.animate-view{opacity: 1 !important;}

Magento vs Shopware – jaki CMS będzie lepszy pod e-commerce?

11min.

Komentarze:0

CMS
Magento vs Shopware – jaki CMS będzie lepszy pod e-commerce?
13 grudnia 2022
W świecie gigantów znajdują się też mniejsi gracze, którzy coraz śmielej wkraczają na rynek. Do tej kategorii zdecydowanie można zaliczyć Shopware, CMS, który w ostatnim czasie poszerza swoją ekspansję o dotychczasowych klientów takich platform jak WooCommerce czy Magento. Podpowiadamy, który spośród tych dwóch CMS-ów będzie lepszym wyborem na prowadzenie własnego sklepu online.

11min.

Komentarze:0

Spis treści:

Wprowadzenie: Co musisz wiedzieć o Magento i Shopware

Skoro tu jesteś, wiesz już, dlaczego warto zainwestować w sklep internetowy  –  teraz podpowiemy Ci, jak (i w co) zainwestować, aby rzeczywiście się opłacało. Porównajmy dwa interesujące systemy do zarządzania treścią  –  Shopware i Magento. O Magento (a właściwie to już Adobe Commerce) słyszał chyba każdy, kto zastanawiał się nad wyborem oprogramowania do swojego sklepu internetowego. Trafia do niemal wszystkich rankingów, raz znajduje się w nich wyżej, raz nieco niżej, ale trudno wyobrazić sobie zestawienie CMS-ów pod e-commerce bez tego giganta. Aktualnie na tym CMS-ie funkcjonuje kilkaset tysięcy – dokładnie 164 899 – witryn na całym świecie (z czego w Polsce są to na październik 2022 –  1 792 strony. [caption id="attachment_60619" align="aligncenter" width="750"]statystyki Magento Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/Magento[/caption] Shopware jest dużo mniej popularniejszym CMS-em  –  na świecie aktualnie funkcjonują zaledwie 37 465 strony oparte o Shopware. W samej Polsce liczba nie przekracza stu  –  aktualnie wynosi 78. Shopware, jako niemiecki CMS, najpopularniejszy jest właśnie w tym kraju  –  tam założone zostało prawie 30 000 stron, podczas gdy w innych krajach ta liczba waha się od kilku, kilkudziesięciu do maksymalnie 3 394 (USA). [caption id="attachment_61859" align="aligncenter" width="750"]shopware 6 vs magento 2 Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/Shopware[/caption] Dlaczego więc porównujemy te dwa software’y, skoro Magento wydaje się być w zupełnie innej lidze? Cóż  –  przyjrzyj się poniższym statystykom, a wszystko stanie się jasne. [caption id="attachment_61861" align="aligncenter" width="750"]magento vs shopware Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/Magento/Market-Share[/caption] Na screenie widzisz, jak rozkłada się przechodzenie klientów pomiędzy Magento a jego konkurencją. To, że na szczycie znajdują się WooCommerce, PrestaShop czy Open Cart zupełnie nie dziwi, ale przyjrzyj się, ilu klientów straciło Magento na rzecz Shopware  –  ponad 2 tysiące. Biorąc pod uwagę, że Shopware jest wciąż stosunkowo niewielką platformą, to naprawdę spore liczby. Ma to sens, biorąc pod uwagę, że wykres Magento pokazuje znaczące spadki od kilku lat (konkretnie od przejęcia przez Adobe w 2018 roku  – nad tym, czy te dwie kwestie są powiązane, można by bardzo długo debatować, a jednak nie o tym ten wpis ;-) ). Co zatem ma Shopware, czego brakuje Magento? Dlaczego klienci  – już nie tylko z krajów niemieckojęzycznych  –  tak chętnie przechodzą do konkurencji? Przyjrzyj się plusom i minusom Magento i Shopware, aby lepiej zrozumieć tę niesłabnącą rywalizację. I przede wszstkim  –  wbierz ten CMS, któr będzie idealnie dopasowywał się do Twoich potrzeb. baner pozycjonowanie strony samemu

