Czego NIE robić pozycjonując stronę? 8 błędów SEO

Czego NIE robić pozycjonując stronę? 8 błędów SEO

Pozycjonowanie stron zgromadziło wokół siebie ogromną rzeszę samozwańczych specjalistów i mikro-agencji SEO, które zapewniają, że w mig doprowadzą Twoją stronę WWW na szczyt wyników wyszukiwania w Google. Czy aby na pewno? Jak mawiają stare e-zwoje internetów, “po czynach i owocach”, a może raczej “po błędach ich poznacie”. Zobacz 8 najpopularniejszych błędów w SEO i sam sprawdź, kto naprawdę zna się na rzeczy.

Jeśli:

  • zatrudniasz freelancera lub małą agencję i chcesz zweryfikować, czy ich działania związane z SEO i pozycjonowaniem Twojej strony są wykonywane poprawnie,
  • jesteś na etapie rekrutacji nowego pracownika do działu marketingu online lub szukasz firmy, która zajmuje się pozycjonowaniem stron i SEO,
  • chcesz sam metodą “prób i błędów” pracować nad pozycją Twojej witryny w sieci wyszukiwania Google,

to ten artykuł jest dla Ciebie.

Błędy SEO
Twój pozycjoner jest jak wróżbita Maciej? Przykra sprawa.
Co robić, aby Twoja pozycja w Google nie musiała być wywróżona z kart?

Sprawdź 8 wskazówek ekspertów Delante, które pomogą Ci lepiej prezentować Twój brand w sieci. Przygotuj dobrą kawę, notatnik i przygotuj się na inspirującą lekcję SEO. No to… zaczynamy!

8 błędów SEO – czego NIE robić?

1. NIE olewaj i NIE duplikuj meta tagów i altów

Brak element title i meta description w 2020 roku to skandal. Kopiowanie i powielanie w kolejnych miejscach na stronie tych samych meta tagów to już prawdziwa zbrodnia. Pamiętaj, dla każdej podstrony meta tagi muszą być inne – w końcu w każdym miejscu piszesz o czymś innym, o innym produkcie, prawda? Nie chcesz chyba, aby na każdej stronie książki, którą właśnie kupiłeś, był ten sam, skopiowany słowo w słowo tekst? 😉

Sztucznie dobrane tytuły lub meta opisy nie pomogą. Kłamstwo ma krótkie nogi. Lepiej dobrane meta tagi i title to bardziej “mięsisty” ruch na stronie. Treści dopasowują się do poszukujących ich użytkowników, średnia długość sesji rośnie i… voila! Top 10 Google jest w zasięgu ręki.

Zwiększymy Twoją widoczność w sieci! Delante

Co z infografikami i zdjęciami? Zadbaj o odpowiednie atrybuty alt. To opis tego, co przedstawia dana ilustracja np. wpleciona w treść Twojego artykułu na blogu. Bez opisu alt odbierasz sobie szansę na pojawienie się w Google Grafika ze swoimi materiałami.

2. NIE wstawiaj nofollow, gdzie popadnie

Wpuść robota Google do Twojego apartamentu online. Przy linkowaniu wewnętrznym używaj znacznika dofollow wszędzie tam, gdzie chcesz, aby algorytm Google zajrzał i zindeksował Twoje treści. Nofollow to dla niego brama nie do pokonania.

Nofollow, dofollow - błędy SEO
Nofollow tylko tam, gdzie jest to konieczne. Wszędzie indziej linki wewnętrzne oznaczaj znacznikiem dofollow.

3. NIE kopiuj contentu

Ani od samego siebie (tak, to możliwe!), ani tym bardziej od innych serwisów w sieci. Unikalna treść ma znaczący wpływ na pozycjonowanie strony. Takie zagrywki mogą być nawet “nagrodzone” przez Google banem w wyszukiwarce i zapisem na kartach blacklisty Google, a wtedy historia Twojej domeny pogrąży się w otchłani rozpaczy. Nie warto.

