Pozycjonowanie przed rozpoczęciem sprzedaży w sklepie internetowym

Pozycjonowanie przed rozpoczęciem sprzedaży w sklepie internetowym

Prowadzenie sklepu internetowego to dla wielu firm jeden z kluczowych elementów biznesu, ale też nie lada wyzwanie. Sprzedaż online stała się w ostatnim czasie niezwykle popularna, dlatego coraz trudniej jest znaleźć się na czołowych miejscach w wynikach wyszukiwania. Jeśli jednak zaczniemy pozycjonowanie przed rozpoczęciem sprzedaży, mamy spore szanse na dobre wyniki. Jak wygląda taki proces i kiedy najlepiej zacząć? Dowiesz się tego w dzisiejszym artykule. Zapraszam!

Ostatnio na naszym blogu: SEO w 2020 roku. Jak pozycjonowanie może pomóc Twojej firmie?

Jak wygląda sprzedaż w sklepie internetowym?

Sprzedaż w sklepie internetowym wiążę się koniecznością podejmowania wielu decyzji, które w przyszłości będą mieć kluczowe znaczenie jeśli chodzi o ruch na stronie i zyski. Pod uwagę należy wziąć nie tylko wygląd strony i rodzaj produktów lub usług, jakie będziemy sprzedawać, ale również to, w jaki sposób będziemy docierać do potencjalnych klientów. Sprzedaż online rządzi się określonymi zasadami działania, które należy poznać, zanim w ogóle zdecydujemy się na taką działalność.

Skuteczna działalność sklepu internetowego to szereg powiązanych ze sobą elementów. W zależności od rodzaju działalności, niezbędne jest wybranie odpowiednich rozwiązań i technologii ściśle dopasowanych do potrzeb danej witryny. W niektórych przypadkach konieczne będzie zastosowanie dedykowanych platform, w innych dobrze sprawdzą się popularne systemy CMS. Zadbać należy także o wizualny wygląd strony, a także dobrą funkcjonalność. Nie bez znaczenia pozostaje dobra reklama i oczywiście działania SEO, o które najlepiej zadbać jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży.

Kiedy zacząć współpracę z firmą SEO?

Chcąc zwiększyć sprzedaż w sklepach online, ich właściciele decydują się na współpracę z firmą SEO. Niestety, większość z nich robi to dopiero wówczas, gdy strona jest już gotowa. Piękny layout, drogie rozwiązania technologiczne, wprowadzone produkty, nastawienie na sukces, jednak ruchu brak. Co zatem poszło nie tak? Dlaczego klienci odwiedzają inne sklepy, a nie mój?  – To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez naszych klientów. Dzieje się tak dlatego, że zdecydowana większość skupia się wyłącznie na estetyce strony, a nie jej funkcjonalności i widoczności  w internecie. Stworzenie przyciągającej wzrok i atrakcyjnej strony internetowej jest ważne, jednak sposób jej wyświetlania w wynikach wyszukiwania i odnajdywanie jej przez użytkowników jest kluczem do sukcesu.

W rzeczywistości im wcześniej zadbamy o pozycjonowanie sklepu internetowego, tym lepiej. Struktura i projekt witryny mają istotny wpływ na rankingi wyszukiwarek, a przygotowanie gruntu jest łatwiejsze podczas budowy niż po zbudowaniu całej witryny na słabym fundamencie. Dobrze zorganizowana strona internetowa ma szansę zająć wyższą pozycję w wyszukiwarkach. Dlatego uwzględnienie elementów SEO na etapach projektowania może znacząco ułatwić proces. Przyjazne adresy URL, szybkość ładowania, unikalne treści, tytuły, czy metadane to niezwykle ważne aspekty, które należy wziąć pod uwagę w czasie budowania strony.

Współpraca z firmą SEO

Rozpoczęcie współpracy z firmą SEO powinno odbyć się już na etapie budowania witryny, a nawet wcześniej. Daje to znaczną przewagę nowo powstającemu sklepowi w internecie. Niezwykle ważna jest optymalizacja treści jeszcze przed uruchomieniem strony oraz techniczne SEO. Należy zadbać o poprawną indeksację strony, prawidłowe adresy URL, mapę strony, plan struktury menu, czy chociażby globalne ustawienie meta danych. Dobrze zadać, by strona posiadała certyfikat SSL, nie generowała błędów, posiadała poprawnie zoptymalizowany plik robots.txt.

Pozycjonowanie wymaga czasu i zaangażowania. Jeśli zajmiemy ustalimy konkretny plan działania i się nim na samym początku budowania witryny nie stracimy czasu, jaki musielibyśmy w przyszłości poświęcić na naprawianie błędów i budowanie autorytetu domeny. Wykonywanie prac SEO równolegle z pracami wdrożeniowymi deweloperów daje sporą szansę na zbudowanie silnej strony. Pozwoli to w przyszłości na efektywniejsze pozycjonowanie i szybsze osiąganie zamierzonych rezultatów. Jednymi z najczęstszych utrudnień, z jakimi spotykamy się w przypadku klientów, którzy nigdy nie pozycjonowali swoich stron to przede wszystkim brak możliwości wprowadzania dłuższych treści, czy zmiany tytułów i nagłówków. Dzieje się tak zazwyczaj w przypadku dedykowanych platform, na których deweloper nie przewidział konieczności stosowania takich działań.

Kolejną kwestią są treści na stronie, a raczej ich brak. Content is king, jednak nie wszyscy o tym wiedzą i chcą wprowadzać treść na stronę. Unikalne treści, zoptymalizowane pod kątem SEO, zawierające słowa kluczowe są ogromnym sprzymierzeńcem w drodze na sam szczyt. Nie tylko budują zaufanie klientów, którzy mogą dokładnie poznać nasze produkty lub usługi, ale są równie dobrze widziane w oczach Google. Oczywiście stworzenie ich również wymaga czasu i odpowiedniej wiedzy, jednak efekty mogą być naprawdę zaskakujące.

Konsultacje SEO – sprawdź, czy to co robisz ma sens

Zdarza się, że firmy chcące rozpocząć sprzedaż internetową nie chcą zbyt wcześnie wiązać się z firmą SEO. W takim wypadku warto rozważyć chociażby konsultacje SEO. Są to spotkania, w czasie których klienci mogą otrzymać odpowiedzi na nurtujące pytania, cenne wskazówki i sprawdzić, czy stosowana strategia jest prawidłowa. Rozwiązanie to jest zwłaszcza korzystne dla firm, które nie chcą związać się z agencję SEO, a jedynie potrzebują tzw. “doraźnej pomocy”. Więcej na ten temat znajdziesz tu: Konsultacje SEO

Kiedy widoczne są efekty?

Jak już wcześniej wspomniałam, pozycjonowanie jest procesem długotrwałym. Efekty nie pojawiają się z dnia na dzień. Wysokie pozycje w wyszukiwarkach, z przełożeniem na ruch i większą sprzedaż są wynikiem stopniowych działań, rozłożonych w czasie. Składa się na nie tylko sama struktura strony, ale także nieustanna analiza konkurencji oraz czynności off site i on site.

Na pierwsze efekty w przypadku stron, gdzie ruch budowany jest od zera, zazwyczaj trzeba poczekać nieco dłużej. Zwykle po około 3-4 miesiącach od rozpoczęcia prac obserwuje się zwiększoną widoczność strony i większą liczbę wyświetleń. Kolejno zaczyna wzrastać ruch organiczny i sprzedaż. Należy jednak pamiętać, że zwiększenie sprzedaży nie zawsze będzie proporcjonalne do ruchu na stronie. Jest ona bowiem zależna nie tylko od samego pozycjonowania, ale także od skali konkurencji, cen, typów produktów i wielu innych czynników niezwiązanych z SEO.

Poniżej znajduje się wykres prezentujący wzrost widoczności i ruchu na stronie jednego z naszych klientów. Netcube to sklep internetowy z układankami i łamigłówkami, gdzie cały ruch budowany był na zupełnie nowej stronie.

Wzrost ruchu netcube

Jak się do tego przygotować? Ile trwa audyt strony?

Jednym z kluczowych elementów pracy nad stroną, którą chcemy pozycjonować, jest jej audyt. Dogłębna analiza pozwala na określenie mocnych i słabych stron całej witryny oraz określenie indywidualnej strategii. Odpowiednio wcześnie wykryte błędy i problemy pozwalają na szybką reakcję i wprowadzenie poprawek zanim roboty Google je zauważą. Do wykonania pełnego audytu używa się wielu specjalistycznych narzędzi, które dają obraz tego, w jakim stanie znajduje się obecnie strona. Na tej podstawie ustalane są konkretne działania SEO, które doprowadzą do wzrostu widoczności i wyróżnienia się na tle konkurencji, a co za tym idzie – zwiększenia sprzedaży.

Podsumowanie

Jak widać, pozycjonowanie przed rozpoczęciem sprzedaży w sklepie internetowym może okazać się bardzo opłacalne. Dbałość o każdy aspekt strony już od samego początku jej działania pozwoli zaoszczędzić sporo czasu, jaki trzeba przeznaczyć na późniejsze naprawy błędów. Warto pomyśleć o konsultacjach z firmą SEO już na etapie budowania strony, a gdy będzie gotowa zdecydować się na dłuższą współpracę w celu dalszego budowania jej autorytetu i pozycji.

  5,00 / 5 ( 1 )
Autor
Junior SEO Specialist - Justyna

Junior SEO Specialist

Absolwentka informatyki z pasją do modelowania 3D i gier komputerowych. W wolnych chwilach lubi czytać książki, oglądać seriale, gotować i odkrywać nowe miejsca. Miłośniczka podróży i dobrego jedzenia. Uwielbia spędzać czas w towarzystwie rodziny i przyjaciół. Swoją przygodę z SEO zaczęła w Delante wiosną 2019 roku.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.