.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI – sztuczną inteligencję?

6min.

Komentarze:0

Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI – sztuczną inteligencję?
18 marca 2024
Wykorzystanie AI do tworzenia treści może stać się problematyczne, gdy teksty wprowadzają odbiorców w błąd lub są nienaturalne, pełne błędów językowych i składniowych. Do detekcji treści generowanych przez AI możemy wykorzystać różnorodne narzędzia, jednak nie są one nieomylne. Dlatego warto znać charakterystyczne cechy i niedociągnięcia widoczne w typowych tekstach AI: skupienie na konkretnej frazie, powtórzenia, specyficzne struktury słowne i nieprawdziwe informacje będące efektem halucynowania modeli językowych.

6min.

Komentarze:0

Sam fakt wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji do tworzenia treści użytkowych jeszcze nie oznacza niczego złego. Wprost mówią o tym wytyczne Google dotyczące treści generowanych przez AI. Tworząc treści dla użytkowników, najważniejsze jest, aby były to wiarygodne informacje przydatne odbiorcom, zgodne ze standardem E-E-A-T, co nie przekreśla zastosowania AI w content marketingu.

Problem pojawia się w momencie, gdy mamy do czynienia z treściami, które mogą nosić znamiona spamu i/lub wprowadzać w błąd: są niezrozumiałe, zawierają nieprawdziwe informacje (powstałe na skutek halucynowania AI) lub nie wnoszą żadnej wartości dla odbiorców. Podobnie, jeśli mamy do czynienia z pójściem na skróty, gdy umowa stanowiła inaczej. Wyobraźmy sobie sytuację: prowadzimy stronę i zamawiamy treści blogowe z zapewnieniem, że zostaną one napisane przez człowieka. Otrzymawszy je na pierwszy rzut oka widać, że zostały one automatycznie wygenerowane.

Co jednak, jeśli nie jesteśmy pewni tego, czy treści wyszły spod rąk copywritera, czy też stworzyła je sztuczna inteligencja? Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI? Tego dowiecie się w dalszej części wpisu.

Narzędzia, które pomogą Ci sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI

Popularyzacja generatywnego AI sprawiła, że nie trzeba było długo czekać, aż pojawią się narzędzia do wykrycia treści tworzonych przez sztuczną inteligencję. Poniżej znajdziecie przykłady narzędzi, które pomogą Wam w sprawdzeniu, czy dany tekst został napisany przez AI oraz poznacie zasady ich działania.

Jak działają te narzędzia?

Narzędzia do wykrywania treści tworzonych przez AI analizują różnice w strukturze i stylu tekstu, skupiając się na charakterystycznych cechach, które mogą wskazywać na pochodzenie tekstu. Wykorzystują zaawansowane algorytmy i modele językowe do oceny, jak naturalnie brzmi tekst, analizując takie aspekty jak złożoność składni, powtarzalność fraz, a także użycie nietypowego słownictwa, które może odbiegać od typowego dla tekstów pisanych przez człowieka.

Mogą one też badać schematy typowe dla znanych modeli generowania tekstu w celu identyfikacji charakterystycznych elementów, wskazujących na to, czy tekst został napisany przez AI (co bywa często określane „cyfrowym odciskiem palców” modeli językowych).

Przykłady narzędzi

Oto kilka najbardziej popularnych detektorów treści tworzonych przez AI.

  • Copyleaks – narzędzie składające się z modułów do detekcji treści tworzonych przez AI (twórcy wskazują głównie ChatGPT oraz Gemini) oraz do wykrywania plagiatów (w tym parafraz oraz plagiatów kodu źródłowego). Jak wskazują twórcy narzędzia, Copyleaks „walczy z AI własną bronią” – zaawansowane algorytmy wykorzystujące sztuczną inteligencję analizują tekst pod kątem wzorców stosowanych przez modele językowe.
  • GPTZero – narzędzie sprawdza składnię tekstu oraz identyfikuje potencjalne błędy logiczne. Opiera się na ocenie losowości struktury tekstu (im niższa, tym większe prawdopodobieństwo, że został on stworzony przez AI) oraz odchyleń od wspomnianego parametru.
  • Smodin AI Content Detector – darmowe narzędzie oparte na uczeniu maszynowym, które skanuje tekst pod kątem stylów i słów kluczowych typowych dla AI.

Czy detektory AI działają prawidłowo?

Chociaż narzędzia, których celem jest określenie, czy tekst został napisany przez AI, są w stanie z dużą precyzją wskazywać pochodzenie treści, nie są one stuprocentowo niezawodnym rozwiązaniem. Dokładność detekcji waha się między różnymi narzędziami i może być zależna od wielu czynników (jak choćby rodzaj tekstu i styl, w jakim został napisany bądź wygenerowany). Istnieje ryzyko wystąpienia zarówno fałszywie pozytywnych, jak i fałszywie negatywnych wyników.

Wspomniane wcześniej narzędzia to jedne z najbardziej popularnych rozwiązań w tej niszy – czy tak szeroko stosowane i uznane detektory także mogą się mylić? Jak najbardziej. Dla przykładu według testów Copyleaks klasyfikuje parafrazy stworzone przez AI (konkretnie QuillBot) jako treści tworzone przez człowieka. Nawet jeśli narzędzie opiera się na bardzo szerokiej bazie danych, nie będzie ono nieomylne. Dlatego właśnie detektory powinny być jedynie częścią szerszego procesu weryfikacji.

Nie można także zapomnieć o tym, że technologia, na której opierają się modele językowe i generatywne AI stale się rozwija – nie jest więc niczym dziwnym, że mimo regularnych aktualizacji nie każde narzędzie w czasie rzeczywistym nadąża za dynamicznymi zmianami w tej dziedzinie.

Jak sprawdzić, czy tekst był napisany przez AI? Charakterystyczne zwroty i błędy

Narzędzia narzędziami – modele AI, w szczególności ChatGPT, tworzą teksty na podstawie określonych schematów i znając je, możemy nauczyć się, jak sprawdzić, czy tekst był napisany przez AI, czy został stworzony przez człowieka.

Dobitnym przykładem są powtarzające się frazy lub zdania. ChatGPT poproszony o stworzenie tekstu na konkretny temat potraktuje go jak słowo kluczowe i nie zastosuje synonimów, upychając frazę w treści ze sporą częstotliwością. Dla naocznego przykładu – wygenerowałem za pomocą tego narzędzia tekst o systemach alarmowych i efekt widać poniżej. Fraza „systemy alarmowe” pojawia się w ciągu pierwszych kilku akapitów aż 7 razy!

Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI?

Powtarzalne zwroty pojawiają się szczególnie na początku i w podsumowaniu generowanych treści. Typowe dla ChatGPT są zwroty typu: „w obecnych czasach”, „w dzisiejszym świecie” lub szczególnie wariacja tego drugiego: „w dzisiejszym dynamicznym świecie”, po której następuje określenie branży bądź zadanej w prompcie tematyki. Nie trzeba daleko szukać – przykłady widać w wynikach wyszukiwania:

Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI?

Czy zwróciliście uwagę na zwrot „w dzisiejszym blogu przyjrzymy się…” w przykładzie wygenerowanego tekstu powyżej? To również jeden z najbardziej charakterystycznych zwrotów wykorzystywanych przez ChatGPT: „w tym artykule/blogu/wpisie przyjrzymy się/wyjaśnimy/omówimy…” po których, tak jak poprzednio, następuje powtórzenie głównego tematu artykułu oraz dodatkowe kryteria uwzględnione w prompcie. Nawet GPT-4, czyli nowszy, płatny model OpenAI często generuje treści w oparciu o ten schemat, choć trzeba przyznać, że w wielu innych aspektach radzi sobie znacznie lepiej i nierzadko tworzy teksty o wyższym poziomie naturalności.

Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI?

Normą są także błędy gramatyczne, stylistyczne i składniowe – szczególnie przy generowaniu tekstów po polsku, gdyż AI ma tendencję do przekładania konstrukcji w języku angielskim na język polski i tworzenia kalek językowych oraz innych tego typu „potworków”. To akurat widać na pierwszy rzut oka – jeśli używacie ChatGPT, z pewnością zobaczycie, że niektóre teksty bądź ich fragmenty brzmią po prostu nienaturalnie.

AI może także pisać w sposób przesadnie kwiecisty i poważny, wpadając w ton niedopasowany do kontekstu – efektem będzie tekst, którego nie da się określić w sposób inny, niż kiczowaty. Przykład powyższych dwóch „wpadek” AI? Sprawdźcie poniżej – od razu widać, że nie pisał tego człowiek.

Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI?
Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI?
Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI?

Zwróćcie uwagę, że tutaj także przewijają się powyżej wspomniane mankamenty treści AI związane z bardzo charakterystycznymi strukturami tekstu.

Na koniec największa zmora treści tworzonych przez sztuczną inteligencję i najbardziej szkodliwy problem związany z treściami tworzonymi przez sztuczną inteligencję, czyli halucynacje, które mogą wprowadzać użytkownika w błąd. Innymi słowy – informacje „zmyślone” przez model językowy, które są kompletnie nieprawdziwe. Tu AI potrafi być naprawdę kreatywne…

Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI?
Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI?

Wskazówki do weryfikacji treści

Nawet jeśli przypuszczamy, że tekst jednak został napisany przez człowieka, warto posłużyć się zasadą „ufaj, ale sprawdzaj”. Co w tym wypadku warto zweryfikować?

Sprawdźmy źródła informacji (o ile są one podane). Czy mamy do czynienia z wiarygodnym autorem, który ma odpowiedni autorytet i wiedzę w danym temacie, czy są to informacje pochodzące znikąd lub od nieznanego twórcy o wątpliwej reputacji?

Porównajmy tekst z innymi treściami w tej samej tematyce. Czy podane informacje są zgodne, czy też odbiegają od innych źródeł?

Zweryfikujmy datę publikacji i aktualność zawartych treści. Czy nie są one przestarzałe? Czy odpowiadają obecnemu stanowi wiedzy w danym temacie?

Zwróćmy uwagę na stylistykę oraz kwestie językowe. Czy tekst jest klarowny i nie zawiera błędów logicznych? Czy zawarte słownictwo i ton odpowiada tematyce i formie treści?

Jak sprawdzić, czy tekst został napisany przez AI? Podsumowanie

Choć generatywne AI oparte na modelach językowych to niezwykle przydatne rozwiązanie, które możemy wykorzystać w różnych dziedzinach (wystarczy spojrzeć na zastosowanie AI w Google Ads czy ChatGPT w analizie słów kluczowych) – to tylko narzędzie, które ma ograniczone możliwości i bywa zawodne.

Jeśli zależy Ci na weryfikacji, czy tekst został napisany przez AI – oto, co możesz zrobić:

  • Wykorzystaj kilka narzędzi, które wstępnie pomogą Ci określić, czy tekst pochodzi z jednego z modeli językowych.
  • Sprawdź, czy w tekście nie występują nienaturalne powtórzenia skoncentrowane na głównej tematyce treści.
  • Przyjrzyj się rozpoczęciu i zakończeniu tekstu: czy nie występują tam struktury typowe dla treści generowanych przez AI?
  • Zastanów się, czy stylistyka tekstu i dobrane słownictwo odpowiada kontekstowi treści.
  • Zweryfikuj informacje – sprawdź, czy pochodzą one z wiarygodnych źródeł i nie są efektem halucynacji modelu językowego.

Nie chcesz, aby Twoją stronę zapełniały niskiej jakości treści generowane przez AI i zależy Ci na wysokiej klasy content marketingu? Napisz do nas! Przygotujemy dla Ciebie content plan i na jego podstawie stworzymy wartościowe dla Twoich odbiorców treści oparte o sprawdzone reguły SEO copywritingu, które zostaną docenione zarówno przez użytkowników odwiedzających Twoją stronę, jak i algorytymy Google.

Autor
Autor
Maciej Jakubiec

Junior SEO Specialist

Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. W SEO szczególnie docenia związki tej dziedziny z dbałością o pozytywne doświadczenia użytkowników i wysokiej jakości contentem (który sam bardzo lubi tworzyć). Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat – lub odkrywanie i testowanie nowych przepisów (szczególnie mających swoje korzenie w słonecznej Italii).

Autor
Autor
Maciej Jakubiec

Junior SEO Specialist

Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. W SEO szczególnie docenia związki tej dziedziny z dbałością o pozytywne doświadczenia użytkowników i wysokiej jakości contentem (który sam bardzo lubi tworzyć). Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat – lub odkrywanie i testowanie nowych przepisów (szczególnie mających swoje korzenie w słonecznej Italii).

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM