Public relations to działania mające na celu utrzymanie i poprawę wizerunku firmy, organizacji lub osoby publicznej. PR to budowanie pozytywnego obrazu marki, który przekłada się na lepsze relacje z klientami i innymi interesariuszami.
Aby to osiągnąć, skupia się na budowaniu dobrej opinii o marce wśród jej otoczenia oraz kreowaniu pozytywnych emocji wobec niej. Warto pamiętać, że PR to działania strategiczne, a nie tylko operacyjne.
Oznacza to, że ich celem jest osiągnięcie określonych rezultatów w długim okresie, a nie tylko wykonanie konkretnych działań.
Public Relation ma bardzo ważną rolę w budowaniu wizerunku firmy. Dobrze prowadzone działania PR mogą przyczynić się do poprawy wizerunku firmy, a tym samym do jej sukcesu. Oczywiście Public Relations pełni też inne funkcje, m.in. stabilizacyjną czy prewencyjną.
Cele PR mogą być różne, zależą od firmy oraz jej celów biznesowych. Niektóre z nich to:
Nie wszystkie cele PR spełnia bezpośrednio. Ogólne cele są związane przede wszystkim z dbaniem o wizerunek i relacjami z interesariuszami. Cele, do których Public Relations przyczynia się w sposób bardziej pośredni to :
Popularnym podziałem celów PR są cele strategiczne i operacyjne.
Na cele strategiczne składają się między innymi:
Natomiast cele operacyjne dotyczą już konkretnych wyników poszczególnych działań, są bardziej sprecyzowane. Możesz np. zaplanować, by za 2 miesiące X osób przyszło na konferencje, którą organizujesz.
Wyróżnia się różne narzędzia i działania PRowe, takie jak:
Wybór działań PRowych zależy od firmy. Istotne jest, aby były one dostosowane do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej.
Zatem dobierz odpowiednie do swojej branży i grupy docelowej działania, by budować wizerunek firmy.
PR wewnętrzny jest również ważnym elementem budowania marki. W tym przypadku chodzi o kreowanie wizerunku firmy wśród jej pracowników. PR wewnętrzny pomaga zbudować zaangażowanie i lojalność pracowników, a także zwiększyć ich efektywność.
Dobrze prowadzona komunikacja wewnętrzna jest bardzo ważna dla funkcjonowania każdej organizacji. Pozwala ona na lepsze poznawanie się pracowników, ich potrzeb i oczekiwań, a także umożliwia szybszą reakcję na zmiany zachodzące w firmie. Warto więc zadbać o to, aby komunikacja wewnętrzna była jak najlepsza.
PR wewnętrzny można prowadzić na różne sposoby. Niektóre z nich to:
Jednak aby PR wewnętrzny był skuteczny, musi on być prowadzony systematycznie. Dzięki temu można uzyskać pozytywny wizerunek firmy wśród pracowników, a także ich lojalność wobec organizacji.
Jak prowadzić PR wewnętrzny w firmie? Przydatne wskazówki
Jeżeli Twoja firma ma bardzo duże przychody, a wyjścia integracyjne wciąż opierają się na paluszkach i krakersach, możesz wiele stracić w oczach pracowników. Nie trzeba oczywiście organizować comiesięcznych wyjazdów integracyjnych, ale danie uczestnikom komfortu i swobody wyboru np. jedzenia podczas takich spotkań, stawia Cię w naprawdę dobrym świetle.
Pamiętaj, by na spotkania integracyjne zapraszać wszystkich. Jeżeli uwzględnisz również stażystów czy praktykantów – poczują się jak część zespołu, a o to właśnie chodzi!
To miejsce, gdzie pracownicy będą mieli dostęp do wszystkich informacji, między innymi o benefitach, oświadczeniach i jak z nich korzystać.
Dzięki intranetowi, pracownicy, którzy są nieśmiali i nie chcą dopytywać, jak korzystać z różnych benefitów czy procesów, ktorych nie rozumieją, odetchną z ulgą.
Zmiany to nic złego. Wręcz przeciwnie! Jeżeli pracownicy zakomunikują, że coś w firmie im nie odpowiada, a Ty po analizie znajdziesz sposób, jak możesz to zmienić – spróbuj, a nie pożałujesz! Z pewnością wpłynie to również pozytywnie na atmosferę w organizacji. Aby jednak opinie przyniosły najlepszy efekt, warto wiedzieć, co to jest feedback i jak go odpowiednio dawać – zarówno jako pracodawca, jak i pracownik.
Pamiętaj, że aspekt finansowy jest niezwykle ważny, o ile nie najważniejszy w pracy. Jeżeli Twój system premiowy będzie zrozumiały, a premie faktycznie zmienią sumę, którą pracownik zobaczy w okolicach 10 dnia kolejnego miesiąca na swoim koncie – z pewnością będziesz lepiej odbierany jako pracodawca, a firma zyska w oczach pracowników.
Wiemy, że owocowe czwartki cieszą się złą sławą, ale jest wiele sposobów i opcji, które możesz wykorzystać, by zapewnić pracownikom wartość dodaną poza ich zwyczajną pensją. Możesz zaoferować m.in. opiekę medyczną, dofinansowania różnego rodzaju czy chociażby lekcje języka angielskiego. Sprawdź, z czego pracownicy będą najbardziej zadowoleni i pamiętaj, że to naprawdę może poprawić wizerunek firmy!
Pamiętaj, że PR wewnętrzny jest tak samo ważny jak PR zewnętrzny, bo wszystko zaczyna się od środka. Jeżeli Twoi pracownicy będą uważali Cię za dobrego pracodawce, zostaną z Tobą na dłużej i będą chcieli przyczyniać się do rozwoju firmy! A dodatkowo chętniej polecą Twoje usługi znajomym czy rodzinie!
Jak to mówią – co dwie głowy, to nie jedna! A co dopiero kilkanaście! Public relations w firmie wymaga sporo kreatywności i strategicznych pomysłów, dlatego warto zaangażować w proces całe biuro. Stwórz swobodną atmosferę do wymieniania się pomysłami. Każdy z nich może wspólnie przekształcić się w skuteczną strategię.
To świetna opcja do tworzenia PR-u zewnętrznego, jak i wewnętrznego! Pracownicy mają często świetne sugestie, które mogą przyczynić się do zbudowania pozytywnego wizerunku i doświadczenia.
Jak w praktyce wygląda dobra kampania PR w firmie? Przykłady można mnożyć. Jednak w 2023 roku takie działania wzbudziły największy rozgłos i zainteresowanie w światowych mediach:
Jak widać nawet proste, ale kreatywne działania mogą mieć wpływ na PR firmy.
Public Relations obejmują wszystkie działania związane z kreowaniem, utrzymywaniem i wzmacnianiem dobrego wizerunku firmy lub organizacji. W odróżnieniu od marketingu, który skupia się na bezpośrednim sprzedaży produktu lub usługi, public relations ma na celu pozyskanie przychylności opinii publicznej i budowanie trwałych relacji z nią.
Jednak te dziedziny nie są od siebie odrębne. Przykładowo PR może wpływać na SEO, dlatego nie należy zaniedbywać tego obszaru, jeżeli zależy nam na ruchu organicznym.
W ostatnich latach obserwuje się wzrost zainteresowania content marketingiem. Jest to strategia polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowego, interesującego i użytecznego dla odbiorców materiału.
Materiały te mogą być różnego typu: artykuły, grafiki, filmy, infografiki itp.
Content marketing jest często porównywany do działań Public Relations, ponieważ oba mają na celu budowanie pozytywnego wizerunku marki. Jednak istnieją pewne istotne różnice między tymi dwoma rodzajami działań.
Głównym celem PR nie jest bezpośrednia sprzedaż, a wpływ na opinię publiczną. Innymi słowy, PR ma na celu zmianę sposobu, w jaki ludzie postrzegają markę, a content marketing skupia się bardziej na tworzeniu interesującego i wartościowego materiału, który pomoże w bezpośredniej sprzedaży produktu lub usługi.
Różnica między tymi dwoma podejściami jest więc oczywista – content marketing jest bardziej skierowany na działania komercyjne, podczas gdy PR stawia na budowanie pozytywnego wizerunku marki.
Czarny PR to nic innego jak negatywna promocja. Można do niego zaliczyć np. rozpowszechnianie plotek na temat konkurencji, czy też używanie taktyk sabotażu.
Czarny PR jest więc przede wszystkim skierowany na działania destrukcyjne. Mówi się w ostatnich latach, że samo określenie czarny PR jest kontrowersyjne, bo czarny PR nie ma nic wspólnego z budowaniem wizerunku.
Czy powinno się stosować czarny PR?
Zdecydowanie nie. Zastosowanie takich metod może przynieść więcej szkody niż pożytku i na pewno nie przyczyni się to do budowania dobrego wizerunku firmy.
Działania Public Relations chociaż nie przełożą się bezpośrednio na sprzedaż, z pewnością w pozytywny sposób wpłyną na widoczność, rozpoznawalność i brand firmy. Jest wiele praktyk, które można wykorzystać, by działania PRowe w firmie przynosiły odpowiednie korzyści.
Poza tym, PR to przede wszystkim relacje – a relacje w biznesie to PODSTAWA! Jeżeli zadbasz o nie już teraz – podziękujesz nam w przyszłości. 😉
Strona internetowa i informacje, które są na niej umieszczane to jeden z elementów PR. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, co należy zmienić na Twojej stronie, by wyświetlała się wyżej w Google, skorzystaj z konsultacji SEO.