Content marketing to nie tylko blog

Content marketing to nie tylko blog

Według Content Marketing Institute 88% marketerów B2B korzysta w jakimś stopniu z content marketingu, ale jedynie 6% z nich uważa taką formę promocji brandu za efektywną. Z czego wynika tak duża różnica? Jedną z kluczowych przyczyn takiego stanu rzeczy może być… ograniczenie tych działań do tylko jednej formy marketingu treści, np. prowadzenia firmowego bloga. A przecież content marketing to nie tylko blog!

Ostatnio na naszym blogu: Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Co to jest content marketing?

Content marketing to zbiór działań marketingowych, związanych z tworzeniem treści, które finalnie mają wygenerować większy ruch na stronie, więcej leadów i konwersji, a ostatecznie większą sprzedaż.

Content marketing generuje 6-krotnie wyższy współczynnik konwersji, 8 razy większy ruch na firmowej stronie WWW i o wiele wyższe zaangażowanie Klientów niż standardowe działania marketingowe. Brzmi dobrze? Jeśli tak, a do tej pory nie stosowałeś działań content marketingowych, czytaj dalej i bierz się do roboty. Klienci czekają! 😉

Strategia content marketingowa – jak to zrobić?

Do wdrożenia efektywnej strategii content marketingowej w Twojej firmie potrzebujesz przede wszystkim:

  • doprecyzowania persony marketingowej, czyli dokładnego obrazu odbiorcy, dla którego będziesz tworzyć,
  • eksperckich, dobrze przygotowanych treści wysokiej jakości, zgodnych z zasadami “SEO-friendly” i “user-friendly”,
  • content marketera lub copywritera (na etacie lub freelancera), który będzie tworzył i planował publikacje treści (chyba, że masz czas i chęci lub nie masz środków i innego wyjścia, więc będziesz robić to osobiście),
  • lejka contentowego, silnie powiązanego z lejkiem sprzedaży (czyli w skrócie: na które treści i w jakim momencie mają trafić użytkownicy),
  • planu promocji contentu (działań organicznych lub paid ads w social media i w Google),
  • umiejętności analitycznych, abyś obserwował statystyki i wiedział, co się u Ciebie sprawdza, a co niekoniecznie (tutaj przeczytasz więcej o mierzeniu efektywności contentu).

Zadbaj o widoczność swojej strony z Delante!

Co powinno znaleźć się w Twojej strategii content marketingowej w 2021 roku? Z jakich form contentu korzystają działy marketingu i agencje marketingowe?

Content marketing – z czego korzystają marketerzy?

Content marketing dla B2C
Marketerzy statystycznie przede wszystkim wykorzystują social media do działań content marketingowych. Form marketingu treści jest znacznie więcej. Więcej pomysłów dostarcza nam infografika od postcron.com, prezentująca wyniki badań Content Marketing Institute.

Posty w social media

Social media wykorzystuje 88% marketerów. Eksperckie wpisy na LinkedIn, “ćwierkanie” na Twitterze, posty na Facebooku i Instagramie, snapy na Snapchat, a do tego wszystkiego dochodzi jeszcze TikTok. Profile w mediach społecznościowych marki powinny przede wszystkim odsyłać czytelników na Twoją stronę WWW. Poczęstuj tam swoich fanów i followersów tylko kęsem contentowego przysmaku, a całe danie podaj im dopiero po wejściu na stronę.

Artykuły na Twojej stronie WWW

Czy warto prowadzić firmowego bloga w 2020 roku? Zdecydowanie tak! Content marketing to nie tylko blog, ale nie zależy o nim zapominać. W końcu wielu z nas ma zainstalowane adblocki. Żadne płatne reklamy do nas nie dotrą, a nawet jeśli, będą nieskuteczne – zupełnie przestaliśmy reagować na banery i odsyłacze. W odpowiedzi na ten problem 78% marketingowców publikuje posty na firmowym blogu. Wszystko po to, aby pojawić się ze swoją stroną WWW w odpowiednim miejscu i czasie (w tym wypadu na szczycie listy wyszukiwania Google), gdy tylko produkty lub usługi ich marki będą komuś potrzebne.

Twoi odbiorcy naprawdę chcą poznawać marki poprzez działania content marketingowe, dzięki którym otrzymają dodatkowe informacje, poradniki i wskazówki, jak korzystać z danego produktu, czy usługi.

Newslettery

76% marketerów wykorzystuje w swojej strategii marketingowej newslettery. Budowanie i utrzymywanie bazy mailingowej to dziś jedna z najtańszych i jednocześnie najbardziej efektywnych form marketingu, zarówno B2B, jak i B2C. O czym pisać? Newsletter może informować o nowym wpisie na blogu, może być prasówką najciekawszych, branżowych artykułów z ostatniego tygodnia, może przypominać o promocjach i premierach produktów – to, co w nim umieścisz, uzależnione jest od tego, co Twój Klient będzie chciał czytać. Testuj i pytaj swoich newsletterowiczów, jaka forma i wsad contentowy są dla nich idealne.

Content marketing a newslettery
Codziennie otrzymujesz po kilkanaście / kilkadziesiąt newsletterów. Zastanów się, dlaczego je zasubskrybowałeś? Które z nich realnie czytasz? Co sprawia, że ich nie odsubskrybowujesz? O czym chciałaby przeczytać Twoja persona marketingowa? Pomyśl o tym i zaplanuj własny firmowy newsletter.

Więcej wskazówek na temat dobrych, newsletterowych praktyk znajdziesz w innym wpisie na naszym blogu: Jak pisać newslettery i nie denerwować użytkowników?

Materiały video

Zaskakująco dużo marketingowców, bo aż 72%, korzysta z video marketingu. Zaskoczenie jest tym większe, gdyż taka forma contentu jest bardzo droga w przygotowaniu. Na szczęście duże zasięgi rekompensują poniesione koszty. Facebook i LinkedIn chętnie promują treści video.

Firmowe kanały na YouTube święcą triumfy – w końcu YouTube to druga największa wyszukiwarka treści na świecie, więc dobrze opisane i interesujące vlogi mogą być mocnym kanałem odesłania na Twoją firmową stronę WWW.

Content marketing - materiały video
Przykładem świetnie prowadzonego firmowego kanału na YouTube z polskiego podwórka jest kanał Brand24. Dużo “mięsa”, charyzmatyczna prowadząca, tytuły oparte na często wyszukiwanych frazach, przyjemne dla oka miniaturki.

Case studies

Case studies, czyli studia przypadku. Opis konkretnego doświadczenia Twojej firmy. Wspólnej realizacji, wdrożonego rozwiązania, sukcesu produktu, który kupił od Ciebie wybrany kontrahent. Niezwykle ważny, a często zaniedbywany element strategii contentowej i social proof Twojego brandu. Na ten moment korzysta z nich tylko 41% marketerów.

Infografiki

Korzysta z nich 40% badanych. Infografiki to wciąż niedoceniana, a bardzo wygodna dla użytkowników forma pochłaniania treści. O wiele sprawniej zapamiętujemy obrazy, niż tylko bloki tekstu. Skrót blog posta lub prezentacja statystyk i wyników badań w formie infografiki to strzał w dziesiątkę zarówno dla oka użytkownika, jak i dla SEO i linkowania zewnętrznego. W końcu blog post z infografiką jest o wiele chętniej udostępniany i cytowany przez czytelników. Infografiki dołączane do tekstu wspierają link baiting – strategię, dzięki której możemy pozyskać jak najwięcej bezpłatnych, cennych dla SEO, linków zewnętrznych bez płacenia za teksty sponsorowane.

Dużo inspiracji i wiedzy w temacie infografik znajdziesz na blogu i w książce Małgorzaty Zimniak-Rucińskiej, jednego z najpopularniejszych polskich ekspertów w tym zakresie.

Content marketing - infografiki
Kopalnią infografik i w ogóle inspiracji graficznych jest serwis Pinterest.

Webinary i transmisje online na żywo

Jak pozyskiwać służbowe telefony i maile? Postaw na webinary i transmisje live. Webinaria w swojej strategii content marketingowej wykorzystuje tylko 30% marketerów. A szkoda, bo to świetny magnes na leady i unikatowy content premium, za który potencjalni Klienci w sektorze B2B chętnie “oddają” nam swoje numery telefonów i firmowe adresy mailowe. Jeśli cierpisz na głód świeżych leadów, działaj.

Książki, eBooki i raporty

E-książki i te w wersji papierowej są używane w ¼ spośród analizowanych przez Content Marketing Institute biznesów. Premium content najwyższych lotów. Dzięki e-bookom i raportom możesz o wiele łatwiej i taniej pozyskać wartościowe maile i leady niż np. działaniami paid ads. A jeśli połączysz content premium z płatnymi reklamami w sieci, efekt murowany.

Content marketing to…

…wszystkie formy i rodzaje treści, które Twój Klient może odnaleźć w sieci. Blogi, vlogi, poradniki, opisy produktów, newslettery, podcasty, e-booki, infografiki, case study, testimoniale i wiele, wiele więcej. Nie ograniczaj się tylko do jednej formy w marketingu treści, a efekty Twoich działań pojawią się już niebawem. Nie zniechęcaj się – content marketing to nie dieta cud, ale sumienne, regularne treningi. Dobra forma zostaje jednak po nich na lata.

FAQ

Kluczową walutą dla content marketingu nie są środki finansowe, a właśnie czas. Jeśli nie masz go zbyt wiele, a chciałbyś wdrożyć strategię content marketingową dla swojego biznesu, poszukaj w sieci odpowiednich agencji lub freelancerów, którzy zajmują się przygotowaniem content planu, researchem i copywritingiem.

Przede wszystkim w dokładnej analizie potrzeb i celów Twojej persony. Pisz o tym, o czym chce czytać Twój docelowy Klient. W poszukiwaniu inspiracji wykorzystuj narzędzia online: Answer The Public, Google Trends, Content Idea Generator, Blog Idea Generator by Hubspot, Alerty Google, BuzzSumo i Exploding Topics. Podglądaj, o czym piszą Twoi konkurenci i jak rezonują w sieci ich treści dzięki takim narzędziom, jak SEMrush, czy Senuto.

Content marketing wspiera Twoją markę na wielu płaszczyznach. Dobrze zaplanowany i prowadzony marketing treści to:

  • lepsze SEO i pozycjonowanie strony,
  • większy i lepszy ruch na firmowej stronie lub sklepie online,
  • więcej leadów i konwersji,
  • wyższa sprzedaż.
(0)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Bardzo ciekawy artykuł – dobrze, że coraz więcej źródeł prostuje postrzeganie content marketingu. Nie zliczę ile razy spotykam się z myśleniem że Content=blog/strona internetowa. Ogólnie, coraz głośniej mówi się, że video content zaczyna wypierać treści pisane, co o tym myślicie – jak to się ma do SEO skoro video nie użyjemy za bardzo fraz? Warto czy nie? 😀

    1. Cześć Beata, dzięki za komentarz! Racja, video content robi się coraz bardziej popularny i nie ma się czemu dziwić – to super narzędzie do zwiększenia widoczności w sieci. Czy warto? Jasne, że warto 😉 Pamiętaj, że publikując video, robisz to wraz z jego tytułem, opisem, zdjęciem wyróżniającym itp., czyli elementami, które z łatwością można pozycjonować pod pożądane frazy. Dodatkowo, na podstawie video możesz też napisać krótkiego, promującego dany film blogposta czy zrobić transkrypcję (czyli dodatkowy content, który Google lubi). Jakiś czas temu na naszym blogu pisaliśmy o pozycjonowaniu filmów na YouTube, może znajdziesz tu dla siebie coś ciekawego: https://delante.pl/pozycjonowanie-filmow-na-youtube-jak-je-optymalizowac/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej
Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Wiele firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty SEO, który będzie odpowiadał za zwiększanie widoczności strony internetowej ich marki w Google. Czy to oznacza, że SEOwiec będzie w stanie wykonać wszystkie prace bez pomocy z zewnątrz? Bardzo często konieczna jest współpraca między inhousowym SEO i agencją. W jakim zakresie?

Czytaj więcej
Czego oczekujemy od sklepów internetowych? 7 dobrych praktyk dla e-commerce

Czego oczekujemy od sklepów internetowych? 7 dobrych praktyk dla e-commerce

W 2018 roku w internecie działało ponad 30 000 polskich sklepów online. Branża e-commerce w Polsce wyceniana jest na ok. 40 mld złotych. Nasz rynek według obliczeń ekspertów handlu online znajduje się na 13. miejscu wśród najszybciej rozwijających się e-krajów na świecie. Jak odkroić z tego tortu dla siebie największy i najcenniejszy kawałek? Czego oczekuje dzisiejszy internauta od zakupów online?

Czytaj więcej