.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak zrobić blog na Magento?

7min.

Komentarze:0

CMS
Jak zrobić blog na Magento?
31 października 2022
Jeśli masz sklep internetowy na Magento, warto w pełni wykorzystać jego potencjał do pozyskania nowych klientów. Świetnie do tego celu sprawdzi się blog, który daje także możliwość lepszego wypozycjonowania Twojego e-commerce w wynikach wyszukiwania. Sprawdź, jak zrobić blog na Magento i zyskaj dodatkowe korzyści dla swojego biznesu.

7min.

Komentarze:0

Spis treści:

Po co e-commercowi blog?

Jedną z platform open source, która pozwala przenieść sprzedaż do Internetu, jest Magento znane ze swojej wyjątkowej skalowalności, która sprawdza się szczególnie w dużych sklepach internetowych. Według wyliczeń i szacunków Dun&Bradstreet  w 2021 roku w Polsce mieliśmy ponad 52 tys. sklepów internetowych, a polski rynek e-commerce należy do jednych z najdynamiczniej rozwijających się w Europie. Nic dziwnego, ponieważ jak wskazuje raport Gemius/PBI E-commerce w Polsce 2022 , 77% Polaków robi zakupy w sieci. Trudno już sobie wyobrazić współczesny handel bez e-commerce. Warto więc zainwestować w sklep internetowy i uzupełnić go o sekcję blogową, ponieważ według danych serwisu Hubspot 82% marketerów korzysta z content marketingu, a 60% z nich mierzy jego skuteczność właśnie poprzez sprzedaż. pozycjonowanie magento baner Jakie korzyści płyną z prowadzenia bloga w sklepie internetowym?
  • budujesz relacje z klientami - dzięki blogowaniu możesz zamienić czytelników w klientów. Dzieląc się wiedzą, budujesz wiarygodność i wizerunek eksperta. Jeśli w artykułach będziesz rozwiązywał problemy odbiorców, dostarczał odpowiedzi na nurtujące ich pytania, sprawisz, że Twoja marka będzie cieszyć się zaufaniem.
  • wspierasz proces pozycjonowania - blog to dobry sposób, by poprawić pozycję  sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Tworzenie contentu pod określone frazy wpływa na wzrost widoczności, dzięki czemu jest większa szansa, że użytkownicy trafią na Twoją stronę. Jeśli sprzedajesz porcelanę i kilka lat temu napisałeś obszerny wpis ze wskazówkami, jak o nią dbać, to ten content po dziś dzień pracuje na swoje pozycje i Twoje wyniki.
  • zwiększasz ruch w sklepie - publikacja zoptymalizowanych pod SEO treści przekłada się na większy ruch. Jak wynika z badań, te marki, które blogują, mają o 55% więcej odwiedzających. Z kolei większy ruch to szansa na wyższe dochody.
  • poprawiasz świadomości marki - jeśli sprzedajesz produkty z określonej "niszy", to dzięki blogowi możesz się wyświetlać na wiele zapytań związanych z daną tematyką. Na przykład, gdy prowadzisz sklep z odzieżą plus size i publikujesz wpisy poradnikowe dla osób noszących takie ubrania, w pewnym momencie Twoja grupa docelowa zacznie dostrzegać Twoją markę w wynikach wyszukiwania i ją kojarzyć jako tę od ubrań plus size.

Dwie opcje, by zrobić blog na Magento

Choć oprogramowanie Magento posiada wiele funkcjonalności, to nie zawiera domyślnego modułu bloga. W związku z tym, jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć bloga na Magento, to uprzedzamy, że znajdziesz na rynku rozwiązania, które ułatwią to zadanie. Możesz skorzystać z gotowego modułu lub stworzyć blog w podkatalogu WordPress.

Metoda 1: Wtyczka do bloga

Istnieje wiele blogowych wtyczek Magento - różnią się ceną czy dostępnymi opcjami. Do tych najpopularniejszych należą:
  • Blog by Pixlogis Infotech - przyjazne dla SEO rozszerzenie zapewniające kategoryzacje wpisów, archiwizację postów, opcję wyszukiwania czy dynamicznego zmieniania obrazów na blogu. Zakupisz je w sklepie Adobe za 99$.
  • Blog MX for Magento 2 by Mirasvit - z tym rozszerzeniem zyskujesz dostęp do podglądu postów, masz możliwość tworzenia chmury tagów, przypinania wpisów na górze strony oraz funkcję kategoryzacji. Moduł doskonale sprawdzi się, jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu swojej witryny. Koszt zakupu wtyczki to 149$.
  • Magento 2 Blog by Aheadworks - dzięki temu pluginowi będziesz łatwo zarządzał treścią zgodnie z zasadami SEO (metadane, obsługa JSON-LD), stworzysz moduł powiązanych wpisów, drzewo kategorii, nadasz uprawnienia oglądania tylko określonym użytkownikom. Rozszerzenie jest zintegrowane z Disqus. Minusem może być natomiast brak opcji planowania daty publikacji wpisu. Koszt zakupu wtyczki to 329$.
  • Magento 2 Blog Extension by Magefan - darmowy moduł do tworzenia przyjaznego dla SEO bloga (wśród opcji sitemapa xml, metadane, rich snippets i wiele innych). Rozszerzenie pozwala zastosować nawigację w postaci podpowiedzi do następnych i poprzednich wpisów, dodać widżety w sidebarze, a nawet warianty obcojęzyczne bloga.
  • Blog Pro for Magento 2 - dzięki rozszerzeniu będziesz łatwo zarządzać wpisami, a także komentarzami odwiedzających nawet w wielu sklepach w ramach usługi Multistore Magento. Oprócz tego zaimportujesz wpisy z WordPress do swojego sklepu. Koszt takiego modułu to 349$.

Metoda 2: WordPress w podkatalogu

WordPress powstał jako CMS do blogowania i jak informuje portal BuiltWith, dziś jest najpopularniejszym oprogramowaniem open source w Internecie. Ma przyjazny interfejs i daje szerokie możliwości w zakresie customizacji. Zatem, jak zrobić bloga na Magento przy pomocy WordPressa? Na pewno będzie on musiał się znaleźć na osobnej domenie lub w subdomenie sklepu. W tym drugim przypadku instalujesz w podkatalogu na serwerze sklepu Magento, blog WordPress. W praktyce oznacza to zarządzanie dwoma CMS-ami w obrębie jednej domeny. Zasadniczo, oba oprogramowania współpracują ze sobą, ale dzięki instalacji darmowego rozszerzenia FishPig sprawniej zintegrujesz blog WordPress ze sklepem Magento. Moduł zapewnia większą elastyczność - pozwala obu platformom korzystać z jednego motywu lub dwóch różnych. Dzięki niemu masz również dostęp do Elementora, a za dodatkową opłatą także innych wtyczek. Pozycjonowanie sklepu internetowego Delante Blog na WordPressie nie jest jednak w pełni idealnym rozwiązaniem. Co prawda, nie wymaga zatrudnienia webdevelopera specjalizującego się w Magento (z tym WordPressem poradzi sobie większość webdeveloperów), ale należy pamiętać, że nie gwarantuje takiego poziomu bezpieczeństwa jak oprogramowanie Magento. Dlatego powinieneś szczególnie zadbać o odpowiednia zabezpieczenia na serwerze. Problematyczne okazuje się również linkowanie wewnętrzne oraz kwestia integracji treści blogowych z ofertą, ponieważ poruszasz się w obrębie dwóch domen. Do tego dochodzą aspekty związane z user experience. Użytkownik, poruszając się po blogu WordPress, nie widzi koszyka zakupów, a gdy korzysta z wyszukiwarki, wyświetlają się mu wyniki związane tylko z artykułami na blogu, bez powiązań z produktami. Te wyświetlą się dopiero w wyszukiwarce sklepu na Magento. Teoretycznie można postawić blog także w subdomenie lub w ogóle osobnej domenie, ale wówczas nie będzie on wspierał SEO sklepu aż w takim stopniu.

Jak zrobić bloga na Magento, aby był dobry pod SEO?

Bez względu na to, jaką metodę wdrożenia bloga na Magento wybierzesz, powinieneś zadbać o właściwe pozycjonowanie sekcji blogowej. Oto kilka wskazówek.

Odpowiednia optymalizacja

Zwróć uwagę na prawidłową optymalizację wpisów blogowych - od fraz kluczowych przez czytelną strukturę aż po grafiki. W Twoich tekstach nie może zabraknąć nagłówków (h1, h2 itp.), metadanych (title i description) czy linkowania wewnętrznego.

Pomysły na artykuły

W swoich artykułach staraj się odpowiadać na pytania użytkowników. Bazuj na własnej wiedzy i doświadczeniu, bo najlepiej wiesz, z jakimi problemami spotykają się Twoi klienci. Jeśli mimo wszystko brakuje Ci tematów na bloga firmowego, skorzystaj z narzędzi, które pomagają w znalezieniu inspiracji, np. Ubersuggest lub AnswerThePublic.

Konwersja na blogu

Blogowanie powinno przynosić Ci realne korzyści, takie jak choćby konwersja. Aby to osiągnąć, artykuły pisz w określonym celu, dodawaj widoczne CTA, stosuj chwytliwe tytuły oraz wzbogacaj treść o wideo i infografiki.

Kategorie i tagi

Kategorie i tagi to sposoby na lepszą organizację contentu na blogu. Te drugie nie są jednak obowiązkowe i coraz częściej pomija się je podczas publikacji wpisów. Jeśli zdecydujesz się  natomiast z nich korzystać, rób to ostrożnie, aby tagi nie kanibalizowały się ze słowami kluczowymi. Lepiej zawsze wyłączyć je przed indeksowaniem. Domyślnie do porządkowania artykułów stosuje się raczej kategorie, które łatwo i szybko pozwalają zorganizować treść na blogu.

Komentarze na blogu

Niektórzy wyłączają opcję komentowania wpisów blogowych. To błąd. Dzięki możliwości dodawania komentarzy masz szansę budować relacje z autentycznymi odbiorcami. Często ich spostrzeżenia i uwagi mogą okazać się tematem na nowy artykuł. Dlatego lepiej pozostaw komentarze na blogu - więcej w ten sposób zyskasz, niż tracisz. Wypowiedzi mające charakter SPAM-u zawsze można usuwać.

Analityka

O tym, czy Twój blog w sklepie internetowym jest skuteczny, dowiesz się z Google Analytics. Znajdziesz tam wiele przydatnych statystyk, które pomogą Ci jeszcze lepiej optymalizować treści. Dzięki temu narzędziu sprawdzisz, czy ludzie czytają Twój blog. Poznasz dane demograficzne grupy docelowej, liczbę użytkowników czy odsłon w danym okresie czasu. [caption id="attachment_60184" align="aligncenter" width="750"]magento blog - analityka Źródło: raport Pozyskanie w Google Analytics[/caption] Jeśli chcesz natomiast dowiedzieć się, czy Twój blog wpływa na pozycjonowanie sklepu, skorzystaj z  Google Search Console, w którym znajdziesz m.in. informację o wyświetleniach, liczbie kliknięć, CTR i pozycjach danych podstron. [caption id="attachment_60186" align="aligncenter" width="750"]magento 2 blog - search console Źródło: raport Skuteczność w Google Search Console[/caption]

Przykłady blogów w sklepach korzystających z Magento:

Klientami Magento są duże i znane marki, jak i te mniejsze. Oto kilka wybranych.

Cox&Cox

Angielski sklep internetowy Coxandcox oferujący meble, dekoracje do domu i tekstylia. Magento dla tak dużego asortymentu z rozbudowaną nawigacją okazał się najlepszym rozwiązaniem. Witryna ma również blog z inspiracjami i poradami. [caption id="attachment_60192" align="aligncenter" width="750"]Cox&Cox magento blog Źródło: coxandcox.co.uk/[/caption]

YES

Sieć YES oferuje biżuterię zarówno w salonach stacjonarnych, jak i w sklepie internetowym, który powstał w oparciu o Magento. Marka prowadzi również blog, na którym dzieli się poradami eksperckimi. Dzięki blogowaniu możliwe jest zamieszczanie w treści linków do konkretnych kategorii produktów, kierując w ten sposób ruch do sklepu. [caption id="attachment_60188" align="aligncenter" width="750"]magento 2 blog extension - YES Źródło: yes.pl[/caption]

Super-Pharm

Drogeria Super-Pharm sprzedaje kosmetyki stacjonarnie i online. Sklep internetowy powstał na Magento, co w przypadku tak dużej liczby produktów pozwala na sprawne funkcjonowanie e-commerce nawet przy natężonym ruchu. Dodatkowo sieć prowadzi blog, co wspiera sprzedaż produktów, ponieważ w treści artykułów pojawiają się lokowania konkretnych kosmetyków znajdujących się w asortymencie sklepu. [caption id="attachment_60605" align="aligncenter" width="750"]przykład bloga magento Źródło: www.superpharm.pl/blog[/caption]

Jak stworzyć blog na Magento - podsumowanie

Stworzenie bloga na Magento nie jest trudnym zadaniem, jeśli wykorzystasz do tego celu jedną z wtyczek. To zdecydowanie bardziej praktyczne rozwiązanie niż blog na WordPressie. Jeśli zadbasz o odpowiednią optymalizację wpisów, takie narzędzie marketingowe przyniesie Ci realne zyski.
Autor
Joanna Nicpoń Delante
Autor
Joanna Nicpoń

Senior SEO Specialist

Senior SEO Specialist. W Delante od sierpnia 2017 roku. Humanistka o zacięciu marketingowym, zainteresowana UX. Wie jak ważny w SEO jest content, więc zajęła się u nas też działem copywritingu i prowadzi w tym temacie szkolenia. A po pracy: kino, podróże, śniadania na mieście i Heroes III.

Autor
Joanna Nicpoń Delante
Autor
Joanna Nicpoń

Senior SEO Specialist

Senior SEO Specialist. W Delante od sierpnia 2017 roku. Humanistka o zacięciu marketingowym, zainteresowana UX. Wie jak ważny w SEO jest content, więc zajęła się u nas też działem copywritingu i prowadzi w tym temacie szkolenia. A po pracy: kino, podróże, śniadania na mieście i Heroes III.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM