Jak w prosty i skuteczny sposób sprawić, by powstała skuteczna kampania Google Ads i na co zwrócić uwagę, by proste zabiegi przyniosły jak najlepsze rezultaty? W naszym artykule udzielimy Ci najważniejszych wskazówek!
Pamiętacie nasz artykuł o zaletach Google Ads? Dziś zapraszamy na ciąg dalszy! Jeśli zastanawiacie się, jak powinna wyglądać kampania Google AdWords (od lipca 2018 już Google Ads) i nie do końca wiecie, jak ją stworzyć od podstaw to trafiliście idealnie. Prezentujemy garść przydatnych wskazówek, na temat tworzenia kampanii Google Ads, specjalnie dla Was.
Uwaga! Włączony AdBlock może blokować grafiki we wpisie, wyłącz go chwilowo, aby zobaczyć wszystkie grafiki.
Kampanie Google Ads - podstawowe informacje
Mieliście już możliwość zapoznania się na naszym blogu z podstawami popularnego na świecie od 2000 roku narzędzia Google – Google Ads. Jeśli przegapiliście ten post – klikajcie tutaj – naprawdę warto zapoznać się z jego treścią. Wciąż jednak otwartą kwestią pozostawał problem samodzielnego utworzenia kampanii Google Ads. Dziś wszystkie te informacje postaramy się uzupełnić. Za pomocą screenów i kilku przydatnych wskazówek, zobaczycie krok po kroku, że mimo, iż kampanie Google Ads mogą wydawać się czarną magią i niezwykle trudnym procesem, w rzeczywistości takie nie są.
Zobaczcie poniżej: przygotowaliśmy rozpiskę, jak w łatwy i skuteczny sposób sprawić, by powstała skuteczna kampania Google Ads i na co zwrócić uwagę, by proste zabiegi przyniosły jak najlepsze rezultaty. Aby łatwiej było Wam uporządkować sobie strukturę tego posta, jak i wrócić w każdej chwili do któregoś momentu, stworzyliśmy agendę, która pozwoli Wam na lepszą orientację w tekście.
Zacznijmy od słowniczka, w którym znalazły się najważniejsze pojęcia, które wszyscy powinniśmy przyswoić przed rozpoczęciem pracy w Google Ads. Wszystkie wykorzystane definicje pochodzą z oficjalnej strony Google.
Kampania Google Ads (dawniej kampania Google AdWords)
Jest to zestaw grup reklam (reklam, słów kluczowych i stawek), które mają wspólne kierowanie na lokalizację, budżet i inne ustawienia. Kampanie często służą do organizacji według kategorii produktów lub usług, które oferujesz.
Grupy Reklam
Jest to zbiór słów kluczowych, reklam i ofert, jakimi wspólnie zarządzasz, by wyświetlać użytkownikom reklamy, którymi prawdopodobnie są zainteresowani.
Słowa kluczowe
Są to słowa lub wyrażenia opisujące Twoje produkty lub usługi, wybrane w taki sposób, aby ułatwić określenie, gdzie i kiedy będą wyświetlane Twoje reklamy.
Budżet
Jest to kwota ustawiana dla każdej kampanii, określająca, ile średnio chcesz dziennie wydawać na wyświetlanie reklam (dowiedz się więcej z naszego Słownika SEO/SEM: Czym jest budżet konta Google Ads?).
Konto Google Ads (Konto Google AdWords)
Swoją przygodę z Google Ads rozpoczynamy od stworzenia konta. Od pierwszego momentu ułatwia nam to Google, ponieważ posiadając konto gmail.com jesteśmy w stanie w prosty sposób połączyć je z kontem Google Ads jak na rysunku poniżej. Więc zaczynamy! Rozpoczynamy od wejścia na tę stronę:
Podstawy tworzenia kampanii Google Ads
Kiedy mamy już konto, Google przekieruje nas automatycznie na główny panel zarządzania Adsami. Tworzymy nowe konto, poprzez czerwony przycisk „Utwórz konto”, wybieramy jego nazwę i klikamy w nią. Zostaniemy przeniesieni na stronę, którą widzimy poniżej. Następnie klikamy na „Utwórz pierwszą kampanię” jak na poniższym rysunku:
Na razie wszystko jest banalnie proste, prawda? Zdradzimy Wam sekret – dalej nie będzie trudniej. Kontynuujmy! W momencie tworzenia nowej kampanii należy zwrócić uwagę na główne elementy, takie jak:
Typ Kampanii
Musimy wybrać typ kampanii, w zależności od tego, gdzie chcemy wyświetlać nasze reklamy oraz z jakich opcji korzystać.
Cel
Zdecydujemy się na najpopularniejszą formę reklamy Google Ads: Sieć wyszukiwania z celem zwiększenia ruchu w witrynie.
Opcjonalnie możemy podać adres naszej strony internetowej, który zostanie wykorzystany w kolejnych krokach tworzenia kampanii.
Nazwa
Ważne, by była ona dla Was przyjazna, żebyście wiedzieli, o co w niej chodzi, ale jednocześnie była powiązana z tym, co będziecie reklamować. Nasza przykładowa kampania Google Ads będzie dla sklepu rowerowego.
Przykładową kampanię skierujemy na najbardziej znany typ reklamy Google Ads – w tym celu musimy wyłączyć automatycznie zaznaczone kierowanie również w sieci reklamowej. Opcjonalnie możemy dodać kierowanie na partnerów wyszukiwania Google.
Lokalizacja
Określenie obszaru, na który kierujecie swoją kampanię jest bardzo istotną kwestią w przypadku reklam Google Ads. Możecie na przykład skierować ją na Polskę z wyłączeniem kilku województw, czy jedno poszczególne województwo czy miasto, które Was interesuje. Jest to o tyle ważne, ponieważ im trafniej to określicie, tym większa szansa, że dotrzecie do osób faktycznie zainteresowanych Waszymi usługami.
Jak wykluczyć daną lokalizację?
Jeśli chcecie skierować swoje reklamy na pewien obszar, z wyłączeniem któregoś miasta, musicie przy dodawaniu nowej lokalizacji kliknąć na "wyklucz" jak na poniższych screenie:
Budżet dzienny
Pomyślcie, ile pieniędzy dziennie chcecie wydać na kampanię. Przykładowo nasza kampania Google Ads będzie miała stawkę domyślną 0,15 zł, i budżet dzienny: 100 zł.
Harmonogram wyświetlania reklam
Ważny jest również harmonogram, z tego względu, że jeśli Wasza grupa docelowa nie korzysta z Internetu o 1.00 w nocy, to nie jest konieczne jej wyświetlanie. Dopasujcie więc harmonogram do czasu, w którym ktoś może szukać produktu, który reklamujecie. Przypuśćmy, że dla naszego sklepu rowerowego będziemy wyświetlać reklamy od 17 marca, od poniedziałku do piątku od 10-18 jak niżej.
Tworzenie grup reklam
Kolejnym ważnym momentem jest to, by Wasza kampania Google Ads była podzielona na poszczególne grupy reklam. Tak więc, jeśli więc nasza przykładowa kampania jest stworzona dla sklepu rowerowego, a naszym celem jest zwiększenie częstotliwości odwiedzin na naszej stronie i w konsekwencji sprzedaży pewnej ilości rowerów, a w asortymencie są różne typy rowerów, to powinniście podzielić je na kategorie.
Najlepszym rozwiązaniem wydaje się więc być utworzenie różnych typów reklam dla rowerów damskich, męskich, dziecięcych, ale także nietypowych rodzajów np. tandemów. Tym sposobem każda reklama będzie idealnie dopasowana do grupy docelowej, na którą ją kierujecie. Dodatkowo jesteście przez to w stanie uniknąć ryzyka, gdzie osoba szukająca roweru damskiego zostanie zasypana ofertami rowerów dla dzieci. Drzewko kampanii i grup reklam niech strukturą przypomina drzewko kategorii w sklepie.
Jeśli zapomnicie o pogrupowaniu swoich produktów, macie większą pewność, że osoba do której skierujecie reklamę, zwyczajnie w nią nie kliknie lub opuści stronę i przez mały błąd stracicie potencjalnego klienta.
Tworząc grupę reklam po prawej stronie mamy planer słów kluczowych który pomoże nam dobrać trafne słowa kluczowe.
Czas na reklamę
Co jest jeszcze ważne podczas planowania kampanii Google Ads? Pamiętajcie, że dobrą praktyką jest dobieranie co najmniej trzech reklam do jednej grupy reklam. Dlaczego? Jest to o tyle pomocne dla Was, że możecie porównywać efekty dwóch reklam, które są wyświetlane naprzemiennie. Możecie to zrobić ustalając w ustawieniach kampanii rotację reklam. Daje Wam to więcej możliwości, jak choćby nieustanne monitorowanie tego, jak działają Wasze reklamy i wybranie skuteczniejszej, więc korzystajcie z tego!
Zacznijmy od stworzenia reklamy. Tak wygląda panel, w którym przez następne kilka minut będziemy pracować:
Sama reklama tekstowa to w sumie 140 znaków, także nie ma zbyt dużego pola do popisu. Musicie więc wykorzystać każdy znak. Dobrą praktyką jest zawieranie w treści reklamy informacji o promocji -20%, cenie danej usługi czy bezpłatnej dostawie. Całą reklamę trzeba zakończyć CTA – Call To Action, czyli wyrażeniem, które może sprawić, że użytkownik nie pozostaje bierny – sprawdź, zobacz, wypróbuj, kup. W treści reklam nie dodajemy znaków specjalnych.
Tak wygląda nasza reklama:
Ciekawymi rozwiązaniami, zwracającymi uwagę klientów są reklamy, w których każdy wyraz rozpoczyna się z dużej litery, stosowanie pytań, pokazywanie korzyści, które klient uzyska poprzez zakup danego produktu, USP, czy też stosowanie słów takich jak: tani, najlepszy, solidny, gwarantowany, wysokiej jakości.
Swoją reklamę możecie także ubogacić poprzez dodanie różnego typu rozszerzeń. Jeśli więc kierujecie reklamę na telefon komórkowy i dodacie rozszerzenie połączenia, to użytkownik w prosty sposób może się z Wami skontaktować. Oprócz tego możecie dodać rozszerzenia do podstron, tak, by przy reklamie wyświetlał się automatycznie bezpośredni odnośnik do podstrony typu „Kontakt” czy „Aktualne promocje”.
Jak to zrobić? Przejdźcie do głównego panelu swojej kampanii lub kliknijcie po prawej stronie na grupy reklam tak, jak na obrazku poniżej:
Możemy na przykład dodać rozszerzenia do podstron, które spowodują, że w wyszukiwarce oprócz głównej strony pojawią się także podstrony które dodamy – np. cennik etc.
Rozszerzenia do podstron w praktyce wyglądają tak:
Komentarz specjalisty
Reklamy z rozszerzeniami zajmują fizycznie więcej miejsca, co sprawia, że ich widoczność w wyszukiwarce po prostu się zwiększa. Wielu reklamodawców nie zdaje sobie sprawy z tego, że – dzięki rozszerzeniom – mogą oni zaobserwować wzrost CTR (współczynnika klikalności) o nawet kilka punktów procentowych! Jeśli więc nie korzystałeś jeszcze z możliwości wzbogacenia swoich reklam rozszerzeniami, to szczerze polecam Ci wypróbować tę opcję.
Karolina Piech
SEM Specialist
Dobieramy słowa kluczowe w kampanii Google Ads
Waszym następnym posunięciem powinien być dobór odpowiednich słów kluczowych. Słowa kluczowe możemy dodać na etapie tworzenia grup reklam lub później. Przedstawiamy przykład jak dodać słowa kluczowe dla już utworzonej grupy reklam.
