- Wprowadzenie: Co to jest Magento?
- Co składa się na koszt sklepu na Magento?
- Jak wybrać dostawcę szablonów dla swojego sklepu Magento?
- Jak rozpocząć budowę własnego sklepu Magento?
- Podsumowanie
Wprowadzenie: Co to jest Magento?
Magento, to platforma open source do tworzenia sklepów internetowych. Powstała w 2008 roku. Korzysta z języka programowania PHP i działa w oparciu o bazę danych MySQL. W 2018 roku Magento zostało zakupione przez firmę Adobe. Według serwisu builtwith.com 727 806 witryn korzysta obecnie z Magento. Na rynku amerykańskim aż 45% e-commerców powstała na takim silników, w tym te należące do takich marek jak Adidas, Liebherr czy HP. [caption id="attachment_59991" align="aligncenter" width="1280"] Statystyki użytkowania Magento, źródło: https://trends.builtwith.com/shop/Magento[/caption] [caption id="attachment_59993" align="alignnone" width="1280"] Udział w rynku Magento, źródło: https://trends.builtwith.com/shop/Magento/Market-Share[/caption] W Polsce natomiast, według statystyk builtwith.com, 1,8 tys. stron działa na silniku Magento, a wśród znanych marek, które korzystają z tego oprogramowania, można wymienić YES, Świat Książki czy Reserved. [caption id="attachment_59995" align="aligncenter" width="1280"] Źródło: reserved.com[/caption]Magento 2 vs Magento 1
W 2015 roku obok dotychczasowej wersji Magento pojawiło się wydanie Magento 2. Stanowiło ono ulepszenie dotychczasowych rozwiązań. Pięć lat później, w 2020 roku twórcy oficjalnie zakończyli wsparcie starszej wersji Magento 1, to znaczy zaprzestano wydawać nowe poprawki bezpieczeństwa i aktualizacje. Choć Magento 2 jest na rynku już od kilku lat, to nadal nie brakuje sklepów, które działają na silniku “jedynki”. Aby zachować bezpieczeństwo i jakość działania e-commerce, lepiej zdecydować się na wdrożenie Magento 2, które znacząco ułatwia dotychczasowe zarządzanie sklepem Oto kluczowe różnice występujące między Magento 1 i Magento 2:- wydajność - dzięki wprowadzeniu nowych technologii, takich jak Apache, Composer, Symfony, Nginx 1.7 lub nowszy, Magento 2 jest wydajniejsze, obsługuje też najnowsze wersje PHP,
- szybkość ładowania strony - Magento 2 w porównaniu do poprzedniej wersji ładuje się znacznie szybciej, przetwarzając o 39% więcej zamówień na godzinę
- panel administracyjny - interfejs w Magento 2 jest bardziej przyjazny dla użytkownika i dostarcza wielu istotnych informacji, np. o ostatnich zamówieniach czy najpopularniejszych wyszukiwanych hasłach.
- optymalizacja SEO - Magento 2 w porównaniu do Magento 1 zostało wzbogacone o możliwość dodania metadanych, tagu kanonicznego, edycję pliku robots.txt z poziomu panelu administratora. Pozycjonowanie Magento 2 jest też skuteczniejsze ze względu na lepszą optymalizację pod urządzenia mobilne. O tym, że to przyjazne dla SEO rozwiązanie przekonasz się, zapoznając z case study naszego klienta, którego ruch wzrósł o ponad 100% w ciągu roku.
Magento 2 - plusy i minusy
Z powodu braku wsparcia dla Magento 1, to Magento 2 jest dziś jedynym dostępnym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy chcieliby założyć sklep internetowy w oparciu o ten open source. Jakie są jego wady i zalety? Oto krótkie zestawienie. Zalety:- skalowalność - to bez wątpienia atut platformy. Jeśli będziesz chciał w przyszłości poszerzyć swoją ofertę o nowe kategorie produktów, to Magento da Ci pod tym względem dużą elastyczność.
- bezpieczeństwo - priorytetem dla Magento są kwestie związane z bezpieczeństwem, stąd częste aktualizacje chroniące przed ewentualnymi atakami hakerskimi,
- liczne funkcje - w porównaniu do innych platform e-commerce Magento oferuje liczne rozwiązania usprawniające zarządzanie sklepem, na przykład obsługę wielu języków i różnych walut, integracja z bramkami płatności czy rozbudowane raportowanie.
- wsparcie techniczne - społeczność Magento jest naprawdę szeroka, więc możesz liczyć na pomoc programistów, członków forum oraz współtwórców z całego świata.
- zaawansowane programowanie - Magento to zaawansowana platforma licząca tysiące plików i 200 tabel baz danych, więc wymaga znacznie większych nakładów pracy i wsparcia wykwalifikowanych programistów. Nie każdy developer poradzi sobie z tym zadaniem.
- wydajny hosting - w przypadku sklepu na Magento hosting współdzielony to zdecydowanie za mało, by zapewnić dobrą przepustowość witryny. Dlatego lepiej hostować sklep na dedykowanym serwerze, w chmurze lub VPS-ie.
- wysoki koszt - w związku z koniecznością wykupu serwera oraz zatrudnienia specjalnego developera sklep na Magento okazuje się droższą inwestycją na tle platform typu SaaS, np. Shopify.
Magento Open Source
Magento Open Source to darmowa wersja, którą każdy użytkownik może pobrać z oficjalnej strony Magento. Zapewnia stworzenie podstawowego sklepu internetowego, ale kwestia związana z hostingiem i rozwojem e-commerce leży po stronie użytkownika. W tej wersji nie możesz też liczyć na wsparcie od Adobe. Magento Open Source to dobre rozwiązanie dla stawiających pierwsze kroki w e-handlu - start-upów i małych firm. [caption id="attachment_59999" align="aligncenter" width="1280"] Źródło: business.adobe.com/products/magento/open-source.html[/caption]Magento Commerce
Magento Commerce jest wariantem premium z zaawansowanymi funkcjami i pełnym wsparciem technicznym. Idealny wybór dla firm z dużym katalogiem produktów. Warto jednak wiedzieć, że koszt zakupu licencji uzależniony jest od Twoich rocznych przychodów. I tak na przykład, jeśli wynoszą one mniej niż milion dolarów, Magento Commerce będzie Cię kosztować 22 tysiące dolarów rocznie. A jeżeli przekraczają 25 milionów, wysokość licencji wzrośnie do 125 tysięcy dolarów. Innymi słowy - im więcej sprzedajesz za pośrednictwem Magento, tym więcej wydasz na licencję. [caption id="attachment_59997" align="aligncenter" width="1280"] Źródło: business.adobe.com/products/magento/magento-commerce.html[/caption]Magento Commerce Cloud
Najdroższym rozwiązaniem dla gigantów e-commerce z dużą ilością produktów i natężonym ruchem jest Magento Commerce Cloud. Dane są tam zapisywane w chmurze, co zapewnia wysokie bezpieczeństwo i optymalną wydajność, nawet w Black Friday. Uzyskujesz też wsparcie 24/7 oraz hosting w chmurze AWS (Amazon Web Service). Podobnie jak w wersji Magento Commerce, tak i tutaj koszt licencji uzależniony jest od Twoich przychodów. Jeżeli są mniejsze niż milion dolarów, Twój roczny koszt wyniesie 40 tysięcy dolarów, a jeśli są wyższe niż 25 milionów koszt wzrośnie do 190 tysięcy dolarów. Finalny koszt budowy sklepu na Magento uzależniony jest od funkcjonalności i integracji, których będziesz potrzebował w swoim e-commerce, czy na przykład cennika szablonów Magento. W poniższym zestawieniu przyjmujemy, że decydujesz się na zakup gotowego szablonu, a nie dedykowanego projektu. Oto przybliżone koszty dla każdej z wersji Magento dla średniej wielkości sklepu.Magento Open Source | Magento Commerce | Magento Commerce Cloud | |
domena | 50 zł | 50 zł | 50 zł |
hosting | 500 zł | 2500 zł | 0 zł |
licencja Magento | 0 zł | 110 000 zł/rok | 200 000 zł/rok |
szablon | 2 500 zł | 2500 zł | 2500 zł |
prace programistyczne | 25 000 - 50 000 zł | 50 000 zł | 50 000 zł |
dodatkowe moduły | 750 zł | 3 000 zł | 3 000 zł |
Suma | 28 800 - 53 800 zł | 165 050 zł | 255 550 zł |
Co składa się na koszt sklepu na Magento?
Jak widać w powyższej tabeli na koszt sklepu na Magento składa się wiele czynników. Przybliżmy każdy z nich.Koszty integracji
Magento Commerce gwarantuje podstawowe funkcjonalności do prowadzenia e-commerce. Zdarza się jednak, że niektóre sklepy potrzebują dodatkowych integracji, na przykład do obsługi klienta czy zaawansowanego wyszukiwania. I choć są bezpłatne moduły, to niektóre z nich wymagają jednorazowej opłaty wahającej się od 60 do 600 dolarów.Hosting
Jeżeli decydujesz się na Magento Commerce Cloud, hosting będzie w cenie wykupionej przez Ciebie licencji. W pozostałych wersjach musisz liczyć się z osobnym kosztem wykupu dostępu do chmury, serwera VPS lub dedykowanego. Koszt takiej usługi zależy tak naprawdę od wydajności, jakiej wymaga Twój sklep internetowy. Średnio może wynieść ok. 1200 zł miesięcznie w przypadku hostingu na dedykowanym serwerze, ok. 600 zł za przestrzeń w chmurze, a 2000 zł za serwer AWS.Szablon sklepu
Jak już wspomnieliśmy, możesz wykorzystać gotowy motyw Magento lub zamówić projekt graficzny sklepu na zamówienie. W każdym przypadku musisz zadbać o responsywność swojej witryny.Silnik
Jeśli chodzi o wymagania techniczne, to warianty Open Source i Commerce obsługują:- serwery WWW – Apache 2.4 i Nginx 1.7 lub nowszy,
- PHP 7.3/7.4/8.1
- Varnish 6.0 lub nowszy
- MySQL 5.7 lub nowszy.