Spis
treści
Co to błąd 404? Definicja
Co to błąd 404? Definicja
Błąd 404 to kod stanu HTTP, który wskazuje, że strona lub zasób nie został znaleziony. Jest to jeden z najczęstszych błędów, na które można się natknąć podczas przeglądania sieci. Gdy użytkownik odwiedza witrynę, jego przeglądarka wysyła żądanie do serwera obsługującego witrynę, a jeśli nie może znaleźć żądanej strony, zwraca błąd 404, po którym często wyświetla się sformułowanie “not found” lub “nie znaleziono strony”.
Ten błąd może być spowodowany wieloma czynnikami, w tym nieprawidłowymi adresami URL, uszkodzonymi linkami i usuniętymi stronami, a także pętlą przekierowań. Z kolei należy pamiętać, że nie ma na niego wpływu połączenie internetowe użytkownika – cały problem leży po stronie witryny (z drobnym wyjątkiem, o którym niżej).
Ważne jest, aby zrozumieć, co powoduje te błędy, aby ich uniknąć, a jeśli już się pojawią – szybko im zaradzić. Takie podejście jest niezbędne, jeśli chcesz (a zapewniamy, że chcesz lub przynajmniej powinieneś chcieć 😉 ) zapewnić użytkownikom przyjemne odczucia związane z korzystaniem z Twojej witryny.
W takim razie – jak naprawić błąd 404 not found? Wiele zależy od tego, skąd się wziął, dlatego przyjrzyjmy się możliwym przyczynom.
Przyczyny błędów 404
Przyczyny błędów 404
Błędy w adresach URL
Zdarza się, że użytkownik wpisuje adres Twojej strony bezpośrednio w pasek URL – powodów tego może być mnóstwo. Być może zobaczył jej URL na ulotce, grafice czy wizytówce, albo pamięta Twój brand i chce poradzić sobie sam, bez wyszukiwarki Google.
Jeśli jednak adres jest zbyt skomplikowany, prawdopodobieństwo popełnienia literówki rośnie – w końcu czy adres był pisany z myślnikiem czy bez, po nazwie domeny następowało .pl, .com.pl, a może coś zupełnie innego? Podobnie jeśli nazwa brandu jest dość skomplikowana. Kolejnym wyzwaniem bywają adresy URL, którym daleko do bycia SEO friendly, czyli na przykład linki do produktów, które zamiast “nazwadomeny.pl/plaszcz-damski-zielony” brzmią bardziej jak “nazwadomeny.pl/kat-1/102938471047”. Wyobrażasz sobie zapewne, że ten drugi wariant aż prosi się o literówkę, która zaowocuje błędem 404.
Z drugiej strony zdarza się też, że to nie użytkownik popełnia literówkę, a znajduje się ona w linku zamieszczonym na stronie (np. naniesionym na grafikę, button czy słowny anchor). O tym, jak znaleźć nieprawidłowe linki tego typu, napiszemy za moment.
Uszkodzone linki
Uszkodzone linki lub „martwe” linki (z j. Angielskiego broken / dead links) to łącza, które nie prowadzą już do aktywnej witryny lub strony internetowej. Skąd się biorą? Przyczyn może być wiele – do najczęstszych należą przeniesienie lub usunięcie strony (np. produktu, który już nie jest dostępny w sprzedaży), edycja adresu URL lub wygaśnięcie nazwy domeny. Błąd 404 pojawia się, jeśli nie zostało wdrożone odpowiednie przekierowanie 301.
Uszkodzone linki mogą być szkodliwe dla UX Twojej strony, a także pozycji w wyszukiwarkach, ponieważ znacząco utrudniają użytkownikom znalezienie tego, czego szukają (zamiast produktu – błąd 404), i negatywnie wpływają na to, jak odbierana jest dana witryna. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać witrynę pod kątem niedziałających linków i podejmować działania w celu ich naprawy.
Zmiany w strukturze strony internetowej
Przebudowa sklepu internetowego czy zupełne przestawienie kategorii bloga wydają się wielu osobom dobrym pomysłem – brzmią w końcu jak wiosenne porządki i dają wrażenie “odświeżenia” strony. Prawda jest jednak taka, że jakakolwiek ingerencja w strukturę strony internetowej powinna być prowadzona w sposób przemyślany, a najlepiej – pod okiem doświadczonego dewelopera (a jeszcze lepiej – z dodatkowym wsparciem specjalisty SEO). Jeśli tak się nie stanie, łatwo pozostawić na stronie nieaktualne linki czy zapomnieć o wprowadzeniu przekierowań, co z kolei jest prostym przepisem na masę błędów 404 i kompletnie nieczytelną, a wręcz nieobsługiwalną stronę.
Wpływ błędów 404 na stronę
Wpływ błędów 404 na stronę
Wspominaliśmy wcześniej o kilku możliwych konsekwencjach notorycznych błędów 404 pojawiających się na stronie – teraz przyjrzymy się im bliżej.
Negatywny wpływ na doświadczenie użytkownika
Pierwszy i być może najistotniejszy aspekt to kwestia doświadczeń użytkownika. Chodzi z jednej strony o szeroko pojęty UX, do którego optymalizacji dążymy, ale z drugiej strony warto spojrzeć na to zwyczajnie, po ludzku – kto chciałby korzystać z witryny, która nie przynosi mu tego, po co przyszedł? Łatwo wyobrazić sobie rosnącą frustrację użytkownika i nieubłagane zbliżanie się kursora do krzyżyka zamykającego stronę. W ten sposób, nawet jeśli oferujesz atrakcyjne ceny czy interesujący wachlarz usług albo produktów, skutecznie zniechęcasz potencjalnych klientów do zakupu.
Negatywny wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach
Niski engagement rate, szybkie opuszczanie strony internetowej, a także liczne błędy 404 widoczne podczas skanowania witryny przez roboty – to wszystko wpływa negatywnie na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego jednym z pierwszych działań, jakie podejmuje się, pracując nad SEO witryny, jest wykrycie wszelkiego rodzaju błędów, które mogą obniżać jej pozycje. Najpierw techniczne aspekty i rozprawienie się z uciążliwymi dla użytkownika (i bardzo widocznymi dla robotów Google) błędami, potem kwestie kosmetyczne – w ten sposób należy działać.
Potencjalna utrata przychodów
Mniejsze zyski to naturalna i nieubłagana konsekwencja obu powyższych aspektów – zarówno kiepski UX, jak i obniżone pozycje w Google, mogą przełożyć się na utratę przychodów. Mniej osób będzie odwiedzać Twoją stronę, ponieważ będzie ona wyświetlać się dalej niż konkurencja, a nawet jeśli ją wybiorą, na miejscu czeka ich zawód.
Jak widzisz – pozbycie się błędów 404 jest istotne z wielu względów, a zaniedbanie tematu ostatecznie może odbić się nawet na powodzeniu Twojego biznesu. Jak naprawić błąd 404? Zacznij od ich wykrycia.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Jak wykryć błędy 404?
Jak wykryć błędy 404?
Google Search Console
Pierwszym narzędziem, które może pomóc Ci w wykryciu błędów 404, jest Google Search Console. Narzędzie nie jest może idealne, ale na początek – jak znalazł.
Po zalogowaniu się i wybraniu odpowiedniej usługi możesz przejść do wyszukiwania błędów 404.
Wejdź w raport Stan – zobaczysz tam strony, które były w indeksie Google lub robot próbował je indeksować, ale z jakiegoś powodu nie mógł. Jeżeli podstrona była obarczona błędem 404, zobaczysz tam taką informację.
Drugi sposób to wejście w Ustawienia, a potem w Statystyki indeksowania (które, wbrew nazwie, dotyczą nie tyle indeksowania, co crawlowania). W tym miejscu zobaczysz więcej informacji na temat błędów 404, między innymi jaki procent wszystkich stron stanowią te z informacją “404 not found”, a także ile żądań skanowania strony od Google generowało ten błąd.
Crawlery
Druga opcja to wykorzystanie narzędzia do przeszukiwania stron internetowych – w grę wchodzą takie crawlery jak:
- Screaming Frog,
- Oncrawl,
- Lumar.
Pokażemy Ci wyszukiwanie na przykładzie Screaming Frog. Po zeskanowaniu strony wybierz zakładkę “Response codes” i przyjrzyj się uważnie, które URL-e wyglądają niepokojąco, czyli zamiast przekierowania 3xx czy prawidłowej odpowiedzi (2xx) wyświetla się Client Error (404). Jeśli chcesz, możesz wtedy przefiltrować wyniki, aby pokazać wyłącznie te adresy, które odpowiadają błędem 404.
Dobra struktura strony to na przykład taka:
Jaka ilość błędów 404 powinna Cię martwić? Cóż, tak naprawdę – każda. Jeśli tylko da się ich uniknąć, należy to robić, a idealna liczba haseł “Page not found” to zero.
Google Analytics
Google Analytics pozwala na monitorowanie statystyk witryny internetowej, co pozwoli nam wiele powiedzieć na temat potencjalnych błędów 404.
W jaki sposób? Najprościej sprawdzić poszczególne podstrony po ich tytułach – dlaczego? Ze względu na wyświetlany komunikat, wszystkie strony błędu mają z reguły ten sam title. Wystarczy więc je odpowiednio przefiltrować według tytułu i lista stron z błędem 404 gotowa.
O tym, jak dodać stronę do Google Analytics 4 szerzej przeczytasz w artykule:
Jak naprawić błedy 404 – sprawdzone przez nas sposoby
Jak naprawić błedy 404 – sprawdzone przez nas sposoby
Przekierowanie adresu URL
Podstawowa metoda pozbycia się błędów 404 to dodanie przekierowań 301, które poinformują serwer, że pod tym adresem nic się już nie znajduje, i pokażą, gdzie należy przenieść użytkownika. Więcej na temat przekierowań przeczytasz w naszym artykule Przekierowanie strony: jak je zrobić? Rodzaje redirectów – to prawdziwe kompendium wiedzy w tej kwestii.
