.animate-view{opacity: 1 !important;}

Search Engine Marketing – co to jest i jak działa?

6min.

Komentarze:0

PPC
Search Engine Marketing – co to jest i jak działa?
20 kwietnia 2023
Search Engine Marketing, czyli SEM, to jedna z form reklamy w Internecie. Jeśli choć trochę interesujesz się marketingiem internetowym, z pewnością kojarzysz Google Ads – kampanie realizowane z pomocą tej platformy to jedna z najpopularniejszych form SEM, które możesz zobaczyć na co dzień w sieci.

6min.

Komentarze:0

Spis treści

Search Engine Marketing, czyli SEM, to jedna z form reklamy w Internecie. Obejmuje różne formy reklamy, takie jak reklama tekstowa, reklama graficzna czy reklama wideo.

SEM, podobnie jak SEO, wymaga korzystania z odpowiednio dobranych fraz kluczowych, aby trafić do właściwej grupy odbiorców.

Czasem działanie SEM nazywane są PPC (Pay Per Click) ze względu na najczęstszy model rozliczenia przeprowadzanych w ramach marketingu wyszukiwarkowego kampanii. Warto natomiast pamiętać, że reklamy PPC mogą też funkcjonować poza obszarem wyszukiwarki, np. w sieci reklamowej, czyli na stronach partnerskich Google.

definicja search engine marketing

Wszystko, co na powyższym screenie zostało objęte zieloną ramką, to efekt kampanii SEM – jak widzisz, przy poszczególnych wynikach wyszukiwania znajduje się informacja “Reklama”. Wszystkie zostały stworzone z pomocą Google Ads.

Celem SEM jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania poprzez różne formy reklamy. Jakie?

Formy reklamy SEM – przykłady

  • Reklamy tekstowe

To ten rodzaj reklamy, z którym najczęściej kojarzymy SEM. Reklamy tekstowe Google Ads wyświetlają się w formie tekstowej w wynikach wyszukiwania. Zawierają nagłówek, opis, adres URL, a często też inne rozszerzenia, np. grafikę. Reklamy te musisz ustawić na zdefiniowane w panelu administracyjnym słowa kluczowe.

przykład reklamy tekstowej w wynikach wyszukiwania

  • Reklamy dynamiczne w wyszukiwarce

Reklamy dynamiczne, w skrócie DSA (z angielskiego – Dynamic Search Ads), to reklamy automatycznie wyświetlane w wyszukiwarce na podstawie treści całej witryny. Nie musisz tworzyć dziesiątek osobnych reklam – wystarczy, że użytkownik zapyta w Google o daną rzecz, którą masz w ofercie (np. produkt, usługę, a nawet artykuł blogowy), a DSA sprawi, że wyświetli się odpowiednia podstrona.

Wskazówka: W praktyce reklamy dynamiczne wyglądają tak samo jak tradycyjne tekstowe, różnica polega na tym, w jaki sposób je ustawiasz.

przykład reklamy dynamicznej w wynikach wyszukiwania

  • Reklamy w mapach

Reklamy wyświetlane w mapach Google pozwalają na dotarcie do lokalnych klientów. Sprawdzą się przede wszystkim wtedy, gdy część Twoich usług lub produktów jest oferowana stacjonarnie, czyli masz lokal, który użytkownik internetu może odwiedzić, stając się Twoim klientem.

przykłąd reklamy w mapach google

  • Reklamy produktowe

Kampanie produktowe to rodzaj reklamy, która zawiera zdjęcie produktu, nazwę produktu, adres sklepu, cenę, opis, formę dostawy. W ich przypadku nie dobiera się ręcznie słów kluczowych, na które reklama ma się wyświetlać – zamiast tego przesyłasz do osobnej usługi GMC (Google Merchant Center) plik produktowy zawierający najważniejsze informacje. Ten typ reklamy może się wyświetlać na przykład w zakupach Google.

sem reklama produktowa fotel uszak

sem kampania produktowa

Jak działa SEM?

Wiesz już, co to jest SEM, możemy więc przejść do kolejnej części, czyli tego, w jaki sposób działa ten rodzaj marketingu internetowego.

Najprościej mówiąc, SEM polega na umieszczaniu reklam na pierwszych stronach wyników wyszukiwania, w taki sposób, aby dana usługa, produkt czy marka były w nich najlepiej widoczne.

Rozliczenie

Reklamy SEM są płatne, najczęściej według modelu CPC – Cost Per Click, czyli opłata za kliknięcie. Nie jest to jednak jedyny sposób rozliczenia. Warto pamiętać, z czym możesz się spotkać, realizując kampanie w ramach SEM:

  • CPC (cost per click) – koszt kliknięcia;
  • CPM (cost per mille) – koszt tysiąca wyświetleń;
  • CPV (cost per view) – koszt obejrzenia filmu w YouTube;
  • eCPC – ulepszone CPC, czyli strategia ustalania stawek, która dostosowuje maksymalne CPC w celu zwiększeniu ilości konwersji na koncie.
  • CPA cost per action – koszt konwersji.

Reklamy SEM pokazują się użytkownikom tylko wtedy, gdy wpiszą w wyszukiwarkę odpowiednie słowa kluczowe. Właśnie dzięki temu reklama jest skierowana do bardzo grupy docelowej, która jest zainteresowana danym produktem czy usługą.

Kierowanie reklam

Google pozwala na profilowanie reklam w taki sposób, by jak najlepiej wykorzystać przeznaczony na SEM marketing budżet. To właśnie personalizacja reklam, dzięki której wniesiesz swoje kampanie na nowy poziom.

Jednym ze sposobów jest określenie lokalizacji – poprzez wybranie obszaru, na który skierowana ma być dana kampania, możesz zawęzić grono odbiorców do tych, którzy będą realnie zainteresowani Twoją usługą. Czasem wystarczy skierować reklamę na Polskę, ale są przypadki, w których zawężenie do kilku województw, a nawet miast, pozwoli trafniej zbudować grupę docelową.

Oczywiście nie można też zapomnieć o doborze słów kluczowych, które są w SEM równie ważne co w SEO. Przydatne będą tu takie narzędzia jak Google Analytics, Planer Słów Kluczowych, a nawet podpowiedzi prosto Google.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wpływu reklam na Twój biznes? Zobacz nasz artykuł Skuteczna reklama w internecie. Jak zyskać popularność dla firmy?.

Kampanie SEM

Przejdźmy teraz do praktyki. Musisz pamiętać, że aby prowadzić skuteczny Search Engine Marketing, należy zaplanować i zrealizować kampanie SEM.

Czy kampanie SEM są skomplikowane?

Choć z początku cały proces może wydać się skomplikowany i przytłaczający – bez obaw! Odpowiedź na praktycznie każde pytanie czy wątpliwość znajdziesz w Centrum Pomocy Google, możesz też zrealizować darmowe kursy czy wreszcie skorzystać z artykułów blogowych. W każdym razie nie zostaniesz bez wsparcia – a jeśli uznasz, że warto skorzystać ze wsparcia agencji, na pewno znajdziesz odpowiednią ofertę dla siebie.

[banner Delante z linkiem do https://delante.pl/uslugi-sem/]

Jak wyglądają kampanie SEM?

Opowiemy Ci teraz krótko, jak przeprowadza się kampanie SEM.

Na start – musisz określić cel. Co chcesz osiągnąć swoją reklamą? Na jakim etapie lejka sprzedażowego ma ona się wyświetlić użytkownikom sieci? Chcesz wzmocnić świadomość marki, a może sprzedać konkretny produkt? Od tego zależy, czy będziesz celować w pojawienie się w zakupach Google na bardzo specyficzne zapytania dotyczące produktów, czy na przykład na mapach, aby użytkownicy wzięli Twój lokal pod uwagę przy wyborze, czy w wyszukiwarce na ogólne frazy, żeby pokazać, że Twój brand w ogóle istnieje.

Gdy określisz cele, pozostają Ci już kwestie techniczne: targetowanie grupy docelowej, wybór słów kluczowych oraz budżetu. O tym, jak przeprowadzić swoją pierwszą kampanię, opowiedziała we wpisie na naszym blogu Karolina: Kampania Google Ads. Z artykułu dowiesz się między innymi, jak krok po kroku założyć konto na platformie oraz skonfigurować całą kampanię.

Dzięki kampaniom SEM możliwe jest precyzyjne określenie, jakie rezultaty chcesz osiągnąć, oraz jakie grupy docelowej chcesz dotrzeć. Z perspektywy zarządzania budżetem to bardzo ważne, dlatego przedsiębiorcy działający w sieci tak chętnie z nich korzystają.

Pamiętaj, że współcześnie nie ma dobrego marketingu bez contentu, a skuteczny copywriting w Google Ads to podstawa! W jednym z naszych artykułów podpowiadamy, jak stworzyć skuteczne copy reklamowe do krótszych i dłuższych reklam, aby przyciągnąć uwagę użytkownika.

skuteczna reklama baner

SEM a SEO

SEM jest bardzo często mylony z SEO, a to dwie zupełnie inne rzeczy. No, może nie tak zupełnie – w końcu łączą je dwa z trzech słów w nazwie, a to o czymś świadczy.

Z jednej strony mamy SEM – Search Engine Marketing – czyli marketing w wyszukiwarkach.

Z drugiej jest SEO – Search Engine Optimization – czyli optymalizacją strony internetowej. W największym skrócie, SEO polega na działaniach mających na celu poprawienie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, ale bez płatnej reklamy.

Podczas gdy SEM przynosi szybkie wyniki, SEO wymaga czasu, ale nie oznacza to, że obie formy marketingu nie mogą być wykorzystywane razem dla najlepszych rezultatów, wręcz przeciwnie.

Zalety kampanii SEM to między innymi możliwość konkurowania z największymi od samego początku czy szybkie wspomaganie słów kluczowych po zmianach algorytmów, a także sprawne wspieranie działań remarketingowych. SEO z kolei daje ruch organiczny i bardziej stałe, długofalowe efekty, a także zwiększa zaufanie Google do witryny. To ostatnie może przełożyć się na lepszą ocenę strony także w kampaniach SEM.

Dodatkowo warto pamiętać, że więcej narzędzi to więcej danych – działając zarówno w obszarze SEO, jak i SEM, możesz korzystać ze zbieranych informacji w obu strategiach. Łącząc SEO i SEM skutecznie zoptymalizujesz sprzedaż i zdobędziesz przewagę nad konkurentami – ta synergia zdecydowanie się opłaca.

A może chcesz dorzucić do tego miksu social media? Żaden problem – zobacz, ile kosztuje reklama na Facebooku.

Podsumowanie

SEM to forma reklamy, która polega na promowaniu strony internetowej poprzez różne formy reklamy w wynikach wyszukiwania. Wykorzystanie słów kluczowych, a także możliwość określenia konkretnych aspektów kierowania reklamy (np. lokalizacji) przekłada się na większą skuteczność prowadzonych działań i precyzyjne dotarcie do grupy docelowej.

Z kampaniami SEM określisz cele, a także grupę docelową, wreszcie i budżet przeznaczony na reklamy – ogromne możliwości personalizacji sprawiają, że ta gałąź marketingu świetnie sprawdza się wielu branżach, od lokalnych usług po duże e-commerce.

Pamiętaj też, SEM i SEO są różnymi formami reklamy, jednak mogą być wykorzystywane razem, aby osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty. Zdecydowanie warto je łączyć! Rozpoczęcie kampanii SEO i PPC w tym samym czasie pozwoli Ci regularnie budować widoczność i ruch, utrwalając markę w świadomości użytkowników.

Jeśli chcesz, abyśmy poprowadzili dla Ciebie kampanię SEM, żaden problem – wiemy, jak to zrobić, żeby maksymalnie wykorzystać Twój budżet. Wystarczy, że się z nami skontaktujesz – a jeśli wolisz, zacznij od poczytania nieco o oferowanych przez nas usługach SEM.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM