W tym artykule podpowiemy Ci, jak wybrać pomiędzy jedną z dwóch profesjonalnych platform e-commerce – Magento i Shopify. Opowiemy o ich wydajności, kosztach związanych z prowadzeniem sklepu, możliwościach rozbudowy czy potencjale SEO, a nawet prostocie obsługi (to w końcu istotne dla każdego właściciela e-commerce!). Jeśli lubisz podsumowania w formie graficznej, bez obaw – na deser przygotowaliśmy dla Ciebie prostą tabelkę porównującą oba omawiane CMS-y.
A jeśli zastanawiasz się, czy warto inwestować w sklep internetowy, tutaj podpowiemy Ci, czy tak, a właściwie… dlaczego tak.
Shopify i Magento od lat konkurują ze sobą o pozycję lidera wśród światowych CMS-ów stworzonych do prowadzenia sklepów internetowych (nie wliczamy tutaj WooCommerce, ponieważ to nie tyle system do zarządzania treścią, co wtyczka do innego popularnego CMS-a, WordPressa).
Zacznijmy od tego, jak aktualnie kształtuje się popularność obu CMS-ów.
Shopify to CMS, na którym działają aktualnie prawie 4 miliony sklepów (dokładnie 3 934 893) na całym świecie, a w samej Polsce – nieco ponad 3 tysiące. Magento to z kolei 164 899 witryn na świecie, z czego w Polsce – 1 792 strony (dane z października 2022).
Pamiętaj: Jeśli chcesz zainstalować Magento, aktualnie znajdziesz je pod nazwą Adobe Commerce. Dla spójności będziemy się w tym artykule posługiwać jego dawną nazwą.
Co z najpopularniejszymi sklepami, które powstały i aktualnie działają na Shopify lub Magento?
Do największych sklepów opartych o Shopify należy zaliczyć I Robot, 3M, Vogue (sklep US), Vanity Fair czy Jeffree Star Cosmetics. W przypadku Magento do najbardziej rozpoznawalnych i dochodowych stron o dużym ruchu zaliczymy ELLE, Women’s Health oraz Men’s Health, Harper’s BAZAAR, Lacoste, Good Housekeeping czy polską stronę Castoramy.
Na początku wspomnieliśmy, że Shopify i Magento to dwa systemy zarządzania treścią, które konkurują między sobą na rynku od ponad dekady. Dane pokazują jednak, że od pewnego czasu ich wyniki coraz bardziej się rozjeżdżają. Aktualnie Shopify to już 19% światowego e-commerce, a Magento zaledwie 8%, podczas gdy kilka lat temu te liczby były do siebie bardziej zbliżone.
Dlaczego? Co z popularnością Magento? Warto zauważyć, że popularność Magento od 2019 roku spada, podczas gdy popularność Shopify – niezmiennie rośnie. Magento aktualnie może pochwalić się 165 tysiącami funkcjonujących witryn, podczas gdy w szczytowym momencie popularności (2018 rok) było to ponad 250 tysięcy.
2018 rok był dla Magento przełomowy ze względu na to, że narzędzie zostało przejęte przez nowego właściciela – kalifornijskiego giganta, jakim jest Adobe. Wiele osób zaczęło wątpić w to, czy Magento rzeczywiście będzie dalej bezpłatne, czy – śladem innych produktów Adobe – stanie się płatnym, i to dość ekskluzywnym towarem. Co ciekawe, w 2018 roku Shopify po raz pierwszy przeskoczył konkurenta, wskakując na 2. miejsce najpopularniejszych CMS-ów na świecie, pozostając w tyle wyłącznie za WooCommerce.
Od tamtej pory sytuacja tylko się pogłębia – Shopify idzie w górę, Magento w dół. Dlaczego? Czy Magento nie wystarcza użytkownikom albo nie idzie z duchem czasu, podczas gdy konkurencja nie śpi? Niekoniecznie – w porównaniu poszczególnych cech tych dwóch CMS-ów zobaczysz, gdzie tkwi siła jednego i drugiego, a co jest ich słabymi stronami, i sam ocenisz, czy trend widoczny na rynku jest adekwatny do poziomu Magento, czy jednak obawa przed zagraniami Adobe odgrywa tu najistotniejszą rolę.
Na wykresie poniżej możesz zobaczyć też, jak wygląda sytuacja wśród 1 miliona najpopularniejszych stron opartych o CMS-y, które opisujemy w tym artykule.
Przejdźmy teraz do porównania plusów i minusów Magento i Shopify.
Jedną z unikalnych funkcjonalności Shopify – nie tyle wewnątrz CMS-a, co jeśli chodzi o różnorodność planów cenowych. Shopify oferuje bowiem nie tylko plan Basic, Shopify i Advanced (szerzej o tym napiszemy w części Koszt wdrożenia i utrzymania), lecz także alternatywne rozwiązania dla najróżniejszych sklepów. O czym mowa?
Elastyczność jest tu ogromna: Starter za 5$ miesięcznie pozwoli sprzedawać za pośrednictwem Shopify przez social media i komunikatory, a za 2 000$ miesięcznie największe firmy będą mogły skorzystać z Shopify Plus.
Dodatkowo do plusów Shopify należy zaliczyć prostą integrację z social mediami (Facebookiem, Instagramem, Pinterestem, Redditem), która jest dostępna praktycznie w każdym pakiecie.
Fantastycznym uproszczeniem dla biznesów, które chcą przenieść swoją działalność na Shopify, jest Store Importer – aplikacja, dzięki której z łatwością można przenieść swoje produkty oraz informacje o klientach i zamówieniach prosto do Shopify.
Ciekawym rozwiązaniem wydaje się też POS, czyli aplikacja pozwalająca prowadzić sprzedaż osobistą – procesowanie zamówień, akceptowanie płatności czy nawet generowanie paragonów może być prowadzone za pomocą urządzenia mobilnego.
Co ciekawe, użytkownicy Shopify mogą liczyć na specjalne bony Google Ads, które co pewien czas przyznaje się aktywnym klientom. Również nie najgorsza funkcjonalność, prawda? 😉
Magento nie może się pochwalić tak szeroką gamą unikalnych funkcjonalności, ale to stara, dobrze znana, sprawdzona na setkach tysięcy sklepów platforma, której można zaufać. Widać też, że rusza powoli do przodu, wprowadzając inne wyróżniki niż wciąż bezkonkurencyjna skalowalność, która we wszystkich zestawieniach jest cały czas jednym z największych plusów Magento.
Interesujące są elementy uczenia maszynowego i AI (Artificial Intelligence), które prezentuje nam Magento, takie jak automatyczne rekomendacje produktów dla klientów generowane przez Adobe Sensei – bardziej trafne i mające prowadzić do lepszej konwersji niż tradycyjnie generowane podpowiedzi (więcej o tym przeczytasz na blogu Adobe), a ponieważ AI to przyszłość – zdecydowanie jest to dobry kierunek!
Na uwagę zasługuje też propozycja hybrydowego e-commerce, pozwalająca na płynne prowadzenie biznesu na wielu platformach jednocześnie, a także CRM. Jednym z ważniejszych claimów marketingowych Adobe jest “All in one place”, czyli uczynienie z Magento wielozadaniowego systemu, który pozwoli zarządzać całym e-commerce z jednego miejsca.
Zarówno Magento, jak i Shopify, oferują rozwiązania dla małych i większych biznesów. Shopify jest przy tym bardziej uniwersalnym rozwiązaniem, przede wszystkim za sprawą przystępniejszego panelu administracyjnego i uproszczonych mechanizmów zarządzania sklepem. Jednak oba CMS-y bezbłędnie poradzą sobie pod kątem wydajności z zarządzaniem większymi e-commerce – ani Shopify, ani Magento nie mają górnego limitu produktów, które możesz dodać do sklepu, a ich wydajność jest wystarczająca, by nimi zarządzać.
Oba CMS-y są też nastawione na międzynarodową sprzedaż m.in. za sprawą automatycznego tłumaczenia wersji językowych, przeliczenia waluty na lokalną, możliwości ustawienia lokalnych metod płatności itp.
Magento oferuje użytkownikom i właścicielom sklepów internetowych wysoki poziom bezpieczeństwa. Wyróżnia go dedykowany adres IP strony oraz możliwość samodzielnej poprawy zabezpieczeń dzięki otwartemu kodowi. Szeroki wybór wtyczek z sekcji Payments & Security również nie pozostaje bez znaczenia.
