Webinary – czym są i jak wspierają pozycjonowanie?

Webinary – czym są i jak wspierają pozycjonowanie?

Spotkania i szkolenia za pośrednictwem sieci internetowej znane nam są już od dłuższego czasu. Jednak sam fakt zwiększającej się popularności wykorzystywania formatu wideo w content marketingu sprawił, że obecnie naprawdę warto wykorzystywać je w swoich kampaniach. Szczególnie teraz, w czasie spopularyzowanej pracy zdalnej i zakupów online, możemy dzięki nim osiągać widoczne wzrosty wielu wskaźników.

Ostatnio na naszym blogu: Przebudowa strony a SEO

Czym są webinary?

Aby móc dowiedzieć się, w jaki sposób webinary wpływają na pozycjonowanie stron, najpierw musimy przeanalizować, czym tak właściwie są webinary. Webinar jest pojęciem zaczerpniętym z języka angielskiego i jest zlepkiem słów „web” (sieć internetowa) oraz „seminar” (seminarium/zajęcia specjalizacyjne). Możemy więc przetłumaczyć to jako zajęcia lub spotkanie branżowe, odbywające się w sieci internetowej.

Webinarami nazywamy wszelkie prezentacje, warsztaty czy wykłady, które odbywają się w internecie i prowadzone są za pomocą formatu wideo, a dokładniej transmisji audio-wideo w czasie rzeczywistym.

Co bardzo ważne, umożliwiają one obustronną komunikację między prowadzącym spotkanie a uczestnikami, przy wykorzystaniu wirtualnych narzędzi. Najczęściej webinary są później zapisywane, aby osoby, które nie mogły w danym czasie w nich uczestniczyć, także miały możliwość z nich skorzystać. Inne nazwy webinarów, z którymi często możemy spotkać się w sieci, to: webinaria, webcasty, szkolenia lub seminaria online, a także konferencje internetowe.

Rodzaje webinarów (ze względu na ich format)

  • Streaming audio-wideo

Webinary prowadzone w czasie rzeczywistym w formacie audio-wideo to zdecydowanie najczęściej wybierany rodzaj. Pozwalają one uczestnikom poczuć się jak podczas tradycyjnego spotkania czy szkolenia. Uczestnicy mogą wziąć aktywny udział w webinarze i w jego trakcie zadawać pytania oraz uzyskiwać na nie natychmiastowe odpowiedzi. Często wykorzystywanym w tym przypadku dodatkiem jest specjalnie przygotowany czat czy ankiety.

  • Audio oraz pokaz slajdów/whiteboard/udostępnianie ekranu w czasie rzeczywistym

Kolejnym, często wykorzystywanym rodzajem webinarów, są webinary, na których udostępniamy uczestnikom widok naszego ekranu, whiteboard lub przygotowany pokaz slajdów. Co ważne, wykorzystujemy format audio i komentujemy na bieżąco rzeczy pojawiające się na ekranie. W tym przypadku również często wykorzystywany jest czat z możliwością zadawania pytań przez uczestników.

  • Nagrany webinar

Innym rodzajem webinarów są webinary, które przypominają streaming audio-wideo, jednak zostały wcześniej nagrane, a dopiero po czasie opublikowane. Zaliczamy do nich również webinary, które zostały przeprowadzone na żywo, a następnie udostępnione dla szerszego grona odbiorców.

Rodzaje webinarów
źródło: https://www.webcomm.eu/badanie-webinary-w-polsce-anno-domini-2012/

Rodzaje webinarów (ze względu na ich funkcję)

  • Webinary edukacyjne (szkolenia)

Ten rodzaj webinaru jest zdecydowanie najpopularniejszym ze wszystkich wymienionych. Możemy dzięki niemu edukować odbiorców z dziedziny, w której jesteśmy ekspertami. Świetnie sprawdzają się tutaj webinary z wykorzystaniem pokazu slajdów czy whiteboardów.

  • Webinary konferencyjne (spotkania)

Są to najczęściej webinary biznesowe, które nieco bardziej niż szkolenia przypominają spotkania online. Oczywiście mają także funkcję informacyjną, jednak w o wiele mniejszym stopniu niż webinary edukacyjne. Bardziej istotne są w tym przypadku wymiany poglądów i pomysłów. Konieczny jest wybór webinarów audio-wideo na żywo.

  • Webinary reklamowe (produktowe)

Webinary mogą służyć również reklamie. Coraz częściej pojawiają się tzw. webinary produktowe. Ich autorzy mają zazwyczaj do zaprezentowania branży nowy produkt lub usługę. Zamiast zapraszać potencjalnych klientów na prezentację na żywo, wystarczy stworzyć odpowiedni webinar. Uczestnicy będą mieli szansę poznać wszystkie istotne szczegóły i zadać nurtujące ich pytania. Dla nas z kolei jest to świetny  sposób na uzyskanie wartościowego feedbacku odnośnie naszego produktu czy usługi.

Zalety webinarów

Wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy

Patrząc od strony prowadzącego webinar, w przeciwieństwie do tradycyjnych szkoleń i spotkań, tworząc go, nie musimy nigdzie dojeżdżać, wynajmować sali czy zajmować się wieloma innymi szczegółami.

Oszczędzamy pieniądze i nie mamy żadnych ograniczeń geograficznych. Webinar możemy bowiem przeprowadzić przebywając we własnym mieszkaniu, czy też w hotelu na drugim końcu świata. Wystarczy nam do tego komputer z dostępem do internetu i ewentualnie dobry mikrofon oraz specjalne lampy, jeśli chcemy poprowadzić spotkanie naprawdę profesjonalnie.

Od strony odbiorcy również jest to oszczędność czasu i brak ograniczeń lokalizacyjnych. Webinar możemy oglądać nawet ze swojego łóżka czy fotela, a wystarczy nam do tego jedynie komputer oraz internet. Co więcej, wiele webinarów jest udostępnianych za darmo, dlatego mogą być dla nas też sporą oszczędnością pieniędzy.

Łatwość tworzenia i budowanie autorytetu

Jak już wspomniałam, aby poprowadzić webinar, potrzebny jest nam tak naprawdę jedynie komputer z dostępem do internetu. Kolejnym krokiem do stworzenia webinaru jest wybranie konkretnej tematyki, następnie tytułu oraz odpowiadającego nam – i tematyce, formatu.

To od nas zależy, jak ostatecznie będzie wyglądał webinar. O czym będziemy w jego trakcie opowiadać, co konkretnie pokazywać. Nasze możliwości są więc praktycznie nieograniczone. Jeśli wiemy co chcemy przekazać i czujemy się w tym temacie pewnie, prowadzenie webinaru będzie dla nas naprawdę proste. Warto podkreślić też fakt, że webinary stały się obecnie po prostu modne. Jeśli chcemy dotrzeć do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów, warto skorzystać z tego narzędzia marketingowego. Możemy dzięki niemu budować nasz autorytet, rozpoznawalność, a także po prostu zwiększać ilość potencjalnych klientów.

Łatwa dostępność płatnych, jak i darmowych narzędzi

Jeśli zdecydujemy się tworzyć webinary, do wyboru mamy zarówno narzędzia płatne, jak i darmowe. Najpopularniejsze to zdecydowanie:

  • LiveWebinar (narzędzie służące stricte do tworzenia webinarów; darmowy pokój webinarowy dla 5 osób – do 2h)
  • Google Hangouts Meet (darmowy; 10 prelegentów i nieograniczona liczba użytkowników jednocześnie)
  • Click Meeting (od 49 zł miesięcznie; 7 prelegentów i 1000 użytkowników jednocześnie)
  • Zoom (darmowy do 50 uczestników i 40 minut / wersja płatna od 15$/mies.; 1 prelegent i 1000 użytkowników jednocześnie).

Wyboru powinniśmy dokonać kierując się przede wszystkim tym, do jakiej i jak licznej grupy docelowej będziemy kierować webinar. Ważne są również konkretne funkcje, z których będziemy chcieli korzystać, a które nieco różnią się pomiędzy konkretnymi programami.

Jak możemy wykorzystać webinary w SEO?

Tworzenie contentu

Najważniejszym czynnikiem, dzięki któremu webinary pozytywnie i widocznie wpływają na pozycjonowanie jest zdecydowanie content. Jak wiemy, treści są niesamowicie istotne podczas procesu pozycjonowania strony. Wiele elementów przeprowadzonego przez nas webinaru możemy wykorzystać później podczas tworzenia contentu na naszej stronie internetowej. Z jednego przeprowadzonego webinaru możemy zrobić kilka krótkich wideo, a także wykorzystać materiał na przykład podczas tworzenia konkretnego blogposta. Wpłynie to bardzo pozytywnie na ruch.

Wartościowe linki

Odwiedzający naszą stronę użytkownik na pewno doceni przedstawienie produktu czy usługi za pomocą webinaru produktowego, zastępującego długi i nudny opis. Sam webinar jest świetnym sposobem na ukazanie siebie w roli eksperta w danej dziedzinie. Stajemy się dla obecnych, jak i przyszłych, klientów wiarygodnym źródłem informacji. Dzięki czemu, w razie wątpliwości, prędzej zdecydują się na wybór lub udostępnienie naszego produktu czy usługi, niż konkurencji.

Co ważne, jeśli tworzone przez nas webinary będą naprawdę wartościową treścią, odbiorcy chętnie będą je udostępniać. Warto wykorzystać tu strategię, jaką jest link baiting. Co ważne, wykorzystane na naszej stronie materiały z konkretnego webinaru  (np. zdjęcia, grafiki, prezentacje czy po prostu teksty), umieszczone również w social mediach i kierujące do strony docelowej, zwiększają ilość wartościowych dla nas linków, a więc i zwiększają szansę na poprawienie pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy.

Tworzenie ruchu na stronie

Każdy poprowadzony przez nas webinar jest doskonałą okazją do działań zwiększających świadomość marki oraz wzmocnienia jej pozycji na rynku. Uczestnicy naszych webinarów, którzy wynieśli z nich wartościową wiedzę i zainteresowali się naszą firmą, odwiedzając potem naszą stronę w naturalny sposób będą tworzyć na niej ruch. Kolejne udostępnienia treści również działają pozytywnie na pozycję witryny w wyszukiwarce. Bardzo istotny jest tu szczególnie user-generated content.

User-generated content

Korzystanie z webinarów w marketingu, a następnie umożliwienie uczestnikom dodawania opinii i recenzji nie tylko pozytywnie wpływa na UX, lecz także zwiększa nasz user-generated content (treści wytwarzane i nadawane przez użytkowników). Jest to dla nas dodatkowa, ciągle uaktualniana treść, która znacznie zmniejsza duplikację wewnętrzną, zwiększa ilość słów kluczowych na stronie i ułatwia wyszukiwanie na nie.

Ponadto, poprawia naszą wiarygodność. W końcu oceny innych użytkowników są dla potencjalnych klientów znacznie bardziej wiarygodne niż nasze, nawet najbardziej barwne, opisy. Feedback odbiorców daje nam także jasną informację, co idzie nam naprawdę dobrze, a nad czym warto jeszcze popracować, żeby zwiększyć zasięgi oraz ilość zadowolonych odbiorców.

Webinary - zwyczaje użytkowników
Źródło: https://www.slideshare.net/var13/wideo-w-internecie-arek-kustra-presentation

Optymalizacja webinarów

Pierwszym krokiem do odpowiedniej optymalizacji webinaru jest wybór konkretnej platformy lub narzędzia, a następnie tematu. Temat powinien nawiązywać do tego, o czym będziemy na naszym webinarze opowiadać. Tworzymy więc zachęcający tytuł zawierający słowo kluczowe, które wykorzystamy podczas jego promowania. Warto pamiętać, aby w tytule pojawiło się również samo słowo webinar, tak aby zarówno odbiorcy, jak i roboty Google, wiedziały, jak traktować nasz materiał.

Poprzez zaplanowane działania w naszych social mediach, a także np. poprzez e-mail marketing, możemy dotrzeć do wybranej grupy docelowej i zainteresować ją udziałem w webinarze, ale też odwiedzeniem naszej strony internetowej.

Warto jest również stworzyć atrakcyjny i zoptymalizowany meta opis, który zachęci potencjalnych odbiorców do kliknięcia. Jeśli zdecydowaliśmy się sami stworzyć transkrypcję naszego webinaru, pamiętajmy aby ją także zoptymalizować! Dobrze jest zaplanować treść, którą będziemy przekazywać podczas webinaru. Warto bowiem w jego trakcie użyć kilka razy naszego słowa kluczowego. Roboty Google coraz częściej analizują zawartość, nie tylko tą pisaną, lecz także w formacie audio.

Podsumowanie

Jak możemy wywnioskować z powyższego artykułu, dzięki wykorzystaniu w naszych działaniach marketingowych narzędzia jakim są webinary, możemy osiągnąć naprawdę dobre wyniki. Ważny jest jednak nie tylko sam fakt tworzenia webinarów, lecz także odpowiednia ich optymalizacja, wykorzystanie i wypromowanie.

Jeśli chcemy, aby pozycja naszej strony “wskoczyła” o parę miejsc wyżej w wyszukiwarce, musimy za ich pomocą stale budować świadomość marki i umacniać pozycję eksperta w danej branży. Jeśli uda nam się naprawdę zainteresować odbiorców, staną się naszymi leadami. Bardzo ważne jest również to, co zrobimy później. Warto zadbać o utrzymanie relacji z odbiorcami, zachęcać ich do feedbacku oraz stosować działania mające doprowadzić do konwersji.

(3)
Autor
Junior SEO Specialist - Aleksandra

Junior SEO Specialist

Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, w Delante od listopada 2019 roku. W SEO największą przyjemność sprawia jej tworzenie ciekawego contentu. Interesuje się wszystkim, co związane z ludzkim umysłem, jednak najbardziej pociąga ją moc perswazji. Jej pasją są podróże, marzy o zwiedzeniu Arktyki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.