Przebudowa strony a SEO

Przebudowa strony a SEO

Konieczność przebudowy strony internetowej może mieć wiele przyczyn. Najczęściej wykonuje się ją w celu dopasowania do aktualnych trendów, urządzeń mobilnych, czy aktualizacji danych, bądź oferty. W większości przypadków wymagana jest poważna przebudowa, dlatego warto wiedzieć, na jakie elementy strony należy zwrócić szczególną uwagę, aby uniknąć spadku ruchu.

Ostatnio na naszym blogu: Największe wyzwania właścicieli sklepów online

Kiedy potrzebna jest przebudowa strony internetowej?

Przebudowa strony internetowej to często jedno z największych wyzwań, przed jakimi stają specjaliści SEO. Technologia zmienia się niemalże każdego dnia, a strony internetowe, które za nią nadążają, mają duży potencjał na systematyczne zwiększanie konwersji. Sygnałów świadczących o tym, że konieczna jest przebudowa danej witryny internetowej, jest wiele. Do tych najważniejszych można zaliczyć:

  • wygląd strony – mało estetyczne, przestarzałe wersje stron internetowych nie tylko odstraszają użytkowników, ale równie często są przyczyną wielu problemów technicznych. Nieaktualizowane szablony zazwyczaj spowalniają strony, nie są responsywne i sprawiają, że firma odbierana jest jako taka, która się nie rozwija i nie chce nadążać za postępem technologicznym.
  • wysoki współczynnik odrzuceń – to dość istotny sygnał, że obecna strona internetowa wymaga zmian. Duża ilość odrzuceń oznacza, że osoby odwiedzające witrynę nie przeglądały jej, tylko zamknęły ją zaraz po zobaczeniu strony (landing page). Można się zatem domyślać, że strona nie spodobała się użytkownikowi, zbyt wolno się ładowała, bądź napotkano na inny problemy.
  • brak wersji mobilnej – problem z otworzeniem strony internetowej na smartfonie, tablecie, czy jakimkolwiek urządzeniu mobilnym to kolejny znak, że strona wymaga natychmiastowej przebudowy. Coraz więcej osób korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych, zatem responsywny szablon jest priorytetem w przypadku nowoczesnych witryn.
  • szybkość strony internetowej – jeśli współczynnik ten nie jest zadowalający, również należy pomyśleć o jak najszybszej przebudowie witryny. Wolno ładujące się i działające strony są niezwykle irytujące. Co więcej, w przypadku sklepów internetowych może mieć bardzo duży wpływ na ilość dokonywanych transakcji.
  • rebranding – nierzadko firmy przechodzą przez całkowitą zmianę wizerunku, przez co konieczna jest także zmiana wyglądu i działania strony internetowej. Może to dotyczyć zmiany nazwy przedsiębiorstwa, oferowanych usług, czy kluczowego produktu. To także wprowadzenie nowego logotypu i kolorystyki reprezentującej firmę.

Przebudowa strony a migracja

Pisząc o przebudowie strony, warto również wyjaśnić, czym różni się ona od migracji strony. Jak już wcześniej wspomniałam, przebudowa witryny wiąże się ze zmianą jej wizerunku, aktualizacją szablonu, poprawą funkcjonalności itp. Migracja strony polega na przeniesieniu całego serwisu na inny CMS, bądź inną domenę internetową.

Przebudowa i migracja stron to całkowicie odmienne procesy. Oba wymagają odpowiedniego podejścia, jeśli chcemy liczyć na utrzymanie widoczności i ruchu.

O tym, czym dokładnie są migracje stron internetowych, jakie są ich rodzaje i etapy oraz jak je przeprowadzać, pisaliśmy tutaj: https://delante.pl/migracja-strony-jak-uniknac-katastrofy/

Jaki wpływ na SEO ma przebudowa strony internetowej?

Nadanie nowoczesnego wyglądu stronie, poprawa jej funkcjonalności i dopasowanie do aktualnych trendów powinno odbywać się równolegle z właściwymi działaniami SEO. Przebudowa strony powinna przede wszystkim pomóc w zwiększeniu widoczności i przełożyć się na poprawę konwersji. Istnieje wiele elementów, na jakie warto zwrócić szczególną uwagę, jeśli nie chcemy stracić wypracowanego dotąd ruchu na stronie. Nie można zapomnieć, w jaki sposób działają roboty wyszukiwarek, trzeba pamiętać o poprawnych przekierowaniach, by nie utracić mocy linków. Kluczem do sukcesu jest połączenie potrzeb użytkowników z poprawnie skonfigurowaną i zoptymalizowaną stroną.

Przebudowa strony www – najważniejsze elementy

Każda ingerencja w stronę internetową, zwłaszcza w jej strukturę i adresy URL, pociąga za sobą spore ryzyko związane ze spadkiem pozycji w rankingach Google. Aby zapobiec negatywnym skutkom takich działań, warto położyć nacisk na optymalizację SEO na każdym etapie przebudowy strony. Poniżej znajduje się kilka zasadniczych kwestii, które powinny być dokładnie przemyślane i zrealizowane.

Plan przebudowy i ocena aktualnego stanu strony

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z przebudową strony, warto poświęcić czas na analizę jej aktualnego stanu. Pozwoli to na zdefiniowanie mocnych i słabych stron witryny oraz ustalenie odpowiedniej strategii ich przebudowy. Niezwykle przydatne w takich sytuacjach jest wykonanie audytu strony. Pozwala on na określenie, jakie elementy wymagają natychmiastowych zmian, jakie funkcjonalności warto dodać, bądź usunąć, oraz które z nich warto pozostawić w nienaruszonym stanie.

W czasie analizy i oceny stanu witryny warto korzystać z narzędzi takich jak Search Console, czy Google Analytics. Statystyki pochodzące z dłuższych okresów czasu pozwalają odpowiedzieć na pytania, które strony są najczęściej odwiedzane i interesujące dla użytkowników. Na takich podstronach zmiany należy wprowadzać bardzo ostrożnie, by nie miały one negatywnego wpływu na widoczność w Google. Czynniki mające wpływ na SEO, o których nie można zapominać w czasie przebudowy witryny to także:

  • unikalne tytuły stron,
  • meta opisy,
  • atrybut alt dla obrazków,
  • poprawna mapa strony i plik robots.txt,
  • optymalizacja stron pod kątem odpowiednich fraz kluczowych,
  • stosowanie nagłówków H1 oraz niższego rzędu,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • poprawna struktura adresów URL.

Warto podkreślić, że na etapie przebudowy strony i wprowadzania zmian, witryna nie powinna być indeksowana przez wyszukiwarki. Można temu zapobiec poprzez odpowiednią konfigurację pliku robots.txt. Dzięki temu ograniczymy dostęp do strony robotom wyszukiwarek, które przeszukują internet. Można zapobiec indeksowaniu całej lub tylko wybranej części witryny. Należy również pamiętać, by po skończeniu prac niezwłocznie odblokować dostęp dla robotów do strony. Jeśli tego nie zrobimy, nowe zmiany nigdy nie zostaną zauważone przez roboty, bądź co gorsze – zindeksowana zostanie wersja deweloperska strony. To z kolei może doprowadzić do duplikacji treści.

Przekierowania, struktura adresów URL  i linkowanie wewnętrzne

Przebudowa strony bardzo często wiążę się również z koniecznością zmiany adresów URL. W takich sytuacjach, wdrożenie odpowiednich przekierowań jest nieuniknione. Właściwe podejście i poprawne wykonanie takiego procesu ma ogromny wpływ na SEO. Idealnym rozwiązaniem jest oczywiście stworzenie przekierowań na zasadzie 1:1, czyli link do linka. Stałe przekierowanie 301 pomaga przenieść zdecydowaną większość mocy danego linka na nowy adres. W ten sposób informujemy wyszukiwarki, gdzie dana treść została przeniesiona. Wszelkie zawirowania, błędne przekierowania, bądź ich brak bardzo źle wpływają na strony internetowe. Powodują spore spadki i obniżenie pozycji w rankingach wyszukiwania.

Mówiąc o adresach URL, nie należy zapominać także o linkowaniu wewnętrznym. Linki wewnętrzne mają za zadanie pomóc wyszukiwarkom w zrozumieniu, które strony w serwisie są ważniejsze i jakie są relacje między nimi. Podejmując decyzję o zmianie struktury adresów URL, należy również pamiętać o zmianie adresów w linkach wewnętrznych. Gdy tego nie zrobimy, użytkownicy i boty wyszukiwarek natrafiać będą błędy, które zdecydowanie obniżają pozycję strony.

Content, słowa kluczowe

Podczas procesu przebudowy strony internetowej należy wziąć pod uwagę dotychczasowe treści, zwłaszcza te, które poddawane były optymalizacji SEO. W żadnym wypadku nie należy ich usuwać, a jedynie rozszerzać i modyfikować. Niezbędna będzie także dogłębna analiza fraz, które generują największy ruch. To właśnie na ich podstawie powinny być tworzone nowe treści, które będą przekładały się na pozyskanie potencjalnego klienta.

Aspekty wizualne i responsywność strony

Przebudowa funkcjonalności i wyglądu strony powinna zaspokajać potrzeby potencjalnego klienta. Wygląd, intuicyjny i przyjazny interfejs ma duże znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i samych robotów Google. Dobrze jest zadbać o dobrą strukturę menu, a także całej strony. Niezbędne są logiczne przejścia pomiędzy podstronami, czy chociażby przyjazne dla oka kolory. Z każdym rokiem, Google kładzie również coraz większy nacisk na poprawne działanie witryn na urządzeniach mobilnych. Coraz więcej użytkowników dokonuje wszelkich akcji na smartfonach i tabletach, zatem responsywność, czyli możliwość dopasowania się strony do różnych rozmiarów ekranów, jest konieczna.

Testowanie i monitorowanie zmian

Gdy przebudowa strony dobiegnie końca, konieczne należy dokonać jej indeksacji. Niezbędne będzie także stałe monitorowanie zmian. Pozwoli to na wykrycie ewentualnych problemów, czy błędów jeszcze we wczesnym stadium. Dzięki temu ich naprawa będzie szybka, a niekorzystny wpływ na pozycję strony minimalny.

Pozycjonowanie a przebudowa strony – podsumowanie

Przebudowa strony internetowej nie powinna spowodować drastycznych spadków ruchu, pod warunkiem, że odpowiednio ją przeprowadzimy. Oczywiście początkowo zwykle obserwuje się wahania pozycji, jednak jest to zjawisko całkowicie normalne. Wyszukiwarki muszą “zorientować się”, co się stało i zapoznać się z nową wersją strony. Poprawnie przebudowana i zoptymalizowana strona zwykle szybko wraca na swoją pozycję, a nawet notuje lepsze wyniki niż stara wersja.

(3)
Autor
Junior SEO Specialist - Justyna

Junior SEO Specialist

Absolwentka informatyki z pasją do modelowania 3D i gier komputerowych. W wolnych chwilach lubi czytać książki, oglądać seriale, gotować i odkrywać nowe miejsca. Miłośniczka podróży i dobrego jedzenia. Uwielbia spędzać czas w towarzystwie rodziny i przyjaciół. Swoją przygodę z SEO zaczęła w Delante wiosną 2019 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.