Spis treści:
- Czy warto wypróbować pozycjonowanie strony samemu?
- Co może stanąć Ci na drodze?
- Jak pozycjonować stronę samemu? 8 wskazówek
- Co jeżeli samodzielne pozycjonowanie nie działa?
- Jak samemu pozycjonować stronę? – podsumowanie
Czy warto wypróbować pozycjonowanie strony samemu?
Zacznijmy od tego, jakie są plusy i minusy pozycjonowania strony samemu. Jak wiesz, witryna witrynie nie równa, co oznacza, że proces SEO dla małego sklepu z produktami handmade będzie wyglądał inaczej niż lokalne pozycjonowanie SPA, a jeszcze inaczej powinno się podejść do strony-wizytówki czy dużej księgarni internetowej.
W Delante kładziemy ogromny nacisk na to, żeby każda strategia SEO była maksymalnie zindywidualizowana właśnie dlatego, że nie ma dwóch takich samych przypadków.
Dlatego też nie możemy odpowiedzieć Ci jednoznacznie na pytanie, czy warto, ani czy jest to możliwe. Najczęściej – da się.
Wiąże się to z przeróżnymi kosztami i różną skutecznością działań, a na końcu i tak zostaniesz z setką pytań, które wystawią Cię na metodę prób i błędów. Jeśli jednak jesteś wystarczająco odważny – przekonaj się sam! Możemy wyposażyć Cię w podstawową wiedzę i podpowiedzieć, z jakimi wyzwaniami możesz spotkać się na swojej drodze.
To co? Jesteś ciekaw?
Opowiedzmy więc trochę o tym, jakie są minusy samodzielnego pozycjonowania, bo o plusach na pewno wiesz – właściwie jest jeden, ale za to bardzo duży, czyli oszczędność finansowa.
Wypróbuj nasze darmowe narzędzia wspierające SEO i marketing i osiągnij sukces w świecie online!
Co może stanąć Ci na drodze?
Brak wiedzy na temat SEO
Jeśli pozycjonowaniem zainteresowałeś się dopiero wtedy, gdy okazało się, że potrzebujesz jakoś wybić się w Google, może okazać się, że nie jesteś na bieżąco z tematem – pamiętaj, że przez to efekty Twoich działań mogą okazać się mniej skuteczne.
Koszty związane z zakupem narzędzi
Mało jest dobrych narzędzi SEO za darmo. Większość albo bardzo mocno ogranicza swoje funkcjonalności w bezpłatnych wersjach, albo oferuje tylko okresy próbne.
Senuto, SEMstorm, Ahrefs, Majestic – to wszystko narzędzia, z których korzystają agencje SEO, a które ty musiałbyś opłacić, jeśli chciałbyś pobierać z nich wartościowe dane wspierające proces SEO.
Niezbędne jest też narzędzie do monitorowania fraz kluczowych, to kolejny koszt. Może więc koniec końców okazać się, że zatrudnienie specjalisty nie wychodziło tak drogo 😉
Zaplecza, artykuły sponsorowane i inne mikrokoszty
Pewnie nie myślisz o tym, w jaki sposób pozyskuje się linki – nie wszystkie metody link buildingu są bezpłatne.
Oczywiście możesz korzystać tylko z for i profili czy social mediów, ale wtedy wartość linkowania będzie znikoma, i prawdopodobnie włożony w to wysiłek nawet Ci się nie zwróci.
Pozycjonując stronę samemu musisz też samodzielnie nawiązywać współprace z portalami, copywriterami czy właścicielami zaplecz, aby opublikować tam swoje posty. Większość agencji zrobi to za Ciebie.
Koniec świata, czyli zmiany w algorytmach
W SEO trzeba trzymać rękę na pulsie. W Delante regularnie dzielimy się między sobą wnioskami z pracą z klientami z różnych branż, dzięki czemu możemy zrozumieć, że nastąpiła jakaś aktualizacja algorytmów, zanim Google w ogóle o tym poinformuje (o ile w ogóle poinformuje).
Jeśli Twoja strona nagle zacznie lecieć na łeb na szyję, a ty nie będziesz wiedział co robić – stracisz miesiące ciężkiej pracy.
Mamy dla Ciebie mały ratunek – aktualizacja algorytmów Google to podstrona, na której zamieszczamy informacje o najnowszych aktualizacjach i dajemy porady, jak sobie z nimi radzić
Ryzyko błędów i potknięć, których nikt nie wychwyci
Wydaje się, że samodzielne pozycjonowanie wcale nie jest tak skomplikowane – ale czasem jedna źle zrozumiana wskazówka potrafi popsuć całe efekty i zaburzyć proces.
