Spis treści:
- Znaczenie link buildingu. Kiedy linkowanie może uratować Twoją strategię SEO?
- Dlaczego link building w 2022 roku jest tak istotny? Bo może poprawiać wyniki strony – i mamy na to solidne dowody
- Jak stworzyć proces link buildingu, który naprawdę działa?
- Związek pomiędzy linkowaniem a researchem fraz kluczowych
- Stwórz bazę linków, aby zapewnić stronie dobry start
- Dostosuj proces link buildingu do specyfiki pozycjonowanej branży
- Szerokie spojrzenie na link building
- Dywersyfikacja linków
- Linki i treści sponsorowane
- Monitorowanie procesu link buildingu
- Czy link building naprawdę zwiększa ruch organiczny? – Podsumowanie
Wiesz, że optymalizacja SEO nie zawsze stanowi najbardziej efektywny element strategii SEO? Czasem to właśnie linkowanie gromadzi i kieruje na stronę większość cennego ruchu organicznego. Jakie znaczenie ma link building w 2022 roku? I w jaki sposób nawet w najtrudniejszych i najbardziej konkurencyjnych branżach można wdrożyć skuteczną strategię link buildingu, która przyniesie firmie realne zyski poprzez zwiększenie ruchu organicznego?
Czego dowiesz się z tego artykułu?
- Dlaczego czasami optymalizacja na stronie nie stanowi najważniejszej części strategii SEO?
- Dlaczego nie warto wierzyć w mity dotyczące procesu off-site?
- Jakie efekty można osiągnąć samym procesem link buildingu?
- Jakie są sprawdzone strategie linkowania, które sprawią, że prowadzone działania będą skuteczne, a linki – wartościowe?
Znaczenie link buildingu. Kiedy linkowanie może uratować Twoją strategię SEO?
Jako agencja SEO, która stawia na praktyczne podejście, w Delante najczęściej rozpoczynamy współpracę od pozyskania dostępów do strony internetowej klienta. Daje nam to możliwość zaimplementowania od razu niezbędnych narzędzi i rozpoczęcia procesu optymalizacji on-site na bazie przeprowadzonego wcześniej audytu bez zbędnego zwlekania.
Jesteśmy prawdziwym dream-teamem: łączymy kompetencje nasze oraz klienta – on jest ekspertem w swojej branży, my w dziedzinie SEO. Pracujemy razem, jednocześnie skupiając się na tym, na czym każdy zna się najlepiej. Nie wchodzimy sobie w drogę. Współpraca idzie gładko, a efekty są owocne.
Chcesz zwiększyć ruch na swojej stronie i zyskać nowych klientów? Usługa link building to coś dla Ciebie!
… A potem okazuje się, że to wszystko było tylko snem.
Skoro nie tak, to jak najczęściej wygląda współpraca? Cóż – okazuje się, że powyższy scenariusz jest dość rzadki. Każdego dnia napotykamy na nowe przeszkody i wyzwania, które trudno pokonać. A często schody rozpoczynają się już na pierwszym, wprowadzającym callu.
Dlaczego?
- Klienci często odmawiają udostępniania danych do swoich CMS-ów, ale jednocześnie nie zatrudniają własnego dewelopera, który mógłby wprowadzać odpowiednie zmiany. Dlaczego więc dostęp do strony jest tak pilnie strzeżony?
- Klienci boją się udostępniania tak newralgicznych danych (nawet mimo zapisów w umowie zapobiegającym potencjalnym naruszeniom) i nie lubią, kiedy zmiany w witrynie może wprowadzać ktoś spoza firmy, dlatego zamiast przekazać dostępy zewnętrznej agencji SEO, decydują się na optymalizacje in-house. Tak było na początku jednej ze współprac, które rozpoczęliśmy jakiś czas temu.
W porządku – klient robi swoje, ja robię swoje, to znaczy tworzę przyjazny SEO content, który będzie wartościowy i nasyci stronę treścią. Skoro nie mam dostępu do CMS, przesyłam go klientowi, aby samodzielnie dodał go na stronę.
Ale ponieważ nie mam wpływu na ostateczny kształt optymalizacji, nie mam też pełnej kontroli nad procesem pozycjonowania, i mimo przesłania klientowi złożonych rekomendacji, instrukcji, treści i wielu innych dokumentów, ostatecznie to nie ode mnie zależy, czy najważniejsze zmiany zostaną wdrożone.
Próbując rozwiązać wszystkie powyższe problemy, musiałam opracować strategię dopasowaną do tego konkretnego klienta na wymiar – tak, aby odpowiadała i jego oczekiwaniom wobec naszej współpracy, i specyfice branży, w jakiej się obracał.
Miałam bardzo ograniczony dostęp do strony, mogłam więc albo wysyłać rekomendacje klientowi i czekać, albo wziąć sprawy w swoje ręce. Dlatego postanowiłam skupić się na linkowaniu, które zespół Delante faktycznie mógł w pełni kontrolować, a ja mogłam z czystym sumieniem odpowiadać za efekty.
Pokażę Ci teraz, dlaczego optymalizacja off-site była najlepszym wyborem i dlaczego wciąż warto poświęcić jej dużo czasu.
Dlaczego link building w 2022 roku jest tak istotny? Bo może poprawiać wyniki strony – i mamy na to solidne dowody
Już pewnie wielokrotnie słyszałeś, że link building to tylko dodatek do procesu pozycjonowania – element, z którego można przecież zrezygnować, bo nie odgrywa żadnej istotnej roli. Ale musisz mi uwierzyć (i to nie na słowo, bo zaraz zobaczysz rzetelne argumenty), że to nieprawda.
W przeciwieństwie do tego, co może Ci się wydawać, odpowiednio wykonany link building może być prawdziwą siłą napędową całego procesu SEO. Z jego pomocą możesz znacząco zwiększyć ruch i poziom konwersji na swojej stronie – w tym sklepach on-line. Nie jesteś przekonany?
Spokojnie, obiecaliśmy dowody, więc będą dowody. Pogadajmy o konkretach – czyli o naszych klientach.
Czy linki zwrotne zwiększają ruch na stronie?
Tak. A żeby pokazać Ci, że takie sytuacje to nie przypadek, opiszę tu dokładnie proces link buildingu dla trzech klientów Delante:
- marki OVOKO,
- sklepu z produktami CBD,
- innego klienta z branży e-commerce.
Właściciele dwóch ostatnich firm poprosili o anonimowość – w końcu konkurencja nie śpi 🙂
Na podstawie tych case studies wiem, że skuteczność linkowania to nie jednorazowy sukces, a rzeczywista, powtarzalna zależność, dobrze widoczny u klientów Delante trend.
Niezależnie od rynku i branży, w której działasz, linki zwrotne mogą zwiększać ruch organiczny – i nie tylko. Chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób? Pozwól, że przedstawię Ci lepiej naszych klientów wraz z ich wynikami, a potem pokażę, jak do nich doszliśmy z zespołem Delante.
OVOKO
To klient działający na rynku polskim w mocno konkurencyjnej branży samochodowej – sprzedaje używane części samochodowe online. Na stronie klienta nie wykonaliśmy niemal żadnych działań, skupiając się na samym linkowaniu zewnętrznym.
Na poniższym screenie widzisz, jak wzrosły ruch organiczny, ogólny ruch na stronie oraz przychody z klientów pozyskanych przez kanał organic. Liczba sesji wzrosła o 82.3%, a równolegle zysk zwiększył się aż o 808.87%. Nie najgorzej, prawda? A to wszystko za sprawą 6 miesięcy off-site’u.
Poniżej zobaczysz z kolei jak zmieniły się pozycje fraz kluczowych istotnych dla klienta od rozpoczęcia naszej współpracy:
Chcesz poznać więcej szczegółów? Zobacz nasze międzynarodowe case study Ovoko (dostępne w języku angielskim)!
Sklep online z CBD
Kolejny klient działa w równie konkurencyjnej branży co Ovoko, czyli segmencie dystrybucji produktów CBD, do tego prowadzi działalność międzynarodową na czterech różnych rynkach – fińskim, duńskim, polskim oraz szwedzkim.
Wyniki na duńskim rynku:
Jak widzisz, najważniejsze z biznesowego punktu widzenia frazy kluczowe znalazły się w TOP 10.
Przyjrzyjmy się też widoczności strony na rynku duńskim. Jak zmieniła się od początku naszej współpracy?
Sytuacja na rynku fińskim wygląda bardzo podobnie.
Słowa kluczowe:
Widoczność:
Jak widzisz, nawet frazy, które znajdowały się poza indeksem, trafiły do TOP4. W praktyce oznacza to, że klient może dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów. Wolumeny tych fraz także są dość wysokie – ich wartość mówi nam, ile osób w każdym miesiącu potencjalnie zobaczy stronę w wynikach wyszukiwania.
Zatem jeśli strona rankuje w TOP 10 na frazę, która ma wolumen sięgający 4000, oznacza to, że każde z 4000 wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania będzie szansą na zdobycie potencjalnych klientów i przekształcenie sesji w pełne koszyki i zrealizowane transakcja.
A jeśli wciąż mało Ci informacji – zobacz nasze case study sklepu z branży CBD.
Sklep e-commerce
Ostatni z klientów, których dziś przedstawię, to świetny przykład dużego sklepu internetowego, z którym pracowaliśmy nad poprawą widoczności na kilku rynkach jednocześnie. Przykładowe wyniki znajdziesz poniżej:
Poprawa pozycji na rynku litewskim:
Wszystkie istotne frazy kluczowe udało nam się wprowadzić do TOP 5.
Wyniki na rynku łotewskim:
Wyniki na rynku estońskim:
Wszystkie powyższe screeny pokazują, jak istotne jest linkowanie zewnętrzne – dobrze wybrana strategia i konsekwentne, regularne działania to klucz do sukcesu – czyli, w przypadku SEO, poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak stworzyć proces link buildingu, który naprawdę działa?
Na początku pokazałam Ci, dlaczego link building jest istotną częścią strategii SEO i że potrafi przynieść naprawdę dobre rezultaty.
Oczywiście istotne w tym wszystkim jest zadbanie o pozycjonowanie szerokie oraz dopasowanie działań do specyfiki branży.
Jeśli jesteś specjalistą w danej dziedzinie, powinno być to dla Ciebie dość proste. Dlaczego tak uważam? Nasz proces link buildingu dla Ovoko był prowadzony przez osobę, która posiada bardzo dobrą znajomość branży. Dzięki temu wiedziała, jak stworzyć spójny, wartościowy content, oraz wybrać celne frazy do pozycjonowania czy wreszcie strony do prowadzenia link buildingu.
Wszystko to świetnie wzmacnia efektywność prowadzonych działań (w tym moc pozyskiwanych backlinków) i pokazuje Google, że naprawdę jesteśmy ekspertami w danej dziedzinie i dobrze znamy się na temacie, o którym piszemy. To dla robotów sygnał, że witryna powinna być wyświetlana wyżej w SERPach, bo jest godna zaufania i merytoryczna.
Pokażę Ci teraz, jak stworzyć efektywną strategię linkowania w zaledwie kilku krokach. Jakie aspekty obejmuje dobry proces link buildingu?
- Związek pomiędzy linkowaniem a analizą fraz kluczowych
- Gotową bazę linków dla początkowego wzmocnienia witryny
- Link building dopasowany do specyfiki pozycjonowanej branży?
- Szerokie spojrzenie na link building
- Dywersyfikację linków
- Linki i treści sponsorowane
- Monitorowanie trwającego procesu.
Związek pomiędzy linkowaniem a researchem fraz kluczowych
Pomiędzy analizą słów kluczowych a procesem link buildingu istnieje wiele podobieństw, szczególnie w podejściu do tworzenia strategii.
W obu przypadkach, jako specjaliści SEO, musimy podjąć próbę logicznego podzielenia procesu na mniejsze części – kategorie. Często logicznym wyjściem wydaje się podział według struktury strony (np. na stronę główną, kategorie produktowe oraz produkty), choć w analizie fraz coraz częściej korzystamy z podziału według topic clusters.
Na początku współpracy z każdym klientem prezentujemy mu efekty naszej analizy, czyli konkretną liczbę fraz kluczowych przypisanych do różnych kategorii. W wersji z podziałem według struktury strony są to najczęściej:
- frazy brandowe,
- frazy do strony głównej,
- frazy szczegółowe/long-tail, czyli przypisane do produktów czy usług.
W procesie SEO szerokiego każda podstrona otrzymuje odpowiednio dobrane do jej zawartości frazy kluczowe, które potem wykorzystujemy w linkowaniu zewnętrznym. Będą to słowa dopasowane do konkretnych kategorii, produktów i usług.
Co jeszcze wspólnego mają analiza fraz i linkowanie? Na przykład kolejność działań: w linkowaniu najpierw dolinkowujemy stronę główną, a potem skupiamy się na poszczególnych kategoriach czy produktach.
Pamiętaj:
- W link buildingu szukamy prostych okazji do podbicia pozycji strony – np. dolinkowując stronę na frazy, które wyświetlają się wysoko w Google i które możemy jeszcze polepszyć nawet niewielką liczbą linków zwrotnych.
- Podczas researchu słów kluczowych bardzo ważne wybranie jest jednej frazy głównej i dobranie do niej dodatkowych long-taili, które pozwolą na zbudowanie kompletnej chmury linków.
- Warto też wykonać analizę tzw. keyword gap, aby znaleźć frazy, na które jeszcze może wyświetlać się dana witryna i dodać je do procesu. Więcej o tym napiszę w ostatniej części tego artykułu.
Stwórz bazę linków, aby zapewnić stronie dobry start
Jeszcze przed rozpoczęciem procesu dobrze zgromadzić bazę miejscówek, dzięki którym już na starcie zwiększysz parametry domeny. To uniwersalne działanie, które zapewni Ci dobry początek współpracy z każdym klientem.
Ważne: Tworząc bazę linków musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim parametry poszczególnych witryn – muszą być wyższe od parametrów strony, którą pozycjonujesz. Pozwoli Ci to dać stronie niezbędny na początku działań boost.
W Delante w zależności od początkowych parametrów domeny klienta dobieramy strony z odpowiedniej bazy – podzieliliśmy je według parametrów takich jak Domain Rating i Page Authority, które są na wstępie współpracy najważniejsze.
Im niższe parametry strony klienta, tym mniej skomplikowane mogą być witryny, od których zaczynamy linkowanie.
W trakcie procesu linkowania zawsze sprawdzamy, czy klient korzystał już wcześniej z danej strony w link buildingu czy nie – nie powielamy wykonanych już działań, jedynie szukamy okazji do dalszego rozwoju strony.
Dobrym pomysłem na start są social media – nietrudno w końcu zdobyć linki z takich stron jak Facebook czy Twitter. Mają przy tym bardzo wysokie parametry, więc jeśli jeszcze nie ma tam Twojej strony – wiele tracisz. Pamiętaj przy tym, że strona potrzebuje bardzo zdywersyfikowanych typów linków – zarówno te dofollow, jak i nofollow, więc tutaj również social media odgrywają istotną rolę.
W Delante na starcie korzystamy też z NAPów, katalogów, bookmarking sites, social mediów czy dobrych, powiązanych tematycznie profili.
Jakich efektów możesz spodziewać się po tak zaplanowanym starcie?
Jeśli Twoja baza linków zawiera wartościowe strony, z łatwością przekażesz ich moc stronie docelowej. Konsekwentny, spójny, regularnie prowadzony link building to sprawdzony przepis na poprawę parametrów strony oraz jej autorytet w oczach Google.
Zobacz przykład jednego z naszych klientów.
Przed procesem link buildingu:
Po pierwszych kilku miesiącach współpracy:
Pierwsze trzy miesiące link buildingu to szczególny czas dla strony – właśnie wtedy pozycje i parametry zaczynają wzrastać, a my cierpliwie monitorujemy zmiany i czekamy na efekty.
Dostosuj proces link buildingu do specyfiki pozycjonowanej branży
Parametry witryn nie są jedynym czynnikiem, który musisz wziąć pod uwagę, tworząc swoją bazę miejsc do linkowania. Równie istotna jest branża i specyfika danej działalności. Chodzi tu między innymi o tematykę i jakość miejscówek, w których będziemy linkować.
Czasem kierunek działań należy nakierować nie na ilość, a na konkretne cechy linków – np. w przypadku niewielkiego , lokalnego biznesu skupić się na tym, aby dzięki linkom dotrzeć do potencjalnych klientów, w czym może pomóc pozycjonowanie lokalne.
Szerokie spojrzenie na link building
Co oznacza szerokie podejście do link buildingu? Przede wszystkim branie pod uwagę tego, co aktualnie dzieje się na stronie i dopasowywanie do tego działań SEO. Na przykład?
Załóżmy, że dodajesz nowy opis kategorii na stronę. Dobrą praktyką link buildingu będzie wtedy pozyskać linki zwrotne do tej kategorii, aby wzmocnić efekty działań on-site oraz zachęcić roboty Google do odwiedzenia i zaindeksowania zmienionej podstrony.
Całościowe podejście do link buildingu powinno obejmować też wspomnianą wcześniej dywersyfikację fraz, czyli wybranie frazy głównej oraz dodatkowych long-taili, które ją uzupełnią.
Przykład takiego efektywnego działania umieściliśmy na screenie poniżej:
Wskazówka: Choć anchory to świetny sposób na poprawę pozycji w Google, to dobre praktyki link buildingu obejmują dywersyfikację także w kwestii typów URL-i prowadzących do strony. Poza anchorami w Twoim profilu linków powinny znaleźć się także tzw. czyste linki.
Dywersyfikacja linków
Aby zapewnić Google, że linki, które prowadzą do Twojej strony, są pozyskiwane w sposób naturalny, powinieneś zachowywać umiar i odpowiednie proporcje we wszystkim – zarówno typach, jak i źródłach linków.
Liczba linków do strony powinna wzrastać stopniowo. Inaczej Google może uznać zbyt dynamiczny przyrost linków za manipulację i nałożyć na stronę kary, które znacząco utrudnią dalsze zdobywanie widoczności w sieci.
Pamiętaj, że link building to też SEO. A SEO, jak doskonale wiesz, musi trwać, aby przynieść oczekiwane efekty. Więcej na ten temat piszemy w artykule Jak długo trwa pozycjonowanie?.
Przyjrzyj się screenowi powyżej. To doskonały przykład tego, czego nie robić. Tak drastyczne przyrosty (i spadki) liczby linków oraz domen linkujących sprawią, że Twoje zaufanie w oczach Google stanowczo spadnie.
No dobrze, a co jeśli liczba domen i linków została zwiększona poprawnie, a efekty nie przychodzą?
Jeśli parametry Twojej strony wyglądają tak jak te strony powyżej, najczęściej oznacza to, że parametry domen, z których linkujesz, są zbyt niskie, i nie pozwalają osiągnąć oczekiwanych wzrostów.
Linki i treści sponsorowane
Skąd wiedzieć, kiedy przyszedł czas, aby zainwestować w treści sponsorowane? Kiedy Twoje najważniejsze frazy kluczowe znajdują się już w TOP 10, możesz to już rozważyć.
Najczęściej na pierwszą stronę Google możesz dostać się bez publikacji sponsorowanych, jedynie działając w zgodzie z dobrymi praktykami SEO. Niestety gdy już trafisz do TOP 10, konkurencja staje się dużo bardziej zacięta, a o pozycje w TOP 3 najczęściej trzeba zawalczyć wspierając się płatnymi publikacjami.
Przypomnijmy, że aby osiągnąć oczekiwane wyniki, swoje linki musisz zostawiać na stronach powiązanych tematycznie z Twoją witryną. Załóżmy, że tak jak nasz klient OVOKO prowadzisz stronę z częściami samochodowymi. Jaki sens ma pozyskiwanie linków z bloga o tematyce modowej? Naprawdę niewielkie – zapewniam.
Wskazówka: Nie przesadzaj z korzystaniem z treści sponsorowanych, pamiętając. że umiar i dywersyfikacja to klucze do sukcesu w link buildingu. Możesz zauważyć, że wiele agencji SEO skupia się na pozyskiwaniu wyłącznie płatnych linków i artykułów, ale w Delante nie podzielamy tego podejścia – są dużo bardziej optymalne rozwiązania. A o optymalizację w końcu w SEO dbamy najbardziej.
Badania przeprowadzone przez SEMrush pokazują też, że nadużywanie treści sponsorowanych może kończyć się filtrami od Google – są na pierwszym miejscu wśród przyczyn otrzymania kar.
Monitorowanie procesu link buildingu
Kiedy już wykonasz wszystkie powyższe kroki, proces link buildingu wcale się nie zakończy – zawsze musisz monitorować prowadzone działania i odpowiednio je optymalizować dla najlepszych efektów.
Równie istotne jest regularna analiza konkurencji oraz kontrolowanie sytuacji w branży – w ten sposób zawsze będziesz mógł inwestować dokładnie w to, co w danym momencie jest najważniejsze i przyniesie widoczne efekty.
Jak zatem zdobywać informacje na temat konkurencji w sieci?
Jednym z najlepszych narzędzi, z jakich możesz skorzystać, jest SEMrush – wystarczy, że wybierzesz zakładkę Backlink Gap z menu po lewej i wpiszesz adresy witryn – swojej oraz swoich konkurentów.
W odpowiedzi na zapytanie SEMrush pokaże Ci listę stron, które linkują do stron Twoich konkurentów, ale nie do Twojej. Sprytne, prawda? Biorąc pod uwagę, że linki zwrotne mogą być decydującym czynnikiem o Twojej pozycji wśród konkurencji, zdecydowanie warto wykonywać takie testy regularnie.
Czy link building naprawdę zwiększa ruch organiczny? – Podsumowanie
Link building to istotna – a często bardzo niedoceniana! – część nowoczesnego procesu SEO. Wybierając odpowiednie frazy kluczowe do pozycjonowania oraz dopasowaną do działalności strategię off-site przybliżasz się do sukcesu w SERPach.
Z linkami wysokiej jakości możesz znacząco zwiększyć ruch organiczny do Twojej strony, który w konsekwencji przełoży się na większą liczbę klientów i rosnący przychód.
Jeśli potrzebujesz pomocy w prowadzeniu procesu linkowania dla swojej strony – chętnie Ci pomogę zwiększyć widoczność strony i zyski z jej prowadzenia, opracowując strategię idealnie dopasowaną do Twoich potrzeb. Skontaktuj się z nami!
A jeśli miałbyś z tego wpisu wynieść dwa słowa, niech będą to: umiar oraz dywersyfikacja.