Jak dodać stronę do Google Analytics 4? Poradnik GA4 cz. 1

Jak dodać stronę do Google Analytics 4? Poradnik GA4 cz. 1

Google Analytics 4 nie jest aktualizacją Universal Analytics (potocznie GA3), tylko zupełnie nowym narzędziem, które zresztą dostępne jest od dłuższego czasu. Nie masz obowiązku rezygnacji ze wcześniejszego rozwiązania – w dalszym ciągu możesz z niego korzystać. Miej jednak na uwadze, że Google ogłosiło, kiedy GA3 zostanie ostatecznie zastąpione nowym produktem, czyli GA4. Dlatego już teraz sprawdź, jak krok po kroku dodać stronę do Google Analytics 4!

Spis treści:

Kiedy musisz zacząć używać Google Analytics 4?

Google opublikowało informację o decyzji, której spodziewało się wielu specjalistów. Chociaż wydawało się, że będzie można jeszcze długo użytkować GA3, to jednak już wiemy, że stanie się inaczej. Google podało na swoim blogu konkretny termin zakończenia aktywności usługi.

Okazuje się, że 1 lipca 2023 roku Universal Analytics zostanie wyłączony i zastąpiony nowym produktem Google, czyli GA4. Dotyczy to wszystkich, którzy korzystają z bezpłatnej wersji analityki. W przypadku użytkowników systemu Analytics 360 termin jest późniejszy – 1 października.

Od tych dat dane nie będą zbierane w GA3. Natomiast jeszcze przez 6 miesięcy Google ma dawać możliwość dostępu do danych historycznych, dlatego koniecznie je eksportuj do zewnętrznych narzędzi, aby zachować ciągłość informacji.

Z tym krokiem nie czekaj na ostatnią chwilę! Najlepiej zrób to od razu, gdy zaczniesz korzystać z GA4.

Więcej na ten temat: Google Analytics Universal zostanie wycofane w 2023 roku.

Czy już teraz czas dodać stronę do GA4?

Google Analytics jest narzędziem, które obecnie nadal znajduje się w fazie beta. Oczywiście to jest rozwiązanie, które będzie rozwijane, aktualizowane i to w nim znajdziesz mnóstwo funkcji. Natomiast na ten moment brakuje w nim wielu rozwiązań, m.in. niestandardowego grupowania kanałów czy filtrów porządkujących ruch.

Czy zatem aktualnie lepszym rozwiązaniem jest Google Universal? Optymalną decyzją jest równoległe korzystanie z obu rozwiązań jednocześnie. Dlaczego?

Możesz uczyć się nowego systemu, dane zaś gromadzić w dwóch narzędziach, różniących się modelem atrybucji. Kiedy GA3 zostanie wyłączone, prawdopodobnie będziesz już znakomicie znać GA4.

Chcesz uzyskać długotrwałe efekty dzięki pozycjonowaniu sklepu internetowego? Sprawdź naszą usługę pozycjonowanie e-commerce.

Jak wykonać eksport danych?

Zatem, zanim zdecydujesz się na GA4, zajmij się eksportem danych.

Zaloguj się do Google Analytics Universal i znajdź interesujący Cię raport.

Np. kliknij Pozyskiwanie -> Przegląd -> Cały ruch -> Kanały.

Wybierz z jakiego okresu chcesz pozyskać dane, a następnie kliknij Eksportuj.

Wskaż format – PDF, Arkusze Google, Excel lub CSV.

eksport danych z universal analytics

Gotowe! – masz zachowane dane, które możesz wykorzystać do późniejszych analiz, porównań i podejmowania decyzji związanych z prowadzonymi działaniami marketingowymi.

Oczywiście możesz potrzebować informacji z różnych raportów. Najlepiej eksportuj wszystkie – nie wiesz, jakie potrzeby z nimi związane pojawią się w przyszłości. 

Jak dodać stronę do Google Analytics 4?

GA4 jest zupełnie nową usługą. Żeby rozpocząć korzystanie z niej niestety nie wystarczy kliknąć w Universal Analytics jednego przycisku, który spowoduje, że automatycznie przeniesiesz się do GA4 i dotychczas zebrane dane będą tam również dostępne. Musisz zrobić to sam.

