Prowadząc biznes prawdopodobnie zakładasz sobie cele, które chcesz zrealizować, a następnie weryfikujesz, czy Ci się to powiodło. Mogą one dotyczyć przeróżnych obszarów związanych z działalnością, a w tym – kampanii marketingowych. Nie inaczej wygląda to w przypadku SEO, w którym również możesz ustalić KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Dlaczego warto to zrobić i jakie KPI w SEO założyć?
KPI a SEO. Dlaczego warto założyć KPI w procesie pozycjonowania?
KPI to skrót z angielskiego Key Performance Indicator (kluczowe wskaźniki efektywności). Wskaźniki te określa się na początku danego procesu, aby ustalić, jaki stopień efektywności chcesz osiągnąć.
Przykładowym celem może być zwiększenie liczby klientów o X proc. w określonym czasie lub uzyskanie danego przychodu czy też liczby odbiorców newslettera. KPI może również dotyczyć działań marketingowych i ich skuteczności.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to koniecznie sprawdź naszą wcześniejszą publikację: KPI ecommerce, czyli kluczowe wskaźniki efektywności sklepu internetowego. Co warto mierzyć?Założenie celów do realizacji jest ważne również w przypadku kampanii SEO, a wszystko po to, abyś był w stanie zweryfikować, czy agencja osiąga na poszczególnych etapach zamierzone cele. W przypadku takich działań kluczowe znaczenie ma świadomość tego, jak działa algorytm Google i co realnie firma SEO może uzyskać w przyjętym okresie.
Jak wykorzystać KPI w SEO?
Określenie KPI przynosi wiele korzyści, a w tym:
będziesz w stanie ocenić wymierne rezultaty kampanii SEO,
wychwycisz moment, w którym nastąpi spadek efektywności działań,
będziesz mieć możliwość oceny tego, czy agencja obrała właściwą strategię w stosunku do Twojej strony,
będziesz mógł monitorować skuteczność prowadzonych działań.
Nie jest tak, że dla kilku stron, które na pierwszy rzut oka są podobne, można ustalić dokładnie takie same KPI. W SEO trudno o dwa serwisy, które są pod względem optymalizacji na tym samym poziomie.
Witryna może wyglądać znakomicie, być nowoczesna, ale jej profil linkowy może być tak zły, że osiągnięcie np. ruchu organicznego na danym poziomie czy też danej liczby słów kluczowych w TOP10 wyników będzie wymagać dużo więcej czasu niż w przypadku serwisu z dobrej jakości odnośnikami.
Jakie założyć KPI w SEO?
Dzięki określeniu KPI będziesz w stanie na bieżąco weryfikować, czy działania agencji przynoszą oczekiwane skutki. Jakie KPI w SEO warto zatem założyć i czego powinny one dotyczyć?
Specjaliści SEO, podczas realizowania kampanii, analizują wiele parametrów, dzięki czemu mogą oni sprawdzać efektywność prowadzonych działań. Co ważne, jesteś w stanie sam kontrolować realizowane przez agencję prace, najczęściej bez konieczności korzystania z płatnych narzędzi.
Zastanawiasz się,jakie KPI założyć podczas współpracy SEO? Oto przykładowe wskaźniki, które można ustalić:
Frazy w TOP50 i TOP10
Celem, który na pewno warto założyć i monitorować jest osiągnięcie w danym okresie widoczności na określoną liczbę fraz kluczowych w wynikach Google.
Nie obserwuj wyłącznie pozycji na kilka najważniejszych słów, nawet jeśli są one dla Ciebie kluczowe – w ich przypadku agencja może potrzebować więcej czasu na zdobycie oczekiwanego wyniku ze względu na dużą konkurencję.
Jak najbardziej jednak wyznacznikiem efektów pracy specjalistów powinna być rosnąca liczba fraz w TOP50 czy TOP10. Za pomocą dostępnych narzędzi możesz łatwo monitorować, jak zmieniają się rezultaty pod tym względem.
Senuto
W przypadku tego narzędzia możesz sprawdzać widoczność bez opłat tylko w okresie testowym – później już wymagane jest wykupienie płatnego pakietu.
SEMSTORM
W tym narzędziu podstawowe dane zweryfikujesz bez konieczności zakupu pakietu, ale będzie to jedynie liczba słów w TOP10.
Jeśli chodzi o liczbę wyświetleń w Google, to łatwo zweryfikujesz te informacje na podstawie danych z Google Search Console.
Google dysponuje wieloma ważnymi informacjami na temat Twojej strony. Dane mogą dotyczyć m.in. jej stanu, ruchu organicznego, a także linków prowadzących do serwisu. Na początek musisz zweryfikować witrynę, a dowiesz się, jak to zrobić z naszego artykułu: Jak zweryfikować Google Search Console.
Po zalogowaniu się, wybierz zakładkę „Skuteczność”. Zaznacz wyłącznie pozycję „Łączna liczba wyświetleń”, a wtedy zobaczysz, jak zmieniała się ona w czasie. Dowiesz się dzięki temu, ile razy w poszczególnych dniach Twoja strona pojawiła się w wyszukiwarce po wpisaniu zapytania przez użytkownika. Nie oznacza to, że internauta wszedł na Twoją witrynę – mógł to zrobić, ale nawet jeśli tylko pokazała mu się ona w wynikach, to zostanie to tutaj odnotowane.
Czy liczba wyświetleń powinna cały czas rosnąć? Z okresu na okres rozliczeniowy taki wynik jest oczekiwany. Natomiast nie jest tak, że każdego kolejnego dnia wyświetleń będzie coraz więcej. Bierz pod uwagę to, że w zależności od branży użytkownicy korzystają ze stron w innych dniach. Np. witryny o tematyce biznesowej większym zainteresowaniem cieszą się w tygodniu, natomiast strony dotyczące turystyki notują większy ruch w weekendy.
Ruch organiczny
Ponownie skorzystaj z zakładki „Skuteczność”. Tym razem interesuje Cię pierwsza liczba, którą znajdziesz na górze strony. Wybierz, jaki okres chcesz analizować. Dowiesz się, ile w danym czasie wynosiła łączna liczba kliknięć, czyli ile razy internauta zobaczył Twoją stronę w wynikach Google i ją kliknął.
Porównaj, jak zmienia się ruch organiczny okresowo, a nie z dnia na dzień. Weź pod uwagę sezonowość swojego biznesu, tzn. to, czy w wybranych miesiącach asortyment i usługi cieszą się większym powodzeniem.
Kolejnym sposobem na sprawdzenie ruchu organicznego jest weryfikacja statystyk Google Analytics. Zaloguj się do GA, a następnie wybierz „Pozyskiwanie”, dalej „Cały ruch”, a następnie „Źródło/medium”. Na liście zobaczysz pozycję „Google/organic”. Tutaj również możesz analizować, jak ruch z tego źródła zmieniał się w czasie.
Informację o szacowanej liczbie odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwania znajdziesz w Senuto i Ahrefs, ale to wspomniane narzędzia Google są źródłem najbardziej wiarygodnych danych na ten temat.
Liczba domen linkujących i linków
Jednym z czynników rankingowych są odnośniki prowadzące do witryny – znaczenie ma przede wszystkim ich jakość, tzn. czy pochodzą one z wartościowych pod względem SEO stron. Agencja we wstępnych ustaleniach prawdopodobnie określi, ile takich linków będzie zdobywać miesięcznie dla Twojej strony.
Informacje o zdobytych odnośnikach powinieneś otrzymywać w każdym raporcie podsumowującym miesiąc wykonanych prac, ale jak najbardziej tę kwestię możesz sprawdzać na bieżąco za pomocą kilku narzędzi. Możesz skorzystać np. z Google Search Console czy Ahrefs.
Więcej na temat tego, jak korzystać z tych narzędzi przeczytasz we wpisach: Przewodnik po Google Search Console. Poradnik dla początkujących i Jak Ahrefs ułatwia linkowanie?
Wskaźniki mocy domeny
Specjaliści SEO wykorzystują do określania mocy domeny wskaźniki stworzone przez zewnętrzne firmy. Wyrażają one liczbowo, jak jest ona oceniana.
Działania agencji SEO powinny się przekładać na wzrost tych liczb. Wprawdzie każdym z tych wskaźników można manipulować, ale wtedy odnośniki nie będą przekładać się na rosnącą widoczność strony i już po tym możesz wywnioskować, że coś jest nie tak, jak być powinno. Zwróć uwagę na:
Domain Rating
Współczynnik od ahrefs.com, który ocenia liczbę i jakość linków prowadzących do danej witryny.
Domain Authority
Wskaźnik od moz.com, który wyliczany jest na podstawie wielu czynników, a w tym liczby linków prowadzących do konkretnego serwisu (więcej o DA przeczytasz tu: Domain Authority).
Trust Flow
Trust Flow jest wskaźnikiem stworzonym przez majestic.com i ocenia jakość linków prowadzących do witryny.
Authority Score
Współczynnik od semrush.com, który także ocenia jakość i liczbę linków prowadzących do danej domeny.
Jakie KPI założyć w SEO? Podsumowanie
UstalenieKPI w SEOto bardzo dobry krok z wielu względów. Przede wszystkim będziesz wiedzieć, jakie kwestie powinieneś kontrolować i czego oczekiwać na poszczególnych etapach działań.
Agencja SEO powinna Ci jednak wyjaśnić, jak będzie przebiegać kampania i jakie KPI są realne do osiągnięcia w danym okresie. Firma zgodzi się wyłącznie na ustalenie możliwych do realizacji KPI.
Jakie KPI w SEO założyć? Np.:
wzrost liczby fraz w TOP50 i TOP10,
wzrost liczby wyświetleń w Google,
wzrost ruchu organicznego,
wzrost liczby domen linkujących i linków,
wzrost wskaźników wskazujących na moc domeny (np. DR, DA czy TF).
W SEO duże znaczenie ma czas – działania nie przynoszą efektów natychmiast, lecz stopniowo. Najpierw rośnie widoczność, następnie strona zaczyna pojawiać się na coraz więcej zapytań na wysokich pozycjach, co przekłada się na rosnącą liczbę odwiedzin.
Np. efekt pozyskanych linków prowadzących do strony może być zauważalny dopiero po kilku tygodniach, dlatego ważne, abyś miał świadomość, na czym polega SEO i kiedy możesz spodziewać się rezultatów wdrożonych zmian.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.