Public relations (PR) – co to? Jak robić PR w firmie?

Public relations (PR) – co to? Jak robić PR w firmie?

PR to skrót od „public relations”, są to działania, które mają na celu utrzymanie i poprawę wizerunku firmy lub osoby. PR obejmuje takie aktywności jak komunikacja z mediami, organizowanie wydarzeń i prowadzenie badań opinii publicznej. Przeczytaj więcej.

Spis treści:

Public relations – definicja

Public relations to działania mające na celu utrzymanie i poprawę wizerunku firmy, organizacji lub osoby publicznej. PR to budowanie pozytywnego obrazu marki, który przekłada się na lepsze relacje z klientami i innymi interesariuszami.

public relations pr definicja

Aby to osiągnąć, skupia się na budowaniu dobrej opinii o marce wśród jej otoczenia oraz kreowaniu pozytywnych emocji wobec niej. Warto pamiętać, że PR to działania strategiczne, a nie tylko operacyjne.

Oznacza to, że ich celem jest osiągnięcie określonych rezultatów w długim okresie, a nie tylko wykonanie konkretnych działań.

Funkcja PR

Public Relation ma bardzo ważną rolę w budowaniu wizerunku firmy. Dobrze prowadzone działania PR mogą przyczynić się do poprawy wizerunku firmy, a tym samym do jej sukcesu. Oczywiście Public Relations pełni też inne funkcje, m.in. stabilizacyjną czy prewencyjną.

Cele public relations

Cele PR mogą być różne, zależą od firmy oraz jej celów biznesowych. Niektóre z nich to:

  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • budowanie lojalności wobec marki,
  • wpływanie na opinię publiczną,
  • promocja produktu lub usługi,
  • zwiększenie sprzedaży.

Nie wszystkie cele PR spełnia bezpośrednio. Ogólne cele są związane przede wszystkim z dbaniem o wizerunek i relacjami z interesariuszami. Cele, do których Public Relations przyczynia się w sposób bardziej pośredni to :

  • wzrost wartości rynkowej firmy,
  • zwiększenie rentowności,
  • poprawa wyników finansowych.

Wskazówka od Delante: Nie musisz skupiać się tylko na zwiększaniu sprzedaży. Wszystkie działania, które wpływają na wizerunek Twojej firmy w pośredni sposób powiększają jej wartość i przyczyniają się do tego, by „rosła” w oczach klientów. Nie bój się zatem inwerstować czas i środki w działania PRowe czy CSRowe, troszcz się o klientów, pracowników i partnerów, bo to dzięki nim Twoja firma może działać i rozwijać się.

Popularnym podziałem celów PR są cele strategiczne i operacyjne.

Na cele strategiczne skłądają się między innymi:

  • dobre relacje z interesariuszami firmy,
  • kształtowanie pozytywnego wizerunkiem firmy, produktu, usługi,
  • walka o zaufanie/ odbudowanie zaufania od klientów,
  • poprawą relacji z klientami (np. przez budowanie lojalności).

Natomiast cele operacyjne dotyczą już konkretnych wyników poszczególnych działań, są bardziej sprecyzowane. Możesz np. zaplanować, by za 2 miesiące X osób przyszło na konferencje, którą organizujesz.

specjaliści baner

Działania public relations

Wyróżnia się różne narzędzia i działania PRowe, takie jak:

  • komunikaty prasowe – informacje przekazywane do mediów, które mają na celu promocję danego produktu lub usługi, udzielanie wywiadów i udział w programach telewizyjnych i radiowych,
  • organizowanie wydarzeń – spotkania, konferencje i inne wydarzenia, które mają na celu promocję firmy,
  • dystrybucja materiałów informacyjnych – folderów, ulotek i innych materiałów promocyjnych i informacyjnych o filmie (mogą to być też dokumenty czy strona internetowa),
  • zarządzanie kryzysem – w sytuacjach kryzysowych, działania public relations mogą pomóc w ochronie reputacji firmy,
  • prowadzenie kampanii reklamowych,
  • prowadzenie badań opinii publicznej.

Wybór działań PRowych zależy od firmy. Istotne jest, aby były one dostosowane do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej.

Zatem dobierz odpowiednie do swojej branży i grupy docelowej działania, by budować wizerunek firmy.

PR wewnętrzny wśród pracowników

PR wewnętrzny jest również ważnym elementem budowania marki. W tym przypadku chodzi o kreowanie wizerunku firmy wśród jej pracowników. PR wewnętrzny pomaga zbudować zaangażowanie i lojalność pracowników, a także zwiększyć ich efektywność.

Dobrze prowadzona komunikacja wewnętrzna jest bardzo ważna dla funkcjonowania każdej organizacji. Pozwala ona na lepsze poznawanie się pracowników, ich potrzeb i oczekiwań, a także umożliwia szybszą reakcję na zmiany zachodzące w firmie. Warto więc zadbać o to, aby komunikacja wewnętrzna była jak najlepsza.

PR wewnętrzny można prowadzić na różne sposoby. Niektóre z nich to:

  • organizowanie spotkań i imprez firmowych,
  • prowadzenie kampanii promocyjnych,
  • dbanie o dobre warunki pracy i atmosferę w firmie,
  • docenianie i nagradzanie dobrych pracowników.

Jednak aby PR wewnętrzny był skuteczny, musi on być prowadzony systematycznie. Dzięki temu można uzyskać pozytywny wizerunek firmy wśród pracowników, a także ich lojalność wobec organizacji.

Jak prowadzić PR wewnętrzny w firmie? Przydatne wskazówki

Nie oszczędzaj na wyjazdach/ wyjściach integracyjnych

Jeżeli Twoja firma ma bardzo duże przychody, a wyjścia integracyjne wciąż opierają się na paluszkach i krakersach, możesz wiele stracić w oczach pracowników. Nie trzeba oczywiście organizować comiesięcznych wyjazdów integracyjnych, ale danie uczestnikom komfortu i swobody wyboru np. jedzenia podczas takich spotkań, stawia Cię w naprawdę dobrym świetle.

pr wewnętrzny integracje

Pamiętaj, by na spotkania integracyjne zapraszać wszystkich. Jeżeli uwzględnisz również stażystów czy praktykantów – poczują się jak część zespołu, a o to właśnie chodzi!

Wprowadź intranet

To miejsce, gdzie pracownicy będą mieli dostęp do wszystkich informacji, między innymi o benefitach, oświadczeniach i jak z nich korzystać.

Dzięki intranetowi, pracownicy, którzy są nieśmiali i nie chcą dopytywać, jak korzystać z różnych benefitów czy procesów, ktorych nie rozumieją, odetchną z ulgą.

Zmieniaj się dla pracowników

Zmiany to nic złego. Wręcz przeciwnie! Jeżeli pracownicy zakomunikują, że coś w firmie im nie odpowiada, a Ty po analizie znajdziesz sposób, jak możesz to zmienić – spróbuj, a nie pożałujesz! Z pewnością wpłynie to również pozytywnie na atmosferę w organizacji.

PR wewnętrzny opinie o firmie

Wskazówka od Delante: Zadbaj o opinie pracowników o Twojej firmie. My skupiamy się na portalu gowork. Tutaj możesz zobaczyć opinie o Delante: https://www.gowork.pl/opinie_czytaj,976587

Zrób tak, by premie były atrakcyjne dla pracowników!

Pamiętaj, że aspekt finansowy jest niezwykle ważny, o ile nie najważniejszy w pracy. Jeżeli Twój system premiowy będzie zrozumiały, a premie faktycznie zmienią sumę, którą pracownik zobaczy w okolicach 10 dnia kolejnego miesiąca na swoim koncie – z pewnością będziesz lepiej odbierany jako pracodawca, a firma zyska w oczach pracowników.

Wprowadź benefity pozapłacowe

Wiemy, że owocowe czwartki cieszą się złą sławą, ale jest wiele sposobów i opcji, które możesz wykorzystać, by zapewnić pracownikom wartość dodaną poza ich zwyczajną pensją. Możesz zaoferować m.in. opiekę medyczną, dofinansowania różnego rodzaju czy chociażby lekcje języka angielskiego. Sprawdź, z czego pracownicy będą najbardziej zadowoleni i pamiętaj, że to naprawdę może poprawić wizerunek firmy!

