Jak się pojawić w wynikach wyszukiwania głosowego? Voice Search i SEO w 2019

Jak się pojawić w wynikach wyszukiwania głosowego? Voice Search i SEO w 2019

Od 16 stycznia 2019 Google Assistant mówi po polsku. Potrafi zatrzymywać filmy, które oglądasz na Netflixie, opowiada suchary i wie, kiedy jest niedziela handlowa. Obsługuje także wyszukiwanie głosowe, o którym mówi się, że do 2025 będzie najpopularniejszą metodą researchu (źródła danych w treści wpisu). Co zrobić, by Twoja strona pojawiała się w odpowiedzi na zapytania z Voice Search?

Ostatnio na naszym blogu: Branża meblarska i jej widoczność w internecie

Agencja Quoracreative z Londynu przewiduje, że do 2020 połowa wszystkich wyszukiwań w internecie będzie pochodziła z wprowadzania głosowego, a do ⅓ z nich w ogóle nie będzie potrzebny ekran. Najliczniejszą grupą użytkowników mają być nastolatkowie, z których 55% już teraz korzysta z wyszukiwania głosowego na co dzień. Z kolei WARC podaje, że do 2025 72% użytkowników internetu na całym świecie będzie korzystało z sieci mobilnie (a większość z nich z Voice Search). Wygląda na to, że wyszukiwanie głosowe jest przyszłością sieci, a co za tym idzie – SEO.

Voice search - asystent google
Ekran powitalny aplikacji Asystent Google

Dlaczego warto zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe?

Optymalizacja strony pod Voice Search daje Ci korzyści takie jak:

  • większa widoczność w wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych,
  • większa widoczność strony w wynikach lokalnych,
  • możliwość wyświetlenia się strony jako direct answer,
  • zwiększenie liczby longtailowych i naturalnie brzmiących fraz, na które wyświetla się strona,
  • zwiększenie dostępności dla osób niepełnosprawnych – niewidomych, niedowidzących, a także z niedowładem rąk.

SEO a wyszukiwanie głosowe – o jakie optymalizacje zadbać?

Neil Patel w swoim wpisie o Voice Search wskazał 3 cechy wyszukiwania głosowego:

  • zawiera ono naturalne i długie frazy (często w formie pytań),
  • dotyczy wyników lokalnych,
  • korzystający z VS oczekują wyników natychmiast.

Z tych 3 wskazówek wynikają optymalizacje, które trzeba przewidzieć, by strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania głosowego. Co powinieneś zrobić?

1. Popraw szybkość ładowania strony w wersji mobilnej

Skoro wyszukiwania Voice Search pochodzą z urządzeń mobilnych, nie ma innej rady, jak poprawić szybkość ładowania się strony. Takie ulepszenie zawsze zadziała na Twoją korzyść, a przy wyszukiwaniu głosowym jest kluczowe. Prędkość ładowania sprawdzisz dzięki takim narzędziom jak np. PageSpeed Insights, Mobile Website Speed Testing Tool, czy GTMetrix. Jeśli okaże się, że Twoja strona ładuje się wolno, narzędzia te podpowiedzą, co należy zmienić.

Voice search - page speed

Voice search a SEO - wpływ page speed
Jak się okazuje, też mamy nad czym popracować – wg Google PageSpeed Insights warto m.in. korzystać z nowych formatów grafik takich jak WebP

2. Zadbaj o UX w wersji mobilnej

Jeśli Twoja strona będzie nieczytelna w wersji mobilnej (mimo że pozornie jest responsywna), użytkownicy będą ją szybko opuszczać. To z kolei zwiększy współczynnik odrzuceń i uniemożliwi Ci pojawienie się na wysokich pozycjach na zapytania z Voice Search. Test optymalizacji mobilnej Google pozwoli Ci sprawdzić, czy strona jest dostosowana do obsługi na smartfonach i tabletach.

Voice search a SEO - test mobilny
Test optymalizacji mobilnej Google zdajemy bez problemu
Test optymalizacji mobilnej
Nie tylko korki utrudniają jazdę po Krakowie

3. Zoptymalizuj treści pod featured snippets

Featured snippets to polecane odpowiedzi Google, które są wyświetlane bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. To tzw. „pozycja 0”, która może przyjąć postać direct answer (przykład poniżej). Nie generuje ona dla strony oszałamiającego ruchu (choć zwiększa rozpoznawalność brandu). Jest za to bardzo pomocna dla użytkowników, zwłaszcza w czasie wyszukiwania mobilnego. O tym, jak prowadzić SEO w SERP-ach, pisaliśmy jakiś czas temu.

Direct answear
Przykład direct answer, czyli bezpośredniej odpowiedzi w wynikach wyszukiwania

4. Wykorzystuj naturalnie brzmiące frazy long tail

Zapytania wprowadzane głosowo to oczywiście mowa, a więc brzmią naturalnie, bywają długie, a przede wszystkim – są potoczne i mają formę pełnych zdań. Jeśli więc chcesz zoptymalizować swoją stronę pod wyszukiwanie mobilne, zadbaj o to, by w zamieszczonych na niej tekstach pojawiały frazy z długim ogonem, pytania i – to równie ważne – odpowiedzi. O tym, z jakich narzędzi korzystać przy doborze słów kluczowych, pisaliśmy w artykule: 11 narzędzi, które wspomagają keyword research.

Pytania w voice search

5. Uszereguj na stronie na dane strukturalne

Schema, czyli właśnie dane strukturalne, pozwalają uszeregować informacje na Twojej stronie. Dzięki temu treści są lepiej interpretowane przez Google i mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania jako featured snippets. O oznaczaniu elementów treści możesz przeczytać we wskazówkach Google dla developerów.

6. Dopracuj profil Google Moja Firma

Spora część wyszukiwań mobilnych to zapytania lokalne. Bywają skonstruowane np. jako „piekarnia blisko mnie”, „kwiaciarnia na Mistrzejowicach” itd. By wyświetlać się w odpowiedzi na nie, powinieneś zoptymalizować wizytówkę w Google Moja Firma . Dobrze zadziała także naturalne umieszczenie na stronie, np. w zakładce „Kontakt” szczegółowych informacji na temat położenia Twojej firmy.

Optymzlizacja google moja firma pod voice search

7. Wprowadź i rozbuduj na stronie sekcji FAQ

Skoro wyszukiwania w Voice Search to także pytania, warto utworzyć i rozbudować na stronie sekcję z tymi najczęściej zadawanymi. Dzięki temu Twoi użytkownicy sprawnie odnajdą informacje na tematy, które ich interesują. Strona z rozbudowaną sekcją pomocy z jednej strony ułatwi Ci komunikację z użytkownikami, a z drugiej będzie sposobem na naturalne wprowadzenie wielu fraz skonstruowanych jak pytania.

Voice search - faq na stronie
FAQ na stronie DPD

8. Publikuj na blogu artykuły dostosowane do przeglądania na urządzeniach mobilnych

O tym, że użytkownicy w internecie nie czytają, a oglądają, przeglądają, wiadomo nie od dziś (badała to np. Nielsen Norman Group). Co to dla Ciebie oznacza? Przede wszystkim powinieneś uzupełnić artykuł infografikami, checklistami, podsumowaniem. Treści na Twoim blogu muszą być tak skonstruowane, by od razu dawać odpowiedzi na pytania postawione w tytule czy leadzie. Oprócz tego:

  • pisz prosto,
  • buduj czytelną strukturę artykułu dzięki nagłówkom,
  • stosuj wyróżnienia,
  • zaznaczaj graficznie cytaty.

Pogódź się też z tym, że mało kto przeczyta wpis w całości (co nie oznacza, że nie musisz go dopracowywać).

Schemat przeglądania treści przez użytkowników
Użytkownicy przeglądają w sieci treści wg modelu F (w kulturach czytających od lewej do prawej). Skupiają się na treściach zamieszczonych w lewym górnym rogu, na początku akapitów i w nagłówkach. Źródło: https://community.uservoice.com/

9. Umieść Call to Action w meta description

Nawet jeśli nie pojawiasz się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania głosowego, a mieścisz się za to w top10, możesz przyciągnąć użytkowników na swoją stronę. W jaki sposób? Zawierając w meta opisie – oprócz słów kluczowych – atrakcyjne CTA. Takie, które nie tylko pokaże twojemu użytkownikowi, co znajdzie na stronie, ale także dlaczego warto przejrzeć właśnie ten wpis.

Call to action co to jest?
3 pierwsze wyniki wyszukiwania na hasło „Co to jest Call to Action?” mają w meta description dobre… Call to Action

Co zmieni wyszukiwanie głosowe?

Voice Search wpływa przede wszystkim na konstrukcję fraz z długim ogonem. Choć właściwie odwrotnie – to..

Konstruowanie zapytań zbudowanych jak pytania wpływa na wyszukiwanie głosowe i dobór słów kluczowych dla stron. Możemy przewidywać, że wraz ze zwiększającą się popularnością Asystenta Google język wyszukiwania zmieni się na naturalny i zbliżony do tego, jak mówimy o rzeczach na co dzień.

Możliwe, że odwróci się kolejność epitetów w frazach long tail, i zamiast „szpilek damskich z okrągłym noskiem czerwonych” będziemy mieli „czerwone szpilki damskie z okrągłym noskiem”. A zamiast „tanie śniadanie Kraków rynek” – „gdzie zjeść tanie śniadanie na rynku w Krakowie”. Przynajmniej takie byłoby marzenie językoznawców i redaktorów 🙂

Wyszukiwanie głosowe zwiększy też znacznie pozycji „0” i direct answers, a także fraz dopasowanych do wyszukiwania lokalnego.

Podsumowanie

Krótko mówiąc – strona dostosowana do wyszukiwania głosowego ma:

  1. Krótki czas ładowania
  2. Czytelną wersję mobilną
  3. Treść zoptymalizowaną pod bezpośrednie odpowiedzi w SERP-ach
  4. Naturalne i długie frazy kluczowe
  5. Wprowadzone dane strukturalne (schema)
  6. Rozbudowaną wizytówkę w Google Moja Firma
  7. Zamieszczoną sekcję FAQ
  8. Artykuły na blogu dostosowane do przeglądania na mobile
  9. CTA w meta description
  4,50 / 5 ( 8 )
Autor
Junior SEO Specialist - Sylwia

Junior SEO Specialist

W Delante od lipca 2018 roku. Z wykształcenia edytor, widzi różnicę między dywizem a półpauzą, ale wołałaby przestać. Po godzinach rozpracowuje nowy piekarnik i robi kolaże. Lubi styl retro.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.