4. NIE przeginaj z nagłówkami i słowami kluczowymi

“Kopiuj, wklej” w każdym miejscu na firmowej stronie i w tagach przeogromnej listy Twoich wymarzonych słów kluczowych nie pomoże, a jedynie zaszkodzi Twojej witrynie i domenie. Kiedyś to działało, niestety. Skutki takich “magicznych sztuczek”, wdrożonych przez poprzedników, niejednokrotnie ratujemy na stronach naszych Klientów do dziś. Obecnie ten absurd został wyparty przez kontekst – wykorzystuj keywordy, dopasowane do contentu, czy produktu na danej podstronie, w odpowiednim kontekście, jak najbardziej naturalnie. #context_is_king

Podobnie rzecz się ma z nagłówkami. Zadbaj o jasną i czytelną dla użytkownika i robota Google strukturę contentu. H1, H2, H3, H… Słyszałeś o nich? Świetnie. To nie znaczy jednak, że nagłówek ma pojawiać się co 1-2 zdania. Chyba, że to naprawdę konieczne dla dynamiki i stylu Twojego tekstu. W większości wypadków sprawdzą się jednak nagłówki minimum co 6/7 linijek tekstu. Pamiętaj o tym, by główny nagłówek, H1, opisywał ogólnie cały tekst i jego tematykę, nagłówki H2 stanowiły nazwy rozdziałów, obszernych fragmentów treści, a nagłówki H3 tytułowały małe akapity. Na wszystkie inne oko Google nawet nie spojrzy, więc potem to już tylko estetyka dla tych prawdziwych, żywych Czytelników.

Więcej o prawidłowej strukturze nagłówków na stronie przeczytasz w naszym innym artykule: Czym są nagłówki strony internetowej?

5. NIE zapominaj o poradach od PageSpeed Insights

Błędy SEO - page speed insights
Taki wynik Twojej witryny w PageSpeed może przyprawić o dreszcze. Jeśli wersja mobilna Twojej strony jest tak purpurowa, nie ma szans na jej dobre pozycjonowanie. To czas na poprawki developerów.

Algorytmy Google zwracają ogromną uwagę na to, czy Twoja strona szybko się ładuje, czy jej kod jest zoptymalizowany i czy wersja mobilna działa bez zarzutu. Jeśli coś nie gra, Twoja pozycja w Google automatycznie spada. Twój serwis nie współgra z tabletami i smartfonami? Kara. Grafiki lub wideo na stronie są niezoptymalizowane, “ciężkie” i ładują się po kilkanaście sekund? Bez szans na top. Gdzie zgłosić się po diagnozę?

Nie musisz być doświadczonym programistą, aby za darmo sprawdzić, czy z Twoją stroną jest wszystko okej. Z pomocą przychodzi narzędzie od Google, czyli PageSpeed Insights. Wpisz tam swoją domenę i sprawdź, jak prezentują się statystyki Twojej witryny zarówno na desktopie, jak i w wersji mobile (i pochwal się nimi w komentarzu pod tym blog postem!).

Jest żółto lub zielono? Uff, możesz spać spokojnie(j), choć i tak warto zajrzeć w sugestie poprawek od Google. Uzyskany wynik nie przekroczył 50/100 i jest bardzo czerwono? To SEO alert. Nie zwlekaj i pilnie dzwoń do swojego software house’u lub autora strony. W końcu to na barkach web developera leży 30/40% odpowiedzialności za kwestie SEO. Szlifujcie wszystko aż do skutku.

6. NIE żałuj pieniędzy na SSL

Brak certyfikatu SSL lub jego błędne wdrożenie w 2020 roku jest absolutnie passe i niedopuszczalne. Zarówno z poziomu deweloperskiego, jak i prawnego #RODO. Jeśli dbasz o linkowanie zewnętrzne (chwała Ci za to!), nie linkuj ze swojej strony do witryn bez SSL. Więcej o tym, jak (dobrze) zainstalować SSL, pisaliśmy tutaj.

