Co to jest Paragraf 31? – Definicja
Paragraf 31 (znany również pod nazwą penalty 30), to jedna z kar nakładanych na webmasterów. Wynika z naruszenia regulaminu i korzystania z praktyk grey hat- i black hat SEO. Konsekwencją takich działań jest gwałtowny spadek pozycji fraz w wyszukiwarce Google – o 30 pozycji w dół. Taką formę kary nakłada się najczęściej na spamerów i jest pierwszym ostrzeżeniem przed rozpoczęciem dalszych restrykcji nakładanych na witrynę. Spadek o 30 pozycji dla fraz znajdujących się w top3 czy top10 oznacza spadek na 3-4 stronę wyników wyszukiwania, na którą większość użytkowników nie zagląda.
Kara Google – paragraf 31, czyha na witryny, które są przeoptymalizowane, czyli:
- mają za dużo fraz kluczowych,
- posiadają ukrytą treść,
- nagle zaczynają pozycjonować się na dużą ilość konkurencyjnych słów kluczowych,
- posiadają ukryte, niepowiązane tematycznie linki.
Takie restrykcje nakładane są najczęściej na katalogi i zaplecza o charakterze spamerskim. W szczególności na te, które pozycjonują się na frazy szczegółowe (long-tail). Niepotwierdzoną (lecz prawdopodobną) hipotezą jest, że Google bada takie działania ręcznie, w ramach oddziału Google Quality Rater. Researcherzy wyszukiwarki sprawdzają 200 pierwszych wyników dla rokujących fraz i decydują czy witryna powinna otrzymać takie obostrzenie.
Paragraf 31 i wpływ na SEO
Możliwe, że taki rodzaj walki z naruszeniami regulaminu zastąpi filtr SandBox, który polega na czasowym zamrożeniu ruchu i pozycji witryny na konkretne słowa kluczowe w wyszukiwarce. Paragraf 31 należy uznać za pierwszy krok w kierunku permanentnego ukarania witryny: nałożenia filtra lub bana na stronę.
Oczywiście, w związku ze spadkiem pozycji fraz, cierpi na tym również ruch organiczny, a subdomeny powiązane z domeną macierzystą, tracą na wartości. Jest to ostrzeżenie i, w przypadku zastosowania się do wytycznych, można odbudować poniesione straty.
Jak uchronić się przed karą od Google?
Kara powstała po to, by ułatwić użytkownikom poszukiwania w sieci. Penalty 30 stosuje się po to, by umożliwić szybkie wyszukiwanie fraz szczegółowych i „dokopanie się” do wartościowych treści. Najlepszym sposobem na zwiększenie ruchu po stracie będzie gruntowne przebudowanie witryny, wprowadzenie naturalnego linkowania wewnętrznego i wartościowych treści czyli stosowanie praktyk white hat SEO.