Najważniejsze zasady dobrego linkowania

Najważniejsze zasady dobrego linkowania

Linkowanie już od lat jest nieodłącznym elementem pozycjonowania, jednak z czasem podejście do linkowania i zasady zmieniały się. Przeczytaj jak linkować, żeby nie zaszkodzić stronie, gdzie pozyskiwać linki czy więcej znaczy lepiej.

Ostatnio na naszym blogu: Pozycjonowanie w Australii - SEO wśród Aussies

Co to jest linkowanie (link-building)?

Link building jest jednym z podstawowych sposobów na budowanie wysokiej pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Często nazywany jest także procesem SEO Off-Site lub Off-Page, dla podkreślenia faktu, że może się on dziać bez dostępów do strony internetowej. Jest on dopełnieniem procesu On-site (On-Page). Jak sama nazwa wskazuje polega on na pozyskiwaniu linków prowadzących do danej witryny. Chcąc dokładniej zrozumieć ten proces wyjaśnijmy sobie najpierw czym jest link.

Co to jest link?

Link możemy zdefiniować jako odsyłacz umieszczony na stronie internetowej lub w dowolnym dokumencie elektronicznym, który po kliknięciu przenosi użytkownika na inną witrynę lub do innego dokumentu.

Czysty link i link z anchorem

Link może występować jako czysty adres URL, a także być powiązany z fragmentem tekstu lub dowolnym elementem graficznym. Jest to tzw. „anchor”, który w praktyce oznacza link zamieszczony w witrynie, który wyświetla się w formie ustalonego tekstu. W pozycjonowaniu odgrywa on bardzo ważną rolę, zwiększającą wartość stron internetowych w wyszukiwarce Google.

Rodzaje linków

Ze względu na tekst linki możemy podzielić na:

  • brandowe – zawierające nazwę firmy np. Delante.pl, Delante,
  • linki z EMA (z ang. exact match anchor-text) – posiadające tekst zakotwiczenia, który dokładnie odpowiada słowu kluczowemu, np. Zasady dobrego linkowania,
  • mieszane – będące połączeniem brandu i EMA np. Zasady dobrego linkowania w Delante.pl,
  • nawigujące – przenoszące do danego miejsca na stronie internetowej,  np. TUTAJ,
  • czysty URL – adres URL strony umieszczony w treści, np. Zapraszamy na naszą stronę internetową: https://delante.pl/.

Na czym polega link-building?

Link building polega na tworzeniu wartościowych odnośników prowadzących do naszej witryny internetowej. Jest to strategia, która jest siłą napędową skutecznych działań SEO. Odpowiednia liczba oraz rodzaj linków może pomóc naszej stronie internetowej w osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie zwiększyć zarobki naszej firmy.

Dlaczego pozyskiwanie linków jest ważne?

Działanie pierwszych wyszukiwarek internetowych opierało się przede wszystkim o indeksowanie treści występujących na stronie. Do osiągnięcia wyższej pozycji w rankingu wystarczyło zazwyczaj odpowiednie dobranie słów kluczowych dopasowanych do danej podstrony. Sytuacja zmieniła się jednak wraz z powstaniem wyszukiwarki Google, która odmieniła sposób listingu witryn internetowych wprowadzając algorytm Page Rank. Zaczął on uwzględniać liczbę odnośników do danej strony internetowej, a także ich jakość.

Na początku założeniem PageRank było to, że jeśli strona staje się popularna i użytkownicy internetu wspominają ją na innych stronach to znaczy, że jest wartościowa i należy ją pokazać wyżej w wyszukiwarce. Ta zależność szybko została wykorzystana poprzez dodawanie spamerskich linków na różnych stronach. Działały do czasu aktualizacji algorytmu, po której większe znaczenie niż ilość linków, ma ich jakość.

Obecnie Page Rank już nie jest czynnikiem, który przestał być aktualizowany i nie powinniśmy go brać pod uwagę. Wcześniej budowało się też linki w ten sposób, że brało się jeden anchor np. “pozycjonowanie Kraków” i większość linków budowało się na niego – obecnie za nadużywanie jednego anchora grozi kara od Google (odfiltrowanie danej podstrony). Anchory powinny być odpowiednio zdywersyfikowane: część na czysty link, część na anchory dobrane, część na mieszane.

Odpowiednia liczba wartościowych linków może pomóc naszej stronie internetowej w zajęciu topowych pozycji w wynikach wyszukiwania. Z kolei tworzenie słabej jakości linków może doprowadzić do nałożenia kary przez Google i spowodować znaczny spadek w wynikach organicznych.

Linkowanie zewnętrzne

Gdzie dodawać linki?

W Internecie istnieje wiele miejsc, w których możemy umieszczać linki do naszej strony internetowej. Należy wybierać strony internetowe, które swoją tematyką nawiązują do profilu działalności naszej firmy. Warto stworzyć bazę wartościowych domen, z których opłaca się linkować i wykorzystywać je w czasie kampanii link buildingowej. Ważny jest odpowiedni dobór kanałów – dywersyfikacja, czyli linkowanie z kilku różnych kanałów, nie tylko z jednego. Należy również pamiętać, że dla każdej strony będzie działał lepiej inny miks kanałów. Warto indywidualnie dobrać do branży, typu strony etc.

Najpopularniejsze miejsca, w których możemy umieszczać swoje linki:

  • Własne zaplecze – jednym z najlepszych sposobów na pozyskiwanie wysokiej jakości linków jest stworzenie własnego zaplecza. Może to być blog lub portal internetowy, na którym będziemy umieszczać wartościowe dla czytelników publikacje lub artykuły. O zapleczach pisaliśmy w naszym wcześniejszym artykule: Zaplecze SEO – co to jest i jak z niego korzystać.
  • Katalogi stron – są to specjalnie utworzone serwisy internetowe, które gromadzą bardzo duże ilości linków podzielone na różnorodne kategorie tematyczne. Posiadają wysoki wskaźnik Page Rank, przez co są pozytywnie odbierane przez wyszukiwarki internetowe, w tym także Google. Umieszczenie w nich swojej strony wiąże się najczęściej z jednorazową opłatą. Jeszcze kilka lat temu katalogowanie stron, było bardzo popularne. Istniało mnóstwo katalogów, jednak z uwagi na ich słabą jakość spora część została odfiltrowana. Należy więc dobierać te, sprawdzone, które pomogą a nie zaszkodzą.
  • Komentarze na blogach i forach – są to miejsca, w których użytkownicy zadają bardzo dużo pytań, na które możemy udzielić profesjonalnej odpowiedzi, zachęcając jednocześnie do skorzystania z naszej oferty.
  • Publikacje branżowe i artykuły sponsorowane – zamieszczane na zaufanych i popularnych portalach są bardzo efektywną formą promocji, która przynosi liczne korzyści, zwiększając zakres naszej treści, a także trafiając do większej liczby potencjalnych klientów.
  • Wpisy w mediach społecznościowych – publikacje z linkami w mediach społecznościowych nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym, jednak wpływają na zwiększenie współczynnika zaufania wyszukiwarki do naszej strony internetowej.
  • Ogłoszenia – krótkie treści zamieszczane w serwisach internetowych, w których możemy przedstawić ofertę naszej firmy wielu różnym odbiorcom.
  • Nap’y – z ang. Name, Address, Phone Number, miejsca w Internecie, w których umieszczane są podstawowe informacje dotyczące danej firmy: jej nazwa / imię i nazwisko przedsiębiorcy, adres, numer telefonu, które identyfikują prowadzoną działalność i pozwalają pozyskać klientów na lokalnym rynku.

Ile linków dziennie dodawać?

Nie ma złotej zasady mówiącej o tym, ile linków dziennie powinno się dodawać. Warto jednak pamiętać, aby nie przesadzać z ilością linków dodawanych na jednej stronie oraz dywersyfikować źródła linków. Profil linków powinien być jak najbardziej rozbudowany, dzięki czemu będzie wyglądał bardziej naturalnie, niż ciągłe linkowanie z jednego źródła. Najlepiej stopniowo zwiększać ich ilość, zaczynając od niewielkiej liczby linków dodawanych w sieci i sukcesywnie zwiększając tę liczbę. Nagłe i bardzo szybkie dolinkowanie strony, do której do tej pory przyrost odnośników był stabilny albo spadał będzie wyglądać nienaturalnie, a dla robotów Google będzie to pierwsza wskazówka tego, że linkowanie jest robione automatycznie.  

Zasady dobrego linkowania

Skuteczne linkowanie jest obecnie zdecydowanie trudniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Google wciąż usprawnia swoje algorytmy, dzięki czemu jest w stanie szybko i skutecznie wychwycić wszystkie nieprawidłowości. Istnieje jednak kilka praktycznych wskazówek, o których warto pamiętać przy link building’u. Oto one:

1. Stworzenie unikalnego contentu

Kluczową rolę w skutecznym pozycjonowaniu ogrywa wysokiej jakości, unikalny content, który jest wartościowy dla czytelników i przyciąga ich uwagę. Publikowanie interesujących treści na blogach branżowych lub innych portalach zwiększa szansę na to, że nasza twórczość będzie udostępniona przez użytkowników, co dodatkowo zwiększy zasięg naszej strony internetowej.

Pamiętaj, aby w publikowanych treściach zawsze został zamieszczony link do Twojej witryny.

2. Odpowiednie umieszczanie anchorów

Bardzo ważne jest umiejętne i naturalne umieszczanie linków z anchorem w publikowanej treści. W nieodpowiednim kontekście mogą bowiem zwiększyć ryzyko otrzymania filtra algorytmicznego od Google. Jak więc stworzyć odpowiedni link z anchorem? Przede wszystkim powinien on wyglądać naturalnie. Powinniśmy postawić się na miejscu użytkownika, który czyta daną treść i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy link umieszczony przez nas w danym miejscu jest wartościowym elementem dla odbiorcy.  

3. Dbanie o wysoką jakość linków

Google bardzo dużą wagę przywiązuje do wysokiej jakości linków. Jego zaawansowane, konsekwentnie aktualizowane algorytmy analizują i usuwają z SERP-ów strony, których linki budzą podejrzenia co do swojej naturalności. Dlatego wlaśnie tworzenie niskiej jakości linków może doprowadzić do nałożenie kary przez Google, co wiąże się ze znacznym spadkiem lub nawet całkowitym zniknięciem z wyników wyszukiwania.

Jak powinny wyglądać wysokiej jakości linki? Przede wszystkim powinny zawierać rzetelne, wartościowe dla użytkowników informacje. Powinny być unikalne i nie kopiowane z innych stron, a także poprawnie napisane, zarówno pod kątem stylistyki, jak również ortografii.

4. Pozyskiwanie linków tematycznych

Na skuteczny link building wpływa także pozyskiwanie linków tematycznych. Google przywiązuje dużą wagę do zgodności tematycznej treści strony dającej i biorącej linka. Dlatego właśnie linkując, staraj się dobierać witryny związane z tematyką Twojej działalności. Prowadzisz firmę budowlaną? Nie umieszczaj więc linków na stronach z branży gastronomicznej. Wypowiedź o treści: “Nie wiem nic o tym garnku ale kupiłem ostatnio świetną łopatę w tym sklepie: …” będzie źle oceniona przez roboty Google, a dodatkowo może negatywnie wpłynąć na PR firmy.

5. Pozyskiwanie linków do-follow

Wszystkim linkom przypisywane są atrybuty do-follow lub no-follow. Te wartości również brane są pod uwagę przez roboty, które skanują strony internetowe. Kiedy bowiem natrafiają one na link do-follow, rozpoczynają proces przekazywania części wartości danej strony, na której umieszczony jest link, do witryny, na którą ten link prowadzi. Oznacza to, że pozyskiwanie linków do-follow pozwoli nam przenieść część wartości strony, na której umieszczamy link na naszą witrynę. Wielokrotne zastosowanie danego anchora podczas pozyskiwania linków z atrybutem do-follow sprawi, że nasz witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania pod konkretną frazę.

6. Linkowanie na „mocnych” stronach

Każda strona internetowa posiada przypisany wskaźnik o nazwie Trust Rank, który określa poziom zaufania jakim wyszukiwarka obdarza daną witrynę. Umieszczając linki do-follow na stronach o wysokim wskaźniku Trust Rank możemy zwiększyć poziom zaufania naszej witryny i zmniejszyć ryzyko, że będzie ona traktowana przez Google jako podejrzana. Jeden link pozyskany z mocnej strony będzie miał dużo większą wartość niż kilkadziesiąt linków z bardzo marnej jakości stron, które mogą nawet zaszkodzić.

Ocena zaufania strony - moz

O czym jeszcze warto pamiętać?

Wartościowe i mocne linki nie są łatwe do pozyskania. Dlatego właśnie skuteczna strategia link buildingowa wymaga niemałej kreatywności, inwencji twórczej oraz sprytu.

Należy pamiętać, że największym błędem strategii link buildingu jest jej brak. Możemy dysponować wartościowym contentem i świetnymi materiałami, jednak jeśli nie zostaną one uzupełnione o odpowiednią strategię linkowania to ich potencjał nie zostanie wykorzystany. Jednak stworzenie linków to dopiero połowa sukcesu. Musimy bowiem pamiętać o tym, że link musi zostać zauważony przez Google. Powinniśmy więc linki indeksować i doindeksowywać, by zwiększyć prawdopodobieństwo, że wyszukiwarka je zauważy.

Po opublikowaniu wartościowych treści należy znaleźć sposób na dotarcie do jak największej liczby odbiorców, którzy będą nimi zainteresowani. Warto wykorzystywać media społecznościowe, a także nawiązywać kontakty z blogerami oraz webmasterami, co zwiększy szanse na naturalne linki zwrotne.

Podsumowanie

Link building jest nieodłącznym elementem pozycjonowania stron w Internecie. Chcąc, aby nasza witryna znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania powinniśmy starannie opracować naszą strategię pozyskiwania linków. Przede wszystkim powinny być one naturalne, unikalne i wartościowe dla użytkowników, a także pochodzić z mocnych stron, które zwiększą poziom zaufania wyszukiwarki do naszej witryny. Warto przy tym wykazać się kreatywnością i inwencją twórczą.

Należy także pamiętać, że tworzenie niskiej jakości linków może doprowadzić do nałożenia kary przez Google, co wpłynie na spadek, a nawet całkowite zniknięcie naszej strony z wyników wyszukiwania.

Dyskusja
  • Paweł

    Przy jakich wartościach Page Authority i MozRank i MozTrust można stwierdzić, że strona jest mocna i że warto z niej linkować?

    • Nikt takich danych Ci nie poda, bo nawet jeśli domena ma duży OBL, potrafi mieć wysoki Rank i Trust (a wysoki OBL może świadczyć o tym, że domena jest już zaspamowana przez seo’wców). Poza tym Moz na Polskę ma najsłabszy algorytm; spośród Majestica, Ahrefsa i Moza, to ten ostatni w PL ma najmniej aktywne roboty, więc ich danymi szczególnie bym się nie sugerował.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.