Spam

Co to jest Spam? – Definicja

Spam, w kontekście SEO, to zjawisko polegające na tworzeniu bezwartościowych stron, zawierających treści o niskiej wartości merytorycznej, a także stosowanie nieetycznych technik w procesie pozycjonowania. Hakerzy po przejęciu danej strony internetowej zwykle zmieniają jej treści na nieetyczne lub mało legalne. Bardzo często dotyczy to stron, które znajdują się wysoko w rankingu wyszukiwarki i swoją pozycję budowały przez dłuższy okres.

Rodzaje SEO Spamu

Po zdobyciu dostępu do danej strony hakerzy zwykle wykorzystują ją w kontekście SEO Spamu, korzystając z poniższych sposobów:

  • Spamowe linki — linki kierujące do naszej strony, od witryn, które zajmują wysokie pozycje w rankingu, pomagają podnosić ranking naszej strony. Hakerzy wykorzystują to, umieszczając na zdobytych stronach zewnętrzne, złośliwe linki, które przekierowują odwiedzających do wybranej przez nich witryny.
  • Spamowe słowa kluczowe — SEO Spamerzy chcą pozycjonować swoje usługi lub produkty. W tym celu korzystają z tzw. technik black-hat SEO i umieszczają swoje słowa kluczowe w całej witrynie. Zwykle robią to w takich miejscach, w których są one niewidoczne dla właściciela strony czy użytkowników. Jednak gdy ktoś wyszukuje te słowa kluczowe w Google, nasza witryna uzyska pozycję w rankingu.
  • Spamowe artykuły i podstrony — hakerzy dodają również bardzo często na stronę całe artykuły, zoptymalizowane pod SEO lub tworzą nowe podstrony, służące do manipulowania wyszukiwarkami. Zwykle takich wpisów czy podstron nie zobaczymy w menu lub na liście artykułów.
  • Spamowe e-maile – często oprócz strony zostaje przejęty również e-mail, który wykorzystywany jest do dalszego spamowania. Jest to bardzo niebezpieczne, ponieważ w sytuacji, w której odbiorcy spamu zaczną flagować wiadomości, otrzymywane z naszego maila, cały serwer może zostać dodany do listy zbanowanych. W ten sposób, wiadomości, które wysyłamy z naszego konta e-mail, automatycznie będę oznaczane jako spam u większości klientów e-mailowych, co może skutkować ich utratą.
  • Spamowe reklamy — hakerzy mogą również przechwytywać banery, wyskakujące okienka, reklamy lub wezwania do działania (CTA) i zastąpić je promocją swoich produktów i treści. Może prowadzić to do obniżenia zaufania użytkowników do treści, która znajduje się w witrynie.

Jak się przed nim zabezpieczyć?

Niestety nie możemy całkowicie uniknąć ataków ze strony hakerów. Możemy wprowadzić jednak kilka działań, które pomogą uchronić nas przed ich większością. Oto kilka sposobów:

Aktualizacje

Pamiętaj o aktualizacji systemu CMS, a także wszelkich wtyczek i szablonów strony. Luki w oprogramowaniu są bowiem najczęstszą przyczyną ataków hakerów na strony, dlatego systematyczne aktualizacje pomogą zwiększyć jej bezpieczeństwo.

Używaj reCAPTCHA

reCAPTCHA stosowana np. na podstronach z logowaniem pomoże skutecznie zabezpieczyć stronę przed botami.

Stosuj silne hasła

Nie od dziś wiadomo, że zakładając konto na jakimkolwiek portalu, powinniśmy używać mocnych haseł, które trudno jest złamać. Warto korzystać z managerów haseł, które pomagają w tworzeniu silnych haseł i zarządzaniu nimi.

WAF

WAF, czyli Web Application Firewall jest stosowany do ochrony stron internetowych. Warto z niego korzystać, gdyż pomaga chronić naszą witrynę przed szeregiem różnych ataków.

Czy ta definicja była pomocna?
(0)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Słyszałeś o pozycjonowaniu w Google? Masz świadomość, że konkurujące z Tobą firmy inwestują w takie działania i w związku z tym ich strony pojawiają się na wysokich pozycjach w wynikach organicznych na istotne dla Ciebie frazy? Dzięki temu marki te prawdopodobnie docierają do wielu klientów. Mimo tej wiedzy boisz się inwestować w SEO? Czy masz się przed czym wzbraniać? Sprawdziliśmy, dlaczego przedsiębiorcy obawiają się SEO.

Czytaj więcej
Edytor tekstów Semstorm - czy dobrze działa?

Edytor tekstów Semstorm - czy dobrze działa?

Działania SEO to złożony proces, na który składa się wiele czynników. Jednym z nich bez wątpienia są treści publikowane na stronie wraz z odpowiednią optymalizacją. Aby ułatwić sobie to zadanie, można wykorzystać różnorodne narzędzia, które usprawnią tworzenie treści i polepszą ich jakość pod kątem SEO. Jednym z nich jest edytor tekstów oferowany przez narzędzie Semstorm. Sprawdzimy, czy warto z niego korzystać!

Czytaj więcej