.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak stworzyć skuteczny content marketing: wskazówki i strategie

Jak stworzyć skuteczny content marketing: wskazówki i strategie
27 lipca 2023
Czy wiesz, że istnieje kilka niezawodnych sposobów, aby zwiększyć zasięg i zaangażowanie Twojej marki? Z naszego artykułu dowiesz się, jak wykorzystać potencjał content marketingu i wyróżnić się na rynku! Sprawdź, jak tworzyć fascynujące treści, które przyciągną uwagę Twojej docelowej grupy odbiorców. Więcej szczegółów znajdziesz w naszym artykule!

Spis
treści

Jak robić skuteczny content marketing? Potrzebujesz:

  • zrozumieć docelowych odbiorców,
  • opracować plan działania,
  • zacząć tworzyć interesujące treści,
  • nauczyć się korzystać z różnych formatów contentowych;
  • śledzić wyniki i mierzyć wydajność.

Dzięki odpowiedniemu podejściu i realizacji planu content marketingowego będziesz w stanie dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i zwiększyć ruch na stronie. Brzmi dobrze? To działajmy!

Co to jest content marketing?

Content marketing to skuteczny sposób promowania produktów i usług poprzez tworzenie i dystrybucję wartościowych, interesujących i spójnych treści. Służy do przyciągania uwagi klientów, angażowania ich w interakcje i wreszcie budowania z nimi relacji. Wszystko przez dostarczanie im edukacyjnych (albo i rozrywkowych – to bardzo zależy od Twojej grupy docelowej) i angażujących treści.

Content marketing pomaga budować relacje zarówno z potencjalnymi klientami, jak i tymi, którzy już skorzystali z Twoich usług. Pomaga również zwiększyć świadomość marki i lojalność, dostarczając klientom przydatnych informacji, które można udostępniać w różnych kanałach. Marketing treści może być wykorzystywany na różne sposoby, takie jak:

  • pisanie bloga,
  • produkcja wideo,
  • wydawanie książek czy e-booków,
  • kampanie mailingowe,
  • aktywność w social mediach,
  • podcasty.

Więcej na temat marketingu treści pisaliśmy w naszym artykule: Content marketing – co to jest i jak na nim zarabiać?

Oczywiście content marketing nie musi ograniczać się do sfery digitalowej, ale bardzo często jest istotną częścią marketingu internetowego.

Głównym celem content marketingu jest zwiększenie liczby klientów i leadów poprzez dostarczanie angażujących i share’owalnych treści, którymi użytkownicy mogą dzielić się z innymi. Pomaga budować świadomość marki, produktu lub usługi, a to przekłada się na konkretne liczby i sukcesy sprzedażowe – oczywiście jeśli będziesz prowadzić swój content marketing z odpowiednim pomysłem i konsekwencją.

Jak robić content marketing z głową?

1. Określ swoją grupę docelową

Dlaczego to tak ważne? Wydawać by się mogło, że każdy rozumie znaczenie określenia grupy docelowej i nie będzie miał problemu z wyróżnieniem osób, do których kieruje swój produkt, a co za tym idzie – także swoje treści. Ale w praktyce często to, co myślimy o naszych odbiorcach, nie do końca pokrywa się z tym, jak jest w rzeczywistości. Dlatego każde działania należy zacząć od zrewidowania dotychczasowych założeń.

Jak zidentyfikować grupę docelową? Skąd czerpać informacje dotyczące tego, kto realnie jest zainteresowany Twoją ofertą?

Przede wszystkim uwzględnij takie aspekty jak:

  • wiek (konkretnie – przedział “20-60 lat” jest zdecydowanie zbyt szeroki),
  • płeć (czy zainteresowanie Twoim produktem jest związane z płcią?),
  • miejsce zamieszkania (np. miasto powyżej 500 000 mieszkańców, wieś)
  • dochód (a przynajmniej jakość życia, na jaką może sobie pozwolić; czy Twojego klienta stać na towary luksusowe czy raczej szuka tanich, ale skutecznych rozwiązań?),
  • wykształcenie (jakiego typu treści chętnie przeczyta i zrozumie użytkownik? Chodzi też o edukację w danym kierunku specjalistycznym, np. o to, czy Twój klient rozumie mowę branżową, czy nie do końca),
  • zainteresowania, styl życia, przyzwyczajenia, wyzwania – wszystko to, co pozwoli Ci jak najdokładniej stworzyć persony i odpowiedzieć na bardzo konkretne potrzeby klientów.

Skoro już mowa o personach – tak, to bardzo ważny etap pracy nad strategią content marketingową. Gdy już znasz swoją grupę docelową, musisz stworzyć dla niej persony, czyli swego rodzaju awatary – odzwierciedlenie konkretnych typów klienta.

jak robić skuteczny content marketing - avatar

Źródło: https://www.hubspot.com/make-my-persona, przykładowe narzędzie do tworzenia person online

A skąd czerpać te wszystkie informacje? Poza konieczną burzą mózgów należy zaufać narzędziom analitycznym. Jeśli już chwilę działasz na rynku, możesz skorzystać z dobrodziejstw takich narzędzi jak Google Analytics, gdzie znajdziesz wszystkie kluczowe informacje na temat danych demograficznych (i nie tylko) osób odwiedzających Twoją witrynę, angażujących się w publikowane przez Ciebie treści, a wreszcie – realizujących konwersje. To ta ostatnia grupa jest dla Ciebie najważniejsza w kontekście określania grupy docelowej – w końcu składają się na nią jak najbardziej realni klienci.

2. Opracuj strategię content marketingową

Wiesz już, dla kogo będziesz tworzyć swoje treści – teraz pora odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie cele chcesz osiągnąć za pomocą narzędzia, jakim jest content marketing. Na czym najbardziej Ci zależy: chcesz wypromować markę, a może konkretne produkty? Zwiększyć widoczność w sieci, zmienić wizerunek brandu, dotrzeć do nowych klientów, którzy do tej pory nie mieli styczności z marką, a może właśnie wzmocnić lojalność w tych, którzy już Cię dobrze znają?

Pamiętaj, że Twoje treści nie muszą realizować wyłącznie jednego celu, ale warto, aby w strategii uwzględnić priorytety oparte na aktualnym statusie marki (wizerunku, możliwościach, a także budżecie) i jej potrzebach.

Gdy już określisz, po co tworzysz content, zastanów się, jakiego rodzaju treści będą Ci potrzebne: unikalne artykuły specjalistyczne, proste poradniki wideo czy angażujące podcasty?

Zastanawiasz się, jak to określić? Zerknij na punkt pierwszy i przypomnij sobie, dla kogo będziesz kreować swoje treści, oraz jak wyglądają persony, które symbolizują tę grupę odbiorców. Dodaj do tego swoje cele biznesowe i przepis na trafione treści gotowy. A jeśli potrzebujesz więcej informacji, specjalistka ds. treści w Delante, Ania, opowie Ci więcej na naszym YouTubie:

Jak budować strategię contentową? | 60 dni z marketingiem #23 Anna Bitner

3. Stwórz wysokiej jakości treści

Brzmi jak oczywistość, prawda? Ale jakie to są “wysokiej jakości” treści? Przyjrzyjmy się najważniejszym wyróżnikom dobrego contentu. Treści muszą być:

  • Unikalne – nie przepisuj więc tego, co można wyczytać u konkurencji po jednym szybkim wpisaniu zapytania w Google. Nie kopiuj, nie naśladuj – szukaj nowych ścieżek, pamiętając, że chcesz dotrzeć nie do klientów swojej konkurencji, a do swoich własnych. Jeśli chcesz ułatwić sobie nieco zadanie, możesz skorzystać z praktycznych narzędzi i rozwiązań – oto nasze zestawienie: Content marketing – narzędzia przydatne w pisaniu.
  • Rzetelne – odwołuj się w tekstach, filmach czy nagraniach audio do źródeł, badań i wszelkiego rodzaju danych. Oczywiście infografiki z wykresami to też świetny pomysł na wartościowy, treściwy content.
  • Zoptymalizowane pod SEO – absolutna podstawa to zoptymalizowanie treści pod kątem odpowiednich fraz kluczowych, ale to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej jeśli chodzi o SEO. Zadbaj o optymalizacje techniczne, teksty alternatywne i tytuł SEO. Potrzebujesz wsparcia? Zobacz, jak nasze usługi content marketingu mogą Ci pomóc.
  • Aktualne – starsze treści nie powinny lądować w koszu, ale jednocześnie jeśli na Twoim blogu wciąż wisi niezaktualizowane tekst z 2018 roku o najnowszych trendach w marketingu internetowym – nie wygląda to najlepiej. Po pierwsze dlatego, że nie mówi dobrze o Twojej aktywności i byciu na bieżąco (co ma negatywny wpływ na wizerunek eksperta), a po drugie – przestarzałe treści to ryzyko wzrostu bounce rate i braku zainteresowania ze strony użytkowników.

jak robić skuteczny content marketing - wyszukiwanie

Chcesz zobaczyć, jak wygląda dobry content marketing w praktyce? Zerknij na 11 przykładów content marketingowych kreatywnych kampanii.

4. Użyj różnych formatów treści

Wiadomo, że tekst to jeden z najbardziej wdzięcznych rodzaju contentu, do tego jest jedną z najbardziej osiągalnych form (nawet dla firm o bardzo ograniczonym budżecie), ale to nie alfa i omega. Czy to oznacza, że masz z niego rezygnować? Nie, w żadnym wypadku. Ale pamiętaj, że:

  • Jeden temat można poruszyć, korzystając z różnych formatów – jak to ugryźć? Nagraj ciekawy webinar, na jego podstawie stwórz artykuł będący transkrypcją spotkania, a całość podsumuj w formie angażujących infografik, które bez trudu udostępnisz w social mediach.
  • Wizualizacje, czyli zdjęcia i grafiki, mogą być jednocześnie elementem większej kreacji, jak i samodzielną formą treści przeznaczoną do dystrybuowania całkiem solo. Z taką myślą twórz swoje treści wizualne – wtedy jedna grafika spełni dużo więcej funkcji.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

5. Promuj swoje treści

Masz już ciekawe, różnorodne treści? Cudownie! Czas zastanowić się, jak je rozreklamować w świecie, który stawia przed twórcami wiele wyzwań. Ale bez obaw, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, z którymi na pewno sobie poradzisz.

  • Udostępniaj swoje treści w różnych kanałach. To, że wrzuciłeś link do artykułu na Facebooka, jeszcze nie oznacza, że cały świat go zobaczył (niestety!).
    • media społecznościowe – w social mediach korzystaj z różnych platform, najlepiej z tych, na których najbardziej obecni są Twoi klienci. Dobrze nie ograniczać się do jednej, ponieważ algorytmy lubią płatać figle i szkoda by było, żeby Twoja praca szła na marne. Koniecznie dostosowuj też publikowane treści do specyfiki danej platformy i nie udostępniaj tych samych postów w dwóch miejscach.
    • newsletter – e-mail marketing wcale nie odszedł do lamusa, wręcz przeciwnie. Dobrze poprowadzony newsletter potrafi świetnie zaangażować potencjalnych klientów – między innymi za sprawą tego, że jest bardziej prywatny, a przy tym możesz spersonalizować przesyłane w nim treści.
    • reklamy – promowanie postów blogowych czy innych form treści często bywa tańsze niż w przypadku produktów i usług (ze względu na mniejszą konkurencję). Warto sprawdzić, co oferują posty sponsorowane na ulubionej platformie Twojej grupy docelowej albo sieć Google Ads.
  • Regularnie przypominaj też starsze treści – wydaje Ci się, że każdy zobaczył już Twój artykuł sprzed dwóch miesięcy? Albo że nie warto przypominać interesującego wpisu, od którego premiery mija właśnie rok? Nic bardziej mylnego – o ile starsze treści są wciąż aktualne, koniecznie uwzględnij ich promocję w harmonogramie.
  • Automatyzuj proces publikacji i udostępniania treści – marketerzy i właściciele firm muszą być sprytni, żeby nadążać za wszystkim i dopinać publikacje na ostatni guzik zgodnie z deadline’ami i strategią. Bardzo pomagają w tym elementy automatyzacji – zobacz, jakie masz możliwości w swoim przypadku. Narzędzie do publikacji na wielu platformach social media z jednego miejsca, planer postów, a może coś innego? Gwarantujemy, że możliwości jest naprawdę wiele.

6. Mierz i analizuj wyniki

Analityka jest krokiem, o którym niestety zbyt często się zapomina. To, że treść ujrzała światło dzienne, nie znaczy, że jej przygoda się kończy, wręcz przeciwnie – teraz tak naprawdę będziesz mieć okazję się przekonać, czy okaże się viralowa, czy zupełnie nie przypadnie do gustu Twoim użytkownikom, a także czy faktycznie przyniesie konwersje, czy jedynie pusty ruch.

Co jest najważniejsze w kwestii analityki? Oto nasze 3 wskazówki:

  • Zbieraj dane z platform, na których publikujesz w jednym miejscu. YouTube, social media, Twoja strona, system do wysyłki maili… analizowanie tego wszystkiego z osobna może przyprawić o ból głowy, a co więcej – być po prostu nieskuteczne. Przyjrzyj się takim narzędziom jak Looker Studio od Google’a.
  • Patrz, co i gdzie lepiej działa – mowa tu o platformach social media (Instagram, Tiktok, a może stary, dobry Facebook?), formatach treści (artykuł, notatka, wideo, audio), a nawet ich długości (artykuł na pięćset czy dwa tysiące słów?).
  • Zautomatyzuj proces zbierania danych i raportowania – tak jak w przypadku publikacji, gdy chodzi o analitykę, automatyzacja to klucz do sukcesu. Ręczne przepisywanie cyfr i kopiowanie wykresów to nie najlepsze rozwiązanie, szczególnie jeśli na co dzień pracujesz na dużej ilości danych. W takim razie: jak mierzyć efektywność contentu? Poświęciliśmy temu tematowi cały artykuł – koniecznie rzuć okiem.

jak robić skuteczny content marketing - wykres

Przykładowy widok danych z GSC w narzędziu Google Lookup Studio.

Sprawdź jak wykorzystać potęgę content marketingu.

Poznaj szczegóły!

Jak stworzyć skuteczny content marketing? Podsumujmy!

Jeśli mielibyśmy określić trzy wiadomości, które musisz zapamiętać z tego wpisu, raczej nie mielibyśmy problemu, by je wybrać. Dlaczego? Bo w content marketingu zawsze warto skupić się na jakości, ludziach i różnorodności. Dlatego pamiętaj, że:

  • JAKOŚĆ: Tworzenie wysokiej jakości treści wymaga czasu, zaangażowania i odpowiedniego podejścia. Nie daj sobie wmówić, że konkurencja na pewno robi to szybciej i pilnuj równomiernej jakości swoich treści.
  • LUDZIE: Ostatecznym miernikiem jakości są użytkownicy i to z myślą o nich treści powinny powstawać. Zastanawiaj się, co naprawdę chcieliby zobaczyć i dlaczego, twórz teksty, filmy i grafiki w taki sposób, aby ich zadowolić, albo jeszcze lepiej – zachwycić.
  • RÓŻNORODNOŚĆ: Nie wszystko da się ograć tekstem, a nawet jak się da, to po co się ograniczać? Eksperymentuj z formami treści, ich długością, formatem, dynamiką, i koniecznie nie ograniczaj się do jednego medium (np. wideo) czy jednej platformy (np. Twoich ulubionych social mediów).

Potrzebujesz pomocy z tworzeniem wartościowego contentu? Skontaktuj się z nami!

Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Zostaw komentarz

FAQ

Jak stworzyć skuteczny content marketing?

Aby marketing treści był skuteczny, potrzebujesz jasnej drogi działania. Od czego zacząć?

  1. Określ swoją grupę docelową
  2. Opracuj strategię contentową
  3. Stwórz wysokiej jakości treści
  4. Użyj różnych formatów treści
  5. Promuj swoje treści
  6. Mierz i analizuj wyniki

Jak prowadzić recykling treści?

Pamiętaj, że z jednego tematu możesz stworzyć szereg różnych treści, przerabiając je i podając na różne sposoby. Jak to ugryźć?

Nagraj ciekawy webinar, na jego podstawie stwórz artykuł będący transkrypcją spotkania, a całość podsumuj w formie angażujących infografik, które bez trudu udostępnisz w social mediach.

Co to jest content marketing?

Content marketing to sposób promowania marki lub jej oferty poprzez tworzenie i dystrybucję wartościowych, interesujących, spójnych treści. Jego celem jest przyciąganie uwagi klientów, angażowanie ich w interakcje, a także budowanie z nimi relacji. Aby content marketing był skuteczny, musi zostać poprowadzony w oparciu o logiczną strategię, która zostanie później konsekwentnie wyegzekwowana.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

european search awards finalist

Przygotuj swoja stronę do Black Friday!

Zapisz się na bezpłatny webinar!