Mówi się, że bez SEO nie ma możliwości uzyskania wysokiego rankingu w Google. Ale jeśli rzeczywiście tak by było, to dlaczego wielkie marki jak Apple i niektóre lokalne biznesy wyświetlają się jako pierwsze w wynikach wyszukiwania bez pozycjonowania? Zobaczmy, kiedy brak strategii SEO raczej nie wyrządzi krzywdy Twojej stronie, a w jakich przypadkach ignorowanie podstawowych zasad pozycjonowania odbije się negatywanie na Twoim biznesie online.
Jeśli kiedyś zastanawiałeś się, czy Twoja strona może uzyskać wysoki ranking w Google bez SEO to tak, jest to możliwe.
Czy jako doświadczony specjalista SEO zalecam nie przejmować się ważnymi kwestiami SEO, takimi jak optymalizacja pod słowa kluczowe, tworzenie backlinków czy publikowanie ciekawych treści na stronie? Nie, absolutnie nie polecam tego robić.
To co masz w końcu robić? Możesz pominąć SEO w swojej strategii marketingowej, czy nie?
Chcę, żeby wszystko było dla Ciebie jasne, dlatego przedstawię Ci 7 przykładów, które udowadniają, że nie każda strona wymaga skomplikowanego procesu SEO, żeby wyświetlała się wysoko w Google. Zanim jednak to zrobię, chciałbym pomóc Ci uświadomić sobie jedną, dość ważną rzecz.
W zasadzie nie da się mieć strony internetowej bez jakiejkolwiek optymalizacji SEO. Innymi słowy, od samego początku każda strona internetowa jest zbudowana z elementów typowych dla SEO, które w dużej mierze wpływają na jej widoczności w sieci. Pomyśl chociażby o:
nagłówkach
tekstach
meta tagach
URLach
grafikach i tekstach alternatywnych
linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym
szybkości ładowania strony
stopce
Skoro Twoja strona składa się właśnie z tych elementów, to dlaczego miałbyś nie zadbać o to, żeby działały na Twoją korzyść? To tak jakby mieć w kuchni wszystkie produkty na pyszny obiad, ale zamiast gotować, sięgnąć po zupkę chińską z torebki.
Innymi słowy, skoro podstawowe elementy zwiększające Twój ranking strony już na niej są, czemu by ich nie wykorzystać? Dzięki temu masz szansę wyróżnić się na tle konkurencji, przyciągnąć więcej ruchu organicznego i wzbudzić zainteresowanie, na które Twoja marka zasługuje. W końcu ruch organiczny, który zawdzięczasz SEO, to coś więcej niż tylko nowi użytkownicy.
Ruch organiczny to coś więcej niż nowi potencjalni klienci
Ruch organiczny to nie tylko bycie widocznym w sieci dla grupy docelowej. To przede wszystkim przyciąganie osób szczerze zainteresowanych tym, co przygotowałeś dla nich w swojej ofercie – i to bez wydawania choćby złotówki na reklamy. W odróżnieniu od losowych kliknięć z reklam płatnych, odwiedzający z ruchu organicznego świadomie poszukują produktów lub usług związanych z Twoją firmą. To klienci gotowi czytać/oglądać Twoje artykuły/filmy, co często przekłada się na wyższą konwersję.
Co więcej, w przeciwieństwie do ruchu z reklam płatnych, ruch z kanałów organicznych nie znika z dnia na dzień, co daje Ci możliwość rozwoju. Oznacza to, że regularne publikowanie wartościowych treści na swojej stronie i ich optymalizacja pod kątem odpowiednich słów kluczowych pozwala Ci zbudować silną i trwałą obecność w internecie.
W przeciwieństwie do ruchu z reklam płatnych, gdzie Twoja widoczność znika w momencie, gdy przestajesz w nie inwestować, ruch organiczny stale się utrzymuje.
Dodatkowo – co jest chyba najważniejsze – wysoki ruch organiczny przyczynia się do wzrostu autorytetu Twojej strony. Wyszukiwarki internetowe nagradzają wysokiej jakości treści (te, które użytkownicy chcą czytać/oglądać/słuchać) dając im wyższy ranking. To z kolei przyciąga jeszcze więcej ruchu organicznego – co praktycznie nakręca się samo.
Krótko mówiąc, kiedy Twoje SEO jest przemyślane, Twoja strona będzie stopniowo rosła w siłę przez długi czas.
Przekonaj się, że dobrze zaplanowana strategia SEO może zwiększyć widoczność i ruch na Twojej stronie internetowej!
Szczerze mówiąc, ciężko jest mieć stronę internetową bez SEO. Bez względu na to, czy prowadzisz swój biznes online nie mając dużej wiedzy o pozycjonowaniu, czy też podejmujesz działania nie zdając sobie sprawy z ich wpływu na wyniki wyszukiwania, prawda jest taka, że samo posiadanie strony z treściami oznacza, że w pewien sposób robisz SEO.
Już tłumaczę.
Roboty Google widzą i indeksują każdy tekst opublikowany na Twojej stronie. Niezależnie czy masz landing page, czy prowadzisz bloga bez content planu (np. nie tworzysz wpisów na podstawie wybranych słów kluczowych), ciągle wpływasz na swoją obecność online. Tyle że nie wykorzystujesz wszystkich plusów, które daje strategiczne pozycjonowanie pod wyszukiwarki internetowe.
Przyjrzyjmy się bliżej tworzeniu bloga – nawet jeśli nie wykorzystujesz wszystkich tzw. najlepszych praktyk SEO przy regularnym tworzeniu wpisów, to i tak w jakiś sposób wpływasz na widoczność Twojej strony – albo ją zwiększasz, albo ją obniżasz. Podobnie, zakładając sklep na Facebooku i dodając kilka linków od czasu do czasu nie nazwałbyś dobrą strategią SEO – jednak to wszystko niewątpliwie wpływa na Twoje pozycje w wyszukiwarkach.
Chciałbym pomóc Ci zrozumieć, że niemal wszystko, co dodajesz na swoja stronę, w tym każda zmiana, którą wprowadzasz, jest w jakiś sposób związana z SEO. Niezależnie od tego, czy publikujesz teksty, dodajesz nagłówki, czy wrzucasz zdjęcia, w ten czy inny sposób robisz SEO.
Pojawia się więc pytanie:
Czy przypadkowe działania SEO, które wykonujesz na swojej stronie, przyczyniają się do poprawy Twoich pozycji w wynikach wyszukiwarkach?
Zastanów się nad tym przez chwilę. Jestem pewny, że znasz już odpowiedź na to pytanie.
A teraz przejdźmy do obiecanych przeze mnie przykładów stron, które mają szansę wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania bez SEO.
7 przypadków, kiedy strona internetowa może osiągnąć wysokie wyniki w SERP bez SEO
Teraz, kiedy konkurencja w internecie jest przeogromna, osiągnięcie i utrzymanie wysokich pozycji bez przemyślanej strategii SEO wydaje się niemal niemożliwe. Jednak mam dla Ciebie kilka bardzo prawdopodobnych sytuacji, w których Twoja witryna może pojawić się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania nawet jeśli nie będziesz stosować żadnej strategii SEO.
Sytuacja nr 1: Twoja marka jest rozpoznawana na całym świecie
Jeśli udało Ci się już zbudować mocny autorytet i rozpoznawalność w branży, prawdopodobnie łatwo Ci będzie płynąć na tzw. fali “dobrej reputacji” i tym samym wspinać się na wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. Jednak, szczerze mówiąc,wątpię, żeby istniała jakakolwiek duża marka, która nigdy nie angażowała się w zaplanowane działania SEO. Mimo tego, jest to całkowicie możliwe do osiągnięcia.
Weźmy za przykład Apple. Kiedy użytkownik wpisuje słowa kluczowe lub pytanie związane z ich produktami, oficjalna strona internetowa Apple naturalnie pojawia się na górze wyników wyszukiwania. Międzynarodowa świadomość marki i jej znakomita reputacja są tak potężne, że hipotetycznie, nawet gdyby Apple planował stworzyć całkowicie niezoptymalizowany landing page dla nowego produktu, prawdopodobnie i tak zająłby najwyższe pozycje w Google, bazując wyłącznie na ogromnym autorytecie swojej marki.
Sytuacja nr 2: Publikujesz newsy i bieżące treści, które są aktualne przez krótki czas
Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron z newsami/wiadomościami i najnowszymi informacjami, ich pozycjonowanie jest trochę skomplikowane. Z jednej strony są to treści bardzo bieżące, ale z drugiej strony szybko stają się nieaktualne. Portale informacyjne, szczególnie te renomowane, stosują strategie SEO.
Jednak jest całkiem prawdopodobne, że – nawet jeśli SEO nie jest Twoim priorytetem – Twoja strona pojawi się na górze wyników wyszukiwania (SERP), jeśli uda Ci się opublikować jakąś przełomową wiadomość jako pierwszy. Dzięki dwóm cechom takiej informacji – jest bardzo aktualna i niepowtarzalna – pozwoli Ci to wyświetlić się wysoko. Dlaczego? Skoro ta informacja nie jest dostępna nigdzie indziej, nawet na dobrze zoptymalizowanych stronach, roboty Google będą ją wyświetlać jako odpowiedź na wyszukiwania użytkowników Google szukających tej konkretnej informacji.
Newsy i informacje bieżące nie są aktualne przez długi czas. Pamiętaj, że jeśli dzięki nim szybko osiągnąłeś wysoką pozycję, prawdopodobnie równie szybko ją stracisz.
Pamiętaj również, że jeśli Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana technicznie (np. poprawna architektura strony, łatwa dostępność dla botów, szybka indeksacja), to znacząco podnosi to Twoje szanse na uzyskanie wysokich pozycji w SERP. Strona z dobrym technicznym SEO jest indeksowana szybciej. To z kolei pozwala jej łatwo wyprzedzić inne strony, które mogły opublikować tę samą informację wcześniej, ale nie mają dobrego SEO.
W skrócie, brak podstawowej optymalizacji technicznej na stronie doprowadzi do tego, że Twoje newsy mogą zostać wyparte przez lepiej zoptymalizowane strony, które opublikują te same bieżące informacje. W tym przypadku techniczne SEO odgrywa naprawdę ogromną rolę.
Podsumowując: Pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania to jedno, ale utrzymanie pozycji na górze SERP wymaga wiedzy, którą oferuje dobry specjalista SEO i programista.
Sytuacja nr 3: Sprzedajesz jedyny w swoim rodzaju produkt, którego nie ma nikt inny
Jeśli Twój produkt jest unikatem na rynku, albo jeśli posiadasz patent, to szanse, że Twoja strona wyląduje na górze wyników wyszukiwania są naprawdę ogromne. W takiej niemalże idealnej sytuacji, z dużym prawdopodobieństwem Twój produkt będzie pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania za każdym razem, kiedy ktoś po prostu będzie wpisywać jego nazwę – przecież nikt inny nie oferuje tego samego produktu, co Ty.
Bądźmy jednak realistami, taka sytuacja zdarza się rzadko, prawda?
Nawet w tym, wydawałoby się, idealnym przypadku, kiedy miałeś szczęście stworzyć taki niepowtarzalny produkt, polecam popracować nad SEO. Dlaczego? Musisz jakoś dać znać swojej grupie docelowej o tym niezwykle wyjątkowym produkcie, bo jak inaczej mieliby dowiedzieć się o jego istnieniu?
SEO pomoże Ci znaleźć słowa kluczowe, które Twoja grupa docelowa wpisuje do wyszukiwarki szukając produktów posiadających funkcje podobne do tych oferowanych przez Twój produkt. Mówiąc prościej, dzięki SEO znajdziesz konkretne słowa opisujące problem, którego rozwiązaniem jest Twój produkt.
Używając tych konkretnych słów w treściach zamieszczanych na Twojej stronie, będziesz mieć pewność, że osoby potrzebujące Twojego produktu będą mogły go znaleźć – nawet jeśli nie wiedzą, że taki produkt istnieje. Jeśli chcesz zobaczyć przykład właśnie takiej sytuacji, koniecznie przeczytaj jak dobierać nowe słowa kluczowe.
Sytuacja nr 4: Jesteś właścicielem strony, na której pojawiają się treści tworzone przez użytkowników
Strony internetowe publikujące treści tworzone przez użytkowników, takie jak Wykop, Reddit czy Quora, bardzo często zajmują wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. Chociaż te strony w dużej mierze korzystają z SEO, ich rola polegająca na posiadaniu informacji i konkretnych odpowiedzi na praktycznie każdy możliwy temat, co umożliwia im zdobywanie wysokich miejsc w SERP.
Google ceni takie treści tworzone przez zwykłych ludzi, ponieważ pomagają one użytkownikom zaspokoić ich pragnienie wiedzy lub rozwiązać ważne problemy w mgnieniu oka – mówiąc prościej, takie strony bardzo dobrze odpowiadają na intencje wyszukiwania użytkowników.
Zauważ też, że takie strony internetowe publikują ogromną ilość treści, co pozytywnie wpływa na ich pozycję w rankingu. Jednak, w dłuższej perspektywie, opieranie się wyłącznie na treściach generowanych przez użytkowników może nie być dobrą strategią dla każdej firmy.
Sytuacja nr 5: Prowadzisz lokalny biznes
Jeśli świadczysz niespotykaną usługę w konkretnym miejscu, możesz znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, nawet bez pełnego skupienia się na SEO. Przykład? Jeżeli jesteś jedynym szewcem w mieście, powiedzmy w Krakowie, i ktoś wpisze “szewc kraków”, prawdopodobnie Twoja oferta pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – oczywiście o ile Twoja strona jest zaindeksowana. Widzisz? Znów SEO.
Ale spójrzmy prawdzie w oczy – oferowanie usług, których nie oferuje nikt inny w okolicy nie zdarza się często. Najprawdopodobniej będziesz musiał zrobić coś więcej, żeby odróżnić się od konkurencji.
Warto również pamiętać, że coraz więcej usług przenosi się do internetu, co sprawia, że lokalizacja traci na znaczeniu. Dla biznesów, które nie opierają się na bezpośrednim kontakcie z klientami – jak fotograf robiący zdjęcia do dokumentów, właściciel zakładu pogrzebowego czy szewc – poleganie wyłącznie na tzw. lokalnej rozpoznawalności może nie być najlepszą strategią marketingową. Może być świetnym poszerzeniem działań marketingowych, ale na pewno nie jedynym kierunkiem działań reklamowych.
Sytuacja nr 6: Prowadzisz rządową stronę internetową
Strony rządowe są traktowane przez algorytmy Google jako wiarygodne i mają duży autorytet, ponieważ publikują sprawdzone treści. To sprawia, że nawet bez większych optymalizacji SEO, zajmują one wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania.
Sytuacja nr 7: Twój profil w mediach społecznościowych ma dużo obserwujących
Z pewnością się zgodzisz się ze mną, że platformy społecznościowe rozwijają się dzięki treściom tworzonym przez użytkowników oraz interakcjom w jakie oni wchodzą – dwa ważne czynniki wpływające na widoczność w sieci, o których już rozmawialiśmy. Często te dwa elementy wzmacniają profile społecznościowe, w szczególności te największe, co przekłada się na lepszą widoczność w sieci.
Przykładowo, jeśli wpiszesz do wyszukiwarki nazwę popularnego zespołu muzycznego, niemal na pewno na górze wyników pojawią się jego profile na YouTube, Facebooku i Instagramie.
Zapisz się do newslettera
Nie przegap najnowszych webinarów, newsów i artykułów SEO i SEM!
Świadomie rezygnujesz z SEO. Oto co tracisz
Obstawiam, że strategie SEO Twoich konkurentów są bardzo dobrze opracowane. I właśnie z tego powodu, nawet jeśli jeden ze wspomnianych wyżej przykładów opisuje Twoją sytuację, istnieje duża szansa, że Twoi najbliżsi rywale i tak przegonią Cię w wynikach wyszukiwania (SERP). Dlaczego? Bo ich strony internetowe są dobrze zoptymalizowane pod wyszukiwarki.
Bądźmy szczerzy, jeśli chcesz mieć szansę zostać zauważonym przez klientów i zachęcić ich do odwiedzenia Twojej strony internetowej, zwyczajnie nie poradzisz sobie bez SEO. Nie inwestując w SEO, ryzykujesz, że znajdziesz się na stronie wyników Google, na którą praktycznie nikt nie wchodzi, tym samym oddając swoich klientów i konwersje konkurentom z branży.
Krótko mówiąc, świadoma rezygnacja z SEO równa się utracie wzrostu i widoczności Twojego biznesu w internecie.
Pozwól, że pokażę Ci teraz kilka podstawowych wskazówek SEO, które możesz zastosować, zwiększając swoje szanse na zdobycie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania:
PROSTY TRIK SEO NR 1: Publikuj treści, które są wysokiej jakości i pomagają rozwiązywać problemy Twojej grupy docelowej
Tworzenie treści takich jak artykuły czy opisy produktów, które są dobre pod kątem SEO, wymaga od Ciebie zastosowania specjalnego podejścia. Oto, co mam na myśli:
Nie dodawaj na stronę tekstów, które są umieszczane na stronach producentów. Twórz własne treści, ponieważ to da Ci pewność, że są unikalne. Gdzie tylko możliwe, wprowadź do swoich tekstów charakterystyczny dla Twojej marki ton, co doda Twojej stronie wiarygodności.
Unikaj plagiatu za wszelką cenę. Kopiowanie treści z innych stron to naprawdę kiepski pomysł. Zamiast tego publikuj treści eksperckie i wyczerpuj każdy temat, o którym piszesz. Dzięki temu Google może przyznać Ci dodatkowe punkty za SEO (zobacz: E-E-A-T).
Pamiętaj, żeby uatrakcyjniać teksty ciekawymi grafikami. Dodawaj odpowiednie zdjęcia czy ilustracje, nie zapominając o opisach alternatywnych zawierających słowa kluczowe. Stosowanie wyłącznie branżowych słów kluczowych może być niewystarczające. Sprawdź, jakich słów kluczowych używają Twoi konkurenci, a także postaraj się znaleźć słowa i frazy używanych przez Twoją grupę docelową.
Żeby unikać kanibalizacji treści, nie pisz pod wpływem impulsu. Choć real time marketing ma swoje zalety, nie oznacza to, że musisz podążać za każdym trendem lub komentować każde wydarzenie. Będzie lepiej, jeśli Twoje treści są przemyślane i dobrze zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych.
Optymalizuj każdy element treści na swojej stronie i strategicznie twórz linki, tworząc tzw. topic clusters.
PROSTY TRIK SEO NR 2: Popracuj nad tytułami stron i opisami meta
Poprawnie uzupełnione metadane są zawsze lepsze niż jakieś przypadkowe słowa wrzucone w tytuły stron i nic nie niewnoszące opisy meta. Metadane, które nie odznaczają się niczym szczególnym nie pomogą Twojej stronie wskoczyć na wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania.
Dlatego jeśli chcesz zauważyć wzrost widoczności, przeprowadź analizę słów kluczowych, a później umieść te frazy w metadanych i CTA.
Przykład:
Tytuł strony i opis meta, które są zbyt ogólne:
“Tapety – [Nazwa marki] Sklep z tapetami. Duży wybór tapet dla Twojego domu.”
Tytuł strony i opis meta, który przekazują więcej informacji:
“Tapety, fototapety na wymiar i nowoczesne dekoracje do wnętrz – sklep online [Nazwa marki] [Nazwa marki] to sklep z dekoracjami ściennymi online, w którym znajdziesz nowoczesne fototapety i tapety na ścianę. Dostępne na wymiar. Zapraszamy!”
Pamiętaj, że dobrze dopracowany tytuł strony i opis meta mogą znacząco pomóc w poprawie Twojej widoczności w internecie. Faktem jest, że tworzenie meta tagów zwiększających konwersję staje się łatwiejsze, kiedy masz już trochę doświadczenia (np. w szukaniu słów kluczowych) i praktyczną wiedzę na temat SEO.
PROSTY TRIK SEO NR 3: Zbuduj mocny profil linków
Czy nam się to podoba, czy nie, faktem jest, że nie każdy backlink pomoże Twojej stronie stać się bardziej wiarygodną dla wyszukiwarek. Budowanie skutecznej strategii off-site, która realnie podnosi pozycje Twojej strony, wymaga czegoś więcej niż tylko zamieszczania linków zewnętrznych na jakichkolwiek witrynach.
Bez pomocy specjalisty SEO, linki zewnętrzne prowadzące do Twojej strony mogą znaleźć się na stronach, które nie przynoszą Twojej witrynie żadnych korzyści. Niezależnie od tego, czy problemem jest niska jakość tych stron, czy brak związku z Twoją branżą, umieszczanie na nich linków to strata Twojego czasu i pieniędzy.
Dodatkowo, zbudowanie mocnego profilu linków to nie tylko kwestia wyboru odpowiednich stron. Ważne jest również, na jakiej treści – czyli anchorze – jest umieszany backlink.
Przykład kiepskiego anchora:Kliknij tutaj
Przykład lepszego anchora:Poznaj najnowsze innowacje [nazwa marki]
Jak wspomniałem wcześniej, brak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia może skutkować tym, że mimo posiadania wielu backlinków, sam profil linków będzie daleki od zadowalającego. W ekstremalnych sytuacjach, może to też zwiększyć prawdopodobieństwo dostania kar od Google, co oczywiście prowadzi do spadku w rankingach. Dobrą wiadomością jest to, że takie skrajne przypadki zdarzają się naprawde rzadko.
Świadomie rezygnujesz z SEO. Oto co ryzykujesz
Pierwsze duże ryzyko:
RYZYKO NR 1: Twoja strona straci widoczność
Kiedy zaniedbasz SEO, Twoja strona będzie stale narażona na spadki widoczności zwłaszcza te spowodowane updateami algorytmów. Jak zostało wyjaśnione w SEO jest dla ludzi (nie dla botów!), nawet jeśli Twojej stronie udało się wskoczyć na wysokie miejsce w rankingu, częste aktualizacje Google mogą dość łatwo zepchnąć ją na dół wyników wyszukiwania.
To oznacza, że ignorowanie SEO wiąże się z:
niezauważeniem spadków widoczności – możesz nawet nie zdawać sobie sprawy, że Twoja strona straciła widoczność
brakiem ekspertyzy SEO – bez pomocy specjalisty SEO, zwyczajnie możesz nie mieć pojęcia, na jakie elementy Twojej strony wpłynęła najnowsza aktualizacja Google; a co za tym idzie, nie będziesz wiedzieć, co zrobić, żeby uratować sytuację
trudnościami z wprowadzaniem zmian – jeśli świadomie rezygnujesz z SEO, nie dostosowujesz swojej strony do ciągłych aktualizacji algorytmów, co może sprawić, że stanie się ona dość przestarzała, więc nie będzie wyświetlać się na górze wyników wyszukiwania
Krótko mówiąc, jeśli nie robisz SEO, musisz być świadomy, że Twoja strona może nieźle oberwać, za każdym razem, kiedy Google wprowadza nową aktualizację swoich algorytmów. To z kolei może negatywnie wpłynąć na jej widoczność. A to z kolei spowoduje, że nie będzie się wyświetlać się na ekranach Twojej grupy docelowej.
RYZYKO NR 2: Będziesz w tyle z najnowszymi trendami SEO
Bycie na bieżąco z trendami branżowymi i najnowszymi rozwiązaniami SEO może być trudne. Nawet jeśli lubisz wiedzieć, co w trawie piszczy, codzienne sprawdzanie wielu stron internetowych w poszukiwaniu najnowszych wiadomości z Twojej branży i o SEO jest bardzo czasochłonne. Dlatego warto mieć kogoś, kto może to zrobić za Ciebie, informując Cię o ważnych zmianach w sposobie pozycjonowania stron internetowych.
Pozwól, że podam Ci przykład. Był czas, kiedy dobrze zoptymalizowane sekcje FAQ pomagały w budowaniu widoczności. Obecnie nie jest to aż tak ważne, więc lepiej poświęcić czas na inne działania SEO, które przyczynią się do zwiększania ruchu organicznego. Chcę przez to powiedzieć, że bez spędzania swojego czasu na śledzeniu nowinek SEO lub bez współpracy ze specjalistą SEO, który mógłby robić to za Ciebie, trudno będzie Ci być wprowadzać nowe praktyki SEO do swojej strategii.
RYZYKO NR 3: Stracisz szansę na dotarcie do Twojej grupy docelowej
Świadomie rezygnując z SEO tracisz wiele okazji do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami.
Dobre SEO może pomóc Ci dotrzeć do nowych grup klientów, którzy mogą potrzebować Twoich produktów/usług, ale jeszcze o nich nie słyszeli.
Przypomnij sobie przykład z produktem, którego nie sprzedaje nikt poza Tobą – możesz wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania, kiedy ktoś wpisuję nazwę Twojego produktu. Jednak pamiętaj, że dobry specjalista SEO pokaże Ci, jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę potencjalni klienci, szukająy produktu podobnego do Twojego. Uwierz mi, często to będzie coś innego niż jego nazwa.
Warto też zdawać sobie sprawę, że wsparcie specjalisty SEO to nie tylko szansa na wyświetlanie się wysoko na ważne słowa kluczowe. Seowiec odgrywa też istotną rolę w rozwijaniu Twojego biznesu online.
I wreszcie, SEO techniczne. Od zapewnienia, że Google może prawidłowo zindeksować Twoją stronę, poprzez skracanie czasu ładowania stron, obsługą JavaScript, porządkowaniem adresów URL, aż po dodawanie schema – tym wszystkim może zająć się za Ciebie specjalista SEO.
Prawda jest taka, że bez współpracy z kimś, kto zna się na pozycjonowaniu, albo pozostaniesz w tyle za konkurencją, albo nieświadome spowolnisz rozwój swojego biznesu online.
Nawet jeśli publikujesz na stronie wartościowe teksty, które pomagają rozwiązać problemy Twojej grupy docelowej – mówiąc prosto, są po prostu świetne – niewiele Ci to da, jeśli problemy z SEO technicznym uniemożliwiają robotom Google ich zindeksowanie. Nie wspominając już nawet o tym, jak wolne ładowanie się strony zniechęca odwiedzających do wchodzenia w interakcję z Twoją witryną.
Przykład z mojej pracy – Kiedy właściciel strony internetowej łączy siły ze specjalistą SEO
Chociaż nie jest to częste, żebym ja lub ktokolwiek z Delante zaczynał współpracę z klientami, którzy nigdy wcześniej nie mieli robionego SEO na stronie, zdarza się to od czasu do czasu. Chcę pokazać Ci dwa przykłady klientów z różnych branż, które ilustrują, jak inwestycja w SEO może znacząco i szybko przyczynić się do wzrostu biznesu online.
W obydwu przypadkach zastosowaliśmy pełny proces SEO, obejmujący wszystkie wcześniej wspomniane obszary. Jak widzisz na zrzutach ekranu, strategie SEO, które przygotowaliśmy dla naszych klientów, umożliwiły im stabilny wzrost widoczności i ruchu organicznego.
Zielona linia oznacza początek współpracy.
Algorytmy a naturalne pozycjonowanie bez procesu
Google ściśle strzeże tajemnic swoich algorytmów, jednak na podstawie wypowiedzi pracowników tej firmy oraz tego, jak zachowują się strony pod wpływem zmian algorytmu można przypuszczać, jakie założenia mają rządzące SERP-ami i jakie zmiany zachodzą po poszczególnych aktualizacjach. Na temat algorytmów Google stworzyliśmy osobny wpis – to szeroki temat, który warto poznać, jeśli chcemy dowiedzieć się więcej o tym, jak nasza strona może być postrzegana przez wyszukiwarki.
Nie żyjemy w idealnym świecie i mimo, iż założenia Google mówią o tym, że dobra strona wypozycjonuje się sama – jak już wiesz z tego wpisu, wcale nie jest tak kolorowo.
O czym nie wiesz przy próbach pozycjonowania bez procesu?
O ile wspomnianego wyżej pisania treści zgodnego z wytycznymi SEO można się nauczyć jako konkretnej umiejętności, to pierwsze kroki w świecie technicznego SEO wymagają przynajmniej podstawowej znajomości kodu HTML, umiejętności pracy w popularnych CMS-ach oraz sprawnego poruszania się w narzędziach typu Google Analytics czy też Google Search Console; interpretacja danych dot. błędów z Google Search Console nie jest czymś, czego uczymy się w szkole, czy nawet na studiach marketingowych bądź informatycznych – wymaga rozeznania i doświadczenia, dlatego webmasterzy często zlecają prowadzenie procesu agencji SEO.
Właśnie na polu technikaliów zaczynają mnożyć się aspekty, o których możemy nie wiedzieć, próbując naturalnego pozycjonowania bez procesu – a mogą wiele zmienić.
Czy masz pewność, że Twoja strona dobrze się indeksuje?
Czy znasz swój crawl budget i masz pewność, że roboty Google’a wchodzą tam, gdzie powinny wejść?
Czy wygenerowałeś i zgłosiłeś mapę strony – i czy jest ona prawidłowo skonstruowana?
Czy plik robots.txt Twojej strony jest poprawnie skonfigurowany?
Czy Twoja strona nie działa zbyt wolno?
Czy szablon na Twojej stronie nie zaburza architektury informacji odczytywanych przez roboty Google’a?
Czy strona jest responsywna i przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych?
Takie czynniki pojawiają się także poza kwestiami ściśle technicznymi.
Czy wiesz, jak sprawdzić jakość domen, z których pozyskujesz linki?
Czy wiesz, jak określić, czy UX Twojej strony jest pozytywny i zadbać o ten element?
Czy dbasz o linkowanie wewnętrzne?
Czy wiesz, co zrobić, gdy ruch generowany przez stronę okaże się niewartościowy?
Właśnie dlatego pozycjonowanie bez procesu może działać jedynie do pewnego stopnia – w grę wchodzą tu znacznie bardziej szczegółowe aspekty.
5 najważniejszych kwestii do zapamiętania – wysoki ranking w Google bez SEO
W dzisiejszych czasach ignorowanie potencjału SEO jest równoznaczne niewykorzystaniem wszystkich szans na dotarcie do swojej grupy odbiorców, które masz dosłownie na wyciągnięcie ręki. Konkurencja w e-commerce jest obecnie po prostu za duża. Bez spersonalizowanej strategii SEO Twój biznes z dużym prawdopodobieństwem straci możliwość naturalnego wzrostu.
Mój artykuł jest dość obszerny, dlatego pozwól, że podsumuję najważniejsze kwestie, które warto zapamiętać:
SEO jest niezbędne dla zbudowania silnej i trwałej widoczności online. Pomaga Ci w pozycjonowaniu się na ważne słowa kluczowe dla Twojej marki.
Jeśli masz stronę internetową, to już w zasadzie zajmujesz się SEO.
Ruch organiczny to nie tylko przyciąganie nowych klientów bez ponoszenia dodatkowych kosztów – jest też ważny dla budowania trwałej widoczności w sieci.
Chociaż istnieją hipotetyczne sytuacje, w których właściciele stron mogą nie angażować się aktywnie w SEO, a mimo to wyświetlać się wysoko w SERP, są one naprawdę rzadkie. Nawet duże marki często wykorzystują SEO, żeby utrzymać swoją dominację w internecie.
Od optymalizowania tytułów stron i opisów meta po budowanie silnego profilu linków, praca nad SEO jest istotnym czynnikiem zapewniającym Twojej stronie trwały wzrost widoczności.
Niezależnie od tego, czy potrzebujesz pełnego procesu SEO, czy po prostu chciałbyś poprosić specjalistę o sprawdzenie, co według niego hamuje Twój rozwój online, albo uzyskać pomoc w pisaniu treści na stronę – wszystko to znajdziesz w Delante. Porozmawiajmy o tym, jak możemy pomóc Ci poprawić Twoją obecność w internecie i szybciej dotrzeć do Twojej grupy docelowej.
Absolwent Zarządzania na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Pasjonuje się SEO i z sukcesami działa dla klientów z segmentu e-commerce od 2019 roku. W pracy cechuje go przywiązanie do detali i kompleksowe podejście do procesu budowania widoczności stron w internecie. Ciągle szuka nowych usprawnień do wdrożenia, a w pracy największą przyjemność czerpie z obserwowania wzrostów widoczności i możliwości rywalizacji o najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania. Po pracy basista, fan Formuły 1, zapalony gracz w planszówkowe strategie i miłośnik makaronu.
Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. W SEO szczególnie docenia związki tej dziedziny z dbałością o pozytywne doświadczenia użytkowników i wysokiej jakości contentem (który sam bardzo lubi tworzyć). Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat – lub odkrywanie i testowanie nowych przepisów (szczególnie mających swoje korzenie w słonecznej Italii).
Absolwent Zarządzania na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Pasjonuje się SEO i z sukcesami działa dla klientów z segmentu e-commerce od 2019 roku. W pracy cechuje go przywiązanie do detali i kompleksowe podejście do procesu budowania widoczności stron w internecie. Ciągle szuka nowych usprawnień do wdrożenia, a w pracy największą przyjemność czerpie z obserwowania wzrostów widoczności i możliwości rywalizacji o najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania. Po pracy basista, fan Formuły 1, zapalony gracz w planszówkowe strategie i miłośnik makaronu.
Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. W SEO szczególnie docenia związki tej dziedziny z dbałością o pozytywne doświadczenia użytkowników i wysokiej jakości contentem (który sam bardzo lubi tworzyć). Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat – lub odkrywanie i testowanie nowych przepisów (szczególnie mających swoje korzenie w słonecznej Italii).