Black Friday: dobre praktyki w e-commerce. Wytyczne od Google
Black Friday w e-commerce to złoty strzał dla wielu sklepów internetowych. Jak przygotować sklep internetowy na takie żniwa? Oto kilka porad prosto z oficjalnego bloga Google.
Ponad 2,3 mld złotych – dokładnie tyle Polacy łącznie wydają podczas Black Friday. W 2018 roku statystycznie każdy z nas wydał tego dnia na zakupy 408 PLN. W tym roku, dokładnie w piątek 27.11.2020 r., deklarujemy już zakup 4 produktów o łącznej wartości 663 PLN. A przecież kilka dni później e-sklepy przeżyją kolejny wzrost obrotów w Cyber Monday i podczas świątecznych zakupów online last minute (przeczytaj: 15 wskazówek na zwiększenie świątecznej sprzedaży w e-commerce). Właściciele sklepów internetowych mają więc o co walczyć, szczególnie w branży e-commerce, gdy post-pandemiczna rzeczywistość zatrzymała wielu z nas w domach i nie będziemy mogli osobiście skorzystać z obniżek w sklepach stacjonarnych.
Do tego Black Friday bardzo często zamienia się w Black Weekend lub Black Week i trwa kilka dni pod rząd. Jak się przygotować na takie oblężenie e-Klientów w Twoim sklepie internetowym? Poznaj dobre praktyki na Black Friday i podpowiedzi z samego źródła, czyli z bloga Google w pakiecie z podpowiedziami od ekspertów Delante.
Black Friday w e-commerce: dobre praktyki od Google
W poniedziałek, 26.10.2020 r., na blogu https://webmasters.googleblog.com/ ukazał się nowy wpis (sprawdź: Best practices for Black Friday and Cyber Monday pages) o przedświątecznych zaleceniach od Google dla sklepów online w zakresie takich zagadnień jak SEO, linkowanie wewnętrzne, indeksowanie stron produktowych i w ogóle pozycjonowanie w e-commerce, które warto wdrożyć jak najszybciej, aby zwiększyć obroty w Czarny Piątek i Cyber Poniedziałek. Oto i one:
1. Jak najszybciej zadbaj o strony produktowe
Jak zadbać o strony produktowe w sklepie online? Wszelkie strony produktowe i sprzedażowe landing page utwórz jak najszybciej, aby roboty Google miały czas przed Black Friday i świętami na ich odnalezienie w otchłani internetu i odpowiednie zindeksowanie treści.
Uwaga: upewnij się, czy kluczowe dla Ciebie zakładki, podstrony i strony produktowe, a raczej ich adresy URL, nie są zablokowane dla Google. Aby to zweryfikować, wykorzystaj bezpłatne narzędzie do sprawdzania adresów URL w Google Search Console.
Aby Google dobrze zindeksował Twoje produkty i aby te dobrze wyświetlały się w Google Zakupy, absolutnym must have są opisy produktowe i wszelkiego rodzaju meta znaczniki, stworzone z myślą o zasadach SEO.
2. Na stronie głównej sklepu umieść linki do stron najważniejszych kategorii i produktów
Ułatwienia w nawigacji w Twoim sklepie internetowym (przeczytaj: Jak poprawić nawigację na stronie?) pomogą zarówno Klientom, jak i robotom Google w dotarciu do kluczowych dla Ciebie produktów i kategorii. Odsyłaj odwiedzających w konkretne miejsca w sklepie prosto i bezpośrednio ze strony głównej. Maksymalnie skróć ścieżkę użytkownika od wejścia na sklep do dodania produktu do koszyka i finalizacji transakcji.
3. Wykorzystaj adres URL produktu, aby dodatkowo kategoryzować towar i poprawić pozycjonowanie strony
Zgadnij, który z linków do strony produktowej budzi większe zaufanie Klientów i jest lepiej indeksowany przez algorytmy Google:
- http://www.twojsklep.pl/pl/51679.html
- https://www.twojsklep.pl/smartfony/apple/iphone-11-pro-max
Zdecydowanie wygrywa tutaj opcja B. To kolejna dobra praktyka w e-commerce, o której zapominają właściciele sklepów internetowych, a dzięki której Ty możesz wywalczyć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Nie dość, że Klient od razu widzi, na jaką zakładkę trafi, to jeszcze Google o wiele łatwiej zakwalifikuje taki produkt do odpowiedniej kategorii i ułatwi jego wyszukiwanie w wynikach organicznych.
Jeśli planujesz specjalne promocje i rabaty na Black Friday lub Cyber Monday, być może warto stworzyć osobną kategorię i indywidualny link, np. www.twojsklep.pl/black-friday? Ten link na pewno skusi największych wyjadaczy wszelkich promocji.
4. Nie żałuj czasu i pieniędzy na wysokiej jakości zdjęcia produktowe, okraszone trafnym opisem alternatywnym
Obraz sprzedaje. Obraz wysokiej jakości, unikatowy, właściwie opisany i zoptymalizowany pod względem rozmiaru i formatu pliku, który przedstawia propozycje użycia danego produktu, sprzedaje więcej (przeczytaj: Zdjęcia i ich pozycjonowanie. Jak podejść do tematu?). Częściej wyświetla się większej ilości osób na różnych urządzeniach i lepiej nakłania do konwersji. Unikaj zatem gotowych mockupów i zdjęć od producenta, przedstawiających produkty na białym tle. Oddaj tym zdjęciom trochę serca i tchnij w nie więcej energii, a będą Twoimi handlowcami, rozesłanymi po sieci. Do tego przygotowane w ten sposób zdjęcia możesz ponownie wykorzystać w Google Grafika lub repostując je w formie inspiracji na Pintereście. Więcej porad na temat grafiki w Google prosto ze źródła znajdziesz tutaj.
5. Po wszelkich poprawkach poproś o ponowne zindeksowanie całego sklepu internetowego lub poszczególnych podstron
Kiedy już będziesz przekonany, że naniosłeś wszelkie poprawki w swoim sklepie online, poproś Google o ponowne zindeksowanie konkretnych adresów URL. Możesz to zrobić na dwa sposoby, w zależności od ilości ulepszonych podstron:
- jeśli chcesz zindeksować w Google kilka wybranych podstron z produktami, użyj narzędzia do sprawdzania adresów URL w Google Search Console, gdzie wkleisz po kolei każdy link i klikniesz przycisk “Poproś o indeksowanie” (uwaga: ta opcja jest chwilowo niedostępna, o czym piszemy tutaj),
- jeśli chcesz zindeksować w Google cały sklep online na nowo, prześlij mapę witryny, a zaktualizowane w niej strony oznacz znacznikiem <lastmod>, aby przyspieszyć indeksację (możesz to zrobić przez Raport Mapy Witryn w Google Search Console lub poprzez wstawienie w pliku txt lokalizacji mapy witryny na Twoim serwerze, np. www.twojsklep.pl/stitemap.xml.
Black Friday w e-commerce: podsumowanie
Powyższe porady to tylko zalążek wiedzy, o której pisze Google na swoim blogu, podobnie jak my na blogu Delante. To dopiero wierzchołek góry lodowej. Zadań jest o wiele więcej. Warto jak najszybciej zacząć przygotowania Twojego sklepu internetowego do Black Friday, aby następnie te dobre praktyki w e-commerce i nawyki wdrażać w życie przez cały rok.
Nie powiem rady przydatne dla każdego.
Jednak mam pytanie trochę innej treści. Już wiemy, że Black Friday w tym roju będzie inny. Jak tak dalej pójdzie. To cały odbędzie się w e-commerce. Dlatego mam kilka pytań.
Czy waszym zdaniem ruch pójdzie tylko na te największe sklepy i znane marki, czy proporcjonalnie do wypracowanych pozycji? Czy wystąpi ten coroczny szał zakupowy, czy raczej jako konsumenci nie mamy na to ochoty? Jeśli wystąpi to, czy będzie większy od tych notowanych w poprzednich latach? Jeśli będzie większy to czy warto lub kiedy warto zastanawiać się na mocami przerobowymi serwerów? Ciekawi mnie wasza opinia na te tematy.
Obecna sytuacja na rynku pokazuje, że sklepy e-commerce w czasie pandemii notują bardzo duże wzrosty – często o ponad 90%. To sugeruje, że Black Friday i Cyber Monday będzie mocno intensywny w tym roku. Co ciekawe dobrym testem tego będzie 11.11.2020 gdzie wtedy bardzo duży nacisk na sprzedaż przyłoży AliExpress. Jeśli tu sprzedaż będzie z PL większa niż rok temu, to podobnie może się to zeskalować na właśnie Black Friday i Cyber Moday. Kilka dużych ecommerców już przygotowujemy na te dni. Ważne jest aby już teraz o to zadbać – szczególnie, że Google nadal ma problem z indeksowaniem nowych adresów url. Czy będzie większa w tym roku sprzedaż w te dni niż rok temu – czas pokaże, ale wszystko wskazuje, że wielu użytkowników już czeka na te promocje + zdecydowanie będą chcieli dokonać zakupów online, bo fizycznie/stacjonarnie tego nie zrobią. Szykujmy mocne serwery!