Czym jest SMO i jak wdrożyć działania optymalizujące media społecznościowe do strategii marketingowej? Optymalizowanie nie oznacza sztywnych standardów, które niszczą oryginalność, unikalność i kreatywność - w tym wpisie pokażemy Ci, jak skutecznie zwiększyć performance Twoich social mediów i, dzięki temu, ruch w obrębie strony internetowej.
Social media odgrywają współcześnie ogromną rolę w marketingu online, ale musimy zmierzyć się przy tym z faktem, że dotarliśmy już do momentu, w którym szum informacyjny i prowadzone bez pomysłu kampanie po prostu nie działają. Warto myśleć przyszłościowo i sięgnąć po narzędzie takie jakSMO, czyliSocial Media Optimization. Jeśli chcesz korzystać z SMO, musisz poznać jego podstawy i zrozumieć, w jaki sposób powinieneś wdrożyć je w swojej firmie.
W tym wpisie opowiemy o Social Media Optimization: czym jest ta strategia, jak powstała i jak z niej sprytnie korzystać.
Co to jest SMO?
Social Media Optimization to jeden z działów digital marketingu, który działa na dwóch frontach: jego celem jest zarazem dostosowanie witryny pod skuteczne działania w social mediach, jak i dostosowanie social mediów do potrzeb kierowania ruchu na stronę. Ma sprawić, by strona była dobrze widoczna w wynikach wewnętrznych wyszukiwarek mediów społecznościowych, częściej pojawiała się w dyskusjach w social mediach, a linkowanie do niej z social mediów (i na odwrót) było jak najprostsze.
SMO blisko jest do SMM (Social Media Marketing), jednak skupia się nieco mniej na strategii brandingowej czy konkretnych kampaniach, a bardziej na sprzęganiu ze sobą poszczególnych działań oraz dbaniu o ich skuteczne uzupełnianie się i efektywną synergię.
W jaki sposób można prowadzić optymalizację social mediów? Przede wszystkim budując w swoim zespole świadomość, że takie działania to nie tylko aspekty techniczne, lecz - podobnie jak w przypadku SEO - długofalowa, złożona strategia integrująca wiele sfer marketingu. SMO musi być oparte na wiedzy i praktyce, integrując działania w social mediach z tymi na stronie.Cameron Olthius na temat SMO pisał:
“Taktyki SMO mogą kierować ogromne ilości użytkowników na stronę i decydować o tym, czy startup, strona lub pomysł wypalą czy nie. SMO obejmuje kierowanie ruchu na stronę z nowych kanałów ze względu na to, że wyszukiwarki internetowe [takie jak Google - przyp. Delante] nie są już jedynym źródłem dużego ruchu.”
Dlatego właśnie optymalizacja SM jest tak istotna - media społecznościowe to wciąż niewystarczająco zagospodarowane (a przynajmniej nie w tak przemyślany sposób) źródło ruchu. Możesz wykorzystać ten potencjał w swojej firmie - jak?
Do czego potrzebuję SMO?
Dobra widoczność w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na wizerunek marki, zatem Social Media Optimization nie będzie służyć tylko generowaniu ruchu. Co więcej, SMO ma w ostatecznym rozrachunku także wiele wspólnego z użytecznością witryny, więc sprzyja podejmowaniu działań UX, a konieczność zopytmalizowania strony pod urządzenia mobilne bezpośrednio wpływa na SEO.
Podobnie związek SMO i algorytmu Koliber, który docenia treści adekwatne, oryginalne i przystosowane do udostępniania. Dlatego im bardziej Twój content będzie obecny w social mediach, tym wyżej jego jakość oceni Koliber, a ostatecznie może się to przełożyć na lepsze wyniki w Google.
Początki SMO
W 2006 roku po raz pierwszy została sformułowana definicja SMO wraz z pięcioma najważniejszymi na tamten czas zasadami: wszystko to za zasługą Rohbiego Bhargavy, który w swoim artykule opisał jego pomysł na to, czym jest Social Media Optimization. Choć nie polecamy korzystać z zasad sprzed piętnastu lat w formie 1:1, to stanowią one ciekawy kontekst dla całości i spojrzenie na początki SMO.
Wskazówki z początków SMO i ich współczesne wykorzystanie
Zwiększ linkowalność (linkability) - dla tego elementu strategii SMO istotne było to, że strona nie może być statyczna, rzadko aktualizowana; żeby zoptymalizować ją pod media społecznościowe, właściciel witryny musiał zapewnić użytkownikom treści, które będą chcieli przekazywać dalej. -> Współcześnie w tej roli świetnie sprawdza się blog, a wraz z nim ikonki udostępniania w SM pod postami, a ważniejsze niż linkability stało się shareability.
Usprawnij zapisywanie w formie zakładek - w czasach, gdy bookmarking sites święciły triumfy, ten punkt miał naprawdę duże znaczenie. -> Dziś może to być button pozwalający łatwo zapisać artykuł na Pintereście czy w GetPocket, ale w szerszym rozumieniu chodzi też o zmianę na poziomie strategicznym: tworzenie treści, które użytkownik będzie chciał zapisać na później albo podzielić się nimi z innymi, np. poradniki, listy, rankingi.
Nagradzaj użytkowników za linkowanie do Twojej strony - tę technikę można kojarzyć z czasów, kiedy samodzielnie prowadzone strony jeszcze raczkowały, a użytkownicy, by usprawnić wymianę linków, polecali się nawzajem. -> Współcześnie ten punkt można zastąpić konsekwentną aktywizacją użytkowników, odpowiednią moderacją social mediów i zachęcaniem do interakcji w ich obrębie.
Niech Twoja treść wyruszy w sieć. SMO skupia się mocno nie tylko na wprowadzaniu zmian w obrębie strony, lecz także prezentowaniu contentu w taki sposób, by z łatwością można było go przekazać dalej, w ostatecznym rozrachunku pozwalając linkować do Twojej strony z różnych miejsc sieci. -> Ten punkt wciąż jest aktualny, choć zmienia się taktyka. Proponowane przez autora obszerne pliki PDF warto zastąpić przyciągającymi uwagę infografikami (wykresami, przystępnie pokazanymi danymi procentowymi itp.), natomiast PDFy, ebooki i inne freebies lepiej sprawdzą się chociażby w e-mail marketingu.
Postaw na kooperację i pozwól udostępniać swój content. Rohit Bhargava podał tu przykład Youtube’a, który poprzez zezwalanie na umieszczanie swojego odtwarzacza wideo w obrębie innych stron znacząco wzrósł w siłę. -> Dziś dzielenie się wiedzą i własnymi rozwiązaniami pozwala zyskać zaufanie użytkowników i renomę, a w szerszej perspektywie – naturalnie powiększać bazę linków dzięki osobom, które nas polecają lub cytują w sieci, przekazując content dalej. W tym miejscu warto wspomnieć o tworzeniu unikatowych treści czy przydatnych raportów udostępnianych w social mediach i publikowanych na stronie, które później (np. wykorzystywane w innych artykułach blogowych czy udostępniane dalej na profilach branżowych) - naturalnie generują linki. Nie można też zapomnieć o współpracach między firmami, które mają potencjał na wymianę linków np. poprzez artykuły partnerskie.
Ostatecznie lista rozrosła się do 16 punktów, wśród których warto wymienić: nagradzanie aktywnych, pomocnych i wartościowych użytkowników; tworzenie dobrego contentu; rozwinięcie strategii SMO; wybieranie taktyk SMO z rozwagą; ustanowienie SMO częścią procesu, któremu podlega Twoja strona i częścią najlepszych praktyk. Co to jest SMO współcześnie? Sprawdźmy.
Optymalizacja social media w pigułce: najważniejsze działania
1. Opracuj strategię
Ponieważ celem SMO jest polepszenie wyników Twojej firmy w social mediach, tak jak w każdych działaniach marketingowych, i tutaj musisz zadbać o odpowiednią strategię.
a) jeśli dopiero zaczynasz działać w social mediach
Przemyśl i odpowiednio zaplanuj działania zgodnie z ogólną strategią marketingową firmy. Weź pod uwagę grupę docelową, budżet, jaki możesz przeznaczyć na działania w SM, uwzględnij także elementy brandingu i określ konkretne, możliwe do zrealizowania cele.
b) jeśli prowadzisz już działania w social mediach
Przeprowadź audyt swoich profili. Przygotuj plan optymalizacji publikowanych w social mediach treści, sprawdzając, na ile aktualna strategia jest skuteczna, oraz jakie treści są najchętniej czytane, a co warto zmienić.
2. Zoptymalizuj profile
Zanim zrobisz cokolwiek innego, musisz mieć co zaprezentować odbiorcom - nie ma sensu kierować zainteresowania użytkowników na profile, na których nie ma nic wartościowego, prawda? Zadbaj o widoczny branding i daj się rozpoznać. Spójna identyfikacja wszystkich kont w mediach społecznościowych jest kluczem, a warto wliczyć do niej: loga, fonty, tagi, slogany i oprawę graficzną. Wykorzystaj także odpowiednie CTA, by zaprosić użytkowników do swojej witryny, i pamiętaj o stworzeniu wspólnego dla wszystkich platform języka dopasowanego do Twojej grupy docelowej oraz uspójnieniu prowadzonych w sieci kampanii reklamowych.
Pamiętaj też, by uzupełnić frazy kluczowe i tagi. Przemyślane rozmieszczenia słów kluczowych w treściach ułatwi użytkownikowi znalezienie Twojego profilu w wyszukiwarce wewnętrznej. Na Instagramie możesz dodać na przykład hasztagi w opisie, a także teksty alternatywne. Co ciekawe, wspiera także wyszukiwanie lokalne:
Nie zapominaj jednak, że keyword stuffing to wróg zarówno SEO, jak i SMO.
3. Wykorzystaj szansę na linki przychodzące do strony
Link building poprzez social media nie jest złym pomysłem - umieszczanie linków w social mediach uwiarygadnia profil linkowy i buduje zaufanie do Twojej witryny. Bio w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Pinterest, Instagram czy LinkedIn (a nawet wpisy w Google Moja Firma) to świetne miejsce na czysty link.
4. Wspieraj się narzędziami
Ikonki udostępniania, odnośniki do social mediów, widgety… wszystko to sprawia, że strona staje się bardziej interaktywna, a content - nośny.Warto także odpowiednio zarządzić sekcją komentarzy i rozważyć zaimplementowanie Disqus lub inną metodę pozwalającą skutecznie zarządzać komentowaniem i angażować społeczność.
Pomocne może okazać się także np. zainstalowanie Pixela Facebooka w kodzie strony, by zbierać dane dotyczące ruchu i zakupów użytkowników w mediach społecznościowych. Przyda się szczególnie w e-commerce (a skoro o sklepach mowa - poznaj trendy w e-commerce w 2021 roku).
Social Media Optimization: przykład skutecznych działań
Przyjrzyjmy się, jak działa np. Skillshare. Po wpisaniu brandu w wyszukiwarkę, pierwsze 10 wyników to oprócz strony głównej Skillshare m.in. 4 linki do social mediów(Instagram, Youtube, Twitter, LinkedIn) i zero stron konkurencji.
Brzmi jak dobrze wykonana robota. Możemy wejść w poszczególne linki i zobaczyć, że marka dba o swój branding - reklamuje ten sam produkt (tu: kurs z Jonathanem van Ness) na różnych platformach i na odmienne, dopasowane do danego medium sposoby, zachowując jednocześnie spójną identyfikację.
Przykłady spójnego brandingu w obrębie social mediów
[caption id="attachment_41890" align="aligncenter" width="397"] strona skillshare.com[/caption]
[caption id="attachment_41893" align="aligncenter" width="345"] twitter @skillshare[/caption]
[caption id="attachment_41895" align="aligncenter" width="369"] instagram @skillshare[/caption]
[caption id="attachment_41897" align="aligncenter" width="365"] LinkedIn marki[/caption]
[caption id="attachment_41899" align="aligncenter" width="366"] Youtube marki[/caption]
Po wejściu w dowolny kurs oprócz opcji zapisania wideo i dodania do kalendarza widzimy wygodny przycisk Share:
Jak widać, nie musi to być ikonka Facebooka czy Instagrama jeśli nie pasuje do estetyki strony - ważne, by po rozwinięciu było wystarczająco dużo opcji udostępniania.
Skillshare wykorzystuje także taktykę zachęcającą do dzielenia się contentem - pozwala pokazać lekcję znajomemu, by sam zainteresował się platformą, a nam daje szansę na zdobycie 2 miesięcy darmowego członkostwa. Idealny sposób na zaangażowanie i skuteczneSMO!
W swoich social mediach Skillshare udostępnia także treści od użytkowników, jednocześnie budując zaangażowaną społeczność, nagradzając za aktywność i promując własne kursy. Posiada także charakterystyczny hashtag pozwalający odnaleźć wybrane posty:
Wyposażony w tę podstawową wiedzę śmiało możesz stawiać pierwsze kroki w SMO. Poniżej zebraliśmy najważniejsze pytania, a jeśli masz jakieś wątpliwości - nie bój się pytać w komentarzach!
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.