Spis
treści
Jak robić skuteczny content marketing? Potrzebujesz:
- zrozumieć docelowych odbiorców,
- opracować plan działania,
- zacząć tworzyć interesujące treści,
- nauczyć się korzystać z różnych formatów contentowych;
- śledzić wyniki i mierzyć wydajność.
Dzięki odpowiedniemu podejściu i realizacji planu content marketingowego będziesz w stanie dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i zwiększyć ruch na stronie. Brzmi dobrze? To działajmy!
Co to jest content marketing?
Content marketing to skuteczny sposób promowania produktów i usług poprzez tworzenie i dystrybucję wartościowych, interesujących i spójnych treści. Służy do przyciągania uwagi klientów, angażowania ich w interakcje i wreszcie budowania z nimi relacji. Wszystko przez dostarczanie im edukacyjnych (albo i rozrywkowych – to bardzo zależy od Twojej grupy docelowej) i angażujących treści.
Content marketing pomaga budować relacje zarówno z potencjalnymi klientami, jak i tymi, którzy już skorzystali z Twoich usług. Pomaga również zwiększyć świadomość marki i lojalność, dostarczając klientom przydatnych informacji, które można udostępniać w różnych kanałach. Marketing treści może być wykorzystywany na różne sposoby, takie jak:
- pisanie bloga,
- produkcja wideo,
- wydawanie książek czy e-booków,
- kampanie mailingowe,
- aktywność w social mediach,
- podcasty.
Więcej na temat marketingu treści pisaliśmy w naszym artykule: Content marketing – co to jest i jak na nim zarabiać?
Oczywiście content marketing nie musi ograniczać się do sfery digitalowej, ale bardzo często jest istotną częścią marketingu internetowego.
Głównym celem content marketingu jest zwiększenie liczby klientów i leadów poprzez dostarczanie angażujących i share’owalnych treści, którymi użytkownicy mogą dzielić się z innymi. Pomaga budować świadomość marki, produktu lub usługi, a to przekłada się na konkretne liczby i sukcesy sprzedażowe – oczywiście jeśli będziesz prowadzić swój content marketing z odpowiednim pomysłem i konsekwencją.
Jak robić content marketing z głową?
1. Określ swoją grupę docelową
Dlaczego to tak ważne? Wydawać by się mogło, że każdy rozumie znaczenie określenia grupy docelowej i nie będzie miał problemu z wyróżnieniem osób, do których kieruje swój produkt, a co za tym idzie – także swoje treści. Ale w praktyce często to, co myślimy o naszych odbiorcach, nie do końca pokrywa się z tym, jak jest w rzeczywistości. Dlatego każde działania należy zacząć od zrewidowania dotychczasowych założeń.
Jak zidentyfikować grupę docelową? Skąd czerpać informacje dotyczące tego, kto realnie jest zainteresowany Twoją ofertą?
Przede wszystkim uwzględnij takie aspekty jak:
- wiek (konkretnie – przedział “20-60 lat” jest zdecydowanie zbyt szeroki),
- płeć (czy zainteresowanie Twoim produktem jest związane z płcią?),
- miejsce zamieszkania (np. miasto powyżej 500 000 mieszkańców, wieś)
- dochód (a przynajmniej jakość życia, na jaką może sobie pozwolić; czy Twojego klienta stać na towary luksusowe czy raczej szuka tanich, ale skutecznych rozwiązań?),
- wykształcenie (jakiego typu treści chętnie przeczyta i zrozumie użytkownik? Chodzi też o edukację w danym kierunku specjalistycznym, np. o to, czy Twój klient rozumie mowę branżową, czy nie do końca),
- zainteresowania, styl życia, przyzwyczajenia, wyzwania – wszystko to, co pozwoli Ci jak najdokładniej stworzyć persony i odpowiedzieć na bardzo konkretne potrzeby klientów.
Skoro już mowa o personach – tak, to bardzo ważny etap pracy nad strategią content marketingową. Gdy już znasz swoją grupę docelową, musisz stworzyć dla niej persony, czyli swego rodzaju awatary – odzwierciedlenie konkretnych typów klienta.
Źródło: https://www.hubspot.com/make-my-persona, przykładowe narzędzie do tworzenia person online
A skąd czerpać te wszystkie informacje? Poza konieczną burzą mózgów należy zaufać narzędziom analitycznym. Jeśli już chwilę działasz na rynku, możesz skorzystać z dobrodziejstw takich narzędzi jak Google Analytics, gdzie znajdziesz wszystkie kluczowe informacje na temat danych demograficznych (i nie tylko) osób odwiedzających Twoją witrynę, angażujących się w publikowane przez Ciebie treści, a wreszcie – realizujących konwersje. To ta ostatnia grupa jest dla Ciebie najważniejsza w kontekście określania grupy docelowej – w końcu składają się na nią jak najbardziej realni klienci.
2. Opracuj strategię content marketingową
Wiesz już, dla kogo będziesz tworzyć swoje treści – teraz pora odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie cele chcesz osiągnąć za pomocą narzędzia, jakim jest content marketing. Na czym najbardziej Ci zależy: chcesz wypromować markę, a może konkretne produkty? Zwiększyć widoczność w sieci, zmienić wizerunek brandu, dotrzeć do nowych klientów, którzy do tej pory nie mieli styczności z marką, a może właśnie wzmocnić lojalność w tych, którzy już Cię dobrze znają?
Pamiętaj, że Twoje treści nie muszą realizować wyłącznie jednego celu, ale warto, aby w strategii uwzględnić priorytety oparte na aktualnym statusie marki (wizerunku, możliwościach, a także budżecie) i jej potrzebach.
Gdy już określisz, po co tworzysz content, zastanów się, jakiego rodzaju treści będą Ci potrzebne: unikalne artykuły specjalistyczne, proste poradniki wideo czy angażujące podcasty?
Zastanawiasz się, jak to określić? Zerknij na punkt pierwszy i przypomnij sobie, dla kogo będziesz kreować swoje treści, oraz jak wyglądają persony, które symbolizują tę grupę odbiorców. Dodaj do tego swoje cele biznesowe i przepis na trafione treści gotowy. A jeśli potrzebujesz więcej informacji, specjalistka ds. treści w Delante, Ania, opowie Ci więcej na naszym YouTubie:
Jak budować strategię contentową? | 60 dni z marketingiem #23 Anna Bitner
3. Stwórz wysokiej jakości treści
Brzmi jak oczywistość, prawda? Ale jakie to są “wysokiej jakości” treści? Przyjrzyjmy się najważniejszym wyróżnikom dobrego contentu. Treści muszą być:
- Unikalne – nie przepisuj więc tego, co można wyczytać u konkurencji po jednym szybkim wpisaniu zapytania w Google. Nie kopiuj, nie naśladuj – szukaj nowych ścieżek, pamiętając, że chcesz dotrzeć nie do klientów swojej konkurencji, a do swoich własnych. Jeśli chcesz ułatwić sobie nieco zadanie, możesz skorzystać z praktycznych narzędzi i rozwiązań – oto nasze zestawienie: Content marketing – narzędzia przydatne w pisaniu.
- Rzetelne – odwołuj się w tekstach, filmach czy nagraniach audio do źródeł, badań i wszelkiego rodzaju danych. Oczywiście infografiki z wykresami to też świetny pomysł na wartościowy, treściwy content.
- Zoptymalizowane pod SEO – absolutna podstawa to zoptymalizowanie treści pod kątem odpowiednich fraz kluczowych, ale to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej jeśli chodzi o SEO. Zadbaj o optymalizacje techniczne, teksty alternatywne i tytuł SEO. Potrzebujesz wsparcia? Zobacz, jak nasze usługi content marketingu mogą Ci pomóc.
- Aktualne – starsze treści nie powinny lądować w koszu, ale jednocześnie jeśli na Twoim blogu wciąż wisi niezaktualizowane tekst z 2018 roku o najnowszych trendach w marketingu internetowym – nie wygląda to najlepiej. Po pierwsze dlatego, że nie mówi dobrze o Twojej aktywności i byciu na bieżąco (co ma negatywny wpływ na wizerunek eksperta), a po drugie – przestarzałe treści to ryzyko wzrostu bounce rate i braku zainteresowania ze strony użytkowników.
Chcesz zobaczyć, jak wygląda dobry content marketing w praktyce? Zerknij na 11 przykładów content marketingowych kreatywnych kampanii.
4. Użyj różnych formatów treści
Wiadomo, że tekst to jeden z najbardziej wdzięcznych rodzaju contentu, do tego jest jedną z najbardziej osiągalnych form (nawet dla firm o bardzo ograniczonym budżecie), ale to nie alfa i omega. Czy to oznacza, że masz z niego rezygnować? Nie, w żadnym wypadku. Ale pamiętaj, że:
- Jeden temat można poruszyć, korzystając z różnych formatów – jak to ugryźć? Nagraj ciekawy webinar, na jego podstawie stwórz artykuł będący transkrypcją spotkania, a całość podsumuj w formie angażujących infografik, które bez trudu udostępnisz w social mediach.
- Wizualizacje, czyli zdjęcia i grafiki, mogą być jednocześnie elementem większej kreacji, jak i samodzielną formą treści przeznaczoną do dystrybuowania całkiem solo. Z taką myślą twórz swoje treści wizualne – wtedy jedna grafika spełni dużo więcej funkcji.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
5. Promuj swoje treści
Masz już ciekawe, różnorodne treści? Cudownie! Czas zastanowić się, jak je rozreklamować w świecie, który stawia przed twórcami wiele wyzwań. Ale bez obaw, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, z którymi na pewno sobie poradzisz.
- Udostępniaj swoje treści w różnych kanałach. To, że wrzuciłeś link do artykułu na Facebooka, jeszcze nie oznacza, że cały świat go zobaczył (niestety!).
- media społecznościowe – w social mediach korzystaj z różnych platform, najlepiej z tych, na których najbardziej obecni są Twoi klienci. Dobrze nie ograniczać się do jednej, ponieważ algorytmy lubią płatać figle i szkoda by było, żeby Twoja praca szła na marne. Koniecznie dostosowuj też publikowane treści do specyfiki danej platformy i nie udostępniaj tych samych postów w dwóch miejscach.
- newsletter – e-mail marketing wcale nie odszedł do lamusa, wręcz przeciwnie. Dobrze poprowadzony newsletter potrafi świetnie zaangażować potencjalnych klientów – między innymi za sprawą tego, że jest bardziej prywatny, a przy tym możesz spersonalizować przesyłane w nim treści.
- reklamy – promowanie postów blogowych czy innych form treści często bywa tańsze niż w przypadku produktów i usług (ze względu na mniejszą konkurencję). Warto sprawdzić, co oferują posty sponsorowane na ulubionej platformie Twojej grupy docelowej albo sieć Google Ads.
- Regularnie przypominaj też starsze treści – wydaje Ci się, że każdy zobaczył już Twój artykuł sprzed dwóch miesięcy? Albo że nie warto przypominać interesującego wpisu, od którego premiery mija właśnie rok? Nic bardziej mylnego – o ile starsze treści są wciąż aktualne, koniecznie uwzględnij ich promocję w harmonogramie.
- Automatyzuj proces publikacji i udostępniania treści – marketerzy i właściciele firm muszą być sprytni, żeby nadążać za wszystkim i dopinać publikacje na ostatni guzik zgodnie z deadline’ami i strategią. Bardzo pomagają w tym elementy automatyzacji – zobacz, jakie masz możliwości w swoim przypadku. Narzędzie do publikacji na wielu platformach social media z jednego miejsca, planer postów, a może coś innego? Gwarantujemy, że możliwości jest naprawdę wiele.
6. Mierz i analizuj wyniki
Analityka jest krokiem, o którym niestety zbyt często się zapomina. To, że treść ujrzała światło dzienne, nie znaczy, że jej przygoda się kończy, wręcz przeciwnie – teraz tak naprawdę będziesz mieć okazję się przekonać, czy okaże się viralowa, czy zupełnie nie przypadnie do gustu Twoim użytkownikom, a także czy faktycznie przyniesie konwersje, czy jedynie pusty ruch.
Co jest najważniejsze w kwestii analityki? Oto nasze 3 wskazówki:
- Zbieraj dane z platform, na których publikujesz w jednym miejscu. YouTube, social media, Twoja strona, system do wysyłki maili… analizowanie tego wszystkiego z osobna może przyprawić o ból głowy, a co więcej – być po prostu nieskuteczne. Przyjrzyj się takim narzędziom jak Looker Studio od Google’a.
- Patrz, co i gdzie lepiej działa – mowa tu o platformach social media (Instagram, Tiktok, a może stary, dobry Facebook?), formatach treści (artykuł, notatka, wideo, audio), a nawet ich długości (artykuł na pięćset czy dwa tysiące słów?).
- Zautomatyzuj proces zbierania danych i raportowania – tak jak w przypadku publikacji, gdy chodzi o analitykę, automatyzacja to klucz do sukcesu. Ręczne przepisywanie cyfr i kopiowanie wykresów to nie najlepsze rozwiązanie, szczególnie jeśli na co dzień pracujesz na dużej ilości danych. W takim razie: jak mierzyć efektywność contentu? Poświęciliśmy temu tematowi cały artykuł – koniecznie rzuć okiem.
Przykładowy widok danych z GSC w narzędziu Google Lookup Studio.
Sprawdź jak wykorzystać potęgę content marketingu.
Jak stworzyć skuteczny content marketing? Podsumujmy!
Jeśli mielibyśmy określić trzy wiadomości, które musisz zapamiętać z tego wpisu, raczej nie mielibyśmy problemu, by je wybrać. Dlaczego? Bo w content marketingu zawsze warto skupić się na jakości, ludziach i różnorodności. Dlatego pamiętaj, że:
- JAKOŚĆ: Tworzenie wysokiej jakości treści wymaga czasu, zaangażowania i odpowiedniego podejścia. Nie daj sobie wmówić, że konkurencja na pewno robi to szybciej i pilnuj równomiernej jakości swoich treści.
- LUDZIE: Ostatecznym miernikiem jakości są użytkownicy i to z myślą o nich treści powinny powstawać. Zastanawiaj się, co naprawdę chcieliby zobaczyć i dlaczego, twórz teksty, filmy i grafiki w taki sposób, aby ich zadowolić, albo jeszcze lepiej – zachwycić.
- RÓŻNORODNOŚĆ: Nie wszystko da się ograć tekstem, a nawet jak się da, to po co się ograniczać? Eksperymentuj z formami treści, ich długością, formatem, dynamiką, i koniecznie nie ograniczaj się do jednego medium (np. wideo) czy jednej platformy (np. Twoich ulubionych social mediów).
Potrzebujesz pomocy z tworzeniem wartościowego contentu? Skontaktuj się z nami!