Pozycjonowanie szerokie – jakie zalety ma long tail?

Pozycjonowanie szerokie – jakie zalety ma long tail?

Zastanawiasz się, na czym polega pozycjonowanie szerokie i co wyróżnia ten konkretny typ SEO? Czy ta strategia dobrze sprawdzi się w przypadku Twojej strony internetowej? Dowiedz się więcej z tego wpisu. W dzisiejszym artykule skupimy się m.in. na zaletach long taili. Miłej lektury!

Ostatnio na naszym blogu: Największe wyzwania właścicieli sklepów online

Czym właściwie jest pozycjonowanie szerokie i jakie ma zalety? Aby uniknąć wszelkich nieporozumień, zacznijmy od rzeczy podstawowej, czyli od samej nazwy tego procesu. Ten rodzaj pozycjonowania jest typem najbardziej zaawansowanym; zakłada, że pozycjonujemy wiele rozbudowanych i szczegółowych fraz, z których zdecydowaną większość określić można terminem long tail (inaczej długi ogon).

Strategia ta zakłada, że użytkownik poszukiwać będzie określonego, pożądanego przez niego produktu, w naszym interesie jest więc, aby potencjalny klient dostał w wynikach wyszukiwania precyzyjną i konkretną odpowiedź oraz został odesłany na podstronę, która będzie jak najlepiej odpowiadać na jego zapytanie (innymi słowy: potrzebę).

Pozycjonowanie szerokie opiera się więc na wyborze fraz dokładnych, rozszerzonych – zamiast podawać ogólne parametry produktu, skupiamy się na konkretnych cechach – w ten sposób umożliwiamy użytkownikowi sprawne i bezproblemowe dotarcie dokładnie do tego produktu, którego potrzebuje.

Jeśli zależy Ci na szybkim zwiększeniu ruchu na Twojej stronie internetowej, to pozycjonowanie na frazy długiego ogona może Ci w tym pomóc By lepiej zrozumieć temat, za przykład może posłużyć nam sklep internetowy z lampami led.

Początkowo, użytkownik chcący kupić żarówkę do lampy może wpisać w Google frazę „żarówka led”. To bardzo ogólna i konkurencyjna fraza – prawdopodobnie po jej wpisaniu użytkownik nie znajdzie tej konkretnej żarówki led, której potrzebuje (albo nie stanie się to zbyt szybko, bo będzie musiał przebić się przez kilka stron wyników wyszukiwania, aby dostać w końcu informację, której szuka). Jednak po dokładniejszym rozeznaniu się w temacie, użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę np. frazę „żarówka led Gu10 230V” – ta fraza jest już bardziej konkretna i w wielu przypadkach, jeśli użytkownikowi wyświetli się strona oferująca właśnie daną żarówkę, to wejście na taką stronę często kończy się konwersją, np. zakupem.

Pozycjonowanie szerokie – czy rzeczywiście skuteczne?

W efekcie pozycjonowania szerokiego użytkownik ma możliwość znalezienia produktu dokładnie takiego, jakim jest zainteresowany lub maksymalnie do niego zbliżonego. Ale czy rzeczywiście pozycjonowanie na frazy długiego ogona jest tak skuteczne?

Komentarz specjalisty

W Delante obserwujemy, że to właśnie strategia bazująca na pozycjonowaniu szerokim pozwala nam na wygenerowanie zadowalającego ruchu na stronach Klientów. Algorytmy Google nieustannie przeobrażają się, co sprawia, że wyszukiwarka coraz lepiej interpretuje zapytania użytkowników i coraz bardziej precyzyjnie dobiera odpowiadające na ich potrzeby strony. Sposób wyszukiwania z biegiem czasu zmienia się, dlatego i my musimy dopasować naszą strategię SEO do rosnących tendencji.

