Wpływ strony docelowej na kampanię Google Ads

Wpływ strony docelowej na kampanię Google Ads

Jak Twoja strona wpływa na kampanie Google Ads? Czy możesz ją jeszcze lepiej zoptymalizować, aby poprawić skuteczność reklam? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule.

Ostatnio na naszym blogu: Migracja treści. Jak przenieść content na nową stronę?

Na początek trochę teorii…

Strona docelowa – adres URL, na który trafia użytkownik po kliknięciu w Twoją reklamę. W szerszym rozumieniu pojęcia używamy również w kontekście całej witryny, na którą kierujemy użytkowników.

Wynik Jakości – wskaźnik liczony w skali od 1 do 10, będący wypadkową jakości reklam, słów kluczowych i stron docelowych. Im wyższy wynik jakości tym lepiej dla Ciebie, ponieważ reklamy o wyższej jakości mogą zapewnić niższe ceny i lepsze pozycje reklam, a przecież na tym Ci zależy, aby płacić mniej i być jak najbardziej widocznym.

Elementy składające się na wynik jakościJak rozumieć poszczególne elementy Wyniku Jakości?
Przewidywany współczynnik klikalności (CTR)Prawdopodobieństwo tego, że reklama zostanie kliknięta, gdy wyświetli się ona na podstawie określonego słowa kluczowego.
Trafność reklamW jakim stopniu treść i przekaz Twojej reklamy spełnia oczekiwania kogoś, kto szuka konkretnego produktu lub usługi.
Jakość strony docelowejTrafność i przejrzystość Twojej strony dla użytkowników oraz łatwa nawigacja. Ten temat szerzej rozwiniemy poniżej.

Podczas aukcji reklam, w dużym uproszczeniu algorytm, Google, aby obliczyć ranking Twojej reklamy (wynik reklamy) wykonuje następujące równanie:

Wynik Reklamy = Wynik Jakości * Maksymalne CPC (maksymalna stawka za pojedyncze kliknięcie)

Dzięki temu, posiadając wysoki wynik jakości oraz stawkę maksymalnego CPC niższą od konkurencji, nasze reklamy są w stanie wyświetlać się na wyższych pozycjach niż konkurencji (przy założeniu, że wynik jakości ich reklam jest niższy od naszego).

Więcej na temat wyniku jakości można przeczytać na stronie: https://support.google.com/google-ads/answer/6167118?hl=pl

Na co wpływa niski wynik jakości strony docelowej?

Jak już wiesz, ocena jakości strony docelowej to wskaźnik Google Ads, który mówi o tym w jakim stopniu Twoja witryna odpowiada na oczekiwania użytkowników, którzy kliknęli Twoją reklamę. Google dba o to, abyśmy otrzymywali to czego szukamy i to w przyjaznej formie, dlatego wynik strony docelowej wpływa bezpośrednio na ranking Twoich reklam, a przez to na CPC, koszty emisji oraz pozycję reklam w wyszukiwarce. Twoje reklamy mogą wyświetlać się rzadko lub nawet mogą nie wyświetlać się wcale, jeśli prowadzą do witryny, która jest słabej jakości i nie odpowiada na zapytania użytkownika.

Jak poprawić ocenę jakości strony docelowej?

Teraz przechodzimy do sedna i przedstawienia kilku sposobów na poprawę strony docelowej pod kątem kampanii Google Ads (i nie tylko):

1. Zapewnij łatwą nawigację w witrynie

Dobrze zaplanuj i zorganizuj strukturę swojej witryny oraz drzewko kategorii tak, aby klienci łatwo mogli znaleźć i filtrować produkty lub usługi którymi są zainteresowani. Dotyczy to zarówno sklepów jak i firm usługowych. Najważniejsze elementy strony i oferty powinny być najbardziej widoczne. Zadbaj o to, by sam proces związany z konwersją czyli np. dokonanie zakupu, skontaktowanie się z firmą, pobranie aplikacji było łatwe, szybkie i przyjemne. Zminimalizuj ilość wyskakujących okienek, a najlepiej zrezygnuj z nich zupełnie – Google bardzo ich nie lubi.

2. Zminimalizuj czas wczytywania strony docelowej i zadbaj o szybkość działania

Zadbaj o to, by po kliknięciu reklamy na komputerze lub urządzeniu mobilnym strona docelowa wczytywała się szybko. Przełoży się to bezpośrednio na zmniejszenie współczynnika odrzuceń oraz podniesie współczynnik konwersji nie tylko w przypadku reklam Google Ads, ale dla całej strony. Jeśli chcesz sprawdzić prędkość wczytywania swojej strony polecamy narzędzie: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

3. Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych

Ponad 50% ruchu w internecie to ruch mobilny, a trend ten cały czas rośnie. Google skanuje Twoją stronę, aby ocenić witrynę pod kątem wyświetlania jej na urządzeniach mobilnych z pełną przeglądarką. Jeśli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych ciężko oczekiwać zadowalających wyników z kampanii Google Ads na nich.

4. Postaraj się, aby Twoja strona była przejrzysta i wzbudzała zaufanie

Zastanawiasz się jak Google sprawdza zaufanie i przejrzystość twojej strony? Google weryfikuje, za pomocą algorytmów, czy otwarcie udostępniasz regulamin, politykę prywatności, informacje o firmie, czy precyzyjnie określasz zakres swojej działalności. Podobnie ma się kwestia informacji kontaktowych oraz warunków płatności – koniecznie powinny być umieszczone w widocznym miejscu.

5. Umieszczaj na stronie trafne, użyteczne i oryginalne treści

Ważne, aby strona docelowa była bezpośrednio związana z tekstem reklamy. Umieść słowa kluczowe w tytule strony, nagłówkach i w treści strony. Gdy użytkownik szuka konkretnej rzeczy lub usługi, adres, na który trafi po kliknięciu reklamy, powinien być bezpośrednio związany z konkretnym zapytaniem. Na przykład jeśli ktoś szuka rowerów górskich nie powinien trafić na stronę z wszystkimi modelami rowerowymi i akcesoriami rowerowymi. Umieść na stronie docelowej ważne i przydatne informacje o reklamowanej ofercie. Postaraj się zaoferować przydatne funkcje lub treści, których nie ma na stronach konkurencji.

6. Zadbaj o aspekty techniczne strony

Strona powinna być przechowywana na serwerach uznanych i profesjonalnych firm, a kod wykorzystany w budowie strony powinien być zgodny z nowoczesnymi standardami. Z naszego doświadczenia wynika, że duże znaczenie ma czas odpowiedzi serwera. Przez niedostępność strony wynik jakości może spaść. Jest to związane z tym, że reklamy kierują przez pewien czas na niedziałającą stronę.

7. Myśl jak Twój klient

Oczywiście, z punktu widzenia kampanii Google Ads, znaczenie ma nie tylko to jak Google ocenia Twoją stronę, ale również jak postrzega ją użytkownik, który po kliknięciu reklamy na nią trafia. Pamiętaj, że nawet najbardziej atrakcyjna i dobrze zoptymalizowana reklama Google Ads nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, w postaci konwersji, jeśli witryna nie będzie łatwa w obsłudze i przyjazna dla użytkowników. Każdy klient jest inny, dlatego nie ma jednego, sprawdzonego przepisu na wygląd witryny. Ważne jednak, aby kierować się ogólnie przyjętymi zasadami, które pozwolą na dobre wykorzystanie budżetu kampanii. Więcej na temat optymalizacji strony pod kątem konwersji możesz przeczytać na naszym blogu: https://delante.pl/jak-zwiekszyc-konwersje-sprzedaz/.

Co się stanie po wprowadzeniu ulepszeń i kiedy mogą spodziewać się efektów wprowadzonych zmian?

System Google Ads regularnie odwiedza Twoją witrynę i ocenia ją pod kątem wielu czynników. Wprowadzenie wyżej wymienionych zmian poprawiających ocenę jakości strony docelowej w dłuższej perspektywie poprawi jakość reklamy i jej ranking. Trzeba pamiętać, że rezultaty nie będą widoczne od razu po naniesieniu zmian. Cierpliwości! Poczekaj aż Google przeskanuje Twoją witrynę. Pierwsze efekty powinieneś zauważyć w ciągu kilku dni lub tygodni.

Jak sprawdzić ocenę jakości strony docelowej?

Aby sprawdzić wynik jakości strony docelowej:

1. Zaloguj się do panelu i przejdź w zakładkę Słowa kluczowe

Ocena jakości strony

2. Na pasku nad słowami kluczowymi wybierz Kolumny

Sprawdzanie jakości strony - krok 2

3. Rozwiń Wynik jakości i zaznacz Jakość strony docelowej

Wynik jakości strony docelowej

4. Kliknij Zastosuj

Wynik jakości strony

W tabeli pojawi się informacja o wyniku jakości strony docelowej dla poszczególnych słów kluczowych: powyżej średniej, przeciętnie lub poniżej średniej. Przy czym wynik powyżej średniej nie oznacza, że danej strony nie ma sensu mocniej optymalizować. Trzystopniowa ocena w panelu Google Ads może być dużo bardziej rozbudowana wewnątrz algorytmów Google, dlatego jeśli jest jakiś element do poprawy na Twojej stronie to warto podjąć się optymalizacji, nawet jeśli dla większości słów kluczowych widzisz ocenę jakości strony docelowej jako powyżej średniej.

Podsumowanie

Każdy, kto prowadzi kampanię Google Ads powinien wiedzieć jak ważny jest jej wynik jakości. Jednym ze sposobów na jego podniesienie jest zadbanie o stronę. Odzwierciedlenie reklamy powinno mieć miejsce na naszej stronie docelowej. Dodatkowo warto zadbać o to, aby strona była użyteczna, estetyczna, intuicyjna i zawierała to, czego szuka użytkownik. Pamiętaj o tym, zanim zainwestujesz w Google Ads, reklamę na Facebooku kierującą na stronę czy pozycjonowanie. To bardzo ważne szczególnie na etapie projektowania strony, kiedy mogłoby się wydawać, że nie musimy jeszcze myśleć o marketingu. Mamy nadzieję, że wskazówki, które zebraliśmy w dzisiejszym artykule opierając się na wytycznych Google i własnym doświadczeniu pomogą podnieść wyniki Twojej kampanii Google Ads.

  5,00 / 5 ( 5 )
Autor
Junior PPC Specialist - Gosia

Junior PPC Specialist

Z wykształcenia matematyk, z zamiłowania marketingowiec. Z e-marketingiem i e-commerce związana od 2014 roku. Doświadczenie w pracy po stronie klienta pozwala jej lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe klientów Delante. Fanka siłowni, planszówek, gotowania, kabaretów i stand-upów.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.