Święta w e-commerce – co zdążysz zrobić w SEO przed świętami?

Święta w e-commerce – co zdążysz zrobić w SEO przed świętami?

Czwarty kwartał każdego roku to dla świata e-commerce okres tzw. “żniw”. Mnóstwo okazji zakupowych, specjalnych dat, obok których nie sposób przejść obojętnie i szans na zwiększenie obrotów, na które czeka chyba każdy właściciel sklepu internetowego. Jesteś jednym z nich? W takim razie sprawdź, jak przygotować sklep internetowy na grudniowe oblężenie Klientów w zakresie SEO i pozycjonowania.

Ostatnio na naszym blogu: Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Okazje zakupowe na koniec roku

W jakich terminach w czwartym kwartale możesz spodziewać się dużego ruchu w sklepie online i zwiększonej sprzedaży? Które daty w kalendarzu w Q4 powinieneś mieć zaznaczone w tym roku na czerwono?

Ważne daty w e-commerce - święta

Jak przygotować swój biznes online na największe szanse sprzedażowe w roku w zakresie SEO?

To dopiero wrzesień – po co myśleć o Świętach?

Pozycjonowanie strony to nie świąteczne prezenty – tego nie “kupisz” na ostatnią chwilę. SEO to proces, wiele miesięcy ciężkiej i cierpliwej pracy. Co więcej, algorytmy Google cały czas się rozwijają i ich oczekiwania wobec e-commerce cały czas się zmieniają. To, że sklep online został raz zoptymalizowany, nie oznacza, że w kolejnych miesiącach poprawki nie będą już potrzebne.

Jako e-przedsiębiorca powinieneś obserwować wdrażane przez Google zmiany i reagować na nie, szlifując strategię SEO Twojego brandu. Wszystko po to, aby w końcu zobaczyć konkretne plony w postaci większego ruchu na stronie i większej ilości transakcji.

Efekty SEO w czasie
Wzrost widoczności strony, ruchu organicznego i wartości sprzedaży to wiele miesięcy regularnych działań SEO. Wykres przedstawia oczekiwane efekty SEO.

Zmian w Google jest mnóstwo, a praca nad SEO trwa wiele miesięcy. Tutaj nie zadziała opcja “last minute”. Ruch organiczny i Klienci z pełnymi e-koszykami nie pojawią się znikąd, jeśli zabierzesz się za SEO na ostatnią chwilę. Pierwsze kilka miesięcy pozycjonowania strony to wzrost jej widoczności w wyszukiwarce Google. Po upływie kwartału zaczniesz dostrzegać więcej ruchu organicznego. Dopiero po pół roku (najwcześniej!) nastąpi potencjalny wzrost sprzedaży.

Pamiętaj, że Twoja konkurencja nie śpi. Wiele sklepów online kusi unikatowością i indywidualną obsługą Klienta. Duże kombajny e-commerce, jak Allegro lub Empik.com, sprawnie walczą o wysokie pozycje w Google i “zbijają” ceny. Do tego i najwięksi i najmniejsi w e-handlu inwestują swój czas w lepsze opisy produktów oraz piękne zdjęcia produktowe.

Stagnacja i brak działań nie pomogą Ci w rozwoju sklepu i prześcignięciu konkurentów. Jeśli Ty ze swoim internetowym biznesem staniesz w miejscu i nie zrobisz nic pod kątem SEO, to zaczniesz się cofać. I to dosłownie – na kolejne strony w wynikach wyszukiwania Google, a tam już prawie nikt Cię nie znajdzie. Jak temu zapobiec? Jak wyróżnić się spośród dziesiątek tysięcy polskich sklepów online?

Święta - e-commerce
Według danych serwisu trojmiasto.pl w 2019 roku każdy Polak wydał na prezenty na Święta średnio ponad 550 PLN. 8% z nas robi zakupy świąteczne dużo wcześniej, 22% na przełomie listopada i grudnia, a ponad 60% w grudniu. Aby być przygotowanym w sklepie online na takie oblężenie, konieczne jest zaplanowanie i wdrożenie działań SEO kilka, a nawet kilkanaście miesięcy wcześniej, aby na koniec roku zobaczyć efekty. I w Google Analytics, i w portfelu.

Chcę sprzedawać więcej w Święta – co robić?

Przede wszystkim nie “przespać” przygotowań w zakresie pozycjonowania e-sklepu. Do tego przedświąteczna strategia SEO przyniesie konkretne efekty długofalowo, także w niedalekiej przyszłości. W końcu chwilę po Świętach zaczynają się noworoczne wyprzedaże, potem Walentynki i Dzień Kobiet. Zwiększenie ruchu w sklepie internetowym wcale nie musi być kosztowne.