Gotowy na podpięcie strony do analityki Google Analytics 4? Będziesz musiał wykonać kilka czynności, które nie powinny sprawić Ci większych trudności. W zależności od tego, czy używałeś Universal Analytics w przeszłości czy nie – możesz to zrobić na dwa sposoby.

Poradnik dla stron, które były podpięte pod Universal Analytics

1.  Zaloguj się do Google Analytics, a następnie wybierz Administracja (ikona koła zębatego) i kliknij Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4. Dlaczego należy zrobić w ten sposób, a nie poprzez standardowe założenie nowej usługi?

Otóż dzięki temu system przeprowadzi Cię przez kolejne kroki konfiguracji. Poza tym Twoja dotychczasowa usługa zostanie automatycznie połączona z nowym GA4. Utworzony zostanie strumień danych do śledzenia aplikacji webowej. 

ga4 asystent konfiguracji

2. Wyświetlą Ci się istotne informacje. Jak widzisz, kreator może skopiować podstawowe ustawienia z Universal Google.

jak podpiąć stronę do analityki w GA4 a tworzenie usługi

3. W kolejnym etapie zobaczysz komunikat o udanym połączeniu usług.

google analytics 4 połączenie usług

4. Kliknij: Zobacz swoją usługę Google Analytics 4, a wówczas pokażą Ci się następujące opcje:

ga4 możliwe opcje

5. Jeśli masz zaimplementowane Universal Google za pomocą tagu analytics.js, to musisz na potrzeby GA4 dodać fragment kodu gtag.js. Identyfikator usługi A masz już w kodzie – dotyczy on GA3.

<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=<Identyfikator usługi A>”></script>

<script>

window.dataLayer = window.dataLayer || [];

function gtag(){dataLayer.push(arguments);}

gtag(‚js’, new Date());

gtag(‚config’, ‚<Identyfikator usługi A>’);

gtag(‚config’, ‚<Identyfikator usługi B>’);

gtag(‚event’, ‚sign_up’, { ‚method’: ’email’ });

gtag(‚event’, ‚view_video’, { ‚send_to’: ‚<Identyfikator usługi B>’ });

</script>

Skąd wziąć natomiast identyfikator usługi B, który dotyczy GA4? Zerknij na poprzedni screen. Kliknij Instalacja tagu, a następnie wybierz Twój strumień danych. Wtedy wśród dostępnych informacji znajdziesz Identyfikator pomiaru.

google analytics 4 a identyfikator pomiaru

Po dodaniu kodu GA4 powinno rozpocząć się zbieranie danych.

Dodanie stron, które nie były połączone z Universal Analytics do Google Analytics 4

Dopiero zaczynasz przygodę z analityką od Google i nie używałeś Universal Analytics? W takim przypadku konfiguracja za pomocą asystenta nie będzie dostępna. Droga do rozpoczęcia korzystania z usługi będzie nieco inna. Oto kolejne kroki:

1. Po zalogowaniu się do GA, w Administracji kliknij Utwórz usługę.

ga4 utwórz usługę

2. Wprowadź nazwę usługi, np. adres Twojej strony WWW, i przejdź dalej. Zwróć też uwagę na informację o ograniczeniu. Nie jest tak, że na jednym koncie możesz mieć analitykę dla dowolnej liczby stron czy aplikacji.

jak dodać stronę do google analytics 4 a konfiguracja usługi

3. Wyświetlą Ci się pytania, ale nie musisz na nie odpowiadać. Możesz po prostu kliknąć Utwórz.

4. Skonfiguruj strumień danych. Zakładamy, że chcesz podpiąć analitykę pod stronę WWW, zatem wybierz Sieć. Poza tym masz opcje dla aplikacji na Androida lub na iOS.

ga4 a konfiguracja strumienia danych

5. Podaj adres strony i nazwę strumienia. Ta nazwa może być w zasadzie dowolna. Jak widzisz, masz aktywowany pomiar zaawansowany i zdecydowanie warto tak to pozostawić, gdyż dzięki temu kilka zdarzeń będzie śledzonych przez GA4 bez konieczności dodatkowej konfiguracji.

W przypadku Universal Analytics trzeba było je ustawić ręcznie. Mowa tutaj np. o śledzeniu wewnętrznej wyszukiwarki, przewinięciach, kliknięciach linków wewnętrznych i nie tylko.

ga4 konfiguracja strumienia danych z sieci

6. Umieść kod na stronie w sekcji <head> witryny.

jak dodać stronę do GA4 a dodawanie tagów

7. Jeśli nie potrafisz dodać kodu, a korzystasz z systemu WordPress, to możesz użyć wtyczki o nazwie GA Google Analytics. Po jej zainstalowaniu, wystarczy, że dodasz GA Tracking ID, ewentualnie możesz wprowadzić zmiany w innych opcjach, jeśli widzisz taką potrzebę.

google analytics 4 a wtyczka

Jeśli korzystasz z Google Tag Managera, masz podpiętą stronę, to wystarczy, że dodasz nowy Tag.

ga4 a typ tagu

W zasadzie jedyną informacją, którą musisz podać jest identyfikator pomiaru. Pozostałe ustawienia możesz pozostawić bez zmian.

W Regułach wybierz All Pages.

jak dodać stronę do google analytics 4 a identyfikator i reguły

Następnie kliknij Zapisz, a dalej Opublikuj. Gotowe!

Dlaczego warto dodać stronę do analityki w GA4?

Po pierwsze GA4 jest rozwiązaniem przyszłości. Od początku lipca 2023 roku w GA3 nie będą już zbierane dane, więc lepiej już teraz wdrożyć nową analitykę – dzięki temu zyskasz czas na dokładne poznanie tego systemu.

Oczywiście nie potrzebujesz na to aż roku, ale im wcześniej zaczniesz, tym łatwiej będzie Ci opanować nowe rozwiązanie. GA4 ma wiele zalet, a wśród nich:

  • automatyczne śledzenie podstawowych zdarzeń bez konieczności ich konfigurowania,
  • dosyć łatwe zarządzanie konwersjami,
  • automatyczne analizy,
  • możliwość weryfikowania użytkowników na podstawie user ID, Google Signals oraz ID urządzenia,
  • atrakcyjniejszy sposób prezentacji danych,
  • możliwość darmowej integracji Google Analytics 4 z Big Query,
  • interpretowanie danych – zatem nie tylko prezentacja, ale również wyświetlanie najważniejszych wniosków.

GA4 wprowadza wiele zmian w stosunku do poprzedniej wersji systemu, zatem jest się czego uczyć! Nie czekaj do końca okresu, kiedy GA3 będzie jeszcze zbierać dane!

zwiększymy widoczność w google baner

Podpięcie strony pod GA4 – podsumowanie

Nie czekaj z rozpoczęciem zbierania danych związanych z ruchem na stronie do momentu, aż Universal Analytics zostanie wyłączone. Zrób to już teraz, a będziesz mieć więcej czasu na poznanie nowego systemu.

Poza tym GA4 to rozwiązanie, które z założenia ma dostarczać więcej informacji i ułatwić korzystanie z usługi. Pomiar niektórych zdarzeń może okazać się dla Ciebie łatwiejszy!

Daj znać, czy nasz poradnik okazał się pomocny!

FAQ

Nowe rozwiązanie zdecydowanie różni się od  Google Analytics Universal. Dzięki niemu będziesz śledzić wewnętrzną wyszukiwarkę, przewinięcia, kliknięcia w linki wewnętrzne bez konieczności dodatkowej konfiguracji. 

GA4 to także nowy wygląd raportów. W GA3 model pomiaru jest oparty na sesjach i odsłonach, natomiast w GA4 na zdarzeniach i parametrach. Ponadto w GA4 wprowadzono nowy system oceny zaangażowania użytkowników w witrynie. Pojawiła się również możliwość samodzielnego tworzenia zaawansowanych raportów.

Zdecydowanie tak. Do momentu, kiedy Universal Analytics będzie zbierać dane, opłaca się z niego korzystać i porównywać informacje uzyskane w starej i nowej wersji usługi. Na tej podstawie zauważysz wdrożone w nowej propozycji zmiany.

Z pewnością z biegiem czasu GA4 będzie rozwijane, pojawi się jeszcze więcej możliwości, szczególnie przydatnych w e-commerce.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads

Strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads

Podczas tworzenia kampanii w Google Ads, z pewnością niejednokrotnie zastanawiałeś się, jaka strategia ustalania stawek, będzie najlepsza do danej kampanii. Samodzielne ustawianie stawek czy automatyczne? Skupienie się na kliknięciach czy konwersjach? W poniższym artykule przedstawię strategię ustalania stawek na podstawie celów reklamowych w Google Ads.

Czytaj więcej