SEO w Słowenii – co musisz wiedzieć?

SEO w Słowenii – co musisz wiedzieć?

Słowenia jest krajem niedocenianym pod wieloma względami. Jego zaletą są bajeczne widoki na Alpy Julijskie, jezioro Bled (jedno z najładniej położonych w Europie), a wiele atrakcji zapewnia również stolica, czyli Lublana. Jednak nie chodzi nam przecież o turystykę – sprawdźmy, jak wygląda biznes i sprzedaż internetowa w tym kraju. O czym powinieneś pamiętać, jeśli chodzi o działania SEO na Słowenii?

Ostatnio na naszym blogu: Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Spis treści:

Słowenia – co warto wiedzieć o tym kraju?

Aż 13 proc. Słowenii zajmują tereny chronione. Od 2004 roku kraj ten należy do NATO i Unii Europejskiej. W 2007 roku stał się on również członkiem strefy euro. Słowenię zamieszkuje ponad 2 mln mieszkańców, których językiem urzędowym jest słoweński. PKB na jednego mieszkańca w Słowenii jest wyższe niż w Polsce.

pkb słowenia a seo w tym kraju
Źródło: https://europa.eu/european-union/about-eu/figures/living_pl#population

Słowenia jest najlepiej rozwiniętym gospodarczo krajem, jeśli chodzi o państwa, które wywodzą się z byłej Jugosławii. Mniej więcej od 2008 do 2013 roku sytuacja gospodarcza kraju nie była dobra, a poprawiła się dopiero wówczas, gdy w system wpompowano ponad 4 mld dolarów, a przy okazji polepszyły się warunki w strefie euro. Stopa bezrobocia w Słowenii na początku 2021 roku wynosiła blisko 9 proc., ale wynikała przede wszystkim z pandemii koronawirusa.

Słowenia – główne sektory gospodarki

Głównymi sektorami gospodarki Słowenii są przemysł i usługi, z czego ten pierwszy odpowiada za blisko 24 proc. PKB. Jeśli chodzi o konkretne branże, które mają wpływ na ten wynik, to możemy wśród nich wymienić branże takie jak chemiczna, farmaceutyczna, motoryzacyjna i elektroniczna.

Natomiast usługi, które mają największy udział w rynku to handel detaliczny, usługi finansowe czy dla biznesu. Coraz większe znaczenie ma również turystyka, ale akurat ten sektor wyhamował w wyniku pandemii. Zauważalne jest również to, że na znaczeniu stale traci rolnictwo.

Jak wynika z raportu analitycznego PKO Banku Polskiego, w 2019 roku tempo wzrostu gospodarczego wyhamowało w Słowenii do 2,4 proc. r/r. Natomiast 2020 rok, tak samo jak dla innych krajów, wiąże się z recesją, która według prognoz miała wynieść -6,7 proc. r/r. W 2021 roku spodziewana jest poprawa sytuacji i odbicie do 5,2 proc. r/r.

wzrost gospodarczy słowenia

E-commerce w Słowenii

W 2019 roku 89 proc. gospodarstw domowych miało w Słowenii dostęp do internetu. W 2020 roku przychody rynku e-commerce wyniosły w tym kraju 504 mln dolarów, co daje Słowenii 73. miejsce na świecie. Taki wynik oznacza wzrost o 21 proc. w stosunku do roku 2019. Prognozy analityków przewidują, że rynek ten dalej będzie rósł.

Przy 2.08 milionowej populacji w raporcie z 2021 roku odnotowano 2.11 milionów połączeń mobile, czyli 101,6% całej populacji. Jeśli chodzi o użytkowników Internetu, to jest to 1,75 miliona osób, czyli 84% populacji. Natomiast aktywni użytkownicy social mediów to 59,8% populacji, czyli 1.45 miliona osób.

rynek ecommerce a pozycjonowanie na słowenii
Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-slovenia

Jeśli chodzi o trendy oraz kluczowe czynniki cyfrowej rzeczywistości, w porównaniu do stycznia 2020 roku warto zaznaczyć, że przy jedynie 0,002% wzroście populacji (34 osoby) zwiększyła się liczba osób korzystających z Internetu o 3.7% osób (62 tys. osób) oraz liczba aktywnych użytkowników korzystających z social media o 9,1% (120 tys. osób).

słowenia digital 2021 a SEO
Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-slovenia

Największym graczem na słoweńskim rynku e-commerce jest mimovrste.com, który osiągnął w 2020 roku 57 mln dolarów przychodu. Kolejną pozycję zajmuje merkur.si z wynikiem 19 mln dolarów, a trzecie miejsce przypadło bigbang.si z rezultatem 15 mln dolarów. Te 3 sklepy w sumie odpowiadają za 20 proc. przychodów branży e-commerce w Słowenii.

rynek e-commerce a pozycjonowanie na słowenii

Jeśli chodzi o segmenty rynku, które w największym stopniu generują sprzedaż, to należą do nich:

  • moda – 30 proc.,
  • zabawki, hobby, majsterkowanie – 25 proc.,
  • elektronika i media – 22 proc.,
  • meble i AGD – 12 proc.,
  • żywność i higiena osobista z pozostałymi – 11 proc.

Na poniższej grafice przedstawiamy największych graczy w poszczególnych branżach:

e-commerce słowenia branże
Źródło: https://ecommercedb.com/en/markets/si/all

Jeśli chodzi o zakupy on-line, w 2020 roku dokonało tego 1.06 miliona osób. Całkowita wartość rynku e-commerce towarów konsumpcyjnych wynosi 504.4 miliona dolarów. W stosunku do roku poprzedniego jest to wzrost o 21,4%. Średnio jeden użytkownik wydaje na zakupy on-line 477 dolarów rocznie.

zakupy online a seo na słowenii
Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-slovenia

Pozycjonowanie Słowenia – na co zwrócić uwagę?

Chcesz zaistnieć na rynku sprzedaży w Słowenii? Do zainteresowanych Twoją ofertą możesz dotrzeć poprzez pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google. Czy jednak na pewno cieszy się ona w tym kraju tak dużą popularnością jak w Polsce? Tak, wygląda to porównywalnie.

wyszukiwarki a pozycjonowanie na słowenii
Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/slovenia/#monthly-202002-202102

Drugi pod względem zainteresowania jest Bing, ale ma on ledwie ponad 2 proc. udziału. Twoje działania powinny się zatem skupić przede wszystkim na dopasowaniu strony do wymagań algorytmu Google.

Czy pozycjonowanie strony w google.si przebiega tak samo, jak w przypadku google.pl? Bardzo podobnie, ale musisz pamiętać o pewnych kwestiach, które mają szczególne znaczenie. Na co zwrócić szczególną uwagę w przypadku pozycjonowania na Słowenii? Czytaj dalej.

Warto wspomnieć, iż Słowenia posiada własną wyszukiwarkę najdi.si, która generuje ponad 60.000 unikalnych odwiedzających dziennie i 280.000 miesięcznie, a 3/4 odwiedzających poszukuje produktów i usług. Najdi.si oferuje wydawcom stron internetowych różne darmowe dodatki zwiększające użyteczność strony, usługi zapewniające większy ruch na stronie oraz możliwość zarabiania na własnych treściach.

Domena narodowa .si

Jeśli pozycjonujesz w google.si, to postaw na adres z rozszerzeniem .si, czyli na domenę narodową Słowenii. Co istotne, aby dokonać jej rejestracji nie musisz prowadzić działalności na terenie tego kraju ani posiadać tam przedstawicielstwa. W dodatku – korzystanie z takiego rozszerzenia nie wiąże się z bardzo wysokimi kosztami. Dzięki końcówce .si Google samo rozpozna, że stronę kierujesz do mieszkańców tego kraju. Możesz również ręcznie wybrać adresatów – zrobisz to w Google Search Console.

Czy możliwe jest pozycjonowanie domeny .pl w google.si? Owszem, można to robić, ale zdecydowanie łatwiej będzie to przebiegać w przypadku domeny narodowej kraju.

seo na słowenii a domena

Hosting w Słowenii

Jeśli zamierzasz pozycjonować stronę w google.si, to zainwestuj w słoweński hosting. Nie chodzi jednak o to, żeby kupić usługę w firmie, która jest zarejestrowana w tym kraju, lecz w takiej, która ma tam serwery.

Jakie to ma znaczenie? Otóż im bliżej ten serwer znajduje się od docelowych odbiorców, tym lepiej, gdyż strona może szybciej się ładować, co ma wpływ na widoczność w Google. Tak wygląda to w teorii, gdyż hosting musi być ponadto szybki, zatem powinieneś wybrać wysokiej jakości usługę – sama obecność serwera w Słowenii nie jest jednoznaczna z tym, że witryna będzie się szybciej ładować.

Zerknij na ranking hostingów z tego kraju.

ranking hostingów a seo słowenia

Optymalizacja treści

Do przygotowania listy słów kluczowych dla danej treści możesz użyć tych samych narzędzi, z których być może korzystasz w przypadku działań dla stron w języku polskim. Mogą to być np. KeywordTool.io czy Ubersuggest.

Nie zapominaj o poprawnym używaniu znaków, takich jak š czy č – najlepiej oczywiście jeśli współpracujesz z profesjonalnym tłumaczem, osobą, która płynnie mówi po słoweńsku. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że zawartość strony jest poprawna i pozbawiona błędów językowych. Staraj się unikać automatycznych tłumaczeń.

seo na słowenii a słowa kluczowe

Możliwość szukania słów daje Ci również Planer Słów Kluczowych, w którym możesz wybrać, w jakim języku mają to być frazy oraz na jaki rynek zamierzasz kierować reklamy.

planer słów kluczowych a pozycjonowanie słowenia

Kolejna ważna kwestia – zadbaj o dobrej jakości profil linków, prowadzących Twojej strony. Wartościowe linki wzmocnią Twoją domenę, a także wpłyną pozytywnie na jej widoczność i ruch.

Sprawdź: Najczęstsze błędy w link buildingu w 2021 roku

Jeśli chodzi o pozycjonowanie na Słowenii, to najlepiej pozyskiwać odnośniki w serwisach z rozszerzeniem .si. Jak dotrzeć do owych serwisów? Przykładowo – użyj narzędzia Ahrefs.com i przeanalizuj linki konkurencji. Sprawdź na początek firmy z TOP10 i sprawdź, jakie są źródła ich backlinków – ta wiedza z pewnością będzie przydatna podczas tworzenia Twojej strategii link buildingowej.

link building a pozycjonowanie na słowenii

social media a pozycjonowanie słowenia
Źródło: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/slovenia

Inne źródła linkowania w Słowenii, które możesz wykorzystać, to m.in. katalogi stron, fora czy blogi. Możesz założyć blog na popularnej platformie i prowadzić go w języku słoweńskim. To sposób na zdobycie stosunkowo tanich linków.

Kampania SEO na Słowenii pod wieloma względami jest podobna do działań podejmowanych na rynku polskim. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Pamiętaj o certyfikacie SSL, zadbaj o szybkość witryny, dobrze zaplanuj nawigację na stronie i linkowanie wewnętrzne. Większym wyzwaniem może być natomiast link building.

FAQ

Rynek ten jest dużo mniejszy – Słowenia to niewielki kraj, zatem teoretycznie konkurentów w poszczególnych branżach jest mniej niż w Polsce (która ma przecież blisko 20 razy więcej mieszkańców).

Przygotuj się jednak na to, że ceny w Słowenii są wyższe niż w naszym kraju, zatem przyjdzie Ci więcej zapłacić za publikacje sponsorowane czy inne usługi.

W Google Search Console możesz ustawić, że kierujesz stronę do mieszkańców danego kraju i budować widoczność, ale decydując się na domenę .pl, utrudniasz sobie zadanie. Zerknij na wyniki polskie – czy widzisz tam domeny narodowe innych krajów? To rzadkość i nie jest to przypadek – łatwiej będzie Ci pozycjonować domenę .si.

Kolejna kwestia to konwersja. Internauta ze Słowenii, który zobaczy wynik z rozszerzeniem .pl na swoje zapytanie, może go po prostu pominąć, traktując to jako przypadek – mało prawdopodobne, że szuka on polskiej strony.

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Jeżeli rozważasz rozpoczęcie prowadzenia kampanii produktowych w Google Ads, niezbędne będzie utworzenie oraz poprawne skonfigurowanie konta Google Merchant Center. Nie jesteś pewien, jak się do tego zabrać? Nie martw się! Specjalnie dla Ciebie przygotowałam dokładną instrukcję zakładania takiego konta. Czytaj dalej!

Czytaj więcej