.animate-view{opacity: 1 !important;}

Microcopy i UX writing – czym są i jak je wykorzystać w optymalizacji ścieżki konwersji?

7min.

Komentarze:0

UX
Microcopy i UX writing – czym są i jak je wykorzystać w optymalizacji ścieżki konwersji?
11 marca 2024
Dobry UX writing i microcopy to kluczowe elementy tworzenia interfejsów. Chcesz, żeby Twoje interfejsy były przyjazne dla użytkownika i konwertowały? Tłumaczymy, jak to zrobić - i podajemy przykłady.

7min.

Komentarze:0

Jak często kupujesz w sieci?

Ile przycisków dziennie mijasz wzrokiem?

A na ilu się zatrzymujesz?

Jeśli chcesz lepiej zrozumieć, co zrobić, aby przyciągnąć uwagę użytkownika i stworzyć przycisk, dowolne CTA czy komunikat, który będzie jednocześnie prosty, trafny i konwertujący – czytaj dalej.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Co to UX writing?
  • Czym jest microcopy?
  • Co odróżnia UX writing od microcopy, a co je łączy?
  • Jak pisać dobre microcopy?
  • Gdzie znajdziesz przykłady ciekawego microcopy?

Brzmi dobrze? Wiemy. To do dzieła!

UX writing

UX writing jest często mylnie utożsamiany z microcopy – krótkimi tekstami na przyciskach, komunikatach o błędach… A w rzeczywistości jest to o wiele szersza dziedzina, obejmująca cały proces tworzenia treści dla interfejsów użytkownika. UX writing wpływa na to, jak użytkownik postrzega Twoją ofertę i co z nią zrobi: opuści stronę czy jednak skonwertuje?

Pamiętaj: Microcopy jest ważną częścią UX writingu, ale to tylko fragment całej układanki.

No to wyobraźmy sobie takiego UX writera. Co robi na co dzień w swojej pracy i dlaczego jest tak rozchwytywany?

UX writer zajmuje się więc takimi rzeczami jak:

  • Etykiety i przyciski. Nazywa elementy aplikacji/strony internetowej w sposób jasny i intuicyjny. Chodzi więc o to, by użytkownik wiedział, gdzie znajdzie ustawienia konta, a gdzie podglądnie koszyk.
  • Komunikaty o błędach. Aj! Nikt nie lubi, gdy strona się wykrzacza. Dlatego pomaganie użytkownikowi zrozumieć problem i go rozwiązać to absolutna podstawa, jeśli chcesz ograniczyć poziom frustracji użytkownika. A – musisz pamiętać – sfrustrowany użytkownik nie skonwertuje.
  • Wskazówki i porady. Naucz użytkownika, jak korzystać z funkcji aplikacji – oczywiście same funkcje powinny być jak najbardziej intuicyjne, ale UX writing też w tym pomaga.
  • Ton i styl całego produktu / marki / strony. Tworzenie spójnego wizerunku marki zaczyna się od treści, i to tych treści, które są na przyciskach, w opcjach menu czy komunikatach. Profesjonalna firma technologiczna niekoniecznie będzie chciała użyć ikonkę ciasteczka informując Cię o polityce cookies, ale marka produktów dla psiaków – jak najbardziej! 🍪

UX writer współpracuje z wieloma osobami:

  • Projektant UX/UI. Wspólnie decydują o rozmieszczeniu elementów i treści na ekranie.
  • Product manager. Ustalają, jakie funkcje powinien mieć produkt i jak odpowie na potrzeby użytkowników – no i gdzie w tym wszystkim jest treść.
  • Deweloperzy. To do nich najczęściej trafiają teksty, które zostaną osadzone w kodzie aplikacji.

Mówiąc krótko, UX writer odpowiada za to, żeby słowa w Twojej aplikacji były:

  • Przejrzyste, bo użytkownik od razu wie, o co chodzi i co zrobić.
  • Pomocne, bo teksty powinny prowadzić użytkownika przez kolejne etapy korzystania z aplikacji.
  • Przyjemne, bo dobry język sprawia, że korzystanie z produktu jest po prostu bardziej satysfakcjonujące.

Microcopy – co to?

Skoro już wiemy, że UX writing to NIE microcopy, zastanówmy się, czym jest to drugie.

Microcopy to nic innego jak krótkie teksty, które spotykasz w różnych aplikacjach i stronach internetowych. To te małe opisy, komunikaty o błędach, podpowiedzi i inne informacje, które pomagają Ci poruszać się po interfejsie. Niby nic wielkiego, a jednak potrafią zrobić sporą różnicę!

Jak rozpoznać dobre microcopy?

  • Krótko i na temat. Nie ma miejsca na lanie wody. Dobry UX writer (tak tak, UX writer może pisać microcopy!) tworzący microcopy pisze tak, by od razu trafić w sedno.
  • Prosto i zrozumiale. Techniczny żargon zostaw w kuluarach firmowych. W dobrym micorcopy każdy ma szansę zrozumieć, o co chodzi!
  • Pomaga, tak po prostu. Użytkownik nie wie, co zrobić? Microcopy podpowie mu w przyjazny sposób, jak ma działać.
  • Przyjazny klimat. Nawet komunikat o błędzie może być miły i zabawny albo przynajmniej nie frustrujący. Buduj pozytywne relacje z użytkownikami nawet (a może szczególnie) wtedy, gdy jest najtrudniej!
  • Wszystko gra! Spójność to podstawa. Jednolity styl i ton w całym interfejsie to must have każdego microcopy.
Źródło: https://uxdesign.cc/ux-writing-5-ways-to-craft-microcopy-7e4fe5d04bed

Wskazówka: Pamiętaj o różnych potrzebach użytkowników. Dostosuj microcopy np. dla osób z dysleksją. W Delante dużo mówimy o inkluzywności, nie bez powodu! Zobacz nasze wpisy w tym temacie:

Skąd czerpać inspiracje?

  • Podglądaj innych! Zobacz, jak microcopy działa w innych aplikacjach i stronach. Co Ci się podoba, a co nie?
  • Testuj! Sprawdź, czy Twoje teksty są zrozumiałe dla innych. Poproś znajomych albo testerów o pomoc.
  • Narzędzia – do roboty! Skorzystaj z narzędzi, które pomogą Ci tworzyć krótkie i treściwe teksty. (Semstorm, Senuto, Surfer, LanguageTool – opcji jest wiele!)
Pamiętaj! Microcopy to nie tylko słowa: to sposób komunikacji z użytkownikami. Dobre microcopy sprawi, że Twój produkt będzie bardziej przyjazny, łatwy w użyciu i po prostu przyjemny.

Microcopy vs UX writing: poznaj różnice!

Microcopy i UX writing są ze sobą ściśle powiązane, ale nie są tym samym. Porozmawiajmy więc o konkretach.

Microcopy:

  • Skupia się na krótkich, zwięzłych fragmentach tekstu, stanowiących część interfejsu.
  • Ma na celu szybką i precyzyjną komunikację informacji niezbędnych do wykonania danej czynności.
  • Stanowi element UX writingu, ale nie obejmuje wszystkich treści w interfejsie i całej strategii. Jest efektem końcowym.

UX writing:

  • Obejmuje wszystkie teksty, które wpływają na doświadczenie użytkownika, w tym microcopy, ale także onboarding, komunikaty systemowe, opisy funkcji…
  • Skupia się na strategii i kontekście, w którym użytkownik widzi tekst, aby stworzyć spójne i angażujące doświadczenie.
  • Wykracza poza krótkie teksty, obejmując szerszy kontekst, w jakim użytkownik wchodzi w interakcję z produktem. Jest częścią UX designu.
Źródło: https://www.uxmatters.com/mt/archives/2019/08/ux-writing-creating-microcopy-that-speaks-to-users.php

Microcopy vs UX writing w największym skrócie:

  • Microcopy to krótkie teksty w interfejsie, a UX writing to strategia tworzenia wszystkich treści w tym interfejsie.
  • Microcopy skupia się na szybkiej komunikacji, a UX writing na całościowym doświadczeniu użytkownika (uwzględniając w tym znaczenie mocrocopy).
  • Microcopy jest częścią UX writingu, ale UX writing obejmuje więcej niż tylko microcopy.

MicrocopyUX writing
ZakresKrótkie teksty, np. etykiety, przyciski, komunikaty o błędachWszystkie teksty wpływające na doświadczenie użytkownika, w tym microcopy, onboarding, komunikaty systemowe, opisy funkcji
CelSzybka i precyzyjna komunikacja informacjiStworzenie spójnego i angażującego doświadczenia użytkownika
PriorytetInformacjaStrategia i kontekst
Przykłady„Wyślij wiadomość” (przycisk)„Zostaw nam wiadomość, aby poznać indywidualną ofertę.” (tekst w oknie wiadomości)

Dobry UX writing i microcopy od A do Z

Celem UX writingu jest ułatwienie użytkownikom osiągnięcia swoich celów – a co za tym idzie, Twoich celów. Właśnie dlatego UX writerzy współpracują z projektantami, badaczami i deweloperami: aby stworzyć intuicyjne i przyjemne w obsłudze interfejsy.

Proces UX writingu to nie tylko pisanie. Właściwie – samo tworzenie treści to bardzo niewielki wycinek UX writingu.

Możemy wymienić kilka najważniejszych etapów:

  • Zrozumienie problemu użytkownika. Na początku musisz zdefiniować problem, który użytkownik ma rozwiązać za pomocą produktu, usługi, aplikacji.
  • Badania. Zespół UX przeprowadza badania użytkowników, aby zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania.
  • Projektowanie narracji. Teraz czas stworzyć narrację, która prowadzi użytkownika przez produkt – w sposób logiczny i spójny.
  • Tworzenie treści. Wreszcie jest! UX writerzy piszą teksty dla wszystkich elementów interfejsu, od przycisków i etykiet po komunikaty o błędach i strony informacyjne – a więc także microcopy!
  • Testy. Prototypy z treściami są testowane na grupach użytkowników, a na podstawie ich opinii projekt jest udoskonalany.

Microcopy jest tylko jednym z elementów UX writingu. I chociaż ogromnie ważne jest, aby te krótkie teksty były dopracowane, nie stanowią one o całości User Experience.

Musisz pamiętać, że praca UX writerów wymaga dogłębnego zrozumienia psychologii użytkownika, umiejętności pisania jasnych i zwięzłych tekstów oraz ścisłej współpracy z zespołem projektowym.

Jak microcopy i UX writing wpływają na konwersję?

Microcopy i UX writing mają ogromny wpływ na konwersję, czyli na to, jak wiele osób wykonuje pożądaną przez Ciebie czynność na stronie internetowej lub w aplikacji. Dzieje się tak, ponieważ wpływają one na doświadczenie użytkownika (UX), które jest kluczowe dla tego, czy ktoś zdecyduje się na zakup, zapisanie się do newslettera czy wykonanie innego działania.

  1. Im łatwiej użytkownikowi zrozumieć, czego dotyczy Twoja oferta i jak z niej skorzystać, tym bardziej prawdopodobne jest, że wykona pożądaną czynność.
  2. Jeśli użytkownik jest zdezorientowany lub sfrustrowany, prawdopodobnie opuści Twoją stronę. Dobre microcopy i UX writing pomagają użytkownikom poruszać się po stronie i znaleźć to, czego szukają.
  3. Kiedy użytkownik czuje, że rozumie Twoją stronę i markę, jest bardziej skłonny Ci zaufać. I konwertować!

Przykłady dobrego microcopy

A na koniec wisienka na torcie, czyli kilka ciekawych przykładów dobrego microcopy.

Nieszczęsne ciastka

Klik, drugi klik, ALE NIE WSZYSTKIE, nie dla marketingu, tylko funkcjonalne, wybierz preferencje… a potem wszystko leci na łeb, na szyję, gdy okazuje się, że po odhaczaniu stu różnych opcji najbardziej domyślny przycisk przekreśla pięć minut Twojej pracy.

A to już prosi się o wyjście ze strony.

Dlatego jeśli przycisk „wyrażam zgodę” jest najbardziej widoczny, dobrze, aby pola przy wyborze preferencji nie były zaznaczone – jak na screenie poniżej.

Wyrażam zgodę, odmów, zapisz preferencje – to proste informacje. Zrozumiałe. Jednocześnie wiesz, że funkcjonalne pliki są „zawsze aktywne” i nic z tym nie zrobisz, a klikając „wyrażam zgodę” – realizujesz swój cel, który miałeś, pierwotnie wchodząc w opcje zarządzania plikami cookie.

Źródło: dogahead.pl

No i jeszcze jeden przykład – przyjemny i prosty. „W porządku!” – no bo jeśli nie przeszkadzają Ci ciastka, to po co się złościć? Ale jeśli chcesz je zmienić – widzisz „Ustawienia”. Wszystko jasne, proste. Pozytywne.

Źródło: fabrykarozsady.pl

CTA na przyciskach

Wiesz, co jest ważne w CTA zapraszających do działania? Powiedzieć, dlaczego warto. Ale prosto, szybko, bez zbędnych zawiłości. Dlatego w Delante informujemy od razu, że nasza wycena jest bezpłatna – i tyle. Klikasz i zamawiasz. Rozwiewamy wątpliwości zanim się pojawią.

Źródło: delante.pl

Wygodne i funkcjonalne działania

Wiesz, jak dobrze działają spersonalizowane działania? To zobacz, jak działa jeden z popularnych dostawców psiego cateringu. UX writing i microcopy podpowiadają, co wpisać, jak wpisać i od razu wiesz, co się zaraz wydarzy – stworzysz dietę dla swojego pupila! Superproste, co nie?

Źródło: https://psibufet.pl/

Proste słowa, proste kolory!

Spaceberry opublikowało ostatnio case study, z którego wynika, że Asos zmieniając kolorystykę swoich przycisków i treść zwiększył współczynnik kliknięć aż o 50%. Po co pisać długie zdania, których nikt nie ma czasu czytać, gdy można zapytać, czy jest tu nowy i czas założyć konto?

Źródło: https://blog.spaceberry.studio/how-ui-ux-design-impacts-website-conversions-fd1264e41f36
Źródło: https://blog.spaceberry.studio/how-ui-ux-design-impacts-website-conversions-fd1264e41f36

Co to microcopy i UX writing? Podsumujmy!

UX writing to szeroka dziedzina obejmująca tworzenie treści dla interfejsów użytkownika, takich jak etykiety przycisków, komunikaty o błędach, opisy funkcji, a nawet ton i styl całej marki. Dobry UX writing sprawia, że interfejs jest intuicyjny, łatwy w obsłudze i przyjemny w użytkowaniu.

Microcopy to krótkie teksty w interfejsie, np. na przyciskach, w komunikatach o błędach, czy podpowiedziach. Dobre microcopy jest zwięzłe, informacyjne i przyjazne dla użytkownika.

Microcopy i UX writing wpływają na konwersję, ponieważ:

  • Ułatwiają użytkownikom zrozumieć, czego dotyczy oferta i jak z niej skorzystać.
  • Pomagają poruszać się po stronie bez frustracji.
  • Budują zaufanie użytkownika do marki.
Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM