Święta w e-commerce – co zdążysz zrobić w SEO przed świętami?

Święta w e-commerce – co zdążysz zrobić w SEO przed świętami?

Czwarty kwartał każdego roku to dla świata e-commerce okres tzw. “żniw”. Mnóstwo okazji zakupowych, specjalnych dat, obok których nie sposób przejść obojętnie i szans na zwiększenie obrotów, na które czeka chyba każdy właściciel sklepu internetowego. Jesteś jednym z nich? W takim razie sprawdź, jak przygotować sklep internetowy na grudniowe oblężenie Klientów w zakresie SEO i pozycjonowania.

Okazje zakupowe na koniec roku

W jakich terminach w czwartym kwartale możesz spodziewać się dużego ruchu w sklepie online i zwiększonej sprzedaży? Które daty w kalendarzu w Q4 powinieneś mieć zaznaczone w tym roku na czerwono?

Ważne daty w e-commerce - święta

Jak przygotować swój biznes online na największe szanse sprzedażowe w roku w zakresie SEO?

To dopiero wrzesień – po co myśleć o Świętach?

Pozycjonowanie strony to nie świąteczne prezenty – tego nie “kupisz” na ostatnią chwilę. SEO to proces, wiele miesięcy ciężkiej i cierpliwej pracy. Co więcej, algorytmy Google cały czas się rozwijają i ich oczekiwania wobec e-commerce cały czas się zmieniają. To, że sklep online został raz zoptymalizowany, nie oznacza, że w kolejnych miesiącach poprawki nie będą już potrzebne.

Jako e-przedsiębiorca powinieneś obserwować wdrażane przez Google zmiany i reagować na nie, szlifując strategię SEO Twojego brandu. Wszystko po to, aby w końcu zobaczyć konkretne plony w postaci większego ruchu na stronie i większej ilości transakcji.

Efekty SEO w czasie
Wzrost widoczności strony, ruchu organicznego i wartości sprzedaży to wiele miesięcy regularnych działań SEO. Wykres przedstawia oczekiwane efekty SEO.

Zmian w Google jest mnóstwo, a praca nad SEO trwa wiele miesięcy. Tutaj nie zadziała opcja “last minute”. Ruch organiczny i Klienci z pełnymi e-koszykami nie pojawią się znikąd, jeśli zabierzesz się za SEO na ostatnią chwilę. Pierwsze kilka miesięcy pozycjonowania strony to wzrost jej widoczności w wyszukiwarce Google. Po upływie kwartału zaczniesz dostrzegać więcej ruchu organicznego. Dopiero po pół roku (najwcześniej!) nastąpi potencjalny wzrost sprzedaży.

Pamiętaj, że Twoja konkurencja nie śpi. Wiele sklepów online kusi unikatowością i indywidualną obsługą Klienta. Duże kombajny e-commerce, jak Allegro lub Empik.com, sprawnie walczą o wysokie pozycje w Google i “zbijają” ceny. Do tego i najwięksi i najmniejsi w e-handlu inwestują swój czas w lepsze opisy produktów oraz piękne zdjęcia produktowe.

Stagnacja i brak działań nie pomogą Ci w rozwoju sklepu i prześcignięciu konkurentów. Jeśli Ty ze swoim internetowym biznesem staniesz w miejscu i nie zrobisz nic pod kątem SEO, to zaczniesz się cofać. I to dosłownie – na kolejne strony w wynikach wyszukiwania Google, a tam już prawie nikt Cię nie znajdzie. Jak temu zapobiec? Jak wyróżnić się spośród dziesiątek tysięcy polskich sklepów online?

Święta - e-commerce
Według danych serwisu trojmiasto.pl w 2019 roku każdy Polak wydał na prezenty na Święta średnio ponad 550 PLN. 8% z nas robi zakupy świąteczne dużo wcześniej, 22% na przełomie listopada i grudnia, a ponad 60% w grudniu. Aby być przygotowanym w sklepie online na takie oblężenie, konieczne jest zaplanowanie i wdrożenie działań SEO kilka, a nawet kilkanaście miesięcy wcześniej, aby na koniec roku zobaczyć efekty. I w Google Analytics, i w portfelu.

Chcę sprzedawać więcej w Święta – co robić?

