Magento vs PrestaShop – jaki CMS będzie lepszy pod e-commerce?

Magento vs PrestaShop – jaki CMS będzie lepszy pod e-commerce?

Rozpoczynając budowanie swojego imperium e-commerce (a przynajmniej porządnego sklepu internetowego) musisz wziąć pod uwagę wiele różnych czynników, które zadecydują w przyszłości o Twoich wynikach. Jednym z wyborów, które należy podjąć na starcie, jest wybór CMS-a, czyli systemu zarządzania treścią. W tym artykule przyjrzymy się dwóm popularnym platformom – Magento i PrestaShop.

Spis treści:

Wprowadzenie: Co musisz wiedzieć o Magento i PrestaShop

Zacznijmy od tego, co musisz wiedzieć o każdym z omawianych w tym artykule CMS-ów, zanim w ogóle zaczniemy rozważać wszystkie za i przeciw.

W Polsce funkcjonuje aktualnie 1 792 stron opartych o Magento (na świecie ta liczba jest dużo wyższa, bo wynosi 164 899, i czyni z Magento jeden z trzech najpopularniejszych CMS-ów). Jeśli doliczyć do tego wersję płatną Magento, czyli Magento Enterprise, liczba ta wzrośnie w Polsce o nie tak wiele, bo zaledwie 26.

Warto jednak w tym miejscu dodać, że Magento – przejęte przez Adobe i aktualnie funkcjonujące coraz częściej pod nazwą Adobe Commerce – jest w trakcie rozwoju i przebudowy, więc te dane mogą wkrótce się zmienić po uruchomieniu nowych modeli sprzedaży tego software’u do prowadzenia sklepu internetowego.

pozycjonowanie magento baner

Presta Shop w światowym rankingu znajduje się na 9. miejscu, a Magento – na 10. (źródło: https://trends.builtwith.com/shop/traffic/Entire-Internet), płynnie zamykają więc pierwszą światową dziesiątkę, zostając nieco w tyle za takimi gigantami jak Shopify, WooCommerce czy Wix.

magento czy presta shop
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/traffic/Entire-Internet

Jednak w Polsce sytuacja wygląda nieco inaczej – tutaj Presta jest dużo popularniejszym oprogramowaniem, zajmuje bowiem drugie miejsce, właściwie tuż za najpopularniejszym WooCommerce, podczas gdy Magento plasuje się dopiero na 10. miejscu.

magento czy presta shop - wykres
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland
presta vs magento
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

Skąd wynika popularność Presty i Magento? Przyjrzyjmy się po kolei ich wadom i zaletom w poszczególnych aspektach.

A może chcesz wiedzieć o innych platformach z zestawienia (i jeszcze kilku, które się w nim nie znalazły)? Przeczytaj nasz artykuł – Platformy dla sklepów internetowych, które warto wybrać.

Plusy i minusy Magento vs PrestaShop

PrestaShop vs Magento: unikalne funkcjonalności

Oba CMS-y to profesjonalne platformy do zarządzania treścią, które świetnie poradzą sobie z Twoim sklepem internetowym. Czy jest coś, co je szczególnie wyróżnia?

Jakie są wyjątkowe plusy PrestaShop? Przede wszystkim:

  • prosta instalacja na serwerze,
  • wyjątkowo przyjazna obsługa software’u,
  • intuicyjne zarządzanie sklepem.

Do unikalnych funkcjonalności Magento należy z kolei zaliczyć:

  • proste integracje zewnętrzne (Magento Shipping Services),
  • Plugin Hive, czyli całkiem spora biblioteka wtyczek,
  • Możliwość stworzenia dedykowanej aplikacji sklepu.

Wydajność i rozmiar sklepu

Ten podpunkt to jeden z kluczowych elementów rozważań, który CMS wybrać. Plusy Magento będą tu bardziej widoczne niż zalety PrestaShop, ponieważ jest to CMS nie tylko lepiej skalowalny (o czym napiszemy później), lecz także zwyczajnie lepszy dla większych sklepów dzięki zaawansowanym możliwościom integracji, lepszemu zarządzaniu magazynem czy wreszcie możliwości obsługi do 500 000 produktów (przy odpowiedniej optymalizacji). Więcej na ten temat przeczytasz w teście ScreenPages.

Presta najlepiej sprawdzi się do 100 000 produktów (a to już absolutne maksimum)  – jest natomiast dużo bardziej przyjazna początkującym sprzedawcom i to może działać na jej korzyść. Polecamy ją osobom, które planują założyć mały sklep, ponieważ w przypadku większych e-commerce jej wydajność może znacząco spaść. Również jej funkcjonalność jest raczej podstawowa – brak tutaj bardzo zaawansowanych opcji, co z jednej strony jest zaletą (obsługa sklepu nie wymaga wsparcia dewelopera), a z drugiej – ograniczeniem dla osób, które liczą na duże możliwości personalizacji i optymalizacji.

Jeśli chodzi o wydajność, również tutaj Magento wygra – dzięki takim rozwiązaniom jak integracja z Varnish Page Caching świetnie radzi sobie z utrzymaniem dużej prędkości strony nawet przy dużym jej obciążeniu. Presta wypada tu bardziej przeciętnie, ale nie oznacza to, że sam CMS będzie spowalniał Twoją stronę – należy jednak uważać i nie nadużywać dodatkowych wtyczek oraz regularnie sprawdzać prędkosć strony (m.in. w PageSpeed Insights).

Bezpieczeństwo

Zarówno Presta Shop, jak i Magento, są platformami o wysokim poziomie bezpieczeństwa. Co ciekawe, Magento aktualizuje swoje oprogramowanie co ok. 10-15 dni, co sprawia, że platforma jest wyjątkowo odporna na problemy wynikające z aktualnego software’u (oczywiście przy założeniu, że regularnie aktualizujesz swój sklep).

Poza zwykłymi zabezpieczeniami, oba CMS-y oferują dodatkowe wtyczki sprzyjające bezpieczeństwu, np. Security Lite dla PrestaShop. Płatna wersja Magento jest jeszcze lepiej zabezpieczona niż podstawowa (m.in. za sprawą Web Application Firewall czy Security Scan Tool), ale nie oznacza to, że bezpłatna odsłona tego CMS-a ma jakieś luki w bezpieczeństwie, wręcz przeciwnie – jest jedną z najbezpieczniejszych platform.

Zarządzanie produktami

Do znaczących plusów PrestaShop należy zaliczyć bardzo prostą obsługę sklepu, która przekłada się na intuicyjne zarządzanie produktami. Bez problemu dodasz z poziomu panelu administratora nowe produkty, ich zdjęcia, opisy i odpowiednie optymalizacje SEO czy UX, a nawet takie detale jak waga czy data ważności. Możliwe jest poza tym tworzenie produktów z wariantami z listy cech za pomocą generatora kombinacji oraz produktów cyfrowych (np. ebooków).

baner pozycjonowanie prestashop

Nie będzie również wyzwaniem ustawienie ilości zapasów danego produktu w magazynie, dodanie kodów rabatowych czy promocji. Presta podpowie Ci też, jak wygląda Twój performance i co możesz poprawić.

Magento oferuje jeszcze więcej opcji zarządzania produktami, ale są one często bardziej ukryte. Choć CMS pozwala już na edycję strony przy pomocy systemu drag-and-drop, to w produktach zdecydowanie przydałoby się więcej ułatwień dla początkujących użytkowników (choć ich brak sprawia, że Magento w dość czytelny sposób określa swoją grupę docelową, czyli bardziej doświadczonych właścicieli większych sklepów, którzy w pełni wykorzystają potencjał tego CMS-a).

Wersja Adobe Commerce Pro pozwala też na prosty cross-selling czy up-selling, wprowadza elastyczne wyszukiwanie czy dostarczanie użytkownikom bardziej spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.

Koszt wdrożenia i utrzymania sklepu

Obie platformy działają w formule open-source (OSS – Open Source Software), co oznacza, że ich oryginalny kod źródłowy jest otwarty, udostępniany użytkownikom bezpłatnie, może też być rozpowszechniany i modyfikowany bez konieczności opłat. Jak w takim razie zarabiają PrestaShop i Magento? Przede wszystkim na swoich odsłonach premium, a także udostępnianych modułach (odpowiedniki pluginów WordPressa).

Korzystanie z PrestaShop i Magento w wersji podstawowej produktu jest bezpłatne. Za założenie i utrzymanie sklepu na platformie nic nie płacisz. Musisz za to wziąć pod uwagę dodatkowe opłaty związane z hostingiem, domeną, SSL-em i innymi elementami utrzymania każdej strony internetowej, które sprawiają, że żaden sklep, nawet założony na darmowych platformach, nie będzie w pełni bezpłatny.

Co z wersjami premium? Magento aktualnie pracuje nad rozszerzeniem oferty (wcześniej proponował Magento Commerce/Enterprise oraz Magento Commerce Cloud), aktualnie w zakładce Pricing na stronie Adobe Commerce znajdziemy informację o wersji demo Adobe Commerce Pro. Cena nie jest oficjalnie podana, aby ją uzyskać, należy wybrać opcję Get pricing. Dlatego na minus zaliczylibyśmy tutaj dość niejasną sytuację wersji pro i brak klarowności cen.

co lepsze - presta czy magento
Źródło: https://business.adobe.com/products/magento/pricing.html

Jak to wygląda w przypadku Presty? Nie mamy tutaj żadnej wersji premium, natomiast koszty utrzymania mogą z czasem rosnąć, ponieważ profesjonalne, dobrze wyglądające szablonu i moduły dostępne w tym CMS-ie są dość drogie. Niewiele tu darmowych, dobrej jakości wtyczek, w przeciwieństwie np. do biblioteki pluginów WordPressa. Dość drogie jest także oficjalne wsparcie techniczne.

Potencjał SEO

Oba CMS-y świetnie się prezentują pod kątem potencjału SEO. Co jesteś w stanie zoptymalizować na Magento i Preście?

  • tytuły stron (Page titles),
  • meta descriptions,
  • URL-e,
  • przekierowania 301,
  • sitemapę (aby ją wgrać w Presta Shop, potrzebujesz specjalnego modułu Google Sitemap, ale nie jest on trudny do zainstalowania),
  • tagi canonical,
  • nagłówki H1, H2, H3 itd.,
  • tagi <strong>,
  • atrybuty nofollow,
  • teksty alternatywne do zdjęć.

Zobacz też: Jak zoptymalizować metadane w PrestaShop?

Oba narzędzia pozwalają Ci też zintegrowanie sklepu z narzędziami Google (Google Search Console czy Google Analytics – must have każdego właściciela e-commerce) i innymi narzędziami analitycznymi, przy czym PrestaShop wymaga specjalnego modułu.

Należy przy tym dodać, że optymalizacja SEO dla osób niezaznajomionych z tematem jest w przypadku Presty nieco prostsza niż w Magento, którego obsługa może się wydać mało intuicyjna i toporna.

A jeśli szukasz więcej informacji, zerknij na nasz wpis – Jak wybrać CMS dla sklepu internetowego, mając na uwadze SEO?

Możliwości rozbudowy (wtyczki i pluginy)

Pod kątem wtyczek, oba sklepy proponują podobne możliwości rozbudowy. W sklepie Magento znajduje się ponad 3 000 pluginów, podczas gdy PrestaShop oferuje ich ok. 4000 (znajdziesz je tam na stronie pod nazwą moduły).

Jeśli chodzi o jakość o cenę, również są one porównywalne – część z nich jest bezpłatna, ale zdecydowana większość wymaga naciągnięcia budżetu. Różnica jest taka, że Presta potrzebuje tych wtyczek, aby funkcjonować, podczas gdy wiele opcji Magento oferuje już w podstawowym softwarze.

Zatem jeśli chodzi o ilość, wygrywa tu Presta. Jakość i cena są porównywalne. Magento oferuje jednak więcej wbudowanych opcji rozbudowy sklepu, które w Preście trzeba egzekwować modułami.

Prostota obsługi

Interfejs Magento z każdą aktualizacją staje się coraz bardziej intuicyjny, ale bez wątpienia ten CMS jest wciąż bardziej zaawansowany niż PrestaShop. Wymaga eksperckiej wiedzy i rozeznania w przeróżnych technicznych niuansach, m.in. obsłudze FTP. Jeśli z kolei nie posiadasz takiej wiedzy, wsparcie dewelopera będzie niezbędne.

Co z prostotą obsługi Presty? Łatwość zarządzania sklepem to na pewno jeden z największych plusów PrestaShop. Dashboard jest bardzo klarowny, zarządzanie zamówieniami – intuicyjne, a logicznie ułożone menu w niczym nie ustępuje np. WordPressowi. Nie musisz mieć praktycznie żadnej wiedzy technicznej, by z powodzeniem zarządzać tym CMS-em.

Skalowalność

Jeśli chodzi o skalowalność, tutaj bez wątpienia wygrywa Magento – to najlepszy wybór dla wszystkich, którzy już zakładając sklep myślą o przyszłym rozwoju. Magento bez problemu poradzi sobie z obsługą nawet 50 000 odwiedzin na godzinę! (źródło) Dodatkowo na plus należy zaliczyć możliwość optymalizowania przesyłanych danych, co zwiększa prędkość strony nawet przy dużym obłożeniu.

Presta, podobnie jak WooCommerce, działa w oparciu o różne – mniej lub bardziej złożone – moduły. Im więcej tych modułów i im większe się one stają, tym bardziej chwiejna struktura sklepu. Oczywiście można doklejać kolejne i kolejne części, ale nie będzie działało tak skutecznie jak w przypadku Magento. Dlatego jeśli chodzi o plusy PrestaShop, skalowalności nie możemy do nich zaliczyć.

Support i community

Zarówno PrestaShop, jak i Magento, są platformami typy open-source – oznacza to, że profesjonalny support nie jest darmowy, a jego koszty mogą być spore (w przypadku presty pakiet wsparcia to nawet kilka tysięcy złotych rocznie). Na szczęście oba CMS-y posiadają całkiem prężnie działające fora i kompletne poradniki, dzięki którym można odnaleźć się w świecie e-commerce. Nieco brakuje im do poziomu WordPressa, ale wiąże się to też z rozmiarem społeczności – jak na mniejszą skalę jest naprawdę w porządku.

Przydatne linki dla osób korzystających z Presty to:

Z kolei użytkownikom Magento przyda się:

Podsumowanie: Co lepiej wybrać, Magento czy PrestaShop?

Magento PrestaShop
Unikalne funkcjonalności
Wydajność i rozmiar sklepu X
Bezpieczeństwo
Zarządzanie produktami
Koszt wdrożenia i utrzymania sklepu
Potencjał SEO
wtyczki i pluginy
Prostota obsługi X
Skalowalność X
Support i community

Jak widzisz, oba CMS-y oferują wysokiej jakości usługi. Nie ma tu złego wyboru, jednak w zależności od indywidualnych potrzeb, warto wybrać ten, który spełni lepiej Twoje wymagania. Zależy Ci na skalowalności i planujesz zbudować większy e-commerce? Wybierz Magento. Wolisz prostotę obsługi i intuicyjne zarządzanie produktami? Presta będzie prawdopodobnie lepszym wyborem.

Gdyby przypadkiem przytłoczył Cię wybór i miałbyś zrezygnować z otwierania własnego sklepu – poczekaj! Oto 13 powodów, dla których warto zainwestować w sklep internetowy (bo naprawdę warto). Możesz też umówić się z nami na indywidualną rozmowę, a podpowiemy Ci, jak stworzyć wyjątkowy sklep internetowy – zoptymalizowany pod SEO. Napisz do nas!

FAQ

Oba CMS-y to wysokiej klasy narzędzia do prowadzenia sklepu internetowego, sprawdzą się więc dla większości właścicieli lub przyszłych właścicieli e-commerce. Sam powinieneś zdecydować, co będzie lepsze dla Twojego biznesu. Jeśli planujesz założenie małego sklepu internetowego i nie planujesz intensywnego rozwoju, Presta powinna Cię zadowolić – jest nieco prostsza w obsłudze. Natomiast do plusów Magento należy zaliczyć jego wysoką skalowalność i rozwiązania sprzyjające średnim oraz dużym sklepom.

Więcej informacji znajdziesz w tym wpisie.

Zarówno PrestaShop, jak i Magento, są darmowymi systemami do zarządzania treścią. Oznacza to, że możesz założyć z ich pomocą swój sklep internetowy, nie płacąc za korzystanie z CMS-a. Magento oferuje płatną, bardziej rozbudowaną wersją (Adobe Commerce Pro). W obu przypadkach należy liczyć się z opłatami za korzystanie z modułów i wtyczek, ponieważ wybór darmowych opcji jest mniejszy niż np. na WordPressie. Dodatkowo w cenę sklepu wlicz domenę, hosting i inne opłaty związane z prowadzeniem strony internetowej (np. SSL).

(1)
Autor
Sr SEO Specialist - Milena

Sr SEO Specialist

Z branżą SEO związana od 3 lat. Z powodzeniem optymalizuje sklepy internetowe na rynkach w Polsce, Niemczech, USA i Norwegii. A trzy słowa kluczowe, które towarzyszą jej po pracy to kaktusy, Hearthstone i Escape Roomy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak robić reklamy świąteczne? Praktyczne porady

Jak robić reklamy świąteczne? Praktyczne porady

Pierwsze skojarzenia, jakie przychodzą nam do głowy, gdy myślimy o świętach Bożego Narodzenia to spokój, radość i spotkania z rodziną. Pamiętajmy jednak także, że okres bożonarodzeniowy to jedno z największych wydarzeń zakupowych na świecie. Świętują go więc nie tylko ludzie, ale także firmy, które przygotowują się do niego m.in. przez reklamy świąteczne.

Czytaj więcej