Skorzystaj z naszych darmowych narzędzi wspierających SEO i marketing i wespnij się na szczyt wyników wyszukiwania w Google!
Skorzystaj z naszych darmowych narzędzi wspierających SEO i marketing i wespnij się na szczyt wyników wyszukiwania w Google!
Spis treści
SEO quick wins to zmiany, które możesz wprowadzić w obrębie witryny, by uzyskać zadowalające efekty w krótkim czasie od ich zastosowania. Choć mogłoby się wydawać, że skoro szybkie, to zarazem niekosztowne i oczywiste – a niekoniecznie tak jest. Większość specjalistów SEO wymieni je z łatwością, jednak dla osób spoza branży mogą być one zaskakujące.
Quick wins to technika wywodząca się z zarządzania. Polega na wprowadzaniu drobnych, nie wymagających dużego nakładu czasu, pracy i pieniędzy rozwiązań. Te “małe zwycięstwa” można z powodzeniem stosować w SEO: jako integralną część strategii, przydatną nie tylko na początku, ale także w trakcie, w formie małych zmian pozwalających na podkręcenie skuteczności prowadzonych działań. Zdecydowanym plusem quick wins jest możliwość wprowadzenia ich od razu.
Są też na tyle kluczowe, że ich wprowadzenie daje duże prawdopodobieństwo szybkiego podniesienia pozycji w SERPach. Quick wins mogą obejmować też proste ewaluacje i decyzje o kontynuowaniu lub zaprzestaniu konkretnych działań albo usprawnienie zachodzących w pozycjonowaniu procesów (np. zmiany o charakterze globalnym).
Pamiętaj, by stosując quick SEO wins nie skupić się przesadnie na detalach: tej metodzie w SEO zawsze powinna towarzyszyć myśl o głównej strategii, najważniejszych frazach kluczowych etc.
Przeprowadzając audyty na stronach naszych klientów zawsze zwracamy uwagę na to, jak wygląda optymalizacja strony głównej: co z title, nagłówkiem H1, logo, czy została wykonana poprawna optymalizacja treści. Dlatego znając frazy kluczowe do pozycjonowania, w tym punkcie możesz:
Zmiany, które możesz wprowadzić samodzielnie z poziomu CMS, a które automatyzują część optymalizacji, są niezmiernie cenne z punktu widzenia quick SEO wins. To tzw. zmiany globalne – polegają na ustawieniu szablonu na podstawie zmiennych, według którego tworzą się np. tytuły stron kategorii czy meta description. W zależności od tego, z jakiego systemu zarządzania treścią korzystasz, ustawienia te znajdziesz w różnych miejscach.
Pamiętaj: zawsze dopasowuj się do najnowszych wymogów! Dbanie o aktualną wiedzę z zakresu SEO jest tak ważne właśnie dlatego, że ilekroć Google wprowadza aktualizacje, my musimy na nią reagować. Pisaliśmy jakiś czas temu, że Google aktualizuje sposób generowania title w wynikach wyszukiwania – wspomnieliśmy o tym również wyżej – warto ujednolicać title z nagłówkiem H1, a meta description z fragmentem pierwszego akapitu opatrzonego znacznikiem <p> – wpłynie to także na to, jak powinieneś tworzyć swoje title i meta description. Pamiętaj o tym, wprowadzając zmiany globalne!
To działanie, które świetnie wpisuje się w SEO quick wins: choć nagłówki strony internetowej rządzą się swoimi prawami, to jeżeli do tej pory nie stosowałeś dobrych praktyk konstruowania nagłówków, podstawowe zmiany nie są trudne. Znaczniki <h1> czy <h2> najprościej nanieść w ustawieniach stylów. Dłuższym zajęciem może okazać się ocenienie, czy na stronie pojawia się odpowiednia hierarchia nagłówków – możesz to zweryfikować, zaglądając w kod strony, i porównując go z poniższą grafiką:
Jeśli natomiast chodzi o podejście quick win, oprócz zmian struktury, warto zadbać o optymalizację pod frazy kluczowe. Jednym z najprostszych trików na optymalizację nagłówków jest ustawienie zaciągania nagłówka H1 z nazw kategorii. Aby to zrobić, sprawdź, czy w ustawieniach strony istnieje możliwość ustawienia nagłówka H1 w oparciu o nazwy kategorii i produktów (WooCommerce czy Shopper oferują takie opcje). To szybka globalna zmiana mogąca przynieść znaczące korzyści z perspektywy SEO.
Wielu specjalistów SEO może potwierdzić, jak istotne jest prawidłowe nazewnictwo kategorii w menu. Co więcej, wiele zmian możesz wprowadzić w ciągu godziny, a ich efekty będą procentować.
Najważniejsza zasada jest taka, by roboty Google, odwiedzając stronę, potrafiły rozpoznać, dokąd prowadzi dany link. Dla przykładu: w sklepie zoologicznym kategoria “karmy” rozgałęzia się np. na “suche” i “mokre” – dużo lepiej z punktu widzenia SEO będzie zastosować nazwę “karmy suche” i “karmy mokre”, bo sam przymiotnik (“suche”, “mokre”) niewiele Google powie. Jest to o tyle istotne, że odpowiednio opracowane nazwy kategorii w menu same w sobie stanowią już linki exact match anchor, dzięki czemu wspierają linkowanie wewnętrzne.
Dla jednego z naszych klientów, LueLue, galerii z reprodukcjami obrazów, przebudowaliśmy menu w następujący sposób:
Efekty tych działań możesz zobaczyć w case study LueLue, a więcej wskazówek znajdziesz we wpisie: Jak poprawnie zaprojektować menu strony internetowej.
W przypadku przekierowań istotne jest, by zapobiegać błędom, które uniemożliwiają poprawne skanowanie i indeksowanie witryny. Dla przykładu – w CMSie PrestaShop automatycznie ustawiane są przekierowania 302, należy więc zmienić je na 301. Jeśli jednak Twój CMS ma te ustawienia od początku naniesione poprawnie, wprowadzanie zmian nie będzie konieczne.
Problemem są też tzw. broken links, czyli uszkodzone linki, w których kliknięcie generuje błąd 404 (chyba że w porę wykonano przekierowanie 301 na inny, działający adres). Jest to np. linkowanie do usuniętej podstrony w obrębie witryny czy zewnętrznego serwisu, który przestał istnieć.
Wewnętrznym błędom 404, wynikającym np. ze zarchiwizowanej już podstrony albo usunięcia produktu z oferty, należy zapobiegać (więcej o tym, jak zarządzać tym problemem, pisze Przemek we wpisie Produkt niedostępny w sklepie).
Z wykorzystaniem narzędzia Ahrefs odkryjesz też linki prowadzące z wartościowych zewnętrznych serwisów do nieistniejących już podstron w obrębie Twojej witryny. Mamy wtedy do czynienia z sytuacją, w której mocny link prowadzi do błędu 404 – na szczęście odtworzenie tej strony lub odpowiednie przekierowanie przywróci jego moc. To wartościowy SEO quick win, o którym warto pamiętać.
Jak szybko sprawić, by lekko podrasowana struktura linkowania wewnętrznego zaczęła wpływać na pozycje w wynikach wyszukiwania? Jeśli chcesz osiągnąć cel szybko i sprawnie, zacznij od tych dwóch działań:
To działanie o stosunkowo niskim poziomie trudności, a – szczególnie jeśli do tej pory nie uzupełniałeś w ogóle opisów alternatywnych – mogące zaowocować zwiększeniem widoczności. Zatem: niech Google czyta także Twoje grafiki!
Brak stosowania atrybutu alt to jeden z najczęstszych błędów w e-commerce uniemożliwiający robotom Google zinterpretowanie części witryny. Nie popełniaj go!
To kluczowe aspekty witryny, o których – jeśli sam prowadzisz działania SEO – zdarza się zapomnieć.
Quick SEO wins to nie magiczne sztuczki, a zbiór prostych, a wartościowych działań, które możesz wykonać sam, by podkręcić pozycjonowanie. Pamiętaj, by nie były to jedyne zmiany, które zachodzą w obrębie strony, a jedynie podpowiedź, co szybko, łatwo i skutecznie można poprawić.
Zawsze należy pamiętać, że pozycjonowanie to działania o charakterze długofalowym – rodzaj marketingowego maratonu, który najlepsze efekty, w tym wysoki zwrot z inwestycji, przynosi w szerokiej perspektywie. Najczęściej mija kilka, a nawet kilkanaście miesięcy (w zależności np. od konkurencyjności branży, stopnia zoptymalizowania strony i wielu innych czynników) zanim pojawią się znaczące rezultaty.
To działania, które wprowadzisz szybko i bez dużego obciążenia budżetu, a mogą przynieść zaskakująco duże korzyści – jako część strategii SEO są bardzo cenne.
Tak – jeśli są odpowiednio prowadzone. Quick wins niosą ze sobą pewne ryzyko (takie jak zbyt duże skupienie się na natychmiastowych efektach czy nadmierne rozdrobnienie), dlatego zawsze należy stosować technikę szybkich zwycięstw w granicach stałej, stabilnej strategii marketingowej.