Jak zoptymalizować metadane w PrestaShop?

Jak zoptymalizować metadane w PrestaShop?

Optymalizacja meta danych w sklepie internetowym to jedno z podstawowych działań SEO, które należy wykonać na każdej podstronie. Jak zrobić to szybko i bezboleśnie, nie spędzając w panelu sklepu długich godzin? Dziś na warsztat weźmiemy PrestaShop – metadane w tym CMSie to na szczęście nic trudnego, opanujesz je w mig!

Spis treści:

Prestashop – jakie metadane należy zoptymalizować w sklepie internetowym?

Każdy sklep internetowy wymaga indywidualnego podejścia, ale istnieją rodzaje danych meta, które należy odpowiednio zoptymalizować w każdym e-commerce, bez wyjątku. Jakie znaczniki meta w sklepie PrestaShop będą ważne? Dwa z trzech poniższych to elementarna część optymalizacji on-site.

  • SEO title – choć technicznie nie należy do grupy danych meta (jest odrębnym znacznikiem HTML), to najczęściej występuje w bardzo podobnych kontekstach, więc będziemy o nim tutaj mówić jako jednym z elementów optymalizacji. Dla rozróżnienia od zwykłego tytułu strony posłużymy się terminem tytuł SEO.

Dlaczego ten temat jest tak ważny w SEO?

SEO title należy do jednych z najważniejszych czynników rankingowych dla Google, a niezoptymalizowany (lub źle zoptymalizowany) potrafi wyrządzić sklepowi spore szkody, zarówno pod kątem pozycjonowania, jak i samej sprzedaży.

Jak to wygląda w przypadku Presty?

Po dodaniu nowej strony tytuły SEO tworzą się automatycznie i najczęściej zaciągają informacje z danych o kategorii czy produkcie lub po prostu pokazują nazwę sklepu, co bywa niewystarczające dla skutecznego SEO.

prestashop metadane a title

A jak ustawić meta title w PrestaShop, by służył i użytkownikowi, i robotom Google? W dalszej części artykułu znajdziesz prostą listę pełną wskazówek, którą zawsze warto mieć pod ręką podczas optymalizacji.

  • meta description – to miejsce na umieszczenie chwytliwego, trafnego podsumowania tego, co znajduje się na danej podstronie. Choć opis meta nie jest czynnikiem rankingowym, to jego treść ma duże znaczenie dla zainteresowania użytkowników, które przekłada się na lepszy CTR (współczynnik klikalności), dlatego jego optymalizacja należy do podstawowych działań SEO.

I o ile automatyczny tytuł SEO będzie mieć prawdopodobnie sporo sensu, o tyle na przykład domyślne meta description strony głównej to “Powered by PrestaShop” czy też “Sklep na oprogramowaniu PrestaShop” – a to wyjątkowo odstraszające dla użytkowników. Dlatego zmiana opisu meta to podstawa!

znaczniki meta w sklepie PrestShop a meta description

  • meta keywords – od dłuższego czasu dementuje się już informacje, jakoby słowa kluczowe, które umieszczamy w tagu meta keywords, miały duże znaczenie dla wyszukiwarek – algorytmy Google są już na tyle złożone, że umieszczenie kilku pożytecznych fraz w kodzie HTML nie wpłynie na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

Początkowo, rzeczywiście, tag słów kluczowych był jednym z najważniejszych dla SEO, łatwo jednak wyobrazić sobie, jaką przestrzeń do manipulowania pozycjami pozostawia – dlatego aktualnie Google nie bierze pod uwagę meta keywords. Możesz je więc uzupełniać, z pewnością nie zaszkodzą, ale nie jest to działanie priorytetowe dla Twojej widoczności w Google.

meta tag keywords

Czy tagi i meta keywords to to samo?

Nie – tagi to frazy, które pomogą Twoim potencjalnym klientom wyszukać produkty przez wewnętrzną wyszukiwarkę sklepu. Dobrze tu umieścić kilka synonimów opisujących dany produkt i nieco szersze kategorie – np. talerz, ale i zastawę stołową.

tagi w PrestaShop

Wszystkie tagi możesz podejrzeć przechodząc na podstronę Parametry sklepu → Wyszukiwanie. Choć w dokumentacji Presty można znaleźć inne informacje, przypomnijmy przy tej okazji raz jeszcze – meta keywords nie mają bezpośredniego wpływu na pozycje w Google.  Więcej informacji znajdziesz we wpisie o kategoriach i tagach. 🙂

Co jest czym w wynikach wyszukiwania?

SEO title to niebieski, duży tytuł, który wyświetla się pod linkiem strony i jest pierwszym, co użytkownik czyta podczas skanowania wyników wyszukiwania. Pod tytułem widzisz niewielki blok tekstu – jest to meta description, które działa jak zajawka artykułu na blogu, zachęcając do kliknięcia w link. Meta keywords są niewidoczne w SERPie, znajdziesz je jedynie w kodzie HTML strony (jako <meta name=”keywords” content=”fraza, inna fraza, jeszcze inna fraza”/>).

znaczniki meta w sklepie PrestaShop a SERP

Jak ustawić meta title w PrestaShop? Znaczniki meta krok po kroku

Aby edytować znaczniki meta danej podstrony w PrestaShop wystarczy kilka kliknięć, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby zmiany wdrożyć samodzielnie. Edycji tzw. meta title oraz meta description dokonasz w tym samym miejscu panelu administratora. Z dobrych informacji – wszystkie te działania w Preście są bardzo intuicyjne, nie musisz się martwić o to, że coś naklikasz i strona runie (nie bez powodu ten system zarządzania treścią znalazł się w naszym artykule Jaki CMS dla sklepu internetowego wybrać).

  1. Najpierw zaloguj się do swojego panelu administratora (czy, jak lubi nazywać go Presta, back office). Dalsze kroki będą różnić się w zależności od tego, jaką stronę próbujesz edytować.
  2. Jak dotrzeć do właściwej zakładki w panelu?
  • Zmiana title/meta description strony głównej

Konfiguruj → Preferencje → Ruch → SEO & URL → Index

Ważne! Jeśli nie zaktualizowałeś swojej Presty do nowszych wersji i korzystasz z PrestaShop 1.6, Twoja ścieżka będzie wyglądać nieco inaczej:

Preferencje → Dane SEO & URL → Index → Edytuj

  • Zmiana title/meta description produktu

Sprzedaż → Katalog → Produkty → Wybrany produkt → Edycja produktu -> Zakładka “SEO”

  • Zmiana title/meta description kategorii:

Sprzedaż → Katalog → Kategorie → Edycja kategorii

  • Zmiana title/meta description innych podstron:

Ulepszenia → Wygląd → Edycja Strony

W tym miejscu na każdej stronie znajdziesz podobny panel. Dla przykładu – tak powinien wyglądać panel dla strony głównej:

PrestaShop metadane jak ustawić a strona słówna

A tak dla produktu:

jak ustawić metadane dla produktu w PrestaShop

Zajrzyj do naszej oferty, jeżeli potrzebujesz pomocy z pozycjonowaniem sklepu PrestaShop. 

O czym pamiętać, ustawiając metadane w PrestaShop?

Wiesz już, jak ustawić dane meta od strony technicznej – to duże osiągnięcie! Pamiętaj jednak, że samo ich wdrożenie to tylko część sukcesu, musisz bowiem jeszcze mieć co wdrożyć. Najważniejsza jest właściwa analiza fraz kluczowych i cała strategia SEO dla sklepu. Poniżej wspomniane wcześniej wskazówki dla meta description i meta title.

Tytuł SEO

  • Domyślny tytuł SEO strony głównej to nazwa sklepu, kategorii czy produktu. Wszystko, co dodasz w polu edycji Title nadpisze dotychczasową wartość.
  • Tytuł SEO powinien mieć maksymalnie 60-70 znaków. Zawsze sprawdzaj, czy wyświetla się poprawnie, korzystając z podglądu w PrestaShop.
  • Pamiętaj, że od momentu zmiany tytułu SEO do zobaczenia zaktualizowanej strony w wynikach wyszukiwania może minąć pewien czas – jeśli chcesz go skrócić, dodaj stronę do zindeksowania przez Google Search Console.
  • Tytuł SEO powinien zawierać najważniejsze wyróżniki produktu w formie fraz kluczowych. Na początku umieść istotne informacje, a dopiero na końcu, po separatorze (np. “-”, “|”), nazwę sklepu.
  • Każdy Title musi być unikalny – duplikacje w tym zakresie to duży błąd.

Wskazówka: Od wersji 1.7.5.1 PrestaShop możesz ustawić wyświetlanie atrybutów swojego produktu (wielkości, koloru itp.) w tytule za pomocą jednego przycisku w opcjach SEO:

znaczniki meta w sklepie PrestaShop a tytuł SEO

Meta description

  • Każde meta description musi być unikalne, nawet jeśli korzystasz z automatycznego ustawiania opisów meta.
  • Meta description jest bardzo ważne dla użytkownika, dodaj więc śmiało CTA i wszystko, co Cię wyróżni wśród konkurencji.
  • Ogranicz objętość opisu meta do ok. 160 znaków ze spacjami, a jego wyświetlanie sprawdź w podglądzie w panelu Presty lub dowolnym narzędziu typu SERP Preview.
  • Własne meta description mają dużo lepszy CTR niż automatycznie zaciągana ze strony, często przypadkowa treść.
  • Nie musisz używać tu fraz kluczowych (według aktualnych informacji od Google nie mają one wpływu na ranking), choć zdecydowanie należy pisać bezpośrednio o tym, co użytkownik zastanie na stronie.

optymalizacja PrestaShop

Moduły na pomoc dla znaczników meta w sklepie PrestaShop!

Każdy CMS inaczej radzi sobie z implementowaniem możliwości personalizacji stron przez użytkowników. Tak jak WordPress słynie ze swoich wtyczek, a w Shoperze spotkamy aplikacje, tak Presta zaimplementowała ten pomysł w formie modułów. Czasem moduły ułatwiają pracę na stronie, innym razem wydają się zbędnym jej obciążeniem. Jak jest w przypadku znaczników meta w sklepie PrestaShop?

Proste zmiany można łatwo zaimplementować na Preście ręcznie – edycja pojedynczych meta czy title’i to kwestia minuty-dwóch, a efekty SEO będą z pewnością współmierne względem włożonego nakładu pracy. Problem może pojawić się wówczas, gdy w istniejącym sklepie internetowym jest nie dziesięć czy dwadzieścia, a kilkaset produktów.

Czy dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie wtyczki, która automatycznie podmieni te dane?

Istnieją takie moduły jak Meta Import, dzięki którym zaimportujesz masowo metadane dla wybranych podstron, produktów czy kategorii z pliku CSV, co może zaoszczędzić Ci nieco czasu. Z kolei takie wtyczki jak Advanced Bulk/Batch optimization SEO Pro pozwalają konfigurować wszystkie te dane z poziomu zaplecza Presty, i to globalnie.

Co więc będzie lepsze? Masz tu pewną dowolność, bowiem obie opcje są dobre – pierwsza zakłada, że możesz stworzyć własne tytuły i meta description, które potem dodasz do wybranych podstron, druga zaś jest dużo szybsza dzięki automatyzacji, ale odbiera SEO element personalizacji, który czasami jest niezbędny. Wybierając moduły do masowej edycji danych o produktach zastanów się, na czym Ci najbardziej zależy, kierując się rozsądnymi za i przeciw.

prestashop metadane a moduły

PrestaShop metadane i jak je zoptymalizować? – podsumowanie

Znaczniki meta w PrestaShop ustawia się i edytuje w sposób mocno intuicyjny, dlatego zapamiętanie, co, gdzie i jak, nie wymaga wysokich kompetencji i możesz tego bez problemu dokonać samodzielnie. Pamiętaj, by mieć na uwadze dobre praktyki SEO i uważnie obserwować zmiany w SERPach po edycji danych meta – kto wie, może dzięki świetnym title’om szybko wskoczysz na wymarzone pozycje?

FAQ

Tak, meta description jest bardzo istotne z punktu widzenia CTR, czyli współczynnika klikalności. Opis meta jedna z Twoich szans na zainteresowanie użytkownika w wynikach wyszukiwania, dlatego musi być właściwie zoptymalizowany. Nie chodzi tu tylko o frazy kluczowe (meta description jako takie nie wpływa na pozycje rankingowe i widoczność), a o wpływ na działania użytkownika i zachęcenie go do kliknięcia w link sklepu.

Nazwę sklepu ustawia się podczas jego zakładania (instalacji PrestaShop), istnieje jednak możliwość jej edycji. Wystarczy, że po zalogowaniu do panelu administracyjnego wejdziesz w zakładkę “szczegóły kontaktu”.

Jak się tam dostać?

Parametry sklepu → Kontakt → Szczegóły kontaktu.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak robić reklamy świąteczne? Praktyczne porady

Jak robić reklamy świąteczne? Praktyczne porady

Pierwsze skojarzenia, jakie przychodzą nam do głowy, gdy myślimy o świętach Bożego Narodzenia to spokój, radość i spotkania z rodziną. Pamiętajmy jednak także, że okres bożonarodzeniowy to jedno z największych wydarzeń zakupowych na świecie. Świętują go więc nie tylko ludzie, ale także firmy, które przygotowują się do niego m.in. przez reklamy świąteczne.

Czytaj więcej