Piosenka jest dobra na wszystko, czyli pozycjonowanie branży muzycznej

Piosenka jest dobra na wszystko, czyli pozycjonowanie branży muzycznej

Jak powiedział Jeremi Przybora – poeta i pisarz, a także współzałożyciel Kabaretu Starszych Panów – “piosenka jest dobra na wszystko”. Innym znamiennym powiedzeniem, które funkcjonuje w obrębie naszego języka jest stwierdzenie, że “muzyka łagodzi obyczaje”. Mając na uwadze to, że muzyka stanowi tak silne medium, dostarcza rozrywki i przyjemności oraz przekazuje istotne (lub mniej istotne) treści, nic w tym dziwnego, że dla wielu z nas stanowi nieodłączny element każdego dnia.

Ostatnio na naszym blogu: E-commerce i SEO w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

Branża muzyczna to szerokie pojęcie, na które składa się wiele mniejszych dziedzin. Patrząc na to z marketingowego punktu widzenia, można ją podzielić na dwie kategorie. Pierwszą z nich będą strony poświęcone muzyce, czyli na przykład blogi muzyczne czy strony artystów, drugą zaś sklepy muzyczne. Te drugie można rozczłonkować na jeszcze mniejsze elementy, czyli sklepy z instrumentami, sprzętem muzycznym oraz sklepy z płytami i innymi nośnikami muzyki. Na granicy obu tych kategorii można uplasować szkoły muzyczne. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak pozycjonować branżę muzyczną, biorąc pod uwagę obie te kategorie.

Jak promować sklep muzyczny?

Z danych zebranych z ubiegłego roku bezsprzecznie wynika, że Polacy najchętniej kupują w sieci ubrania. Wynik ten nie jest zaskakujący, szczególnie biorąc pod uwagę ważną zmianę, która nastąpiła w ubiegłym roku w Polsce, z mianowicie wprowadzenie zakazu handlu w dwie niedziele miesiąca. Więcej na temat pozycjonowania branży odzieżowej znajdziesz w jednym z naszych najnowszych wpisów.

Ciekawym faktem jest jednak wynik wskazany przez freshmail.pl, jakoby drugą w kolejności branżą cieszącą się największą popularnością wśród Polaków była branża zajmująca się sprzedażą książek oraz płyt.

Co Polacy kupują w sieci
źródło: https://freshmail.pl/blog/polacy-kupuja-w-sieci/

Dla potwierdzenia i uwiarygodnienia warto przytoczyć jeszcze inne dane z 2018 roku:

Zakupy w sieci 2018
źródło: https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/tylko-co-piaty-polak-robiacy-zakupy-w-internecie-k,48499

Jak do tego mają się sklepy muzyczne? Dane te dotyczą sklepów zajmujących się sprzedażą albumów, sklepy z instrumentami na razie odłóżmy na bok. Jak zmieniała się branża muzyczna i sposoby słuchania muzyki na przestrzeni lat?

Nośniki oraz sposoby słuchania muzyki wykonały milowe kroki w ciągu ostatniego półwiecza. Gramofon, płyty winylowe, kasety magnetofonowe czy w końcu popularny do dziś format Audio-CD, który na rynku zadebiutował w 1982 roku. Kolejnym ważnym zwrotem było pojawienie się pierwszego odtwarzacza MP3 w 1998 roku, który to wypromował format MP3. Oferował on możliwość zapisania większej liczby plików muzycznych na płycie przy zachowaniu jakości dźwięku porównywalnego do Audio-CD. Następnym istotnym wydarzeniem w branży muzycznej było pojawienie się serwisów streamingowych, które za opłatą abonamentową lub dzięki słuchaniu reklam umożliwiają dostęp do setek tysięcy utworów muzycznych bez ograniczeń.

Sprzedaż muzyki cyfrowej obejmuje 35% całego rynku muzycznego. 83% tej liczby stanowią abonamenty serwisów streamingowych, 11% to pobrania online, a 6% to pobrania na telefony komórkowe. Serwisy streamingowe takie jak Spotify, Tidal, Apple Music, Deeser czy rodzimy Open.fm zrewolucjonizowały rynek muzyczny i sposób słuchania muzyki. Dzięki nim każdy meloman ma pod ręką (i to dosłownie, bo każdy z tych gigantów oferuje aplikacje na smartfony) tysiące możliwości i utworów, których może posłuchać w zależności od nastroju. Czy oznacza to jednak, że sprzedaż albumów muzycznych drastycznie spadła?

Wręcz przeciwnie. Dane dowodzą, że Polacy wraz z uzyskaniem możliwości słuchania legalnej muzyki przez internet wcale nie zrezygnowali z kupowania płyt CD i winyli. Sentyment do prawdziwego przedmiotu, z którego mogą słuchać muzyki ulubionego wykonawcy nadal jest silny.

Organizacja ZPAV (Związek Producentów Audio-Video) podaje, że w 2015 r sprzedaż płyt winylowych wzrosła niemal o 60%, w 2016 r. o 30%, a pierwsze półrocze 2017 r. przyniosło wynik przekraczającą 70%. W skali światowej sprzedaż winyli rośnie szybciej niż muzyki w wersji cyfrowej, mimo że jest to wciąż główny segment rynku. Winyle odpowiadają za kilkanaście procent sprzedaży, a ich udziały stale rosną. Popularność czarnej płyty z roku na rok rośnie, co z pewnością warto wykorzystać przy dobieraniu asortymentu do swojego sklepu oraz wybieraniu słów kluczowych, na które go pozycjonować. Ich popularność widać chociażby na przykładzie popularnych sklepów takich jak Empik i Media Markt, które zwiększają ofertę płyt analogowych oraz rozszerzają asortyment o gramofony.

Sprzedaż winyli
źródło: https://www.rp.pl/Biznes/304029968-Polacy-znow-pokochali-muzyke-na-winylach.html

Jakie frazy wybierać do pozycjonowania sklepu muzycznego? Bardzo ważne są frazy ogólne takie jak na przykład “płyty hip-hop”, ale często wyszukiwane są także frazy szczegółowe. Internauta szukający albumu muzycznego w internecie, będzie wpisywał w pasek wyszukiwarki konkretne nazwy albumu czy wykonawców, więc koniecznie trzeba skupić się także na frazach na długi ogon.

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonując sklep internetowy, który ma także swoją siedzibę i sklep stacjonarny, warto wykorzystać możliwości, które oferuje Google, aby firma była lepiej widoczna lokalnie. W tym celu można wykorzystać technologię geolokalizacji. Polega ona na sugerowaniu najtrafniejszych wyników wyszukiwania w czasie rzeczywistym na zapytanie w oparciu o aktualne miejsce, w którym znajduje się internauta. Google oszacowuje położenie na podstawie współrzędnych geograficznych otrzymywanych z GPS w smartfonie lub poprzez ustalenie IP urządzenia. Oznacza to, że jeśli mamy sprawnie działający nadajnik GPS, to wyświetlone wyniki będą przefiltrowane tak, by w pierwszej kolejności wyświetlić wyniki lokalne. Zgodnie ze statystykami aż 97% internautów wpisuje do wyszukiwarki frazy regionalne, dlatego pozycjonowanie lokalne domeny internetowej, to bardzo skuteczna metoda dotarcia do klienta. Korzystanie z fraz regionalnych do pozycjonowania pozwoli na zdobycie klientów na stałe mieszkających na danym terenie, ale także turystów czy osób przejezdnych. Poprzez frazy regionalne rozumie się nazwę miasta, województwa, ulicy, dzielnicy.

Więcej na temat pozycjonowania lokalnego znajdą Państwo tutaj: Pozycjonowanie Kraków – jak pozycjonować lokalnie?

Pozycjonowanie na YouTube

Jeśli sklep zajmuje się sprzedażą albumów muzycznych, gramofonów, instrumentów muzycznych czy innych przedmiotów związanych z muzyką, to warto rozważyć – jeśli jeszcze nie zostało to zrobione – założenie kanału na YouTube. Można w nich przedstawiać na przykład nowości, które trafiły do sklepu, dodawać recenzje lub udzielać porad. To dodatkowo przedstawi osoby zarządzające sklepem w roli eksperta i wzbudzi zaufanie do sklepu.

A jak pozycjonować treści na YouTube? Wyszukiwarka popularnej platformy działa podobnie jak klasyczna wyszukiwarka Google, czyli opiera się na algorytmach, do których musimy się dopasować, by osiągnąć sukces. Niezależnie od tego, czy na YouTube promowane są umiejętności wokalne i traktujemy go jako główny środek przekazu, czy youtubowy kanał jest jedynie uzupełnieniem działalności, skorzystaj z rad zamieszczonych poniżej.

Oto lista rzeczy, które mają wpływ na widoczność filmów:

  • tytuł filmu – w połączeniu z miniaturą przyciąga uwagę jako pierwszy. Warto zawrzeć w nim słowo kluczowe, ale najważniejsze jest jednak chwytliwe brzmienie zachęcające potencjalnego odbiorcę do kliknięcia właśnie w ten film. Tytuły nie powinny być wydłużone. W tym przypadku mniej znaczy więcej;
  • miniatura – mogą stanowić ją kadry z filmu lub specjalna grafika przygotowana na potrzeby umieszczenia go w serwisie. Należy wybrać optymalną rozdzielczość i wygląd przyciągający uwagę. Ludzie w większości są wzrokowcami, więc szansa na kliknięcie właśnie w Twój film wzrasta, jeśli wyróżnia go odpowiednio przygotowana miniatura;
  • opis – jest bardzo istotny dla pozycjonowania filmu. Musi zawierać słowa kluczowe i najważniejsze informacje o produkcji. Warto umieścić też link do strony internetowej czy dodatkowych materiałów;
  • tagi – wspomagają pozycjonowanie. Powinny odnosić się do treści filmu, ale także do branży, z której pochodzi;
  • nazwa pliku – często zapominany, lecz jakże ważny element pozycjonowania filmów na YouTube. W niej także warto umieścić słowa kluczowe.

To tylko niektóre ze wskazówek, które warto wziąć pod uwagę. Szczegółowe informacje są dostępne w naszym wpisie: Pozycjonowanie filmów na YouTube – jak je optymalizować?

Promowanie muzyki w mediach społecznościowych

Ta część wpisu dotyczy artystów, którzy tworzą muzykę w celach zarobkowych, ale również osoby stawiające swoje pierwsze kroki w tej wymagającej branży mogą znaleźć coś dla siebie. Po pierwsze należy zadać sobie pytanie, co jest celem naszych działań. Jeśli chcemy się po prostu wypromować, to warto udostępniać wartościowy kontent oraz utrzymywać relacje z fanami. W przypadku, gdy zależy nam na sprzedaży, należy postawić sobie inny cel. Jeśli chodzi o sprzedaż albumów czy biletów na koncerty, kampania pozycjonowania i promocji w mediach społecznościowych może przebiegać na podobnych zasadach, co promocja jakiegokolwiek innego sklepu z e-commerce. Sytuacja jest tutaj jednak nieco bardziej skomplikowana tym bardziej, gdy prowadzeniem kanałów social media artysty zajmuje się ktoś spoza jego otoczenia. Artysta wówczas traci na wiarygodności, a oryginalność komunikacji – przecież tak ceniona – staje pod znakiem zapytania. Idealna sytuacja występuje wtedy, gdy kanałami mediów społecznościowych zajmuje się ktoś z bliskiego otoczenia artysty.

W przypadku promowania sklepu z branży muzycznej, możemy bez obaw postępować jak w przypadku każdego innego sklepu. Jako dodatek do promocji możemy wykorzystać nasz kanał na YouTube, a zamieszczane treści promować dodatkowo na przykład na Facebooku, Instagramie i Twitterze.

Wykorzystanie serwisów streamingowych i filmów z YouTube na stronie internetowej i blogu

Treści audio i wideo wpływają na popularność bloga i strony. Dzięki nim wpisy są bardziej atrakcyjne dla czytelnika i umożliwiają mu odsłuchanie czy zobaczenie materiałów dodatkowych bez konieczności otwierania ich w nowych kartach. Jak wstawić materiał audio lub wideo na swoją stronę internetową? Jest to mniej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać. Poniżej znajdują się wskazówki dotyczące umieszczania playera z YouTube oraz Spotify.

  • W przypadku strony na WordPressie dodanie treści z YouTube jest bardzo proste. Wystarczy skopiować adres URL filmu i wkleić go do wpisu w trybie wizualnym. WordPress sam stworzy z niego playera.
  • Jeśli strona znajduje się na innym systemie CMS, to utworzenie w treści playera również nie powinno przysporzyć większych problemów. Aby cieszyć się filmem umieszczonym w treści, należy skopiować link do umieszczenia na stronie, który uzyskamy klikając w film prawym przyciskiem myszy. Skopiowany link wklejamy do kodu strony.
  • Dodanie playlisty ze Spotify można wykorzystać nie tylko w branży muzycznej. Możemy na niej umieścić na przykład muzykę kojarzącą się z firmą lub odpowiednio nastrajającą do zakupów 🙂
    Aby ją dodać do strony trzeba wykonać następujące czynności:

    • skopiować link, który prowadzi do playlisty ze swojego konta Spotify w przeglądarce internetowej;
    • stworzyć widget na stronie, który można pobrać tutaj: Play Button. Follow Button będzie umożliwiał udostępnianie listy, a Play Button będzie generował widget iframe;
    • kiedy link do playlisty będzie już wklejony na podstronie, należy skopiować kod na stronę internetową. Gotowe!

Reasumując, pozycjonowanie branży muzycznej powinno opierać się – jak w przypadku każdej innej branży – o solidny research słów kluczowych oraz zapytań, jakimi kierują się internauci w celu trafienia do poszukiwanego przez siebie miejsca. A Twoim celem jest, by właśnie Twoja strona była miejscem, którego internauci szukają, niezależnie od tego, czy chcesz sprzedać swój nowy album, bilet na koncert, instrument muzyczny czy płytę, która właśnie trafiła do Twojego sklepu. Internetowi giganci z branży muzycznej oferują szerokie możliwości wykorzystania ich platform do promowania własnego biznesu, marek oraz siebie. Warto z tego skorzystać w celu zwiększenia widoczności oraz przede wszystkim atrakcyjności dla odbiorców. Branża muzyczna stale się rozwija i ten fakt także może przyczynić się do tworzenia ciekawego kontentu oraz rozbudowywania strony o kolejne wartościowe treści. Nawiązując do popularnego w internetowym świecie powiedzenia i wakacyjnej piosenki z 2016 roku: content is king but music is my best friend.

  4,80 / 5 ( 5 )
Autor
Junior SEO Specialist - Ola

Junior SEO Specialist

Absolwentka filologii, która kocha polszczyznę i pisze teksty tak, by nie tylko roboty Google dobrze się bawiły, czytając je. W Delante od maja 2018 roku, w branży SEO od niespełna roku. Żongluje słowami i ściga się z konkurencją na coraz to wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Miłośniczka memów, gier słownych, muzyki na żywo (od Bacha do Beyonce), kuchni wege, wtrąceń w nawiasach i szopów praczy.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.