Linki wychodzące ze strony a SEO

Linki wychodzące ze strony a SEO

Linki ze stron internetowych, które mają dobrą reputację w Google, mogą wpływać pozytywnie na widoczność Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony jako właściciel strony WWW powinieneś dbać o to, żeby liczba linków wychodzących z Twojego serwisu nie była zbyt duża, gdyż może to negatywnie wpływać na jej SEO. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o odnośnikach wychodzących?

Ostatnio na naszym blogu: O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Linki wychodzące – co warto wiedzieć?

Skuteczny link building jest bardzo trudnym zadaniem. Nawet zdobycie odnośnika z bardzo popularnej strony nie musi wpłynąć pozytywnie na widoczność strony w Google – powinieneś wiedzieć, jak maksymalnie wykorzystać potencjał np. publikacji artykułu sponsorowanego nawet, jeśli jesteś wyłącznie wydawcą. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jak przygotować ofertę dodania artykułów sponsorowanych i doradzić reklamodawcom, którzy Ci zlecą publikację. Oto kwestie, o których powinieneś pamiętać:

Im więcej linków z jednej podstrony, tym mniejsza ich wartość

Jeśli kiedykolwiek korzystałeś z platform do publikacji artykułów sponsorowanych, takich jak Linkhouse czy Whitepress, to prawdopodobnie spotkałeś się ze stronami, które umożliwiają opublikowanie 5 linków, a nawet więcej. Zdarzają się i takie przypadki serwisów, na których wydawca nie podał limitu linków, które można dodać w jednym artykule. W efekcie możesz otrzymać zlecenie publikacji treści, w której reklamodawca umieścił 20 odnośników. Czy tak duża liczba linków w jednej publikacji może pozytywnie wpłynąć na widoczność serwisu w Google? Jest to bardzo mało prawdopodobne.

Przede wszystkim dla algorytmu wyszukiwarki umieszczenie na jednej stronie bardzo dużej ilości odnośników prowadzących do tego samego serwisu jest nienaturalne. Jeszcze kilka lat temu zdobywanie w ten sposób linków, np. ze strony zaplecza, gdzie pojawiało się mnóstwo odnośników z anchorem prowadzących do tej samej strony, mogło się zakończyć ręcznym filtrem. Strona traciła wysokie pozycje w Google, a jej właściciel musiał usunąć linki z takich serwisów. Spotkaliśmy się z przypadkami, w których strony naszych nowych klientów wymagały usunięcia 100 proc. odnośników z anchorami, żeby został zdjęty ręczny filtr. Obecnie raczej takie sytuacje się nie zdarzają. Nie zmienia to jednak faktu, że publikacje z bardzo dużą ilością linków nie mają uzasadnienia.

Jeśli otrzymasz propozycję umieszczenia takiego artykułu sponsorowanego, to warto zasugerować reklamodawcy, że nie jest to dobry wybór. Wiele na temat tego, jak należy linkować, pokazuje badanie przeprowadzone przez Linkhouse. Platforma ta przeanalizowała 30 tysięcy artykułów sponsorowanych, jakie opublikowano za jej pośrednictwem. Jeśli chodzi o liczbę odnośników w jednej publikacji, wygląda to następująco:

Linki wychodzące artykuły sponsorowane

Jak widzisz, ponad 60,44 proc. publikacji zawierało zaledwie jeden link, a tylko 1,44 proc. 5 linków. Wnioski nie są tak oczywiste, gdyż musisz pamiętać o tym, że bardzo dużo serwisów ogranicza możliwość publikacji do wyłącznie jednego linka w artykule, a z drugiej strony niewiele jest serwisów, które umożliwiają publikację aż 5 odnośników. Kiedy w kryteriach wyszukiwania zaznaczysz, że bierzesz ponad uwagę tylko te strony, które umożliwiają publikację co najmniej 5 linków, to zniknie 95 proc. propozycji.

Ile odnośników zatem umieszczać w artykule sponsorowanym, żebym uzyskać jak najlepsze efekty? Sugerujemy, żeby nie było ich więcej niż 3, chociaż przyjmij zasadę, że im mniej linków, tym większa będzie ich lub jego moc dla witryny linkowanej. Z drugiej strony jako wydawcy powinno Ci zależeć na jak najmniejszej liczbie linków wychodzących z Twojej strony, gdyż ma to wpływ na jej widoczność.

First link counts

Czyli tzw. zasada pierwszego linka. Zgodnie z nią nie ma uzasadnienia umieszczanie np. w jednym artykule wielu odnośników prowadzących do takiej samej strony, gdyż algorytm Google weźmie pod uwagę wyłącznie pierwszy z anchorów. Żeby sprawa była jasna, zerknij na poniższy screen:

First link counts - linki wychodzące a SEO

To część artykułu. Kolorem oznaczone są w nim słowa, gdzie umieszczono odnośniki. W obu przypadkach prowadzą one do tej samej strony. Algorytm weźmie pod uwagę wyłącznie pierwszy anchor – drugi zignoruje.

Istnieje jednak sposób na oszukanie tej zasady, a jest nim skorzystanie z kotwic, czyli odnośników z #. To obecnie bardzo popularne rozwiązanie, które warto stosować z wielu względów. Szczególnie ma to zastosowanie w przypadku bardzo długich artykułów, w których można stworzyć wewnętrzne sekcje, dzięki czemu np. użytkownik smartfona nie musi scrollować całej publikacji po to, żeby dotrzeć do interesującej go treści. Wystarczy, że kliknie odnośnik kierujący do danej części tekstu. Taki link w kodzie strony wygląda następująco:

<a href=”http://www.domena.pl/linkiwychodzace/#firstlinkcounts”>

W treści musi się znaleźć w tej części strony, do której użytkownik ma się przenieść po kliknięciu linka, następujący kod: <a name="firstlinkcounts"> – oczywiście będzie on działać w połączeniu ze wspomnianym odnośnikiem.

Linków tych można w treści umieścić wiele i w takim przypadku Google zlicza wszystkie anchory. Nie możemy Ci jednak dać gwarancji na to, że algorytm za każdym razem tak samo potraktuje odnośniki z kotwicą, ale warto ich używać, nawet pomijając kwestie pozycjonowania stron. Raz, że taka nawigacja ułatwia użytkownikom zapoznanie się z treścią, a dwa – tworząc dodatkowe menu, możesz przemycić kolejne słowa kluczowe.

Warto zwrócić uwagę na to, jak na Twojej stronie są rozmieszczone linki do artykułów. Najczęściej na stronach głównych pojawia się lead treści i przycisk nazwany np. „Przeczytaj więcej”. Oba umieszczone w tych miejscach linki prowadzą do tego samego adresu. Pierwszym powinien być odnośnik z anchorem, a dalej należy umieścić link typu „Czytaj więcej” (dodatkowo dobrze, jeśli „Czytaj więcej” będzie linkiem nofollow). Przykład takiego rozwiązania możesz zobaczyć poniżej:

Linki wychodzące a SEO

Jeśli otrzymasz zlecenie publikacji artykułu sponsorowanego, w którym reklamodawca umieścił kilka linków prowadzących do tego samego adresu strony, to warto wspomnieć mu, że w ten sposób nie wykorzystuje potencjału publikacji.

Linkowanie do stron wysokiej jakości jest lepsze niż brak linków wychodzących

Przez lata podejście do tej kwestii było przeróżne. Jedni twierdzili, iż jest to mit SEO, z drugiej strony wiele firm stosowało to rozwiązanie. Najlepszym dowód na to, że ta zasada nie jest fikcją stanowi test, z którego wynikami zapoznasz się tutaj. Był on zrealizowany już jakiś czasu temu, ale powtórzono go również w tym roku i uzyskano podobne wnioski. Linkowanie ze swoich treści do stron wysokiej jakości to lepsze rozwiązanie niż brak linków wychodzących w artykule. Dlaczego?

Możemy się domyślać, że jeśli wstawiamy odnośniki do wiarygodnych źródeł, to i nasza treść jest odbierana jako godna zaufania. Pisząc o przekonujących źródłach, mam na myśli np. strony rządowe, serwisy uczelni wyższych czy instytucji. Wiadomo zatem, że jest to jeden z czynników rankingowych, ale pytanie brzmi: jak ważny? To trudno ocenić.

Test wykazał, że lepiej umieścić linki niż ich nie zawrzeć, ale nie spodziewaj się, że fakt istnienia odnośników wpłynie na wyższą pozycję na konkurencyjne słowa kluczowe. Nie chodzi również o to, żebyś na siłę dodawał linki do stron, który nie traktowałeś jako źródła treści. Celem powinno być dostarczenie użytkownikowi wartościowego artykułu i na tej zasadzie do tego podchodź. Czy na co dzień spotykasz się w artykułach z aktywnymi odnośnikami do źródeł treści? Prawdopodobnie tak, ale tylko nieliczni je umieszczają – warto jednak to robić.

Duża ilość linków wychodzących obniża SEO Twojej strony

Wiesz już, że duża liczba linków z artykułu obniża przekazywaną moc, a jak algorytm ocenia strony, które umieszczają dużo odnośników? Google może ją ocenić jako witrynę, która handluje linkami i takie odnośniki nie przekażą żadnej mocy. W dalszym ciągu możesz znaleźć w sieci strony WWW, które są tzw. farmami linków.

Na jednej podstronie serwisu znajdują się dziesiątki, a nawet więcej niż setka odnośników. Google może obniżyć widoczność organiczną takiego serwisu. Nawet, jeśli aktualnie strona ma całkiem niezłą widoczność, to bardzo prawdopodobne, że przy okazji kolejnej aktualizacji algorytmu serwis przestanie się pojawiać na wysokich pozycjach w wynikach organicznych. Oczywiście linki wychodzące są czymś naturalnym, ale staraj się utrzymywać ich optymalną ilość. Nie twórz tzw. farmy.

Kiedy umieszczać nofollow w treści?

Linki w treści mogą mieć różne atrybuty. Najbardziej wartościowy dla strony linkowanej jest odnośnik dofollow, gdyż przekazuje on moc SEO, ale warto również skorzystać z odnośników z atrybutem nofollow. W kodzie HTML taki link wygląda następująco:

<a href=”http://adresstrony.pl” ref=”nofollow”>Tytuł linka</a>

Kiedy korzystać z nofollow? Sprawdźmy najpierw, co sugeruje Google:

Nofollow - linki według Google

Kiedyś ta wyszukiwarka rekomendowała, żeby dodawać atrybut nofollow w przypadku linków sponsorowanych, tzn. takich, które umieszczasz za opłatą. Obecnie zalecane jest korzystanie z niego wtedy, gdy nie chcesz przekazywać mocy SEO. Właściciele stron WWW często wykorzystywali nofollow i nadal go używają, chcąc nie dopuścić do indeksacji pewnych części serwisu, np. profili użytkowników czy polityki prywatności, ale dużo lepszym i pewniejszym sposobem na blokadę indeksacji jest skorzystanie z tagu noindex.

Na swojej stronie możesz używać nofollow również w tych strefach, gdzie użytkownicy sami mogą zdobyć link, np. w komentarzach, chociaż Google w takich przypadkach zaleca stosowanie rel=”ugc” ( user-generated content). Wówczas link ma następujący kod:

<a href=http://adresstrony.pl ref=”ugc”>Tytuł linka</a>

Co ciekawe, Google proponuje, żeby wyłączać ten atrybut w przypadku twórców, którzy są godni zaufania i zapewniają wysokiej jakości treści:

linki wychodzące a SEO

Choć w przypadku linków sponsorowanych w dalszym ciągu dozwolone jest stosowanie nofollow, to obecnie zalecane jest używanie rel=”sponsored”. Trudno przewidzieć, jak z czasem Google zacznie traktować witryny, które publikują artykuły sponsorowane, ale bez tego tagu. Możliwe, że w przyszłości zostanie przeprowadzona aktualizacja algorytmu, która obniży widoczność takich stron.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (3)
  1. Dużo ciekawych rzeczy wyciągnęłam z tego wpisu – przyznam szczerze, że nigdy wcześniej nie słyszałam o zasadzie pierwszego linka, ale dobrze wiedzieć jak to funkcjonuje 😉

    1. Cześć Agnieszka, dzięki za pytanie! Tak, jak najbardziej. Rekomendujemy oznaczenie ich atrybutem rel=”nofollow”, aby nie oddawały mocy strony na zewnątrz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Prowadzisz biznes stacjonarnie? Weź pod uwagę rozpoczęcie działalności online. Coraz więcej Polaków korzysta z internetu, jednocześnie z roku na rok rośnie odsetek kupujących w sieci. Temu wszystkiemu towarzyszy intensywny rozwój e-commerce. 2020 rok był wyjątkowy dla firm prowadzących działalność online - do wzrostu zainteresowania ich ofertą dodatkowo przyczyniła się pandemia. Dlatego nie powinieneś zwlekać z przeniesieniem firmy do internetu. O czym musisz pamiętać?

Czytaj więcej
Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

W sklepach internetowych możesz często wybierać z setek, a nawet tysięcy produktów. Nawet, jeśli menu zostało wręcz idealnie zaplanowane i możesz łatwo dotrzeć do każdej kategorii i podkategorii, to i tak odnalezienie konkretnej rzeczy może być czasochłonne. Dlatego niezbędnym elementem jest wyszukiwarka wewnętrzna w sklepie. Dlaczego jest ona tak ważna? Jak działa i jakie są cechy dobrej wyszukiwarki?

Czytaj więcej
O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

Powierzono Ci trudne zadanie znalezienia agencji SEO, a nie masz żadnego doświadczenia z tą branżą i tak naprawdę nie wiesz, od czego zacząć? Żeby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy listę pytań, które możesz wykorzystać, wybierając firmę do współpracy w zakresie pozycjonowania. Być może dzięki naszym sugestiom zabłyśniesz przed szefem, a Twój wybór przełoży się na pozyskanie klientów z wyszukiwarki Google. A więc, o co pytać agencję SEO?

Czytaj więcej