Spis
treści
Wprowadzenie do analizy konkurencji SEO
W świecie pozycjonowania może zdarzyć się sytuacja, że wdrażamy wiele zmian i optymalizacji, a mimo to nie zdobywamy upragnionych miejsc w wyszukiwarkach. Skoro więc to nie my “spijamy śmietankę”, to w takim razie kto? To proste — nasza konkurencja!
Jeżeli więc podejrzewasz, że twoi rywale mają lepszy sposób na docieranie na szczyt w wynikach, to czemu by nie przyjrzeć się, co robią lepiej od nas? Analiza konkurencji SEO może okazać się w tym celu nieoceniona. Należy jednak pamiętać, że temat analizy pod kątem pozycjonowania jest dosyć szeroki i złożony. W jej ramach można porównywać na przykład:
- frazy kluczowe, zarówno te wspólne, jak i te, na które konkurencja wyświetla się, a my nie
- kwestie techniczne i stopień zoptymalizowania strony
- content
- linki zwrotne naszych konkurentów.
Dlaczego warto podejmować działania mające na celu podejrzenie poczynań konkurencji? Taka analiza daje nam bowiem wiele cennych informacji, które możemy przekuć w istotne dla nas wnioski. Te wnioski płynące z analizy konkurencji SEO możemy następnie wykorzystać do budowania strategii pozycjonowania, a co za tym idzie do zwiększenia widoczności, poprawie organicznego ruchu, a w konsekwencji do zwiększenia konwersji. Pamiętajmy jednak, żeby do wszystkiego podchodzić “z głową”. Ślepe naśladowanie naszej konkurencji nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem i może nas wpędzić w pułapkę. To, że coś sprawdza się u kogoś innego, nie znaczy, że u nas da takie same rezultaty.
Więcej na temat analizy konkurencji w Google dowiesz się z video Gosi! Filmik podpowie Ci, jak przeprowadzić skuteczną analizę i kto może być naszą konkurencją.
Rozumienie konkurencji SEO
Konkurencja SEO nie jest zawsze dokładnie tym samym, co konkurencja biznesowa. Stąd tak ważne jest, aby umieć zidentyfikować najistotniejszych graczy, z którymi będziemy walczyć o wysokie pozycje. Prowadząc własną działalność, pewnie zdajesz sobie sprawę, kto jest Twoją największą konkurencją. Są to podmioty oferujące podobne produkty, usługi, kierujące swoją działalność do zbliżonej grupy osób. W przypadku wyszukiwarki Google konkurencją są te strony, które wyświetlają się na te same frazy w organicznych wynikach wyszukiwania, co Twoja strona. Warto jednak wiedzieć, że i konkurencję biznesową można i warto analizować. Dzięki temu zyskamy wiedzę, czy nasi rywale inwestują w ten kanał i jakie działania podejmują.
Przy weryfikowaniu konkurencji SEO, trzeba mieć na uwadze kilka rzeczy. Po pierwsze, mierz siły na zamiary. Jeżeli jesteś właścicielem małego biznesu, to trudno za konkurencję uznać gigantów w branży, którym łatwiej jest walczyć o wysokie pozycje na ogólne słowa kluczowe. Tak samo jest w przypadku dużych serwisów ogłoszeniowych czy też porównywarek cenowych. Weźmy na przykład dla porównania mały lokalny sklep z AGD i Allegro. Chociaż analiza fraz może sugerować, że jest to nasz konkurent, to logicznie można zauważyć, że trudno będzie z nim rywalizować o te ogólne frazy. W tym wypadku może lepiej skupić się na frazach lokalnych, na które łatwiej będzie się nam wyświetlać na pierwszych pozycjach.
Jak zidentyfikować swoją konkurencję SEO
Pierwszym krokiem w analizie konkurencji jest jej identyfikacja. Jest to niezwykle ważny ruch, od którego zależą nasze dalsze kroki i efekty naszej pracy. Pozwól, że przedstawimy Ci kilka sposobów, które pokażą, kto jest Twoją największą konkurencją SEO.
Pamiętaj jednak, że analiza konkurencji powinna być poprzedzona analizą słów kluczowych. Musimy bowiem najpierw określić, które frazy są dla nas ważne, bo to o nie właściwie będzie się opierać analiza. Wybrane przez nas słowa wpisujemy w wyszukiwarkę. Następnie musimy dokładnie przyjrzeć się liście wyników, którą zaprezentuje nam Google i wypisać konkurentów, znajdujących się zarówno na wyższych, jak i niższych pozycjach.