Google Analytics - przegląd
Dlaczego SEO jest tak ważne? W raporcie “Pozyskiwanie => Przegląd” w Google Analytics sprawdź, jak dużo ruchu generuje Ci źródło “organic search”. Prawdopodobnie to największe spośród Twoich źródeł pozyskiwania nowych użytkowników w sklepie internetowym – większe niż ruch z social media (“social”), czy z wpisania Twojej domeny w wyszukiwarce (“direct”). To właśnie dobre SEO odpowiada za zwiększenie ruchu organicznego.

Co zdążę zrobić przed Świętami w SEO?

1) Przeprowadź audyt SEO sklepu online

Żeby można było rozpocząć leczenie, potrzebna jest diagnoza. Możesz leczyć się sam i osobiście wykonać prosty audyt SEO lub oddać się w ręce specjalisty i zamówić audyt SEO w Delante. Efektem audytu będzie konkretna recepta: zbiór najważniejszych porad i zaleceń, które warto omówić z ekspertem SEO – czasem na pierwszy rzut oka dane, jakie prezentuje, np. Siteliner, nie tak łatwo zinterpretować i wdrożyć w życie wskazane tam sugestie bez doświadczenia w zakresie SEO.

Audyt SEO - siteliner
Jeśli chodzi o audyt SEO “domowej roboty”, może sprawdzić się w tym wypadku bezpłatne narzędzie – Siteliner. Wykryje zduplikowany content, błędy na stronie i niedziałające linki, a także dostarczy wiele innych SEO-wskazówek.

2) Określ słowa kluczowe dla sklepu online

Przeanalizuj dotychczasowy ruch na stronie, sprawdź, co w Twojej ofercie najlepiej nadaje się na świąteczne prezenty. Zobacz, po jakich słowach kluczowych użytkownicy trafiają na zakładkę z tymi produktami i ustal przy użyciu odpowiednich narzędzi (sprawdź: 11 narzędzi, które wspomagają keyword research), na które słowa kluczowe chcesz pozycjonować swój sklep internetowy.

Pamiętaj o frazach short-tail i long-tail: może okazać się, że słowo “kurtka” będzie generować gorszy ruch na Twojej stronie (tzn. taki, który mniej kupuje), niż fraza “czerwona kurtka na jesień”. Tę drugą frazę “z długim ogonem” w Google wpisze mniej osób, ale będą zainteresowane stricte tym produktem, który jest u Ciebie na stronie i na którego sprzedaży najbardziej Ci zależy.

3) Optymalizuj najważniejsze podstrony w e-sklepie

Gdzie możesz najwięcej ugrać? Gdzie masz największą marżę? Wybierz top of the top ze swojej oferty i “dopal” te kluczowe dla Twojej firmy produkty, okraszone odpowiednimi keyword’ami. Kiedy już w poprzednim punkcie ustaliłeś, na których produktach i zakładkach najbardziej Ci zależy, optymalizuj je:

  • dodaj odpowiednie słowa kluczowe w treści strony,
  • uzupełnij content o frazy i nagłówki SEO-friendly,
  • popraw lub dodaj meta opisy i opisy ALT zdjęć produktowych,
  • zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • sprawdź, czy wszystko w interfejsie strony i wszelkie linkowania działają.

4) Pisz blog posty z poradami na Święta Bożego Narodzenia

Co więcej, produkuj content, który będzie wzmacniał Twoją pozycję w Google na dokładnie te hasła, które wybrałeś wcześniej.

Przykładowe tematy blog postów, jakie mogą się dobrze “kliknąć”na blogu firmy z branży odzieżowej to np.:

  • Jaki prezent wybrać dla mamy?
  • Najlepsze świąteczne swetry
  • Promocje na Święta – kiedy najlepiej kupować prezenty na Boże Narodzenie?

Przykładowe clickbait’owe tematy dla bloga z branży gadżetów i artykułów RTV/AGD to np.:

  • 5 najlepszych gier na PS4 na prezent dla fanów gamingu
  • Pomysł na prezent pod choinkę dla fanów iPhone: smart watch, smartfony, akcesoria i gadżety od Apple
Słowo kluczowe "książka" w Google Trends
Jak widać na powyższym wykresie Google Trends, książek szukamy w sieci cały rok. Jednak co roku na początku grudnia następuje gwałtowny wzrost zapytań o tę frazę. W końcu książka to świetny pomysł na prezent.

5) Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Dobre linkowanie to Redbull dla SEO – zdecydowanie doda skrzydeł Twojemu sklepowi online. Wrzesień to wciąż dobry moment na pozyskanie nowych odnośników zewnętrznych do Twojej strony WWW, a także na poprawę linkowania wewnętrznego. Już tak bardziej po ludzku, co robić, aby zadbać o internal i external linking? Oto kilka przykładów.

Linkowanie wewnętrzne:

  • Twórz inspirujące blog posty, ukazujące Twoje produkty w zupełnie nowym świetle z linkami do ich kart produktowych, np. “Top 10 prezentów na święta dla przedszkolaka do 100 PLN”.
  • Zaproponuj Klientom na karcie produktowej zestawy produktów lub produkty podobne do tego, który właśnie przeglądają i planują zakupić.

Linkowanie zewnętrzne:

  • Szukaj możliwości publikacji wpisów gościnnych z linkiem dofollow w innych serwisach, które są czytane przez Twoją grupę docelową i których domeny mają wysoki rating (czasem uda się taki artykuł opublikować nieodpłatnie, a często będzie to wymagało zamówienia wpisu sponsorowanego).
  • Współpracuj z blogerami i influencerami, którzy w ramach programu partnerskiego lub afiliacyjnego polecą link do Twojej strony WWW na swoim blogu.

SEO sklepu internetowego w czwartym kwartale – warto?

Google Trends - fraza "prezenty świąteczne"
W 2019 roku ruch wokół frazy “prezenty świąteczne” według Google Trends zaczął się już na początku października. Szczyt był na przełomie listopada i grudnia. Czy w tym roku będzie podobnie?

Zdecydowanie tak. Wdrożenie strategii SEO jeszcze we wrześniu lub w październiku pozwoli dostrzec pierwsze efekty już w najbliższe święta, a finalnie będzie potęgować i pracować na Twój sklep online przez cały rok.

Jeśli możemy Ci jakoś pomóc w przygotowaniu Twojego e-commerce na Q4, jesteśmy do Twojej dyspozycji. Napisz do nas i porozmawiajmy o tym, jak wspólnie możemy rozbić bank w grudniu!

FAQ

Na działania SEO należy patrzeć co najmniej w skali roku. Pierwsze 3-4 miesiące sumiennych prac specjalisty SEO to wyraźny wzrost widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania Google. Kolejne 2-3 miesiące to budowanie zaufania wśród użytkowników Google i zwiększenie ruchu organicznego na stronie – “znam już ten sklep, gdzieś go już widziałem, więc wejdę i sprawdzę, co mają w ofercie”. Dopiero po pół roku działań SEO widać efekty w postaci większej ilości konwersji i wyższego obrotu – “widzę, znam, ufam, kupuję”.

Pozycjonowanie strony www, np. sklepu internetowego, to ciągły proces, który nigdy się nie kończy. Nie istnieje idealny sklep online, który został stworzony raz na zawsze i nie ma tam już co optymalizować. Allegro, eBay, Amazon i inni giganci, mimo ogromnych obrotów i silnej pozycji online i offline, wciąż szlifują swoje SEO i dbają o pozycjonowanie sklepu.

Jak najszybciej – nie ma na co czekać. Konkurencja już to robi lub za chwilę będzie to robić. I duże i małe sklepy internetowe walczą o jak najwyższą pozycję w Google. Jeśli prześpisz moment, zostaniesz na tyle peletonu z niskimi obrotami i małym ruchem organicznym. Do tego ciągłe, nieprzerwane i rzetelnie prowadzone działania SEO pracują na Twój portfel na bieżąco – efekty akcji “pozycjonowanie na święta” będziesz dostrzegać przez cały rok.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuł artykułu to pierwsze, co widzi potencjalny czytelnik. I… czasem także ostatnie. A przeciętnych, płaskich tytułów użytkownik niemal nie zauważa scrollując wyniki wyszukiwania, Google News czy social media. Jeśli nie zadbasz odpowiednio o pierwsze wrażenie, możesz nie mieć szansy na kolejne - dlatego sprawdź, jak pisać chwytliwe tytuły artykułów i zatrzymywać użytkowników na dłużej.

Czytaj więcej
Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Emocje po Festiwalu SEO jeszcze nie opadły, a my już nadchodzimy z podsumowaniem! Festiwal SEO to jedno z największych wydarzeń SEO w Polsce organizowane w Katowicach - w tym roku 15. października. Oto kilka wniosków z każdej prelekcji.

Czytaj więcej
Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Nie zawsze pod artykułami w sieci znajdziesz informację o tym, kto jest autorem publikacji. Tymczasem prawdopodobnie zależy Ci, aby content, z którym się zapoznajesz był przygotowany przez specjalistę z danej dziedziny. Mając m.in. to na uwadze, portale internetowe dodają BIO autora. Co to jest, z czego powinno się składać i co przemawia za jego umieszczeniem na Twojej stronie?

Czytaj więcej