.animate-view{opacity: 1 !important;}

Wpływ UX na SEO, czyli doświadczenie użytkownika a pozycja strony

9min.

Komentarze:0

UX
Wpływ UX na SEO, czyli doświadczenie użytkownika a pozycja strony
27 sierpnia 2021
UX i SEO to coraz częściej pojawiające się wspólnie pojęcia, gdyż z roku na rok wzrastają wymagania użytkowników wobec stron, które odwiedzają w sieci. Ludzie wiedzą czego chcą, a od komputerów oraz otaczających nas przedmiotów oczekują, aby działały jeszcze efektywniej, by były jeszcze prostsze w obsłudze, jeszcze bardziej intuicyjne. Czy istnieje UX SEO i jak jeden aspekt wpływa na drugi?

9min.

Komentarze:0

Spis treści:

O doświadczeniu użytkownika słów kilka

UX przeżywa swój złoty okres, od kilku lat będąc bardzo często poruszanym w branży marketingu internetowego oraz IT tematem. W tym artykule będziemy się posługiwać definicją UX określającą go jako całość doświadczeń człowieka (czy też użytkownika) nie tylko z komputerem i stronami internetowymi, ale i z usługą, produktem, czy systemem.

Dzięki trzymaniu się zasad i dobrych praktyk UX przy tworzeniu strony, jesteśmy w stanie stworzyć witrynę przyjazną użytkownikowi – taką, na którą chętnie wrócić i dokonać być może kolejnych konwersji. A potem polecić ją znajomym.

Zresztą – zasady UX nie dotyczą tylko Internetu i technologii. Zdarzyło Ci się kiedyś popchnąć drzwi z napisem “ciągnij”? To nie znaczy, że Ty zrobiłeś coś źle – może znak ten był umieszczony w złym miejscu, font nie był wystarczająco czytelny, napis zasłaniała  klamka… Zły UX w praktyce!

Chcesz wiedzieć jeszcze więcej o UX albo dopiero zaczynasz swoją przygodę ze stronami internetowymi? Zerknij do naszej definicji User Experience.

Wspólny cel łączy, czyli dlaczego UX i SEO grają do jednej bramki?

Przez kilka ostatnich lat w świecie SEO obserwujemy pewien trend zmian w algorytmach Google i pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Okazuje się, że Google lepiej ocenia te strony, które naprawdę odpowiadają na zapytania użytkownika i jego potrzeby. To właśnie tutaj SEO i UX zaczynają się łączyć – każde z nich ma na celu dostarczanie użytkownikom ważnych treści i pomoc w ukończeniu ich zadań.

Tak naprawdę SEO naprowadza ludzi na content, którego szukają, a UX sprawia, że spędzanie czasu na stronie jest wartościowe i przyjemne, zwiększa więc chęć dokonywania konwersji – czyli np. zakupu danego produktu albo zapisania się na kurs.

Możemy więc stwierdzić, że ostatecznym celem obu jest zwiększenie konwersji na stronie. Choć dochodzą do tego innymi sposobami, SEO i UX mają ostatecznie przyczyniać się do spełniania celi biznesowych: poprawić sprzedaż, wydłużyć czas spędzany na stronie, zwiększyć liczbę zapisów do newslettera czy pobrań e-booka.

Chcesz, aby Twój sklep internetowy znajdował się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania? W Delante wiemy, jak łączyć SEO i UX – sprawdź, co możemy Ci zaoferować przez pozycjonowanie e-commerce.

W tej chwili śmiało można powiedzieć, że SEO musi funkcjonować zgodnie z UX, ponieważ rozwój wyszukiwarek internetowych sprawił, że pozytywne doświadczenie użytkownika odgrywa kluczową rolę w poprawie pozycji strony w rankingach Google. Dlaczego?

Google chce pokazywać strony, które są adekwatne, interesujące i przyjazne użytkownikom – w końcu im lepsze wyniki wybierze, tym lepiej wypełni swoją funkcję, prawda?

UX przydaje się też wszędzie tam, gdzie samo SEO nie wystarcza. Bo o ile pozycjonowanie przyciągnie użytkowników na Twoją stronę, to niekoniecznie ich tam zatrzyma. Jeśli witryna jest nieprzyjazna, nieintuicyjna i wykonywanie nawet najprostszych czynności (jak zalogowanie się czy dodanie produktów do koszyka) sprawia problem, potencjalny klient z pewnością opuści stronę bez wykonania oczekiwanej konwersji.