Jak je dobierać? Najprościej wybierzecie je, korzystając z własnych pomysłów czy danych z Google Analytics. Kiedy Wam się skończą – skorzystajcie z podpowiedzi Google.
Wygodnym urządzeniem jest także Planer Słów Kluczowych, który pokazuje, jakie słowa są bardziej popularne, otrzymacie także propozycje tych dobranych specjalnie dla Waszego produktu. Aby przejść do planera kliknij w narzędzia a następnie - Planer Słów Kluczowych:
By zacząć szukać słów kluczowych dla Waszej reklamy zacznijcie od wybrania opcji: "Znajdź słowa kluczowe" jak na screenie poniżej:
Następnie wpisz przykładowe frazy lub znajdź propozycje na podstawie swojej witryny czy witryny konkurencji:
Podczas wyszukiwania słów kluczowych ustaw parametry takie jak lokalizacja i język. Z otrzymanej listy fraz zaznacz te które Cię interesują i dodaj je do planu. W planie otrzymasz informacje o trendach dla tych fraz przedstawiające szczegóły lokalizacji czy Urządzeń.
Z poziomu widoku Słowa kluczowe otrzymamy również prognozy skuteczności,dane historyczne
oraz możliwość utworzenia na ich podstawie nowej kampanii. Dodając nowe słowa kluczowe zwróć uwagę na ich typ dopasowania. Dopasowywanie ma znaczenie ponieważ daje ono możliwość uniknięcia ryzyka, gdzie w przypadku, gdy szukamy damskiego roweru miejskiego, nie wyświetli nam się reklama roweru wyczynowego czy roweru dla dzieci. Dopasowanie powoduje, że w prosty sposób powiemy Google czego tak naprawdę szukamy, a co nas nie interesuje.
Jeśli natomiast nie używacie dopasowywania, to warto dodać słowa wykluczające, które dają podobny efekt i jeśli słowo kluczowe brzmi „damski rower” to warto dodać „męski” czy „dziecięcy” do słów wykluczających. Słowa wykluczające znajdziecie w osobnej karcie słów kluczowych.
Czym się kierować w doborze słów kluczowych? Przede wszystkim spróbujcie postawić się na miejscu swojego klienta. Pomyślcie, że szuka roweru dla dzieci, co w takim razie będzie wpisywał w wyszukiwarce? Zwróćcie uwagę na jakość słów kluczowych, ponieważ świadczą one o dopasowaniu do grupy reklam. Nie wyświetla Wam się wynik jakości przy słowach kluczowych? Musicie go włączyć! Postępujcie kolejno tak, jak podpowiadają Wam rysunki poniżej.
Najpierw kliknijcie na Kolumny, a następnie wybierz odpowiednie dane wyniku jakości
Wynik Jakości Waszych słów kluczowych powinien znajdować się w przedziale 7-10
Ustal stawki za reklamy i wpłać budżet
Teraz najprostsza sprawa – ustalcie stawki za reklamy, słowa kluczowe i wpłać budżet. Więcej na temat ustalania stawek, możesz poczytać u Google. Wasza kampania Google Ads została stworzona!
Voila!
Podsumowanie
No to co, nie było tak źle? Pomyślcie sobie, że teraz jeśli zrobiliście wszystko poprawnie, odpowiednim użytkownikom będzie wyświetlać się Wasza reklama. Wciąż zastanawiacie się czy warto? Polecam ponowną lekturę poprzedniego artykułu o charakterystyce Google Ads – wtedy na pewno będziecie w stanie zdecydować, czy reklamy PPC są dla Was, czy może powinniście pójść w Facebook Ads lub po prostu pozycjonowanie. Przydatny może okazać się również inny nasz artykuł: Zwiększanie konwersji w Google Ads na różnych etapach procesu sprzedażowego, sprawdź koniecznie!
Przypominamy: od lipca 2018 roku Google AdWords zostało zastąpione przez Google Ads. Więcej o zmianach przeczytasz w artykule: Google Ads to nie tylko rebranding
Ten wpis jest aktualizacją treści z 10 kwietnia 2015 roku.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.