.animate-view{opacity: 1 !important;}

Święta w e-commerce – co zdążysz zrobić w SEO przed świętami?

6min.

Komentarze:0

Święta w e-commerce – co zdążysz zrobić w SEO przed świętami?d-tags
07 października 2020
Czwarty kwartał każdego roku to dla świata e-commerce okres tzw. “żniw”. Mnóstwo okazji zakupowych, specjalnych dat, obok których nie sposób przejść obojętnie i szans na zwiększenie obrotów, na które czeka chyba każdy właściciel sklepu internetowego. Jesteś jednym z nich? W takim razie sprawdź, jak przygotować sklep internetowy na grudniowe oblężenie Klientów w zakresie SEO i pozycjonowania.

6min.

Komentarze:0

Okazje zakupowe na koniec roku

W jakich terminach w czwartym kwartale możesz spodziewać się dużego ruchu w sklepie online i zwiększonej sprzedaży? Które daty w kalendarzu w Q4 powinieneś mieć zaznaczone w tym roku na czerwono? Ważne daty w e-commerce - święta Jak przygotować swój biznes online na największe szanse sprzedażowe w roku w zakresie SEO?

To dopiero wrzesień - po co myśleć o Świętach?

Pozycjonowanie strony to nie świąteczne prezenty - tego nie “kupisz” na ostatnią chwilę. SEO to proces, wiele miesięcy ciężkiej i cierpliwej pracy. Co więcej, algorytmy Google cały czas się rozwijają i ich oczekiwania wobec e-commerce cały czas się zmieniają. To, że sklep online został raz zoptymalizowany, nie oznacza, że w kolejnych miesiącach poprawki nie będą już potrzebne. Jako e-przedsiębiorca powinieneś obserwować wdrażane przez Google zmiany i reagować na nie, szlifując strategię SEO Twojego brandu. Wszystko po to, aby w końcu zobaczyć konkretne plony w postaci większego ruchu na stronie i większej ilości transakcji. [caption id="attachment_30363" align="aligncenter" width="750"]Efekty SEO w czasie Wzrost widoczności strony, ruchu organicznego i wartości sprzedaży to wiele miesięcy regularnych działań SEO. Wykres przedstawia oczekiwane efekty SEO.[/caption] Zmian w Google jest mnóstwo, a praca nad SEO trwa wiele miesięcy. Tutaj nie zadziała opcja “last minute”. Ruch organiczny i Klienci z pełnymi e-koszykami nie pojawią się znikąd, jeśli zabierzesz się za SEO na ostatnią chwilę. Pierwsze kilka miesięcy pozycjonowania strony to wzrost jej widoczności w wyszukiwarce Google. Po upływie kwartału zaczniesz dostrzegać więcej ruchu organicznego. Dopiero po pół roku (najwcześniej!) nastąpi potencjalny wzrost sprzedaży. Pamiętaj, że Twoja konkurencja nie śpi. Wiele sklepów online kusi unikatowością i indywidualną obsługą Klienta. Duże kombajny e-commerce, jak Allegro lub Empik.com, sprawnie walczą o wysokie pozycje w Google i “zbijają” ceny. Do tego i najwięksi i najmniejsi w e-handlu inwestują swój czas w lepsze opisy produktów oraz piękne zdjęcia produktowe. Stagnacja i brak działań nie pomogą Ci w rozwoju sklepu i prześcignięciu konkurentów. Jeśli Ty ze swoim internetowym biznesem staniesz w miejscu i nie zrobisz nic pod kątem SEO, to zaczniesz się cofać. I to dosłownie - na kolejne strony w wynikach wyszukiwania Google, a tam już prawie nikt Cię nie znajdzie. Jak temu zapobiec? Jak wyróżnić się spośród dziesiątek tysięcy polskich sklepów online? [caption id="attachment_30366" align="aligncenter" width="396"]Święta - e-commerce Według danych serwisu trojmiasto.pl w 2019 roku każdy Polak wydał na prezenty na Święta średnio ponad 550 PLN. 8% z nas robi zakupy świąteczne dużo wcześniej, 22% na przełomie listopada i grudnia, a ponad 60% w grudniu. Aby być przygotowanym w sklepie online na takie oblężenie, konieczne jest zaplanowanie i wdrożenie działań SEO kilka, a nawet kilkanaście miesięcy wcześniej, aby na koniec roku zobaczyć efekty. I w Google Analytics, i w portfelu.[/caption]

Chcę sprzedawać więcej w Święta - co robić?

Przede wszystkim nie “przespać” przygotowań w zakresie pozycjonowania e-sklepu. Do tego przedświąteczna strategia SEO przyniesie konkretne efekty długofalowo, także w niedalekiej przyszłości. W końcu chwilę po Świętach zaczynają się noworoczne wyprzedaże, potem Walentynki i Dzień Kobiet. Zwiększenie ruchu w sklepie internetowym wcale nie musi być kosztowne. [caption id="attachment_30370" align="aligncenter" width="750"]Google Analytics - przegląd Dlaczego SEO jest tak ważne? W raporcie “Pozyskiwanie => Przegląd” w Google Analytics sprawdź, jak dużo ruchu generuje Ci źródło “organic search”. Prawdopodobnie to największe spośród Twoich źródeł pozyskiwania nowych użytkowników w sklepie internetowym - większe niż ruch z social media (“social”), czy z wpisania Twojej domeny w wyszukiwarce (“direct”). To właśnie dobre SEO odpowiada za zwiększenie ruchu organicznego.[/caption]

Co zdążę zrobić przed Świętami w SEO?

1) Przeprowadź audyt SEO sklepu online

Żeby można było rozpocząć leczenie, potrzebna jest diagnoza. Możesz leczyć się sam i osobiście wykonać prosty audyt SEO lub oddać się w ręce specjalisty i zamówić audyt SEO w Delante. Efektem audytu będzie konkretna recepta: zbiór najważniejszych porad i zaleceń, które warto omówić z ekspertem SEO - czasem na pierwszy rzut oka dane, jakie prezentuje, np. Siteliner, nie tak łatwo zinterpretować i wdrożyć w życie wskazane tam sugestie bez doświadczenia w zakresie SEO. [caption id="attachment_30372" align="aligncenter" width="750"]Audyt SEO - siteliner Jeśli chodzi o audyt SEO “domowej roboty”, może sprawdzić się w tym wypadku bezpłatne narzędzie - Siteliner. Wykryje zduplikowany content, błędy na stronie i niedziałające linki, a także dostarczy wiele innych SEO-wskazówek.[/caption]

2) Określ słowa kluczowe dla sklepu online

Przeanalizuj dotychczasowy ruch na stronie, sprawdź, co w Twojej ofercie najlepiej nadaje się na świąteczne prezenty. Zobacz, po jakich słowach kluczowych użytkownicy trafiają na zakładkę z tymi produktami i ustal przy użyciu odpowiednich narzędzi (sprawdź: 11 narzędzi, które wspomagają keyword research), na które słowa kluczowe chcesz pozycjonować swój sklep internetowy. Pamiętaj o frazach short-tail i long-tail: może okazać się, że słowo “kurtka” będzie generować gorszy ruch na Twojej stronie (tzn. taki, który mniej kupuje), niż fraza “czerwona kurtka na jesień”. Tę drugą frazę “z długim ogonem” w Google wpisze mniej osób, ale będą zainteresowane stricte tym produktem, który jest u Ciebie na stronie i na którego sprzedaży najbardziej Ci zależy.

3) Optymalizuj najważniejsze podstrony w e-sklepie

Gdzie możesz najwięcej ugrać? Gdzie masz największą marżę? Wybierz top of the top ze swojej oferty i “dopal” te kluczowe dla Twojej firmy produkty, okraszone odpowiednimi keyword’ami. Kiedy już w poprzednim punkcie ustaliłeś, na których produktach i zakładkach najbardziej Ci zależy, optymalizuj je:
  • dodaj odpowiednie słowa kluczowe w treści strony,
  • uzupełnij content o frazy i nagłówki SEO-friendly,
  • popraw lub dodaj meta opisy i opisy ALT zdjęć produktowych,
  • zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • sprawdź, czy wszystko w interfejsie strony i wszelkie linkowania działają.

4) Pisz blog posty z poradami na Święta Bożego Narodzenia

Co więcej, produkuj content, który będzie wzmacniał Twoją pozycję w Google na dokładnie te hasła, które wybrałeś wcześniej. Przykładowe tematy blog postów, jakie mogą się dobrze “kliknąć”na blogu firmy z branży odzieżowej to np.:
  • Jaki prezent wybrać dla mamy?
  • Najlepsze świąteczne swetry
  • Promocje na Święta - kiedy najlepiej kupować prezenty na Boże Narodzenie?
Przykładowe clickbait’owe tematy dla bloga z branży gadżetów i artykułów RTV/AGD to np.:
  • 5 najlepszych gier na PS4 na prezent dla fanów gamingu
  • Pomysł na prezent pod choinkę dla fanów iPhone: smart watch, smartfony, akcesoria i gadżety od Apple
[caption id="attachment_30374" align="aligncenter" width="750"]Słowo kluczowe "książka" w Google Trends Jak widać na powyższym wykresie Google Trends, książek szukamy w sieci cały rok. Jednak co roku na początku grudnia następuje gwałtowny wzrost zapytań o tę frazę. W końcu książka to świetny pomysł na prezent.[/caption]

5) Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Dobre linkowanie to Redbull dla SEO - zdecydowanie doda skrzydeł Twojemu sklepowi online. Wrzesień to wciąż dobry moment na pozyskanie nowych odnośników zewnętrznych do Twojej strony WWW, a także na poprawę linkowania wewnętrznego. Już tak bardziej po ludzku, co robić, aby zadbać o internal i external linking? Oto kilka przykładów. Linkowanie wewnętrzne:
  • Twórz inspirujące blog posty, ukazujące Twoje produkty w zupełnie nowym świetle z linkami do ich kart produktowych, np. “Top 10 prezentów na święta dla przedszkolaka do 100 PLN”.
  • Zaproponuj Klientom na karcie produktowej zestawy produktów lub produkty podobne do tego, który właśnie przeglądają i planują zakupić.
Linkowanie zewnętrzne:
  • Szukaj możliwości publikacji wpisów gościnnych z linkiem dofollow w innych serwisach, które są czytane przez Twoją grupę docelową i których domeny mają wysoki rating (czasem uda się taki artykuł opublikować nieodpłatnie, a często będzie to wymagało zamówienia wpisu sponsorowanego).
  • Współpracuj z blogerami i influencerami, którzy w ramach programu partnerskiego lub afiliacyjnego polecą link do Twojej strony WWW na swoim blogu.

SEO sklepu internetowego w czwartym kwartale - warto?

[caption id="attachment_30376" align="aligncenter" width="750"]Google Trends - fraza "prezenty świąteczne" W 2019 roku ruch wokół frazy “prezenty świąteczne” według Google Trends zaczął się już na początku października. Szczyt był na przełomie listopada i grudnia. Czy w tym roku będzie podobnie?[/caption] Zdecydowanie tak. Wdrożenie strategii SEO jeszcze we wrześniu lub w październiku pozwoli dostrzec pierwsze efekty już w najbliższe święta, a finalnie będzie potęgować i pracować na Twój sklep online przez cały rok. Jeśli możemy Ci jakoś pomóc w przygotowaniu Twojego e-commerce na Q4, jesteśmy do Twojej dyspozycji. Napisz do nas i porozmawiajmy o tym, jak wspólnie możemy rozbić bank w grudniu!
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022