Google przyznaje, że za priorytetowe uznaje strony, które oferują swoim użytkowników prawdziwą wartość. Od kilku lat znamy wiele czynników rankingowych, a wśród nich znajduje się nie tylko czas spędzony na stronie czy CTR (współczynnik klikalności), lecz także właśnie usability, czyli użyteczność:

ux seo a użyteczność

Źródło: SEO ranking factors in 2018, https://backlinko.com/google-ranking-factors

UX/SEO – o jakie czynniki rankingowe powinieneś zadbać?

Wiemy już dobrze, że UX i SEO łączą się w wielu miejscach. W tej części wskażemy, które z czynników rankingowych są dla obu najważniejsze i dlaczego.

ux seo a czynniki rankingowe

Źródło: Searchmetrics Ranking Factors – Rebooting for Relevance, https://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/

Współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Wskaźnik odrzuceń mówi o tym, ile osób opuściło Twoją witrynę po odwiedzeniu zaledwie jednej podstrony. Jeśli jest wysoki, najczęściej ostrzega, że użytkownicy nie znajdują na stronie tego, czego się spodziewają, lub coś ich odstrasza – niestety czasem może to być właśnie design.

Więc kiedy już dzięki dobremu SEO przyciągniesz potencjalnych klientów na stronę, musisz zadbać o to, by wiedzieli, co ze sobą zrobić. Użyj buttonów CTA, twórz tylko adekwatny content i pamiętaj o tym, jak istotna jest współcześnie prędkość strony. Zarówno dla Google, jak i Twoich użytkowników!

Dwell Time

Wiesz, czym jest dwell time? To nie to samo co czas spędzony na stronie – dwell time określa okres pomiędzy wejściem na stronę z wyników wyszukiwania a powrotem do SERPów.

Jest to więc czas, w którym użytkownik określa, czy na stronie znajduje się to, czego poszukiwał, czy musi szukać dalej; czy witryna odpowiada jego potrzebom, czy jednak nie była tak trafnym wynikiem jak Google sądził.

Jeśli dwell time jest bardzo krótki, wyszukiwarka może uznać, że strona wcale nie jest tak ciekawa, zacznie więc wyświetlać ją niżej, niżej i niżej. Jak uniknąć takiej sytuacji? Znów w grę wchodzi współpraca SEO/UX. Zaangażuj użytkowników, pokaż im, w którą stronę mają się skierować, i przede wszystkim – zadbaj o wartościowy i adekwatny (!) content.

Prędkość strony i czas ładowania

Na pewno niejednokrotnie zdarzyło Ci się wyjść z jakiejś strony, bo zbyt długo nie załadował się pełen jej layout. Grafika wczytuje się zbyt długo? Klikasz krzyżyk w prawym górnym rogu. Po przejściu do kolejnego kroku w koszyku zakupowym widzisz niekończące się kółeczko ładowania, i to po raz kolejny w trakcie wizyty na stronie? Tracisz cierpliwość i klikasz krzyżyk.

Jeśli strona jest zbyt wolna, będzie to wadą zarówno dla SEO, jak i UX. Każda sekunda do wczytania strony to sekunda ryzyka, że użytkownik opuści Twoją witrynę. W kolejnej części opiszemy, co dokładnie możesz zrobić, żeby przyspieszyć stronę!

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Od kilku lat bycie mobile-friendly to absolutna podstawa istnienia w sieci, także w wynikach wyszukiwania. Responsywny i przyjazny mniejszym urządzeniom design (lub osobny projekt mobile-friendly strony) to także niezbędne elementy projektu witryny stworzonej z myślą o dobrym UX.

Chcesz sprawdzić, czy Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych? Sprawdź raport obsługi na urządzeniach mobilnych.

Jak UX i SEO oddziałują na siebie nawzajem, czyli prawo Coulomba w internecie

Dla tych z Was, którzy nie uważali na fizyce, przypominamy, że prawo Coulomba opisuje siłę oddziaływania elektrostatycznego ładunków elektrycznych.

Tak naprawdę zarówno SEO jak i UX mają wiele wspólnych zasad, których przestrzeganie wpływa na poprawę obu. Mocne poszerzenie tematu dla zainteresowanych znajdziecie w naszym wcześniejszym artykule: zasady UX w pozycjonowaniu.

Jak użyć SEO, aby polepszyć UX… i na odwrót?

Oczywiście nie tylko UX wpływa na SEO, ale jest także odwrotnie. Jakie informacje możesz wyciągnąć z wiedzy o SEO, aby poprawić doświadczenia swoich użytkowników? I jakie elementy UX poprawią Twoją sytuację w wynikach wyszukiwania?

  • Szyte na miarę treści – już od kilku lat content, czyli treść obecna na stronie, to ważny czynnik rankingowy w świecie SEO. Ale pozycjonowanie to nie wszystko. Utrzymywanie treści na wysokim poziomie wpływa pozytywnie na UX – jeśli użytkownik dostaje wartościową stronę, chętniej zostanie na niej dłużej i będzie miał lepsze doświadczenie, które może przełożyć się na wartość sprzedażową. Im więcej odpowiedzi na pytania i wątpliwości, tym lepiej – i dla SEO, i UX.
  • Element Title i Meta Description – to również kluczowe dla SEO elementy, które pomagają użytkownikom w nawigacji po wynikach wyszukiwania i samej stronie. Jednym z ich głównych celów jest nakierowanie na witrynę robotów wyszukiwarek, jednak odpowiednio zoptymalizowane i ciekawie napisane tytuły i opisy meta mogą również zachęcić użytkownika do wejścia właśnie na Twoją stronę.

Dobre CTA, wyróżniki marki czy jasna informacja o tym, czego się po stronie spodziewać, zaowocują większym zaufaniem ze strony użytkowników.

seo ux dobre cta

  • Prędkość strony. Wspominaliśmy wyżej, dlaczego jest tak istotna dla UX i SEO. Co zrobić, aby przyspieszyć działanie witryny? Możesz w tym celu podjąć kilka istotnych kroków:
    • upewnij się, że stosujesz odpowiednie ustawienia cache,
    • zminimalizuj ilość skryptów na stronie (CSS, JavaScript),
    • zmniejsz wagę grafik na stronie lub zastosuj dostosowane do wyświetlania w sieci formaty nowszej generacji,
    • zastosuj lazy load czy opóźnienie wczytywania skryptów, aby przyspieszyć ładowanie tego, co dla strony najważniejsze,
    • skorzystaj ze wskazówek PageSpeed Insights i zerknij, co trzeba poprawić, aby sprostać wymaganiom Core Web Vitals.
  • Zadbaj o przyjazne URL-e. Czasem chaotyczne, nieustrukturyzowane odpowiednio URL-e potrafią wprowadzić użytkowników w zagubienie. Co znajduje się na podstronie /aDl-O_o23i1? Czym jest produkt /item-291? I czy nie lepiej zastąpić je kolejno /bluzki-damskie i /niebieska-bluzka-na-ramiaczkach? Mnóstwo wskazówek na temat tego, jak tworzyć przyjazne użytkownikom (a więc i SEO, i UX) URL-e znajdziesz w naszym artykule Adres URL i jego struktura. Jak budować przyjazne linki?
  • Logiczne menu. Jesteśmy pewni, że zdarzyło Ci się kiedyś odwiedzić stronę, po której nie umiałeś się poruszać. Menu znikało po najechaniu na nie kursorem, nazwy kategorii były nieczytelne, a cały interfejs co najmniej zagmatwany. Świetnie skonstruowane menu to sposób na zatrzymanie użytkownika na stronie, a także pozycjonowanie kategorii czy produktów przez linkowanie wewnętrzne. Zobacz, jak przebudowa menu zmieniła wyniki jednego z naszych klientów w case study LueLue.
  • Łatwo dostępny, czytelny content. Spraw, by był łatwo przyswajalny dla użytkowników. Zadbaj o copy i odpowiednią liczbę słów, bo jest to ważne pod kątem SEO, ale unikaj ściany tekstu bez przerw, który tylko zniechęci użytkownika. Uporządkowany tekst, w którym są grafiki, nagłówki czy listowanie jest rozwiązaniem przyjaznym dla czytającego, a jednocześnie dalej jest dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO.
    • Nie bój się nagłówków. To właśnie dzięki nim użytkownicy mają na czym zawiesić wzrok, a roboty Google rozumieją, co jest najważniejsze na stronie.
    • Nasyć stronę treścią – także grafikami i wideo! Tekst to nie wszystko. Nic tak nie wzmacnia SEO i UX jak różnorodne angażujące treści, które użytkownicy chętnie będą udostępniać.
    • Śmiało korzystaj z buttonów CTA. Dzięki nim użytkownicy lepiej rozumieją, co robić, a przy tym zacieśnia się linkowanie wewnętrzne, a architektura strony często nabiera nieco więcej sensu.
  • Linkowanie wewnętrzne do podobnych treści. Proponuj podobne produkty, pokrewne artykuły, linkuj do definicji, kontaktu czy pomocy. Z jednej strony pomoże to Twoim użytkownikom zostać na stronie dłużej, a z drugiej – będzie świetnym wzmocnieniem działań SEO.

A poza tym: myśl jak użytkownik i testuj, testuj, testuj!
Po pierwsze: naucz się, czego i w jaki sposób użytkownicy szukają w Internecie i postaraj się im to zapewnić dobrym UX. Wczuj się w ich sytuację, “myśl jak Twój użytkownik”.

