Abonament SEO – od czego zależy jego wysokość? Vlog Robię SEO #10

Abonament SEO – od czego zależy jego wysokość? Vlog Robię SEO #10

W kolejnym (już dziesiątym!) odcinku vloga Robię SEO, Gosia mówi o pieniądzach, które trzeba przeznaczyć na budżet SEO. Chcesz dowiedzieć się, od czego zależy jego wysokość? Odpowiedź znajdziesz w najnowszym odcinku.

Ostatnio na naszym blogu: Content Marketing od podszewki czyli o czym pamiętać tworząc treści

Transkrypcja:

Cześć! Dzisiaj, w okrągłym, dziesiątym odcinku Vloga Robię SEO porozmawiamy o pieniądzach 🙂 a konkretnie o pieniądzach, które przeznaczacie na budżet SEO. Jeżeli zastanawiacie się, na co tak naprawdę idzie budżet i od czego on zależy, to odpowiedź znajdziecie w dzisiejszym odcinku.

Budżet zaproponowany przez firmę SEO będzie się różnił w zależności od tego, jaka firma wycenia działania SEO oraz od strony, którą wycenia. Opowiem wam dzisiaj dlaczego tak jest, ale zanim do tego przejdziemy, porozmawiajmy o tym jak wygląda rozliczenie za SEO.

Kiedyś popularnym rozliczaniem się za SEO było rozliczanie za frazy. Czyli wybieraliśmy kilka, do kilkunastu fraz, które chcieliśmy wbić do Top 3 bądź Top 10. Kiedy fraza znajdowała się w Top 3 czy Top 10, wtedy firma SEO otrzymywała zapłatę. Taki model rozliczeń powodował, że tak naprawdę firmy chciały bardzo mocno i bardzo szybko wprowadzić frazy na odpowiednie pozycje, by dostać zapłatę. Wcześniej, tak naprawdę, pracowały za darmo. I często powodowało to, że działały wbrew zasadom Google. Czyli słowem, byle szybciej, byle wyżej wprowadzić te frazy i dostać pieniądze.

Rozliczanie za frazy zmuszało też firmy SEO do podpisywania długotrwałych umów – często rocznych czy dwuletnich. Wszystko po to by mieć czas na osiągnięcie wyników i uzyskanie przychodów. Na szczęście to podejście można już zaliczyć tak naprawdę do przeszłości, ponieważ większość firm SEO od niego odeszła.

Dzisiaj najpopularniejszym modelem rozliczania się za SEO jest abonament. Jest to stała opłata wnoszona przez daną firmę dla firmy SEO za wykonywane działania. I tutaj tego rodzaju rozliczenia zazwyczaj są w formie umowy na czas nieokreślony, gdzie firma SEO z miesiąca na miesiąc udowadnia, że ich praca jest warta płaconych pieniędzy. Nie ma też ograniczenia jeżeli chodzi o liczbę fraz, czyli skupiamy się na całości strony i zwiększamy całość widoczności danej witryny.

Sam budżet SEO rozkłada się na różne elementy. Nie są to tylko działania na stronie, ale też link building, tworzenie treści, raportowanie, konsultacje czy obsługa klienta i odpowiadanie na jego pytania. W zależności od potrzeb, jakie aktualnie ma klient czy czego wymaga strona, ten budżet jest dosyć elastyczny. Więc jeżeli na stronie nie ma treści, ale ma ona bardzo dobrze wybudowany profil linków, to większy udział procentowy będą miały właśnie treści, żeby podkręcić content na stronie.

Od czego zależy abonament SEO?

1. Branża

Na wysokość abonamentu będzie miała wpływ na przykład branża twojego sklepu czy strony usługowej. Do każdej branży należy podejść nieco inaczej i ułożyć zupełnie inną strategię. Pewne rzeczy, które zadziałają na przykład w branży odzieżowej, nie sprawdzą się dla branży medycznej.

Jeżeli branża będzie bardziej skomplikowana i będzie wymagała większej ilości pracy, bo przykładowo, nie jest możliwe reklamowanie branży medycznej, prawniczej czy bukmacherskiej, to tutaj proces będzie bardziej skomplikowany i będzie to wymagało tego, by abonament był nieco wyższy, ponieważ możemy założyć, że pracy będzie więcej.

2. Konkurencyjność

Na wysokość abonamentu będzie miała też wpływ konkurencyjność. Konkurencyjność zarówno fraz, jak i samej branży, w której znajduje się twój sklep.

Jeżeli na przykład prowadzisz sklep z odzieżą czy butami, to od razu możemy założyć, że abonament będzie wyższy, ponieważ konkurencyjność na rynku jest tak duża na te tematy, że trzeba będzie wydać więcej by wyprzedzić konkurentów.

W przypadku konkurencyjności fraz, warto patrzeć na miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy. Z tego względu, że im wyższa jest miesięczna liczba wyszukiwań, tym trudniej będzie te frazy wypozycjonować.

Musimy zwrócić uwagę na to, że jeżeli tych wyszukiwań jest bardzo dużo, to konkurujemy z dużymi graczami na rynku, którzy często przeznaczają spore budżety. Mamy więc do wyboru bitwę o ogólne, bardzo ciężkie do wypozycjonowania frazy albo skupienie się na tych mniej ogólnych.

3. Rynek

Wysokość abonamentu będzie zależała również od rynku, na którym chcesz się pojawić. Możesz iść lokalnie i skupić się na wąskiej grupie odbiorców, ale możesz też patrzeć na pozycjonowanie już ogólne w danym kraju – i tutaj konkurencyjność będzie większa.

Musisz też pamiętać o tym, że jeżeli chcesz skupiać się na danym rynku, to nie możesz zapominać o konkurencji, którą masz w tym właśnie kraju. Jeśli w twoim regionie dużo osób się pozycjonuje i jest dużo firm SEO, to wiadomo, że konkurencja jest wyższa, więc trzeba będzie zapłacić więcej. Są takie rynki, gdzie SEO nie jest bardzo popularne, więc wtedy kwota abonamentu będzie odpowiednio niższa.

4. Stan optymalizacji strony 

Czynnikiem, który również będzie mógł mieć wpływ na podwyższenie (lub obniżenie) abonamentu, jest też obecny stan optymalizacji strony. Przed podpisaniem umowy powinna być wykonana pierwsza, podstawowa analiza, która wykryje główne problemy i wyzwania, które ma strona. Dzięki temu, jesteśmy w stanie określić czy będzie ciężko, czy niekoniecznie. 🙂

Jeżeli analiza wykaże, że strona ma bardzo poważne problemy, to abonament musi być w takim przypadku odpowiednio wyższy, ponieważ musimy przeznaczyć sobie budżet na te poprawki.

5. Historia domeny

Kolejnym czynnikiem, który będzie miał wpływ na wysokość abonamentu, jest historia domeny i strony. Jeżeli domena jest nowa i nic się na niej wcześniej nie działo, to wiadomym jest, że będziemy musieli włożyć w to więcej pracy. Stąd też abonament prawdopodobnie pójdzie w górę.

W przypadku stron, które mają już dość długą historię i gdzie widać, że były już prowadzone na nich pewne działania – przykładowo, sklep od początku znajduje się na tej samej domenie – to wtedy wiemy, że nie będzie to stanowiło problemu w budowaniu widoczności.

Przed podpisaniem umowy warto więc sprawdzić co znajdowało się wcześniej na danej stronie – czy nie znajdowały się na niej treści, które mogłyby być odebrane negatywnie przez Google bądź czy domena nie została odkupiona, a wcześniej znajdował się tam katalog, który mógł zostać odfiltrowany.

Takie sprawy warto sobie wcześniej sprawdzić z tego względu, że może to potem mocno utrudnić proces pozycjonowania. Jeżeli sytuacja jest bardzo zła, to jedynym rozwiązaniem będzie zmiana domeny.

6. Ilość treści

Na wysokość budżetu będzie też miała wpływ ilość treści, która znajduje się na stronie. Jeżeli po wstępnej analizie okaże się, że na przykład, na stronie głównej, na kategoriach czy produktach tych treści nie ma, to od razu musimy założyć, że w procesie będziemy tych treści potrzebować.

Jeżeli na stronie będzie występowała duża duplikacja, czy to wewnątrz sklepu, czyli na przykład, jeżeli będziecie mieli skopiowane opisy produktów na kilku (lub kilkunastu) różnych, bądź też kopiowane opisy od konkurencji, to wtedy musimy założyć, że pracy do wykonania będzie dużo więcej. Dlatego też abonament powinien być stosunkowo wyższy.

7. Potencjał strony

Na wysokość abonamentu będzie miał też wpływ potencjał strony. Czym on właściwie jest? Jeżeli na stronie pojawia się blog, to wiemy, że będziemy w stanie tworzyć treści, które będą budowały ruch okołotematyczny, więc może nam być łatwiej.

Duże znaczenie będzie miała również struktura serwisu. Jeżeli sklep znajdował się na tej samej domenie od kilku lat, to nie ma żadnych przeciwwskazań. Natomiast taki sklep może mieć bardzo dużo podstron, wtedy więc musimy to uwzględnić też w naszych pracach.

Jeżeli sklep nie ma historii, bo jest nowy, ale jest niewielki, to też musimy wiedzieć, że mamy mniej podstron, więc będzie nam łatwiej, ale nie koniecznie je optymalizować. Jeżeli sklep jest mały, musimy te treści jakoś dostarczyć. I tutaj bardzo dobrze sprawdził by nam się blog, bo produktów mamy niewielką ilość, ale możemy też budować ruch na blogu. Wtedy potencjał strony jest dużo większy.

8. Oczekiwane efekty

Musimy także wziąć pod uwagę to, jak szybko chcemy zobaczyć efekty działań SEO. Im więcej pracy zostanie włożonej, tym szybciej pojawią się efekty. Tak więc wysokość abonamentu będzie też miała wpływ na to, jak szybko zobaczymy efekty.

9. Rodzaj CMS’a

Kolejnym czynnikiem jest rodzaj CMS’a, na którym oparta jest Twoja strona. Jeżeli Twój sklep znajdują się na popularnym CMS’ie, który ma spore możliwości pod kątem SEO (typu Presta, Magento czy IAI), to nie będzie powodowało to elementów, których nie będziemy mogli zmienić. Natomiast jeśli jest to dedykowany CMS, bądź strona, która ma ograniczone możliwości edycji, to trzeba będzie założyć, że abonament będzie wyższy.

10. Plany

Twoje plany na rozwój strony również będą mogły mieć wpływ na wysokość abonamentu, dlatego warto o nich wspomnieć osobie, z którą rozmawiacie na temat współpracy SEO. Jeżeli planujecie migrację, bądź migracja ta była wykonywana kilka miesięcy wcześniej, to warto takie informacje zawrzeć w rozmowie.

Niepoprawnie przeprowadzona migracja może powodować dość duże spadki i komplikacje w procesie SEO. Ponadto, jeżeli planujesz taką migrację, czy też zmianę domeny czy CMS’a, to warto się do tego odpowiednio przygotować. Wtedy można podnieść budżet na SEO w pierwszych kilku miesiącach, kiedy przygotowujesz się do tej migracji oraz kilka miesięcy po niej, po to, aby wszystko zaplanować, przeprowadzić i ewentualnie poprawić te rzeczy, które wyszły po przeprowadzeniu migracji.

Jeżeli planujecie dużą ekspansję na rynki zagraniczne, albo dodanie dużej ilości produktów czy zmianę drzewa kategorii, to one również mogą być czynnikami wpływającymi na zmianę wysokości budżetu.

11. Doświadczenie agencji

Ostatnim czynnikiem, który również może mieć wpływ na wysokość budżetu, jest doświadczenie agencji SEO. W zależności od tego jaka jest to firma, jak długo istnieje na rynku, jakie ma doświadczenie, jaka osoba będzie pracowała przy danym kliencie, to tutaj te ceny mogą się różnić.

Warto o tym pamiętać, ponieważ pomimo, że te wszystkie czynniki, o których powiedziałam wam wcześniej będą wzięte pod uwagę i ustrukturyzowane, to potem doświadczenie firmy SEO będzie miało wpływ na wysokość opłaty abonamentowej.

To były ogólne czynniki, od których może zależeć wysokość abonamentu SEO. Jeżeli chcecie dowiedzieć się bardziej szczegółowo na ten temat, napiszcie do mnie – postaram się pomóc. A my widzimy się w kolejnym odcinku vloga Robię SEO.

  3,67 / 5 ( 6 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.