7. NIE zaśmiecaj historii domeny

Unikaj banów i SEO-wego mataczenia. Uważaj przy zmianach hostingu lub domeny na przerwy w widoczności strony. Zadbaj o to, aby nie było żadnych przerw w utrzymywaniu i opłacaniu domeny. Aktualizuj stronę regularnie. W przeciwnym razie wszystkie te i inne potencjalne rysy odcisną piętno na historii Twojej domeny, a co za tym idzie, wyniki pozycjonerskie będą o wiele gorsze.

Błędy SEO - historia domeny
Chcesz sprawdzić historię Twojej domeny? Sprawdź bezpłatne narzędzie Wayback Machine.

8. NIE publikuj tej samej strony WWW pod kilkoma adresami

Duplikację treści, a do tego bałagan na serwerze i w Twoim CMS’ie zapewnią Ci takie przykładowe adresy, prowadzące do jednej i tej samej strony głównej:

  • https://www.twojastrona.pl
  • https://twojastrona.pl/eu/pl
  • http://twojastrona.pl
  • https://www.twojastrona.pl/pl/index.php

…i wiele innych.

Błędy SEO – jak ich unikać?

Praktyka czyni mistrza. Własne doświadczenia, praktyczne szkolenia i warsztaty, współpraca z ekspertami, podglądanie pracy specjalistów – te i wiele innych pomysłów pomogą Ci pojąć ogrom pracy pozycjonerów i SEO-masterów, którzy dbają o Twoje pozycjonowanie strony. Trzymamy kciuki za Twoje top 10 w Google! Do zobaczenia na szczycie!

FAQ

Więcej ruchu na Twojej stronie WWW to więcej wyświetleń, czyli więcej szans sprzedaży, więcej użytkowników, czyli potencjalnych Klientów i więcej konwersji, czyli wyższe dochody firmy. SEO i pozycjonowanie strony ma dbać o to, aby Twoja strona była pierwszym wyborem użytkownika, wpisującego daną frazę, czy poszukującego jakiegoś produktu w Google. Jesteś na szczycie wyników wyszukiwania? Szanse na sprzedaż rosną!

Pozycjonowaniem strony możesz zająć się osobiście, jeśli jesteś jednoosobową firmą lub początkującym personal brandem. Z biegiem czasu możesz rozpocząć współpracę z wybranym przez Ciebie freelancerem lub agencją SEO. Możesz także zbudować firmowy dział marketingu online i zatrudnić specjalistę ds. SEO. To ktoś z nich będzie odpowiedzialny za to, aby Twoja marka pojawiła się jak najwyżej w Google.

Wycena pozycjonowania to skomplikowany proces, więc odpowiedź brzmi: to zależy. Od czego? Od siły brandu, od konkurencji na rynku, od wartości sprzedaży i średniej ceny Twoich produktów lub usług i wielu innych czynników, które sumarycznie składają się na ostateczne koszta. Chciałbyś uzyskać bezpłatną wycenę takich działań dla Twojej firmy? Napisz do nas, chętnie podpowiemy Ci, co i za ile można osiągnąć w sieci.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Dobre rady! Dodałabym do tego jeszcze podpunkt o tym, żeby nie zapominać o optymalizacji zdjęć, szczególnie w branżach gdzie ludzie „kupują oczami”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak robić reklamy świąteczne? Praktyczne porady

Jak robić reklamy świąteczne? Praktyczne porady

Pierwsze skojarzenia, jakie przychodzą nam do głowy, gdy myślimy o świętach Bożego Narodzenia to spokój, radość i spotkania z rodziną. Pamiętajmy jednak także, że okres bożonarodzeniowy to jedno z największych wydarzeń zakupowych na świecie. Świętują go więc nie tylko ludzie, ale także firmy, które przygotowują się do niego m.in. przez reklamy świąteczne.

Czytaj więcej