Mateusz Calik Delante
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM

Google chce, aby użytkownik otrzymywał jedynie te wyniki, które w pełni odpowiadają temu, czego dana osoba szuka. Dlatego tak ważne jest, byś pokazał, że to właśnie na Twojej stronie użytkownik znajdzie ten konkretny produkt (czy usługę) – a sposobem na to, jak już się pewnie domyślasz, może być pozycjonowanie na długi ogon. Taka forma pozycjonowania nie ma jedynie na celu uplasowania nas na topowych pozycjach w Google – tutaj walczymy o więcej. Pozycjonowanie szerokie może pozytywnie wpłynąć na całościowy, organiczny ruch na stronie oraz, w konsekwencji, na współczynnik konwersji. Nie jest to jednak jedyne zalety takiej strategii – w dzisiejszym artykule przywołamy ich trochę więcej.

Założenie jest proste: jeśli użytkownik po wpisaniu ogólnej frazy nie jest usatysfakcjonowany wynikami wyszukiwań, precyzuje ją, dopisując do niej kolejne słowa. W ten sposób powstaje fraza długiego ogona (a więc fraza złożona z co najmniej trzech słów). Używanie long taili posiada naprawdę sporo  zalet, które wpływają na to, że wielu właścicieli stron decyduje się właśnie na taką strategię pozycjonowania.

Ciekawostka: Autorem koncepcji long tail jest Chris Anderson. Pierwszy raz przywołał ją na łamach czasopisma Wired i to wcale nie w kontekście optymalizacji stron internetowych. Chodziło mu przede wszystkim o handel detaliczny, a dokładniej o wyeksponowanie faktu, że sprzedaż konkretnych, specyficznych produktów, wymykającym się powszechnym trendom, może przynieść więcej korzyści niż sprzedawanie produktów cieszących się największą popularnością.

Ale wracając do tematu… teraz skupimy się już tylko na SEO i zastanowimy się, jakie konkretne korzyści może przynieść nam pozycjonowanie fraz na długi ogon.

A jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie zalety ma ogólnie pojęte pozycjonowanie, to koniecznie sprawdź wpis: 21 zalet SEO. Co się stanie jeśli zaczniesz się pozycjonować?

Pozycjonowanie szerokie - wykres z zaletami
Korzyści pozycjonowania za pomocą strategii long tail
źródło: neilpatel.com

Zalety pozycjonowania long tail

  1. Zdecydowany klient = większa sprzedaż

Pozycjonowanie stron szerokie wpływa na to, że stronę odwiedza więcej klientów, którzy rzeczywiście poszukują konkretnego, oferowanego przez Ciebie produktu. Jak już było wyżej wspomniane, pozytywnie wpływa to na współczynnik konwersji, bo odwiedziny naszej podstrony wynikają ze świadomego, celowego określenia parametrów produktu, już na etapie wpisywania frazy w pole wyszukiwarki Google.

Pozycjonowanie na frazy długiego ogona pomaga nam sprowadzić na swoją stronę konkretnych i zdecydowanych użytkowników, którzy w najbliższym czasie mogą przekształcić się w naszych klientów. Strategia long tail pozwala więc zauważyć realne wzrosty sprzedaży produktów.

Szerokie pozycjonowanie

  1. Szybszy efekt

Aby zauważyć tę korzyść, wystarczy uświadomić sobie, jak kształtują się wyniki konkurencji na konkretne słowa kluczowe. Te ogólniejsze frazy cieszą się dużą popularnością – zbyt dużą. I chociaż często są one wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę, to trudno wypromować swoją stronę na taką frazę na tyle efektywnie, aby pojawiła się ona i utrzymała wysoko w SERP-ach (wynikach wyszukiwania) – tym bardziej jeżeli działamy w konkurencyjnej branży.

Znacznie mniej czasu zajmuje wypromowanie strony na mniej popularną, szczegółową frazę, która odpowiada na pytanie zdecydowanego na dany produkt (bądź usługę) użytkownika.

  1. Wreszcie pierwsze miejsca w wyszukiwarce!

Każdy właściciel firmy chciałby, aby strona internetowa jego biznesu znajdowała się na topowych pozycjach w wyszukiwarce. Wybór odpowiedniej frazy kluczowej, która opisuje konkretny produkt, pozwoli nam na zyskanie przewagi konkurencyjnej w SERP-ach – frazy long tailowe są bowiem mniej konkurencyjne od fraz ogólnych. Pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania wzmacnia autorytet witryny i pozytywnie wpływa na zaufanie do niej. Co więcej, wzrost widoczności strony przekłada się w następnych etapach na realny ruch na stronie.

Jeśli ten efekt powtarzać się będzie przy innych frazach, tzn. konkretne long taile zapewnią nam pierwsze miejsca w sprecyzowanych wynikach wyszukiwania a do tego wdrożymy inne działania SEO, to efekt może przerosnąć nasze oczekiwania!

Pozycjonowanie stron szerokie
Relacja między konkurencja a popularnością fraz
  1. Mniejsze koszty

Jeśli dobieramy frazę, która jest ogólna, musimy liczyć się z tym, że pozycjonuje się na nią wiele firm. Im konkurencja jest silniejsza, tym więcej wysiłku specjalista SEO  będzie musiał podjąć, aby ją pokonać, a to, jak możemy się domyślić, związane jest z kosztami. W przypadku pozycjonowania szerokiego na frazy długiego ogona problem ten nie wydaje się mieć już aż takiego znaczenia – znacznie łatwiej i szybciej osiągnąć wysokie pozycje dla rozszerzonych fraz.

  1. Stabilny wzrost odwiedzin na stronie

Działanie tego mechanizmu jest dość proste. Jeśli skupiamy się tylko na kilku frazach i osiągną one wysokie pozycje, to ruch na stronie ustabilizuje się. W przypadku pozycjonowania typu long tail mamy duże pole do popisu – dodając kolejne frazy, zawierające dokładną specyfikację produktu, możemy generować coraz większy ruch na stronie. Wiąże się to nierozerwalnie z kolejną zaletą pozycjonowania szerokiego.

Zwiększymy Twoją widoczność w sieci! Delante

Jeśli pozycjonujemy stronę na więcej fraz, nie odczujemy pojedynczych spadków w pozycjach tak drastycznie, jak w przypadku pozycjonowania na kilka/kilkanaście ogólnych fraz. Podsumowując – umiejętnie przeprowadzone szerokie pozycjonowanie może zwiększyć liczbę gości na naszej stronie oraz zapewnić jej stabilną, wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

  1. Dobre rozwiązanie zwłaszcza dla sklepów internetowych i serwisów e-commerce

Dlaczego właśnie w powyższych przypadkach najkorzystniej jest zdecydować się na pozycjonowanie szerokie? Jeśli oferujemy klientom szeroki asortyment a na naszej stronie jest wiele treści, to jest dużo większe prawdopodobieństwo na to, że trafią na nasz produkt nie dzięki wyszukiwaniu np. „głośniki do komputera”, ale „głośniki do komputera” plus miasto, producent, model, kolor.

W takich sytuacjach dobrze więc, obok głównej frazy, zawrzeć słowa wskazujące na cechy produktu. Co więcej, asortyment sklepów internetowych wciąż się zmienia – pozycjonowanie szerokie nie narzuca limitów jeśli chodzi o ilość pozycjonowanych fraz. Masz nowy produkt, który ma pojawiać się w TOPach? Nie ma problemu – można dodać kolejne frazy do procesu.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę w świecie e-commerce, to zajrzyj do innego wpisu na naszym blogu: Pierwsze kroki w e-commerce.

  1. Pozytywny wpływ long taili na frazy ogólne

Pozytywnym efektem „ubocznym” stosowania long taili jest wywindowanie w wyszukiwarkach naszej strony również na frazy bardziej ogólne, które współtworzą długi ogon.

  1. Mniejsze ryzyko

Pozycjonowanie na kilka czy kilkanaście fraz nie jest naturalne – Google szybko zorientuje się, że coś tu nie gra i istnieje obawa, że może on nałożyć na Twoją stronę filtr algorytmiczny lub ręczny. Ryzyko to nie występuje w przypadku pozycjonowania szerokiego – pozycjonowanie na nawet kilkaset zróżnicowanych fraz jest zdecydowanie bardziej bezpieczne.

Long tail to nie wszystko!

Pozycjonowanie long tail, pod względem czysto technicznym, nie różni się tak bardzo od innych strategii SEO. I w tym przypadku sprawdzi się więc wdrażanie zmian z zakresu technicznego SEO, umiejętnie rozwijana baza linków zewnętrznych (poznaj metody pozyskiwania linków zewnętrznych), wysokiej jakości content i działania na portalach społecznościowych.

Long tail od tradycyjnego pozycjonowania różni jednak skala działania – skupiamy się tu na wielu frazach, dotyczących konkretnych produktów. Jak sama nazwa wskazuje, tutaj bazujemy na zwiększeniu pozycji szerokiej listy słów kluczowych. Jeżeli posiadamy niemały asortyment i zależy nam na tym, aby zwiększyć sprzedaż i ruch na stronie, to pozycjonowanie szerokie z pewnością może pomóc nam osiągnąć te cele.

Nie należy jednak popadać ze skrajności w skrajność i pozycjonowania szerokiego traktować jako wyłącznej recepty na sukces. W końcu klient, który zostanie odesłany na naszą podstronę, nie zostanie na niej długo, jeśli content nie będzie zachęcający – dlatego trzeba cały czas pracować nad jego jakością. Jeśli strona będzie ładowała się zbyt długo, użytkownik może znudzić się, jeszcze zanim pozna dokładne informacje o produkcie.

FAQ

Najprościej mówiąc, pozycjonowanie szerokie polega na pozycjonowaniu dużej ilości szczegółowych, bardziej rozbudowanych fraz kluczowych, tzw. long taili (określanych też mianem fraz długiego ogona). Pozycjonowanie szerokie skupia się na takich frazach, których wyszukiwać będą świadomi i zdecydowani użytkownicy. Bardzo dobrze sprawdza się w przypadku sklepów internetowych i stron z dużą ilością treści.

Pozycjonowanie szerokie, tak jak inne strategie SEO, najlepiej działa, jeśli jest elementem całości, szerzej zakrojonych działań, które łączy jeden cel: zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce.

Fraza long tail powinna odpowiadać na precyzyjne potrzeby użytkownika, czyli dokładnie opisywać i charakteryzować daną usługę czy produkt. Frazy długiego ogona zazwyczaj składają się z 4 i więcej słów. Dla porównania:

  • przykład frazy ogólnej: zegarek damski
  • przykład frazy long tail: zegarek damski ze złotą bransoletą

Krótko mówiąc, świadomy swoich potrzeb użytkownik zadaje precyzyjne pytanie (pod postacią frazy długiego ogona), a my chcemy dać mu precyzyjną odpowiedź.

Pomocne w wyszukaniu fraz typu long tail okazać się może bezpłatne narzędzie od Google – Keyword Planner.

Pozycjonowanie fraz długiego ogona może przynieść wiele korzyści, wśród których wyróżnia się między innymi:

  • większą sprzedaż (istnieje większe prawdopodobieństwo, że zdecydowany użytkownik stanie się Twoim klientem),
  • pozytywny wpływ na frazy ogólne,
  • mniejsze ryzyko nałożenia filtra przez Google (pozycjonowanie większej ilość różnorodnych fraz jest bardziej naturalne),
  • znacznie szybszy efekt (mniejsza konkurencyjność fraz),
  • mniejsze koszty.
(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.