Co powinien zawierać Audyt SEO?

Co powinien zawierać Audyt SEO?

Dla potrzeb pozycjonowania, audyt SEO przypomina mapę samochodową. Wskazuje miejsca, gdzie znajdują się wyzwania. Stanowi on podstawowe narzędzie w procesie optymalizowania i ulepszania funkcjonowania strony internetowej.

Ostatnio na naszym blogu: Jak analizować konkurencję w Senuto?

Czym jest audyt SEO?

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, audyt SEO stanowi podstawowy dokument rozpoczynający współpracę między firmą SEO, a właścicielem strony internetowej. Audyt ma niejako dwie role. Z jednej, jest to analiza różnych aspektów strony internetowej. Z drugiej strony klient, jako odbiorca audytu, ma prawo oczekiwać wskazania w audycie konkretnych działań, które firma SEO przeprowadzi w celu poprawienia wyników (czyli głównie zwiększenia ruchu na stronie).

Celem audytu jest zidentyfikowanie jak największej liczby podstawowych problemów wpływających na skuteczność wyszukiwania organicznego. Audyt SEO ujawni między innymi:

  • Techniczne problemy ze stroną
  • Problemy z indeksowaniem strony
  • Problemy ze strukturą strony
  • Wyzwania związane z UX
  • Problemy z treściami na stronie i możliwości rozbudowy contentu
  • Wygląd strony w wyszukiwarce
  • Informacje na temat konkurencji w wyszukiwarce

Audyt to standardowa procedura, która ma bardzo duże znaczenie dla strony — jest to zasadniczo „kontrola stanu” witryny.

Jak wykonać audyt SEO?

Jeśli działania mające na celu zwiększenie ruchu, które prowadzisz dla Twojej strony, nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że nie zwróciłeś uwagi na istotne elementy. Przyjęta przez Ciebie strategia i działania SEO mogą nie być optymalne dla Twojej witryny, a pozyskiwani użytkownicy nie stanowią grupy docelowej, która mogłaby być zainteresowana Twoją ofertą. W celu zweryfikowania obszarów działania bardzo ważne jest wykonanie szczegółowego audytu strony, którym może zająć się agencja SEO lub niezależny specjalista.

W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci, jakie aspekty mają kluczowy wpływ na pozycjonowanie witryny i z jakich elementów powinien składać się dobrze wykonany audyt SEO. Jeśli nie chcesz korzystać z usług profesjonalnej agencji, być może zainteresuje Cię również nasz inny wpis, w którym wyjaśniliśmy, jak samemu wykonać prosty audyt.

ABC pozycjonowania – zawartość audytu SEO w wersji basic

Z audytu powinniśmy dowiedzieć się kompletu podstawowych informacji o stronie, w tym m.in. danych historycznych o domenie, jej wieku, a także informacji, od jakiego czasu na danej domenie funkcjonuje analizowana strona internetowa.

Informacje te są ważne dla planowania działań SEO, ponieważ historia domeny, w tym jej wiek czy historia linkowania mają wpływ na pozycjonowanie. Wpływają one na reputację witryny i jej pozytywne postrzeganie w oczach algorytmów Google. W narzędziu monitorującym słowa kluczowe widać czasem pozostałości po dawnych działaniach pozycjonerskich, czego skutkiem mogą być znaczne niespójności wśród słów kluczowych prowadzących do danej strony, na przykład:

Audyt SE - słowa kluczowe

Jakie informacje powinny znaleźć się w audycie SEO?

Analiza konkurencji w wyszukiwarce

Ważną i obfitującą w pożyteczne informacje częścią audytu jest analiza konkurencji w Google. Pozwala ona na oszacowanie tego, jak wiele pracy należy włożyć w optymalizację strony, aby dogonić liderów danych haseł kluczowych. Polega na spojrzeniu na słowa kluczowe konkurencji, szacowany miesięczny ruch związany z wyszukiwaniem, linki przychodzące, Domain Authority czy domeny linkujące. Analiza stron konkurencji pozwala na oszacowanie trudności słów kluczowych. W przypadku, gdyby konkurencja na daną frazę kluczową była zbyt silna (wyobraźmy sobie np. konkurowanie z eBayem, Wikipedią czy Microsoftem), analiza może stanowić również punkt wyjścia do przemyślenia taktyki SEO np. poprzez dobór innych słów kluczowych.

Należy pamiętać jednak, że konkurencja w wynikach wyszukiwania Google to nie to samo, co konkurencja rynkowa! Przykładowo, dla sklepu z produktami high-tech konkurencją w wynikach wyszukiwania będzie też strona Wikipedii z hasłem encyklopedycznym, poświęcona danej technologii, albo strony zawierające informacje o najnowszych badaniach z tej dziedziny.

Indeksowanie i dostępność dla wyszukiwarek

Nie ma nic gorszego niż odkrycie, że cała witryna jest blokowana w wyszukiwarce Google, dlatego sprawdzenie indeksowania i dostępności dla wyszukiwarek to podstawowe elementy audytu SEO.

Jeżeli strona nie jest rozbudowana, stan jej indeksowania możemy sprawdzić ręcznie, wpisując w wyszukiwarkę zapytanie: “site:www.adresstrony.pl”. W ten sposób wyświetlą nam się wszystkie zindeksowane w wyszukiwarce podstrony. Jeśli mamy do czynienia z bardziej rozbudowaną witryną, możemy sprawdzić jej stan indeksacji w Google Search Console. Za pomocą tego narzędzia możemy dokładnie przeanalizować stan indeksowania, zweryfikować ręcznie poszczególne linki, a także poprosić o indeksację strony.

Warto przyjrzeć się również plikowi robots.txt, aby sprawdzić, które zasoby są blokowane przez roboty, a także dokładnie przeanalizować mapę witryny, aby sprawdzić, czy spełnia ona wszystkie właściwe protokoły.

Analiza meta znaczników

… znanych także jako „meta tagi”. To elementy, które nie stanowią treści zawartej na stronie, ale opisują to, co się na niej znajduje. Ich optymalizacja to fundament SEO, a zaniedbania w zakresie ich zastosowania to prosta droga do spadków w pozycjach. Dlatego też na początku pozycjonowania, w  audycie SEO powinno przeprowadzić się solidną analizą wykorzystanych na stronie meta tagów.

 Znaczniki meta to:

  •  Title

Element title nie należy do meta tagów, jednak z uwagi na jego duże znaczenie dla strony, bardzo często omawia się go razem z innymi meta znacznikami. Treść znacznika <title> jest wyświetlana w wyszukiwarce jako tytuł strony, jak obrazuje to poniższy przykład. Jego długość powinna mieścić się między 50 a 60 znakami. W elemencie title układanym dla strony głównej i poszczególnych podstron powinny znaleźć się najważniejsze dla nich słowa kluczowe.

Audyt SEO znaczniki meta - title

  • Meta description

Znacznik <description> to opis zawartości strony. Jego długość powinna mieścić się w przedziale od 150 do 160 znaków. Podobnie, jak w tytule, w meta description powinniśmy użyć słowo kluczowe, które jest najważniejsze dla danej podstrony, a także wykorzystać CTA (ang. Call to Action). Meta description nie wpływa na pozycje strony, jednak odpowiednio skonstruowany, może zachęcić użytkownika do odwiedzenia strony, a tym samym poprawienia współczynnika klikalności. Opis wyświetla się w wynikach wyszukiwania pod tytułem i adresem URL tak jak na poniższym przykładzie:

Audyt SEO - meta description

  • Keywords

W znaczniku <keywords> umieszczane są słowa kluczowe, które skrótowo sygnalizują tematykę treści na stronie. Obecnie, nie mają one znaczenia z punktu widzenia SEO, chociaż początkowo były jednym z ważniejszych elementów pozycjonowania.Ich wprowadzanie na poszczególnych stronach nie jest koniecznie, jednak warto dodać kilka słów kluczowych, optymalizując np. podstronę z konkretnym produktem, gdyż ułatwi to jego identyfikowanie i pozwoli wyszukiwarce wewnętrznej strony zwracać lepsze wyniki na zapytania. Należy przy tym pamiętać, że zbyt gęste rozmieszczenie fraz (tzw. keyword stuffing) może zostać odczytany przez Google jako manipulacja i negatywnie wpłynąć na nasze pozycje w wyszukiwarce.

  • Nagłówki

Nagłówki dzielą tekst na stronie na sekcje. Powinny znaleźć się w nich najważniejsze dla danej strony słowa kluczowe. Audyt powinien zweryfikować zachowanie odpowiedniej struktury (patrz schemat poniżej) nagłówków. Największą uwagę powinniśmy poświęcić na odpowiednią optymalizację nagłówków H1 oraz H2, bo to one mają najistotniejsze znaczenie w kontekście SEO.

Audyt SEO - nagłówki

  • <strong> oraz <em>

Znaczniki <strong> oraz <em> służą do wyróżnienia słów kluczowych w tekście. Znacznik <strong> jest widoczny jako pogrubienie, a <em> jako kursywa. Pogrubienie można uzyskać również za pomocą znacznika <b>, a kursywę – <i>. Różnica jest taka, że treści wyróżnione za pomocą <strong> i <em> są rozpoznawane przez roboty Google jako ważniejsze, a za pomocą drugiej pary uzyskujemy wyłącznie efekt wizualny. Podkreślanie słów kluczowych za pomocą <strong> i <em> wpływa pozytywnie na SEO.

Audyt SEO powinien ustalić, czy wyróżnienia są w ogóle stosowane oraz, czy na poszczególnych podstronach wyróżnione są odpowiednie słowa kluczowe i czy dokonano tego w sposób spójny. Oprócz tego audyt powinien zawsze weryfikować, czy nie doszło do przesycenia treści słowami kluczowymi. Zbyt wysoka proporcja słów kluczowych w stosunku do całości tekstu (wspomniany wyżej „keyword stuffing”) spowoduje uznanie przez Google treści za sztuczną, co może stanowić podstawę do nałożenia kary w postaci obniżenia pozycji.

  • Alt

Atrybut <alt> to opis alternatywny obrazka. Stanowi on bardzo ważny element na stronie, gdyż pozwala odczytać zawartość zdjęcia w sytuacjach, gdy nie ładuje się ono poprawnie, a ponadto jest wykorzystywany przez osoby niewidome. Moduły ułatwiające dostęp osobom niewidomym czytają ten znacznik, dlatego należy zadbać o jakość tekstu w nich zawartego.

Google traktuje opisy alternatywne jako czynnik przy ustalaniu pozycji, dlatego podobnie, jak w innych meta znacznikach, warto umieścić w nich najważniejsze słowo kluczowe.

Przeprowadzając audyt, powinniśmy sprawdzić, czy wszystkie zdjęcia znajdujące się na stronie posiadają znacznik alt, a także czy jest on wypełniony poprawnie.

Więcej na temat meta znaczników możecie znaleźć w artykule na naszym blogu: Meta znaczniki – co to jest, jak je tworzyć i jak wpływają na SEO.

Responsywność i dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Przeprowadzając audyt strony koniecznie powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak dobrze dostosowana jest ona do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych. Obecnie większość użytkowników szukając informacji w Internecie korzysta ze swoich smartfonów czy tabletów, dlatego Google postanowiło położyć większy nacisk na ten aspekt, wprowadzając tzw. Mobile-First Index. Jego celem jest skłonienie właścicieli stron internetowych do tworzenia stron www, które będą dopasowane do wyświetlania, zarówno w wersji desktopowej, jak i na urządzeniach mobilnych.

Responsywność i dostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych stanowi jeden z czynników rankingowych Google. Witryny mające problemy z mobilnością otrzymują odgórne „kary”, przekładające się na gorsze pozycje. Dlatego też informacja o tym, czy nasza strona jest mobile friendly nie może zostać pominięta w audycie. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w tym artykule: Co to jest Mobile-First Index i jaki wpływ ma na SEO?
Audyt SEO - responsywność

Analiza URL

Innym niezbędnym i podstawowym elementem audytu jest sprawdzenie poprawności adresów URL – poprawne zbudowanie lokalizatorów zasobów w naszej domenie ułatwia życie nie tylko robotom Google, ale i ludziom. Używanie sensownych wyrażeń zamiast losowych stringów jest przez algorytmy Google doceniane i nagradzane wyższymi pozycjami. Po więcej ciekawych wskazówek dot. budowania URL zajrzyjcie do naszego posta: Struktura URL – jak zbudować przyjazny link?

Ocena treści na stronie

Kluczowym elementem, który powinien znaleźć się w audycie SEO, jest również analiza treści znajdujących się na stronie. Czy treść, która umieszczona jest na stronie, pomaga Ci wypromować Twój biznes? Czy jest ona odpowiednio zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych? Czy występują jakieś problemy związane z treściami, które znajdują się na Twojej stronie?

Odpowiedź na te i inne pytania powinna znaleźć się w dobrze przeprowadzonym audycie SEO. Weryfikacja treści na stronie nie tylko z perspektywy wyszukiwarki, ale także użytkownika pozwala opracować właściwą strategię działania i dzięki temu osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Na naszym blogu znajdziesz szczegółowy poradnik na temat tego, jak przeprowadzić audyt treści.

Analiza duplikacji treści

W kontekście treści istotnym elementem jest również sprawdzanie współczynnika duplikacji na stronie. Należy pamiętać, że aby osiągać wyższe pozycje w wyszukiwarce i zainteresować użytkowników, należy tworzyć unikalne, oryginalne treści, w których znajdą się najważniejsze dla danej strony słowa kluczowe. Więcej o duplikacji treści przeczytacie w tym wpisie: Duplikacja treści – jak sobie z nią radzić? lub posłuchacie we vlogu: Jak poradzić sobie z duplikacją treści? Vlog Robię SEO #7.

Analiza słów kluczowych

Walka o wysokie pozycje na wartościowe słowa kluczowe to właściwie krótka definicja tego, czym jest pozycjonowanie. Dobrze przeprowadzony audyt SEO, powinien położyć nacisk na kwestię tzw. keywordów. Sekcja audytu poświęcona słowom kluczowym powinna zawierać między innymi informacje na temat tego, na jakie słowa kluczowe analizowana witryna wyświetla się w wyszukiwarce oraz na jakie pozycje, a także jakie słowa kluczowe mogą generować ruch na stronie.

Analiza linków przychodzących

Budowanie bazy linków przychodzących to ważne wsparcie działań SEO na stronie. Na naszym blogu opisywaliśmy już kilka użytecznych sposobów na zdobycie dobrej jakości linków. Wysokiej jakości linki przyczyniają się do poprawienia pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania.

Zamawiając audyt, możemy spodziewać się, że otrzymamy analizę linków na podstawie takich narzędzi, jak: Ahrefs, Woorank, Moz czy Site Analyzer.

Audyt SEO - analiza linków

Audyt powinien też wykazać, ile linków prowadzi do naszej strony, ile domen linkuje i jakiej jakości są to domeny oraz linki. Powinniśmy również otrzymać wykres historii przyrostu domen i linków zewnętrznych. Pożądany jest przyrost stały, a niepokojące są losowe wzrosty.

Audyt SEO - profil linków

Analiza szybkości ładowania się strony

Nie od dziś wiadomo, że szybkość ładowania się strony jest jednym z czynników rankingowych Google, dlatego bardzo ważne jest, aby zapewnić wyświetlanie się naszej strony, w jak najkrótszym czasie. Istnieje wiele narzędzi, dzięki którym możemy łatwo sprawdzić, jak szybko nasza witryna się ładuje, a także co zrobić, aby poprawić ten wynik. Wśród nich największą popularnością cieszy się zdecydowanie Google PageSpeed Insights.

Należy pamiętać, że szybkość ładowania się strony jest nie tylko ważna z punktu widzenia Google, ale także użytkowników, którzy bardzo często rezygnują z odwiedzania danej strony, jeśli ładuje się ona zbyt długo, tym samym zwiększając współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate). Więcej na temat tego współczynnika przeczytacie w tym wpisie: Co odrzuca klientów w sklepach internetowych czyli jak zmniejszyć bounce rate.

Analiza optymalizacji grafik i zdjęć na stronie

Przy okazji omawiania meta znaczników, wspominałam już, jak duże znaczenie ma odpowiednia optymalizacja atrybutu alt, który służy do opisywania tego, co znajduje się na grafikach umieszczanych na stronie. Analiza optymalizacji zdjęć powinna być szczegółowo przeprowadzona w audycie SEO. Powinna ona obejmować nie tylko poprawne wypełnienie opisów alternatywnych, ale uwzględniać także takie aspekty jak: rozmiar zdjęć, rozdzielczość, nazwy czy rozszerzenia plików. Bardzo często bowiem nieodpowiednie dostosowanie tych parametrów wpływa na obniżenie szybkości ładowania się strony. Więcej o optymalizacji zdjęć znajdziecie w tym wpisie: Zdjęcia i ich pozycjonowanie. Jak podejść do tematu?

Analiza aktywności w social media

Ponieważ aktywność w mediach społecznościowych to wartościowe źródło linków, a także budowania relacji z klientami, mamy prawo od audytu oczekiwać informacji o tym, w jakich serwisach społecznościowych założone zostały konta, z których odbywa się linkowanie. Oprócz tej informacji w audycie powinny znaleźć się rekomendacje, w jaki sposób wzmocnić pozycję naszej marki w mediach społecznościowych, a także, na które serwisy zwrócić szczególną uwagę przy planowaniu działań SEO.

Co z back-endem?

Audyt powinien również zawierać zalecenia dla webmasterów. Firma troszcząca się o SEO naszej strony internetowej może prosić programistów o wprowadzenie pewnych zmian, mogących przyczynić się do lepszego funkcjonowania strony – np. obniżyć jakość niektórych zdjęć w celu zwiększenia szybkości ładowania się strony, która, tak jak już wspomniałam, stanowi czynnik brany pod uwagę przez Google.

Czy audyt SEO to konieczność?

Z pewnością przeprowadzenie audytu jest zalecane. W ten sposób otrzymujemy raport dotyczący aktualnego stanu naszej witryny i deklarację działań, jakie podejmie firma pozycjonująca. Mając w ręku taki dokument, możemy kontrolować wywiązywanie się firmy ze swoich zobowiązań, sprawdzając, czy wszystkie działania wskazane w audycie jako potrzebne, faktycznie są podejmowane.

Kiedy przeprowadzać audyt?

Audyt SEO możemy tak naprawdę przeprowadzić w dowolnym momencie, nie istnieją co do tego żadne ograniczenia. Jest jednak kilka kluczowych sytuacji, w których jego przeprowadzenie jest szczególnie rekomendowane. Oto najważniejsze z nich:

Tworzenie nowej strony internetowej

Już w momencie tworzenia strony internetowej warto skonsultować jej projekt ze specjalistą SEO, który pomoże wskazać kluczowe elementy witryny, mające znaczenie przy jej późniejszym pozycjonowaniu. Przeprowadzając audyt SEO makiety strony, już na etapie jej tworzenia możemy ustrzec się przed wieloma błędami, które w przyszłości mogą sprawić, że będziemy mieć problemy z pozycjonowaniem. Wskaże nam on nam również dodatkowe możliwości usprawnienia naszej strony, dzięki którym będziemy osiągać wysokie pozycje w rankingach wyszukiwania.

Warto podkreślić, że po stworzeniu strony należy wykonać kolejny audyt (jest to również moment, w którym firmy najczęściej decydują się na jego przeprowadzenie), gdyż wtedy będziemy mogli zweryfikować naszą stronę już za pomocą konkretnych narzędzi. Na tym etapie możemy wykryć błędy związane na przykład ze zbyt dużym nasyceniem słów kluczowych czy nieodpowiednią optymalizacją meta znaczników.

Spadek widoczności

Witryny, które znajdują się na wysokiej pozycji, mogą ją stracić z wielu różnych powodów. Czasami ciężko jest ustalić podstawową przyczynę takiej sytuacji. Może się zdarzyć, że Google uzna, że witryna ma zbyt duży współczynnik duplikacji treści na stronie i postanowi obniżyć jej pozycje w rankingach, ale przyczyną spadków mogą być również aktualizacje algorytmów Google czy sezonowość. W celu poznania właściwej przyczyny spadku widoczności pomocne będzie przeprowadzenie audytu SEO. Jego celem będzie zdiagnozowanie problemu, a także zaproponowanie dostępnych możliwości jego rozwiązania.

Przebudowa/odświeżenie dotychczasowej strony internetowej

Starsze strony powinny być regularnie aktualizowane. Poprzednie rozwiązania stają się przestarzałe, a publikowane treści przestają być istotne dla użytkowników. Przy przebudowie i odświeżaniu strony nie można jednak zapominać o wykonaniu audytu SEO, zarówno przed, jak i po wprowadzeniu zmian. Przekształcenia te mogą dotyczyć zarówno modyfikacji wyglądu strony, jak i zmiany domeny czy rozbudowy struktury witryny na bardziej kompleksową.

W takich sytuacjach audyt SEO pomaga ustalić, w jaki sposób przeprowadzone zmiany wpłynęły na naszą stronę, pozwala znaleźć szansę na jej lepszą rozbudowę i uniknąć przy tym błędów. Dzięki dokładnej analizie łatwiej będzie nam również dobrać odpowiednie słowa kluczowe, które warto wykorzystać, by zwiększyć widoczność modyfikowanej strony w wynikach wyszukiwania.

Rozpoczęcie współpracy z agencją SEO

Audyt powinien zostać przeprowadzony w momencie rozpoczęcia współpracy z agencją SEO. Wnioski i istotne informacje, które zbierzemy podczas dokonywania analizy, posłużą nam do stworzenia odpowiedniej strategii i zaplanowania działań, które należy wykonać, aby zwiększyć ruch na stronie. Dzięki temu dokumentowi będziemy mogli ponadto na bieżąco weryfikować, czy zatrudniana przez nas agencja systematycznie wprowadza konieczne zmiany na stronie.

Weryfikacja strony po przejęciu jej od innej agencji

Momentem, w którym audyt jest szczególnie zalecany, jest chwila zmiany firmy pozycjonującej. W takiej chwili, zwrotnej dla procesu pozycjonowania, audyt SEO służy ustaleniu bieżącej pozycji, określeniu mocnych i słabych punktów strony. Otrzymując audyt, uzyskujemy również wiedzę na temat tego, jakie działania zostały podjęte przez poprzedniego współpracownika i jakie zostaną podjęte przez nowego.

Podsumowanie

Audyt SEO stanowi kluczowy element dla każdej strony. Ludzie, którzy otwierają swoje sklepy internetowe, czy rozpoczynają karierę blogową, zwykle uważają, że popularność, dobre umiejętności pisania czy wysokiej jakości produkty wystarczą, aby osiągnąć sukces. Niestety jest to złudne wrażenie, gdyż mają na to wpływ również inne czynniki.

Dobrze przeprowadzony audyt SEO pozwoli Ci odkryć, jakie błędy występują na Twojej stronie i co musisz poprawić. Dzięki niemu możesz sprawić, że Twoja strona będzie lepiej widoczna w Google, co przyczyni się do zwiększenia ruchu i wzrostu konwersji.

Czy kiedykolwiek próbowałeś samodzielnie przeprowadzić audyt SEO dla swojej witryny? A może zleciłeś to zadanie specjaliście? Czy dzięki niemu udało Ci się poprawić pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania? Podziel się swoimi doświadczeniami w sekcji komentarzy poniżej!

(6)
Autor
Junior SEO Specialist - Mariola

Junior SEO Specialist

W Delante od grudnia 2018 roku. Studentka Informatyki, a już wkrótce absolwentka. Otaczającą rzeczywistość rozkłada na słowa, obrazy, dźwięki - w skrócie SEO, fotografia i muzyka. W wolnym czasie chętnie podróżuje, a także gra w orkiestrze dętej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.