Do czego służy tag noindex? Definicja
Tag noindex stosuje się, aby zablokować daną podstronę w wyszukiwarce (nie będą się one wyświetlać w wynikach wyszukiwania).
W momencie kiedy strona była już w wynikach wyszukiwania roboty wyszukiwarki skanują konkretną podstronę i natrafią na tę instrukcję, usuną ją.
Jak poprawnie dodać tag noindex na stronę?
W celu zablokowania indeksowania na stronie przez większość robotów, należy umieścić w sekcji <head> następującą instrukcję:
<meta name="robots" content="noindex">
Aby zablokować indeksowanie na stronie wyłącznie robotom Google, dodaj w sekcji <head>:
<meta name="googlebot" content="noindex">.
Tagiem tym nie oznacza się podstron zablokowanych przez plik robots.txt, roboty nie znajdą na nich informacji „noindex” i mogą ją zignorować.
Noindex można dodać również jako nagłówek odpowiedzi HTTP.
Noindex a robots.txt
Plik robots.txt mówi wyszukiwarkom, które podstrony, pliki graficzne, style, skrypty ich roboty powinny lub nie powinny odwiedzać. Natomiast, nie powoduje to, że treść, której nie odwiedzą roboty, nie pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Noindex natomiat blokuje daną podstronę w wyszukiwarce.
Czym różni się noindex od nofollow?
Główna różnica między noindex a nofollow polega na tym, że noindex mówi wyszukiwarkom, aby nie indeksowały strony, natomiast nofollow tego nie robi.
Kiedy strona jest ustawiona na noindex, oznacza to, że strona nie pojawi się w wynikach wyszukiwania. Jest to często używane, gdy strona jest w trakcie budowy, lub gdy jest duplikatem innej strony.
Nofollow, z drugiej strony, mówi wyszukiwarkom, aby nie podążały za linkami na stronie. Jest to często stosowane na stronach z treściami generowanymi przez użytkowników, takich jak sekcje komentarzy lub fora.
Czy warto stosować noindex?
Jeśli chcesz, aby Twoja witryna lub konkretne podstrony została wykluczona ze stron wyników wyszukiwania, to możesz użyć tagu noindex. Jest to przydatne, jeśli masz w swojej witrynie strony, których nie chcesz prezentować w wynikach wyszukiwania, np. strony wewnętrznej wyszukiwarki, czy strony z różnymi ustawieniami sortowania produktów. .
Jednak pamiętaj, że użycie noindex uniemożliwi również indeksowanie strony, co może negatywnie wpłynąć na widoczność Twojej witryny, jeżeli wykluczona strona była wysoko w wyszukiwarce Google.