- Wprowadzenie: Co musisz wiedzieć o Magento i Shopware
- Plusy i minusy Magento vs Shopware
- Wniosek: Co lepiej wybrać, Magento czy Shopware?
Wprowadzenie: Co musisz wiedzieć o Magento i Shopware
Skoro tu jesteś, wiesz już, dlaczego warto zainwestować w sklep internetowy – teraz podpowiemy Ci, jak (i w co) zainwestować, aby rzeczywiście się opłacało. Porównajmy dwa interesujące systemy do zarządzania treścią – Shopware i Magento. O Magento (a właściwie to już Adobe Commerce) słyszał chyba każdy, kto zastanawiał się nad wyborem oprogramowania do swojego sklepu internetowego. Trafia do niemal wszystkich rankingów, raz znajduje się w nich wyżej, raz nieco niżej, ale trudno wyobrazić sobie zestawienie CMS-ów pod e-commerce bez tego giganta. Aktualnie na tym CMS-ie funkcjonuje kilkaset tysięcy – dokładnie 164 899 – witryn na całym świecie (z czego w Polsce są to na październik 2022 – 1 792 strony. [caption id="attachment_60619" align="aligncenter" width="750"]Plusy i minusy Magento vs Shopware
Shopware vs Magento: unikalne funkcjonalności
Zacznijmy od niewątpliwych plusów Magento, czyli jego unikalnych funkcjonalności. Magento to CMS o otwartym kodzie źródłowym (platforma open-source), co pozwala na osiągnięcie takich możliwości personalizacji i customizacji sklepu internetowego, o jakich w przypadku wielu innych CMS-ów można tylko pomarzyć. Z drugiej strony – pamiętaj, że to wielkie błogosławieństwo idzie w parze z wielką odpowiedzialnością, a raczej koniecznością zatrudnienia osoby o specjalistycznej wiedzy deweloperskiej. I to – najlepiej – ze specjalizacją w Magento. Platforma może pochwalić się przede wszystkim ogromnymi możliwościami rozbudowy. Do wyjątkowych funkcjonalności trzeba zaliczyć coraz bardziej dopracowywany koncept “All in one”, który owocuje praktycznie nieograniczonymi możliwościami e-handlu w oparciu wyłącznie o jeden silnik, czyli Magento. Chcesz sprzedawać w social mediach oraz na portalach aukcyjnych typu Allegro czy Etsy, jednocześnie nie martwiąc się o chaos w magazynie i płynność realizowania zamówień w Twoim własnym sklepie internetowym? Świetnie się składa – Magento, szczególnie w wersji Commerce, da Ci tutaj bardzo szerokie pole do rozwoju. Warto też wspomnieć o możliwościach automatyzacji, jaki daje rozwijający się CMS Magento: połączenie uczenia maszynowego z elementami marketingu i CRM to przepis na prostsze zarządzanie sklepem dla Ciebie i łatwiejsze zakupy dla Twoich klientów.Headless Commerce is based on separating backend and frontend. Although the frontend functions separately, all necessary linkages to the system remain intakt, via API alone. This means your bundled backend processes continue to run smoothly when you make changes to the frontend.W praktyce Shopware wciąż jest dość trudny ze względu właśnie na mnogość proponowanych przez CMS funkcji (od PWA, czyli progresywnej aplikacji internetowej, przez niezliczone narzędzia marketingowe czy , ale rzeczywiście – nie musisz mieć znajomości kodu, tak jak ma to miejsce w przypadku Magento, aby sprawnie obsługiwać swój sklep internetowy.
Czytaj także: Magento vs. Shopify - na jaki CMS się zdecydować?
Wydajność i rozmiar sklepu
Magento jest CMS-em, który z reguły pozwala na wydajną, harmonijną rozbudowę sklepu internetowego. Myśląc o współczesnym e-commerce, trzeba myśleć nie tylko o tym, by do sklepu włożyć jak najwięcej produktów (bo, niestety “jakoś to będzie” nie zawsze działa), lecz także o tym, by wszystko działało bez przestojów – w końcu nie chcesz stracić użytkownika na żadnym etapie, prawda? Według badania przeprowadzonego przez zespół Quanta, średni czas odpowiedzi stron postawionych na Magento jest zadowalający i stabilny, ale zdecydowanie mogłoby być lepiej, szczególnie jeśli chodzi o strony produktowe oraz dostępność poszczególnych podstron. [caption id="attachment_61863" align="aligncenter" width="750"]Bezpieczeństwo
Do plusów Magento na pewno warto zaliczyć, to że jest on jednym z najbardziej bezpiecznych CMS-ów. Wszystko za sprawą dedykowanego adresu IP strony, a także wielu opcji dodatkowych, które można wdrożyć. Mowa tu nie tylko o własnoręcznych zabezpieczeniach możliwych do zainstalowania za sprawą otwartego kodu, lecz także o całkiem bogatej kolekcji wtyczek z kategorii Payments & Security w Magento Marketplace. O szczególnych zabezpieczeniach Shopware nie wiemy wiele, ale ponieważ to również open source, możesz zrobić dokładnie to samo, co w przypadku Magento, i zająć się tym samodzielnie. W sklepie z pluginami również znajdziesz pomocne rozszerzenia.Zarządzanie produktami
Jak wspominaliśmy na początku, jedną z ważnych funkcjonalności obu CMS-ów jest wielokanałowe podejście do sprzedaży – z pomocą obu platform bez problemu rozwiniesz swoją sprzedaż także poza stroną internetową, z łatwością zarządzając wszystkimi produktami i stanem magazynowym. Nie powinieneś doświadczyć problemów z dodawaniem bardziej zaawansowanych parametrów produktów, edycją grafik, dodawaniem indywidualnych opisów dla wszystkich produktów czy ustawianiem atrybutów związanych z SEO. Mówiąc krótko – zarządzanie produktami w obu przypadkach jest bardzo rozbudowane, z tą różnicą, że interfejs Shopware będzie dla Ciebie bardziej przyjazny.
Czytaj także: Magento vs PrestaShop - jaki CMS pod ecommerce wybrać?
Koszt wdrożenia i utrzymania sklepu
W przypadku Magento sprawa jest dość prosta – podstawowa wersja tego CMS-a jest zupełnie darmowa (nie płacisz ani za założenie sklepu, ani za jego utrzymanie), natomiast Adobe oferuje też pakiet rozszerzony dla większych firm. Adobe Commerce Pro nie ma jeszcze ustalonego cennika, dlatego aby wykupić ten wariant, należy wypełnić formularz znajdujący się w zakładce Pricing. Pamiętaj: koszt CMS-a to tylko jeden z kosztów, które musisz ponieść, zakładając własny e-commerce. W budżecie uwzględnij inne elementy, których zwyczajnie nie unikniesz – takie jak własny hosting, domena, a w przypadku Magento również wsparcie deweloperskie ze strony specjalistów IT (najlepiej specjalizujących się w tym konkretnym CMS-ie) lub pakiet supportu Magento, a także – opcjonalnie – wtyczki i rozszerzenia.Potencjał SEO
Magento, ze względu na swoją budowę (otwarty kod źródłowy), bez problemu zdaje egzamin jeśli chodzi o udogodnienia SEO – zrobisz tu właściwie wszystko, co tylko sobie wymarzysz. Od edycji meta danych, przez tytuły, teksty alternatywne i optymalizację sitemapy czy pliku robots.txt. Część z tych funkcjonalności wymaga jednak sporej wiedzy – niektóre zmiany rzeczywiście wprowadzisz jednym kliknięciem, nad innymi przyjdzie Ci się nieco pogłowić. Jeśli masz problem z własnoręcznym pozycjonowaniem, z pomocą może przyjść Ci wtyczka SEO Suite Ultimate (149$), która nieco ułatwi działania takie jak wprowadzanie przekierowań czy dodanie rich snippetów bez konieczności wielu godzin nauki kodu tylko po to, by wprowadzić jedną zmianę.
Czytaj także: Jak zrobić blog na Magento? Porady i przykłady
Shopware w tym podpunkcie wypada nieco lepiej – oferuje bardzo podobne funkcjonalności, które większości sklepów wystarczą, za to w dużo prostszej odsłonie. CMS automatycznie wprowadza pewne ustawienia SEO, ale bez problemu odnajdziesz miejsca, w których zmienisz swoje meta description czy alty.
Dostępne są też liczne wtyczki, które pomogą Ci pracować nad pozycjonowaniem sklepu, za większość z nich będziesz musiał jednak zapłacić – na przykład wtyczka SEO professional kosztuje 250€.
Uwaga: Moduł pozwalający na tworzenie bloga jest w Shopware dopiero w przygotowaniu.
Możliwości rozbudowy (wtyczki i pluginy)
Pisząc o bibliotece wtyczek Shopware i Magento, musimy na moment zapomnieć o wspomnieniach kolekcji tysięcy wtyczek, które znamy z WordPressa. Sklepy tych dwóch CMS-ów są dużo bardziej skromne, ale nie oznacza to, że nie nadrabiają jakością. W przypadku Shopware należy mieć jednak na uwadze korzenie tej platformy, które sprawiają, że wiele wtyczek jest dostępnych wyłącznie w języku niemieckim lub może być używana tylko w tamtych rejonach. Z plusów – ze względu na to, że Shopware jest europejskim CMS-em, wiele jego elementów lepiej odpowie na potrzeby Twoich klientów niż usługi zza oceanu (takie jak Magento). [caption id="attachment_61363" align="aligncenter" width="750"]Prostota obsługi
Panel Magento nie jest jeszcze szczególnie przyjazny użytkownikom, ale możemy spodziewać się w przyszłości udogodnień dla tych właścicieli sklepów internetowych, którzy nie mają dużego doświadczenia w kodowaniu. Już teraz platforma wprowadziła popularny edytor strony typu drag & drop (przypomina narzędzia typu Elementor, który możesz kojarzyć, jeśli masz doświadczenie z pracą na WordPressie, lub łatwo edytowalne moduły PrestaShop). Na ten moment jednak nie powinniśmy gdybać o przyszłości – Magento, w które zainwestujesz dziś, do najprostszych CMS-ów zdecydowanie nie należy, dlatego podejmując decyzję o stworzeniu sklepu internetowego na tej platformie, musisz liczyć się z koniecznością współpracy z doświadczonym deweloperem, który pewne rzeczy zrobi za Ciebie. A czy do plusów Shopware można zaliczyć jego prostotę obsługi? W pewnym sensie tak – spośród tych dwóch CMS-ów to na pewno niemiecka platforma będzie bardziej przystępna dla użytkowników, natomiast cały setup sklepu może przysporzyć nieco problemów. Nie jest tak prosty, intuicyjny i zautomatyzowany jak w przypadku Presty czy Shopera, ale powodem nie jest źle zaprojektowany interfejs, a jego rozbudowanie. Jednak gdy sklep już będzie gotowy, zarządzanie e-commerce w panelu Shopware jest raczej proste, czytelne i nie wymaga dużej wiedzy technicznej. Podobnie jak w Magento, mamy tu technologie typu drag & drop, która ułatwia edycję sklepu i nie wymaga spędzania długich minut, przegrzebując się przez kod. Co ciekawe, panel Shopware można podzielić na pojedyncze okna, które pozwolą przeglądać różne zakładki w tym samym czasie i na przykład porównywać dane. Wszystko za sprawą wspomnianego wyżej.
Jeśli szukasz prostego rozwiązania, dobrą opcją może być WooCommerce. Sprawdź, jak wypada w porównaniu z Magento!
Skalowalność
Ogromne plusy Magento to przede wszystkim jego uniwersalność i właśnie skalowalnosć – jeśli zakładasz sklep z dużym potencjałem i myślisz o jego rozwoju, ta platforma nie będzie Cię ograniczać na żadnym etapie dzieki otwartemu kodowi (open source). Bez problemu zmieścisz tu kilkaset tysięcy produktów (!), nie tracąc przy tym na wydajności strony – oczywiście przy odpowiedniej optymalizacji SEO. Adobe Commerce Pro, czyli wersja płatna platformym, pozwala też na globalne skalowanie w chmurze, np. w Adobe Web Services czy Azure. Shopware jest jednym z nielicznych CMS-ów, które mogą mierzyć się z Magento pod kątem skalowalności. Dzięki rozbudowanej oferecie Shopware zawierającej zarówno warianty SaaS, jak i Paas, a przede wszystkim systemie open source oraz działaniu w chmurze,, e-commerce zbudowany na tym CMS-ie spełni oczekiwania dużych przedsiębiorców. Co ciekawe, widać, że firma zmierza w tę stronę, szczególnie biorąc pod uwagę wycofanie darmowej wersji Shopware i nastawienie na droższe, ale bardziej rozbudowane warianty. Coraz lepiej sprawdza się też w B2B, nie tylko B2C.Support i community
W przypadku Magento każdy użytkownik może liczyć na wsparcie społeczności (oczywiście w miarę rozsądku – o ile inne osoby potrafią i będą mogły go wesprzeć w problematycznych tematach), natomiast darmowa pomoc ze strony supportu nie jest dostępna. Inaczej sytuacja wygląda w Adobe Commerce Pro – według danych ze strony Adobe, w płatnym pakiecie użytkownicy otrzymują wsparcie Technical Account Managera i mają zapewniony szybszy czas reakcji supportu. Nawet w wersji Pro trzeba jednak wykupić specjalny pakiet (Expert lub Ultimate Support), aby móc korzystać z osobistej pomocy pracowników Magento. Na uwagę zasługują Adobe Commerce User Guide i forum Magento Community, które jednak lata świetności ma już za sobą – wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi. Społeczność Shopware jest nie tylko anglojęzyczna, jeżeli więc masz szczęście mówić po niemiecku, możesz odwiedzić lokalne fora. Oczywiście oficjalne forum jest już w języku angielskim (https://forum.shopware.com/), ale widać, że dużo bardziej aktywna jest niemiecka część społeczności: Shopware może pochwalić się kompletną dokumentacją i nowoczesnym podejściem do społeczności – organizuje otwarte konferencje, meetupy, istnieje nawet Community Day. Społeczność Shopware jest mniejsza niż Magento, ale równie (jeśli nie bardziej) zaangażowana. Support Shopware’a dostępny jest w każdym planie cenowym, choć jego poziom może się różnić. CMS gwarantuje jednak pomoc w onboardingu, ustawianiu sklepu, rozwiązywanie problemów, a także indywidualne konsultacje oraz warsztaty.Otrzymujesz osobistego account managera oraz wsparcie dewelopera – robi wrażenie, prawda? [caption id="attachment_61371" align="aligncenter" width="750"]Wniosek: Co lepiej wybrać, Magento czy Shopware?
Oba CMS-y mogą pochwalić się pokaźną kolekcją wyjątkowych zalet – nie bez powodu są tak wyrównanymi konkurentami. Ich zalety są podobne (skalowalność, wydajność), a wśród wad można wymienić przede wszystkim cenę i brak intuicyjnej obsługi panelu administracyjnego. Wybór między tymi dwoma platformami jest dość trudny, szczególnie że cena wersji płatnych wymaga indywidualnej wyceny, musisz więc zastanowić się nad kilkoma kwestiami:- Czy przeszkadzają Ci pewne ograniczenia językowe wynikające z niemieckich korzeni Shopware?
- Jaka jest kwota, którą jesteś w stanie zapłacić za wysokiej jakości usługi? Wybór najtańszego wariantu Shopware prawdopodobnie nie ma za dużo sensu – jest to bardzo okrojona wersja, która mimo wszystko kosztuje swoje.
- Bardziej zależy Ci na skalowalności i wydajności czy łatwości obsługi? Jeśli na tym drugim – tak naprawdę żaden z tych CMS-ów nie będzie dla Ciebie, bo to właśnie skalowalność, nie prostota są ich wartością dodaną, ale jeśli już wybierać – to skłanialibyśmy się ku Shopware, m.in. ze względu na lepszy support. Jeśli chcesz przejrzeć więcej opcji, zerknij na nasze artykuły: 15 platform dla sklepów internetowych oraz CMS dla sklepu internetowego pod SEO.
Shopware | Magento | |
unikalne funkcjonalności | ✓ | ✓ |
Wydajność i rozmiar sklepu | ✓ | ✓ |
Bezpieczeństwo | ✓ | ✓ |
Zarządzanie produktami | ✓ | ✓ |
Koszt wdrożenia i utrzymania sklepu | X | X |
Potencjał SEO | ✓ | ✓ |
wtyczki i pluginy | ✓ | X |
Prostota obsługi | X | X |
Skalowalność | ✓ | ✓ |
Support i community | ✓ | X |