.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie bloga w Google – wskazówki dla początkujących

6min.

Komentarze:0

Pozycjonowanie bloga w Google – wskazówki dla początkujących
01 kwietnia 2021
Oparcie strony o dobry CMS, instalacja przydatnych wtyczek SEO i systematyczne publikowanie interesującego i dobrze zoptymalizowanego contentu to mocne filary pozycjonowania. Warto zacząć od nich swoją przygodę z podwyższaniem pozycji bloga w wyszukiwarce. W dalszej perspektywie, połączone z bardziej zaawansowanymi technikami, te proste, praktyczne rady dla twórców bloga mogą okazać się strzałem w dziesiątkę… i pomóc nam trafić do najwyżej wyświetlanych stron w Google!

6min.

Komentarze:0

Spis treści:

Dlaczego pozycjonowanie bloga jest tak istotne?

Wejścia osób na daną stronę przez bezpłatne wyniki w wyszukiwarce Google zwane są ruchem organicznym. Często stanowią one najważniejsze źródło pozyskiwania użytkowników. Niezoptymalizowana i niedostosowana do wymogów Google strona, ma małe szanse wysokie pozycje, a co za tym idzie, znalezienie jej przez użytkowników. Dzięki pozyskaniu wspomnianego ruchu, czyli osób zainteresowanych danym tematem, z bloga o wiele łatwiej będzie nam zamienić ich w leady, a następnie w aktywnych klientów. Szczególnie jeśli będziemy publikować na blogu naprawdę wartościowe treści. Co więcej, jeśli nasz blog firmowy jest dodatkiem do sklepu internetowego, to dzięki odpowiedniemu linkowaniu wewnętrznemu, wzmocnimy pozycje konkretnych stron produktowych czy stron kategorii.
Pozycjonowanie bloga jest więc bardzo ważnym krokiem w rozwoju firmy działającej w internecie.

Pozycjonowanie bloga w Google. Kilka wskazówek

Od czego zacząć? Postaw na dobry CMS

Czym jest CMS? Krótko mówiąc - jest to system zarządzania treścią, czyli oprogramowanie pozwalające stworzyć i prowadzić stronę WWW. Jaki CMS wybrać do prowadzenia swojego bloga? Prawdę mówiąc, każdy nowszy system zarządzania treścią daje podobne możliwości. Nie każdy jednak jest równie prosty w użyciu. Najlepiej jest stworzyć stronę w oparciu o CMS, który odpowie naszym potrzebom. W tej chwili najpopularniejszym systemem zarządzania treścią jest WordPress, którego polecamy ze względu na możliwość darmowego założenia bloga, prostotę w użyciu i ciągłe aktualizacje. Rosnącą lub malejącą popularność głównych systemów CMS możesz na bieżąco śledzić pod tym linkiem.
Psst! Przeczytaj lub pobierz za darmo nasz raport WordPress w 2021 roku.

Następny krok? Zainstaluj odpowiedni plugin SEO

Kolejnym krokiem będzie optymalizacja bloga. Pomoże Ci w tym instalacja właściwej wtyczki SEO. Dzięki niej szybko (i bez wprowadzania zmian w kodzie) zoptymalizujesz stronę. Dobrze sprawdzą się w tym szczególnie: WordPress SEO by Yoast lub All in One SEO.
  • WordPress SEO by Yoast to wtyczka o wielu możliwościach. Zmienisz w niej tytuły i opisy meta dla wszystkich stron, stworzysz mapę bloga czy sprawdzisz obecność słów kluczowych. Wszystkie te działania wpływają bardzo korzystnie na pozycjonowanie bloga, dlatego warto poświęcić im szczególną uwagę.
  • All in One SEO posiada wszystkie niezbędne funkcje, potrzebne do wewnętrznej optymalizacji bloga. Była jedną z pierwszych wtyczek służących do pozycjonowania blogów, dzięki czemu szybko zyskała na popularności. Dziś nadal jest aktualizowana zgodnie z najnowszymi standardami. Co ciekawe, niektóre z jej narzędzi dostępne są także w polskiej wersji językowej.
Powyższe wtyczki to tylko kropla w morzu dostępnych narzędzi, które pomogą nam optymalizować i sprawnie rozwijać bloga firmowego. Sprawdź najlepsze wtyczki do przeglądarki według naszych SEOwców, które warto wykorzystać w procesie pozycjonowania.

Zastanów się, czym zainteresujesz innych i działaj!

Jak możesz się domyślać, w kwestii bloga najważniejszym elementem jest oczywiście udostępniana na nim treść. Musi być interesująca i wyczerpująca dany temat. Dobra strona internetowa przyciąga czytelników najczęściej właśnie unikalną i wartościową treścią. Warto zadbać o to, aby dodawana była systematycznie. Im częściej będą pojawiać się na blogu artykuły, tym lepiej! Roboty Google lubią, kiedy na stronie się coś dzieje. Przyjęło się, że blogposty nie powinny być krótsze niż 300 słów. Treść każdego artykułu powinna odnosić się do tematyki bloga, czy oferty naszego sklepu. Niesamowicie ważne są w tym przypadku odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Czym są? To frazy, które użytkownicy wpisują w okienko wyszukiwarki. Możemy podzielić je na:
  • frazy brandowe, np. “Delante”,
  • generyczne (ogólne), np. “pozycjonowanie”,
  • szczegółowe (tzw. frazy long tail), np. “jak pozycjonować bloga firmowego”,
  • lokalne, np. “pozycjonowanie stron Kraków”.
Odpowiednio dobrane słowa kluczowe powinny mieć wystarczająco dużą liczbę miesięcznych wyszukiwań, ale i niską trudność! Bardzo ciężko będzie nam się bowiem pozycjonować na frazy zbyt ogólne. zadbaj o widoczność w sieci z delante

Jak zoptymalizować wpis blogowy?

1. Optymalizuj pod słowa kluczowe

Warto zapamiętać, że pozycjonowanie bloga w Google w dużej mierze opiera się na wspomnianych już słowach kluczowych. Na wyniku analizy wybranej grupy słów kluczowych powinniśmy postawić całą strategię pozycjonowania naszego bloga. Zaczynając od optymalizacji kodu HTML, na optymalizacji treści kończąc. Skąd czerpać pomysły na takie frazy? Możesz wykorzystać do tego profesjonalne narzędzia SEO, takie jak: Senuto, Semstorm, Ahrefs, czy Answer The Public, a także wykorzystać podpowiedzi Google, które pojawiają się w wyszukiwarce, tuż pod wynikami wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że liczy się naturalność. Tekst nie powinien być za bardzo przesycony frazami, a same słowa kluczowe powinny być dopasowane do treści i odmieniane przez przypadki.

2. Zadbaj o czytelność

Kolejną kwestią, o której musimy pamiętać, jeśli chodzi o pozycjonowania bloga, jest czytelność i aktualność treści. Nikt nie będzie chciał przecież czytać artykułów, które zawierają przestarzałe informacje, czy napisane są nieprzystępnym językiem. Dobrze jest skupić się szczególnie na pierwszym akapicie tekstu. Powinno znaleźć się w nim wybrane słowo kluczowe, a lead powinien być na tyle interesujący, aby nie tylko nakreślał temat, ale i zachęcał do dalszej lektury. Konieczne jest również stworzenie odpowiednich nagłówków i zadbanie o ich strukturę. Dobra struktura powinna prezentować się jak na poniższym obrazku: struktura nagłówków a pozycjonowanie bloga

3. Zoptymalizuj grafiki

Nie zapomnij również o optymalizacji grafik, które zamierzasz dodać do wpisu. Zadbaj o odpowiednią jakość obrazów, nazwę, rozmiar czy format (PNG, JPG, WebP). Każda grafika powinna także posiadać opis alternatywny zawierający opis zdjęcia wraz ze słowem kluczowym. Więcej na temat pozycjonowania grafik przeczytasz w innym artykule na naszym blogu: Zdjęcia i ich pozycjonowanie. Jak podejść do tematu?

4. Nie kopiuj treści

Warto podkreślić, że działaniem, jakiego powinniśmy szczególnie się wystrzegać, jest duplikacja treści. Jeśli zamierzasz przekopiować cały lub nawet część artykułu znajdującego się na innej stronie, lepiej nie publikuj nic. Takie praktyki kończą się najczęściej karą od Google, która skutecznie zniweluje wszystkie dotychczasowe wysiłki włożone w pozycjonowanie bloga. Nie warto również kupować linków, które miałyby przyciągnąć do nas odbiorców czy poprawić pozycję w wyszukiwarce. To również może zakończyć się zbanowaniem strony.

5. Pamiętaj o optymalizacji technicznej

Nie zapomnij o wprowadzeniu elementów title i meta description. Konieczne jest również zadbanie o prawidłowe linkowanie wewnętrzne do każdej podstrony i przyjazne adresy URL.

Pozycjonowanie bloga. Jak analizować wyniki?

Aby w trakcie procesu pozycjonowania móc podejmować kolejne kroki, warto monitorować i analizować wyniki swoich dotychczasowych działań. Efekty pozycjonowania możemy badać wykorzystując do tego najróżniejsze narzędzia. Jednymi z najpopularniejszych i najbardziej praktycznych narzędzi analitycznych są zdecydowanie Google Analytics oraz Google Search Console. To całkowicie bezpłatne programy, z których można korzystać po zalogowaniu poprzez konto Google. Wśród wielu opcji dostępnych we wspomnianych narzędziach, znajdziemy liczbę odwiedzin strony, odsłony konkretnych wpisów blogowych, czy też liczbę nowych użytkowników (wraz z dokładnym źródłem ich odwiedzin).
Analiza tego typu danych pomoże nam jeszcze efektywniej zaplanować kolejne wpisy na bloga lub naprawić błędy, które do tej pory popełniliśmy.
Przeczytaj: jak sprawdzić czy ludzie czytają mojego bloga?

O czym warto pamiętać? Pozycjonowanie bloga w Google: podsumowanie

Mamy nadzieję, że nie zastanawiasz się już, jak powinno wyglądać pozycjonowanie bloga, a jedynie jak robić to jeszcze efektywniej. Oparcie strony o dobry CMS, instalacja przydatnych wtyczek SEO i systematyczne publikowanie interesującego i dobrze zoptymalizowanego contentu to mocne filary pozycjonowania. Warto zacząć od nich swoją przygodę z podwyższaniem pozycji bloga w wyszukiwarce. W dalszej perspektywie, połączone z bardziej zaawansowanymi technikami, te proste, praktyczne rady dla twórców bloga mogą okazać się strzałem w dziesiątkę… i pomóc nam trafić do najwyżej wyświetlanych stron w Google. Prowadząc bloga warto skupić się na tworzeniu naprawdę wartościowej dla użytkowników treści. Dzięki temu staniemy się w ich oczach niejako ekspertem, co na pewno zaprocentuje zwiększoną liczbą konwersji. Pamiętaj także o monitorowaniu i analizie wyników, które pomogą Ci z każdym miesiącem osiągać coraz to lepsze efekty pozycjonowania!
Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.
Ten wpis jest aktualizacją treści z 4 listopada 2015 roku.
Autor
Ania BItner SEO Delante
Autor
Ania Bitner

Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Autor
Ania BItner SEO Delante
Autor
Ania Bitner

Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM