Czy system wymiany linków (SWL) jest bezpieczny dla SEO?

Definicja SWL głosi, że systemem wymiany linków możemy określić platformę, na której za opłatą uzyskujemy dostęp do dużej ilości stron, z których możemy masowo pozyskać linki. W ramach systemu wymiany linków możemy nabyć punkty, które później wymieniamy na linki.
W zależności od typu platformy możemy wyróżnić system dynamiczny bądź statyczny. W dynamicznym SWL linki rotują pomiędzy stronami biorącymi udział w wymianie; w przypadku systemu statycznego są one zamieszczane na stałe do momentu rezygnacji z usługi.
Strony będące częścią systemu najczęściej są niskiej jakości i dziś rzadko wykorzystuje się SWL stricte jako element strategii działań offsite. Czy wymiana linków poprzez SWL jest bezpieczna? Niestety nie. To ryzykowne działanie, mogące nosić znamiona spamu – przez co niesie za sobą spore ryzyko nałożenia przez Google kary na docelową stronę. Częściej spotkamy je jako sposób wsparcia sieci zaplecz.
SWL to niejedyna forma wymiany linków, jaką możemy wykorzystać w swoich działaniach SEO.
Wymiana linków może odbywać się również w znacznie bardziej naturalny sposób. Nie ma wszak nic dziwnego we wzajemnych powiązaniach stron o bardzo zbliżonym charakterze. Dla przykładu: zupełnie naturalnym jest, że witryna danej firmy linkuje do stron współpracujących organizacji, podwykonawców czy dostawców i vice versa.
O tym, jak rozpocząć proces naturalnej wymiany linków, przeczytacie w dalszych sekcjach tego wpisu.
Ważne jest, aby proces ten odbywał się zgodnie z dobrymi praktykami SEO – tak, aby wzajemnie linkowane treści dawały wartość użytkownikom zainteresowanym konkretnym tematem czy branżą.
Zakładając, że opisywane działania odbywają się naturalnie, z poszanowaniem ogólnie przyjętych wytycznych działań SEO – co można zyskać w przypadku wymiany linków będącej elementem pozycjonowania?
Jak każda inna wartościowa technika link buildingu – wykorzystanie wymiany linków w SEO może pomóc w podniesieniu pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania. Wszak w ten sposób zwiększamy ilość odnośników prowadzących do pozycjonowanej strony – i tym samym jej autorytet w oczach algorytmów wyszukiwarki.
Warto jednak wiedzieć, jak ocenić skuteczność linkowania korzystając z wymiany i monitorować zmiany zachodzące w trakcie prowadzenia takich działań.
Jeśli nie wiesz, jakie aspekty pozyskanych linków mogą prowadzić do wzmocnienia pozycji Twojej strony – warto dowiedzieć się przykładowo, co to jest link dofollow i nofollow, jakie znaczenie mają anchory… i nie tylko. O wszystkim przeczytasz na naszym blogu!
Wymiana linków o określonej tematyce może przyciągnąć większą ilość użytkowników na naszą stronę. Zdobywając odnośnik z poczytnych treści dostępnych w innej witrynie możemy potencjalnie zachęcić użytkowników do odwiedzenia naszej strony. W efekcie mamy szansę powiększyć grono klientów. Tak samo może stać się z witryną, która otrzymuje odnośniki od nas.
Działania związane z wymianą linków są symbiotyczne; obopólne wsparcie pozwala na zbudowanie wartościowych relacji pomiędzy właścicielami stron i stworzenie sieci partnerów obracających się w tej samej tematyce.
Zbudowane w ten sposób relacje mogą być naprawdę owocne! Otwiera się przed nami szereg możliwości, które mogą pomóc we wzmocnieniu autorytetu naszej strony – chociażby wzajemna wymiana postów gościnnych lub innego typu współpraca contentowa.
Jak prawdopodobnie wiecie – Google nie lubi przesady. Dlatego rozważając zależności między SWL a SEO wniosek nasuwa się sam: należy zachować umiar. Masowa wymiana linków poprzez SWL może być bardzo ryzykowna.
Jak możemy przeczytać w zasadach dotyczących spamu w wyszukiwarce Google, za spam i manipulację mogą zostać uznane: “wymiana linków na dużą skalę („Umieść link do mojej strony, a ja umieszczę link do Twojej”) lub strony partnerskie mające na celu wyłącznie wzajemne linkowanie”.
Innymi słowy – z wymiany nie można korzystać w nadmiernym stopniu. Należy też zadbać o to, aby odbywała się ona wyłącznie pomiędzy stronami dotyczącymi tej samej tematyki.
Dla przykładu – Google nie potraktuje pozytywnie masowej wymiany linków między witryną dotyczącą sportu a stroną o inżynierii produkcji. I odwrotnie – wzajemne, rozsądne linkowanie między twórcami wzajemnie dzielącymi się np. tajnikami programowania w JavaScript, które są wartościowe dla ich czytelników (chcących rozwinąć swoje umiejętności w tej dziedzinie) może być odebrane jako znacznie bardziej naturalne i pozytywne działanie.
Jeśli chcemy rozpocząć proces naturalnej wymiany linków w celu pozycjonowania naszej witryny, musimy podjąć kilka istotnych kroków – które na dobrą sprawę są tożsame z prowadzeniem outreachu.
Jako, że masowe pozyskiwanie linków nie jest mile widziane przez Google – typowe SWL’e to wymierający gatunek. W Polsce działają jeszcze Statlink oraz LinkTak; znacznie trudniej jest znaleźć wciąż funkcjonujące systemy zorientowane na rynki zagraniczne.
Pozostaje pytanie – gdzie jeszcze możemy spotkać się z wymianą linków? Choć nie są to działania zorientowane na pozycjonowanie stron, wzajemne linkowanie możemy spotkać także:
Choć masowa wymiana linków w ramach pozycjonowania strony jest niezwykle ryzykownym zabiegiem – proces ten da się poprowadzić w sposób naturalny i bezpieczny, który dla Google będzie sygnałem przyjacielskiego uścisku dłoni między właścicielami witryn o podobnej tematyce, a nie chytrych taktyk stosowanych w celu osiągnięcia jak najwyższych pozycji.
Pamiętajmy, że w link buildingu, tak jak w innych dziedzinach SEO najważniejsza jest wartość, jaką wnosimy dla użytkowników. Jeśli ich doświadczenia nie będą pozytywne i nie będą oni mieli szansy wynieść nic wartościowego z link buildingowej współpracy witryn – wymiana linków może być bardzo ryzykownym działaniem, które potencjalnie może zaszkodzić naszej stronie.
Bądźmy ostrożni i na pierwszym miejscu stawiajmy osoby, dla których tak naprawdę tworzymy naszą witrynę!