Usuń ze strony content, którego nikt nie szuka. Podkreśl to, co najczęściej śledzą użytkownicy. Narzędzie Google Search Console będzie tutaj bardzo przydatne – dzięki niemu sprawdzisz, na które podstrony wchodzą najczęściej Twoi klienci, czego dokładnie tam szukają, na jakie zapytania wyświetliła się Twoja strona w wynikach wyszukiwania, itd.

Dobrym pomysłem jest też przeprowadzenie fachowych testów użyteczności. Zmieniaj stronę tak, aby była skoncentrowana na ludzi. Absolutnym fundamentem dobrego UX w 2022 roku są też testy działania strony na różnych urządzeniach mobilnych – pamiętaj, że znaczna część zakupów odbywa się na telefonach, a bycie mobile-friendly to (jak pisaliśmy powyżej) podstawa także w SEO.

SEO i UX w e-commerce

Należy też pamiętać, że UX jest niebywale istotny dla branży e-commerce. Na porzucone koszyki w sklepach internetowych bardzo często wpływ ma źle zaprojektowana strona (czyli nieprzyjazna użytkownikowi).

Aby Twój sklep był użyteczny, warto więc pamiętać np., że:

  • katalog produktów musi posiadać odpowiednie sortowanie i filtry;
  • prezentacja produktu powinna być przyjazna dla użytkownika, pokazywać jasno wszystkie najważniejsze cechy towaru, np. cenę, propozycję zmian koloru, powiększone zdjęcie artykułu po najechaniu na oryginał itd.;
  • dodanie produktów do koszyka musi być jasne i przejrzyste. W każdym momencie powinno dać się wrócić do listy produktów, poszczególne buttony (np. “idź do kasy” czy też “kontynuuj zakupy”) powinny być czytelne i wyraźnie rozróżnione;
  • opinie i recenzje ułatwiają klientowi decyzje zakupowe, warto mieć je więc w swoim sklepie;
  • dobrze działająca wyszukiwarka produktów to klucz do łatwiejszych zakupów. Pamiętaj też, aby skonfigurować ją tak, by potrafiła odpowiedzieć użytkownikowi nawet na zapytania z literówkami;
  • rejestracja i logowanie powinny być intuicyjne i nie sprawiać żadnych kłopotów, warto zadbać np. o informacje o sile hasła czy już zajętych loginach (najlepiej na pop-upach). Często dla lepszego UX nie powinny być w ogóle obowiązkowe;
  • w koszyku powinne być widoczne: dostępne formy przesyłki, widoczny stan i wartość zamówienia, a cały proces zakupowy powinien układać się liniowo;
  • na stronie powinny pojawiać się elementy, które budują wiarygodność sklepu – np. informacje o partnerach, loga marek, których produkty sprzedajesz, certyfikaty jakości, itp.

To oczywiście tylko niektóre przykłady pozytywnych praktyk UX, które należy wprowadzić w sklepie internetowym. Wpływają one również pozytywnie na SEO – ponieważ klient nie opuszcza strony przez niejasne informacje, a nie porzucając koszyka zwiększa konwersję (która jest też celem nowoczesnego pozycjonowania).  

Podsumujmy:

  • SEO i UX mają wspólny cel – zwiększenie konwersji;
  • Najważniejsze wskaźniki Google, które łączą UX i SEO, to:
    • współczynnik odrzuceń,
    • dwell time,
    • prędkość strony i czas jej ładowania,
    • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • Co możesz zrobić, aby poprawić SEO i UX swojej witryny?zadbać o przyjazne URL-e,
    • zaprojektować logiczne menu,
    • zadbać o bogaty, wartościowy content,
    • korzystać z nagłówków,
    • nasycić stronę treścią,
    • korzystać z buttonów CTA,
    • wdrożyć linkowanie wewnętrzne do podobnych treści.

Jak widać, UX wpływa na SEO (i na odwrót) w sposób znaczny i bardzo efektywny. Jeśli chcesz zatrzymać użytkowników na Twojej stronie na dłużej, a tym samym zwiększać oczekiwaną konwersję, połącz skuteczne pozycjonowanie z dobrym user experience – wierzymy, że dzięki takiemu połączeniu osiągniesz sukces!

Wiedząc już czym jest UX i jak oddziałuje na SEO, warto pogłębić wiedzę i dowiedzieć się co to jest UX writing i jak może pomóc w pozycjonowaniu Twojej strony. Zaufaj dobremu contentowi!

Ten wpis jest aktualizacją treści z dnia 28 maja 2018 roku.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM