Branża jubilerska w dobie koronawirusa

Branża jubilerska w dobie koronawirusa

Walentynki, rocznica, urodziny… to tylko kilka przykładów uroczystości, z okazji których wręczana jest biżuteria. Można ją kupić w sklepach stacjonarnych i internetowych. Na co warto zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu takich stron ofertowych? Jak obecnie wygląda rynek biżuterii w Polsce i na świecie? Czy ograniczenia związane z pandemią Covid-19 są odczuwalne także w branży jubilerskiej? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule!

Ostatnio na naszym blogu: Poradnik. Rozmiary grafik i wytyczne dotyczące wideo na Facebook Ads

Kondycja branży jubilerskiej w Polsce i za granicą

Polska, jak i cały świat, od kilku miesięcy zmaga się z pandemią koronawirusa. Istnieje wiele branż, które zostały dotknięte kryzysem. Wśród niepokojących skutków wymienia się utratę klientów, a przy tym zysków firmy, kłopoty finansowe i wiele innych. Istnieją firmy, które zyskały w dobie obecnego  kryzysu, jednak do tych szczęśliwców nie należy branża jubilerska. Sprawdź jakie branże zyskały, a jakie straciły w wyniku działań koronawirusa.

Większość z nas kupuje obecnie najpotrzebniejsze artykuły, nie mając w głowie przyjemności, prezentów, czy celebrowania wyjątkowych okazji. Wiele osób odmówiło sobie zakupu dóbr luksusowych, w skład których wchodzi biżuteria. Zamknięcie sklepów stacjonarnych w dużej mierze wpłynęło na utratę zysków firm.

Analizując branżę jubilerską, warto zwrócić uwagę na to, jak to wyglądało kiedyś, zanim nastąpił kryzys. Polski rynek z biegiem czasu stawał się coraz bardziej rozpoznawalny w świecie jubilerskim. Z roku na rok coraz więcej polskich jubilerów produkuje duże ilości biżuterii. Dodatkowo, wiele państw europejskich eksportowało swoje dobra do naszego kraju. Polska była i nadal jest uważana za atrakcyjny rynek jubilerski, gdzie sprzedaż biżuterii przynosi spore zyski.

W Polsce liderami branży jubilerskiej są marki doskonale wszystkim znane, oferujące szeroki asortyment w sklepach stacjonarnych oraz online. Z pewnością jesteś w stanie wskazać kilka z nich!  Przeprowadzono ranking sieci jubilerskich w raporcie Top Marka 2019. Sprawdź jakie marki pojawiły się na czele.

Ranking sieci jubilerskich 2019
Źródło: https://psmm.pl/informacja-prasowa/te-gwiazdy-blyszcza-najjasniej-apart-hm-i-ccc

Podczas analizy wzięto pod uwagę wiele czynników. Jednym z nich było obliczenie wskaźnika impact, czyli dotarcia wzmianki o marce. Indeks sentymentu to współczynnik, który wskazuje na udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych – im wyższy tym lepszy. Siła marki to kluczowy wskaźnik, na który wpłynęła m.in.  liczba publikacji.

Jedną z największych trudności w branży jubilerskiej jest konkurencja. Coraz więcej firm chce próbować swoich sił oferując klientom biżuterię, jednak wiele mniejszych przedsiębiorstw nie radzi sobie z przebiciem bardziej popularnych marek. Powodów może być wiele: nieprawidłowo sformułowana oferta sprzedażowa, niskiej jakości biżuteria, słaby marketing czy reklama.

Wiele rodzimych firm, które prowadzi swoje działania online i offline z pewnością nie narzeka na spadek zysków, czy słabe zainteresowanie ich ofertą. Sprawne i przemyślane prowadzenie e-commerce może okazać się kluczem do sukcesu. Jednak, aby prowadzić dobrze prosperujący sklep internetowy warto mieć pojęcie o jego funkcjonowaniu oraz zainwestować w działania marketingowe i często niedoceniane SEO.