Shopify z kolei oferuje w każdym planie celowym fraud analysis, czyli funkcjonalność związaną z płatnościami, która ma zapobiegać oszustwom. Dostępne są też certyfikaty SSL, a do plusów Shopify można zaliczyć zgodność z normami PCI oraz GDPR.
Jak widzisz, oba CMS-y są godne zaufania, pamiętaj tylko o regularnych aktualizacjach software’u.
W tym momencie już obie platformy oferują zaawansowane możliwości zarządzania produktami. Co zasługuje na szczególną uwagę, oba CMS-y bardzo dobrze radzą sobie ze sprzedażą międzykanałową i integracją ze sklepami w social mediach czy na portalach aukcyjnych typu Allegro, Amazon czy Ebay.
Zaawansowane parametry produktów, dodawanie zdjęć, tekstów alternatywnych, opisów, kategorii czy podkategorii również nie jest wyzwaniem ani dla Shopify, ani dla Magento. Na uwagę zasługuje jednak prostota interfejsu Shopify, która sprawia, że z większością wyzwań e-commerce jego właściciel poradzi sobie sam (czego o Magento nie można powiedzieć).
Magento jest całkowicie darmowym CMS-em w swojej podstawowej wersji, natomiast aby wykupić Magento Commerce (wersję pro) należy wypełnić formularz wyceny na stronie Adobe – brak na stronie oficjalnych informacji dotyczących kwoty, jaką za subskrypcję bardziej zaawansowanej wersji platformy e-commerce należy uiścić.
Pamiętaj, że poza CMS-em czeka Cię jednak szereg wydatków, takich jak hosting i domena, a także najprawdopodobniej szablon i szereg wtyczek, ale też, że wdrożenie sklepu internetowego opartego na Magento rzadko kiedy obejdzie się bez wsparcia dewelopera – a jego zatrudnienie to także istotny koszt.
Shopify z kolei nie jest darmowym CMS-em. Za samo założenie sklepu nie płacisz (brak tzw. starting fees), rozliczenie za korzystanie z usług sklepu ma formę miesięcznego abonamentu, który możesz wykupić w trzech wariantach: Basic, Shopify i Advanced.
Pamiętaj, że masz też do wyboru Shopify Starter i Shopify Plus, o których wspominaliśmy wyżej – a więc całościowo cena Shopify waha się już od 5$ do ponad 2000$, najczęstszy wybór to jednak wariant Shopify za 24$/miesięcznie.
Co ważne, w cenę Shopify jest wliczony już hosting (we wszystkie plany poza Starterem, jednak tam nie potrzebujesz własnego hostingu). Domenę możesz dodatkowo wykupić w Shopify.
Wskazówka: Dobrym rozwiązaniem jest możliwość wypróbowania Shopify przez 3 dni bez opłat i konieczności podawania numeru karty. Później CMS oferuje 3 miesiące korzystania z CMS-a już za 1$/miesięcznie. Warto jednak sprawdzić, w przypadku których planów działa promocja, i czy dotyczy tego, który chcesz wybrać.
Wspominaliśmy wcześniej o metodach płatności oferowanych przez Magento i Shopify. Magento nie pobiera żadnych prowizji za dokonywane zakupy, podczas gdy Shopify liczy sobie procent od każdej transakcji. Jakie to kwoty? W zależności od planu, z którego korzystasz, będą się one od siebie różnić.
Shopify dobrze radzi sobie pod kątem SEO – nie tylko oferuje szerokie możliwości optymalizacji, lecz także – dzięki prostocie obsługi pozycjonowanie, nawet dla osób początkujących w temacie, jest zwyczajnie przyjemne. Jeśli chodzi o bardziej techniczne aspekty, żadnemu z CMS-ów nie mamy nic do zarzucenia. Adresy URL są SEO-friendly, optymalizacja nagłówków, tytułów SEO i meta description nie stanowi problemu. Dodatkowo Shopify automatycznie generuje mapę strony i określa linki kanoniczne (canonicale), a do tego pozwala na proste modyfikowanie pliku robots.txt. Prowadzi też użytkownika przez cały proces, pozwalając np. określić frazy kluczowe do podstron.
Ciekawym – choć, jak to bywa z automatyką, nieidealnym – rozwiązaniem jest SEO międzynarodowe, czyli automatycznie generowane przez Shopify meta descriptions czy tytuły w innych językach. Magento z kolei wzorowo obsługuje wszystkie zewnętrzne narzędzia analityczne, nie generując żadnych problemów z integracją z Google Analytics czy Google Search Console.
Zobacz też, jakie inne platformy e-commerce sprzyjają SEO.
Oba sklepy oferują dość szeroki wybór wtyczek (Magento już ponad 3600, Shopify – ponad 4200). Dzięki nim możesz lepiej zarządzać swoim sklepem, sprawniej realizować zamówienia i zwiększyć sprzedaż, a często także poprawić doświadczenia użytkowników, dodając przydatne w procesie zakupowym funkcjonalności. Dodatkowo Magento pozwala na rozbudowę sklepu bez użycia wtyczek, a jedynie (lub aż – dla osób nie mających wsparcia dewelopera) zarządzając ustawieniami z poziomu kodu źródłowego, dzięki temu, że jest to system Open Source.
Jeśli chodzi o rozszerzenia do zarządzania płatnościami, Shopify oferuje około 100 wbudowanych metod płatności, podczas gdy Magento zaledwie kilka, różnicę można uzupełnić jednak dzięki zewnętrznym wtyczkom.
PS Jeśli nie wiesz, gdzie znaleźć wtyczki do Shopify, podpowiadamy – rozszerzenia do tego CMS-a znajdują się w Shopify App Store pod hasłem aplikacji. Tam też sprawdzisz, które faktycznie są darmowe, a które proponują tylko bezpłatną instalację, ale aby korzystać z ich funkcjonalności po okresie próbnym będziesz musiał zapłacić.
Jeśli chodzi o szablony i metody wizualnego dostosowywania sklepów, oba CMS-y oferują swoją oficjalną kolekcję template’ów, zarówno bezpłatnych (w mniejszości), jak i płatnych. Kolekcja Shopify jest aktualnie większa niż Magento (wynosi nieco ponad 70 w porównaniu z zaledwie pięcioma od Magento), jednak pomniejszona biblioteka Magento nie powinna martwić właścicieli e-commerce chcących iść z duchem czasu – podstawowe szablony dają duże możliwości customizacji i brak tam przestarzałych, mało designerskich opcji.
Jednak ani kolekcja Shopify, ani Magento, nie będą rajem dla miłośników designu – natomiast podstawowe szablony są materiałem, z którym można pracować.
Panel administracyjny Shopify jest przyjazny dla każdego użytkownika i nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy, podczas gdy próg wejścia do obsługi Magento wciąż pozostaje dość wysoki. Natomiast warto do plusów Magento zaliczyć stały rozwój interfejsu oraz prostszych sposobów na wprowadzanie zmian w szacie graficznej sklepu czy budowaniu wpisów na blogu – w tym momencie platforma oferuje już system drag-and-drop, znany wcześniej z Shopify czy wtyczki Elementor dla WordPressa.
To zdecydowanie ułatwia pracę osobom, które nie chcą budować wszystkiego od zera w kodzie, za to lubią widzieć efekty swojej pracy od razu, bez konieczności przełączania się między edytorem a podglądem.
Shopify to prosty panel administracyjny, wygodne zarządzanie zamówieniami i interfejs, który przypadnie do gustu praktycznie każdemu – ogromną zaletą tego CMS-a jest właśnie jego uniwersalność, której Magento w wielu przypadkach brakuje. Brak prostoty obsługi ta platforma e-commerce nadrabia za to wyjątkowym dopasowaniem do potrzeb dużych sklepów internetowych.
Nie ma chyba jeszcze e-commerce, który pokonałby Magento w temacie skalowalności. To platforma dla tych biznesów, które mają w planach prężny rozwój i mimo że na starcie sklep może być niewielki, to jeśli chcesz w przyszłości go mocno rozwinąć i dodawać nie sto czy tysiąc produktów, a kilkanaście, kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy – to rozwiązanie dla Ciebie.
Warto jednak dodać w tym miejscu, że Shopify to jeden z nielicznych konkurentów, którzy z godnością mogą podnieść rękawicę i nawet śmiało się zmierzyć z Magento.
Dużą jego wadą może tu być brak otwartego kodu (Magento to jednak Open Source), jednak plusy Shopify, takie jak bezbłędna responsywność, zawsze aktualny stan magazynowy (także przy sprzedaży wielokanałowej) czy aplikacja mobilna do zarządzania sklepem z każdego miejsca, a wreszcie i duże zniżki u firm kurierskich (nawet do 40%) robią wrażenie.
Do dużych plusów Magento zaliczymy obszerny poradnik użytkownika online, który rozwiąże wiele problemów i odpowie na najczęstsze pytania. Adobe Commerce User Guide to instrukcje obsługi poszczególnych modułów i opisy funkcjonalności, a także praktyczne porady dotyczące prowadzenia e-commerce (od konfiguracji CMS-a aż po SEO i marketing). Forum Magento ma się całkiem dobrze, choć widać, że najlepsze dni ma za sobą – na stronie wisi wciąż sporo postów bez odpowiedzi. Ze względu na specyfikę Magento, darmowy support nie jest dostępny.
Shopify, jako usługa abonamentowa, oferuje wsparcie supportu wszystkim swoim użytkownikom 24 godziny na dobę za pośrednictwem maila, telefonicznej infolini, a także czatu na żywo. Oczywiście poza tym Shopify ma pełną dokumentację, help center, forum społeczności czy bloga pełnego materiałów wideo, w tym starciu wygrywa więc bezkonkurencyjnie.
Wybór pomiędzy tymi dwoma CMS-ami nie jest prosty, ponieważ ich funkcjonalności są bardzo zbliżone. Magento może wydawać się tańszą opcją, ale będzie tak tylko jeśli już współpracujesz z doświadczonym zespołem i możesz liczyć na wsparcie ze strony programisty, ponieważ w innym wypadku będziesz musiał je dodatkowo wliczyć w miesięczny budżet (a wyniesie Cię to więcej niż abonament Shopify, który obejmuje wsparcie profesjonalistów z supportu).
Podsumowując – oba CMS-y bez problemu udźwigną duże sklepy internetowe. Jeśli masz po swojej stronie wsparcie IT, które pozwoli Ci rzeczywiście wykorzystać unikalne funkcjonalności Magento takie jak otwarty kod źródłowy, wybierz ten CMS. Jeśli jednak wolisz samodzielną pracę i wsparcie zewnętrznego supportu – Shopify będzie prawdopodobnie lepszym wyborem.
Magento | Shopify | |
Unikalne funkcjonalności | ✓ | ✓ |
Wydajność i rozmiar sklepu | ✓ | ✓ |
Bezpieczeństwo | ✓ | ✓ |
Zarządzanie produktami | ✓ | ✓ |
Koszt wdrożenia i utrzymania sklepu | X | ✓ |
Potencjał SEO | ✓ | ✓ |
Wtyczki i pluginy | ✓ | ✓ |
Prostota obsługi | ✓ | X |
Skalowalność | ✓ | ✓ |
Support i community | ✓ | X |
Chcesz poznać więcej opcji? Zobacz 15 platform dla sklepów internetowych, które warto wybrać.
Oba CMS-y oferują profesjonalne zarządzanie sklepem internetowym – Magento polecamy szczególnie dla większych e-commerce, podczas gdy Shopify sprawdzi się zarówno w przypadku małych, średnich, jak i dużych biznesów. Zaletą Shopify jest zawarty w usłudze hosting i całodobowe wsparcie supportu, jednak musisz mieć na uwadze, że ten CMS – w przeciwieństwie do Magento – nie jest darmowy. Szczegółowy pricing opisujemy w tym artykule.
Oba CMS-y radzą sobie z obsługą małych i dużych sklepów, są funkcjonalne i oferują szerokie możliwości rozbudowy oraz optymalizacji SEO. Największa różnica tkwi w cenie. Magento to CMS typu open source, jest darmową platformą do zarządzania treścią. Shopify z kolei kosztuje od 24$/miesiąc w opłacie abonamentowej. Do tego należy doliczyć też prowizję od transakcji.