Plusy i minusy Magento vs Shopware

Shopware vs Magento: unikalne funkcjonalności

Zacznijmy od niewątpliwych plusów Magento, czyli jego unikalnych funkcjonalności. Magento to CMS o otwartym kodzie źródłowym (platforma open-source), co pozwala na osiągnięcie takich możliwości personalizacji i customizacji sklepu internetowego, o jakich w przypadku wielu innych CMS-ów można tylko pomarzyć. Z drugiej strony  –  pamiętaj, że to wielkie błogosławieństwo idzie w parze z wielką odpowiedzialnością, a raczej koniecznością zatrudnienia osoby o specjalistycznej wiedzy deweloperskiej. I to  –  najlepiej  –  ze specjalizacją w Magento. Platforma może pochwalić się przede wszystkim ogromnymi możliwościami rozbudowy. Do wyjątkowych funkcjonalności trzeba zaliczyć coraz bardziej dopracowywany koncept “All in one”, który owocuje praktycznie nieograniczonymi możliwościami e-handlu w oparciu wyłącznie o jeden silnik, czyli Magento. Chcesz sprzedawać w social mediach oraz na portalach aukcyjnych typu Allegro czy Etsy, jednocześnie nie martwiąc się o chaos w magazynie i płynność realizowania zamówień w Twoim własnym sklepie internetowym? Świetnie się składa  –  Magento, szczególnie w wersji Commerce, da Ci tutaj bardzo szerokie pole do rozwoju. Warto też wspomnieć o możliwościach automatyzacji, jaki daje rozwijający się CMS Magento: połączenie uczenia maszynowego z elementami marketingu i CRM to przepis na prostsze zarządzanie sklepem dla Ciebie i łatwiejsze zakupy dla Twoich klientów.pozycjonowanie magento baner A co z Shopware? Czy ten CMS ma coś szczególnego ma do zaoferowania? Zdecydowanie  –  nie bez powodu rośnie w siłę. Shopware chwali się na swojej stronie podejściem “API-first”, co w praktyce oznacza możliwość kształtowania swojego środowiska pracy  –  w tym przypadku panelu administracyjnego  –  według własnych potrzeb. W praktyce wygląda to różnie (Shopware nie należy do najprostszych w obsłudze platform), ale zdecydowanie daje pole do popisu, a przede wszystkim: rozwoju. Podobnie jak Magento, Shopware stawia na wielokanałowe podejście do sprzedaży i  –  znów jak poprzednik  –  chce być platformą, dzięki której będzie można zarządzać całym e-commerce z jednego miejsca. Dodatkowo Shopware wprowadza termi Headless Commerce. Co to Jak czytamy na stronie firmy:
Headless Commerce is based on separating backend and frontend. Although the frontend functions separately, all necessary linkages to the system remain intakt, via API alone. This means your bundled backend processes continue to run smoothly when you make changes to the frontend.
W praktyce Shopware wciąż jest dość trudny ze względu właśnie na mnogość proponowanych przez CMS funkcji (od PWA, czyli progresywnej aplikacji internetowej, przez niezliczone narzędzia marketingowe czy , ale rzeczywiście  –  nie musisz mieć znajomości kodu, tak jak ma to miejsce w przypadku Magento, aby sprawnie obsługiwać swój sklep internetowy.
Czytaj także: Magento vs. Shopify - na jaki CMS się zdecydować?

Wydajność i rozmiar sklepu

Magento jest CMS-em, który z reguły pozwala na wydajną, harmonijną rozbudowę sklepu internetowego. Myśląc o współczesnym e-commerce, trzeba myśleć nie tylko o tym, by do sklepu włożyć jak najwięcej produktów (bo, niestety “jakoś to będzie” nie zawsze działa), lecz także o tym, by wszystko działało bez przestojów  –  w końcu nie chcesz stracić użytkownika na żadnym etapie, prawda? Według badania przeprowadzonego przez zespół Quanta, średni czas odpowiedzi stron postawionych na Magento jest zadowalający i stabilny, ale zdecydowanie mogłoby być lepiej, szczególnie jeśli chodzi o strony produktowe oraz dostępność poszczególnych podstron. [caption id="attachment_61863" align="aligncenter" width="750"]shopware 6 vs magento 2 Źródło: https://www.quanta.io/blog/performance/best-e-commerce-platform-performance/[/caption] Oczywiście za prędkość strony i wydajność odpowiada nie tylko CMS, ale i Twój hosting, za który w przypadku Magento odpowiadasz sam  –  weź to pod uwagę.  Co z konkuretnem Magento? Plusy Shopware obejmują szereg rozwiązań mających zapewnić jak najlepsze funkcjonowanie sklepu. Dzięki elementom automatyzacji, a także sprawnie działającym wariantom gwarantującym hosting własny, Shopware nie powinien mieć problemu z obsługą średnich i dużych sklepów. Jak to będzie w praktyce  –  będziemy musieli się jeszcze przekonać, jako że do niedawna platforma nie miała aż takich ambicji jak dziś. W starszych artykułach możesz jeszcze przeczytać, że Shopware nie nadaje się do prowadzenia działalności B2B czy obsługi dużego e-commerce: nic podobnego. Z takimi wyzwaniami poradzi sobie bez problemu.

Bezpieczeństwo

Do plusów Magento na pewno warto zaliczyć, to że jest on jednym z najbardziej bezpiecznych CMS-ów. Wszystko za sprawą dedykowanego adresu IP strony, a także wielu opcji dodatkowych, które można wdrożyć. Mowa tu nie tylko o własnoręcznych zabezpieczeniach możliwych do zainstalowania za sprawą otwartego kodu, lecz także o całkiem bogatej kolekcji wtyczek z kategorii Payments & Security w Magento Marketplace. O szczególnych zabezpieczeniach Shopware nie wiemy wiele, ale ponieważ to również open source, możesz zrobić dokładnie to samo, co w przypadku Magento, i zająć się tym samodzielnie. W sklepie z pluginami również znajdziesz pomocne rozszerzenia.

Zarządzanie produktami

Jak wspominaliśmy na początku, jedną z ważnych funkcjonalności obu CMS-ów jest wielokanałowe podejście do sprzedaży  –  z pomocą obu platform bez problemu rozwiniesz swoją sprzedaż także poza stroną internetową, z łatwością zarządzając wszystkimi produktami i stanem magazynowym. Nie powinieneś doświadczyć problemów z dodawaniem bardziej zaawansowanych parametrów produktów, edycją grafik, dodawaniem indywidualnych opisów dla wszystkich produktów czy ustawianiem atrybutów związanych z SEO. Mówiąc krótko  –  zarządzanie produktami w obu przypadkach jest bardzo rozbudowane, z tą różnicą, że interfejs Shopware będzie dla Ciebie bardziej przyjazny.
Czytaj także: Magento vs PrestaShop - jaki CMS pod ecommerce wybrać?

