Z czego składa się proces SEO? 10 najważniejszych elementów

Z czego składa się proces SEO? 10 najważniejszych elementów

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem procesu pozycjonowania na stronie internetowej swojego sklepu, bloga lub innych usług? Podpowiemy Ci na co zwrócić największą uwagę oraz wyróżnimy 10 najważniejszych elementów procesu SEO.

Ostatnio na naszym blogu: Niemiecki rynek e-commerce w 2017 roku

Zacznijmy od przypomnienia kilku definicji. SEO to skrót od angielskiego określenia – Search Engine Optimization. Oznacza proces polegający na podejmowaniu takich działań, aby strona była lepiej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania poprzez osiąganie lepszych pozycji dla określonych fraz. Innymi słowy SEO to zbudowanie i dostosowanie strony internetowej w taki sposób, aby była ona łatwa do znalezienia przez wyszukiwarki i odpowiadała na zapytania użytkowników.

Proces pozycjonowania składa się z optymalizacji strony internetowej oraz linkbuildingu (On-site i Off-site). Są to dwie ważne kwestie, które współdziałają i jednocześnie oddziałują na siebie. Jedna bez drugiej nie będzie prawidłowo funkcjonować. Optymalizacja polega na dostosowaniu funkcjonalności strony pod preferencje użytkowników oraz robotów wyszukiwarek. Obejmuje nie tylko treść zawartą na stronie, ale również przeprojektowanie kodu strony. Content znajdujący się na stronie powinien być unikalny oraz rozbudowany. Ma to ogromny wpływ na miejsce w rankingu wyszukiwarki. Natomiast linkbuilding to tworzenie linków, które pochodzą z innych witryn. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku nie liczy się ilość lecz jakość. Warto wybierać takie, które posiadają lepsze zaufanie, które jednocześnie będą działać korzystnie na naszą stronę internetową – linki mające wysokie współczynniki URL Rating, Domain Rating. Sprawdźmy, z jakich najważniejszych elementów składa się proces SEO i co ma wpływ na jego sukces.

Od czego zacząć proces pozycjonowania?

Proces pozycjonowania strony internetowej jest długotrwały a pojawianie się efektów jest zależne od wielu czynników, które trzeba brać pod uwagę. Szczegółowy opis można znaleźć w naszym artykule: Jak długo trwa pozycjonowanie

początek pozycjonowania

Wyobraźmy sobie taką sytuację: prowadzimy sklep internetowy, który ma stale dużą liczbę klientów, jednak chcemy posiadać z niego jeszcze większe przychody i wygenerować więcej zysków. Jest to idealna pora na rozpoczęcie procesu pozycjonowania. Wychodzimy od 4 początkowych kroków:

  1. Dobór słów kluczowych – na początku zastanówmy się nad słowami kluczowymi, które określają naszą działalność. Należy pamiętać, aby nie były to frazy bardzo ogólne. Mają one wysoki wolumen wyszukiwania, ale doprowadzają na stronę użytkowników bez sprecyzowanych potrzeb. Warto przeanalizować stronę internetową pod względem treści i informacji w niej zawartych. Zwróćmy uwagę na wyróżniki, które mogą stać się odpowiednim punktem wyjścia do dalszych działań. Przy wyborze słów kluczowych możemy wykorzystać kilka przydatnych programów, które zostały szerzej omówione w naszym poprzednim wpisie: Dobór słów kluczowych – czym się kierować?
    Long Tail długi ogon
  2. Analiza konkurencji w Google – nie od dziś wiadomo, że warto znać swoich przeciwników w walce o wyższe miejsce. Ta zasada istnieje również w SEO. Należy przeanalizować konkurencję, która może nam zagrażać w dotarciu na lepszą pozycję w wyszukiwarce Google. Obejmuje ona zarówno powiązane frazy kluczowe, ruch na stronie, a także nawiązujące domeny czy linki zwrotne do konkurencyjnej strony internetowej. Ukazuje nam to całościowy obraz naszej konkurencji oraz wyzwań, z którymi będziemy musieli się zmierzyć.
  3. Oczekiwania – ważną kwestią są nasze wymagania względem procesu pozycjonowania. Należy konsekwentnie wybrać konkretne frazy kluczowe, które będą generować ruch na stronie oraz lepszą widoczność w wyszukiwarce. Jeśli ten natłok słów jest przytłaczający i ciężko nam się zdecydować, to warto skorzystać przydatnych trików. Podzieliliśmy się już nimi na blogu: Na ile faz pozycjonować stronę internetową? 
  4. Audyt strony internetowej – prawidłowy proces pozycjonowania nie odbędzie się bez szczegółowego audytu strony internetowej. Jest to pogłębiona analiza wszystkich cech strony, które mają znaczenie dla SEO. W ten sposób sprawdzany jest poziom dopasowania witryny internetowej do wytycznych Google. Następnie wyciągane są wnioski i można rozpocząć działania w obrębie optymalizacji oraz budowania wartościowych linków. Podpowiadamy, jak samodzielnie wykonać audyt swojej strony internetowej.

Cykliczne etapy pozycjonowania strony

Wiemy już, że proces pozycjonowania jest długofalowy. Określa go również cykliczność oraz nieprzerwane doskonalenie. Strona, na której zaprzestajemy działań SEO nie utrzyma się długo na wysokiej pozycji w wyszukiwarce – nie ma efektu kuli śnieżnej. Z tego względu warto być cierpliwym i spokojnie poczekać na widoczne efekty. Możemy wyróżnić kolejne pięć ważnych etapów pozycjonowania strony internetowej:

  1. Optymalizacja strony – jest to niezbędna czynność, ponieważ działa na zwiększoną widoczność strony internetowej dla wyszukiwarek oraz użytkowników. Należy przystosować witrynę, zawarte na niej treści oraz zdjęcia do wymogów robotów Google. W ten sposób będzie bardziej widzialna i wskoczy na wyższe miejsce w rankingu. Możesz samemu wykonać kilka prostych optymalizacji, o których wspominaliśmy: 5 optymalizacji, które wykonasz samodzielnie.
  2. Tworzenie skutecznych linków – linkbuilding jest działaniem, które polega na tworzeniu wartościowych linków kierujących do naszej strony internetowej. Możemy wyróżnić wewnętrzne i zewnętrzne linki. Pierwsze z nich przenoszą nas na inne strony w obrębie naszej domeny, a drugie tworzone są poza domeną. Te czynności są bardzo ważne i funkcjonują prawidłowo razem z optymalizacją oraz unikalną treścią. Najpopularniejszymi źródłami linków zewnętrznych są fora, blogi, social media, artykuły sponsorowane, wizytówki NAP oraz – w branży mocno kontrowersyjne –  katalogi. Warto wybierać te, które przeniosą dużą moc na Twoją domenę, czyli takie, które mają wysoki współczynnik URL Rating.
    tworzenie skutecznych linków
  3. Rozbudowywanie strony – Twoja strona internetowa powinna być nieprzerwanie rozbudowywana. Dodawanie unikalnych treści i ważne poprawki pozytywnie wpłyną na wysokie miejsce w wyszukiwarce. Należy być otwartym na zmiany, ponieważ algorytmy Google cyklicznie przechodzą modyfikacje i trzeba się do nich odpowiednio ustosunkować. Spójrzmy w przeszłość i sprawdźmy jak zmieniła się wyszukiwarka Google w ostatnich 3 latach.
  4. Działania w oparciu o wymogi Google – proces pozycjonowania naszej strony internetowej powinien odpowiadać także wymogom wyszukiwarki Google. Należy przestrzegać zasad, które zostały przyjęte, ponieważ jest to klucz do naszego sukcesu. Każde przewinienie jest zapisywane w pamięci, a daną stronę internetową z pewnością spotkają konsekwencje. Może być to całkowite wykluczenie z indeksu czy nawet nieodnotowanie istnienia strony. Warto zapoznać się ze wskazówkami zawartymi w narzędziu Google Search Console. Tym sposobem będziesz mieć pewność o prawidłowym przebiegu pozycjonowania na stronie internetowej.
  5. Analiza wyników – jeśli chcemy widzieć efekty pozycjonowania, to musimy przeanalizować nasze działania w tej kwestii. Warto regularnie sprawdzać, jakie skutki przynosi prowadzone przez nas pozycjonowanie. Na bieżąco badajmy, jak działa optymalizacja strony oraz linkbuilding. Jak zmieniają się pozycje fraz i jak wpływa to na ruch organiczny na stronie. W ten sposób będziemy mogli szybko i skutecznie zareagować w razie niepowodzenia i zmodyfikować przyjętą strategię.
  6. Raportowanie – zmiany pozycji słów kluczowych w wynikach wyszukiwania należy systematycznie raportować. Dzięki temu uzyskujemy możliwość prześledzenia, jak dobrze działa nasz proces pozycjonowania.
    raportowanie seo

Proces pozycjonowania, który przynosi pozytywne efekty

Pozycjonowanie strony internetowej jest zadaniem czasochłonnym. Należy być konsekwentnym w swoich działaniach oraz regularnie monitorować zachodzące zmiany po określonych optymalizacjach. Jest to bardzo ważne, ponieważ możemy na bieżąco modyfikować i udoskonalać nasze działania. Wiemy już, że algorytmy Google nie są stałe i wyniki wyszukiwania ulegają wielu aktualizacjom. Warto oddać prowadzenie procesu pozycjonowania profesjonalistom, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie w tej dziedzinie. W ten sposób będziemy mieć pewność, że nasza strona internetowa zostanie poprawnie zoptymalizowana i dopasowana do zasad działania wyszukiwarki Google. Możemy liczyć na miejsce w czołówce, zwiększony ruch na stronie oraz lepsze zyski z przychodów.

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.