- Przygotuj się, by pozyskać klientów lepiej
- Jak pozyskać klienta?
- Zadbaj o to, aby Twoja strona była Twoją wizytówką
- Upewnij się, że jesteś widoczny w sieci
- Skonfiguruj wizytówkę Google
- Inwestuj w dobry content
- Zadbaj o mobilność i responsywność swojej strony internetowej
- Opracuj plan pozyskania klienta
- Oferuj klientom spersonalizowane usługi - wyróżnij się wśród konkurencji
- Bądź empatyczny
- Inwestuj w reklamy płatne
- Zaproponuj bezpłatne porady, konsultacje i rozmowy na temat oferty
- Wyszukuj problemy, które mają Twoi klienci, aby zaproponować im rozwiązania
- Buduj trwałe relacje
- Bądź obecny w social mediach
- Zbieraj opinie, polecenia i referencje
- Buduj pozycję lidera w branży i swój profesjonalny wizerunek
- Nie zapomnij o e-mail marketingu
- Stosuj skuteczne call to action
- Stwórz naprawdę wartościowy gated content
- Umieść na swojej stronie case studies
- Zapoznaj się ze strategią lead nurturing
- Podsumowanie
Przygotuj się, by pozyskać klientów lepiej
Pozyskiwanie klienta to nie jedna czynność, a cały proces, często bardzo złożony. Zanim zastanowisz się, jakie działania podjąć, aby osiągnąć sukces w tej dziedzinie, zacznij od podstaw - czyli od określenia, kogo tak naprawdę chcesz do siebie przyciągnąć. Jak zobaczysz później, personalizacja (zarówno komunikatów reklamowych, jak i oferty) jest podstawą we współczesnym marketingu i bez niej nawet nie ma co myśleć o leadach. Musisz jednak wiedzieć, do kogo chcesz kierować swoje treści, dlatego na starcie, jeszcze zanim przejdziesz do zbierania wskazówek i opracowywania planu pozyskiwania klientów, określ, jakie osoby stanowią Twój target. Może Ci w tym pomóc praca z personami, o której pisaliśmy tutaj: Persona w marketingu i SEO. Na koniec pamiętaj - nie ma jednego idealnego sposobu na szczelny lejek sprzedażowy, nie ma też dwóch takich samych klientów (ani dwóch takich samych marek!), dlatego myślą, która powinna Ci towarzyszyć przez cały proces sprzedaży, jest maksymalna indywidualizacja i personalizacja działań. I oczywiście kreatywność w wymyślaniu planu, który działa, oraz uważność we wprowadzaniu koniecznych optymalizacji.Jak pozyskać klienta?
1. Zadbaj o to, aby Twoja strona była Twoją wizytówką
Świetnie zaprojektowana i wypełniona po brzegi wartościowymi stronami witryna stanowi najlepszy możliwy sposób na zrobienie pozytywnego pierwszego wrażenia i pozyskiwanie klientów w sieci. To też jeden z najczęstszych pierwszych punktów styku - jeśli ktoś poszukuje firmy takiej jak Twoja, istnieje duża szansa, że właśnie tam Cię spotka. Musisz więc pokazać się z jak najlepszej strony i udowodnić, że jesteś godny zaufania. Przyda Ci się w tym UX friendly design, szybka, responsywna witryna oraz odpowiednia optymalizacja pod kątem SEO. Po co? Zerknij na punkt numer dwa.2. Upewnij się, że jesteś widoczny w sieci
Widoczność strony to jeden ze wskaźników, które podpowiadają Ci, jak łatwo odnaleźć Twoją stronę w sieci, a konkretniej - w wyszukiwarkach takich jak Google. W zależności od narzędzia, w którym badasz widoczność, jej definicja może się delikatnie różnić, ale najczęściej będzie to wypadkowa średniej pozycji fraz kluczowych, na jakie wyświetla się Twoja strona, całkowitej liczby wyszukiwań i/lub ruchu z wyszukiwarek. Spadki widoczności w Google powinieneś zawsze uważnie analizować i wyciągać z nich wnioski.
Pozycjonowanie szerokie to najlepszy sposób na poprawę widoczności w sieci, a co za tym idzie lepsze pozyskiwanie klientów.
3. Skonfiguruj wizytówkę Google
Wiesz, jak wiele osób kończy swoją aktywność w wynikach wyszukiwania na wysokości mapy, wizytówki czy odpowiedzi na pozycji zerowej? Google dąży do tego, aby maksymalnie ułatwić użytkownikom poruszanie się po SERPach, co stanowi dla Ciebie zarówno wyzwanie, jak i szansę na wyróżnienie się i pozyskiwanie klientów. Wystarczy skonfigurować wizytówkę Google, aby poprawić kontakt z potencjalnym klientem. Dodaj do wizytówki adres, nazwę firmy, numer telefonu czy godziny otwarcia, a jeszcze lepiej - dodawaj regularnie wpisy, zadbaj o dobre opinie, uzupełnij zdjęcia i opisz dokładnie swoją działalność oraz ofertę. Dla przykładu zobacz naszą aktualną wizytówkę:4. Inwestuj w dobry content
Z pewnością wiesz już, że content jest cennym narzędziem w rękach każdego marketera. Jeśli chcesz pozyskać klienta, blog firmowy, e-booki, treści audio czy infografiki to elementy, które powinny znaleźć się na Twojej stronie. Dywersyfikacja typów treści w obrębie witryny jest bardzo istotna - twórz krótkie i długie teksty, proste newsy i długie poradniki, vlogi czy inne treści wideo (w zależności od specyfiki Twojej działalności), a to wszystko urozmaicaj nie stockowymi zdjęciami, a interesującymi screenami, wartościowymi wycinkami z raportów czy tworzonymi samodzielnie infografikami. Pamiętaj też, aby wszystkie treści były zoptymalizowane pod SEO - szczególnie dopasowanie dobrych fraz kluczowych może okazać się dla Ciebie niezmiernie wartościowe, pomoże bowiem trafić do odpowiedniej grupy odbiorców. Imponuj merytorycznymi treściami i przyciągaj ofertą - to połączenie idealne.5. Zadbaj o mobilność i responsywność swojej strony internetowej
Wiesz, jak wielu Twoich potencjalnych klientów zaczyna poszukiwanie idealnej oferty z poziomu smartfona? W tramwaju w drodze do pracy, na spotkaniu ze znajomymi (bo akurat ktoś Cię polecił), czekając w kolejce do kina. Każda z tych sytuacji jest Twoją szansą na wychwycenie cennego leada, którą możesz zmarnować, nie dbając o responsywny design swojej witryny. Jeśli potencjalny zainteresowany nie doczeka się załadowania strony albo nie będzie mógł kliknąć w odpowiedni przycisk (chociażby w zakładkę kontakt) - Twoja szansa na pozyskanie klienta maleje, i to drastycznie. Więcej w temacie szybkich, przyjaznych UX-owo stron mobilnych piszemy w artykule: Jak przyspieszyć stronę na urządzeniach mobilnych?6. Opracuj plan pozyskania klienta
Tak jak pisaliśmy we wstępie, odpowiedź na pytanie, jak pozyskać klientów, jest bardzo indywidualna w każdym przypadku. Dlatego opracowanie indywidualnego planu sprzedaży stanowi podstawę skutecznych działań. Przygotuj rozbudowany plan, w którym uwzględnisz nie tylko bezpośredni kontakt z klientem, lecz także na przykład edukację grupy docelowej, budowanie społeczności wokół marki czy działania marketingowe prowadzące do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej. Określ na przykład:- jak długi jest proces,
- kto podejmuje decyzje zakupowe wśród Twoich odbiorców,
- ile osób jest zaangażowanych w decyzję,
- w jaki sposób klienci mogą Cię znaleźć.
7. Oferuj klientom spersonalizowane usługi - wyróżnij się wśród konkurencji
Nigdy nie przestaniemy podkreślać, jak ważna we współczesnym marketingu jest personalizacja oferty, usług i samego marketingu. Wiesz doskonale, jak bardzo jesteśmy na co dzień zalewani natłokiem informacji i jak często wybieramy już pierwszą lepszą opcję, byle nie musieć dłużej patrzyć na kopiowane treści, powielane schematy i wtórne grafiki w nagłówkach stron. Musisz wyjść naprzeciw potrzebom swoich klientów - doskonale ich zrozumieć i dać im to, czego Twoja konkurencja nie może. Będzie to Twój USP, czyli Unique Selling Point - unikalna cecha oferty.8. Bądź empatyczny (i sympatyczny)
Zapytaliśmy przy okazji przygotowań do tego artykułu naszych specjalistów ds. Sprzedaży o to, co jest najważniejsze w pozyskiwaniu klientów. Iza powiedziała, że: "By zdobyć klienta, musisz przede wszystkim wysłuchać, jakie ma potrzeby. Co ważne, najpierw słuchaj, a dopiero potem mów! Empatia, wejście w buty klienta, zrozumienie, nie wciskanie swojego produktu na siłę, a chęć pomocy klientowi zamiast sprzedawania to kluczowe czynniki. A i oczywiście uśmiech w rozmowie, nawet przez telefon!" ~ Iza9. Inwestuj w reklamy płatne
Reklamy takie jak Google Ads pozwalają dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i odpowiednio spersonalizować przekaz. Musisz natomiast pamiętać, że aby działania PPC były naprawdę skuteczne, konieczna jest dobra znajomość tych narzędzi - dlatego choć są bardzo skutecznym (a przy tym dość szybkim) wsparciem w procesie sprzedaży i częstą odpowiedzią na to, jak pozyskać klienta, to wymagają pomocy specjalistów, aby uniknąć przepalania budżetu i frustracji z nieskutecznych działań.10. Zaproponuj bezpłatne porady, konsultacje i rozmowy na temat oferty
Pozyskiwanie klienta to inwestycja - dlatego określając to, na co możesz sobie pozwolić, i do jakiego momentu proces sprzedaży się opłaca (np. wyliczając ROI - Return of Investment), powinieneś wziąć pod uwagę przestrzeń na wszelkiego rodzaju darmowe konsultacje, rozmowy i analizę problemu klienta. Tak osobiste podejście pozwala zbudować więź z marką (a także personalnie Tobą jako sprzedawcą) i zwiększa szansę zdobycia leada. Ważne będzie wrażenie, jakie zrobisz podczas takich spotkań - zastanów się, jak chcesz, aby przebiegała komunikacja między firmą a klientem i już na samym początku nadaj jej właściwy ton.
Jakiś czas temu podzieliliśmy się wiedzą dotyczącą tego, w jaki sposób komunikujemy się z klientami w naszej firmie. Jeśli chcesz zdobyć kolejną garść wskazówek dotyczących dobrych praktyk, zerknij na artykuł: Jak komunikować się z klientem?
11. Wyszukuj problemy, które mają Twoi klienci, aby zaproponować im rozwiązania
To istotny element personalizacji działań - określenie, czego od Ciebie właściwie potrzebuje potencjalny klient i zapewnienie mu profesjonalnego wsparcia w tym obszarze to najlepszy możliwy sposób na przygotowanie indywidualnej oferty. To naturalne prawo popytu i podaży. Jeśli oferujesz usługi, na które nie ma zainteresowanych, oznacza to, że najprawdopodobniej źle zidentyfikowałeś potrzeby grupy docelowej.12. Buduj trwałe relacje
Komunikacja to istotny element relacji. W budowaniu zaufania klientów istotny jest sprawny przepływ informacji, terminowość czy otwartość. Ale to dopiero sam początek - aby skutecznie sprzedawać, musisz być bardzo uważnym słuchaczem, skupionym na tym, co chce Ci przekazać potencjalny klient, i skoncentrowanym na zaoferowaniu mu możliwie dopasowanych rozwiązań. A kiedy już rozmówca obdarzy Cię zaufaniem, nie zawiedź go - bądź szczery i rzeczowy, a przy tym - jak podpowiada nam Iza - empatyczny i uśmiechnięty. Daj się polubić, tak po prostu.13. Bądź obecny w social mediach
Obecność w social mediach wydaje się absolutną oczywistością, ale jak samo posiadanie strony na Facebooku przekłada się na sprzedaż? Cóż - często w niewielkim stopniu. Social media bowiem muszą być odpowiednio zoptymalizowane i właściwie prowadzone, aby przynosiły sukcesy. Jak pozyskać klientów z sociali?- Korzystaj z tych SM, w których są Twoi klienci. Jeśli grupa docelowa przesiaduje głównie na Facebooku, to tam zainteresuj ich swoimi wpisami; jeśli poszukujesz klientów, którym bliżej do Instagrama - regularnie publikuj reels i stories.
- Pamiętaj, że samo założenie profilu to nie wszystko. Żeby naprawdę budował zaufanie do marki i służył sprzedaży, musi być prowadzony regularnie.
- Buduj społeczność. Jeśli przekonasz do siebie ludzi w socialach, jest duża szansa, że gdy będą potrzebowali danej usługi, wrócą prosto do Ciebie.