Może zawsze zapominasz dodać atrybutu nofollow, a może nie wiesz czegoś bardzo istotnego w temacie nagłówków czy mobile’a, albo – co gorsza – natknąłeś się na jakimś blogu na wiedzę sprzed dekad i tego nie zauważyłeś.
Zrobię to później… prawda?
Jeśli będziesz sam sobie szefem, musisz liczyć się z tym, że ta praca “za darmo” zawsze będzie miala najniższy priorytet. Nawet jeśli masz świadomość tego, jak istotna jest regularność w pozycjonowaniu, to tylko od Ciebie będzie zależało, czy dany plan na miesiąc będzie wykonany. Nikt Cię nie sprawdzi. Nikt nie ustali Ci deadline’u. Spora odpowiedzialność!
Konkurencja silniejsza niż myślisz
Zdarzają się branże czy nisze, w których konkurencja jest bardzo znikoma – tam rzeczywiście łatwiej się wypozycjonować samemu. Ale zdarza się tak, że Twoja strona ma naprawdę sporą konkurencję w sieci, a znalezienie sposobu na wyprzedzenie jej będzie wymagało ogromnej wiedzy i SEO akrobatyki.
No i pamiętaj – wcale nie jest tak, że pozycjonowanie lokalne to bezwzględny przepis na sukces, a pięćdziesiąt linków i dwa artykuły zapewnią Twojej stronie pierwsze pozycje w SERPie.
Musisz nieustannie śledzić działania konkurencji, być tam, gdzie są oni, i do tego jeszcze krok dalej.
Ryzyko leży też na samym początku działań SEO – możesz nieprawidłowo określić swoich konkurentów w sieci, kierując się na przykład tym, kto jest Twoim konkurentem w biznesie, a okaże się, że w internecie sytuacja będzie wyglądała zupełnie inaczej.
Nie wiesz, jak zabrać się za analizę konkurencji? Sprawdź nasz artykuł Analiza konkurencji SEO w Senuto i SEMSTORM.
Załóżmy, że masz już świadomość wszystkich powyższych wyzwań, a mimo to chcesz podjąć wyzwania, jakim jest samodzielne prowadzenie procesu SEO.
Jak samemu pozycjonować stronę? Od czego zacząć? O tym w kolejnej części wpisu.
Jak pozycjonować stronę samemu? 8 wskazówek
1. Wykonaj samodzielnie audyt strony
Każda strategia SEO zaczyna się od audytu i nie ma w tej kwestii wyjątków. Jak przeprowadzić samodzielnie audyt witryny, którą chcesz pozycjonować? To z jednej strony proste, a z drugiej… nie aż tak.
Co powinien zawierać audyt? Takie działania jak:
- sprawdzenie stanu indeksowania strony i określenie, czy jest ona dostępna dla wyszukiwarek,
- analiza metadanych,
- sprawdzenie poprawności adresów URL,
- ocena jakości treści, które znajdują się na stronie i blogu,
- sprawdzenie, czy na stronie nie występują duplikacje wewnętrzne,
- wykrycie potencjalnych duplikacji zewnętrznych,
- analiza linków przychodzących,
- ocena kondycji strony na urządzeniach mobilnych,
- analiza prędkości strony wraz z określeniem problemów, które występują,
- analiza konkurencji,
- sprawdzenie sezonowości witryny,
- wykrycie i opisanie błędów pojawiających się na stronie (błędy 500, 404),
- sprawdzenie poprawności wdrożenia wersji językowych (hreflangi),
- określenie, czy strona prawidłowo korzysta z atrybutów nofollow,
- sprawdzenie linkowania wewnętrznego,
- weryfikacja plików robots.txt i sitemap.xml.
Jakie narzędzia będą Ci potrzebne? Na pewno Google Search Console (jeśli jeszcze nie masz go zaimplementowanego – do dzieła, niech zacznie zbierać dane!), Google Speed Insights, a także narzędzia takie jak WooRank czy Site Bulb, które wygenerują dla Ciebie część audytu. Pamiętaj, że zebranie danych to dopiero połowa sukcesu – trzeba je jeszcze odpowiednio zrozumieć i przeanalizować.
Więcej informacje znajdziesz w naszym artykule Co powinien zawierać Audyt SEO?
2. Wybierz odpowiednie frazy
Analiza fraz kluczowych to kolejne wyzwanie na drodze do stworzenia strategii SEO. Z jednej strony wydaje się być logiczna, bo musisz “tylko” znaleźć słowa, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, by trafić na takie strony jak Twoja.
Ale potem dochodzi odpowiedni wolumen, konkurencyjność fraz, Twoja aktualna widoczność w Google i temat long-taili czy innych strategii tworzenia słów kluczowych (np. frazy niszowe) i dobór fraz przestaje brzmieć tak prosto.
Mamy dla Ciebie kilka poradników, które mogą Ci się tu przydać:
- Ile słów kluczowych wybrać? (No właśnie – 5, 10, 15 czy 100, a może w ogóle więcej?)
- Jak wybrać frazy do pozycjonowania?
- Słowa Kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research
- Dlaczego frazy szczegółowe konwertują lepiej niż ogólne?
3. Wyróżnij się lokalnie
Dla wielu firm pozycjonowanie lokalna to szansa na wzrosty, które na skalę krajową nie byłyby możliwe. Świetnie sprawdzi się nie tylko w przypadku lokali usługowych (gabinetów lekarskich, kosmetologów, fryzjerów, kawiarni, restauracji itp.), lecz także sklepów, które na przykład oferują odbiór osobisty albo mają stacjonarne oddziały.
Na czym polega pozycjonowanie lokalne? Przede wszystkim na tym, aby być dostępnym zawsze i wszędzie – załóż profil w Google Moja Firma, dostosuj swoją stronę do urządzeń mobilnych i wybierz takie frazy kluczowe, które będą zawierały lokalne człony (np. nazwa miasta czy dzielnicy).
Sprawdź tematy takie jak:
Jak dodać, edytować, usunąć opinie w Google?
Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę?
4. Skup się na stronie głównej
W SEO wszystko ma swoją kolej. Optymalizację witryny warto zacząć od strony głównej, ponieważ w wielu przypadkach jest pierwszą, na jaką trafiają użytkownicy i roboty Google. Od czego zacząć optymalizację strony głównej? Od naprawienia problemów, które wykaże audyt. Najczęściej będą to:
- tytuły i meta opisy (dodanie lub optymalizacja),
- dodanie, formatowanie, optymalizacja treści,
- optymalizacja nagłówków,
- optymalizacja grafik (rozmiar, teksty alternatywne).
Przy okazji zerknij, jak linkować ze strony głównej, aby robić to dobrze.
5. Załóż bloga
Założenie bloga firmowego to nie tylko kilka kliknięć w CMS-ie i wybór ładnego fontu – w dobie królowania contentu sporo się trzeba napocić, aby uzyskać efekty! Ale zgodnie z naszym wpisem Jak prowadzić bloga, podpowiadamy, od czego zacząć:
- Stwórz dobry content plan – bez właściwego harmonogramu i określenia celów się nie obejdzie!
- Zoptymalizuj wpisy pod SEO – nawet dobry content nie obroni się bez optymalizacji;
- Pamiętaj o social mediach – są bardzo cenne w całym procesie, bo dzięki nim możesz rozpowszechniać swoje treści i zdobywać linki;
- Buduj relacje z odbiorcami – to w końcu dla nich są te posty, prawda? Nie ignoruj więc komentarzy i śmiało na nie odpowiadaj, tworząc pole do merytorycznych dyskusji;
- Publikuj wpisy regularnie i konsekwentnie – nie zaniedbuj bloga, nie publikuj też nagle dziesięciu wpisów na raz;
- Zostaw czas na analizę działań – bo w SEO i content marketingu ewaluacje są kluczowe.
Jeśli chcesz się trochę doedukować w temacie, zerknij tu:
- Pozycjonowanie bloga w Google – wskazówki dla początkujących
- Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują?
- Jak dbać o porządek na blogu? Generalne porządki z Delante
6. Napraw swoje treści!
Zdarza się, że nawet na stosunkowo dobrze zoptymalizowanej stronie temat treści jest mocno zaniedbywany. Może piszesz dobre artykuły, ale ich nie optymalizujesz (a Optymalizacja treści jest naprawdę istotna!), a może właśnie starasz się upchnąć w krótkim tekście jak najwięcej fraz kluczowych?
Content na stronie może mieć bardzo wiele problemów, które należy naprawić w procesie SEO – zerknij, jak przeprowadzić audyt treści.
7. Naucz się korzystać z narzędzi
Narzędzia są najczęściej prawą ręką SEOwca. Bez nich zbieranie, porządkowanie i analiza danych byłaby nieziemsko żmudna, a to przekładałoby się na niskie efekty.
Jeśli chcesz zacząć działać z SEO na serio, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że program do pozycjonowania stron nie istnieje, ale praktyczne narzędzia – już tak. Poznaj najważniejsze narzędzia specjalisty SEO:
- Ahrefs
- Senuto
- SEMstorm
- SEMrush
- Google Search Console
- Google Analytics (koniecznie już GA4 – zapoznaj się z naszym poradnikiem, jak dodać stronę do Google Analytics 4.)
A jeszcze więcej podpowiedzi znajdziesz tu:
Content marketing – narzędzia przydatne w pisaniu
TOP 5 narzędzi SEO, które chcemy przetestować w 2022!
Zobacz też, co na ten temat mówi Gosia na vlogu #RobięSEO:
8. Optymalizuj to, co nie działa!
Nawet najlepszy proces wymaga dopasowywania do zmiennych realiów. Obserwuj, co się dzieje na Twojej stronie, jak szybko pozycje idą w górę (a może któreś spadają?).
Jeśli zdecydowałeś się na konkretną strategię, ale widzisz, że nie ma ona za wiele sensu, nie brnij w nią w nieskończoność – bądź sprytny i elastyczny.
Co jeżeli samodzielne pozycjonowanie nie działa?
Zdarza się, że mimo starań i edukacji w temacie tego, jak samodzielnie pozycjonować stronę internetową, proces nie przynosi oczekiwanych rezultatów.
Musisz wtedy odpowiedzieć sobie na kilka pytań, wykonując swoisty rachunek sumienia SEO:
- Czy mierzysz siły na zamiary i cele, które zostały określone na początku, są realne?
- Czy działania, które prowadzisz, są regularne i systematyczne? (Nie, stworzenie 100 linków w jeden dzień nie da takich samych efektów jak tworzenie 25 linków tygodniowo!)
- Czy Twoja konkurencja zmieniła coś w swoich działaniach? A może algorytmy uległy zmianie? Sprawdź, czy sytuacja na rynku i w Google’u jest taka jak wtedy, kiedy zaczynałeś. Jeśli nie – pora na zmiany.
- Czy korzystasz z najnowszej wiedzy specjalistów, czy jednak korzystasz ze starych, nieaktualnych metod? Koniecznie sprawdź swoją strategię.
Jeśli uważasz, że wszystko robisz dobrze, a mimo to pozycjonowanie strony samemu nie działa – najprawdopodobniej nie masz wystarczającego doświadczenia, by wychwycić, gdzIe leżą problemy strony, a gdzie tkwi jej potencjał.
To bardzo ważne przy określaniu strategii, dlatego jeśli Twoje założenia okazały się nie do końca trafne – stojące w miejscu pozycje nie powinny dziwić. SEO to trudna sztuka. Naprawdę.
Zerknij na nasze poradniki podpowiadające, jak samemu pozycjonować stronę – może jeszcze uda Ci się coś podkręcić:
- 5 przykładów optymalizacji strony, które wykonasz samodzielnie
- 8 SEO quick wins. Proste działania, które Google pokocha od razu!
A jeśli i to nie przyniesie oczekiwanych efektów – pozostaje Ci nawiązać współpracę ze specjalistami SEO. Nie ma w tym nic złego!
Z czasem może nawet zauważysz, że ROI takiej współpracy będzie dużo wyższe niż samodzielnych działań, nawet jeśli tu inwestujesz pieniądze, a tam czas.
Jeśli chcesz, napisz do nas, a opowiemy Ci więcej o procesie SEO w Delante. A jeśli lubisz samodzielność, sprawdź też usługę SEO Setup.
Jak samemu pozycjonować stronę? – podsumowanie
Wiesz już, jak pozycjonować stronę samemu, i rozumiesz, jakie płyną z tego korzyści, a jakie wyzwania. Pamiętaj, że to nie prosty i krótki proces, który przyniesie szybkie efekty, a długotrwała, wymagająca ogromnej wiedzy i pieczołowitości strategia.
Jeśli chcesz spróbować samodzielnego pozycjonowania strony, pamiętaj o tych 9 krokach:
- Wykonaj samodzielnie audyt strony
- Wybierz odpowiednie frazy
- Wyróżnij się lokalnie
- Skup się na stronie głównej
- Załóż bloga
- Napraw swoje treści!
- Naucz się korzystać z narzędzi
- Optymalizuj to, co nie działa!
- Stale monitoruj proces i zmiany.
Trzymamy za Ciebie kciuki! A jeżeli potrzebujesz wsparcia ze strony agencji SEO – napisz do nas, chętnie pomożemy 🙂