Warto zwrócić uwagę na przyrost zainteresowania biżuterią markową. Coraz więcej osób nie tylko marzy o takich akcesoriach, ale też je na to stać. Zwróć uwagę na poniższy wykres, który obrazuje jak wyglądał stosunek biżuterii markowej do niemarkowej na przełomie ostatnich kilkunastu lat. Wykres pochodzi z raportu McKinsey.

Zainteresowanie biżuterią markową - pozycjonowanie branży jubilerskiej
Źródło: https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/a-multifaceted-future-the-jewelry-industry-in-2020

Jak w dobie pandemii Covid-19 radzą sobie przedsiębiorstwa w branży jubilerskiej?

Wiele osób z pewnością obawia się tego, jak bardzo w wyniku kryzysu wzrosną ceny dóbr luksusowych. W związku z tym chciałam przedstawić Wam kilka wniosków, które nasunęły się po wywiadzie dyrektora marketingu sieci jubilerskiej Apart. Otóż obwieszczono, iż firma nie zamierza podnosić dotychczasowych cen produktów ze złota z diamentami. Dotyczy to asortymentu już wyprodukowanego. Produkty te będą dostępne w sklepie online w cenach sprzed kryzysu.

Jednak warto zwrócić uwagę na to, że chwilowo podrożała cena złota za uncję. Stąd mogą wynikać pewne wahania cen produkcyjnych biżuterii. Warto dodać do tego zmiany cen kursu walut. Wielu przedsiębiorców z branży jubilerskiej notuje widoczne spadki obrotów sklepów stacjonarnych.

Jak wspomniałam na początku artykułu, obecnie większość osób wydaje pieniądze na artykuły pierwszej potrzeby. Wśród nich znajduje się, żywność, produkty higieniczne i inne niezbędne w czasie kryzysu. Jednak można zauważyć, że znajduje się i taka część społeczeństwa, która wciąż interesuje się zakupem biżuterii, chociażby w sklepie internetowym Apart. Ten przykład pokazuje obecne zainteresowanie, a co za tym idzie sprzedaż produktów ze złota. Wymienia się tu przede wszystkim złote zegarki czy biżuterię z diamentami. Może być to traktowane jako swego rodzaju inwestycja w markowe produkty, których cena do tej pory była bardziej atrakcyjna, niż najprawdopodobniej będzie w przyszłości.

Jak zauważono, zmieniła się struktura sprzedaży online. Produkty złote, w tym głównie zegarki, są teraz w czołówce sprzedaży, czego nie odnotowano wcześniej. Skąd taka tendencja? Odpowiedź jest prosta: wiele klientów, w tym też inwestorów wie, że po kryzysie pandemii, w momencie gdy gospodarka zacznie funkcjonować i sklepy będą otwierane, można spodziewać się zmian cen. Będą one dostosowane do kursu walut, w tym franka szwajcarskiego. Warto zatem zdecydować się na zakup wymarzonej biżuterii ze złota już dziś!

Pozycjonowanie strony firmowej w branży jubilerskiej

Przeciętny klient, odwiedzając internetowy sklep z biżuterią, zwraca uwagę na wiele czynników, które wpływają na to, jak postrzega on witrynę. Tak naprawdę ma on dwa wyjścia.  Jeśli jego zaufanie do naszego sklepu wzrośnie, skutkuje to sukcesem, czyli zakupem naszych produktów. Z kolei jeśli klient poczuje się zagubiony przeglądając nasz asortyment, z pewnością opuści sklep. Stąd tak ważne jest, aby znać podstawowe kroki i działania, jakie warto podjąć w przypadku pozycjonowania sklepów online z biżuterią. Co zrobić, aby zainteresować odbiorcę naszymi produktami?

Content is King!

Zastanawiasz się, dlaczego już na początku piszę o contencie?  Odpowiedź jest prosta: bowiem wiele zależy od tego, jak zaprezentujesz swój produkt. Warto umiejętnie ubrać w słowa opis biżuterii. Klient dokonujący zakupu online musi mieć pewność, że produkt, który ogląda, jest właśnie tym, którego szuka. Pomóc Ci w tym może określenie grupy docelowej oraz persony, czyli wizerunku osoby, do której kierujemy swoją biżuterię. Wizualizacja, czyli zdjęcia są równie istotne. Jednak o tym opowiem w kolejnym kroku.

Zwróć uwagę na unikalne opisy kategorii i produktów, które mają kluczowe znaczenie dla SEO. Pamiętaj, że dzięki poprawnie przygotowanym treściom Twój sklep internetowy ma szansę poprawić swoją pozycję w Internecie. Dłuższe teksty opisujące kategorie czy produkty należy podzielić na paragrafy oraz umiejętnie oddzielić nagłówkami. Nie zapomnij o odpowiednim doborze słów kluczowych. Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, sprawdź narzędzia do keyword research.

Przekonaj potencjalnego klienta o wysokiej jakości swojego asortymentu. Wiele zależy też od tego, czy są to produkty z górnej półki, czy może te dostępne na każdą kieszeń. Opisując poszczególny rodzaj biżuterii w sklepie, warto zwrócić uwagę na jakąś cechę, która wyróżnia dany produkt na tle innych. Należy podać też dane techniczne, tj. rodzaj, rozmiar, próbę złota czy srebra. Wybierając biżuterię klienci zwracają uwagę na jej odporność oraz wytrzymałość.

Prowadząc sklep online z biżuterią warto postarać się o treściwy i regularnie prowadzony blog, który wpłynie na pozycjonowanie naszej strony pod kątem SEO. To forma dzielenia się wiedzą, która buduje pozytywny wizerunek marki. Zwróć uwagę na unikalną treść, która będzie atrakcyjna dla użytkownika. Dzięki właściwej optymalizacji i użyciu odpowiednich słów kluczowych we wpisach z pewnością uda się pozyskać pokaźne grono odbiorców.

Jak rozpocząć pisanie bloga? Kupujący musi wiedzieć, dlaczego akurat nasza biżuteria jest warta zakupu i co wyróżnią ją na tle innych marek. Pamiętaj, że treści na blogu powinny być tworzone adekwatnie do grupy docelowej. Oto kilka wskazówek, które są kluczowe przy tworzeniu blogu:

  • zatroszcz się o intrygujący wstęp, który przekona do przeczytania całego wpisu,
  • publikuj przyjazne dla czytelnika, wysokiej jakości treści, które są spójne, utrzymany w danej tematyce,
  • zadbaj o sporą dawkę wiedzy i szczyptę kontekstu sprzedaży,
  • pamiętaj o treści wspartej zasadami SEO (nagłówki, pogrubienia, pochylenia, słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne).

Jakie tematy będą się najlepiej sprzedawać? Pisz przede wszystkim o trendach sezonowych, dziel się inspiracjami, newsami czy poradnikami.

Optymalizacja zdjęć

W sklepie jubilerskim kupujemy przede wszystkim ,,oczami”. Wiele zależy od tego jak dany produkt został zaprezentowany. Warto zatem umieszczać realistyczne zdjęcia, które będą przyciągać uwagę odbiorców. Wizualne przedstawienie produktu to połowa sukcesu!

Sfotografuj dany model na wielu płaszczyznach, w różnym położeniu. Dobrze sprzedaje się biżuteria, której fotografie pokazują jej prezencję w eleganckim etui oraz bezpośrednio na ciele. Wiele osób zwraca uwagę na to, jak bransoletka faktycznie wygląda na ręce, pierścionek na palcu a naszyjnik na szyi. Warto zatem wykonywać profesjonalne zdjęcia w dobrym świetle. Tylko takie prezentacje biżuterii są w stanie przykuć uwagę potencjalnego klienta.

Pamiętaj o optymalizacji zdjęć pod kątem SEO. W ten sposób Twoja witryna stanie się bardziej konkurencyjna i zacznie osiągać lepsze wyniki w wyszukiwarce Google. Zwróć uwagę na właściwą nazwę zdjęcia. Powinna być zwięzłym opisem tego co prezentuje i wykorzystywać umiejętnie dobrane frazy kluczowe. Pamiętaj o tym, aby oddzielić wyrazy myślnikiem, nie stosować polskich znaków i ASCII (standardowy system kodowania znaków, który umożliwia komputerom i sieciom komórkowym przekaz danych).

Zastanawiasz się w jakim formacie zapisać obraz? Stosuj .jpg do wszelkiego rodzaju zdjęć, natomiast .png zdecydowanie lepiej sprawdzi się do zapisu wykresów, diagramów, ilustracji czy logo. Kolejnym b>ważnym elementem optymalizacji obrazów jest ich rozmiar. Pamiętaj o tym, że zarówno użytkownik jak i Google zwraca uwagę na czas ładowania się strony. Dlatego, tak ważne jest zmniejszenie rozmiaru zdjęcia. Dokonaj skalowania za pomocą programu Photoshop lub strony www.skalowacz.pl.

Ostatnim elementem jest opis alternatywny, który umożliwia robotom Google oraz osobom niewidomym określenie zawartości zdjęcia. Zastanawiasz się nad długością opisu ALT? Szacuje się, że powinien on składać się z  5 do 15 słów. Pamiętaj o tym, aby opis alternatywny zawierał najważniejsze słowo kluczowe. W ten sposób zwiększysz szansę na pojawienie się obrazu w wyszukiwarce grafiki Google. Na samym końcu zwróć uwagę na umiejętne rozmieszczenie zdjęcia na stronie oraz, w miarę możliwości, dołączenie do niego podpisu.

Pozycjonowanie szerokie w branży jubilerskiej

Jak już wcześniej wspomniałam, konkurencja w wyszukiwarce jest ogromna. Jeśli dopiero zaczynasz pozycjonować swój sklep to przebicie wielkich graczy na rynku na frazy “biżuteria” lub “pierścionki” będzie prawie niemożliwe. Dlatego warto w swoich działaniach skupić się na pozycjonowaniu szerokim. Zakłada ono pozycjonowanie strony na wiele bardziej szczegółowych fraz, np.: “pierścionek z czerwonym oczkiem”, “złota kolia z diamentami”. Takie frazy nie tylko są mniej konkurencyjne w wyszukiwarce, ale także często charakteryzują się większym współczynnikiem konwersji.

Aby dobrać odpowiednie frazy możesz skorzystać z narzędzi, takich jak Senuto, Semstorm, Google Trends czy Answer The Public.

Pozycjonowanie szerokie w branży jubilerskiej - answer the public
Źródło: https://answerthepublic.com/

Pozycjonowanie lokalne w branży jubilerskiej

Chcesz dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, którzy poszukują produktów w danym regionie? Skieruj swoje działania na pozycjonowanie lokalne, które pozwoli Ci zwiększyć przypływ stałych klientów z danego obszaru. W pozycjonowaniu lokalnym uwzględnia się frazy z dodaniem do nich lokalizacji (np. biżuteria kraków, pierścionki warszawa). Wielu klientów przed zakupem dóbr luksusowych, droższych chce je zobaczyć na własne oczy, dlatego będą oni szukać właśnie takich fraz.

Kluczową rolę odgrywa tu założenie wizytówki Google Moja Firma. Zwiększa ona szanse na pojawienie się witryny w wyniku wyszukiwania na lokalne frazy. Pozwala to na efektywniejsze prezentowanie użytkownikom tego, co może im się faktycznie przydać.

Zaistniej w social mediach!

Zajmując się e-commercem w branży jubilerskiej, nie sposób zapomnieć o istocie obecności w social mediach. To dziś must have każdej firmy, która chce zdobyć popularność, a tym samym przyciągnąć większą liczbę klientów. To sposób na to, aby zwiększyć rozpoznawalność marki oraz zbudować więź z potencjalnymi klientami. Jeśli chcesz nadążyć za konkurencją, musisz pamiętać o podstawowych kanałach społecznościowych.

Facebook, Instagram, Pinterest i YouTube to sieci społecznościowe, w których branża jubilerska powinna zabłysnąć! To właśnie tutaj działamy obrazem. Prezentując biżuterię na profesjonalnych i rzeczywistych fotografiach, wpływamy na podświadomość odbiorców. Kobiety uwielbiają przeglądać inspiracje ze stylizacjami, w których kropką nad ,,i” jest stylowa i dobrze dobrana biżuteria, a mężczyźni zwracają uwagę na zdjęcia gustownych zegarków. Sprawdź jakie popularne marki były pionierami na Instagramie wśród polskich marek jubilerskich w 2016 roku.

Social media - pozycjonowanie branży jubilerskiej
Źródło: https://napoleoncat.com/pl/blog/ranking-najpopularniejsze-polskie-marki-jubilerskie-na-instagramie/

Poza samą obecnością w social mediach warto też skupić się na korzyściach, jakie mogą wynikać ze współpracy z influencerami. Takie działania powodują zwiększenie ruchu na stronach internetowych promowanych marek jubilerskich. Influencerzy swą aktywnością w internecie wpływają na zachowanie innych osób. Zastanawiasz się jak wybrać influencera? Przeanalizuj dodawane przez niego treści. Zwróć uwagę na to, jakie wartości wyznaje i oceń, czy jego wizerunek pokrywa się z wizerunkiem Twojej marki.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę pozycjonując sklepy jubilerskie?

Branża jubilerska rządzi się swoimi prawami. Aby przyciągnąć uwagę klientów do zakupu biżuterii w naszym sklepie internetowym warto zwrócić na layout strony i jej przejrzystość. Witryna powinna mieć jasno wydzielone kategorie i produkty. Odczucia i doświadczenia użytkowania, tzw. User Experience, są bardzo istotnym elementem w walce o klienta. Kupujący, przeglądając nasze produkty lub dokonując zakupu, nie może czuć się zagubiony. Wszystkie kroki powinny być jasne, proste i możliwie szybkie do wykonania.

Jak wiadomo, coraz więcej osób używa urządzeń mobilnych do wyszukiwania interesujących ich produktów. Zakupy są coraz chętniej dokonywane za pomocą telefonów komórkowych. Dlatego pamiętaj o tym, aby Twoja strona internetowa była responsywna.

Jeśli chcesz zwiększyć zasięg oferowanych produktów i dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, warto uzupełnić działania SEO o płatne reklamy. Prawidłowo skonstruowane reklamy będą kierowane do naszej grupy docelowej.

Mając na uwadze obecną sytuację związaną z pandemią Covid-19 warto podjąć wszelkie działania, aby zaistnieć w branży jubilerskiej. Ludzie z pewnością będą chcieli w przyszłości kupować biżuterię. Pamiętaj, że pozycjonowanie to proces długotrwały, który pozwoli Ci osiągnąć pożądane skutki w przyszłości. Połącz działania marketingowe z pozycjonowaniem i realizuj swoje cele!

  4,33 / 5 ( 6 )
Autor
Junior SEO Specialist - Monika

Junior SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Rodowita Wadowiczanka. Początkowo widziała się jako Project Manager, jednak z czasem jej pasją stało się SEO. W wolnym czasie eksperymentuje w kuchni, jej hobby to taniec i siłownia. Miłośniczka kotów, dobrego towarzystwa i podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.