Jakie KPI założyć podczas współpracy SEO?

Jakie KPI założyć podczas współpracy SEO?

Prowadząc biznes prawdopodobnie zakładasz sobie cele, które chcesz zrealizować, a następnie weryfikujesz, czy Ci się to powiodło. Mogą one dotyczyć przeróżnych obszarów związanych z działalnością, a w tym – kampanii marketingowych. Nie inaczej wygląda to w przypadku SEO, w którym również możesz ustalić KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Dlaczego warto to zrobić i jakie KPI w SEO założyć?

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści

KPI a SEO. Dlaczego warto założyć KPI w procesie pozycjonowania?

KPI to skrót z angielskiego Key Performance Indicator (kluczowe wskaźniki efektywności). Wskaźniki te określa się na początku danego procesu, aby ustalić, jaki stopień efektywności chcesz osiągnąć.

Przykładowym celem może być zwiększenie liczby klientów o X proc. w określonym czasie lub uzyskanie danego przychodu czy też liczby odbiorców newslettera. KPI może również dotyczyć działań marketingowych i ich skuteczności.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to koniecznie sprawdź naszą wcześniejszą publikację: KPI ecommerce, czyli kluczowe wskaźniki efektywności sklepu internetowego. Co warto mierzyć?

Założenie celów do realizacji jest ważne również w przypadku kampanii SEO, a wszystko po to, abyś był w stanie zweryfikować, czy agencja osiąga na poszczególnych etapach zamierzone cele. W przypadku takich działań kluczowe znaczenie ma świadomość tego, jak działa algorytm Google i co realnie firma SEO może uzyskać w przyjętym okresie.

Jak wykorzystać KPI w SEO?

Określenie KPI przynosi wiele korzyści, a w tym:

  • będziesz w stanie ocenić wymierne rezultaty kampanii SEO,
  • wychwycisz moment, w którym nastąpi spadek efektywności działań,
  • będziesz mieć możliwość oceny tego, czy agencja obrała właściwą strategię w stosunku do Twojej strony,
  • będziesz mógł monitorować skuteczność prowadzonych działań.

Nie jest tak, że dla kilku stron, które na pierwszy rzut oka są podobne, można ustalić dokładnie takie same KPI. W SEO trudno o dwa serwisy, które są pod względem optymalizacji na tym samym poziomie.

Witryna może wyglądać znakomicie, być nowoczesna, ale jej profil linkowy może być tak zły, że osiągnięcie np. ruchu organicznego na danym poziomie czy też danej liczby słów kluczowych w TOP10 wyników będzie wymagać dużo więcej czasu niż w przypadku serwisu z dobrej jakości odnośnikami.

Jakie założyć KPI w SEO?

Dzięki określeniu KPI będziesz w stanie na bieżąco weryfikować, czy działania agencji przynoszą oczekiwane skutki. Jakie KPI  w SEO warto zatem założyć i czego powinny one dotyczyć?

Specjaliści SEO, podczas realizowania kampanii, analizują wiele parametrów, dzięki czemu mogą oni sprawdzać efektywność prowadzonych działań. Co ważne, jesteś w stanie sam kontrolować realizowane przez agencję prace, najczęściej bez konieczności korzystania z płatnych narzędzi.

Zastanawiasz się, jakie KPI założyć podczas współpracy SEO? Oto przykładowe wskaźniki, które można ustalić:

Frazy w TOP50 i TOP10

Celem, który na pewno warto założyć i monitorować jest osiągnięcie w danym okresie widoczności na określoną liczbę fraz kluczowych w wynikach Google.

Nie obserwuj wyłącznie pozycji na kilka najważniejszych słów, nawet jeśli są one dla Ciebie kluczowe – w ich przypadku agencja może potrzebować więcej czasu na zdobycie oczekiwanego wyniku ze względu na dużą konkurencję.

Jak najbardziej jednak wyznacznikiem efektów pracy specjalistów powinna być rosnąca liczba fraz w TOP50 czy TOP10. Za pomocą dostępnych narzędzi możesz łatwo monitorować, jak zmieniają się rezultaty pod tym względem.

Senuto

W przypadku tego narzędzia możesz sprawdzać widoczność bez opłat tylko w okresie testowym – później już wymagane jest wykupienie płatnego pakietu.

widoczność senuto a kpi seo

SEMSTORM

W tym narzędziu podstawowe dane zweryfikujesz bez konieczności zakupu pakietu, ale będzie to jedynie liczba słów w TOP10.

widoczność semstorm a kpi seo

Ahrefs

Czyli trzecie narzędzie. Ahrefs jest dostępny za darmo jedynie częściowo (https://ahrefs.com/pl/backlink-checker). Szczegółowe informacje na temat płatności i możliwych pakietów, jeśli chodzi o pełną wersją narzędzia znajdziesz tu: https://ahrefs.com/pl/pricing.

narzędzie ahrefs a kpi seo

Liczba wyświetleń w Google

Jeśli chodzi o liczbę wyświetleń w Google, to łatwo zweryfikujesz te informacje na podstawie danych z Google Search Console.

Google dysponuje wieloma ważnymi informacjami na temat Twojej strony. Dane mogą dotyczyć m.in. jej stanu, ruchu organicznego, a także linków prowadzących do serwisu. Na początek musisz zweryfikować witrynę, a dowiesz się, jak to zrobić z naszego artykułu: Jak zweryfikować Google Search Console.

Po zalogowaniu się, wybierz zakładkę „Skuteczność”. Zaznacz wyłącznie pozycję „Łączna liczba wyświetleń”, a wtedy zobaczysz, jak zmieniała się ona w czasie. Dowiesz się dzięki temu, ile razy w poszczególnych dniach Twoja strona pojawiła się w wyszukiwarce po wpisaniu zapytania przez użytkownika. Nie oznacza to, że internauta wszedł na Twoją witrynę – mógł to zrobić, ale nawet jeśli tylko pokazała mu się ona w wynikach, to zostanie to tutaj odnotowane.

wzrost widocznosci w sieci z delante

Czy liczba wyświetleń powinna cały czas rosnąć? Z okresu na okres rozliczeniowy taki wynik jest oczekiwany. Natomiast nie jest tak, że każdego kolejnego dnia wyświetleń będzie coraz więcej. Bierz pod uwagę to, że w zależności od branży użytkownicy korzystają ze stron w innych dniach. Np. witryny o tematyce biznesowej większym zainteresowaniem cieszą się w tygodniu, natomiast strony dotyczące turystyki notują większy ruch w weekendy.

wyświetlenia gsc a kpi w seo

Ruch organiczny

Ponownie skorzystaj z zakładki „Skuteczność”. Tym razem interesuje Cię pierwsza liczba, którą znajdziesz na górze strony. Wybierz, jaki okres chcesz analizować. Dowiesz się, ile w danym czasie wynosiła łączna liczba kliknięć, czyli ile razy internauta zobaczył Twoją stronę w wynikach Google i ją kliknął.

Porównaj, jak zmienia się ruch organiczny okresowo, a nie z dnia na dzień. Weź pod uwagę sezonowość swojego biznesu, tzn. to, czy w wybranych miesiącach asortyment i usługi cieszą się większym powodzeniem.

kliknięcia w gsc kpi w seo

Kolejnym sposobem na sprawdzenie ruchu organicznego jest weryfikacja statystyk Google Analytics. Zaloguj się do GA, a następnie wybierz „Pozyskiwanie”, dalej „Cały ruch”, a następnie „Źródło/medium”. Na liście zobaczysz pozycję „Google/organic”. Tutaj również możesz analizować, jak ruch z tego źródła zmieniał się w czasie.

google analytics a kpi w seo

Informację o szacowanej liczbie odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwania znajdziesz w Senuto i Ahrefs, ale to wspomniane narzędzia Google są źródłem najbardziej wiarygodnych danych na ten temat.

Liczba domen linkujących i linków

Jednym z czynników rankingowych są odnośniki prowadzące do witryny – znaczenie ma przede wszystkim ich jakość, tzn. czy pochodzą one z wartościowych pod względem SEO stron. Agencja we wstępnych ustaleniach prawdopodobnie określi, ile takich linków będzie zdobywać miesięcznie dla Twojej strony.

Informacje o zdobytych odnośnikach powinieneś otrzymywać w każdym raporcie podsumowującym miesiąc wykonanych prac, ale jak najbardziej tę kwestię możesz sprawdzać na bieżąco za pomocą kilku narzędzi. Możesz skorzystać np. z Google Search Console czy Ahrefs.

Więcej na temat tego, jak korzystać z tych narzędzi przeczytasz we wpisach: Przewodnik po Google Search Console. Poradnik dla początkujących i Jak Ahrefs ułatwia linkowanie?

Wskaźniki mocy domeny

Specjaliści SEO wykorzystują do określania mocy domeny wskaźniki stworzone przez zewnętrzne firmy. Wyrażają one liczbowo, jak jest ona oceniana.

Działania agencji SEO powinny się przekładać na wzrost tych liczb. Wprawdzie każdym z tych wskaźników można manipulować, ale wtedy odnośniki nie będą przekładać się na rosnącą widoczność strony i już po tym możesz wywnioskować, że coś jest nie tak, jak być powinno. Zwróć uwagę na:

Domain Rating

Współczynnik od ahrefs.com, który ocenia liczbę i jakość linków prowadzących do danej witryny.

dr a kpi w seo

Domain Authority

Wskaźnik od moz.com, który wyliczany jest na podstawie wielu czynników, a w tym liczby linków prowadzących do konkretnego serwisu (więcej o DA przeczytasz tu: Domain Authority).

da a kpi w seo

Trust Flow

Trust Flow jest wskaźnikiem stworzonym przez majestic.com i ocenia jakość linków prowadzących do witryny.

trust flow a kpi w seo

Authority Score

Współczynnik od semrush.com, który także ocenia jakość i liczbę linków prowadzących do danej domeny.

authority score a kpi w seo

Jakie KPI założyć w SEO? Podsumowanie

Ustalenie KPI w SEO to bardzo dobry krok z wielu względów. Przede wszystkim będziesz wiedzieć, jakie kwestie powinieneś kontrolować i czego oczekiwać na poszczególnych etapach działań.

Agencja SEO powinna Ci jednak wyjaśnić, jak będzie przebiegać kampania i jakie KPI są realne do osiągnięcia w danym okresie. Firma zgodzi się wyłącznie na ustalenie możliwych do realizacji KPI.

Jakie KPI w SEO założyć? Np.:

  • wzrost liczby fraz w TOP50 i TOP10,
  • wzrost liczby wyświetleń w Google,
  • wzrost ruchu organicznego,
  • wzrost liczby domen linkujących i linków,
  • wzrost wskaźników wskazujących na moc domeny (np. DR, DA czy TF).

W SEO duże znaczenie ma czas – działania nie przynoszą efektów natychmiast, lecz stopniowo. Najpierw rośnie widoczność, następnie strona zaczyna pojawiać się na coraz więcej zapytań na wysokich pozycjach, co przekłada się na rosnącą liczbę odwiedzin.

Np. efekt pozyskanych linków prowadzących do strony może być zauważalny dopiero po kilku tygodniach, dlatego ważne, abyś miał świadomość, na czym polega SEO i kiedy możesz spodziewać się rezultatów wdrożonych zmian.

FAQ

Ustaliłeś z firmą SEO KPI, ale po zakładanym terminie okazało się, że nie udało się ich wszystkich zrealizować. Czy to oznacza, że powinieneś zakończysz współpracę? Przede wszystkim musisz wspólnie z agencją zastanowić się, jaka była przyczyna takiej sytuacji.

Miej na uwadze to, że algorytm Google wciąż się zmienia i nie raz już jego aktualizacje doprowadziły do tego, że wyniki wyszukiwania wywróciły się do góry nogami. Takich sytuacji nikt nie jest w stanie przewidzieć, ale wówczas zadaniem agencji jest wprowadzenie modyfikacji, które zapewnią stronie właściwą widoczność w Google.

Przyczyn niezrealizowania celów może być wiele. Firma powinna stale informować Cię o postępach w drodze do osiągnięcia celu.

W SEO czynnik czasu ma duże znaczenie. Po zawarciu umowy nie ma sensu nieustanne sprawdzanie, czy pojawiły się nowe linki, udało się zdobyć wysoką pozycję na nowe frazy czy też zwiększył się DR. Weryfikuj takie informacje np. co miesiąc, a wtedy powinieneś już zauważać zmiany i mieć pewne pole do przeprowadzania analiz.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej