Kampania AdWords – pierwsze kroki

Kampania AdWords – pierwsze kroki

Jak w prosty i skuteczny sposób sprawić, by powstała skuteczna kampania Google Adwords i na co zwrócić uwagę, by proste zabiegi przyniosły jak najlepsze rezultaty? W naszym artykule udzielimy Ci najważniejszych wskazówek!

Ostatnio na naszym blogu: AMP- co to jest i w czym pomaga?

Pamiętacie nasz artykuł o zaletach Google AdWords? Dziś zapraszamy na ciąg dalszy! Jeśli zastanawiacie się jak powinna wyglądać kampania Google AdWords (od lipca 2018 to już Google Ads) i nie do końca wiecie jak ją stworzyć od podstaw to trafiliście idealnie. Prezentujemy garść przydatnych wskazówek specjalnie dla Was.

(włączony AdBlock może blokować grafiki we wpisie, wyłącz go chwilowo aby zobaczyć wszystkie grafiki)

Kampania AdWords – podstawowe informacje

Ostatnio na naszym blogu mieliście możliwość zapoznania się z podstawami popularnego na świecie od 2000 roku narzędzia Google – Google AdWords. Jeśli przegapiliście ten post – klikajcie tutaj – naprawdę warto zapoznać się z jego treścią. Wciąż jednak otwartą kwestią pozostawał problem samodzielnego utworzenia kampanii Google AdWords. Dziś wszystkie te informacje postaramy się uzupełnić. Za pomocą screenów i kilku przydatnych wskazówek, zobaczycie jak krok po kroku, że to co obecnie może się wydawać niezwykle trudnym i skomplikowanym procesem, w rzeczywistości jest dużo łatwiejsze. Nie wierzycie? Powiemy Wam więcej – sami myśleliśmy, że AdWordsy to „ciemna strona mocy”, a teraz sami o nich piszemy!

Zobaczcie poniżej: przygotowaliśmy rozpiskę jak w prosty i skuteczny sposób sprawić, by powstała skuteczna kampania Google AdWords i na co zwrócić uwagę, by proste zabiegi przyniosły jak najlepsze rezultaty. Aby łatwiej było Wam uporządkować sobie strukturę tego posta, jak i wrócić w każdej chwili do któregoś momentu, stworzyliśmy agendę, która pozwoli Wam na lepszą orientację w tekście.

  1. Wstęp
  2. Słowniczek
  3. Krok pierwszy – zakładamy konto AdWords
  4. Krok drugi – kampania Google AdWords
  5. Krok trzeci – tworzymy grupy reklam
  6. Krok czwarty – tworzymy reklamę
  7. Krok piąty – dobieramy słowa kluczowe
  8. Krok szósty – wpłacamy budżet

Słowniczek
Zacznijmy od słowniczka, w którym znalazły się najważniejsze pojęcia, które wszyscy powinniśmy przyswoić przed rozpoczęciem pracy w Google AdWords. Wszystkie wykorzystane definicje pochodzą z oficjalnej strony Google.

Kampania Google AdWords
Jest to zestaw grup reklam (reklam, słów kluczowych i stawek), które mają wspólne kierowanie na lokalizację, budżet i inne ustawienia. Kampanie często służą do organizacji według kategorii produktów lub usług, które oferujesz.

Grupy Reklam
Jest to zbiór słów kluczowych, reklam i ofert, jakimi wspólnie zarządzasz, by wyświetlać użytkownikom reklamy, którymi prawdopodobnie są zainteresowani.

Słowa kluczowe
Są to słowa lub wyrażenia opisujące Twoje produkty lub usługi, wybrane w taki sposób, aby ułatwić określenie, gdzie i kiedy będą wyświetlane Twoje reklamy.

Budżet
Jest to kwota ustawiana dla każdej kampanii, określająca, ile średnio chcesz dziennie wydawać na wyświetlanie reklam.

Konto Google AdWords
Swoją przygodę z Google AdWords rozpoczynamy od stworzenia konta.
Od pierwszego momentu ułatwia nam to Google, ponieważ posiadając konto gmail.com jesteśmy w stanie w prosty sposób połączyć je z kontem Google AdWords jak na rysunku poniżej. Więc zaczynamy! Rozpoczynamy od wejścia na tę stronę:

Łączenie kont AdWords i Gmail w celu utworzenia kampanii

Podstawy tworzenia kampanii

Kiedy mamy już konto, Google przekieruje nas automatycznie na główny panel zarządzania AdWordsami. Tworzymy nowe konto, poprzez czerwony przycisk „Utwórz konto”, wybieramy jego nazwę i klikamy w nią. Zostaniemy przeniesieni na stronę, którą widzimy poniżej. Następnie klikamy na „Utwórz pierwszą kampanię” jak na poniższym rysunku:

 

Pierwsza kampania AdWords

Na razie wszystko jest banalnie proste, prawda? Zdradzimy Wam sekret – dalej nie będzie trudniej. Kontynuujmy! W momencie tworzenia nowej kampanii należy zwrócić uwagę na główne elementy, takie jak:

  • Typ Kampanii

Musimy wybrać typ kampanii, w zależności od tego gdzie chcemy wyświetlać nasze reklamy oraz z jakich opcji korzystać

typy kampanii google Ads

  • Cel

Zdecydujemy się na najpopularniejszą formę reklamy Google – Sieć wyszukiwania z celem zwiększenia ruchu w witrynie.

 

cele google ads

Opcjonalnie możemy podać adres naszej strony internetowej który zostanie wykorzystany w kolejnych krokach tworzenia kampanii.

ruch w witrynie Google Ads

 

  • Nazwa 

Ważne, by była ona dla Was przyjazna, żebyście wiedzieli, o co w niej chodzi, ale jednocześnie była powiązana z tym, co będziecie reklamować. Nasza przykładowa kampania Google AdWords będzie dla sklepu rowerowego.

nazwa Google Ads

Przykładową kampanię skierujemy na najbardziej znany typ reklamy Google AdWords – w tym celu musimy wyłączyć automatycznie zaznaczone kierowanie również w sieci reklamowej. Opcjonalnie możemy dodać kierowanie na partnerów wyszukiwania Google.

  • Lokalizacja

Określenie obszaru, na który kierujecie swoją kampanię jest bardzo istotną kwestią w przypadku reklam Google AdWords. Możecie na przykład skierować ją na Polskę z wyłączeniem kilku województw, czy jedno poszczególne województwo czy miasto, które Was interesuje. Jest to o tyle ważne, ponieważ im trafniej to określicie, tym większa szansa, że dotrzecie do osób faktycznie zainteresowanych Waszymi usługami.

lokalizacja ads

Jak wykluczyć daną lokalizację?

Jeśli chcecie skierować swoje reklamy na pewien obszar, z wyłączeniem któregoś miasta, musicie przy dodawaniu nowej lokalizacji kliknąć na „wyklucz” jak na poniższych screenie:

Wyklucz lokalizację Google Ads

 

  • Budżet dzienny

Pomyślcie, ile pieniędzy dziennie chcecie wydać na kampanię. Przykładowo nasza kampania Google AdWords będzie miała stawkę domyślną 0,15 zł, i budżet dzienny: 100 zł.

budzet i stawka google ads

  • Harmonogram wyświetlania reklam

Ważny jest również harmonogram, z tego względu, że jeśli Wasza grupa docelowa nie korzysta z Internetu o 1.00 w nocy, to nie jest konieczne jej wyświetlanie. Dopasujcie więc harmonogram do czasu, w którym ktoś może szukać produktu, który reklamujecie. Przypuśćmy, że dla naszego sklepu rowerowego będziemy wyświetlać reklamy od 17 marca, od poniedziałku do piątku od 10-18 jak niżej.

harmonogram reklam google ads

Jeśli ten temat interesuje Was szerzej, to pod poniższym adresem możecie zobaczyć film od Google, który pomoże Wam lepiej dobrać ustawienia kampanii:

https://www.youtube.com/watch?v=edkBZzhWLsg

Tworzenie grup reklam

Kolejnym ważnym momentem jest to, by Wasza kampania Google AdWords była podzielona na poszczególne grupy reklam. Tak więc, jeśli więc nasza przykładowa kampania jest stworzona dla sklepu rowerowego, a naszym celem jest zwiększenie częstotliwości odwiedzin na naszej stronie i w konsekwencji sprzedaży pewnej ilości rowerów, a w asortymencie są różne typy rowerów, to powinniście podzielić je na kategorię. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się więc być utworzenie różnych typów reklam dla rowerów damskich, męskich, dziecięcych, ale także nietypowych rodzajów np. tandemów. Tym sposobem każda reklama będzie idealnie dopasowana do grupy docelowej, na którą ją kierujecie. Dodatkowo jesteście przez to w stanie uniknąć ryzyka, gdzie osoba szukająca roweru damskiego zostanie zasypana ofertami rowerów dla dzieci. Drzewko kampanii i grup reklam niech strukturą przypomina drzewko kategorii w sklepie.

grupy reklam google adwords

Jeśli zapomnicie o pogrupowaniu swoich produktów, macie większą pewność, że osoba do której skierujecie reklamę, zwyczajnie w nią nie kliknie lub opuści stronę i przez mały błąd stracicie potencjalnego klienta.

Tworząc grupę reklam po prawej stronie mamy planer słów kluczowych który pomoże nam dobrać trafne słowa kluczowe.

Czas na reklamę
Co jest jeszcze ważne? Pamiętajcie, że dobrą praktyką jest dobieranie co najmniej trzech reklam do jednej grupy reklam. Dlaczego? Jest to o tyle pomocne dla Was, że możecie porównywać efekty dwóch reklam, które są wyświetlane naprzemiennie. Możecie to zrobić ustalając w ustawieniach kampanii rotację reklam. Daje Wam to więcej możliwości, jak choćby nieustanne monitorowanie tego, jak działają Wasze reklamy i wybranie skuteczniejszej, więc korzystajcie z tego!

nowa reklama google ads

Zacznijmy od stworzenia reklamy. Tak wygląda panel, w którym przez następne kilka minut będziemy pracować:

panel nowa reklama google ads

Sama reklama tekstowa to w sumie 140 znaków, także nie ma zbyt dużego pola do popisu. Musicie więc wykorzystać każdy znak. Dobrą praktyką jest zawieranie w treści reklamy informacji o promocji -20%, cenie danej usługi czy bezpłatnej dostawie. Całą reklamę trzeba zakończyć CTA – Call To Action, czyli wyrażeniem, które może sprawić, że użytkownik nie pozostaje bierny – sprawdź, zobacz, wypróbuj, kup. W treści reklam nie dodajemy znaków specjalnych.

Tak wygląda nasza reklama:

przykład reklamy google ads

Ciekawymi rozwiązaniami, zwracającymi uwagę klientów są reklamy, w których każdy wyraz rozpoczyna się z dużej litery, stosowanie pytań, pokazywanie korzyści, które klient uzyska poprzez zakup danego produktu, USP, czy też stosowanie słów takich jak: tani, najlepszy, solidny, gwarantowany, wysokiej jakości.

Swoją reklamę możecie także ubogacić poprzez dodanie różnego typu rozszerzeń. Jeśli więc kierujecie reklamę na telefon komórkowy i dodacie rozszerzenie połączenia, to użytkownik w prosty sposób może się z Wami skontaktować. Oprócz tego możecie dodać rozszerzenia do podstron, tak, by przy reklamie wyświetlał się automatycznie bezpośredni odnośnik do podstrony typu „Kontakt” czy „Aktualne promocje”.

Jak to zrobić? Przejdźcie do głównego panelu swojej kampanii lub kliknijcie po prawej stronie na grupy reklam tak, jak na obrazku poniżej:

rozszerzenia google ads

Możemy na przykład dodać rozszerzenia do podstron, które spowodują,  że w wyszukiwarce oprócz głównej strony pojawią się także podstrony które dodamy – np. cennik etc.

link do podstrony google ads

Rozszerzenia do podstron w praktyce wyglądają tak:

reklama delante ads

Dobieramy słowa kluczowe w kampanii AdWords

Waszym następnym posunięciem powinien być dobór odpowiednich słów kluczowych.  Słowa kluczowe możemy dodać na etapie tworzenia grup reklam lub później. Przedstawiamy przykład jak dodać słowa kluczowe dla już utworzonej grupy reklam.

słowa kluczowe panel google ads

Jak je dobierać? Najprościej wybierzecie je, korzystając z własnych pomysłów czy danych z Google Analytics. Kiedy Wam się skończą – skorzystajcie z podpowiedzi Google.

Wygodnym urządzeniem jest także Planer Słów Kluczowych, który pokazuje, jakie słowa są bardziej popularne, otrzymacie także propozycje tych dobranych specjalnie dla Waszego produktu.  Aby przejść do planera kliknij w narzędzia a następnie – Planer Słów Kluczowych

Gdzie jest planer słów kluczowych

 

By zacząć szukać słów kluczowych dla Waszej reklamy zacznijcie od wybrania opcji: „Znajdź słowa kluczowe” jak na screenie poniżej

Znajdź nowe słowa kluczowe

 

Następnie wpisz przykładowe frazy lub znajdź propozycje na podstawie swojej witryny czy witryny konkurencji

Podczas wyszukiwania słów kluczowych ustaw parametry takie jak lokalizacja i język. Z otrzymanej listy fraz zaznacz te które Cię interesują i dodaj je do planu. W planie otrzymasz informacje o trendach dla tych fraz przedstawiające szczegóły lokalizacji czy Urządzeń.

Planer podgląd

 

Z poziomu widoku Słowa kluczowe otrzymamy również prognozy skuteczności,

Prognozy planer słów kluczowych

 

dane historyczne

Planer słów kluczowych - dane historyczne

 

oraz możliwość utworzenia na ich podstawie nowej kampanii. Dodając nowe słowa kluczowe zwróć uwagę na ich typ dopasowania. Dopasowywanie ma znaczenie ponieważ daje ono możliwość uniknięcia ryzyka, gdzie w przypadku, gdy szukamy damskiego roweru miejskiego, nie wyświetli nam się reklama roweru wyczynowego czy roweru dla dzieci. Dopasowanie powoduje, że w prosty sposób powiemy Google czego tak naprawdę szukamy, a co nas nie interesuje.

Jeśli natomiast nie używacie dopasowywania, to warto dodać słowa wykluczające, które dają podobny efekt i jeśli słowo kluczowe brzmi „damski rower” to warto dodać „męski” czy „dziecięcy” do słów wykluczających. Słowa wykluczające znajdziecie w osobnej karcie słów kluczowych.

Czym się kierować w doborze słów kluczowych? Przede wszystkim spróbujcie postawić się na miejscu swojego klienta. Pomyślcie, że szuka roweru dla dzieci, co w takim razie będzie wpisywał w wyszukiwarce? Zwróćcie uwagę na jakość słów kluczowych,  ponieważ świadczą one o dopasowaniu do grupy reklam. Nie wyświetla Wam się wynik jakości przy słowach kluczowych? Musicie go włączyć! Postępujcie kolejno tak, jak  podpowiadają Wam rysunki poniżej.

Najpierw kliknijcie na Kolumny, a następnie wybierz odpowiednie dane wyniku jakości

Wynik jakości

 

Wynik Jakości Waszych słów kluczowych powinien znajdować się w przedziale 7-10

Ustal stawki za reklamy i wpłać budżet

Teraz najprostsza sprawa – ustalcie stawki za reklamy, słowa kluczowe i wpłać budżet. Więcej na temat ustalania stawek, możesz poczytać u Google. Wasza kampania Google AdWords została stworzona!

Voila!

No to co, nie było tak źle? Pomyślcie sobie, że teraz jeśli zrobiliście wszystko poprawnie, odpowiednim użytkownikom będzie wyświetlać się Wasza reklama. Wciąż zastanawiacie się czy warto? Polecam ponowną lekturę poprzedniego artykułu o charakterystyce Google AdWords – wtedy na pewno będziecie w stanie zdecydować, czy reklamy PPC są dla Was, czy może powinniście pójść w Facebook Ads lub po prostu pozycjonowanie.

Od lipca 2018 roku Google AdWords zostało zastąpione przez Google Ads – dla ułatwienia będziemy używać jeszcze przez pewien czas starego nazewnictwa.
Więcej o zmianach przeczytasz w artykule: Google Ads to nie tylko rebranding

  4,50 / 5 ( 4 )
Autor
Agencja SEO / SEM - Delante

Agencja SEO / SEM

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
  • pomocny artykuł – ruszamy z kampanią!

  • Aleksandra Wysocka

    Czy można utworzyć te kampanię, i będzie ona miała sens 😉 posiadając tylko fanpaga na FB, nie mając własnej strony internetowej?

    • @Aleksandra Wysocka:disqus Google pozwala na tworzenie kampanii kierowanych na profile/fanpage na FB. Pojawia się problem jeżeli na wskazane przez Ciebie słowo kluczowe, ktoś inny skonfigurował już kampanię. Pamiętaj również, że kierując swoje reklamy na FB nie masz wpływu na współczynnik jakości strony docelowej.

    • Można utworzyć i może mieć sens w zależności od tego co konkretnie jest Twoim celem (niektóre można łatwiej i taniej zrealizować za pośrednictwem facebook ads).

  • Monika

    Mam budżet dzienny ustawiony na 150zł, a ostatnio codziennie ten budżet jest przekraczany: 160, 170, 180 zł czy to może być spowodowane?

    • Cześć Monika. Twój budżet dzienny w niektórych dniach może zostać przekroczony (nawet dwukrotnie) jeśli algorytm uzna, że kampania ma większy potencjał i są to tzw nadmierne wyświetlenia. To co ustawiasz jako dzienny budżet należy traktować jako budżet średni.

  • Mateusz Pobłocki

    Jaki właściwie powinien być dzienny budżet na start? Ja nie chcę aż tyle wydawać, ale chcę żeby ta kampania przynosiła efekty :/ Niedawno zrezygnowaliśmy z Ads’ów i teraz korzystamy z innych form reklamy. Według mnie najlepiej zostawić sprawę specjalistom, nie ważne w jaki sposób się reklamujemy. Ja korzystam z usług http://orchideagroup.pl/ i jestem bardzo zadowolony. Mój salon zyskał na popularności, a zaproponowane pomysły są naprawdę ciekawe.

    • Cześć Mateusz. Budżet dzienny jest uzależniony od konkurencyjności branży oraz ilości zapytań na frazy na które chcesz się wyświetlać. Nie ma w Google budżetu minimalnego. W przypadku kampanii w sieci reklamowej czy youtube możesz zacząć od kilku złotych dziennie. Przy 1 zł w rozliczneiu CPM możesz uzyskać ponad 1000 wyświetleń. W przypadku sieci wyszukiwania kwoty są zawsze wyższe. Należy znaleźć taki budżet, który zapewni Tobie satysfakcjonujący zwrot z nakładów na reklamę.
      Więcej o budżetach i rozliczeniach z Google napisałem tu: https://delante.pl/ile-kosztuje-reklama-w-google-adwords/
      zachęcam do lektury.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.