Spis treści
- Co to jest SMO?
- Początki SMO
- Optymalizacja social media w pigułce: najważniejsze działania
- Social Media Optimization: przykład skutecznych działań
Social media odgrywają współcześnie ogromną rolę w marketingu online, ale musimy zmierzyć się przy tym z faktem, że dotarliśmy już do momentu, w którym szum informacyjny i prowadzone bez pomysłu kampanie po prostu nie działają. Warto myśleć przyszłościowo i sięgnąć po narzędzie takie jak SMO, czyli Social Media Optimization. Jeśli chcesz korzystać z SMO, musisz poznać jego podstawy i zrozumieć, w jaki sposób powinieneś wdrożyć je w swojej firmie.
W tym wpisie opowiemy o Social Media Optimization: czym jest ta strategia, jak powstała i jak z niej sprytnie korzystać.
Co to jest SMO?
Social Media Optimization to jeden z działów digital marketingu, który działa na dwóch frontach: jego celem jest zarazem dostosowanie witryny pod skuteczne działania w social mediach, jak i dostosowanie social mediów do potrzeb kierowania ruchu na stronę. Ma sprawić, by strona była dobrze widoczna w wynikach wewnętrznych wyszukiwarek mediów społecznościowych, częściej pojawiała się w dyskusjach w social mediach, a linkowanie do niej z social mediów (i na odwrót) było jak najprostsze.
SMO blisko jest do SMM (Social Media Marketing), jednak skupia się nieco mniej na strategii brandingowej czy konkretnych kampaniach, a bardziej na sprzęganiu ze sobą poszczególnych działań oraz dbaniu o ich skuteczne uzupełnianie się i efektywną synergię.
W jaki sposób można prowadzić optymalizację social mediów? Przede wszystkim budując w swoim zespole świadomość, że takie działania to nie tylko aspekty techniczne, lecz – podobnie jak w przypadku SEO – długofalowa, złożona strategia integrująca wiele sfer marketingu. SMO musi być oparte na wiedzy i praktyce, integrując działania w social mediach z tymi na stronie.
Cameron Olthius na temat SMO pisał:
“Taktyki SMO mogą kierować ogromne ilości użytkowników na stronę i decydować o tym, czy startup, strona lub pomysł wypalą czy nie. SMO obejmuje kierowanie ruchu na stronę z nowych kanałów ze względu na to, że wyszukiwarki internetowe [takie jak Google – przyp. Delante] nie są już jedynym źródłem dużego ruchu.”
Dlatego właśnie optymalizacja SM jest tak istotna – media społecznościowe to wciąż niewystarczająco zagospodarowane (a przynajmniej nie w tak przemyślany sposób) źródło ruchu. Możesz wykorzystać ten potencjał w swojej firmie – jak?
Do czego potrzebuję SMO?
Dobra widoczność w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na wizerunek marki, zatem Social Media Optimization nie będzie służyć tylko generowaniu ruchu. Co więcej, SMO ma w ostatecznym rozrachunku także wiele wspólnego z użytecznością witryny, więc sprzyja podejmowaniu działań UX, a konieczność zopytmalizowania strony pod urządzenia mobilne bezpośrednio wpływa na SEO.
Podobnie związek SMO i algorytmu Koliber, który docenia treści adekwatne, oryginalne i przystosowane do udostępniania. Dlatego im bardziej Twój content będzie obecny w social mediach, tym wyżej jego jakość oceni Koliber, a ostatecznie może się to przełożyć na lepsze wyniki w Google.
Początki SMO
W 2006 roku po raz pierwszy została sformułowana definicja SMO wraz z pięcioma najważniejszymi na tamten czas zasadami: wszystko to za zasługą Rohbiego Bhargavy, który w swoim artykule opisał jego pomysł na to, czym jest Social Media Optimization. Choć nie polecamy korzystać z zasad sprzed piętnastu lat w formie 1:1, to stanowią one ciekawy kontekst dla całości i spojrzenie na początki SMO.
Wskazówki z początków SMO i ich współczesne wykorzystanie
- Zwiększ linkowalność (linkability) – dla tego elementu strategii SMO istotne było to, że strona nie może być statyczna, rzadko aktualizowana; żeby zoptymalizować ją pod media społecznościowe, właściciel witryny musiał zapewnić użytkownikom treści, które będą chcieli przekazywać dalej. -> Współcześnie w tej roli świetnie sprawdza się blog, a wraz z nim ikonki udostępniania w SM pod postami, a ważniejsze niż linkability stało się shareability.
- Usprawnij zapisywanie w formie zakładek – w czasach, gdy bookmarking sites święciły triumfy, ten punkt miał naprawdę duże znaczenie. -> Dziś może to być button pozwalający łatwo zapisać artykuł na Pintereście czy w GetPocket, ale w szerszym rozumieniu chodzi też o zmianę na poziomie strategicznym: tworzenie treści, które użytkownik będzie chciał zapisać na później albo podzielić się nimi z innymi, np. poradniki, listy, rankingi.
- Nagradzaj użytkowników za linkowanie do Twojej strony – tę technikę można kojarzyć z czasów, kiedy samodzielnie prowadzone strony jeszcze raczkowały, a użytkownicy, by usprawnić wymianę linków, polecali się nawzajem. -> Współcześnie ten punkt można zastąpić konsekwentną aktywizacją użytkowników, odpowiednią moderacją social mediów i zachęcaniem do interakcji w ich obrębie.
- Niech Twoja treść wyruszy w sieć. SMO skupia się mocno nie tylko na wprowadzaniu zmian w obrębie strony, lecz także prezentowaniu contentu w taki sposób, by z łatwością można było go przekazać dalej, w ostatecznym rozrachunku pozwalając linkować do Twojej strony z różnych miejsc sieci. -> Ten punkt wciąż jest aktualny, choć zmienia się taktyka. Proponowane przez autora obszerne pliki PDF warto zastąpić przyciągającymi uwagę infografikami (wykresami, przystępnie pokazanymi danymi procentowymi itp.), natomiast PDFy, ebooki i inne freebies lepiej sprawdzą się chociażby w e-mail marketingu.
- Postaw na kooperację i pozwól udostępniać swój content. Rohit Bhargava podał tu przykład Youtube’a, który poprzez zezwalanie na umieszczanie swojego odtwarzacza wideo w obrębie innych stron znacząco wzrósł w siłę. -> Dziś dzielenie się wiedzą i własnymi rozwiązaniami pozwala zyskać zaufanie użytkowników i renomę, a w szerszej perspektywie – naturalnie powiększać bazę linków dzięki osobom, które nas polecają lub cytują w sieci, przekazując content dalej. W tym miejscu warto wspomnieć o tworzeniu unikatowych treści czy przydatnych raportów udostępnianych w social mediach i publikowanych na stronie, które później (np. wykorzystywane w innych artykułach blogowych czy udostępniane dalej na profilach branżowych) – naturalnie generują linki. Nie można też zapomnieć o współpracach między firmami, które mają potencjał na wymianę linków np. poprzez artykuły partnerskie.
Ostatecznie lista rozrosła się do 16 punktów, wśród których warto wymienić: nagradzanie aktywnych, pomocnych i wartościowych użytkowników; tworzenie dobrego contentu; rozwinięcie strategii SMO; wybieranie taktyk SMO z rozwagą; ustanowienie SMO częścią procesu, któremu podlega Twoja strona i częścią najlepszych praktyk. Co to jest SMO współcześnie? Sprawdźmy.
Optymalizacja social media w pigułce: najważniejsze działania
1. Opracuj strategię
Ponieważ celem SMO jest polepszenie wyników Twojej firmy w social mediach, tak jak w każdych działaniach marketingowych, i tutaj musisz zadbać o odpowiednią strategię.
a) jeśli dopiero zaczynasz działać w social mediach
Przemyśl i odpowiednio zaplanuj działania zgodnie z ogólną strategią marketingową firmy. Weź pod uwagę grupę docelową, budżet, jaki możesz przeznaczyć na działania w SM, uwzględnij także elementy brandingu i określ konkretne, możliwe do zrealizowania cele.
b) jeśli prowadzisz już działania w social mediach
Przeprowadź audyt swoich profili. Przygotuj plan optymalizacji publikowanych w social mediach treści, sprawdzając, na ile aktualna strategia jest skuteczna, oraz jakie treści są najchętniej czytane, a co warto zmienić.
2. Zoptymalizuj profile
Zanim zrobisz cokolwiek innego, musisz mieć co zaprezentować odbiorcom – nie ma sensu kierować zainteresowania użytkowników na profile, na których nie ma nic wartościowego, prawda? Zadbaj o widoczny branding i daj się rozpoznać. Spójna identyfikacja wszystkich kont w mediach społecznościowych jest kluczem, a warto wliczyć do niej: loga, fonty, tagi, slogany i oprawę graficzną. Wykorzystaj także odpowiednie CTA, by zaprosić użytkowników do swojej witryny, i pamiętaj o stworzeniu wspólnego dla wszystkich platform języka dopasowanego do Twojej grupy docelowej oraz uspójnieniu prowadzonych w sieci kampanii reklamowych.
Wiesz z doświadczenia, że Twoje media społecznościowe pozostawiają wiele do życzenia? Sprawdź, co możesz poprawić, i poznaj 10 błędów, przez które social media nie sprzedają.
Pamiętaj też, by uzupełnić frazy kluczowe i tagi. Przemyślane rozmieszczenia słów kluczowych w treściach ułatwi użytkownikowi znalezienie Twojego profilu w wyszukiwarce wewnętrznej. Na Instagramie możesz dodać na przykład hasztagi w opisie, a także teksty alternatywne. Co ciekawe, wspiera także wyszukiwanie lokalne:
Nie zapominaj jednak, że keyword stuffing to wróg zarówno SEO, jak i SMO.
3. Wykorzystaj szansę na linki przychodzące do strony
Link building poprzez social media nie jest złym pomysłem – umieszczanie linków w social mediach uwiarygadnia profil linkowy i buduje zaufanie do Twojej witryny. Bio w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Pinterest, Instagram czy LinkedIn (a nawet wpisy w Google Moja Firma) to świetne miejsce na czysty link.
4. Wspieraj się narzędziami
Ikonki udostępniania, odnośniki do social mediów, widgety… wszystko to sprawia, że strona staje się bardziej interaktywna, a content – nośny. Warto także odpowiednio zarządzić sekcją komentarzy i rozważyć zaimplementowanie Disqus lub inną metodę pozwalającą skutecznie zarządzać komentowaniem i angażować społeczność.
Pomocne może okazać się także np. zainstalowanie Pixela Facebooka w kodzie strony, by zbierać dane dotyczące ruchu i zakupów użytkowników w mediach społecznościowych. Przyda się szczególnie w e-commerce (a skoro o sklepach mowa – poznaj trendy w e-commerce w 2021 roku).
Social Media Optimization: przykład skutecznych działań
Przyjrzyjmy się, jak działa np. Skillshare. Po wpisaniu brandu w wyszukiwarkę, pierwsze 10 wyników to oprócz strony głównej Skillshare m.in. 4 linki do social mediów (Instagram, Youtube, Twitter, LinkedIn) i zero stron konkurencji.
Brzmi jak dobrze wykonana robota. Możemy wejść w poszczególne linki i zobaczyć, że marka dba o swój branding – reklamuje ten sam produkt (tu: kurs z Jonathanem van Ness) na różnych platformach i na odmienne, dopasowane do danego medium sposoby, zachowując jednocześnie spójną identyfikację.
Przykłady postów w różnych kanałach
Przykłady spójnego brandingu w obrębie social mediów
Po wejściu w dowolny kurs oprócz opcji zapisania wideo i dodania do kalendarza widzimy wygodny przycisk Share:
Jak widać, nie musi to być ikonka Facebooka czy Instagrama jeśli nie pasuje do estetyki strony – ważne, by po rozwinięciu było wystarczająco dużo opcji udostępniania.
Skillshare wykorzystuje także taktykę zachęcającą do dzielenia się contentem – pozwala pokazać lekcję znajomemu, by sam zainteresował się platformą, a nam daje szansę na zdobycie 2 miesięcy darmowego członkostwa. Idealny sposób na zaangażowanie i skuteczne SMO!
W swoich social mediach Skillshare udostępnia także treści od użytkowników, jednocześnie budując zaangażowaną społeczność, nagradzając za aktywność i promując własne kursy. Posiada także charakterystyczny hashtag pozwalający odnaleźć wybrane posty:
Wyposażony w tę podstawową wiedzę śmiało możesz stawiać pierwsze kroki w SMO. Poniżej zebraliśmy najważniejsze pytania, a jeśli masz jakieś wątpliwości – nie bój się pytać w komentarzach!