Spis
treści
Co daje połączenie GSC z GA4?
Zanim pokażemy Ci, jak podpiąć GSC do GA4, warto się na początek zastanowić, po co tak właściwie to robić? Sam fakt, że jest to proste, nie jest wystarczającą motywacją. Jakie są zatem korzyści? Po pierwsze możesz w ten sposób ograniczyć dostęp do Search Console dla innych użytkowników. W GSC jest kilka funkcji, które mogą nawet usunąć witrynę z wyszukiwarki. Lepiej nie ryzykować i wyodrębnić członkom zespołu tylko niektóre dane. Możesz to zrobić za pomocą eksportowania danych z GSC lub właśnie poprzez połączenie usługi z GA4.
Masz dość widoku przeglądarki, na której znajduje się kilkanaście kart. Ciężko się w czasem połapać, co gdzie jest, prawda? Możesz również zapomnieć o przeglądaniu wszystkich narzędzi analitycznych. Dzięki połączeniu GSC z GA4 możesz ograniczyć strony, na które musisz zajrzeć. Możesz w ten sposób analizować dwa różne zestawy i typy danych w jednym interfejsie GA4.
Jak podłączyć GSC do GA4?
Przejdźmy zatem do meritum tego artykułu. W jaki sposób podłączyć Google Search Console do Google Analytics 4? Naprawdę nie jest to trudne zadanie!
W pierwszym kroku musisz się zalogować do swojej usługi GA4. Kiedy otworzysz dashboard w lewym dolnym rogu musisz znaleźć ikonę ustawień. Po najechaniu na symbol ukaże się napis Admin. Kliknij w niego.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Odnajdź kolumnę Property i zjedź na dół do sekcji Product Links. Odnajdziesz tam opcję Search Console Link. Jeśli w Twoim GA4 nie ma jeszcze tej opcji, musisz poczekać kilka dni lub tygodni. W którymś momencie w tym miejscu pojawi się możliwość podłączenia GSC do Analytics. Jeśli w Twoim GA4 jest już ta opcja. Kliknij ją.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Następnie kliknij Link.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Po przejściu do Search Console Links na ekranie pojawi się lista zawierająca trzy kroki.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Najpierw musisz wybrać link do usługi GSC, do której masz uprawnienia i możesz nią zarządzać. Aby to zrobić, musisz być zweryfikowanym właścicielem witryny usługi GSC oraz mieć uprawnienia do “edycji” usługi GA. Usługi Google Search Console, których jesteś właścicielem, pojawią się na liście, którą widzisz na screenie poniżej. Na ten moment maksymalnie możesz wybrać tylko jedną usługę Search Console. Być może ten limit zostanie zwiększony w przyszłości.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Następnie musisz wybrać Web Stream. Zatwierdź swój wybór, klikając w odpowiedni wiersz.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
W ostatnim kroku wystarczy, że upewnisz się, że wybrane przez Ciebie usługi, są prawidłowe. Jeśli tak, kliknij Zastosuj. Brawo! Właśnie podłączyłeś GSC z GA4!
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Po ponownym wejściu w Search Console Links zauważysz, że pojawiło się tam Twoje połączenie.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Gdzie znajdę dane po połączeniu?
Podłączyłeś właśnie Google Search Console do swojej usługi Google Analytics 4. Teraz możesz przejść do analizy danych. Gdzie je znajdziesz? Już tłumaczymy!
Na pasku bocznym wybierz sekcję Raporty. W raporcie Cykl życia > Pozyskiwanie > Przegląd pozyskiwania.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Dane z GSC pojawią się w raporcie jako dwa nowe kafelki. Będą to:
- Ruch z bezpłatnego wyszukiwania w Google
- Bezpłatne zapytania wyszukiwania Google
W ich dolnej części znajdziesz odnośniki, które przeniosą Cię do pełnych raportów dla tych danych.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Na stronie pojawią się dwa wykresy oraz tabeli. W przypadku tej ostatniej możesz skorzystać z 3 opcji wymiarów:
- Landing page + query string
- Country
- Device category
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Oprócz aktualnych, w GA4 pojawią się również historyczne dane. Możesz zmienić przedział czasowy za pomocą kalendarza, który znajduje się po prawej stronie raportu. Dostępne są opcje różnych przedziałów czasowych, ale jeśli wolisz, możesz wybrać inny, niestandardowy przedział.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Pamiętaj, że dane w raporcie mogą pojawić się nawet do 24h od czasu podłączenia GSC do GA4. W związku z tym, jeśli nie widzisz ich w swojej usłudze, po prostu zaczekaj. Warto od czasu do czasu odświeżyć stronę z raportem.
Jak ustawić, by raport GSC wyświetlał się na pasku bocznym?
Podobnie jak w przypadku własnych raportów, możesz sprawić, by raport z danymi z Google Search Console wyświetlał się na pasku bocznym. Już mówimy, jak to zrobić! Na pasku bocznym wybierz opcję Biblioteka.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Na ekranie pojawią się różne kolekcje raportów. Za pomocą strzałek musisz znaleźć kolekcję o nazwie Search Console. Następnie kliknij trzy kropki znajdujące się przy nazwie. Wówczas pojawi się rozwijana lista, z której wybierz opcję Publikuj.
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Gdy to zrobisz, status kolekcji Search Console zmieni się na Opublikowany, a na pasku bocznym pojawi się odpowiednia sekcja. To wszystko!
Źródło: własny zrzut ekranu Delante
Jakie są ograniczenia dla tych usług?
Jak to w życiu bywa, połączenie GSC oraz GA4 ma pewne ograniczenia. Jest to spowodowane sposobem importowania danych z jednej usługi do drugiej. Pierwszym i najważniejszym ograniczeniem jest “jedna usługa, jeden strumień danych z sieci”. Co to oznacza? Jeśli podpiąłeś jedną usługę GA4 dla kilku domen lub subdomen, a każda z nich ma osobny Search Console, wówczas nie będziesz w stanie połączyć ich wszystkich w celu zebrania pełnych danych. Jak wspomnieliśmy w instrukcji, na ten moment GA4 pozwala podpiąć wyłącznie jedną usługę GSC. Być może zmieni się to w przyszłości, jednak na razie trzeba sobie radzić inaczej.
Połączenie GSC z Google Analytics 4 umożliwia dostęp do niektórych danych i raportów z usługi w interfejsie GA4. Jednak nie zastępuje to pełnego interfejsu Google Search Console, który oferuje bardziej szczegółowe narzędzia i funkcje dla optymalizacji wyszukiwania. Przykładowo w interfejsie GA4 nie znajdziesz danych dotyczących błędów indeksowania, fraz, z których były konwersje organiczne, czy problemów z szybkością ładowania się witryny, czyli informacji istotnych z punktu widzenia SEO.
Ograniczenie może dotyczyć również dostępności danych. Zależy to od tego, kiedy stworzysz strumień danych z sieci, a także kiedy zakończy się proces weryfikacji witryny w GSC. Jeśli strumień danych utworzysz przed zakończeniem weryfikacji, wówczas w GA4 będą dostępne wyłącznie dane od momentu zweryfikowania witryny. Dostęp do historycznych danych jest możliwy tylko wtedy, gdy strumień danych utworzysz po zakończonej weryfikacji.
Podsumowanie
Teraz już wiesz, jak połączyć Google Search Console oraz Google Analytics 4. Jest to proces jednorazowy, dość szybki oraz prosty, który z pewnością docenisz w dłuższej perspektywie. Dzięki temu, że poświęcisz 10 minut swojego czasu, będziesz miał najważniejsze informacje w jednym narzędziu. Całkiem kusząca wizja prawda?
Jeśli jeszcze nie wdrożyłeś GA4 dla swoich witryn, pamiętaj, że masz na to czas do 1 lipca 2023. Po tym czasie UA wygaśnie. Jeśli nie wiesz, jak bezpiecznie migrować dane do GA4, skorzystaj z usług Delante – wdrożenia i konfiguracji Google Analytics 4. Nasi specjaliści wdrożą i skonfigurują dla Ciebie usługę. Zapraszamy do kontaktu!