Jak często kupujesz w sieci?
Ile przycisków dziennie mijasz wzrokiem?
A na ilu się zatrzymujesz?
Jeśli chcesz lepiej zrozumieć, co zrobić, aby przyciągnąć uwagę użytkownika i stworzyć przycisk, dowolne CTA czy komunikat, który będzie jednocześnie prosty, trafny i konwertujący – czytaj dalej.
Czego dowiesz się z tego artykułu?
- Co to UX writing?
- Czym jest microcopy?
- Co odróżnia UX writing od microcopy, a co je łączy?
- Jak pisać dobre microcopy?
- Gdzie znajdziesz przykłady ciekawego microcopy?
Brzmi dobrze? Wiemy. To do dzieła!
UX writing
UX writing jest często mylnie utożsamiany z microcopy – krótkimi tekstami na przyciskach, komunikatach o błędach… A w rzeczywistości jest to o wiele szersza dziedzina, obejmująca cały proces tworzenia treści dla interfejsów użytkownika. UX writing wpływa na to, jak użytkownik postrzega Twoją ofertę i co z nią zrobi: opuści stronę czy jednak skonwertuje?
No to wyobraźmy sobie takiego UX writera. Co robi na co dzień w swojej pracy i dlaczego jest tak rozchwytywany?
UX writer zajmuje się więc takimi rzeczami jak:
- Etykiety i przyciski. Nazywa elementy aplikacji/strony internetowej w sposób jasny i intuicyjny. Chodzi więc o to, by użytkownik wiedział, gdzie znajdzie ustawienia konta, a gdzie podglądnie koszyk.
- Komunikaty o błędach. Aj! Nikt nie lubi, gdy strona się wykrzacza. Dlatego pomaganie użytkownikowi zrozumieć problem i go rozwiązać to absolutna podstawa, jeśli chcesz ograniczyć poziom frustracji użytkownika. A – musisz pamiętać – sfrustrowany użytkownik nie skonwertuje.
- Wskazówki i porady. Naucz użytkownika, jak korzystać z funkcji aplikacji – oczywiście same funkcje powinny być jak najbardziej intuicyjne, ale UX writing też w tym pomaga.
- Ton i styl całego produktu / marki / strony. Tworzenie spójnego wizerunku marki zaczyna się od treści, i to tych treści, które są na przyciskach, w opcjach menu czy komunikatach. Profesjonalna firma technologiczna niekoniecznie będzie chciała użyć ikonkę ciasteczka informując Cię o polityce cookies, ale marka produktów dla psiaków – jak najbardziej! 🍪
UX writer współpracuje z wieloma osobami:
- Projektant UX/UI. Wspólnie decydują o rozmieszczeniu elementów i treści na ekranie.
- Product manager. Ustalają, jakie funkcje powinien mieć produkt i jak odpowie na potrzeby użytkowników – no i gdzie w tym wszystkim jest treść.
- Deweloperzy. To do nich najczęściej trafiają teksty, które zostaną osadzone w kodzie aplikacji.
Mówiąc krótko, UX writer odpowiada za to, żeby słowa w Twojej aplikacji były:
- Przejrzyste, bo użytkownik od razu wie, o co chodzi i co zrobić.
- Pomocne, bo teksty powinny prowadzić użytkownika przez kolejne etapy korzystania z aplikacji.
- Przyjemne, bo dobry język sprawia, że korzystanie z produktu jest po prostu bardziej satysfakcjonujące.
Microcopy – co to?
Skoro już wiemy, że UX writing to NIE microcopy, zastanówmy się, czym jest to drugie.
Microcopy to nic innego jak krótkie teksty, które spotykasz w różnych aplikacjach i stronach internetowych. To te małe opisy, komunikaty o błędach, podpowiedzi i inne informacje, które pomagają Ci poruszać się po interfejsie. Niby nic wielkiego, a jednak potrafią zrobić sporą różnicę!
Jak rozpoznać dobre microcopy?
- Krótko i na temat. Nie ma miejsca na lanie wody. Dobry UX writer (tak tak, UX writer może pisać microcopy!) tworzący microcopy pisze tak, by od razu trafić w sedno.
- Prosto i zrozumiale. Techniczny żargon zostaw w kuluarach firmowych. W dobrym micorcopy każdy ma szansę zrozumieć, o co chodzi!
- Pomaga, tak po prostu. Użytkownik nie wie, co zrobić? Microcopy podpowie mu w przyjazny sposób, jak ma działać.
- Przyjazny klimat. Nawet komunikat o błędzie może być miły i zabawny albo przynajmniej nie frustrujący. Buduj pozytywne relacje z użytkownikami nawet (a może szczególnie) wtedy, gdy jest najtrudniej!
- Wszystko gra! Spójność to podstawa. Jednolity styl i ton w całym interfejsie to must have każdego microcopy.
Weryfikacją microcopy i zasadniczo całego UX writingu zajmujemy się w ramach audytu UX.
Wskazówka: Pamiętaj o różnych potrzebach użytkowników. Dostosuj microcopy np. dla osób z dysleksją. W Delante dużo mówimy o inkluzywności, nie bez powodu! Zobacz nasze wpisy w tym temacie:
- Optymalizacje stron internetowych na potrzeby osób niepełnosprawnych – jak je przeprowadzić?
- Inkluzywny język – dlaczego warto stosować go w komunikacji marketingowej?
Skąd czerpać inspiracje?
- Podglądaj innych! Zobacz, jak microcopy działa w innych aplikacjach i stronach. Co Ci się podoba, a co nie?
- Testuj! Sprawdź, czy Twoje teksty są zrozumiałe dla innych. Poproś znajomych albo testerów o pomoc.
- Narzędzia – do roboty! Skorzystaj z narzędzi, które pomogą Ci tworzyć krótkie i treściwe teksty. (Semstorm, Senuto, Surfer, LanguageTool – opcji jest wiele!)
Microcopy vs UX writing: poznaj różnice!
Microcopy i UX writing są ze sobą ściśle powiązane, ale nie są tym samym. Porozmawiajmy więc o konkretach.
Microcopy:
- Skupia się na krótkich, zwięzłych fragmentach tekstu, stanowiących część interfejsu.
- Ma na celu szybką i precyzyjną komunikację informacji niezbędnych do wykonania danej czynności.
- Stanowi element UX writingu, ale nie obejmuje wszystkich treści w interfejsie i całej strategii. Jest efektem końcowym.
UX writing:
- Obejmuje wszystkie teksty, które wpływają na doświadczenie użytkownika, w tym microcopy, ale także onboarding, komunikaty systemowe, opisy funkcji…
- Skupia się na strategii i kontekście, w którym użytkownik widzi tekst, aby stworzyć spójne i angażujące doświadczenie.
- Wykracza poza krótkie teksty, obejmując szerszy kontekst, w jakim użytkownik wchodzi w interakcję z produktem. Jest częścią UX designu.
Microcopy vs UX writing w największym skrócie:
- Microcopy to krótkie teksty w interfejsie, a UX writing to strategia tworzenia wszystkich treści w tym interfejsie.
- Microcopy skupia się na szybkiej komunikacji, a UX writing na całościowym doświadczeniu użytkownika (uwzględniając w tym znaczenie mocrocopy).
- Microcopy jest częścią UX writingu, ale UX writing obejmuje więcej niż tylko microcopy.
Microcopy | UX writing | |
---|---|---|
Zakres | Krótkie teksty, np. etykiety, przyciski, komunikaty o błędach | Wszystkie teksty wpływające na doświadczenie użytkownika, w tym microcopy, onboarding, komunikaty systemowe, opisy funkcji |
Cel | Szybka i precyzyjna komunikacja informacji | Stworzenie spójnego i angażującego doświadczenia użytkownika |
Priorytet | Informacja | Strategia i kontekst |
Przykłady | „Wyślij wiadomość” (przycisk) | „Zostaw nam wiadomość, aby poznać indywidualną ofertę.” (tekst w oknie wiadomości) |
Dobry UX writing i microcopy od A do Z
Celem UX writingu jest ułatwienie użytkownikom osiągnięcia swoich celów – a co za tym idzie, Twoich celów. Właśnie dlatego UX writerzy współpracują z projektantami, badaczami i deweloperami: aby stworzyć intuicyjne i przyjemne w obsłudze interfejsy.
Proces UX writingu to nie tylko pisanie. Właściwie – samo tworzenie treści to bardzo niewielki wycinek UX writingu.
Możemy wymienić kilka najważniejszych etapów:
- Zrozumienie problemu użytkownika. Na początku musisz zdefiniować problem, który użytkownik ma rozwiązać za pomocą produktu, usługi, aplikacji.
- Badania. Zespół UX przeprowadza badania użytkowników, aby zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania.
- Projektowanie narracji. Teraz czas stworzyć narrację, która prowadzi użytkownika przez produkt – w sposób logiczny i spójny.
- Tworzenie treści. Wreszcie jest! UX writerzy piszą teksty dla wszystkich elementów interfejsu, od przycisków i etykiet po komunikaty o błędach i strony informacyjne – a więc także microcopy!
- Testy. Prototypy z treściami są testowane na grupach użytkowników, a na podstawie ich opinii projekt jest udoskonalany.
Microcopy jest tylko jednym z elementów UX writingu. I chociaż ogromnie ważne jest, aby te krótkie teksty były dopracowane, nie stanowią one o całości User Experience.
Musisz pamiętać, że praca UX writerów wymaga dogłębnego zrozumienia psychologii użytkownika, umiejętności pisania jasnych i zwięzłych tekstów oraz ścisłej współpracy z zespołem projektowym.
Jak microcopy i UX writing wpływają na konwersję?
Microcopy i UX writing mają ogromny wpływ na konwersję, czyli na to, jak wiele osób wykonuje pożądaną przez Ciebie czynność na stronie internetowej lub w aplikacji. Dzieje się tak, ponieważ wpływają one na doświadczenie użytkownika (UX), które jest kluczowe dla tego, czy ktoś zdecyduje się na zakup, zapisanie się do newslettera czy wykonanie innego działania.
- Im łatwiej użytkownikowi zrozumieć, czego dotyczy Twoja oferta i jak z niej skorzystać, tym bardziej prawdopodobne jest, że wykona pożądaną czynność.
- Jeśli użytkownik jest zdezorientowany lub sfrustrowany, prawdopodobnie opuści Twoją stronę. Dobre microcopy i UX writing pomagają użytkownikom poruszać się po stronie i znaleźć to, czego szukają.
- Kiedy użytkownik czuje, że rozumie Twoją stronę i markę, jest bardziej skłonny Ci zaufać. I konwertować!
Przykłady dobrego microcopy
A na koniec wisienka na torcie, czyli kilka ciekawych przykładów dobrego microcopy.
Nieszczęsne ciastka
Klik, drugi klik, ALE NIE WSZYSTKIE, nie dla marketingu, tylko funkcjonalne, wybierz preferencje… a potem wszystko leci na łeb, na szyję, gdy okazuje się, że po odhaczaniu stu różnych opcji najbardziej domyślny przycisk przekreśla pięć minut Twojej pracy.
A to już prosi się o wyjście ze strony.
Dlatego jeśli przycisk „wyrażam zgodę” jest najbardziej widoczny, dobrze, aby pola przy wyborze preferencji nie były zaznaczone – jak na screenie poniżej.
Wyrażam zgodę, odmów, zapisz preferencje – to proste informacje. Zrozumiałe. Jednocześnie wiesz, że funkcjonalne pliki są „zawsze aktywne” i nic z tym nie zrobisz, a klikając „wyrażam zgodę” – realizujesz swój cel, który miałeś, pierwotnie wchodząc w opcje zarządzania plikami cookie.
No i jeszcze jeden przykład – przyjemny i prosty. „W porządku!” – no bo jeśli nie przeszkadzają Ci ciastka, to po co się złościć? Ale jeśli chcesz je zmienić – widzisz „Ustawienia”. Wszystko jasne, proste. Pozytywne.
CTA na przyciskach
Wiesz, co jest ważne w CTA zapraszających do działania? Powiedzieć, dlaczego warto. Ale prosto, szybko, bez zbędnych zawiłości. Dlatego w Delante informujemy od razu, że nasza wycena jest bezpłatna – i tyle. Klikasz i zamawiasz. Rozwiewamy wątpliwości zanim się pojawią.
Wygodne i funkcjonalne działania
Wiesz, jak dobrze działają spersonalizowane działania? To zobacz, jak działa jeden z popularnych dostawców psiego cateringu. UX writing i microcopy podpowiadają, co wpisać, jak wpisać i od razu wiesz, co się zaraz wydarzy – stworzysz dietę dla swojego pupila! Superproste, co nie?
Proste słowa, proste kolory!
Spaceberry opublikowało ostatnio case study, z którego wynika, że Asos zmieniając kolorystykę swoich przycisków i treść zwiększył współczynnik kliknięć aż o 50%. Po co pisać długie zdania, których nikt nie ma czasu czytać, gdy można zapytać, czy jest tu nowy i czas założyć konto?