Święta w e-commerce – co zdążysz zrobić w SEO przed świętami?
Czwarty kwartał każdego roku to dla świata e-commerce okres tzw. “żniw”. Mnóstwo okazji zakupowych, specjalnych dat, obok których nie sposób przejść obojętnie i szans na zwiększenie obrotów, na które czeka chyba każdy właściciel sklepu internetowego. Jesteś jednym z nich? W takim razie sprawdź, jak przygotować sklep internetowy na grudniowe oblężenie Klientów w zakresie SEO i pozycjonowania.
Okazje zakupowe na koniec roku
W jakich terminach w czwartym kwartale możesz spodziewać się dużego ruchu w sklepie online i zwiększonej sprzedaży? Które daty w kalendarzu w Q4 powinieneś mieć zaznaczone w tym roku na czerwono?
Jak przygotować swój biznes online na największe szanse sprzedażowe w roku w zakresie SEO?
To dopiero wrzesień – po co myśleć o Świętach?
Pozycjonowanie strony to nie świąteczne prezenty – tego nie “kupisz” na ostatnią chwilę. SEO to proces, wiele miesięcy ciężkiej i cierpliwej pracy. Co więcej, algorytmy Google cały czas się rozwijają i ich oczekiwania wobec e-commerce cały czas się zmieniają. To, że sklep online został raz zoptymalizowany, nie oznacza, że w kolejnych miesiącach poprawki nie będą już potrzebne.
Jako e-przedsiębiorca powinieneś obserwować wdrażane przez Google zmiany i reagować na nie, szlifując strategię SEO Twojego brandu. Wszystko po to, aby w końcu zobaczyć konkretne plony w postaci większego ruchu na stronie i większej ilości transakcji.
Zmian w Google jest mnóstwo, a praca nad SEO trwa wiele miesięcy. Tutaj nie zadziała opcja “last minute”. Ruch organiczny i Klienci z pełnymi e-koszykami nie pojawią się znikąd, jeśli zabierzesz się za SEO na ostatnią chwilę. Pierwsze kilka miesięcy pozycjonowania strony to wzrost jej widoczności w wyszukiwarce Google. Po upływie kwartału zaczniesz dostrzegać więcej ruchu organicznego. Dopiero po pół roku (najwcześniej!) nastąpi potencjalny wzrost sprzedaży.
Pamiętaj, że Twoja konkurencja nie śpi. Wiele sklepów online kusi unikatowością i indywidualną obsługą Klienta. Duże kombajny e-commerce, jak Allegro lub Empik.com, sprawnie walczą o wysokie pozycje w Google i “zbijają” ceny. Do tego i najwięksi i najmniejsi w e-handlu inwestują swój czas w lepsze opisy produktów oraz piękne zdjęcia produktowe.
Stagnacja i brak działań nie pomogą Ci w rozwoju sklepu i prześcignięciu konkurentów. Jeśli Ty ze swoim internetowym biznesem staniesz w miejscu i nie zrobisz nic pod kątem SEO, to zaczniesz się cofać. I to dosłownie – na kolejne strony w wynikach wyszukiwania Google, a tam już prawie nikt Cię nie znajdzie. Jak temu zapobiec? Jak wyróżnić się spośród dziesiątek tysięcy polskich sklepów online?
Chcę sprzedawać więcej w Święta – co robić?
Przede wszystkim nie “przespać” przygotowań w zakresie pozycjonowania e-sklepu. Do tego przedświąteczna strategia SEO przyniesie konkretne efekty długofalowo, także w niedalekiej przyszłości. W końcu chwilę po Świętach zaczynają się noworoczne wyprzedaże, potem Walentynki i Dzień Kobiet. Zwiększenie ruchu w sklepie internetowym wcale nie musi być kosztowne.
Co zdążę zrobić przed Świętami w SEO?
1) Przeprowadź audyt SEO sklepu online
Żeby można było rozpocząć leczenie, potrzebna jest diagnoza. Możesz leczyć się sam i osobiście wykonać prosty audyt SEO lub oddać się w ręce specjalisty i zamówić audyt SEO w Delante. Efektem audytu będzie konkretna recepta: zbiór najważniejszych porad i zaleceń, które warto omówić z ekspertem SEO – czasem na pierwszy rzut oka dane, jakie prezentuje, np. Siteliner, nie tak łatwo zinterpretować i wdrożyć w życie wskazane tam sugestie bez doświadczenia w zakresie SEO.
2) Określ słowa kluczowe dla sklepu online
Przeanalizuj dotychczasowy ruch na stronie, sprawdź, co w Twojej ofercie najlepiej nadaje się na świąteczne prezenty. Zobacz, po jakich słowach kluczowych użytkownicy trafiają na zakładkę z tymi produktami i ustal przy użyciu odpowiednich narzędzi (sprawdź: 11 narzędzi, które wspomagają keyword research), na które słowa kluczowe chcesz pozycjonować swój sklep internetowy.
Pamiętaj o frazach short-tail i long-tail: może okazać się, że słowo “kurtka” będzie generować gorszy ruch na Twojej stronie (tzn. taki, który mniej kupuje), niż fraza “czerwona kurtka na jesień”. Tę drugą frazę “z długim ogonem” w Google wpisze mniej osób, ale będą zainteresowane stricte tym produktem, który jest u Ciebie na stronie i na którego sprzedaży najbardziej Ci zależy.
3) Optymalizuj najważniejsze podstrony w e-sklepie
Gdzie możesz najwięcej ugrać? Gdzie masz największą marżę? Wybierz top of the top ze swojej oferty i “dopal” te kluczowe dla Twojej firmy produkty, okraszone odpowiednimi keyword’ami. Kiedy już w poprzednim punkcie ustaliłeś, na których produktach i zakładkach najbardziej Ci zależy, optymalizuj je:
- dodaj odpowiednie słowa kluczowe w treści strony,
- uzupełnij content o frazy i nagłówki SEO-friendly,
- popraw lub dodaj meta opisy i opisy ALT zdjęć produktowych,
- zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
- sprawdź, czy wszystko w interfejsie strony i wszelkie linkowania działają.
4) Pisz blog posty z poradami na Święta Bożego Narodzenia
Co więcej, produkuj content, który będzie wzmacniał Twoją pozycję w Google na dokładnie te hasła, które wybrałeś wcześniej.
Przykładowe tematy blog postów, jakie mogą się dobrze “kliknąć”na blogu firmy z branży odzieżowej to np.:
- Jaki prezent wybrać dla mamy?
- Najlepsze świąteczne swetry
- Promocje na Święta – kiedy najlepiej kupować prezenty na Boże Narodzenie?
Przykładowe clickbait’owe tematy dla bloga z branży gadżetów i artykułów RTV/AGD to np.:
- 5 najlepszych gier na PS4 na prezent dla fanów gamingu
- Pomysł na prezent pod choinkę dla fanów iPhone: smart watch, smartfony, akcesoria i gadżety od Apple
5) Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Dobre linkowanie to Redbull dla SEO – zdecydowanie doda skrzydeł Twojemu sklepowi online. Wrzesień to wciąż dobry moment na pozyskanie nowych odnośników zewnętrznych do Twojej strony WWW, a także na poprawę linkowania wewnętrznego. Już tak bardziej po ludzku, co robić, aby zadbać o internal i external linking? Oto kilka przykładów.
Linkowanie wewnętrzne:
- Twórz inspirujące blog posty, ukazujące Twoje produkty w zupełnie nowym świetle z linkami do ich kart produktowych, np. “Top 10 prezentów na święta dla przedszkolaka do 100 PLN”.
- Zaproponuj Klientom na karcie produktowej zestawy produktów lub produkty podobne do tego, który właśnie przeglądają i planują zakupić.
Linkowanie zewnętrzne:
- Szukaj możliwości publikacji wpisów gościnnych z linkiem dofollow w innych serwisach, które są czytane przez Twoją grupę docelową i których domeny mają wysoki rating (czasem uda się taki artykuł opublikować nieodpłatnie, a często będzie to wymagało zamówienia wpisu sponsorowanego).
- Współpracuj z blogerami i influencerami, którzy w ramach programu partnerskiego lub afiliacyjnego polecą link do Twojej strony WWW na swoim blogu.
SEO sklepu internetowego w czwartym kwartale – warto?
Zdecydowanie tak. Wdrożenie strategii SEO jeszcze we wrześniu lub w październiku pozwoli dostrzec pierwsze efekty już w najbliższe święta, a finalnie będzie potęgować i pracować na Twój sklep online przez cały rok.
Jeśli możemy Ci jakoś pomóc w przygotowaniu Twojego e-commerce na Q4, jesteśmy do Twojej dyspozycji. Napisz do nas i porozmawiajmy o tym, jak wspólnie możemy rozbić bank w grudniu!