Przewodnik po Google Search Console. Poradnik dla początkujących

Przewodnik po Google Search Console. Poradnik dla początkujących

Na pewno nieraz słyszałeś o popularnym narzędziu Google Search Console. Umożliwia ono wiele praktycznych funkcji przydatnych dla właścicieli stron internetowych. Chcesz poznać jego możliwości? Jesteś w dobrym miejscu! Przedstawiamy nasz poradnik po GSC dla początkujących!

Z tego wpisu dowiesz się najważniejszych informacji o Google Search Console, czyli:

  • co to tak właściwie jest,
  • jakie są jego największe zalety i dlaczego warto z niego korzystać,
  • do czego może Ci się przydać,
  • jak połączyć z nim swoją witrynę,
  • czego możesz dowiedzieć się na temat Twojej strony internetowej.

Zaczynamy!

Co to jest Google Search Console?

Ten wpis stanowi poradnik dla początkujących użytkowników, dlatego na początku wyjaśnijmy sobie, czym tak naprawdę jest narzędzie Google Search Console.

GSC to darmowe narzędzie stworzone przez Google dla administratorów stron internetowych. Jest szczególnie przydatne dla osób zajmujących się pozycjonowaniem witryn czy marketingiem internetowym. Posiada wiele funkcji umożliwiających bieżące monitorowanie stanu zindeksowania strony czy ruchu organicznego.

Całą definicję Google Search Console znajdziesz w naszym słowniku SEO.

Dlaczego warto korzystać z Search Console? Najważniejsze zalety

Google Search Console pomaga w zwiększaniu widoczności Twojej strony w wyszukiwarce Google. Nie musisz znać się na języku HTML ani programowaniu. Wystarczy, że przeanalizujesz strukturę i ogólną budowę witryny oraz nie będziesz obawiać się wprowadzania zmian. Ten niewielki wysiłek bardzo pomoże w poprawieniu pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Narzędzie GSC pozwala kontrolować stronę internetową:

  • ruch organiczny (wyświetlenia i kliknięcia),
  • stan zindeksowania strony, w tym błędy pojawiające się na stronie, także w wersji mobilnej,
  • liczbę i jakość linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Poza tym, w SC znajdziemy informacje o nałożonych na stronę karach od Google, wirusach czy ataku hakerów. Narzędzie to umożliwia komunikację między moderatorem wyszukiwarki, algorytmami a webmasterem. Szczegółowe funkcje i możliwości narzędzia opisałam niżej.

Każdy administrator strony, zaraz po jej wdrożeniu, powinien zaimplementować Google Search Console. SC, podobnie jak Google Analytics, monitoruje ruch na stronie od momentu dodania kodu śledzenia na stronę, dlatego najlepiej zrobić to jak najwcześniej. W obecnej wersji mamy możliwość analizy danych do 16 miesięcy wstecz. Nawet jeśli teraz nie myślisz o pozycjonowaniu swojej witryny i uważasz, że GSC nie jest Ci potrzebny, warto dodać go na stronę, ponieważ jest to całkowicie bezpłatne narzędzie. W przyszłości, kiedy zdecydujesz się na działania SEO, dane zebrane przez ten czas przez Search Console będą bardzo pomocne w odpowiedniej optymalizacji strony. Dowiedz się również skąd biorą się rozbieżności między Search Console a Google Analytics i jak je interpretować.

Delante will help you with SEO in Ireland - contact us

Przewodnik po Google Search Console – jak zacząć?

Wiesz już, że warto połączyć swoją witrynę z GSC i najlepiej zrobić to jak najszybciej. Tym bardziej, że implementacja Search Console na stronę to tylko kilka prostych kroków!

Aby to zrobić, musisz mieć konto w Gmail. Wejdź na stronę https://search.google.com/search-console/welcome i zaloguj się na swojego maila. Następnie w lewym górnym rogu znajdziesz możliwość dodania nowej usługi.

Przewodnik GSC

Po kliknięciu “Dodaj usługę”, pojawi się możliwość wyboru typu usługi, jak na zdjęciu poniżej.

Typy usługi Delante

Google Search Console obsługuje 2 typy usług witryny: usługę domeny oraz usługę z prefiksem URL. Usługa na poziomie domeny obejmuje wszystkie subdomeny, a także wiele protokołów (http, https czy ftp). Natomiast usługa z prefiksem URL obejmuje tylko adresy URL z określonym prefiksem, w tym z protokołem (http/https). Wybór należy do Ciebie, jednak musisz pamiętać, że dla SC strona z http i https to dwie różne domeny. Dodatkowo, po wdrożeniu certyfikatu SSL, trzeba dodać stronę jako nową usługę. Więcej o tym, czym różnią się poszczególne typy usług przeczytasz w Centrum Pomocy Google Search Console.

Po wpisaniu nazwy witryny i kliknięciu “Dalej”, otrzymasz komunikat z kilkoma możliwościami weryfikacji:

  • za pomocą pliku HTML,
  • za pomocą tagu HTML,
  • przez Google Analytics,
  • przez Menedżera tagów Google,
  • jako dostawca nazwy domeny.

Weryfikacja jest konieczna, aby połączyć Twoją stronę z GSC. Google musi mieć pewność, że jesteś właścicielem usługi, ponieważ uzyskasz dostęp do jej danych w wyszukiwarce. Każda usługa musi mieć przynajmniej jednego zweryfikowanego właściciela.

Weryfikacja własności GSC

Po kliknięciu w daną metodę weryfikacji, dostaniesz dokładne instrukcje, jak zweryfikować witrynę. Zazwyczaj sprowadza się to do dodania fragmentu kodu na stronę, który umożliwi śledzenie ruchu organicznego oraz monitorowanie innych elementów w obrębie witryny. Poniżej zamieszczam przykład, jak wygląda weryfikacja za pomocą tagu HTML:

Weryfikacja w GSC

Po dodaniu metatagu na stronie, możesz zakończyć weryfikację. Dane o usłudze powinny zacząć się pojawiać już po kilku dniach. I gotowe! Jak widzisz dodanie strony do Google Search Console to nic trudnego. Szczegółowe informacje o poszczególnych metodach weryfikacji znajdują się w Centrum Pomocy SC.

Podstawowe funkcje Google Search Console

Search Console to wielofunkcyjne narzędzie, które oferuje mnóstwo możliwości. Możesz z niego wyciągnąć szczegółowe informacje na temat swojej strony, które pomogą Ci w optymalizacji i poprawie pozycji w wyszukiwarce Google. Poniżej opisałam najważniejsze i najbardziej przydatne funkcje.

Po wejściu w usługę swojej strony internetowej, po lewej stronie zobaczysz menu oraz wyniki poszczególnych sekcji.

Przegląd GSC

Od góry mamy: Przegląd, Skuteczność, Ulepszenia, Bezpieczeństwo i ręczne działania, Starsze narzędzia i raporty. W sekcji Przegląd otrzymujesz podsumowanie dotyczące Twojej witryny, czyli łączną liczbę kliknięć związanych z wyszukiwaniem w internecie, stanem witryny oraz możliwymi ulepszeniami. Z każdego wykresu możesz przejść do bardziej szczegółowej analizy poprzez kliknięcie “Otwórz raport”. Pozwoli to na dokładne prześledzenie poszczególnych elementów istotnych z punktu pozycjonowania strony w Google.

Skuteczność

Skuteczność to jedna z najciekawszych sekcji dostępnych w Google Search Console. Na podstawie wykresu możemy sprawdzić ruch organiczny oraz liczbę wyświetleń strony w wyszukiwarce, a także średni CTR oraz średnią pozycję fraz.

Skuteczność GSC

Wszystkie dane można oczywiście filtrować i porównywać ze sobą. Maksymalny okres przez jaki SC zbiera dane o witrynie to 16 miesięcy. Bardzo ciekawą opcją, jaką umożliwia Search Console, jest porównywanie danych na przestrzeni różnych okresów.

Skuteczność - Google Search Console

W ten sposób można sprawdzić jak kształtowała się widoczność strony w wyszukiwarce, czy ruch organiczny i wyświetlenia spadają czy rosną itp.