Pamiętaj, że PR wewnętrzny jest tak samo ważny jak PR zewnętrzny, bo wszystko zaczyna się od środka. Jeżeli Twoi pracownicy będą uważali Cię za dobrego pracodawce, zostaną z Tobą na dłużej i będą chcieli przyczyniać się do rozwoju firmy! A dodatkowo chętniej polecą Twoje usługi znajomym czy rodzinie!

pr w Delante

PR a marketing – jakie są różnice?

Public Relations obejmują wszystkie działania związane z kreowaniem, utrzymywaniem i wzmacnianiem dobrego wizerunku firmy lub organizacji. W odróżnieniu od marketingu, który skupia się na bezpośrednim sprzedaży produktu lub usługi, public relations ma na celu pozyskanie przychylności opinii publicznej i budowanie trwałych relacji z nią.

Public Relations a Content Marketing

W ostatnich latach obserwuje się wzrost zainteresowania content marketingiem. Jest to strategia polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowego, interesującego i użytecznego dla odbiorców materiału.

Materiały te mogą być różnego typu: artykuły, grafiki, filmy, infografiki itp.

Content marketing jest często porównywany do działań Public Relations, ponieważ oba mają na celu budowanie pozytywnego wizerunku marki. Jednak istnieją pewne istotne różnice między tymi dwoma rodzajami działań.

Głównym celem PR nie jest bezpośrednia sprzedaż, a wpływ na opinię publiczną. Innymi słowy, PR ma na celu zmianę sposobu, w jaki ludzie postrzegają markę, a content marketing skupia się bardziej na tworzeniu interesującego i wartościowego materiału, który pomoże w bezpośredniej sprzedaży produktu lub usługi.

Różnica między tymi dwoma podejściami jest więc oczywista – content marketing jest bardziej skierowany na działania komercyjne, podczas gdy PR stawia na budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Czym jest czarny PR?

Czarny PR to nic innego jak negatywna promocja. Można do niego zaliczyć np. rozpowszechnianie plotek na temat konkurencji, czy też używanie taktyk sabotażu.

Czarny PR jest więc przede wszystkim skierowany na działania destrukcyjne. Mówi się w ostatnich latach, że samo określenie czarny PR jest kontrowersyjne, bo czarny PR nie ma nic wspólnego z budowaniem wizerunku.

Czy powinno się stosować czarny PR?

Zdecydowanie nie. Zastosowanie takich metod może przynieść więcej szkody niż pożytku i na pewno nie przyczyni się to do budowania dobrego wizerunku firmy.

Warto wdrożyć PR do firmy! – podsumowanie

Działania Public Relations chociaż nie przełożą się bezpośrednio na sprzedaż, z pewnością w pozytywny sposób wpłyną na widoczność, rozpoznawalność i brand firmy. Jest wiele praktyk, które można wykorzystać, by działania PRowe w firmie przynosiły odpowiednie korzyści.

Poza tym, PR to przede wszystkim relacje – a relacje w biznesie to PODSTAWA! Jeżeli zadbasz o nie już teraz – podziękujesz nam w przyszłości 😉

Strona internetowa i informacje, które są na niej umieszczane to jeden z elementów PR. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, co należy zmienić na Twojej stronie, by wyświetlała się wyżej w Google, skorzystaj z konsultacji SEO.

(0)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe mają w Google Ads prawie tak ważne zadanie jak słowa kluczowe. Są to słowa, na które nie chcemy, by wyświetlała się reklama. Dowiedz się jaka jest ich rola w prowadzeniu kampanii w Google Ads oraz jaki wpływ na najważniejsze wskaźniki takie jak CTR czy konwersje mają wykluczające słowa kluczowe.

Czytaj więcej
Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Real Time Marketing (w skrócie RTM) to odpowiedź marketingowa na aktualne wydarzenia oraz trendy. Specjaliści tworzą content, który żyje krótko, ale intensywnie, mając wysoki potencjał viralowy. Chcesz poznać RTM marketing z bliska? Stay tuned, mamy tu dla Ciebie najciekawsze przykłady z ostatnich lat!

Czytaj więcej