Co powinien zawierać Audyt SEO?

Co powinien zawierać Audyt SEO?

Dla potrzeb pozycjonowania audyt SEO przypomina mapę drogową. Wskazuje miejsca, gdzie znajdują się wyzwania. Stanowi on podstawowe narzędzie w procesie optymalizowania i ulepszania funkcjonowania strony internetowej.

Ostatnio na naszym blogu: Nowe wyszukiwanie hoteli w Google

Wykonanie SEO audytu to początek współpracy z firmą pozycjonującąJeśli chodzi o pozycjonowanie, audyt SEO stanowi podstawowy dokument rozpoczynający współpracę między firmą SEO a właścicielem strony internetowej. Audyt ma niejako dwie strony. Z jednej, jest to analiza różnych aspektów strony internetowej. Z drugiej strony klient, jako odbiorca audytu, ma prawo oczekiwać wskazania w audycie konkretnych działań, które firma SEO przeprowadzi w celu poprawienia wyników (czyli głównie widoczności w danej wyszukiwarce na określone frazy kluczowe).

ABC pozycjonowania – zawartość audytu SEO w wersji basic

Z audytu powinniśmy dowiedzieć się kompletu podstawowych informacji o stronie, w tym m.in. danych historycznych o domenie: jej wieku, a także informacji, od jakiego czasu na danej domenie funkcjonuje analizowana strona internetowa. Informacje te są ważne dla planowania działań w SEO, ponieważ historia domeny ma znaczenie w kontekście linków przychodzących. W narzędziu monitorującym słowa kluczowa widać czasem pozostałości po dawnych działaniach pozycjonerskich, czego skutkiem mogą być znaczne niespójności wśród słów kluczowych prowadzących do danej strony, na przykład:

Niespójność słów kluczowych to zmora pozycjonowania, którą audyt SEO powinien zidentyfikować

Wskaźniki optymalizacji

Ogólnie o tym, jak dobrze dostosowana jest nasza strona do algorytmów wyszukiwania Google, informują nas wskaźniki zbiorcze. Powinny zostać w audycie podane i dobrze, aby firma wykonująca audyt nie polegała na tylko jednym narzędziu, ale wykorzystywała różne wskaźniki, np. Moz’a (wskaźniki Domain Authority, Page Authority, MozTrust, MozTrust), stopień optymalizacji Woorank czy wartość zbiorczą podawaną przez Site Analyzera. Dane te powinny wprawdzie nie być bardzo rozbieżne, ale będąc zależne od różnych aspektów funkcjonowania strony, mogą dostarczyć nam lepszego wglądu w to, jak zoptymalizowana jest witryna i w jakich obszarach można wprowadzać ulepszenia.

co to jest SEO - co składa się na działania pozycjonowania, co musi opisać audyt

Mobility time!

Audyt koniecznie powinien zwrócić uwagę na to, jak dobrze dostosowana jest nasza strona do funkcjonowania na urządzeniach mobilnych. Wynika to z „mobilegeddonów”, które przeżyliśmy już dwa – w kwietniu 2015 i rok później. Były to aktualizacje algorytmów układających wyniki wyszukiwania w Google, wyraźnie wskazujące trend, zgodnie z którym strony dobrze dostosowane do funkcjonowania na urządzeniach mobilnych (np. na smartfonach, tabletach) są i będą w przyszłości plasowały się lepiej w wynikach wyszukiwania. Tym samym witryny mające problemy z mobilnością będą otrzymywały odgórne „kary”, przekładające się na gorsze pozycje. Dlatego też tego aspektu funkcjonowania witryny audyt nie może pominąć.

dla celów skutecznego pozycjonowania dobry audyt SEO powinien weryfikować responsywność witryny

Analiza meta znaczników

… znanych także jako „meta tagi”. To elementy niestanowiące treści zawartej na stronie, ale opisujące to, co się na niej znajduje. Ich optymalizacja to fundament SEO, a zaniedbania w zakresie ich zastosowania to prosta droga do spadków w pozycjach. Dlatego też na początku pozycjonowania audyt SEO powinien być solidną analizą wykorzystanych na stronie meta tagów.

Znaczniki meta to:

  • <title> – tytuł strony. Treść tego znacznika jest wyświetlana jako tytuł strony, jak w przykładzie poniżej. Jego długość powinna mieścić się między 55 a 60 znakami i <title> dla strony głównej i poszczególnych podstron powinien zawierać odpowiednie słowa kluczowe.

składowe audytu - title tag

  • <description> – opis zawartości strony. Około 155 znaków, powinien zawierać słowo kluczowe. Wyświetla się tutaj:

delante o audycie - tag description

  • <keywords> – słowa kluczowe skrótowo sygnalizujące tematykę treści na stronie. W zasadzie, jeśli osoba wykonująca audyt znajdzie jakiekolwiek słowa kluczowe w tym polu, powinna zalecić ich całkowite usunięcie. Zawartość znacznika <keywords> nie ma żadnego pozytywnego wpływu na pozycje rankingowe, ale możemy zostać ukarani za zbyt gęste rozmieszczenie fraz (tzw. keyword stuffing), a ponadto zawartość tego pola informuje naszą konkurencję o tym, na jakie słowa kluczowe się pozycjonujemy.
  • nagłówki hX (<h1>, <h2>, itd.) – dzielą tekst na stronie na sekcje. W nagłówkach organizujących zoptymalizowany tekst powinny zawierać się słowa kluczowe. Audyt powinien zweryfikować zachowanie odpowiedniej struktury (patrz schemat poniżej) nagłówków. Jednocześnie skupić powinien się na optymalizacji h1 i h2, bo to one mają znaczenie w kontekście SEO.

struktura audyt naglowkow delante

  • <strong> oraz <em> – służą do wyróżnienia słów kluczowych w tekście. Znacznik <strong> jest widoczny jako pogrubienie, a <em> jako kursywa. Pogrubienie można uzyskać również za pomocą znacznika <bold>, a kursywę – <italic>. Różnica jest taka, że treści wyróżnione za pomocą <strong> i <em> są rozpoznawane przez roboty Google jako ważniejsze, a za pomocą drugiej pary – nie (efekt jest wyłącznie wizualny). Podkreślanie słów kluczowych za pomocą <strong> i <em> wpływa pozytywnie na SEO.
    Stanowiący początek procesu pozycjonowania audyt SEO powinien ustalić, czy wyróżnienia są w ogóle stosowane oraz czy wyróżnione z ich pomocą na poszczególnych podstronach są właściwe słowa kluczowe i czy dokonano tego w sposób spójny. Oprócz tego audyt powinien zawsze weryfikować, czy nie doszło do przesycenia treści słowami kluczowymi. Zbyt wysoka proporcja słów kluczowych do całości tekstu (wspomiany wyżej „keyword stuffing”) spowoduje uznanie przez Google treści za sztuczną, co może stanowić podstawę do nałożenia kary w postaci obniżenia pozycji.
  • <alt> – czyli alternatywny opis obrazka. Moduły ułatwiające dostęp osobom niewidomym czytają <alt>, dlatego należy zadbać o jakość tekstu w nich zawartego. Google traktuje te opisy jako czynnik przy ustalaniu pozycji. Audyt strony powinien sprawdzić, czy są one wstawione i czy zrobiono to poprawnie.

Analiza URL

Innym niezbędnym i podstawowym elementem audytu jest sprawdzenie poprawności URL – poprawne zbudowanie lokalizatorów zasobów w naszej domenie ułatwia życie nie tylko robotom Google, ale i ludziom. Używanie sensownych wyrażeń zamiast losowych stringów jest przez algorytmy Google doceniane i nagradzane wyższymi pozycjami. Po więcej ciekawych wskazówek dot. budowania URL zajrzyjcie do postu Randa Fishkina z Moza.

odpowiednie ustawienie url ma znaczenie dla pozycjonowania - audyt SEO powinien je zweryfikować

Analiza słów kluczowych

Walka o wysokie pozycje na wartościowe słowa kluczowe to właściwie krótka definicja tym, czym jest pozycjonowanieaudyt SEO, jeśli jest dobry, powinien położyć nacisk na kwestię tzw. keywordów. Sekcja audytu poświęcona słowom kluczowym powinna zawierać informacje na temat tego, na jakie słowa kluczowe analizowana witryna wyświetla się w wyszukiwarce oraz na jakie pozycje.

analiza słów kluczowych to samo sedno pozycjonowania, dlatego audyt SEO powinien położyć na nią nacisk

Ważną i obfitującą w pożyteczne informacje częścią audytu jest analiza konkurencji. Korzystając z dostępnych narzędzi (np. SERPlaba), możemy uzyskać informacje, jak radzi sobie konkurencja, czyli jakie inne strony wyświetlają się na tę samą frazę kluczową. Czytając audyt, należy pamiętać, że konkurencja w wynikach wyszukiwania Google to nie to samo, co konkurencja rynkowa! Przykładowo, dla sklepu z produktami high-tech konkurencją w wynikach wyszukiwania będzie prawdopodobnie strona Wikipedii z hasłem encyklopedycznym poświęconej danej technologii albo strony zawierające doniesienia z badań.

Analiza konkurencji

Analiza stron konkurencji pozwala pozwala na oszacowanie tego, jak wiele pracy należy włożyć w optymalizację strony, aby dogonić liderów danych haseł kluczowych. Pozwala także na oszacowanie terminów, w jakich można spodziewać się efektów. W przypadku, gdyby konkurencja na daną frazę kluczową była zbyt silna (wyobraźmy sobie np. konkurowanie z eBayem, Wikipedią, Microsoftem), analiza może stanowić punkt wyjścia do przemyślenia taktyki SEO np. poprzez dobór innych słów kluczowych.

Analiza linków przychodzących

Budowanie bazy linków przychodzących to gros działań SEO. W jednym z poprzednich postów opisaliśmy kilka użytecznych sposobów na zdobycie dobrej jakości linków. Wysokiej jakości linki przyczyniają się do poprawienia pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania. Zamawiając audyt, możemy spodziewać się, że firma pozycjonująca użyje narzędzi takich, jak Ahrefs, Woorank, Moz czy Site Analyzer.

Jakość linków dla SEO jest kluczowa - audyt powinien ja weryfikować, aby pozycjonowanie było skuteczne

Audyt powinien też wykazać, ile linków prowadzi do naszej strony, ile domen linkuje i jakiej jakości są to domeny oraz linki. Powinniśmy również otrzymać wykres historii przyrostu domen i linków zewnętrznych. Pożądany jest przyrost stały, a niepokojące są losowe piki.

Pozycjonowanie to pozyskiwanie linków - audyt SEO stanowi punkt wyjścia w zaplanowaniu tego procesu

Analiza aktywności w social mediach

Ponieważ aktywność w mediach społecznościowych to wartościowe źródło linków, mamy prawo od audytu oczekiwać informacji o tym, w jakich serwisach społecznościowych założone zostały konta, z którego odbywa się linkowanie. Oprócz tej informacji powinniśmy również otrzymać rekomendacje, jak należy wzbogacić życie naszej marki w mediach społecznościowych, na które serwisy zwrócić szczególną uwagę itp.

Co z back-endem?

Audyt powinien również zawierać zalecenia dla webmasterów. Firma troszcząca się o SEO naszej strony internetowej może prosić programistów o wprowadzenie pewnych zmian, mogących przyczynić się do lepszego funkcjonowania strony – np. obniżyć jakość niektórych zdjęć w celu zwiększenia szybkości ładowania się strony, która stanowi czynnik brany pod uwagę przez Google. Powolne ładowanie się witryny może również stanowić przyczynę wysokiego bounce rate (współczynnika odrzuceń).

Czy audyt SEO to konieczność?

Z pewnością przeprowadzenie audytu jest zalecane. W ten sposób otrzymujemy raport dotyczący aktualnego stanu naszej witryny i deklarację działań, jakie podejmie firma pozycjonująca. Mając w ręku taki dokument, możemy kontrolować wywiązywanie się firmy ze swoich zobowiązań, sprawdzając czy wszystkie działania wskazane w audycie jako potrzebne, faktycznie są podejmowane.

Kiedy przeprowadzać audyt?

W Polsce nie ma standardu wdrażania działań SEO wraz z tworzeniem nowej strony internetowej. Dość jednak powiedzieć, że na rynku UK, uważanym za najbardziej konkurencyjny pod względem SEO, gdy firma decyduje się na założenie witryny, dba również o to, by od samego początku prowadzone były działania SEO. Można zatem zalecić podjęcie współpracy z firmą SEO już na etapie planowania strony internetowej.

jakie aspekty strony powinien uwzgledniac audyt

Momentem, w którym audyt jest szczególnie zalecany, jest chwila zmiany firmy pozycjonującej. W takiej chwili, zwrotnej dla procesu pozycjonowania, audyt SEO służy ustaleniu bieżącej pozycji, określeniu mocnych i słabych punktów strony. Otrzymując audyt, uzyskujemy również wiedzę na temat tego, jakie działania zostały podjęte przez poprzedniego współpracownika i jakie zostaną podjęte przez nowego.

  0 / 5 ( 0 )
Autor
Agencja SEO / SEM - Delante

Agencja SEO / SEM

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.