Przede wszystkim nie “przespać” przygotowań w zakresie pozycjonowania e-sklepu. Do tego przedświąteczna strategia SEO przyniesie konkretne efekty długofalowo, także w niedalekiej przyszłości. W końcu chwilę po Świętach zaczynają się noworoczne wyprzedaże, potem Walentynki i Dzień Kobiet. Zwiększenie ruchu w sklepie internetowym wcale nie musi być kosztowne.

Google Analytics - przegląd
Dlaczego SEO jest tak ważne? W raporcie “Pozyskiwanie => Przegląd” w Google Analytics sprawdź, jak dużo ruchu generuje Ci źródło “organic search”. Prawdopodobnie to największe spośród Twoich źródeł pozyskiwania nowych użytkowników w sklepie internetowym – większe niż ruch z social media (“social”), czy z wpisania Twojej domeny w wyszukiwarce (“direct”). To właśnie dobre SEO odpowiada za zwiększenie ruchu organicznego.

Co zdążę zrobić przed Świętami w SEO?

1) Przeprowadź audyt SEO sklepu online

Żeby można było rozpocząć leczenie, potrzebna jest diagnoza. Możesz leczyć się sam i osobiście wykonać prosty audyt SEO lub oddać się w ręce specjalisty i zamówić audyt SEO w Delante. Efektem audytu będzie konkretna recepta: zbiór najważniejszych porad i zaleceń, które warto omówić z ekspertem SEO – czasem na pierwszy rzut oka dane, jakie prezentuje, np. Siteliner, nie tak łatwo zinterpretować i wdrożyć w życie wskazane tam sugestie bez doświadczenia w zakresie SEO.

Audyt SEO - siteliner
Jeśli chodzi o audyt SEO “domowej roboty”, może sprawdzić się w tym wypadku bezpłatne narzędzie – Siteliner. Wykryje zduplikowany content, błędy na stronie i niedziałające linki, a także dostarczy wiele innych SEO-wskazówek.

2) Określ słowa kluczowe dla sklepu online

Przeanalizuj dotychczasowy ruch na stronie, sprawdź, co w Twojej ofercie najlepiej nadaje się na świąteczne prezenty. Zobacz, po jakich słowach kluczowych użytkownicy trafiają na zakładkę z tymi produktami i ustal przy użyciu odpowiednich narzędzi (sprawdź: 11 narzędzi, które wspomagają keyword research), na które słowa kluczowe chcesz pozycjonować swój sklep internetowy.

Pamiętaj o frazach short-tail i long-tail: może okazać się, że słowo “kurtka” będzie generować gorszy ruch na Twojej stronie (tzn. taki, który mniej kupuje), niż fraza “czerwona kurtka na jesień”. Tę drugą frazę “z długim ogonem” w Google wpisze mniej osób, ale będą zainteresowane stricte tym produktem, który jest u Ciebie na stronie i na którego sprzedaży najbardziej Ci zależy.

3) Optymalizuj najważniejsze podstrony w e-sklepie

Gdzie możesz najwięcej ugrać? Gdzie masz największą marżę? Wybierz top of the top ze swojej oferty i “dopal” te kluczowe dla Twojej firmy produkty, okraszone odpowiednimi keyword’ami. Kiedy już w poprzednim punkcie ustaliłeś, na których produktach i zakładkach najbardziej Ci zależy, optymalizuj je:

  • dodaj odpowiednie słowa kluczowe w treści strony,
  • uzupełnij content o frazy i nagłówki SEO-friendly,
  • popraw lub dodaj meta opisy i opisy ALT zdjęć produktowych,
  • zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • sprawdź, czy wszystko w interfejsie strony i wszelkie linkowania działają.

4) Pisz blog posty z poradami na Święta Bożego Narodzenia

Co więcej, produkuj content, który będzie wzmacniał Twoją pozycję w Google na dokładnie te hasła, które wybrałeś wcześniej.

Przykładowe tematy blog postów, jakie mogą się dobrze “kliknąć”na blogu firmy z branży odzieżowej to np.:

  • Jaki prezent wybrać dla mamy?
  • Najlepsze świąteczne swetry
  • Promocje na Święta – kiedy najlepiej kupować prezenty na Boże Narodzenie?

Przykładowe clickbait’owe tematy dla bloga z branży gadżetów i artykułów RTV/AGD to np.:

  • 5 najlepszych gier na PS4 na prezent dla fanów gamingu
  • Pomysł na prezent pod choinkę dla fanów iPhone: smart watch, smartfony, akcesoria i gadżety od Apple
Słowo kluczowe "książka" w Google Trends
Jak widać na powyższym wykresie Google Trends, książek szukamy w sieci cały rok. Jednak co roku na początku grudnia następuje gwałtowny wzrost zapytań o tę frazę. W końcu książka to świetny pomysł na prezent.

5) Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Dobre linkowanie to Redbull dla SEO – zdecydowanie doda skrzydeł Twojemu sklepowi online. Wrzesień to wciąż dobry moment na pozyskanie nowych odnośników zewnętrznych do Twojej strony WWW, a także na poprawę linkowania wewnętrznego. Już tak bardziej po ludzku, co robić, aby zadbać o internal i external linking? Oto kilka przykładów.

Linkowanie wewnętrzne:

  • Twórz inspirujące blog posty, ukazujące Twoje produkty w zupełnie nowym świetle z linkami do ich kart produktowych, np. “Top 10 prezentów na święta dla przedszkolaka do 100 PLN”.
  • Zaproponuj Klientom na karcie produktowej zestawy produktów lub produkty podobne do tego, który właśnie przeglądają i planują zakupić.

Linkowanie zewnętrzne:

  • Szukaj możliwości publikacji wpisów gościnnych z linkiem dofollow w innych serwisach, które są czytane przez Twoją grupę docelową i których domeny mają wysoki rating (czasem uda się taki artykuł opublikować nieodpłatnie, a często będzie to wymagało zamówienia wpisu sponsorowanego).
  • Współpracuj z blogerami i influencerami, którzy w ramach programu partnerskiego lub afiliacyjnego polecą link do Twojej strony WWW na swoim blogu.

SEO sklepu internetowego w czwartym kwartale – warto?

Google Trends - fraza "prezenty świąteczne"
W 2019 roku ruch wokół frazy “prezenty świąteczne” według Google Trends zaczął się już na początku października. Szczyt był na przełomie listopada i grudnia. Czy w tym roku będzie podobnie?

Zdecydowanie tak. Wdrożenie strategii SEO jeszcze we wrześniu lub w październiku pozwoli dostrzec pierwsze efekty już w najbliższe święta, a finalnie będzie potęgować i pracować na Twój sklep online przez cały rok.

Jeśli możemy Ci jakoś pomóc w przygotowaniu Twojego e-commerce na Q4, jesteśmy do Twojej dyspozycji. Napisz do nas i porozmawiajmy o tym, jak wspólnie możemy rozbić bank w grudniu!

FAQ

Na działania SEO należy patrzeć co najmniej w skali roku. Pierwsze 3-4 miesiące sumiennych prac specjalisty SEO to wyraźny wzrost widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania Google. Kolejne 2-3 miesiące to budowanie zaufania wśród użytkowników Google i zwiększenie ruchu organicznego na stronie – “znam już ten sklep, gdzieś go już widziałem, więc wejdę i sprawdzę, co mają w ofercie”. Dopiero po pół roku działań SEO widać efekty w postaci większej ilości konwersji i wyższego obrotu – “widzę, znam, ufam, kupuję”.

Pozycjonowanie strony www, np. sklepu internetowego, to ciągły proces, który nigdy się nie kończy. Nie istnieje idealny sklep online, który został stworzony raz na zawsze i nie ma tam już co optymalizować. Allegro, eBay, Amazon i inni giganci, mimo ogromnych obrotów i silnej pozycji online i offline, wciąż szlifują swoje SEO i dbają o pozycjonowanie sklepu.

Jak najszybciej – nie ma na co czekać. Konkurencja już to robi lub za chwilę będzie to robić. I duże i małe sklepy internetowe walczą o jak najwyższą pozycję w Google. Jeśli prześpisz moment, zostaniesz na tyle peletonu z niskimi obrotami i małym ruchem organicznym. Do tego ciągłe, nieprzerwane i rzetelnie prowadzone działania SEO pracują na Twój portfel na bieżąco – efekty akcji “pozycjonowanie na święta” będziesz dostrzegać przez cały rok.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej