniać raport, warto ustalić w umowie. Dla agencji nie powinno stanowić problemu dołączenie do wykazu wykonanych prac wykresów z popularnych narzędzi, na których będzie widać, jak zmienia się widoczność Twojej strony. Raport SEO to jednak nie tylko screeny z narzędzi. Powinien zawierać informacje o tym, jakie działania zostały podjęte i jakie przyniosły one efekt w czasie. Zobacz, co powinien zawierać raport SEO.