Aktualizacja linków wewnętrzych
Twoją stronę w ostatnim czasie spotkała solidna przebudowa? A może wiesz już o tym, że któreś buttony zawierają linki z literówkami, przez które klient zamiast przenieść się na landing page, ląduje na stronie z błędem 404? Aktualizacja linków wewnętrznych to istotna część całego procesu SEO – jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przyda Ci się wpis Struktura linkowania wewnętrznego – 3 kroki do sukcesu.
Aktualizacja linków zewnętrzynch
Linki wewnętrzne to jeszcze nie wszystko! Zdarza się, że do danej podstrony w ramach link-buildingu prowadzi już kilka zewnętrznych odnośników (a często nawet i więcej). Szkoda marnować wykonaną pracę i ryzykować wahaniem pozycji strony w Google’u. Warto wtedy przejrzeć z pomocą zewnętrznych narzędzi profil linkowania i podmienić niedziałające odnośniki na aktualne.
Utworzenie niestandardowej strony 404
Zdarza się, że błędy 404 – mimo naszych najlepszych starań – pojawiają się w witrynie. Istotne jest, aby zapewnić wtedy użytkownikom możliwość powrotu do strony głównej albo innej kategorii czy podsunąć jakikolwiek dalszy kierunek, nie pozostawiając wrażenia, że dotarło się do ślepego zaułku. Utworzenie niestandardowej strony 404 może pomóc Twojej witrynie wyróżnić się na tle innych, a przy tym zapewnić odwiedzającym lepszą nawigację, poprawiając tym samym UX.
Czym charakteryzuje się dobra strona 404? Idealnie byłoby, gdyby strona 404 zawierała przydatne treści i pozwalała odnaleźć się użytkownikowi w tej – umówmy się – dość nieoczekiwanej sytuacji.
Spróbuj więc odpowiedzieć na pytania:
- Dlaczego ta strona nie została znaleziona? (+ wyjaśnienie)
- Co użytkownik powinien zrobić dalej? (+ proponowane kolejne kroki)
Czasem warto wyróżnić też daną stronę z błędem 404, aby sam fakt trafienia na nią był dla użytkownika mniej frustrujący.
Typowy błąd 404 w przeglądarce Google Chrome wygląda tak:
… A mógłby wyglądać na przykład tak:
I tak:
Albo przynajmniej tak:
Najlepsze praktyki w celu uniknięcia błędów 404
Najlepsze praktyki w celu uniknięcia błędów 404
Utrzymanie prostych i łatwych do zapamiętania adresów URL
Wspominaliśmy na początku, że zbyt skomplikowane, niejasne adresy URL dalekie od bycia SEO friendly aż proszą się o literówki i przypadkowe problemy. Zadbaj o to, aby adresy były przyjazne, proste, łatwe do zapamiętania i późniejszego wpisania nawet z klawiatury.
Korzystanie z trwałych przekierowań (301) podczas przenoszenia stron
Jeśli przenosisz lub zmieniasz stronę, koniecznie zadbaj o to, aby znalazło się na niej przekierowanie 301, które zamiast informować o braku danego zasobu wskaże od razu nowy. Przekierowania powinny być automatyczne i szybkie – wtedy użytkownik ich nawet nie zauważy. Zmagasz się z problemem na większą skalę? Zobacz nasz wpis: Mapa przekierowań – co to jest i jak narzędzia SEO i Excel mogą pomóc?
Regularne sprawdzanie uszkodzonych linków
Podpowiedzieliśmy Ci wyżej, jak naprawić błąd 404 znajdując go na stronie. Koniecznie przeprowadzaj regularnie, czy na Twojej stronie występują wspomniane błędy, aby w razie czego szybko pozbyć się uszkodzonych linków (broken links) i zastąpić je nowymi. Poprawi to znacząco UX i SEO strony.
Podsumowanie
Podsumowanie
Błędy 404 to zmora niejednego użytkownika internetu, ale też SEOwca czy dewelopera – każdy spotkał się z niefortunną informacją Page not found choć raz w życiu, a większość z nas pewnie dużo więcej. Wiesz już, że błąd 404 obniża zadowolenie użytkownika z korzystania z witryny, obniża pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a ostatecznie może doprowadzić do obniżenia przychodów.
Upewnij się, że masz błędy 404 pod kontrolą, korzystając z narzędzi takich jak Google Search Console, Screaming Frog czy Google Analytics – dzięki temu nawet przenosiny strony czy usunięte produkty nie będą wyzwaniem dla Twojego biznesu.
A jeśli chcesz utrwalić sobie wszystko w wersji wideo i usłyszeć jeszcze więcej istotnych faktów, zerknij na odcinek z cyklu Robię SEO:
https://delante.pl/jak-sobie-radzic-z-bledem-404-vlog-robie-seo-19/