Jak przygotować sklep na Black Friday? Wytyczne od Google

Jak przygotować sklep na Black Friday? Wytyczne od Google

Black Friday w e-commerce to złoty strzał dla wielu sklepów internetowych. Jak przygotować sklep internetowy na takie żniwa? Oto kilka porad prosto z oficjalnego bloga Google.

Spis treści:

Black Friday w e-commerce

Trzy ostatnie miesiące roku, zwane Złotym Kwartałem (Golden Quarter), to najbardziej opłacalny czas dla większości sprzedawców. To właśnie wtedy, począwszy od Halloween a skończywszy na okresie świąteczno-noworocznym, odnotowuje się najwyższą sprzedaż. Podczas Black Friday wiele sklepów oferuje niższe ceny i wyprzedaże.

Black Friday w 2022 roku wypada 25 listopada.

Do tego Black Friday bardzo często zamienia się w Black Weekend lub Black Week i trwa kilka dni pod rząd. Jak się przygotować na takie oblężenie e-Klientów w Twoim sklepie internetowym?

Pozycjonowanie sklepu internetowego Delante

Jak wzrasta sprzedaż w Black Friday?

Jak możesz się domyślić, sprzedaż w Black Friday różni się w znaczący sposób w każdym roku, sklepie i w zależności od branży.

W Google Trends zainteresowanie frazą „Czarny Piątek” rośnie z roku na rok, więc śmiało można powiedzieć, że to „święto” cieszy się dużą popularnością.

Analizując zainteresowanie w ujęciu czasowym, możesz zauważyć, że fraza jest najbardziej popularna od 21 do 27 listopada.

Czarny Piątek w Google Trends
Źródło: Własny zrzut ekranu ze strony trends.google.pl

Według blackfriday.com wydatki w Black Friday w 2022 roku będą wyższe lub taka same niż w 2021.

Warto jednak zauważyć, że ze względu na wysoką inflację klienci prawdopodobnie będą ostrożniej podchodzić do potencjalnych zakupów. Ale może to oznaczać również, że wiele osób czeka na ulepszenie swojej elektroniki, odzieży i innych przedmiotów, aby kupić je taniej i zaoszczędzić trochę pieniędzy w Czarny Piątek.

Zresztą, spójrz na frazy związane z Czarnym Piątkiem. Robią wrażenie, prawda?

Czarny Piątek SEO frazy
Źródło: Własny zrzut ekranu ze strony ahrefs.com

Jak zatem przygotować się do tego intensywnego sezonu, aby był on jak najbardziej opłacalny? Jak wiesz, SEO wymaga czasu. Jeśli chcesz przyciągnąć potencjalnych klientów w nadchodzących miesiącach, powinieneś już dziś opracować strategię e-commerce na Czarny piątek.

Jak to zrobić? Poznaj nasze wskazówki!

Jak przygotować sklep na Black Friday?

Skoro podstawy mamy już za sobą, nadszedł czas na to, by zastanowić się, jak możesz przygotować swój e-sklep na nadchodzący gorący okres. Jeżeli więc nie przemyślałeś jeszcze tego tematu w 100% to koniecznie czytaj dalej 😉

Poniżej przedstawiam 6 wskazówek, które mogą pomóc Ci zwiększyć sprzedaż podczas Black Friday/Cyber Monday!

1. Zadbaj o swoją stronę

Dobrze zoptymalizowana strona www to podstawa Twojego e-sklepu, i to nie tylko w okresie Złotego Kwartału. Warto tu zaznaczyć, że pozycjonowanie najlepiej rozpocząć jeszcze przed sprzedażą – w końcu najpierw musisz dać się znaleźć.

Poniżej kilka elementów, o których koniecznie musisz pamiętać:

  • wersja mobilna witryny i responsywność

Z roku na rok urządzenia mobilne coraz częściej służą nam do robienia zakupów online. Musimy więc pamiętać o tym, że niezależnie od tego, jakie urządzenie wybierze nasz potencjalny klient, to musimy umożliwić mu sprawne poruszanie się po naszej stronie. Jeżeli witryna nie będzie się poprawnie wyświetlała i nie dopasuje się do urządzenia mobilnego, to najprawdopodobniej użytkownik ją po prostu zamknie. A tego nie chcemy 😉

  • czas ładowania strony

Najlepiej by czas ładowania Twojej witryny nie był dłuższy niż 2 sekundy – zdecydowanie wpływa to na komfort jej użytkowania. Każda kolejna sekunda to ryzyko wyższego wskaźnika odrzuceń (bounce rate). Dlatego tak ważnym jest abyś zadbał o jak największe zminimalizowanie tego ryzyka.

Zastanawiasz się, jak możesz skrócić czas ładowania Twojej witryny, sprawdź na naszym blogu!

  • słowa kluczowe

Zoptymalizuj treści na stronie pod kątem zbliżającego się Złotego Weekendu. Akcentuj frazy takie jak:

  • “Black Friday”,
  • “Cyber Monday”,
  • “zniżka”
  • “okazja”.

Oczywiście dopasuj do tego swoją ofertę – sprawdź czego ludzie szukają i taki też kieruj komunikat.

  • UX (User Experience)

Spraw, aby poruszanie się po Twoim e-sklepie od początku do końca było przyjemnością, a nie karą. Zwróć w tym przypadku uwagę na:

  1. użyteczność,
  2. aspekty wizualne.

Ważne, by strona była przejrzysta, intuicyjna i ułatwiała użytkownikowi sprawne zrobienie zakupów. Przeanalizuj swoją ofertę i zadaj sobie kilka pytań. Czy informacja o rabatach jest wyraźnie zaznaczona? Czy Twój kod rabatowy działa? etc.

Pomyśl, co w przypadku Twojej strony może okazać się korzystne. Może filtrowanie ofert promocyjnych? A może stworzenie osobnej podstrony czy odrębnej strony lądowania (landing page)? Wyróżnij się na tle innych. Jeżeli zegar odliczający czas do końca promocji Ci w tym pomoże, to śmiało! Wszystkie chwyty dozwolone 😉

2. Zacznij promocję z wyprzedzeniem

Daj konsumentom możliwość wcześniejszego zapoznania się z Twoją ofertą. Poinformuj ich kiedy rozpoczniesz akcje zniżkowe i skutecznie im o tym przypominaj. Spraw, że będą czekać na to, co masz im do zaoferowania.

czarny piątek SEO a promocja na Instagramie
Źródło: Własny zrzut ekranu z instagram.com

Pamiętaj, że nie jesteś jedynym sklepem w swojej branży, który angażuje się w Black Friday/Cyber Monday, więc bądź tak widoczny, jak tylko możesz. Promuj się w social mediach, zastosuj e-mail marketing, dodaj informację w najnowszym newsletterze – opcji jest naprawdę wiele.

Black Friday 2022 newsletter
Źródło: Własny zrzut ekranu ze strony www.danielwellington.com

Dobrym rozwiązaniem może okazać się też inwestycja w reklamę. Poznaj odbiorcę i odpowiednio targetuj komunikaty. W tym okresie może to przynieść naprawdę niezłe rezultaty – choć musisz mieć na uwadze, że stawki będą prawdopodobnie wyższe niż zazwyczaj.

reklama na Black Friday w e-commerce
Źródło: Własny zrzut ekranu ze strony www.51015kids.eu

3. Wyróżnij się, ale!

Postaw na wyraźne CTA, chwytliwe słowa klucze, atrakcyjne konkursy czy przykuwające uwagę grafiki. W okresie Black Friday konkurencja jest na tyle duża, że nie możemy pozwolić sobie na bycie nijakim.

Oferuj kuszące rabaty, ale pamiętaj – proponuj tylko takie zniżki, na które stać Twój sklep. W końcu chodzi nam o to by zyskać, a nie stracić, prawda?

Mimo, że zniżki w Polsce rzadko sięgają tak wysoko jak te w Stanach, to warto podkreślić, że 10% nie sprawi, że zawojujemy internetem w okresie tych największych wyprzedaży. Jeżeli więc nie możesz pozwolić sobie na więcej, to zastanów się, czy w tym przypadku nie lepiej zrezygnować z akcji, niż stworzyć sobie antyreklamę.

4. Bądź gotowy

Kontynuując temat antyreklamy… Dokładnie przemyśl strategię działania w trakcie tego najbardziej gorącego okresu. Przygotuj się na więcej zamówień, zadbaj o wystarczającą ilość produktów w magazynie – zwróć szczególną uwagę na topowe produkty Twojej marki.

Pomyśl o swoich pracownikach, dostawcach, ale też o stronie. Czy załoga jest wystarczająco duża i przygotowana na natłok zamówień/pytań? Czy jesteś w stanie zagwarantować sprawną dostawę? Czy Twój serwer wytrzyma obciążenie? Warto przemyśleć te – i inne – kwestie aby nie dać się zaskoczyć w tym najintensywniejszym momencie. Wykorzystaj nadchodzący okres na stworzenie i utrzymanie pozytywnego wizerunku Twojej marki, a na pewno zadziała to jedynie na Twoją korzyść.

5. Postaw na cross-selling

Wykorzystaj okazję do tego, by zmaksymalizować swoje zyski z konkretnych transakcji – uwierz, nadchodzący (świąteczny) czas tylko temu sprzyja. Postaw na sprzedaż komplementarną i postaraj się umożliwić klientowi zakup produktów, które łączą się w jedną całość. Jeżeli klient znajdzie u Ciebie wszystko to, czego szuka, to nie będzie miał potrzeby sprawdzenia co oferuje konkurencja.

cross-selling w Black Friday
Źródło: Własny zrzut ekranu ze strony www.zalando.pl

6. Dbaj o starych klientów, zyskuj nowych

Pamiętaj o swoich stałych klientach – zaoferuj im specjalne promocje bądź dodatki do złożonych zamówień. To dobra okazja by zadbać o PR. Poza tym, specyfika nadchodzącego czasu sprawia, że konsumenci często nie mają skrupółów by przejść do konkurencji. Dlatego pokaż, że doceniasz i pielęgnujesz relacje ze swoimi wiernymi klientami.

Z drugiej strony, skup się na tym by dać nowym klientom powód do powrotu – niech wiedzą, że Twój sklep jest godny zaufania. Nie kończ działań promocyjnych od razu po Złotym Weekendzie. Postaraj się zatrzymać tych samych klientów na święta.

Jak to zrobić?

Przypominaj się, śledź porzucone koszyki, poszerzaj listę remarketingową zachęcaj do zapisania się do newslettera bądź od razu informuj o nadchodzących ofertach świątecznych. Daj konsumentowi do zrozumienia, że podczas okresu świątecznego może liczyć na Twoje usługi tak samo, jak teraz.

Czarny Piątek a SEO porady od Google

W 2020 r. na blogu Centrum wyszukiwarki Google ukazał się wpis (Sprawdzone metody dotyczące stron na Czarny Piątek i Cyberponiedziałek) o przedświątecznych zaleceniach od Google dla sklepów online w zakresie takich zagadnień jak SEO, linkowanie wewnętrzne, indeksowanie stron produktowych i w ogóle pozycjonowanie w e-commerce, które warto wdrożyć jak najszybciej, aby zwiększyć obroty w Czarny Piątek i Cyber Poniedziałek. Oto i one:

1. Jak najszybciej zadbaj o strony produktowe

Jak zadbać o strony produktowe w sklepie online? Wszelkie strony produktowe i sprzedażowe landing page utwórz jak najszybciej, aby roboty Google miały czas przed Black Friday i świętami na ich odnalezienie w otchłani internetu i odpowiednie zindeksowanie treści.

Uwaga: upewnij się, czy kluczowe dla Ciebie zakładki, podstrony i strony produktowe, a raczej ich adresy URL, nie są zablokowane dla Google. Aby to zweryfikować, wykorzystaj bezpłatne narzędzie do sprawdzania adresów URL w Google Search Console.

sprawdzanie adresów URL przed Black Friday
W Google Search Console oprócz tego, czy strona danego produktu jest indeksowana przez Google, możesz także sprawdzić m.in. błędy w nawigacji na stronie lub obecny stan mobile-friendly konkretnej strony produktowej.

Aby Google dobrze zindeksował Twoje produkty i aby te dobrze wyświetlały się w Google Zakupy, absolutnym must have są opisy produktowe i wszelkiego rodzaju meta znaczniki, stworzone z myślą o zasadach SEO.

2. Na stronie głównej sklepu umieść linki do stron najważniejszych kategorii i produktów

Ułatwienia w nawigacji w Twoim sklepie internetowym (przeczytaj: Jak poprawić nawigację na stronie?) pomogą zarówno Klientom, jak i robotom Google w dotarciu do kluczowych dla Ciebie produktów i kategorii. Odsyłaj odwiedzających w konkretne miejsca w sklepie prosto i bezpośrednio ze strony głównej. Maksymalnie skróć ścieżkę użytkownika od wejścia na sklep do dodania produktu do koszyka i finalizacji transakcji.

3. Wykorzystaj adres URL produktu, aby dodatkowo kategoryzować towar i poprawić pozycjonowanie strony

Zgadnij, który z linków do strony produktowej budzi większe zaufanie Klientów i jest lepiej indeksowany przez algorytmy Google:

  1. http://www.twojsklep.pl/pl/51679.html
  2. https://www.twojsklep.pl/smartfony/apple/iphone-11-pro-max

Zdecydowanie wygrywa tutaj opcja B. To kolejna dobra praktyka w e-commerce, o której zapominają właściciele sklepów internetowych, a dzięki której Ty możesz wywalczyć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Nie dość, że Klient od razu widzi, na jaką zakładkę trafi, to jeszcze Google o wiele łatwiej zakwalifikuje taki produkt do odpowiedniej kategorii i ułatwi jego wyszukiwanie w wynikach organicznych.

Jeśli planujesz specjalne promocje i rabaty na Black Friday lub Cyber Monday, być może warto stworzyć osobną kategorię i indywidualny link, np. www.twojsklep.pl/black-friday? Ten link na pewno skusi największych wyjadaczy wszelkich promocji.

4. Stwórz jedną podstronę dotyczącą promocji na Black Friday lub Cyber Monday

Google radzi, by używać adresu URL, który się powtarza. Dlatego warto, by taki URL nie zawierał roku, przez co będzie możliwe aktualizowanie wpisu lub strony. Te wskazówkę możesz wykorzystać nie tylko w kontekście Black Friday. Jeżeli wiesz, że jakaś strona wymaga regularnej aktualizacji (na przykład ta z promocjami na święta) – wykorzystaj jeden adres URL zamiast tworzyć osobne każdego roku.

Jak może wyglądać Twój URL na podstronie z promocjami na Black Friday, na przykład tak: wyprzedaże/black-friday

5. Nie żałuj czasu i pieniędzy na wysokiej jakości zdjęcia produktowe, okraszone trafnym opisem alternatywnym

Obraz sprzedaje. Obraz wysokiej jakości, unikatowy, właściwie opisany i zoptymalizowany pod względem rozmiaru i formatu pliku, który przedstawia propozycje użycia danego produktu, sprzedaje więcej (przeczytaj: Zdjęcia i ich pozycjonowanie. Jak podejść do tematu?).

Częściej wyświetla się też większej ilości osób na różnych urządzeniach i lepiej nakłania do konwersji. Unikaj zatem gotowych mockupów i zdjęć od producenta, przedstawiających produkty na białym tle.

Google zwraca szczególną uwagę na te 3 kwestie:

  • statyczny obraz z obecnym stanem oferty,
  • brak odstępów wokół krawędzi obrazu,
  • grafika atrakcyjna i wysokiej jakości.

Jak widzisz – nie są to niemożliwe do spełnienia warunki. Oddaj Twoim zdjęciom trochę serca i tchnij w nie więcej energii, a będą Twoimi handlowcami, rozesłanymi po sieci.

Do tego przygotowane w ten sposób zdjęcia możesz ponownie wykorzystać w Google Grafika lub repostując je w formie inspiracji na Pintereście. Więcej porad na temat grafiki w Google prosto ze źródła znajdziesz tutaj.

6. Po wszelkich poprawkach poproś o ponowne zindeksowanie całego sklepu internetowego lub poszczególnych podstron

Kiedy już będziesz przekonany, że naniosłeś wszelkie poprawki w swoim sklepie online, poproś Google o ponowne zindeksowanie konkretnych adresów URL. Możesz to zrobić na dwa sposoby, w zależności od ilości ulepszonych podstron:

  1. jeśli chcesz zindeksować w Google kilka wybranych podstron z produktami, użyj narzędzia do sprawdzania adresów URL w Google Search Console, gdzie wkleisz po kolei każdy link i klikniesz przycisk “Poproś o indeksowanie” (uwaga: ta opcja jest chwilowo niedostępna, o czym piszemy tutaj),
  2. jeśli chcesz zindeksować w Google cały sklep online na nowo, prześlij mapę witryny, a zaktualizowane w niej strony oznacz znacznikiem <lastmod>, aby przyspieszyć indeksację (możesz to zrobić przez Raport Mapy Witryn w Google Search Console lub poprzez wstawienie w pliku txt lokalizacji mapy witryny na Twoim serwerze, np. www.twojsklep.pl/stitemap.xml.

Black Friday w e-commerce: podsumowanie

Czas szału zakupowego zbliża się nieubłaganie, dlatego wykorzystaj go jak najlepiej potrafisz, tak by zwiększyć swoją sprzedaż.

Przede wszystkim, by na Czarny Piątek przygotować się pod kątem SEO:

  • pamiętaj o zoptymalizowaniu strony www,
  • promuj się z wyprzedzaniem,
  • wyróżnij się,
  • bądź przygotowany (finansowo, logistycznie etc.)
  • sprzedawaj komplementarnie,
  • pozyskuj nowych klientów, nie zapominając o tych starych.

Powodzenia!
Ten wpis jest aktualizacją treści z dnia 6 listopada 2020 roku.

FAQ

Jeśli chcesz, aby twoje produkty i cały sklep online lepiej pozycjonowały się w Google, zadbaj o to, aby ich opisy były unikatowe, kompletne, wyczerpujące wszelkie możliwe pytania i wątpliwości potencjalnych Klientów, odpowiadające na ich potrzeby oraz pisane z użyciem języka korzyści. Wykorzystaj do tego słowa kluczowe i frazy, które odwiedzający wpisują w Google, aby trafić do Twojego sklepu internetowego w poszukiwaniu tego rodzaju produktów.

Czasu na przygotowania masz coraz mniej, ale wciąż jeszcze warto wdrażać kolejne poprawki, które zaprocentują (być może) na najbliższe Święta Bożego Narodzenia i Czarny Piątek lub (już na pewno) na kolejny Q4 w przyszłym roku. Zacznij od audytu SEO, aby następnie określić najważniejsze słowa kluczowe, optymalizować te zakładki i podstrony produktowe, na których najbardziej Ci zależy, tworzyć wartościowy content na bloga i szlifować opisy produktowe, a także dbać o efektywne linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Czeka Cię sporo pracy, ale efekty w Twoim rocznym bilansie w przyszłości pokażą Ci, że było warto.

(8)
Autor
Jr SEO Specialist - Kasia

Jr SEO Specialist

Absolwentka filologii angielskiej i przekładoznawstwa, która o SEO dowiedziała się przypadkiem, tłumacząc artykuł. W Delante od 2021 roku. Poza oglądaniem rosnących pozycji chętnie poświęca się zadaniom contentowym, które pozwalają jej puścić wodzę fantazji. W wolnym czasie gra w siatkówkę, spaceruje z psami, czyta książki psychologiczne i świetnie się bawi analizując tłumaczenia gier słownych i wierszy.
Komentarze (2)
  1. Nie powiem rady przydatne dla każdego.
    Jednak mam pytanie trochę innej treści. Już wiemy, że Black Friday w tym roju będzie inny. Jak tak dalej pójdzie. To cały odbędzie się w e-commerce. Dlatego mam kilka pytań.
    Czy waszym zdaniem ruch pójdzie tylko na te największe sklepy i znane marki, czy proporcjonalnie do wypracowanych pozycji? Czy wystąpi ten coroczny szał zakupowy, czy raczej jako konsumenci nie mamy na to ochoty? Jeśli wystąpi to, czy będzie większy od tych notowanych w poprzednich latach? Jeśli będzie większy to czy warto lub kiedy warto zastanawiać się na mocami przerobowymi serwerów? Ciekawi mnie wasza opinia na te tematy.

    1. Obecna sytuacja na rynku pokazuje, że sklepy e-commerce w czasie pandemii notują bardzo duże wzrosty – często o ponad 90%. To sugeruje, że Black Friday i Cyber Monday będzie mocno intensywny w tym roku. Co ciekawe dobrym testem tego będzie 11.11.2020 gdzie wtedy bardzo duży nacisk na sprzedaż przyłoży AliExpress. Jeśli tu sprzedaż będzie z PL większa niż rok temu, to podobnie może się to zeskalować na właśnie Black Friday i Cyber Moday. Kilka dużych ecommerców już przygotowujemy na te dni. Ważne jest aby już teraz o to zadbać – szczególnie, że Google nadal ma problem z indeksowaniem nowych adresów url. Czy będzie większa w tym roku sprzedaż w te dni niż rok temu – czas pokaże, ale wszystko wskazuje, że wielu użytkowników już czeka na te promocje + zdecydowanie będą chcieli dokonać zakupów online, bo fizycznie/stacjonarnie tego nie zrobią. Szykujmy mocne serwery!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak robić reklamy świąteczne? Praktyczne porady

Jak robić reklamy świąteczne? Praktyczne porady

Pierwsze skojarzenia, jakie przychodzą nam do głowy, gdy myślimy o świętach Bożego Narodzenia to spokój, radość i spotkania z rodziną. Pamiętajmy jednak także, że okres bożonarodzeniowy to jedno z największych wydarzeń zakupowych na świecie. Świętują go więc nie tylko ludzie, ale także firmy, które przygotowują się do niego m.in. przez reklamy świąteczne.

Czytaj więcej