Okazje zakupowe na koniec roku
W jakich terminach w czwartym kwartale możesz spodziewać się dużego ruchu w sklepie online i zwiększonej sprzedaży? Które daty w kalendarzu w Q4 powinieneś mieć zaznaczone w tym roku na czerwono? Jak przygotować swój biznes online na największe szanse sprzedażowe w roku w zakresie SEO?To dopiero wrzesień - po co myśleć o Świętach?
Pozycjonowanie strony to nie świąteczne prezenty - tego nie “kupisz” na ostatnią chwilę. SEO to proces, wiele miesięcy ciężkiej i cierpliwej pracy. Co więcej, algorytmy Google cały czas się rozwijają i ich oczekiwania wobec e-commerce cały czas się zmieniają. To, że sklep online został raz zoptymalizowany, nie oznacza, że w kolejnych miesiącach poprawki nie będą już potrzebne. Jako e-przedsiębiorca powinieneś obserwować wdrażane przez Google zmiany i reagować na nie, szlifując strategię SEO Twojego brandu. Wszystko po to, aby w końcu zobaczyć konkretne plony w postaci większego ruchu na stronie i większej ilości transakcji. [caption id="attachment_30363" align="aligncenter" width="750"] Wzrost widoczności strony, ruchu organicznego i wartości sprzedaży to wiele miesięcy regularnych działań SEO. Wykres przedstawia oczekiwane efekty SEO.[/caption] Zmian w Google jest mnóstwo, a praca nad SEO trwa wiele miesięcy. Tutaj nie zadziała opcja “last minute”. Ruch organiczny i Klienci z pełnymi e-koszykami nie pojawią się znikąd, jeśli zabierzesz się za SEO na ostatnią chwilę. Pierwsze kilka miesięcy pozycjonowania strony to wzrost jej widoczności w wyszukiwarce Google. Po upływie kwartału zaczniesz dostrzegać więcej ruchu organicznego. Dopiero po pół roku (najwcześniej!) nastąpi potencjalny wzrost sprzedaży. Pamiętaj, że Twoja konkurencja nie śpi. Wiele sklepów online kusi unikatowością i indywidualną obsługą Klienta. Duże kombajny e-commerce, jak Allegro lub Empik.com, sprawnie walczą o wysokie pozycje w Google i “zbijają” ceny. Do tego i najwięksi i najmniejsi w e-handlu inwestują swój czas w lepsze opisy produktów oraz piękne zdjęcia produktowe. Stagnacja i brak działań nie pomogą Ci w rozwoju sklepu i prześcignięciu konkurentów. Jeśli Ty ze swoim internetowym biznesem staniesz w miejscu i nie zrobisz nic pod kątem SEO, to zaczniesz się cofać. I to dosłownie - na kolejne strony w wynikach wyszukiwania Google, a tam już prawie nikt Cię nie znajdzie. Jak temu zapobiec? Jak wyróżnić się spośród dziesiątek tysięcy polskich sklepów online? [caption id="attachment_30366" align="aligncenter" width="396"] Według danych serwisu trojmiasto.pl w 2019 roku każdy Polak wydał na prezenty na Święta średnio ponad 550 PLN. 8% z nas robi zakupy świąteczne dużo wcześniej, 22% na przełomie listopada i grudnia, a ponad 60% w grudniu. Aby być przygotowanym w sklepie online na takie oblężenie, konieczne jest zaplanowanie i wdrożenie działań SEO kilka, a nawet kilkanaście miesięcy wcześniej, aby na koniec roku zobaczyć efekty. I w Google Analytics, i w portfelu.[/caption]Chcę sprzedawać więcej w Święta - co robić?
Przede wszystkim nie “przespać” przygotowań w zakresie pozycjonowania e-sklepu. Do tego przedświąteczna strategia SEO przyniesie konkretne efekty długofalowo, także w niedalekiej przyszłości. W końcu chwilę po Świętach zaczynają się noworoczne wyprzedaże, potem Walentynki i Dzień Kobiet. Zwiększenie ruchu w sklepie internetowym wcale nie musi być kosztowne. [caption id="attachment_30370" align="aligncenter" width="750"] Dlaczego SEO jest tak ważne? W raporcie “Pozyskiwanie => Przegląd” w Google Analytics sprawdź, jak dużo ruchu generuje Ci źródło “organic search”. Prawdopodobnie to największe spośród Twoich źródeł pozyskiwania nowych użytkowników w sklepie internetowym - większe niż ruch z social media (“social”), czy z wpisania Twojej domeny w wyszukiwarce (“direct”). To właśnie dobre SEO odpowiada za zwiększenie ruchu organicznego.[/caption]Co zdążę zrobić przed Świętami w SEO?
1) Przeprowadź audyt SEO sklepu online
Żeby można było rozpocząć leczenie, potrzebna jest diagnoza. Możesz leczyć się sam i osobiście wykonać prosty audyt SEO lub oddać się w ręce specjalisty i zamówić audyt SEO w Delante. Efektem audytu będzie konkretna recepta: zbiór najważniejszych porad i zaleceń, które warto omówić z ekspertem SEO - czasem na pierwszy rzut oka dane, jakie prezentuje, np. Siteliner, nie tak łatwo zinterpretować i wdrożyć w życie wskazane tam sugestie bez doświadczenia w zakresie SEO. [caption id="attachment_30372" align="aligncenter" width="750"] Jeśli chodzi o audyt SEO “domowej roboty”, może sprawdzić się w tym wypadku bezpłatne narzędzie - Siteliner. Wykryje zduplikowany content, błędy na stronie i niedziałające linki, a także dostarczy wiele innych SEO-wskazówek.[/caption]2) Określ słowa kluczowe dla sklepu online
Przeanalizuj dotychczasowy ruch na stronie, sprawdź, co w Twojej ofercie najlepiej nadaje się na świąteczne prezenty. Zobacz, po jakich słowach kluczowych użytkownicy trafiają na zakładkę z tymi produktami i ustal przy użyciu odpowiednich narzędzi (sprawdź: 11 narzędzi, które wspomagają keyword research), na które słowa kluczowe chcesz pozycjonować swój sklep internetowy. Pamiętaj o frazach short-tail i long-tail: może okazać się, że słowo “kurtka” będzie generować gorszy ruch na Twojej stronie (tzn. taki, który mniej kupuje), niż fraza “czerwona kurtka na jesień”. Tę drugą frazę “z długim ogonem” w Google wpisze mniej osób, ale będą zainteresowane stricte tym produktem, który jest u Ciebie na stronie i na którego sprzedaży najbardziej Ci zależy.3) Optymalizuj najważniejsze podstrony w e-sklepie
Gdzie możesz najwięcej ugrać? Gdzie masz największą marżę? Wybierz top of the top ze swojej oferty i “dopal” te kluczowe dla Twojej firmy produkty, okraszone odpowiednimi keyword’ami. Kiedy już w poprzednim punkcie ustaliłeś, na których produktach i zakładkach najbardziej Ci zależy, optymalizuj je:- dodaj odpowiednie słowa kluczowe w treści strony,
- uzupełnij content o frazy i nagłówki SEO-friendly,
- popraw lub dodaj meta opisy i opisy ALT zdjęć produktowych,
- zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
- sprawdź, czy wszystko w interfejsie strony i wszelkie linkowania działają.
4) Pisz blog posty z poradami na Święta Bożego Narodzenia
Co więcej, produkuj content, który będzie wzmacniał Twoją pozycję w Google na dokładnie te hasła, które wybrałeś wcześniej. Przykładowe tematy blog postów, jakie mogą się dobrze “kliknąć”na blogu firmy z branży odzieżowej to np.:- Jaki prezent wybrać dla mamy?
- Najlepsze świąteczne swetry
- Promocje na Święta - kiedy najlepiej kupować prezenty na Boże Narodzenie?
- 5 najlepszych gier na PS4 na prezent dla fanów gamingu
- Pomysł na prezent pod choinkę dla fanów iPhone: smart watch, smartfony, akcesoria i gadżety od Apple
5) Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Dobre linkowanie to Redbull dla SEO - zdecydowanie doda skrzydeł Twojemu sklepowi online. Wrzesień to wciąż dobry moment na pozyskanie nowych odnośników zewnętrznych do Twojej strony WWW, a także na poprawę linkowania wewnętrznego. Już tak bardziej po ludzku, co robić, aby zadbać o internal i external linking? Oto kilka przykładów. Linkowanie wewnętrzne:- Twórz inspirujące blog posty, ukazujące Twoje produkty w zupełnie nowym świetle z linkami do ich kart produktowych, np. “Top 10 prezentów na święta dla przedszkolaka do 100 PLN”.
- Zaproponuj Klientom na karcie produktowej zestawy produktów lub produkty podobne do tego, który właśnie przeglądają i planują zakupić.
- Szukaj możliwości publikacji wpisów gościnnych z linkiem dofollow w innych serwisach, które są czytane przez Twoją grupę docelową i których domeny mają wysoki rating (czasem uda się taki artykuł opublikować nieodpłatnie, a często będzie to wymagało zamówienia wpisu sponsorowanego).
- Współpracuj z blogerami i influencerami, którzy w ramach programu partnerskiego lub afiliacyjnego polecą link do Twojej strony WWW na swoim blogu.