20 wskazówek jak pozyskiwać klientów

20 wskazówek jak pozyskiwać klientów

Jak pozyskać klienta, łącząc możliwości marketingu internetowego, SEO i nowoczesnego podejścia do sprzedaży? Przygotowaliśmy dla Ciebie 20 cennych wskazówek i dobrych praktyk, które pomogą Ci zaistnieć w sieci i przyciągnąć wartościowe leady.

Spis treści:

Przygotuj się, by pozyskać klientów lepiej

Pozyskiwanie klienta to nie jedna czynność, a cały proces, często bardzo złożony. Zanim zastanowisz się, jakie działania podjąć, aby osiągnąć sukces w tej dziedzinie, zacznij od podstaw – czyli od określenia, kogo tak naprawdę chcesz do siebie przyciągnąć.

Jak zobaczysz później, personalizacja (zarówno komunikatów reklamowych, jak i oferty) jest podstawą we współczesnym marketingu i bez niej nawet nie ma co myśleć o leadach.

Musisz jednak wiedzieć, do kogo chcesz kierować swoje treści, dlatego na starcie, jeszcze zanim przejdziesz do zbierania wskazówek i opracowywania planu pozyskiwania klientów, określ, jakie osoby stanowią Twój target. Może Ci w tym pomóc praca z personami, o której pisaliśmy tutaj: Persona w marketingu i SEO.

Na koniec pamiętaj – nie ma jednego idealnego sposobu na szczelny lejek sprzedażowy, nie ma też dwóch takich samych klientów (ani dwóch takich samych marek!), dlatego myślą, która powinna Ci towarzyszyć przez cały proces sprzedaży, jest maksymalna indywidualizacja i personalizacja działań. I oczywiście kreatywność w wymyślaniu planu, który działa, oraz uważność we wprowadzaniu koniecznych optymalizacji.

Jak pozyskać klienta?

1. Zadbaj o to, aby Twoja strona była Twoją wizytówką

Świetnie zaprojektowana i wypełniona po brzegi wartościowymi stronami witryna stanowi najlepszy możliwy sposób na zrobienie pozytywnego pierwszego wrażenia i pozyskiwanie klientów w sieci. To też jeden z najczęstszych pierwszych punktów styku – jeśli ktoś poszukuje firmy takiej jak Twoja, istnieje duża szansa, że właśnie tam Cię spotka. Musisz więc pokazać się z jak najlepszej strony i udowodnić, że jesteś godny zaufania. Przyda Ci się w tym UX friendly design, szybka, responsywna witryna oraz odpowiednia optymalizacja pod kątem SEO. Po co? Zerknij na punkt numer dwa.

2. Upewnij się, że jesteś widoczny w sieci

Widoczność strony to jeden ze wskaźników, które podpowiadają Ci, jak łatwo odnaleźć Twoją stronę w sieci, a konkretniej – w wyszukiwarkach takich jak Google. W zależności od narzędzia, w którym badasz widoczność, jej definicja może się delikatnie różnić, ale najczęściej będzie to wypadkowa średniej pozycji fraz kluczowych, na jakie wyświetla się Twoja strona, całkowitej liczby wyszukiwań i/lub ruchu z wyszukiwarek.

Spadki widoczności w Google powinieneś zawsze uważnie analizować i wyciągać z nich wnioski.

Pozycjonowanie szerokie to najlepszy sposób na poprawę widoczności w sieci, a co za tym idzie lepsze pozyskiwanie klientów.

3. Skonfiguruj wizytówkę Google

Wiesz, jak wiele osób kończy swoją aktywność w wynikach wyszukiwania na wysokości mapy, wizytówki czy odpowiedzi na pozycji zerowej? Google dąży do tego, aby maksymalnie ułatwić użytkownikom poruszanie się po SERPach, co stanowi dla Ciebie zarówno wyzwanie, jak i  szansę na wyróżnienie się i pozyskiwanie klientów.

Wystarczy skonfigurować wizytówkę Google, aby poprawić kontakt z potencjalnym klientem. Dodaj do wizytówki adres, nazwę firmy, numer telefonu czy godziny otwarcia, a jeszcze lepiej – dodawaj regularnie wpisy, zadbaj o dobre opinie, uzupełnij zdjęcia i opisz dokładnie swoją działalność oraz ofertę.

Dla przykładu zobacz naszą aktualną wizytówkę:

pozyskiwanie klientów przez Wizytówkę Google

4. Inwestuj w dobry content

Z pewnością wiesz już, że content jest cennym narzędziem w rękach każdego marketera. Jeśli chcesz pozyskać klienta, blog firmowy, e-booki, treści audio czy infografiki to elementy, które powinny znaleźć się na Twojej stronie. Dywersyfikacja typów treści w obrębie witryny jest bardzo istotna – twórz krótkie i długie teksty, proste newsy i długie poradniki, vlogi czy inne treści wideo (w zależności od specyfiki Twojej działalności), a to wszystko urozmaicaj nie stockowymi zdjęciami, a interesującymi screenami, wartościowymi wycinkami z raportów czy tworzonymi samodzielnie infografikami.

Pamiętaj też, aby wszystkie treści były zoptymalizowane pod SEO – szczególnie dopasowanie dobrych fraz kluczowych może okazać się dla Ciebie niezmiernie wartościowe, pomoże bowiem trafić do odpowiedniej grupy odbiorców.

Imponuj merytorycznymi treściami i przyciągaj ofertą – to połączenie idealne.

5. Zadbaj o mobilność i responsywność swojej strony internetowej

Wiesz, jak wielu Twoich potencjalnych klientów zaczyna poszukiwanie idealnej oferty z poziomu smartfona? W tramwaju w drodze do pracy, na spotkaniu ze znajomymi (bo akurat ktoś Cię polecił), czekając w kolejce do kina. Każda z tych sytuacji jest Twoją szansą na wychwycenie cennego leada, którą możesz zmarnować, nie dbając o responsywny design swojej witryny.

Jeśli potencjalny zainteresowany nie doczeka się załadowania strony albo nie będzie mógł kliknąć w odpowiedni przycisk (chociażby w zakładkę kontakt) – Twoja szansa na pozyskanie klienta maleje, i to drastycznie.

Więcej w temacie szybkich, przyjaznych UX-owo stron mobilnych piszemy w artykule: Jak przyspieszyć stronę na urządzeniach mobilnych?

jak pozyskiwać klientów baner

6. Opracuj plan pozyskania klienta

Tak jak pisaliśmy we wstępie, odpowiedź na pytanie, jak pozyskać klientów, jest bardzo indywidualna w każdym przypadku. Dlatego opracowanie indywidualnego planu sprzedaży stanowi podstawę skutecznych działań.

Przygotuj rozbudowany plan, w którym uwzględnisz nie tylko bezpośredni kontakt z klientem, lecz także na przykład edukację grupy docelowej, budowanie społeczności wokół marki czy działania marketingowe prowadzące do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej.

Określ na przykład:

  • jak długi jest proces,
  • kto podejmuje decyzje zakupowe wśród Twoich odbiorców,
  • ile osób jest zaangażowanych w decyzję,
  • w jaki sposób klienci mogą Cię znaleźć.

7. Oferuj klientom spersonalizowane usługi – wyróżnij się wśród konkurencji

Nigdy nie przestaniemy podkreślać, jak ważna we współczesnym marketingu jest personalizacja oferty, usług i samego marketingu. Wiesz doskonale, jak bardzo jesteśmy na co dzień zalewani natłokiem informacji i jak często wybieramy już pierwszą lepszą opcję, byle nie musieć dłużej patrzyć na kopiowane treści, powielane schematy i wtórne grafiki w nagłówkach stron.

Musisz wyjść naprzeciw potrzebom swoich klientów – doskonale ich zrozumieć i dać im to, czego Twoja konkurencja nie może. Będzie to Twój USP, czyli Unique Selling Point – unikalna cecha oferty.

8. Bądź empatyczny (i sympatyczny)

Zapytaliśmy przy okazji przygotowań do tego artykułu naszych specjalistów ds. Sprzedaży o to, co jest najważniejsze w pozyskiwaniu klientów. Iza powiedziała, że:

„By zdobyć klienta, musisz przede wszystkim wysłuchać, jakie ma potrzeby. Co ważne,  najpierw słuchaj, a dopiero potem mów!

Empatia, wejście w buty klienta, zrozumienie, nie wciskanie swojego produktu na siłę, a chęć pomocy klientowi zamiast sprzedawania to kluczowe czynniki. A i oczywiście uśmiech w rozmowie, nawet przez telefon!” ~ Iza

9. Inwestuj w reklamy płatne

Reklamy takie jak Google Ads pozwalają dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i odpowiednio spersonalizować przekaz. Musisz natomiast pamiętać, że aby działania PPC były naprawdę skuteczne, konieczna jest dobra znajomość tych narzędzi – dlatego choć są bardzo skutecznym (a przy tym dość szybkim) wsparciem w procesie sprzedaży i częstą odpowiedzią na to, jak pozyskać klienta, to wymagają pomocy specjalistów, aby uniknąć przepalania budżetu i frustracji z nieskutecznych działań. 

10. Zaproponuj bezpłatne porady, konsultacje i rozmowy na temat oferty

Pozyskiwanie klienta to inwestycja – dlatego określając to, na co możesz sobie pozwolić, i do jakiego momentu proces sprzedaży się opłaca (np. wyliczając ROI – Return of Investment), powinieneś wziąć pod uwagę przestrzeń na wszelkiego rodzaju darmowe konsultacje, rozmowy i analizę problemu klienta.

Tak osobiste podejście pozwala zbudować więź z marką (a także personalnie Tobą jako sprzedawcą) i zwiększa szansę zdobycia leada. Ważne będzie wrażenie, jakie zrobisz podczas takich spotkań – zastanów się, jak chcesz, aby przebiegała komunikacja między firmą a klientem i już na samym początku nadaj jej właściwy ton.

Jakiś czas temu podzieliliśmy się wiedzą dotyczącą tego, w jaki sposób komunikujemy się z klientami w naszej firmie. Jeśli chcesz zdobyć kolejną garść wskazówek dotyczących dobrych praktyk, zerknij na artykuł: Jak komunikować się z klientem?

11. Wyszukuj problemy, które mają Twoi klienci, aby zaproponować im rozwiązania

To istotny element personalizacji działań – określenie, czego od Ciebie właściwie potrzebuje potencjalny klient i zapewnienie mu profesjonalnego wsparcia w tym obszarze to najlepszy możliwy sposób na przygotowanie indywidualnej oferty. To naturalne prawo popytu i podaży.

Jeśli oferujesz usługi, na które nie ma zainteresowanych, oznacza to, że najprawdopodobniej źle zidentyfikowałeś potrzeby grupy docelowej.

jak pozyskiwać klientów baner

12. Buduj trwałe relacje

Komunikacja to istotny element relacji. W budowaniu zaufania klientów istotny jest sprawny przepływ informacji, terminowość czy otwartość. Ale to dopiero sam początek – aby skutecznie sprzedawać, musisz być bardzo uważnym słuchaczem, skupionym na tym, co chce Ci przekazać potencjalny klient, i skoncentrowanym na zaoferowaniu mu możliwie dopasowanych rozwiązań.

A kiedy już rozmówca obdarzy Cię zaufaniem, nie zawiedź go – bądź szczery i rzeczowy, a przy tym – jak podpowiada nam Iza – empatyczny i uśmiechnięty. Daj się polubić, tak po prostu.

13. Bądź obecny w social mediach

Obecność w social mediach wydaje się absolutną oczywistością, ale jak samo posiadanie strony na Facebooku przekłada się na sprzedaż? Cóż – często w niewielkim stopniu. Social media bowiem muszą być odpowiednio zoptymalizowane i właściwie prowadzone, aby przynosiły sukcesy. Jak pozyskać klientów z sociali?

  • Korzystaj z tych SM, w których są Twoi klienci. Jeśli grupa docelowa przesiaduje głównie na Facebooku, to tam zainteresuj ich swoimi wpisami; jeśli poszukujesz klientów, którym bliżej do Instagrama – regularnie publikuj reels i stories.
  • Pamiętaj, że samo założenie profilu to nie wszystko. Żeby naprawdę budował zaufanie do marki i służył sprzedaży, musi być prowadzony regularnie.
  • Buduj społeczność. Jeśli przekonasz do siebie ludzi w socialach, jest duża szansa, że gdy będą potrzebowali danej usługi, wrócą prosto do Ciebie.

14. Zbieraj opinie, polecenia i referencje

Mało kto chętnie skorzysta z usług firmy, która nie jest powszechnie polecana. Żyjemy w rzeczywistości, w której naprawdę trudno przebić się wszystkim, którzy mają średnią ocenę poniżej czterech gwiazdek lub niewielką liczbę poleceń w sieci – zamówiłeś kiedyś pizzę z trzygwiazdkowego lokalu? Prawdopodobnie nie. Dlaczego więc ktokolwiek miałby zainwestować większe pieniądze w usługę, która może się zupełnie nie udać?

Poproś swoich dotychczasowych klientów o podzielenie się swoją opinią – jeśli mieli pozytywne doświadczenia, chętnie się nimi podzielą z czystej uprzejmości.

Opublikuj recenzje na stronie internetowej, dbaj o magiczne pięć gwiazdek w wizytówce Google, odpisuj na recenzje strony na Facebooku, a negatywnych komentarzy nigdy nie zostawiaj bez odpowiedzi. 

15. Buduj pozycję lidera w branży i swój profesjonalny wizerunek

Do tego posłuży Ci między innymi moc content marketingu, który – odpowiednio wykorzystany – z anonimowej marki zmieni Cię w firmę, która naprawdę zna się na rzeczy. Jeśli nie wiesz, jak pracować z contentem, wróć do punktu czwartego – tam podpowiadamy co i jak. Możesz też zerknąć na nasze artykuły z kategorii copywriting.

Warto być też obecnym w takich social mediach jak Linkedin i udostępniać tam tworzone na potrzeby bloga artykuły. My tak robimy! 🙂

jak pozyskiwać klientów a linkedin

16. Nie zapomnij o e-mail marketingu

Choć wydawałoby się, że w 2022 roku nie będzie już działać tak bezbłędnie, to e-mail marketing wciąż jest potężnym narzędziem do pozyskiwania klentów w rękach marketerów. Newslettery w wielu branżach służą przede wszystkim do tzw. podgrzewania leadów, a także edukacji przyszłych klientów. Bardzo często są fantastycznym sposobem na pozwolenie odbiorcom poznać CIę lepiej oraz zbudować zaufanie.

17. Stosuj skuteczne call to action

Jeśli jeszcze nie korzystasz aktywnie z CTA (Call to Action, wezwanie do działania), najwyższa pora zacząć! Buttony z hasłami takimi jak “Napisz do mnie”, “Sprawdź ofertę”, “Zapytaj o szczegóły”, “Skontaktuj się!” czy “Chcę wiedzieć więcej” zachęcają potencjalnych klientów do podjęcia konkretnych działań i przybliżają ich o krok do zrealizowania konwersji.

Poniżej przykłady CTA z naszej strony:

pozyskiwanie klientów a CTA

18. Stwórz naprawdę wartościowy gated content

Co to gated content? To treści niedostępne dla wszystkich użytkowników – bardzo cenny, najwyższej jakości content premium, taki jak obszerny raport czy (dostępny na przykład w zamian za pozostawienie adresu mailowego w bazie) e-book na temat niezwykle ważny dla potencjalnych klientów.

Gated content budzi zainteresowanie (może więc stanowić część modelu AIDA), jest bardziej ceniony przez użytkowników niż to, co dostępne całkowicie za darmo, na wyciągnięcie ręki.

Budujesz swój profesjonalny, ekspercki wizerunek, a przy tym gromadzisz cenne adresy w bazie mailingowej, tworząc tym samym kolejne punkty styku z klientami.

Więcej na temat gated content pisaliśmy w artykule Co to jest gated content i jak może wesprzeć Twój biznes?

19. Umieść na swojej stronie case studies

Chwalenie się sukcesami jest bardzo ważne! A realne, autentyczne case studies to doskonałe miejsce, by pokazać to, co masz swoim klientom do zaproponowania.

Jak pozyskać klienta przez case studies? Bazuj na danych, pokazuj screeny lub zdjęcia (w zależności od tego, co jest bardziej istotne w Twojej branży), zawrzyj testimoniale swoich klientów i podlinkuj do usługi, którą w danym case study promujesz.

Warto też zostawić button do bezpośredniego kontaktu z Tobą, na wypadek, gdyby potencjalny klient chciał o coś dopytać.

20. Zapoznaj się ze strategią lead nurturing

Wiesz, czym jest lead nurturing? To tzw. dojrzewanie czy podgrzewanie leadów, o którym wspominaliśmy wyżej. Proces ten polega na stopniowym zapoznawaniu potencjalnych klientów z marką i edukowaniu ich w zakresie usług, które proponujesz.

Można go prowadzić za pomocą e-mail marketingu, social mediów czy firmowego bloga – opcji jest mnóstwo. Włącz lead nurturing do swojego procesu pozyskiwania klienta, a gwarantujemy, że zobaczysz efekty!

Podsumowanie

Jak widzisz, istnieje naprawdę mnóstwo sposobów na to, jak pozyskiwać klientów – od Ciebie zależy, z których strategii skorzystasz w pierwszej kolejności. Trzymamy kciuki, a jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie SEO – napisz do nas! Wszyscy w Delante  są równie fajni co Iza 🙂

FAQ

Z definicji pozyskiwanie klientów to proces zdobywania nowych leadów, który powinien zakończyć się sukcesem. W jaki sposób pozyskiwanie klientów może być mierzalne? Czy można uznać proces za zakończony, gdy klient wyrazi zainteresowanie ofertą?

Nie – pozyskanie klienta dobiega końca w momencie, w którym osoba zainteresowana sfinalizuje po raz pierwszy dany cel sprzedażowy, np. podpisze umowę, zakupi produkt, skorzysta z usługi.

Aktywne pozyskiwanie klientów to taki rodzaj nawiązywania współpracy, który zakłada zaangażowanie w proces sprzedaży – samodzielne, niezależne poszukiwanie klientów i nawiązywanie z nimi kontaktu. W tej formie sprzedaży jesteś osobą inicjującą kontakt.

Najczęściej aktywne pozyskiwanie klientów wygląda tak, że znajdujesz w sieci potencjalnych zainteresowanych i nawiązujesz z nimi kontakt, dzwoniąc lub wysyłając e-mail z ofertą.

Start jest trudny w każdej branży. Na początku warto zadbać o to, żeby zdobyć pozytywne opinie i nastawić się na wyjście ze swojej strefy komfortu.

Dobrym sposobem na trafienie do pierwszych klientów jest poinformowanie znajomych o usługach, które się świadczy, i zachęcenie ich do dzielenia się tą informacją dalej – na starcie bardzo często pierwsi zainteresowani to właśnie osoby, które Cię znają lub przynajmniej kojarzą i są gotowe zaufać nowej działalności.

Zawsze dbaj o najwyższą jakość swoich usług i otwartą komunikację, a po udanej współpracy poproś o wystawienie opinii w social mediach czy na wizytówce Google.

(0)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe mają w Google Ads prawie tak ważne zadanie jak słowa kluczowe. Są to słowa, na które nie chcemy, by wyświetlała się reklama. Dowiedz się jaka jest ich rola w prowadzeniu kampanii w Google Ads oraz jaki wpływ na najważniejsze wskaźniki takie jak CTR czy konwersje mają wykluczające słowa kluczowe.

Czytaj więcej
Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Real Time Marketing (w skrócie RTM) to odpowiedź marketingowa na aktualne wydarzenia oraz trendy. Specjaliści tworzą content, który żyje krótko, ale intensywnie, mając wysoki potencjał viralowy. Chcesz poznać RTM marketing z bliska? Stay tuned, mamy tu dla Ciebie najciekawsze przykłady z ostatnich lat!

Czytaj więcej