Pod wykresem znajduje się tabela z frazami kluczowymi, na jakie wyświetla się Twoja strona internetowa.

Zapytania GSC

Wyniki możesz filtrować po zapytaniach, poszczególnych podstronach, krajach, urządzeniach, wyglądzie w wyszukiwarce oraz datach. Spis wszystkich słów kluczowych można także pobrać do arkusza Google, jako arkusz Excel czy CSV. W tym celu należy kliknąć przycisk “Eksportuj” w prawym górnym rogu. Analiza fraz kluczowych jest niezbędna, zwłaszcza na początku działań SEO na stronie. Narzędzie GSC jest więc nieocenione w przeprowadzeniu takiej analizy.

Stan witryny

Kolejną istotną funkcją Search Console jest możliwość monitorowania stanu witryny. W tej sekcji znajdziesz informacje o błędach występujących w obrębie Twojej witryny.

Stan witryny GSC

Możesz sprawdzić, kiedy dokładnie pojawił się błąd na stronie, czego konkretnie dotyczy oraz na jakim etapie rozwiązywania się znajduje. Po kliknięciu w dany błąd, dostaniesz bardziej szczegółowe informacje na jego temat.

Monitorowanie błędów jest bardzo ważne, gdyż strona zawierająca błędy jest źle traktowana nie tylko przez roboty Google, ale także nieprzyjazna dla użytkowników. Warto o tym pamiętać i na bieżąco kontrolować stan witryny, a w razie pojawienia się błędów od razu je rozwiązywać.

Google Search Console pozwala także na wprowadzenie i sprawdzanie stanu mapy witryny – sitemapy.

Sitemapa w Google Search Console

Dzięki temu możesz w prosty sposób kontrolować, czy wszystkie adresy URL znajdują się w mapie strony. Sitemapa ułatwia również indeksowanie witryny przez Google.

Usunięcia

Następną funkcją, o której warto wiedzieć, są Usunięcia. Pozwala ona na tymczasowe blokowanie konkretnych adresów URL przed wyświetlaniem ich w wyszukiwarce przez około 6 miesięcy. Kiedy używać tej funkcji i po co nam tymczasowe usuwanie URLi w Search Console? Poświęciliśmy tej funkcji osobny artykuł na blogu 😉

Ulepszenia

Kolejną niezwykle istotną sekcją w SC są Ulepszenia. Tutaj co jakiś czas pojawiają się nowe “dodatki”, jak np. ostatnio Podstawowe wskaźniki internetowe, które pokazują jakość adresów URL w obrębie danej witryny. Pokazują one liczbę adresów dobrej i słabej jakości, a także tych wymagających poprawy zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach.

Tutaj możesz również sprawdzić, czy w wersji mobilnej Twojej strony występują jakieś błędy.

Ulepszenia w Google Search Console

Wygląda to podobnie, jak w przypadku wersji na urządzenia desktopowe. Po kliknięciu w dany błąd, dostaniesz więcej szczegółowych informacji na jego temat.

Kary ręczne

Dalej możemy sprawdzić, czy na naszą stronę nie został nałożony filtr od Google. Informacje o karach ręcznych (czyli nałożonych przez pracownika Google) znajdziemy w sekcji Bezpieczeństwo i ręczne działania.

kary ręczne GSC

Jeśli pojawi się tutaj komunikat o nałożonej na stronie karze, należy sprawdzić, czego ta kara dotyczy i poprawić te elementy. Wówczas można poprosić o zdjęcie filtra ze strony. Przeczytaj więcej o filtrach na stronach internetowych.

Linki

Niżej znajdziesz informacje dotyczące linków zewnętrznych i wewnętrznych na Twojej stronie.

Linki Google Search Console

Przeanalizujesz tutaj najczęściej linkowane strony w obrębie witryny oraz linki zewnętrzne prowadzące do poszczególnych podstron. Sprawdzisz także witryny z największą liczbą linków przychodzących. Dane te możesz także wyeksportować, dzięki czemu masz możliwość wykonania ich pełnej analizy.

Indeksacja

Ostatnią bardzo ważną funkcją Google Search Console jest indeksowanie podstron. Na górze w panelu SC możesz wpisać dowolny adres URL z Twojej witryny i sprawdzić stan jego zaindeksowania.

Indeksacja Google Search Console

Po wklejeniu adresu, kliknij Enter, a otrzymasz informacje na temat tego, czy dana podstrona znajduje się w indeksie Google oraz kiedy ostatni raz była zindeksowana.

prośba o zindeksowanie GSC

Możesz poprosić Google, aby zindeksował tę stronę, czyli aby ponownie ją odwiedził i zarejestrował zmiany, jakie na niej zaszły od ostatniej wizyty. Jak działa indeksowanie w Google? Przeczytasz na naszym blogu!

Jeśli potrzebujesz jeszcze więcej informacji o narzędziu SC, koniecznie obejrzyj vloga Gosi, w którym omawia 5 podstawowych funkcji Google Search Console.

Podsumowanie

GSC to niezwykle proste i intuicyjne narzędzie, z którego można dowiedzieć się wielu istotnych informacji o swojej stronie. Nawet jeśli nie zamierzasz wprowadzać na stronę żadnych zmian czy zajmować się pozycjonowaniem, powinieneś/powinnaś dodać swoją witrynę do Search Console. Warto monitorować to, co dzieje się na stronie i na bieżąco wprowadzać ulepszenia. W ten sposób zwiększysz widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce. Jeśli masz pytania dotyczące SC, zostaw komentarz pod wpisem!

FAQ

Google Search Console to całkowicie bezpłatne narzędzie od Google stworzone dla administratorów stron internetowych. Jest szczególnie przydatne dla osób zajmujących się SEO oraz marketingiem internetowym. Pozwala monitorować m.in. ruch organiczny na stronie, stan zindeksowania witryny oraz liczbę i jakość linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Google Search Console posiada wiele praktycznych funkcji. Narzędzie pozwala analizować takie dane, jak wyświetlenia strony w wyszukiwarce, ruch organiczny, średni CTR oraz średnią pozycję fraz. Ponadto, można sprawdzić, na jakie frazy kluczowe wyświetla się witryna oraz jakie podstrony generują ruch. SC umożliwia również sprawdzenie stanu zindeksowania strony oraz błędy, jakie występują zarówno w wersji mobilnej oraz na komputerach. Z narzędzia dowiesz się także, czy na Twoją stronę została nałożona kara ręczna od Google.

Aby dodać sitemapę strony do Google Search Console, należy przejść do “Mapy witryn”, wpisać adres sitemapy i kliknąć “Prześlij”. Przesłana mapa witryny pojawi się w tabeli poniżej. Przesłanie wszystkich adresów URL znajdujących się w sitemapie może zająć do kilku dni.

(7)
Autor
SEO Specialist - Karolina

SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. To tu rozpoczęła swoją przygodę z SEO. Absolwentka Ekonomii i Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Uwielbia dobre jedzenie, spotkania ze znajomymi, podróże i zachody słońca na Kopcu Kraka. W wolnym czasie szuka swojego talentu kulinarnego, który jak sama twierdzi, na pewno ma.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

GPT-4 - rewolucja dla Chatu GPT?

GPT-4 - rewolucja dla Chatu GPT?

Wczoraj, 14 marca 2023, OpenAI wypuściło na światło dzienne GPT-4, czyli kolejną iterację ich modelu językowego, na bazie którego działa bijący rekordy popularności ChatGPT. Czy ChatGPT będzie teraz znacznie mądrzejszy?

Czytaj więcej
Jak równolegle poprawiamy SEO i dostępność stron internetowych naszych klientów?

Jak równolegle poprawiamy SEO i dostępność stron internetowych naszych klientów?

Co gdybym Ci powiedział, że 32%* spośród użytkowników odwiedzających Twoją stronę – czyli w zasadzie co trzecia osoba – nie może się po niej poruszać? Jedna na trzy osoby nie może przeczytać dostępnych treści. Co trzecia osoba ma problem z wykonaniem działań, których oczekujesz. Co trzecia osoba opuszcza Twoją witrynę, ponieważ nie może nacisnąć żadnego przycisku.

Czytaj więcej