Co ważne, dla różnych usług konkurencja może być inna, dlatego powinniśmy ją identyfikować po frazach kluczowych z konkretnych kategorii. Jeżeli wychodzilibyśmy tylko z podobieństwa wszystkich fraz, to moglibyśmy zidentyfikować niekoniecznie istotną dla nas konkurencję, która ma inny model biznesowy. Jak na przykład w sytuacji, gdy prowadzimy sklep, a konkurujemy z blogami poradnikowymi. Ten przykład pokazuje, że nie należy ślepo ufać narzędziom, ale przede wszystkim w analizie powinniśmy mieć na uwadze względy biznesowe.
Możemy także, w celu identyfikacji konkurentów, skorzystać z narzędzia, jakim jest SEMStorm. Pokaże on nam 8 największych konkurentów na podstawie wspólnych słów kluczowych, ale także w oparciu o podobieństwo branży. Więcej na temat korzystania z tego narzędzia oraz jego przydatnych funkcji do analizy dowiesz się ze wpisu: Jak analizować konkurencję w SEMStorm.
Jeżeli jednak chcemy uzyskać dane o naszych konkurentach na podstawie wszystkich słów kluczowych, to sprawdzi się także dobrze znany Ahrefs. Dzięki temu narzędziu możemy znaleźć konkurentów rankujących na te same frazy, co nasza strona.
Analiza słów kluczowych konkurencji
Jeżeli już wiemy, kim jest nasza konkurencja, to teraz należy przejść do gruntownej analizy, która pomoże zidentyfikować potencjał drzemiący na przykład w słowach naszej konkurencji SEO.
Dzięki narzędziom jesteśmy w stanie sprawdzić frazy, na które wyświetlają się inne strony, a następnie wygenerować z nich raporty. Można tam znaleźć inspirację co do fraz, na które być może warto się pozycjonować. Dodatkowo część narzędzi oferuje dedykowane moduły, dzięki którym możemy porównać kilku konkurentów i sprawdzić, czy dane słowo kluczowe jest targetowane przez wszystkich konkurentów. Pozwoli to nam w prosty sposób odsiać mało istotne frazy.
Przy analizie słów kluczowych konkurencji można też wziąć pod uwagę estymowany ruch, jaki generują poszczególne frazy. Jednak bardziej istotne jest sprawdzenie, czy dana fraza jest intencyjnie dopasowana do naszej oferty. Sprawdź także wolumen danego słowa oraz CPC. Pozwoli to często określić, czy dane frazy konwertują. Może to być wtedy wniosek, by skupić się na pozycjonowaniu właśnie tych fraz. Czynniki te pomogą nam sprawdzić takie narzędzia jak Senuto, SEMRush czy SEMStorm. A o innych narzędziach przydatnych do monitorowania konkurencji w Google przeczytasz w osobnym wpisie.
Analiza linków zwrotnych konkurencji
Dysponując listą konkurentów, jesteśmy w stanie określić miejsca, które linkują do stron naszych rywali, a do naszej nie. Taka analiza linków zwrotnych to niezwykłe bogactwo wiedzy, którą możemy włączyć do naszej strategii link-buildingowej. Najskuteczniej i najlepiej link gap analysis przeprowadzić przy pomocy takich narzędzi jak Ahrefs lub Majestic. Szczegółową instrukcję, krok po kroku, jak przeprowadzić analizę linkowania konkurencji przy wykorzystaniu Ahrefsa znajdziesz na naszym blogu.
Narzędzia pozwalają znaleźć miejsca, które nie linkują do naszej strony, a które odsyłają do witryn naszej konkurencji SEO. Dane wygenerowane przez narzędzie można wyeksportować, a następnie pogrupować je według naszych potrzeb. Pamiętajmy oczywiście, by nie podążać bezmyślnie za uzyskanymi danymi. Sprawdźmy, jak rozwija się strona z perspektywy czasu, bo wysokie parametry mogą być często mylące.
Musimy dokładnie przemyśleć i obserwować, czy linki prowadzące do konkurencji, mają także szansę przynieść pozytywny efekt dla naszej strony. Nie chodzi jednak o kopiowanie tych miejsc 1:1, bo jest to bardzo rzadko możliwe. Warto raczej sprawdzać typy stron, z których konkurencja pozyskuje linki. Dodatkowo, w tej analizie bierze się pod uwagę, na jakie podstrony linkuje konkurencja oraz na jakie frazy. Jeśli mądrze wykorzystamy analizę linków zwrotnych konkurencji, to mamy szansę na stworzenie przemyślanej i procentującej strategii.
