.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak prowadzić bloga? 7 rad na dobry początek

Jak prowadzić bloga? 7 rad na dobry początek
17 sierpnia 2022
Jak zacząć pisać bloga? To spore wyzwanie, ale z naszym poradnikiem na pewno mu podołasz! Będą potrzebne Ci pomysł, kilka narzędzi analitycznych, dobry plan, przyjazna platforma i szczypta wiedzy o SEO.
Spis treści:

Jak prowadzić bloga? Zanim zaczniesz

W sieci znajdują się już tysiące blogów, musisz więc odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie: co Cię wyróżni? Co sprawi, że czytelnicy wybiorą właśnie Twój artykuł z grona wielu innych? Jak przekonasz użytkowników internetu, aby poświęcili Twoim treściom swój (naprawdę cenny!) czas? Zatem: jak prowadzić blog? Przede wszystkim konsekwentnie i z pomysłem. Nawet najciekawsze treści nie odniosą sukcesu, jeśli będziesz publikował je w nieregularnych odstępach, a najlepszy content plan zawiedzie, jeśli zabraknie Ci ciekawych tematów i inspiracji. Dlatego te dwa aspekty są właściwie nieodłącznym elementem blogowania. Musisz zadbać o to, żeby się uzupełniały, i pielęgnować nudne, ale potrzebne planowanie równie pieczołowicie co twórcze zapędy. Pamiętaj też, że prowadzenie bloga to nie same sukcesy i radości - mogą zdarzyć się też trudności, wyzwania i niezaplanowane wpadki, którym będziesz musiał odpowiedzialnie stawić czoła. Nieodłącznym elementem pracy blogera jest też ta żmudna, analityczna część - no chyba że zlecisz ją na zewnątrz :)

Jak zacząć pisać bloga: instrukcja krok po kroku

1. Stwórz dobry content plan

Tak, tak - nie jesteśmy gołosłowni, dlatego najpierw niestety formalności, harmonogramy i nudy, a dopiero potem przechodzimy do czynów! Jedną z najczęstszych przyczyn, dla których blogi nie odnoszą pożądanych sukcesów, jest tak naprawdę brak dobrego content planu, czyli przeniesionego na papier (a nawet lepiej - digitalowy papier, zachęcamy do oszczędzania drzew! ) harmonogramu publikowania postów wraz z jasno określonym ich celem i kierunkami rozwoju bloga.
Jak prowadzić blog, który trafi do odpowiedniej grupy odbiorców? To proste: zaczynając od czytelnika. Musisz wiedzieć nie tylko co chcesz napisać, lecz także kiedy, o czym, dla kogo i w jaki sposób.
Odpowiednie poznanie swojej grupy odbiorców jest absolutną podstawą działań dobrego blogera. Warto zacząć swoje działania od odpowiedniej analizy osób, do których chcesz pisać, i zweryfikowania, czy Twoje założenia pokrywają się z rzeczywistością. Co powinien zawierać taki plan? 
  • Analiza języka, jakim powinieneś się posługiwać - jaki ton będzie odpowiedni dla Twojego brandu, jaką komunikację stosować, porozumiewając się z odbiorcami, aby dobrze Cię rozumieli i mogli się utożsamiać z tym, co (i w jaki sposób) piszesz?
  • Określenie person - persony to modelowe przykłady Twoich odbiorców, ich awatary, pozwalające określić, co powinno znaleźć się na Twoim blogu, aby ich oczekiwania i potrzeby były spełnione.
  • Analiza konkurencji - jak działają osoby w Twojej branży / niszy tematycznej? Czym możesz się zainspirować, jakie trendy wyznacza konkurencja, w jakich obszarach masz (lub możesz mieć) nad nią przewagę?
  • Tematy artykułów - najlepiej nie tylko same tematy, lecz także dobrane do nich słowa kluczowe wraz z wolumenem. To zapewni Ci płynność tworzenia treści i optymalizację pod kątem SEO.
  • Plan działań - czyli konkrety! Określenie planowanych akcji wraz z efektami, które powinny przynieść. Dzięki trzymaniu się planu - podstawowego elementu Twojej strategii - będziesz w stanie określić potem, co warto zmienić, a co okazało się sukcesem.
jak prowadzić bloga content plan baner Mamy doświadczenie w pracy z blogerami i markami osobistymi. Jesteśmy pewni, że wniesiemy sporo wartości w Twoje działania i odciążymy Cię z tego, co wymaga sporo godzin spędzonych na żmudnej analizie :)

2. Określ, gdzie będziesz publikować swoje posty

Wybierz platformę blogową, na której będzie pojawiać się Twoja twórczość. Wiemy, że opcji jest wiele, dlatego postanowiliśmy pomóc Ci zawęzić nieco wybór i poniżej proponujemy 2 platformy, które warto wziąć pod uwagę na samym początku.
  • Blogger - jeśli nie masz przestrzeni na zakładanie własnej domeny lub chcesz uniknąć opłat, Blogger (dawniej Blogspot) od Google może być dobrym rozwiązaniem na start. Nie ma wielu funkcjonalności, które oferują CMS-y, czyli systemy zarządzania treścią - takie jak Wordpress - ale jest zaufaną platformą od sprawdzonego dostawcy usług.
Jak założyć konto na Bloggerze? Wystarczy użyć swojego adresu e-mail na Gmailu, przeklikać się przez konfigurację i… gotowe! W kilka minut możesz stworzyć własnego bloga. Zalety tego rozwiązania to maksymalna prostota (zarówno zakładania, jak i samego korzystania) i brak opłat, natomiast wadą może być utrudniony proces pozycjonowania w wyszukiwarkach, ograniczone opcje personalizacji i niewielki zakres możliwych opcji. Na start jednak wystarczy, jeśli masz obawy co do bardziej skomplikowanych działań. [caption id="attachment_56759" align="alignnone" width="372"]jak prowadzić bloga w blogger Źródło: https://www.blogger.com/[/caption] Po zalogowaniu się na Bloggera zobaczysz takie okno. Później kreator poprosi Cię o wpisanie adresu URL (zostanie on umieszczony na domenie blogger.com) i Twój nick. I to tyle! Zobaczysz panel administracyjny, na którym możesz zacząć tworzyć. [caption id="attachment_56761" align="alignnone" width="602"]jak zacząć pisać bloga a blogger Źródło: https://www.blogger.com/[/caption]
  • Wordpress - to jedna z najbardziej uniwersalnych platform, na których możesz publikować swoje treści. Jest niewiele trudniejsza w obsłudze niż platformy blogowa, wymaga od Ciebie jednak dwóch rzeczy: własnej domeny (jeśli nie chcesz mieć adresu w domenie wordpress.com) oraz serwera, na którym ją osadzisz. Są to jednak niewielkie koszty, a wachlarz możliwości naprawdę ogromny: od instalowania ułatwiających wtyczek życie, przez proste SEO, aż po szerokie możliwości personalizowania z pomocą darmowych i płatnych template’ów.
Jak zacząć prowadzić bloga na Wordpressie? To dość proste, choć wymaga nieco więcej zaangażowania niż np. w przypadku opisywanego wyżej Bloggera, ale zapewniamy, że ten wysiłek się opłaca. Na początku najlepiej wykupić własną domenę i hosting (Więcej na ten temat piszemy w artykułach: Wybór serwera – na co zwrócić uwagę i czy wpływa on na SEO? oraz Jak wybrać nazwę domeny?) i zainstalować Wordpressa. Potem będzie już z górki: wybierzesz szablon na dobry początek, zainstalujesz niezbędne wtyczki i możesz ruszać z pierwszymi artykułami! Wskazówka: Pamiętaj, żeby nie przesadzić z liczbą instalowanych wtyczek. Ogranicz się do tych najważniejszych, aby przesadnie nie spowolnić strony. Zapoznaj się z panelem administratora i menu po lewej stronie (może ono nieznacznie różnić się w zależności od szablonu, z którego korzystasz). A jeśli miałbyś problem z dodaniem pierwszego artykułu - żaden problem, pomożemy Ci! Zerknij na nasz poradnik, jak dodać wpis na blogu w WordPressie. jak zacząć bloga na Wordpressie Z punktu widzenia blogowania najważniejsza jest dla Ciebie zakładka “Wpisy”. Po kliknięciu w nią zobaczysz panel taki jak poniżej. Dzięki niemu możesz edytować wpisy, sortować je według autora, kategorii czy tagów, a także sprawdzić, jak radzą sobie pod kątem czytelności i SEO - oczywiście jeśli masz zainstalowaną wtyczkę Yoast SEO. jak prowadzić bloga na wordpressie

3. Czas na SEO!

Strona gotowa? Fantastycznie. Możesz przejść do kolejnego kroku. Nawet jeśli jesteś samodzielnym autorem i prowadzisz personalnego bloga (to znaczy nie planujesz nic sprzedawać, a blog nie jest na przykład narzędziem reklamy Twojej firmy), bez podstawowej znajomości SEO się nie obejdzie. A jeśli blog to źródło contentu, który Twoja marka wykorzystuje w marketingu - tym bardziej! Połączenie wartościowych treści i znajomość zasad SEO pozwoli Ci wybić się wysoko w pozycjach wyników wyszukiwania, a to z kolei przełoży się na większą liczbę odwiedzin Twojego bloga i jego sukces. O co powinieneś zadbać na swojej stronie pod kątem SEO? Jak prowadzić bloga zgodnie z wytycznymi Google? Poniżej kilka wskazówek:
  • Połącz swojego bloga z narzędziami Google, takimi jak Google Search Console i Google Analytics. Pozwoli Ci to monitorować skuteczność działań i m.in. sprawdzać, na jakie frazy kluczowe się wyświetlasz. Pamiętaj, że wczesne wdrożenie narzędzi jest niezbędne do tego, żeby zacząć zbierać dane, które pozwolą Ci śledzić postępy od samego założenia bloga. Sprawdź: Jak dodać stronę do Google Analytics? i Jak zweryfikować Google Search Console?
  • Wykonuj dokładną analizę fraz kluczowych do artykułów, które będziesz pisać. Najlepiej zrobić to od razu - przy tworzeniu content planu - aby mieć wszystkie materiały gotowe do pracy. Przy analizie słów kluczowych koniecznie pamiętaj o tym, aby każdy wpis miał unikalny komplet swoich fraz. Zatem jeśli jednego dnia będziesz pisać o podróżach w góry, a drugiego o podróżach w góry z dziećmi, w drugim wpisie zaakcentuj w słowach kluczowych aspekt rodziny i dzieci.
  • Optymalizuj grafiki. To bardzo prosta rzecz, którą możesz zrobić, a która przyniesie Ci na stronę dodatkowy ruch i przyspieszy działanie witryny. Zadbaj o to, aby każde zdjęcie miało swój własny opis alternatywny i odpowiednio niską wagę (najlepiej nie przekraczającą kilkudziesięciu kB - więcej informacji we wpisie Jak pozycjonować zdjęcia?).
  • Pisz teksty zgodne z dobrymi praktykami SEO. Co to oznacza? Poza frazami kluczowymi m.in. odpowiedni podział tekstu, korzystanie z nagłówków H2 i H3 oraz linkowanie wewnętrzne. Po więcej zapraszamy do wpisów: Jak pisać teksty SEO? oraz Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują?
treści na bloga baner

4. Pamiętaj o social mediach

Treści nigdy nie funkcjonują w oderwaniu od rzeczywistości. Możesz angażować swoich czytelników nie tylko na blogu, lecz także w mediach społecznościowych. Załóż konta na portalach, które Twoi odbiorcy odwiedzają najczęściej - może będzie to Facebook, może Twitter, a może Instagram? Jeśli swoje wpisy uzupełniasz o wartościowe treści wizualne, koniecznie udostępnij je z kolei na Pintereście, gdzie ciekawe infografiki rozchodzą się jak ciepłe bułeczki (albo i lepiej). Jak zawsze polecamy regularne, świadome monitorowanie aktywności użytkowników w social mediach i dopasowywanie swojej strategii do ich zachowań. Co najlepiej sprzedaje, a z czego lepiej zrezygnować, aby przenieść czas i budżet na bardziej wartościowe działania? Które social media przynoszą największy ruch na Twoją stronę? Do analizy będą niezbędna sprawdzone narzędzia, o których piszemy w artykule: 6 narzędzi przydatnych w analizie Social Media (okazuje się, że poza nieśmiertelnym Analyticsem jest jeszcze mnóstwo innych opcji!). Wskazówka: Zadbaj o to, aby content w poszczególnych social mediach był unikalny. Nie publikuj tych samych wpisów, filmów czy grafik na wszystkich kanałach. Dopasuj je do specyfiki platformy i korzystających z niej użytkowników, a zachowując różnorodność przyciągnij użytkowników na wielu socialach jednocześnie (po co ktoś ma Cię obserwować i na Facebooku, i na Instagramie, jeśli publikujesz tam identyczne treści?). Zobacz, jak rozwiązujemy to w Delante - na Facebooku informujemy o postach i nowościach, Instagram poświęcamy naszym pracownikom i społeczności Delante, a na LinkedInie dzielimy się najbardziej specjalistyczną wiedzą i szczególnymi osiągnięciami w branży. jak prowadzić bloga a social media treści na Instagramie treści na Linkedin Zachęcamy do przeczytania o tym, czy social media mają wpływ na SEO.

5. Buduj relacje z odbiorcami

To naprawdę niezmiernie ważny punkt tego poradnika! Jak prowadzić bloga, by zbudować wokół siebie grono chętnych do angażowania się użytkowników? Gdy już zaczniesz publikować artykuły, pamiętaj o trzech podstawowych zasadach:
  • Zawsze odpowiadaj na komentarze - użytkownicy dużo chętniej pozostawiają ślad po sobie, gdy widzą, że ich opinie czy pytania nie trafiają w eter.
  • Angażuj czytelników - pokazuj im, że ich zdanie ma znaczenie. Możesz robić na przykład ankiety z propozycjami kolejnych wpisów lub odpowiadać w artykułach na pytania zadane w komentarzach.
  • Dbaj o sociale - równie istotna co aktywność na blogu jest ta w social mediach - nie zapomnij moderować komentarzy pod swoimi postami.

6. Publikuj wpisy regularnie i konsekwentnie

Pamiętasz wstęp do tego artykułu? Wspomnieliśmy tam o dwóch niezmiernie ważnych aspektach tego, jak zacząć bloga: połączeniu konsekwencji i pomysłu. O ile pomysł wykorzystałeś tworząc content plan, o tyle konsekwencja wyrazi się w jego egzekwowaniu. Określiłeś, że posty będą pojawiać się dwa razy w tygodniu? Trzymaj się tego! Nawet jeśli wybierasz się na urlop, napisz artykuły z odpowiednim wyprzedzeniem, aby pojawiły się na czas.

7. Zostaw czas na analizę działań

W Delante jesteśmy zwolennikami działania w oparciu o dane. Na początku tworzymy strategię i plan, a potem analizujemy dokładnie, co się opłaca, a co należy zmienić. Taka ewaluacja pozwala maksymalnie zoptymalizować działania i wycisnąć z marketingu tyle, ile się da. Dlatego już na początku zaplanuj czas na analizę dotychczasowych działań i zachowaj przestrzeń na ewentualne wprowadzenie zmian w harmonogramie. Wyniki należy śledzić na bieżąco, a dokładną ewaluację przeprowadzać co kilka miesięcy, na przykład co kwartał.

Podsumujmy wszystko na dobry start!

Ten wpis powstał po to, żeby pomóc Ci uporządkować całą wiedzę dotyczącą tego, jak zacząć prowadzić bloga. Zbierzmy więc najważniejsze informacje w prostej checkliście, którą polecamy zapisać (albo dodać cały wpis do zakładek lub  Twojej ulubionej bookmarking site).

Jak zacząć pisać bloga?

  1. Najpierw content plan! ➡️ Analizuj konkurencję, określ grupę odbiorców i zdecyduj, w jaki sposób będziesz pisać do czytelników.
  2. Wybierz platformę, na której będziesz publikować swoje posty ➡️ Blogger? Wordpress? A może inny CMS?
  3. Zadbaj o SEO ➡️ jak inaczej chcesz być widoczny dla użytkowników? Optymalizuj teksty, grafiki i nie przesadzaj z wtyczkami!
  4. Pamiętaj o social mediach ➡️ drugie tyle czasu (albo i więcej), co na blogu, Twoi czytelnicy spędzą poznając Cię w mediach społecznościowych, dlatego musisz być tam obecny.
  5. Buduj relacje z odbiorcami ➡️ to dzięki nim możesz się rozwijać! Odpisuj na komentarze, daj poczucie, że ich słuchasz, i nie zapominaj o moderowaniu publikacji także w social mediach.
  6. Publikuj regularnie ➡️ czyli ta nieznośna konsekwencja! ;) Trzymaj się content planu, a wszystko będzie dobrze.
  7. Analizuj ➡️ bez sensu iść ciągle w zaparte, gdy skuteczniejsza mogłaby okazać się inna droga, prawda? Regularna analiza publikowanych treści i ich odbioru to podstawa.
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

european search awards finalist

Przygotuj swoja stronę do Black Friday!

Zapisz się na bezpłatny webinar!