- Prestashop - jakie metadane należy zoptymalizować w sklepie internetowym?
- Czy tagi i meta keywords to to samo?
- O czym pamiętać, ustawiając metadane w PrestaShop?
- PrestaShop metadane i jak je zoptymalizować? - podsumowanie
Prestashop - jakie metadane należy zoptymalizować w sklepie internetowym?
Każdy sklep internetowy wymaga indywidualnego podejścia, ale istnieją rodzaje danych meta, które należy odpowiednio zoptymalizować w każdym e-commerce, bez wyjątku. Jakie znaczniki meta w sklepie PrestaShop będą ważne? Dwa z trzech poniższych to elementarna część optymalizacji on-site.- SEO title - choć technicznie nie należy do grupy danych meta (jest odrębnym znacznikiem HTML), to najczęściej występuje w bardzo podobnych kontekstach, więc będziemy o nim tutaj mówić jako jednym z elementów optymalizacji. Dla rozróżnienia od zwykłego tytułu strony posłużymy się terminem tytuł SEO.
- meta description - to miejsce na umieszczenie chwytliwego, trafnego podsumowania tego, co znajduje się na danej podstronie. Choć opis meta nie jest czynnikiem rankingowym, to jego treść ma duże znaczenie dla zainteresowania użytkowników, które przekłada się na lepszy CTR (współczynnik klikalności), dlatego jego optymalizacja należy do podstawowych działań SEO.
- meta keywords - od dłuższego czasu dementuje się już informacje, jakoby słowa kluczowe, które umieszczamy w tagu meta keywords, miały duże znaczenie dla wyszukiwarek - algorytmy Google są już na tyle złożone, że umieszczenie kilku pożytecznych fraz w kodzie HTML nie wpłynie na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania.
Czy tagi i meta keywords to to samo?
Nie - tagi to frazy, które pomogą Twoim potencjalnym klientom wyszukać produkty przez wewnętrzną wyszukiwarkę sklepu. Dobrze tu umieścić kilka synonimów opisujących dany produkt i nieco szersze kategorie - np. talerz, ale i zastawę stołową. Wszystkie tagi możesz podejrzeć przechodząc na podstronę Parametry sklepu → Wyszukiwanie. Choć w dokumentacji Presty można znaleźć inne informacje, przypomnijmy przy tej okazji raz jeszcze - meta keywords nie mają bezpośredniego wpływu na pozycje w Google. Więcej informacji znajdziesz we wpisie o kategoriach i tagach. :-)Co jest czym w wynikach wyszukiwania?
SEO title to niebieski, duży tytuł, który wyświetla się pod linkiem strony i jest pierwszym, co użytkownik czyta podczas skanowania wyników wyszukiwania. Pod tytułem widzisz niewielki blok tekstu - jest to meta description, które działa jak zajawka artykułu na blogu, zachęcając do kliknięcia w link. Meta keywords są niewidoczne w SERPie, znajdziesz je jedynie w kodzie HTML strony (jako <meta name="keywords" content="fraza, inna fraza, jeszcze inna fraza"/>).Jak ustawić meta title w PrestaShop? Znaczniki meta krok po kroku
Aby edytować znaczniki meta danej podstrony w PrestaShop wystarczy kilka kliknięć, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby zmiany wdrożyć samodzielnie. Edycji tzw. meta title oraz meta description dokonasz w tym samym miejscu panelu administratora. Z dobrych informacji - wszystkie te działania w Preście są bardzo intuicyjne, nie musisz się martwić o to, że coś naklikasz i strona runie (nie bez powodu ten system zarządzania treścią znalazł się w naszym artykule Jaki CMS dla sklepu internetowego wybrać).- Najpierw zaloguj się do swojego panelu administratora (czy, jak lubi nazywać go Presta, back office). Dalsze kroki będą różnić się w zależności od tego, jaką stronę próbujesz edytować.
- Jak dotrzeć do właściwej zakładki w panelu?
- Zmiana title/meta description strony głównej
Ważne! Jeśli nie zaktualizowałeś swojej Presty do nowszych wersji i korzystasz z PrestaShop 1.6, Twoja ścieżka będzie wyglądać nieco inaczej:
Preferencje → Dane SEO & URL → Index → Edytuj
- Zmiana title/meta description produktu
- Zmiana title/meta description kategorii:
- Zmiana title/meta description innych podstron:
Zajrzyj do naszej oferty, jeżeli potrzebujesz pomocy z pozycjonowaniem sklepu PrestaShop.
O czym pamiętać, ustawiając metadane w PrestaShop?
Wiesz już, jak ustawić dane meta od strony technicznej - to duże osiągnięcie! Pamiętaj jednak, że samo ich wdrożenie to tylko część sukcesu, musisz bowiem jeszcze mieć co wdrożyć. Najważniejsza jest właściwa analiza fraz kluczowych i cała strategia SEO dla sklepu. Poniżej wspomniane wcześniej wskazówki dla meta description i meta title.Tytuł SEO
- Domyślny tytuł SEO strony głównej to nazwa sklepu, kategorii czy produktu. Wszystko, co dodasz w polu edycji Title nadpisze dotychczasową wartość.
- Tytuł SEO powinien mieć maksymalnie 60-70 znaków. Zawsze sprawdzaj, czy wyświetla się poprawnie, korzystając z podglądu w PrestaShop.
- Pamiętaj, że od momentu zmiany tytułu SEO do zobaczenia zaktualizowanej strony w wynikach wyszukiwania może minąć pewien czas - jeśli chcesz go skrócić, dodaj stronę do zindeksowania przez Google Search Console.
- Tytuł SEO powinien zawierać najważniejsze wyróżniki produktu w formie fraz kluczowych. Na początku umieść istotne informacje, a dopiero na końcu, po separatorze (np. “-”, “|”), nazwę sklepu.
- Każdy Title musi być unikalny - duplikacje w tym zakresie to duży błąd.
Wskazówka: Od wersji 1.7.5.1 PrestaShop możesz ustawić wyświetlanie atrybutów swojego produktu (wielkości, koloru itp.) w tytule za pomocą jednego przycisku w opcjach SEO:
Meta description
- Każde meta description musi być unikalne, nawet jeśli korzystasz z automatycznego ustawiania opisów meta.
- Meta description jest bardzo ważne dla użytkownika, dodaj więc śmiało CTA i wszystko, co Cię wyróżni wśród konkurencji.
- Ogranicz objętość opisu meta do ok. 160 znaków ze spacjami, a jego wyświetlanie sprawdź w podglądzie w panelu Presty lub dowolnym narzędziu typu SERP Preview.
- Własne meta description mają dużo lepszy CTR niż automatycznie zaciągana ze strony, często przypadkowa treść.
- Nie musisz używać tu fraz kluczowych (według aktualnych informacji od Google nie mają one wpływu na ranking), choć zdecydowanie należy pisać bezpośrednio o tym, co użytkownik zastanie na stronie.