Analiza treści konkurencji
Słowa kluczowe oraz wartościowe linki zwrotne to bardzo istotne kwestie. Ale nigdy nie należy zapominać o wartościowym contencie. I nawet w tym aspekcie może nam pomóc analiza konkurencji SEO. Dzięki temu procesowi zauważymy, jakie treści prowadzą wiodący rywale, jakie pozytywne strony możemy zaobserwować, ale też, czego konkurencja w tym względzie nie wykorzystuje.
W analizie treści konkurencji możemy wziąć pod uwagę takie kwestie, jak na przykład:
- Tytuły i meta opisy
- Nagłówki
- Rozmieszczenie słów kluczowych w obrębie strony
- Struktura tekstów
- Długość treści
- Prowadzenie bloga firmowego
- Częstotliwość publikowania treści
- Elementy multimedialne
Przede wszystkim, sprawdzajmy jednak, jakie treści są tworzone przez konkurencję. Czy robią content poradnikowy, czy może inspiracyjny, albo słowniki, definicje lub rankingi. Przyjrzymy się także tematom, które poruszają.
Analiza contentu pomoże nam ulepszyć własne teksty, ale pozwoli także wskazać luki w treściach konkurencji i dostarczyć inspiracji do naszych działań contentowych. Być może rywale nie wykorzystują w pełni potencjału wynikającego z prowadzenia bloga firmowego i jest to dla nas doskonała okazja, żeby zacząć działać w tym obszarze. Pamiętajmy oczywiście, żeby po wdrażaniu zmian, obserwować wyniki w narzędziach. Dzięki temu będziemy mogli reagować oraz wyciągać wnioski dotyczące naszej strategii.
Ocena wydajności SEO konkurencji
Na koniec warto także wspomnieć o ogólnej ocenie wydajności SEO naszej konkurencji. Warto monitorować, jak nasi konkurenci radzą sobie w poszczególnych dziedzinach i jakie wyniki osiągają, jednakowo w pozyskiwaniu linków czy w widoczności. A jeżeli chcesz sprawdzić estymowany ruch na innych stronach, to pomocne tu będą takie narzędzia, jak:
- Ahrefs
- SEMStorm
- SEMrush
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Wykorzystanie wyników analizy konkurencji SEO w swojej strategii
Jak wiadomo, sama analiza to nie wszystko. Bez wyciągnięcia właściwych wniosków, a potem wdrożenia planu, powyższe działania mogą okazać się zbyteczne. Przyjrzyjmy się zatem naszej strategii i spróbujmy zintegrować ją z wnioskami, które nasunęły się po analizie.
Jeżeli znaleźliśmy słowa kluczowe, na które widoczna jest nasza konkurencja, to może warto dołączyć je i do naszej strategii. Podobna sytuacja ma miejsce z linkami zewnętrznymi. Warto rozbudować swoją strategię link-buildingu właśnie o potencjalnie korzystne miejsca. A analiza treści konkurencji może być doskonalą podstawą do stworzenia wartościowego content planu, który pomoże nam urozmaicić i ulepszyć nasze treści.
Podsumowanie i kluczowe wnioski
Po lekturze artykułu wiesz już, że analiza konkurencji SEO przynosi wiele korzyści i często stanowi podstawę tworzenia optymalnej strategii pozycjonowania. Nie powinna być zatem pomijana.
Warto wiedzieć, że często analiza jednego aspektu, czy to słów kluczowych, linków lub treści, jest w stanie dostarczyć nam ciekawych wiadomości. Dobrą praktyką jest zatem uczenie się na błędach naszej konkurencji i ulepszanie rzeczy, które wydają się dobrze działać na innych stronach. Pamiętaj jednak, żeby być na bieżąco ze zmianami i monitorować poczynania konkurencji oraz własne wyniki. A jeżeli dalej nie jesteś pewny, jak to robić, to warto skorzystać z webinaru dotyczącego wykorzystania widoczności konkurencji do zwiększenia własnej widoczności.
Zaopatrzony więc wiedzę, jak identyfikować konkurencję, dlaczego i jak robić analizy konkurencji SEO możesz śmiało wyruszać w drogę na szczyt wyników wyszukiwań! Jeśli jednak w dalszym ciągu nie chcesz robić tego samemu, sprawdź naszą ofertę pozycjonowania stron internetowych, w ramach której tworzymy strategię skrojoną idealnie pod Twój biznes!