Koszt wdrożenia i utrzymania sklepu

W przypadku Magento sprawa jest dość prosta  –  podstawowa wersja tego CMS-a jest zupełnie darmowa (nie płacisz ani za założenie sklepu, ani za jego utrzymanie), natomiast Adobe oferuje też pakiet rozszerzony dla większych firm. Adobe Commerce Pro nie ma jeszcze ustalonego cennika, dlatego aby wykupić ten wariant, należy wypełnić formularz znajdujący się w zakładce Pricing. Pamiętaj: koszt CMS-a to tylko jeden z kosztów, które musisz ponieść, zakładając własny e-commerce. W budżecie uwzględnij inne elementy, których zwyczajnie nie unikniesz  –  takie jak własny hosting, domena, a w przypadku Magento również wsparcie deweloperskie ze strony specjalistów IT (najlepiej specjalizujących się w tym konkretnym CMS-ie) lub pakiet supportu Magento, a także  –  opcjonalnie  –  wtyczki i rozszerzenia. Jeśli chodzi o Shopware, aktualnie dostępny jest w trzech wariantach: Rise, Evolve oraz Beyond. Ważne: Nie ma już darmowej, najbardziej podstawowej opcji, która była kiedyś dostępna. Każdy wariant jest płatny. Rise kosztuje ok. 600$ miesięcznie, natomiast pozostałe dwa warianty Shopware wycenia indywidualnie. Wszystkie trzy warianty wystepują w kilku konfiguracjach  –  SaaS (Oprogramowanie jako usługa), PaaS (Platforma jako usługa) oraz z własnym hostingiem (w obsłudze zbliżoną do Magento). Żeby wyliczyć, który z CMS-ów będzie Ci się bardziej opłacał, będziesz się musiał nieco napocić, bo to bardzo indywidualna kwestia przy tak złożonych ofertach.

Potencjał SEO

Magento, ze względu na swoją budowę (otwarty kod źródłowy), bez problemu zdaje egzamin jeśli chodzi o udogodnienia SEO  –  zrobisz tu właściwie wszystko, co tylko sobie wymarzysz. Od edycji meta danych, przez tytuły, teksty alternatywne i optymalizację sitemapy czy pliku robots.txt. Część z tych funkcjonalności wymaga jednak sporej wiedzy  –  niektóre zmiany rzeczywiście wprowadzisz jednym kliknięciem, nad innymi przyjdzie Ci się nieco pogłowić. Jeśli masz problem z własnoręcznym pozycjonowaniem, z pomocą może przyjść Ci wtyczka SEO Suite Ultimate (149$), która nieco ułatwi działania takie jak wprowadzanie przekierowań czy dodanie rich snippetów bez konieczności wielu godzin nauki kodu tylko po to, by wprowadzić jedną zmianę.
Czytaj także: Jak zrobić blog na Magento? Porady i przykłady
Shopware w tym podpunkcie wypada nieco lepiej  –  oferuje bardzo podobne funkcjonalności, które większości sklepów wystarczą, za to w dużo prostszej odsłonie. CMS automatycznie wprowadza pewne ustawienia SEO, ale bez problemu odnajdziesz miejsca, w których zmienisz swoje meta description czy alty. Dostępne są też liczne wtyczki, które pomogą Ci pracować nad pozycjonowaniem sklepu, za większość z nich będziesz musiał jednak zapłacić  –  na przykład wtyczka SEO professional kosztuje 250€.
Uwaga: Moduł pozwalający na tworzenie bloga jest w Shopware dopiero w przygotowaniu.
Oba CMS-y dobrze radzą sobie z implementowaniem zewnętrznych  narzędzi analitycznych niezbędnych w procesie SEO, takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Pozwalają też stworzyć stronę responsywną i mobile-friendly.

Możliwości rozbudowy (wtyczki i pluginy)

Pisząc o bibliotece wtyczek Shopware i Magento, musimy na moment zapomnieć o wspomnieniach kolekcji tysięcy wtyczek, które znamy z WordPressa. Sklepy tych dwóch CMS-ów są dużo bardziej skromne, ale nie oznacza to, że nie nadrabiają jakością. W przypadku Shopware należy mieć jednak na uwadze korzenie tej platformy, które sprawiają, że wiele wtyczek jest dostępnych wyłącznie w języku niemieckim lub może być używana tylko w tamtych rejonach. Z plusów  –  ze względu na to, że Shopware jest europejskim CMS-em, wiele jego elementów lepiej odpowie na potrzeby Twoich klientów niż usługi zza oceanu (takie jak Magento). [caption id="attachment_61363" align="aligncenter" width="750"]magento vs shopware - wtyczki Źródło: https://store.shopware.com/en/[/caption] Jeśli chodzi o liczbę wtyczek, to jest ona porównywalna w przypadku obu CMS-ów i wynosi niespełna 4 tysiące, natomiast wtyczki na Shopare są z reguły tańsze i bardziej nowoczesne. Co ważne, ogromną różnicą jest liczba dostępnych szablonów  –  samotne 5 template’ów Magento wygląda dość smutno przy całej bibliotece konkurenta. Niewielki wycinek sklepu Shopware… [caption id="attachment_61367" align="aligncenter" width="750"]magento vs shopware - motywy Źródło: https://store.shopware.com/en/[/caption] [caption id="attachment_61369" align="aligncenter" width="750"]magento vs shopware - ceny motywów Źródło: https://marketplace.magento.com/themes.html[/caption] … Kontra pełny sklep Magento.

Prostota obsługi

Panel Magento nie jest jeszcze szczególnie przyjazny użytkownikom, ale możemy spodziewać się w przyszłości udogodnień dla tych właścicieli sklepów internetowych, którzy nie mają dużego doświadczenia w kodowaniu. Już teraz platforma wprowadziła popularny edytor strony typu drag & drop (przypomina narzędzia typu Elementor, który możesz kojarzyć, jeśli masz doświadczenie z pracą na WordPressie, lub łatwo edytowalne moduły PrestaShop). Na ten moment jednak nie powinniśmy gdybać o przyszłości  –  Magento, w które zainwestujesz dziś, do najprostszych CMS-ów zdecydowanie nie należy, dlatego podejmując decyzję o stworzeniu sklepu internetowego na tej platformie, musisz liczyć się z koniecznością współpracy z doświadczonym deweloperem, który  pewne rzeczy zrobi za Ciebie. A czy do plusów Shopware można zaliczyć jego prostotę obsługi? W pewnym sensie tak  –  spośród tych dwóch CMS-ów to na pewno niemiecka platforma będzie bardziej przystępna dla użytkowników, natomiast cały setup sklepu może przysporzyć nieco problemów. Nie jest tak prosty, intuicyjny i zautomatyzowany jak w przypadku Presty czy Shopera, ale powodem nie jest źle zaprojektowany interfejs, a jego rozbudowanie. Jednak gdy sklep już będzie gotowy, zarządzanie e-commerce w panelu Shopware jest raczej proste, czytelne i nie wymaga dużej wiedzy technicznej. Podobnie jak w Magento, mamy tu technologie typu drag & drop, która ułatwia edycję sklepu i nie wymaga spędzania długich minut, przegrzebując się przez kod. Co ciekawe, panel Shopware można podzielić na pojedyncze okna, które pozwolą przeglądać różne zakładki w tym samym czasie i na przykład porównywać dane. Wszystko za sprawą wspomnianego wyżej.
Jeśli szukasz prostego rozwiązania, dobrą opcją może być WooCommerce. Sprawdź, jak wypada w porównaniu z Magento!

Skalowalność

Ogromne plusy Magento to przede wszystkim jego uniwersalność i właśnie skalowalnosć  – jeśli zakładasz sklep z dużym potencjałem i myślisz o jego rozwoju, ta platforma nie będzie Cię ograniczać na żadnym etapie dzieki otwartemu kodowi (open source). Bez problemu zmieścisz tu kilkaset tysięcy produktów (!), nie tracąc przy tym na wydajności strony  –  oczywiście przy odpowiedniej optymalizacji SEO. Adobe Commerce Pro, czyli wersja płatna platformym, pozwala też na globalne skalowanie w chmurze, np. w Adobe Web Services czy Azure. Shopware jest jednym z nielicznych CMS-ów, które mogą mierzyć się z Magento pod kątem skalowalności. Dzięki rozbudowanej oferecie Shopware zawierającej zarówno warianty SaaS, jak i Paas, a przede wszystkim systemie open source oraz działaniu w chmurze,, e-commerce zbudowany na tym CMS-ie spełni oczekiwania dużych przedsiębiorców. Co ciekawe, widać, że firma zmierza w tę stronę, szczególnie biorąc pod uwagę wycofanie darmowej wersji Shopware i nastawienie na droższe, ale bardziej rozbudowane warianty. Coraz lepiej sprawdza się też w B2B, nie tylko B2C.

Support i community

W przypadku Magento każdy użytkownik może liczyć na wsparcie społeczności (oczywiście w miarę rozsądku  –  o ile inne osoby potrafią i będą mogły go wesprzeć w problematycznych tematach), natomiast darmowa pomoc ze strony supportu nie jest dostępna. Inaczej sytuacja wygląda w Adobe Commerce Pro  – według danych ze strony Adobe, w płatnym pakiecie użytkownicy otrzymują wsparcie Technical Account Managera i mają zapewniony szybszy czas reakcji supportu. Nawet w wersji Pro trzeba jednak wykupić specjalny pakiet (Expert lub Ultimate Support), aby móc korzystać z osobistej pomocy pracowników Magento. Na uwagę zasługują Adobe Commerce User Guide i forum Magento Community, które jednak lata świetności ma już za sobą  –  wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi. Społeczność Shopware jest nie tylko anglojęzyczna, jeżeli więc masz szczęście mówić po niemiecku, możesz odwiedzić lokalne fora. Oczywiście oficjalne forum jest już w języku angielskim (https://forum.shopware.com/), ale widać, że dużo bardziej aktywna jest niemiecka część społeczności: Shopware może pochwalić się kompletną dokumentacją i nowoczesnym podejściem do społeczności  –  organizuje otwarte konferencje, meetupy, istnieje nawet Community Day. Społeczność Shopware jest mniejsza niż Magento, ale równie (jeśli nie bardziej) zaangażowana. Support Shopware’a dostępny jest w każdym planie cenowym, choć jego poziom może się różnić. CMS gwarantuje jednak pomoc w onboardingu, ustawianiu sklepu, rozwiązywanie problemów, a także indywidualne konsultacje oraz warsztaty.Otrzymujesz osobistego account managera oraz wsparcie dewelopera  –  robi wrażenie, prawda? [caption id="attachment_61371" align="aligncenter" width="750"]magento vs shopware - support Źródło: https://www.shopware.com/en/[/caption]

Wniosek: Co lepiej wybrać, Magento czy Shopware?

Oba CMS-y mogą pochwalić się pokaźną kolekcją wyjątkowych zalet  –  nie bez powodu są tak wyrównanymi konkurentami. Ich zalety są podobne (skalowalność, wydajność), a wśród wad można wymienić przede wszystkim cenę i brak intuicyjnej obsługi panelu administracyjnego. Wybór między tymi dwoma platformami jest dość trudny, szczególnie że cena wersji płatnych wymaga indywidualnej wyceny, musisz więc zastanowić się nad kilkoma kwestiami:
  1. Czy przeszkadzają Ci pewne ograniczenia językowe wynikające z niemieckich korzeni Shopware?
  2. Jaka jest kwota, którą jesteś w stanie zapłacić za wysokiej jakości usługi? Wybór najtańszego wariantu Shopware prawdopodobnie nie ma za dużo sensu  –  jest to bardzo okrojona wersja, która mimo wszystko kosztuje swoje.
  3. Bardziej zależy Ci na skalowalności i wydajności czy łatwości obsługi? Jeśli na tym drugim  –  tak naprawdę żaden z tych CMS-ów nie będzie dla Ciebie, bo to właśnie skalowalność, nie prostota są ich wartością dodaną, ale jeśli już wybierać  –  to skłanialibyśmy się ku Shopware, m.in. ze względu na lepszy support. Jeśli chcesz przejrzeć więcej opcji, zerknij na nasze artykuły: 15 platform dla sklepów internetowych oraz CMS dla sklepu internetowego pod SEO.
Shopware Magento
unikalne funkcjonalności
Wydajność i rozmiar sklepu
Bezpieczeństwo
Zarządzanie produktami
Koszt wdrożenia i utrzymania sklepu X X
Potencjał SEO
wtyczki i pluginy X
Prostota obsługi X X
Skalowalność
Support i community X
Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM