.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak wykorzystać storytelling w działaniach SEO?

11min.

Komentarze:0

Jak wykorzystać storytelling w działaniach SEO?
20 września 2023
Współczesne SEO nie polega już tylko na słowach kluczowych i linkach zwrotnych. W erze, gdy treść jest królem, storytelling staje się kluczowym elementem strategii SEO. W tym artykule opowiemy Ci o tym, czy połączenie storytellingu z optymalizacją dla wyszukiwarek może przynieść korzyści Twojej stronie internetowej (i dlaczego tak duże!).

11min.

Komentarze:0

Spis
treści

Co to storytelling i co ma wspólnego z SEO?

Storytelling to sztuka opowiadania historii i prowadzenia narracji w sposób, który będzie dla użytkownika przemyślany i atrakcyjny. Celem storytellingu jest przyciągnięcie uwagi odbiorców i – co kluczowe – wywołanie emocji. To narzędzie chętnie stosowane w content marketingu jako element komunikacji marki. Wykorzystuje elementy fabuły, często wprowadza postaci i bazuje na emocjach, aby przekazać treść w sposób bardziej angażujący i zapadający w pamięć.

Dobrze skonstruowana treść oparta na zasadach storytellingu składa się z 3 elementów:

storytelling = narracja + emocje + cel

  • Narracja to historia. Nie ma storytellingu bez opowiadania. To trochę jak snucie opowieści przy ognisku, ale… lepiej. Dlaczego? Bo mamy cel.
  • Cel to określony kontekst, w który wrzucamy daną historię. Opowieść nigdy nie jest oderwana od sytuacji. Jest narzędziem w rękach osoby (marki), która ją stworzyła i wysłała w świat. I ta osoba ma cel — czasem to intencja bazująca na perswazji, kiedy indziej chęć wzruszenia czy wywołania współczucia, a często nawet bardzo pozytywnych emocji, takich jak radość, ekscytacja, zainspirowanie. Mamy więc trzeci filar: emocje.
  • Emocje są niezbędne w marketingu — można by o tym napisać nie tylko cały post, ale i solidną książkę (może nawet trylogię marketingu emocji, serię dla osób o mocnych nerwach?). Bez nich produkt to tylko produkt. A wszyscy wiemy, że gdy klient myśli wyłącznie racjonalnie, to wybierze to, co najprostsze, najtańsze i najbliższe. A czasem warto go zainspirować — pokazać mu możliwości, o których do tej pory nie pomyślał. Spróbować ugryźć temat od innej strony. Stworzyć dla niego wizję życia, w której jest lepiej, w której ma sprawczość, w której on i Twój produkt tworzą perfekcyjnie zgrany duet.

Ale nie naginaj prawdy – bądź szczery ze swoim klientem.

Jeśli na etapie zakupu owiniesz go wokół palca, a produkt czy usługa nie dowiozą oczekiwanych efektów, pozostanie niesmak i zawód zamiast poczucia spełnienia. A lojalny klient to taki, który wie, że może Ci zaufać, i sam chętnie wróci po więcej. Emocje emocjami, ale transparentność powinna być na pierwszym miejscu również w storytellingu.

Kojarzysz pewnie bardzo emocjonalne (czasem łzawe, czasem inspirujące) historie, które z przyjemnością snują marki samochodowe? Ta branża jest mistrzem w marketingu emocji. Ale marki nie naciągają prawdy – nie mogą. Dane, które pokazują, to prawdziwe dane dotyczące konkretnej specyfikacji, badań, możliwości.

co to sotrytelling

Storytelling jest narracją, którą budujesz wokół zwykłych informacji. Strategią, która pozwala wyróżnić się Twoim produktom i usługom.

No dobrze, to już wiesz, jak budować piękne historie, ale co z tym wszystkim ma SEO?

Z pozoru nic. Ale może mieć bardzo dużo, jeśli się odrobinę postarasz. Często spotykamy się z pytaniami o to, co łączy SEO i content marketing. A jednak jest tego sporo – nie inaczej w przypadku storytellingu.

  • Storytelling to umiejętne wprowadzanie elementów narracyjnych do treści. Opowieść może być związana z tematem strony lub produktu i ma na celu przyciągnąć uwagę czytelników.
  • Z punktu widzenia SEO istotnym elementem jest umiejętne wplecenie słów kluczowych, które mają znaczenie z punktu widzenia SEO. Słowa te powinny naturalnie pasować do opowieści.
  • Oryginalność treści jest kluczowa i dla SEO, i dla storytellingu. Unikalna historia wyróżni stronę w wynikach wyszukiwania, a przy tym stanie się wyróżnikiem marki i zwiększy jej rozpoznawalność. A wiesz, co oznacza wysoka rozpoznawalność brandu i chwytliwe treści? Wyższy CTR. No nie mów, że nie chcesz wyższego CTR. Wszyscy chcemy.

Wskazówka: Przy stosowaniu storytellingu ważne jest, aby nie przesadzić z elementami narracji, które nie pasują do treści strony. Historia powinna być atrakcyjna, ale nie powinna odwracać uwagi od przekazu. Treść na pierwszym miejscu, storytelling to tylko (i aż!) wygodna, reprezentatywna forma.

Dlaczego opowieści są tak skuteczne w przyciąganiu uwagi czytelników?

  • Wywołują emocje u czytelników, co może zwiększać zaangażowanie. Możemy wyróżnić aż 300 różnych emocjonalnych motywatorów, które skłaniają do konwersji. Super sprawa.
  • Pomagają w przekazywaniu informacji w sposób bardziej przystępny. Czytelnicy mogą łatwiej zrozumieć skomplikowane koncepcje poprzez ich umieszczenie w kontekście historii. To szczególnie ważne, jeśli sprzedajesz „trudne” produkty w segmencie B2C, a więc musisz tłumaczyć zawiłe pojęcia w jak najprostszy sposób.
  • Historie są łatwiejsze do zapamiętania niż suche fakty. Czytelnicy często pamiętają treści oparte na opowieściach.

Wartościowa historia budująca ciekawy wizerunek marki może zachęcić czytelników do interakcji, np. komentowania, udostępniania lub pozostawienia opinii, co może korzystnie wpłynąć na SEO.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Korzyści łączenia storytellingu z SEO, czyli duet kreatywności i sprytu


Łączenie storytellingu z SEO to szereg korzyści, które mogą przyczynić się do sukcesu Twojej strony internetowej oraz wzrostu widoczności marki w wynikach wyszukiwania. I nie, nie ma rzucania słów na wiatr – oto najważniejsze zalety:

Zwiększenie zaangażowania użytkowników


Storytelling przyciąga uwagę czytelników i angażuje ich emocjonalnie. Opowieści pozwalają na bardziej osobiste połączenie z treścią, co może skłonić użytkowników do interakcji, takich jak komentowanie, udostępnianie czy pozostawianie opinii. A to prosta droga do zwiększenia zaanagażowania, dwell time i innych przyjemności, które roboty SEO widzą i lubią.

Niższy bounce rate


Pożegnaliśmy już mit, jakoby bounce rate był ważnym czynnikiem rankingowym, ale bądźmy szczerzy – nie chcesz, żeby ktoś opuszczał Twoją stronę zaraz po wejściu i uciekał do konkurencji z wyników wyszukiwania, prawda? Dzięki dobremu storytellingowi użytkownicy są skłonni pozostać na stronie i zobaczyć więcej treści, które przecież mogą okazać się ciekawe. Idealnie będzie, jeśli na swoim blogu (bo pamiętaj, że nawet jeśli jesteś firmą, to blog jest istotny; jeśli nie wierzysz, może zainteresować Cię temat, jakim jest konwersja z bloga!) dobrze zbalansujesz evergreen content i pozostałe typy treści.

Dłuższy czas spędzony na stronie


Storytelling może przyczynić się do zwiększenia czasu, jaki użytkownicy spędzają na stronie. A im dłużej użytkownicy pozostają, tym lepiej jest to oceniane przez algorytmy wyszukiwarek, co może wpłynąć na wyższą pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Wartościowa treść dla SEO


Jeśli historia jest tworzona z uważnością i bierze pod uwagę słowa kluczowe i cele SEO, może pomóc w osiągnięciu lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania. Odpowiednie włączenie słów kluczowych do treści opowieści może przynieść korzyści w kontekście pozycjonowania, a wcale nie musi pogarszać jakości tworzonych treści. Jeśli ktoś wie, co robi. A dobry copywriter wie 😊.

Potrzebujesz unikalnych treści, które podniosą pozycję Twojej strony w Google?

Skonsultuj się z nami!

Wzrost autorytetu i wiarygodności marki

[/border-title]
Można by rozwodzić się naprawdę długo nad tym, jak wiarygodność jest ważna z punktu widzenia SEO. E-A-T był dopiero początkiem, teraz przyszła pora na E-E-A-T, który storytelling może skutecznie spierać. Dobrze skonstruowana narracja buduje zaufanie i wiarygodność marki w oczach użytkowników oraz Google!

E-E-A-T w SEO

Jak tworzyć treści w duchu storytellingu, ale pamiętając o SEO?

Uwzględniaj w swoich treściach słowa kluczowe

To tylko tyle i aż tyle! Nie musisz ich używać co dwa zdania, nie wrzucaj w nagłówki niewygodnych, sztywnych, nienaturalnie brzmiących fraz.

„Fryzjer Radom to dobry wybór” brzmi raczej średnio, ale „Fryzjer w Radomiu, którego warto znać” wydaje się już nieco lepszy, prawda? A dorzućmy do tego jeszcze więcej emocji i storytellingu — wtedy osiągniemy coś pokroju „Fryzjer w Radomiu — pozwól sobie na odważne zmiany”.

I gwarantuję, że i Google, i użytkownicy, będą całkiem, jakby to powiedzieć, ukontentowani (tak, to żart z contentu).

Wykorzystanie multimedialnych elementów do wzbogacenia Twojej opowieści


Tekst tekstem, ale kto nie lubi wideo tu czy tam albo ciekawych wizualnie grafik? Nasz mózg jest prosty: im więcej widzi, tym lepiej rozumie. Nie chodzi tutaj o to, aby zarzucić użytkownika hasłami reklamowymi jak retro bazarek, ale o to, aby spójnie, uważnie, konsekwentnie opowiadać swoją historię o produktach, marce i klientach, korzystając ze wszystkich narzędzi, które masz.

Na przykład jeśli chcesz wzbogacić swój artykuł blogowy o statystyki z najnowszych badań, koniecznie dodaj też screen (oczywiście z odpowiednim źródłem) albo samodzielnie przygotuj najważniejsze informacje w formie infografiki. Pozycjonowanie bloga z elementami storytellingu wcale nie musi być trudne.

Budowanie linków wewnętrznych w oparciu o narrację


Widzisz różnicę między wygodnym buttonem z CTA przenoszącym Cię na stronę lub naturalnie wplecionym linkiem (np. „Może przyda Ci się też odżywka bananowa do włosów kręconych?” w opisie szamponu dedykowanego temu rodzajowi włosów) a „zobacz także: kosiarki spalinowe” obok butów trekkingowych?

No właśnie. Jeśli historia ma być spójna, to linkowanie wewnętrzne też.

Podsumujmy, co już wiesz o storytellingu i SEO

  • Storytelling to niezwykle istotny element w świecie SEO.
  • W dobie coraz większej konkurencji online oraz rosnących oczekiwań użytkowników stanowi potężne narzędzie, które może wyróżnić Twoją stronę internetową lub markę na tle konkurencji.
  • Angażuj, kreuj tożsamość swojej marki, zapadaj w pamięć – dobre historie i przemyślane strategie oparte na storytellingu Ci w tym pomogą.
  • Eksperymentuj ze storytellingiem w treściach, także tych SEO. Możesz zacząć od dodawania elementów narracyjnych do istniejących treści lub tworzenia całych opowieści z myślą o konkretnych produktach, usługach lub wartościach marki.
  • Pamiętaj, aby zachować równowagę między treściami merytorycznymi a narracyjnymi, czyli, mówiąc prosto – nie odleć w świat fantazji i pozornej kreatywności. Dzięki temu osiągniesz najlepsze efekty zarówno pod względem SEO, jak i zaangażowania użytkowników.

 

Chcesz sprawdzić, czy storytelling jest dla Ciebie? Dobra agencja content marketingowa może Ci w tym pomóc. Umiemy opowiadać historię. Umiemy robić SEO. Wszystko się zgadza. Napisz do nas!

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM