SMO. Social Media Optimization: czym jest?

SMO. Social Media Optimization: czym jest?

Czym jest SMO i jak wdrożyć działania optymalizujące media społecznościowe do strategii marketingowej? Optymalizowanie nie oznacza sztywnych standardów, które niszczą oryginalność, unikalność i kreatywność – w tym wpisie pokażemy Ci, jak skutecznie zwiększyć performance Twoich social mediów i, dzięki temu, ruch w obrębie strony internetowej.

Spis treści

Social media odgrywają współcześnie ogromną rolę w marketingu online, ale musimy zmierzyć się przy tym z faktem, że dotarliśmy już do momentu, w którym szum informacyjny i prowadzone bez pomysłu kampanie po prostu nie działają. Warto myśleć przyszłościowo i sięgnąć po narzędzie takie jak SMO, czyli Social Media Optimization. Jeśli chcesz korzystać z SMO, musisz poznać jego podstawy i zrozumieć, w jaki sposób powinieneś wdrożyć je w swojej firmie.

W tym wpisie opowiemy o Social Media Optimization: czym jest ta strategia, jak powstała i jak z niej sprytnie korzystać.

Co to jest SMO?

Social Media Optimization to jeden z działów digital marketingu, który działa na dwóch frontach: jego celem jest zarazem dostosowanie witryny pod skuteczne działania w social mediach, jak i dostosowanie social mediów do potrzeb kierowania ruchu na stronę. Ma sprawić, by strona była dobrze widoczna w wynikach wewnętrznych wyszukiwarek mediów społecznościowych, częściej pojawiała się w dyskusjach w social mediach, a linkowanie do niej z social mediów (i na odwrót) było jak najprostsze.

SMO blisko jest do SMM (Social Media Marketing), jednak skupia się nieco mniej na strategii brandingowej czy konkretnych kampaniach, a bardziej na sprzęganiu ze sobą poszczególnych działań oraz dbaniu o ich skuteczne uzupełnianie się i efektywną synergię.

W jaki sposób można prowadzić optymalizację social mediów? Przede wszystkim budując w swoim zespole świadomość, że takie działania to nie tylko aspekty techniczne, lecz – podobnie jak w przypadku SEO – długofalowa, złożona strategia integrująca wiele sfer marketingu. SMO musi być oparte na wiedzy i praktyce, integrując działania w social mediach z tymi na stronie.

Cameron Olthius na temat SMO pisał:

“Taktyki SMO mogą kierować ogromne ilości użytkowników na stronę i decydować o tym, czy startup, strona lub pomysł wypalą czy nie. SMO obejmuje kierowanie ruchu na stronę z nowych kanałów ze względu na to, że wyszukiwarki internetowe [takie jak Google – przyp. Delante] nie są już jedynym źródłem dużego ruchu.”

Dlatego właśnie optymalizacja SM jest tak istotna – media społecznościowe to wciąż niewystarczająco zagospodarowane (a przynajmniej nie w tak przemyślany sposób) źródło ruchu. Możesz wykorzystać ten potencjał w swojej firmie – jak?

Do czego potrzebuję SMO?

Dobra widoczność w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na wizerunek marki, zatem Social Media Optimization nie będzie służyć tylko generowaniu ruchu. Co więcej, SMO ma w ostatecznym rozrachunku także wiele wspólnego z użytecznością witryny, więc sprzyja podejmowaniu działań UX, a konieczność zopytmalizowania strony pod urządzenia mobilne bezpośrednio wpływa na SEO.

Podobnie związek SMO i algorytmu Koliber, który docenia treści adekwatne, oryginalne i przystosowane do udostępniania. Dlatego im bardziej Twój content będzie obecny w social mediach, tym wyżej jego jakość oceni Koliber, a ostatecznie może się to przełożyć na lepsze wyniki w Google.

Początki SMO

W 2006 roku po raz pierwszy została sformułowana definicja SMO wraz z pięcioma najważniejszymi na tamten czas zasadami: wszystko to za zasługą Rohbiego Bhargavy, który w swoim artykule opisał jego pomysł na to, czym jest Social Media Optimization.  Choć nie polecamy korzystać z zasad sprzed piętnastu lat w formie 1:1, to stanowią one ciekawy kontekst dla całości i spojrzenie na początki SMO.

Wskazówki z początków SMO i ich współczesne wykorzystanie

  1. Zwiększ linkowalność (linkability) – dla tego elementu strategii SMO istotne było to, że strona nie może być statyczna, rzadko aktualizowana; żeby zoptymalizować ją pod media społecznościowe, właściciel witryny musiał zapewnić użytkownikom treści, które będą chcieli przekazywać dalej. -> Współcześnie w tej roli świetnie sprawdza się blog, a wraz z nim ikonki udostępniania w SM pod postami, a ważniejsze niż linkability stało się shareability.
  2. Usprawnij zapisywanie w formie zakładek – w czasach, gdy bookmarking sites święciły triumfy, ten punkt miał naprawdę duże znaczenie. -> Dziś może to być button pozwalający łatwo zapisać artykuł na Pintereście czy w GetPocket, ale w szerszym rozumieniu chodzi też o zmianę na poziomie strategicznym: tworzenie treści, które użytkownik będzie chciał zapisać na później albo podzielić się nimi z innymi, np. poradniki, listy, rankingi.
  3. Nagradzaj użytkowników za linkowanie do Twojej strony – tę technikę można kojarzyć z czasów, kiedy samodzielnie prowadzone strony jeszcze raczkowały, a użytkownicy, by usprawnić wymianę linków, polecali się nawzajem. -> Współcześnie ten punkt można zastąpić konsekwentną aktywizacją użytkowników, odpowiednią moderacją social mediów i zachęcaniem do interakcji w ich obrębie.
  4. Niech Twoja treść wyruszy w sieć. SMO skupia się mocno nie tylko na wprowadzaniu zmian w obrębie strony, lecz także prezentowaniu contentu w taki sposób, by z łatwością można było go przekazać dalej, w ostatecznym rozrachunku pozwalając linkować do Twojej strony z różnych miejsc sieci. -> Ten punkt wciąż jest aktualny, choć zmienia się taktyka. Proponowane przez autora obszerne pliki PDF warto zastąpić przyciągającymi uwagę infografikami (wykresami, przystępnie pokazanymi danymi procentowymi itp.), natomiast PDFy, ebooki i inne freebies lepiej sprawdzą się chociażby w e-mail marketingu.
  5. Postaw na kooperację i pozwól udostępniać swój content. Rohit Bhargava podał tu przykład Youtube’a, który poprzez zezwalanie na umieszczanie swojego odtwarzacza wideo w obrębie innych stron znacząco wzrósł w siłę. -> Dziś dzielenie się wiedzą i własnymi rozwiązaniami pozwala zyskać zaufanie użytkowników i renomę, a w szerszej perspektywie – naturalnie powiększać bazę linków dzięki osobom, które nas polecają lub cytują w sieci, przekazując content dalej. W tym miejscu warto wspomnieć o tworzeniu unikatowych treści czy przydatnych raportów udostępnianych w social mediach i publikowanych na stronie, które później (np. wykorzystywane w innych artykułach blogowych czy udostępniane dalej na profilach branżowych) – naturalnie generują linki. Nie można też zapomnieć o współpracach między firmami, które mają potencjał na wymianę linków np. poprzez artykuły partnerskie.

Ostatecznie lista rozrosła się do 16 punktów, wśród których warto wymienić: nagradzanie aktywnych, pomocnych i wartościowych użytkowników; tworzenie dobrego contentu; rozwinięcie strategii SMO; wybieranie taktyk SMO z rozwagą; ustanowienie SMO częścią procesu, któremu podlega Twoja strona i częścią najlepszych praktyk. Co to jest SMO współcześnie? Sprawdźmy.

Optymalizacja social media w pigułce: najważniejsze działania

1. Opracuj strategię

Ponieważ celem SMO jest polepszenie wyników Twojej firmy w social mediach, tak jak w każdych działaniach marketingowych, i tutaj musisz zadbać o odpowiednią strategię.

a) jeśli dopiero zaczynasz działać w social mediach

Przemyśl i odpowiednio zaplanuj działania zgodnie z ogólną strategią marketingową firmy. Weź pod uwagę grupę docelową, budżet, jaki możesz przeznaczyć na działania w SM, uwzględnij także elementy brandingu i określ konkretne, możliwe do zrealizowania cele.

b) jeśli prowadzisz już działania w social mediach

Przeprowadź audyt swoich profili. Przygotuj plan optymalizacji publikowanych w social mediach treści, sprawdzając, na ile aktualna strategia jest skuteczna, oraz jakie treści są najchętniej czytane, a co warto zmienić.

2. Zoptymalizuj profile

Zanim zrobisz cokolwiek innego, musisz mieć co zaprezentować odbiorcom – nie ma sensu kierować zainteresowania użytkowników na profile, na których nie ma nic wartościowego, prawda? Zadbaj o widoczny branding i daj się rozpoznać. Spójna identyfikacja wszystkich kont w mediach społecznościowych jest kluczem, a warto wliczyć do niej: loga, fonty, tagi, slogany i oprawę graficzną. Wykorzystaj także odpowiednie CTA, by zaprosić użytkowników do swojej witryny, i pamiętaj o stworzeniu wspólnego dla wszystkich platform języka dopasowanego do Twojej grupy docelowej oraz uspójnieniu prowadzonych w sieci kampanii reklamowych.

Wiesz z doświadczenia, że Twoje media społecznościowe pozostawiają wiele do życzenia? Sprawdź, co możesz poprawić, i poznaj 10 błędów, przez które social media nie sprzedają.

Pamiętaj też, by uzupełnić frazy kluczowe i tagi. Przemyślane rozmieszczenia słów kluczowych w treściach ułatwi użytkownikowi znalezienie Twojego profilu w wyszukiwarce wewnętrznej. Na Instagramie możesz dodać na przykład hasztagi w opisie, a także teksty alternatywne. Co ciekawe, wspiera także wyszukiwanie lokalne:

smo optymalizacja profili

Nie zapominaj jednak, że keyword stuffing to wróg zarówno SEO, jak i SMO.

Zwiększ widoczność strony w sieci

3. Wykorzystaj szansę na linki przychodzące do strony

Link building poprzez social media nie jest złym pomysłem – umieszczanie linków w social mediach uwiarygadnia profil linkowy i buduje zaufanie do Twojej witryny. Bio w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Pinterest, Instagram czy LinkedIn (a nawet wpisy w Google Moja Firma) to świetne miejsce na czysty link.

4. Wspieraj się narzędziami

Ikonki udostępniania, odnośniki do social mediów, widgety… wszystko to sprawia, że strona staje się bardziej interaktywna, a content – nośny. Warto także odpowiednio zarządzić sekcją komentarzy i rozważyć zaimplementowanie Disqus lub inną metodę pozwalającą skutecznie zarządzać komentowaniem i angażować społeczność.

Pomocne może okazać się także np. zainstalowanie Pixela Facebooka w kodzie strony, by zbierać dane dotyczące ruchu i zakupów użytkowników w mediach społecznościowych. Przyda się szczególnie w e-commerce (a skoro o sklepach mowa – poznaj trendy w e-commerce w 2021 roku).

Social Media Optimization: przykład skutecznych działań

Przyjrzyjmy się, jak działa np. Skillshare. Po wpisaniu brandu w wyszukiwarkę, pierwsze 10 wyników to oprócz strony głównej Skillshare m.in. 4 linki do social mediów (Instagram, Youtube, Twitter, LinkedIn) i zero stron konkurencji.

social media optimization przykład

Brzmi jak dobrze wykonana robota. Możemy wejść w poszczególne linki i zobaczyć, że marka dba o swój branding – reklamuje ten sam produkt (tu: kurs z Jonathanem van Ness) na różnych platformach i na odmienne, dopasowane do danego medium sposoby, zachowując jednocześnie spójną identyfikację.

Przykłady postów w różnych kanałach

smo przykład
twitter @skillshare
smo przykład post instagram
instagram @skillshare
smo przykład youtube
YouTube marki

Przykłady spójnego brandingu w obrębie social mediów

smo przykład skillshare
strona skillshare.com
smo przykład twitter skillshare
twitter @skillshare
smo instagram skillshare
instagram @skillshare
skillshare przykład smo
LinkedIn marki
skillshare youtube smo
Youtube marki

Po wejściu w dowolny kurs oprócz opcji zapisania wideo i dodania do kalendarza widzimy wygodny przycisk Share:

smo dobre praktyki

Jak widać, nie musi to być ikonka Facebooka czy Instagrama jeśli nie pasuje do estetyki strony – ważne, by po rozwinięciu było wystarczająco dużo opcji udostępniania.

smo przykład

Skillshare wykorzystuje także taktykę zachęcającą do dzielenia się contentem – pozwala pokazać lekcję znajomemu, by sam zainteresował się platformą, a nam daje szansę na zdobycie 2 miesięcy darmowego członkostwa. Idealny sposób na zaangażowanie i skuteczne SMO!

W swoich social mediach Skillshare udostępnia także treści od użytkowników, jednocześnie budując zaangażowaną społeczność, nagradzając za aktywność i promując własne kursy. Posiada także charakterystyczny hashtag pozwalający odnaleźć wybrane posty:

skillshare smo przykład

Wyposażony w tę podstawową wiedzę śmiało możesz stawiać pierwsze kroki w SMO. Poniżej zebraliśmy najważniejsze pytania, a jeśli masz jakieś wątpliwości – nie bój się pytać w komentarzach!

FAQ

Tak! SMO może pomóc Ci w zwiększeniu widoczności contentu, a co za tym idzie – jest duża szansa, że poprawisz zasięgi, a przy skutecznym marketingu zwiększysz także ruch na stronie. Nauczysz się przy okazji tworzyć treści, które łatwo rozchodzą się po sieci, oraz zoptymalizujesz swoją stronę internetową.

Co może być lepsze niż jedna metoda kierowania ruchu na stronę? Dwie metody. Najlepiej uzupełniające się i obejmujące różne grupy odbiorców.

Głównym celem SEO jest zwiększanie widoczności strony w wyszukiwarkach, podczas gdy SMO skupia się przede wszystkim na rozprzestrzenianiu treści w mediach społecznościowych.

SMO ma być pomostem pomiędzy SMM a SEM i SEO, a w idealnej strategii wszystkie te działania wspierają się nawzajem, wspólnie napędzając na stronę więcej ruchu – bo taki jest jeden z głównych celów obu strategii. Linkowanie w social mediach może też stanowić formę link buildingu (znasz już najczęstsze błędy w link buildingu w 2021 roku? Jeśli nie, pobierz nasz raport!), a wyniki z takich platform jak Twitter czy Facebook wyświetlają się bardzo często na pierwszej stronie wyników.

Warto dodać także, że jednym z istotnych punktów SMO jest optymalizacja strony na potrzeby social mediów i nie tylko, a to szczególnie pokrywa się z działaniami SEO. SMO jest też nieco mniej stabilne niż SEO – kiedy przestajesz działać w social mediach, ruch znacząco spada, w przeciwieństwie do bardziej ustatkowanych efektów optymalizacji w wynikach wyszukiwania.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej