Kiedy potrzebna jest przebudowa strony internetowej?
Przebudowa strony internetowej to często jedno z największych wyzwań, przed jakimi stają specjaliści SEO. Technologia zmienia się niemalże każdego dnia, a strony internetowe, które za nią nadążają, mają duży potencjał na systematyczne zwiększanie konwersji. Sygnałów świadczących o tym, że konieczna jest przebudowa danej witryny internetowej, jest wiele. Do tych najważniejszych można zaliczyć:- wygląd strony - mało estetyczne, przestarzałe wersje stron internetowych nie tylko odstraszają użytkowników, ale równie często są przyczyną wielu problemów technicznych. Nieaktualizowane szablony zazwyczaj spowalniają strony, nie są responsywne i sprawiają, że firma odbierana jest jako taka, która się nie rozwija i nie chce nadążać za postępem technologicznym.
- wysoki współczynnik odrzuceń - to dość istotny sygnał, że obecna strona internetowa wymaga zmian. Duża ilość odrzuceń oznacza, że osoby odwiedzające witrynę nie przeglądały jej, tylko zamknęły ją zaraz po zobaczeniu strony (landing page). Można się zatem domyślać, że strona nie spodobała się użytkownikowi, zbyt wolno się ładowała, bądź napotkano na inny problemy.
- brak wersji mobilnej - problem z otworzeniem strony internetowej na smartfonie, tablecie, czy jakimkolwiek urządzeniu mobilnym to kolejny znak, że strona wymaga natychmiastowej przebudowy. Coraz więcej osób korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych, zatem responsywny szablon jest priorytetem w przypadku nowoczesnych witryn.
- szybkość strony internetowej - jeśli współczynnik ten nie jest zadowalający, również należy pomyśleć o jak najszybszej przebudowie witryny. Wolno ładujące się i działające strony są niezwykle irytujące. Co więcej, w przypadku sklepów internetowych może mieć bardzo duży wpływ na ilość dokonywanych transakcji.
- rebranding - nierzadko firmy przechodzą przez całkowitą zmianę wizerunku, przez co konieczna jest także zmiana wyglądu i działania strony internetowej. Może to dotyczyć zmiany nazwy przedsiębiorstwa, oferowanych usług, czy kluczowego produktu. To także wprowadzenie nowego logotypu i kolorystyki reprezentującej firmę.
Przebudowa strony a migracja
Pisząc o przebudowie strony, warto również wyjaśnić, czym różni się ona od migracji strony. Jak już wcześniej wspomniałam, przebudowa witryny wiąże się ze zmianą jej wizerunku, aktualizacją szablonu, poprawą funkcjonalności itp. Migracja strony polega na przeniesieniu całego serwisu na inny CMS, bądź inną domenę internetową.
Przebudowa i migracja stron to całkowicie odmienne procesy. Oba wymagają odpowiedniego podejścia, jeśli chcemy liczyć na utrzymanie widoczności i ruchu.
O tym, czym dokładnie są migracje stron internetowych, jakie są ich rodzaje i etapy oraz jak je przeprowadzać, pisaliśmy tutaj: https://delante.pl/migracja-strony-jak-uniknac-katastrofy/
Jaki wpływ na SEO ma przebudowa strony internetowej?
Nadanie nowoczesnego wyglądu stronie, poprawa jej funkcjonalności i dopasowanie do aktualnych trendów powinno odbywać się równolegle z właściwymi działaniami SEO. Przebudowa strony powinna przede wszystkim pomóc w zwiększeniu widoczności i przełożyć się na poprawę konwersji. Istnieje wiele elementów, na jakie warto zwrócić szczególną uwagę, jeśli nie chcemy stracić wypracowanego dotąd ruchu na stronie. Nie można zapomnieć, w jaki sposób działają roboty wyszukiwarek, trzeba pamiętać o poprawnych przekierowaniach, by nie utracić mocy linków. Kluczem do sukcesu jest połączenie potrzeb użytkowników z poprawnie skonfigurowaną i zoptymalizowaną stroną.Przebudowa strony www - najważniejsze elementy
Każda ingerencja w stronę internetową, zwłaszcza w jej strukturę i adresy URL, pociąga za sobą spore ryzyko związane ze spadkiem pozycji w rankingach Google. Aby zapobiec negatywnym skutkom takich działań, warto położyć nacisk na optymalizację SEO na każdym etapie przebudowy strony. Poniżej znajduje się kilka zasadniczych kwestii, które powinny być dokładnie przemyślane i zrealizowane.Plan przebudowy i ocena aktualnego stanu strony
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z przebudową strony, warto poświęcić czas na analizę jej aktualnego stanu. Pozwoli to na zdefiniowanie mocnych i słabych stron witryny oraz ustalenie odpowiedniej strategii ich przebudowy. Niezwykle przydatne w takich sytuacjach jest wykonanie audytu strony. Pozwala on na określenie, jakie elementy wymagają natychmiastowych zmian, jakie funkcjonalności warto dodać, bądź usunąć, oraz które z nich warto pozostawić w nienaruszonym stanie. W czasie analizy i oceny stanu witryny warto korzystać z narzędzi takich jak Search Console, czy Google Analytics. Statystyki pochodzące z dłuższych okresów czasu pozwalają odpowiedzieć na pytania, które strony są najczęściej odwiedzane i interesujące dla użytkowników. Na takich podstronach zmiany należy wprowadzać bardzo ostrożnie, by nie miały one negatywnego wpływu na widoczność w Google. Czynniki mające wpływ na SEO, o których nie można zapominać w czasie przebudowy witryny to także:- unikalne tytuły stron,
- meta opisy,
- atrybut alt dla obrazków,
- poprawna mapa strony i plik robots.txt,
- optymalizacja stron pod kątem odpowiednich fraz kluczowych,
- stosowanie nagłówków H1 oraz niższego rzędu,
- linkowanie wewnętrzne,
- poprawna struktura adresów URL.