Spam

Co to jest Spam? – Definicja

Spam, w kontekście SEO, to zjawisko polegające na tworzeniu bezwartościowych stron, zawierających treści o niskiej wartości merytorycznej, a także stosowanie nieetycznych technik w procesie pozycjonowania. Hakerzy po przejęciu danej strony internetowej zwykle zmieniają jej treści na nieetyczne lub mało legalne. Bardzo często dotyczy to stron, które znajdują się wysoko w rankingu wyszukiwarki i swoją pozycję budowały przez dłuższy okres.

Rodzaje SEO Spamu

Po zdobyciu dostępu do danej strony hakerzy zwykle wykorzystują ją w kontekście SEO Spamu, korzystając z poniższych sposobów:

  • Spamowe linki — linki kierujące do naszej strony, od witryn, które zajmują wysokie pozycje w rankingu, pomagają podnosić ranking naszej strony. Hakerzy wykorzystują to, umieszczając na zdobytych stronach zewnętrzne, złośliwe linki, które przekierowują odwiedzających do wybranej przez nich witryny.
  • Spamowe słowa kluczowe — SEO Spamerzy chcą pozycjonować swoje usługi lub produkty. W tym celu korzystają z tzw. technik black-hat SEO i umieszczają swoje słowa kluczowe w całej witrynie. Zwykle robią to w takich miejscach, w których są one niewidoczne dla właściciela strony czy użytkowników. Jednak gdy ktoś wyszukuje te słowa kluczowe w Google, nasza witryna uzyska pozycję w rankingu.
  • Spamowe artykuły i podstrony — hakerzy dodają również bardzo często na stronę całe artykuły, zoptymalizowane pod SEO lub tworzą nowe podstrony, służące do manipulowania wyszukiwarkami. Zwykle takich wpisów czy podstron nie zobaczymy w menu lub na liście artykułów.
  • Spamowe e-maile – często oprócz strony zostaje przejęty również e-mail, który wykorzystywany jest do dalszego spamowania. Jest to bardzo niebezpieczne, ponieważ w sytuacji, w której odbiorcy spamu zaczną flagować wiadomości, otrzymywane z naszego maila, cały serwer może zostać dodany do listy zbanowanych. W ten sposób, wiadomości, które wysyłamy z naszego konta e-mail, automatycznie będę oznaczane jako spam u większości klientów e-mailowych, co może skutkować ich utratą.
  • Spamowe reklamy — hakerzy mogą również przechwytywać banery, wyskakujące okienka, reklamy lub wezwania do działania (CTA) i zastąpić je promocją swoich produktów i treści. Może prowadzić to do obniżenia zaufania użytkowników do treści, która znajduje się w witrynie.

Jak się przed nim zabezpieczyć?

Niestety nie możemy całkowicie uniknąć ataków ze strony hakerów. Możemy wprowadzić jednak kilka działań, które pomogą uchronić nas przed ich większością. Oto kilka sposobów:

Aktualizacje

Pamiętaj o aktualizacji systemu CMS, a także wszelkich wtyczek i szablonów strony. Luki w oprogramowaniu są bowiem najczęstszą przyczyną ataków hakerów na strony, dlatego systematyczne aktualizacje pomogą zwiększyć jej bezpieczeństwo.

Używaj reCAPTCHA

reCAPTCHA stosowana np. na podstronach z logowaniem pomoże skutecznie zabezpieczyć stronę przed botami.

Stosuj silne hasła

Nie od dziś wiadomo, że zakładając konto na jakimkolwiek portalu, powinniśmy używać mocnych haseł, które trudno jest złamać. Warto korzystać z managerów haseł, które pomagają w tworzeniu silnych haseł i zarządzaniu nimi.

WAF

WAF, czyli Web Application Firewall jest stosowany do ochrony stron internetowych. Warto z niego korzystać, gdyż pomaga chronić naszą witrynę przed szeregiem różnych ataków.

Czy ta definicja była pomocna?
(0)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Jeżeli rozważasz rozpoczęcie prowadzenia kampanii produktowych w Google Ads, niezbędne będzie utworzenie oraz poprawne skonfigurowanie konta Google Merchant Center. Nie jesteś pewien, jak się do tego zabrać? Nie martw się! Specjalnie dla Ciebie przygotowałam dokładną instrukcję zakładania takiego konta. Czytaj dalej!

Czytaj więcej